abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151585606
Als je een hoofd transplanteert op een lichaam, wie ben je dan daarna?

Ben je dan de identiteit van het hoofd, of de identiteit van het lichaam?

Ik denk, dat mijn ervaring van wie ik ben voortkomt vanuit mijn hersenen.
  zaterdag 11 april 2015 @ 19:39:50 #52
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_151585732
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 19:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Wie is dit?
vent in een slobber pak. :D
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 11 april 2015 @ 19:40:32 #53
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_151585749
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 19:34 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Wie is dit?
Je moeder? Ik heb geen idee, ik ben geen familie van deze persoon.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_151586576
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 19:40 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Je moeder? Ik heb geen idee, ik ben geen familie van deze persoon.
Je snapt het punt denk ik wel.
pi_151588065
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 19:35 schreef Tayu het volgende:
Als je een hoofd transplanteert op een lichaam, wie ben je dan daarna?

Ben je dan de identiteit van het hoofd, of de identiteit van het lichaam?

Ik denk, dat mijn ervaring van wie ik ben voortkomt vanuit mijn hersenen.
De identiteit aannemen van je maag? _O-

Volgende keer ff langer dan 2 seconden nadenken.
I feel kinda Locrian today
pi_151588201
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_151588320
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 20:52 schreef starla het volgende:

[..]

Nou, bij vingerafdrukken en mogelijk zelfs dna analyse kan er wel een rare uitslag komen.
pi_151588459
Maar waar halen ze het lichaam vandaan dan?
Wie is dat?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zaterdag 11 april 2015 @ 21:22:16 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151589497
Ik ben benieuwd, 100 50 jaar geleden was het transplanteren van een hart ook nog onmogelijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 11 april 2015 @ 21:28:16 #60
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_151589853
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 16:36 schreef SuicideErrorist het volgende:
If this sounds like some kind of sick joke, we’re right there with you, but unfortunately, this is all too real.
Van een "science" site zou je een iets optimistischer toon verwachten...
are we infinite or am I alone
  zaterdag 11 april 2015 @ 21:55:55 #61
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_151591416
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 21:02 schreef MouzurX het volgende:
Maar waar halen ze het lichaam vandaan dan?
Wie is dat?
Gewoon, van een hersendode zonder naaste familie bijvoorbeeld. Dat lijkt me niet het voornaamste probleem.

Ik vraag me eigenlijk af waarom het lot van die man nou per se erger dan de dood zou worden als het mis gaat. Het lijkt mij dat ze wel een overeenkomst kunnen opstellen waarin hij wordt afgemaakt als het mislukt. Ik mag tenminste hopen dat die optie er zal zijn en dat ze zich daaraan houden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zaterdag 11 april 2015 @ 22:00:52 #62
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_151591650
quote:

[..]

Ze weten er nog te weinig over, maar sommigen mensen denken dat bepaalde dingen niet opgeslagen worden in de hersenen, maar op andere plekken:

http://en.wikipedia.org/wiki/Body_memory

Wss niet, maar we weten te weinig nog over hoe het lichaam werkt.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zaterdag 11 april 2015 @ 22:08:28 #63
pi_151592072
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 17:17 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Het is mogelijk. Als ze een arm weer aan kunnen hechten, kunnen ze ook iets anders aanhechten. Bovendien is het al eens gedaan.
Het is alleen tijdrovend en er zal bloed via een machine moeten worden rondgepompt, in zowel het lichaam als het hoofd en het lichaam moet beademd. Best bizar.
Het is al eens geprobeerd, maar volgens mij is het nooit gelukt om de ruggenmergzenuwen te verbinden. Door het ruggenmerg lopen ook wel wat meer en lastiger te verbinden zenuwbanen dan door je arm, en zelfs dat is al een erg lastige klus die pas sinds kort met succes wordt geklaard. Lukt de verbinding niet, dan kun je niet bewegen of ademen. En dan heb je nog de problemen met afstoting van het lichaam.

Aan de andere kant: sinds de jaren '70 hebben ze het volgens mij niet meer geprobeerd. De medische wetenschap is al ver gevorderd sinds die tijd. Ik denk niet dat het gaat lukken, maar wie weet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zaterdag 11 april 2015 @ 22:59:59 #64
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_151594389
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 20:09 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Je snapt het punt denk ik wel.
Nee eigenlijk niet, maar laat maar
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_151594404
quote:
De identiteit aannemen van je maag?

Toch zit je identiteit niet puur in je hoofd, wel een interessante vraag dus wat dat met je identiteit doet.

Maar goed, zo bekeken kun je ook zeggen dat bij elke ingrijpende aandoening of behandeling een identiteitsverandering plaats zal gaan vinden.
pi_151596676
Je karakter en persoonlijkheid etc is een product van je hersenen. Ik snap echt niet wat je lichaam daar mee heeft te maken. Alsof iemand waarvan de armen en benen geamputeerd worden opeens een compleet ander persoon wordt (even de psychische impact van deze ingrepen daargelaten). Klinkt mij veel te zweverig: een ander persoon worden omdat je een niertransplantatie krijgt...beetje esotherische nonsens.
I feel kinda Locrian today
pi_151597216
Dat heeft dan ook weinig te maken met het feit dat die nier een stukje van je identiteit meeneemt maar veel meer met het feit dat de veranderingen en nieuwe mogelijkheden na zo´n ingreep gevolgen hebben voor je identiteit.

Je identiteit wordt mede gevormd door wat je kunt doen in het dagelijks leven en wat je wilt doen. Nu en en in het verleden. Daarbij wordt dit gevormd onder constante invloed van je omgeving en de sociale contacten die je ondergaat.

Bij een hoofdtransplantatie zal het ten eerste zo zijn dat de patient ineens veel meer kan doen, dat heeft gevolgen voor zijn identiteit. Maar ook het feit dat je een nieuw lichaam hebt kan grote gevolgen hebben voor je interactie met andere mensen wat ook weer invloed kan hebben. Tenslotte leef je met de wetenschap dat je onderdeel bent van politieke, maatschappelijke en wetenschappelijk ontwikkelingen. Ook dit beinvloed wie je bent en wat je doet.
In welke mate is de vraag, dat verschilt bij iedereen ongeacht of de situaties vergelijkbaar zijn.
Toch is het interessant wat een heel nieuw hoofd doet.

Buiten dat je natuurlijk nog wel het lichamelijke aspect heb waarin het maar de vraag is of je lichaam nog hetzelfde reageert op bepaalde processen die aangestuurd worden door je hersenen.
pi_151598205
Het is net als je PC. Na een paar onderdelen veranderen is je Windows installatie ook niet meer geldig.

MS ziet het dan als een ander PC.
pi_151598254
Lache man, daar kan je zieke grappen mee uithalen.
pi_151598298
Hoe serieus is dit eigenlijk?
Mensen die een hand been arm of iets dergelijks missen krijgen een prothese.
Maar nu kunnen ze ineens een hoofd transplanteren?
  zondag 12 april 2015 @ 02:05:54 #71
pi_151599567
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 23:56 schreef starla het volgende:
Je karakter en persoonlijkheid etc is een product van je hersenen. Ik snap echt niet wat je lichaam daar mee heeft te maken. Alsof iemand waarvan de armen en benen geamputeerd worden opeens een compleet ander persoon wordt (even de psychische impact van deze ingrepen daargelaten). Klinkt mij veel te zweverig: een ander persoon worden omdat je een niertransplantatie krijgt...beetje esotherische nonsens.
Puur chemisch gezien worden je hersenen wel beïnvloed door de rest van je lichaam. Er is bijvoorbeeld een interessante interactie tussen lichaamsvet en de hersenen waarbij diverse hormonen betrokken zijn, die pas net ontdekt is. Wie weet hebben lichaamsweefsels ook wel invloed op je gemoedstoestand.

En dan heb je inderdaad ook nog een niet te onderschatten effect van je externe waarneming op je emotionele gesteldheid. Het hebben van een totaal ander lichaam is een ervaring die wij totaal niet kennen of kunnen begrijpen. Wie weet wat dat met je psyche kan doen.
pi_151599704
quote:
Op zondag 12 april 2015 00:47 schreef Terrorizer het volgende:
Het is net als je PC. Na een paar onderdelen veranderen is je Windows installatie ook niet meer geldig.

MS ziet het dan als een ander PC.
Zó blij dat ik Linux gebruik. :D
  zondag 12 april 2015 @ 02:28:50 #73
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_151599878
Eigenlijk wil hij dus liever als hoofd doorleven dan doodgaan. :{

Het ruggenmerg kunnen ze nog niet herstellen dus hij gaat leven als iemand die vanaf de nek verlamd is. Hij kan niet eens zelf ademhalen. Het lichaam dient alleen om het hoofd in leven te houden. Het te voorzien van zuurstof en voedingsstoffen.

Dat hij een fatale ziekte heeft zuigt voor hem en dat hij graag wil blijven leven is te begrijpen maar is dat leven?

"his fate could be considerably worse than death,” says Hootan.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
pi_151600004
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 02:28 schreef Rica het volgende:

Het ruggenmerg kunnen ze nog niet herstellen dus hij gaat leven als iemand die vanaf de nek verlamd is. Hij kan niet eens zelf ademhalen. Het lichaam dient alleen om het hoofd in leven te houden. Het te voorzien van zuurstof en voedingsstoffen.

Dat hij een fatale ziekte heeft zuigt voor hem en dat hij graag wil blijven leven is te begrijpen maar is dat leven?

Doet me hieraan denken

Ik geloof d'r niks van dat hij die operatie overleeft. Hoop het wel voor hem maar voor zover ik weet zijn er nog wat onopgeloste probleempjes met het aansluiten van al het leidingwerk. Maar ja, iemand moet de eerste zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nemephis op 12-04-2015 03:03:13 ]
  zondag 12 april 2015 @ 02:49:49 #75
pi_151600073
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2015 02:28 schreef Rica het volgende:

Het lijkt me inderdaad wel kut voor die man als het niet lukt om het ruggenmerg te verbinden (en dat zit er dik in). Praten kan dan ook niet, je bent dan niets meer dan een hoofd met een nutteloos aanhangsel waar je waarschijnlijk ook nog heel ziek van wordt ivm afstoting.

Maar erger dan de dood? Wat ik al eerder zei, ze kunnen vastleggen dat hij onder bepaalde condities uit zijn lijden wordt verlost. Ik mag hopen dat zo'n soort clahsule wel bij de operatie hoort.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')