abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 11 april 2015 @ 10:15:22 #1
387458 12
Nee ik ben niet 12
pi_151571554
Misschien een hele stomme vraag, maar wat is nou het nut van hoge cijfers? Ik bedoel, als ik mijn Vwo-diploma eenmaal binnen heb boeit het helemaal niets met welke cijfers ik geslaagd ben. Waarom die moeite in die 8 steken als een 6 toch al voldoende is? Wat is er eigenlijk zo verkeerd aan de zesjescultuur als het uiteindelijk toch hetzelfde resultaat levert? Natuurlijk helpen hoge cijfers wel als er voor je gekozen studie een numerus fixus is, maar een 8 gemiddeld staan voor alles, dat kan ik dus net niet. Dan heeft het toch geen enkel nut om zo goed mogelijk te willen presteren?

[ Bericht 0% gewijzigd door 12 op 11-04-2015 10:28:30 ]
Omdat het kan
pi_151571573
Het cijfer is niet echt van belang. Wat je wel iets aan hebt is de stof echt begrijpen. Heb je je hele leven nog iets aan.
Whatever...
  zaterdag 11 april 2015 @ 10:38:36 #3
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_151571948
Dat nut is er dan ook niet op school. In een bedrijf ga je het verschil tussen een 6 en een 8 wel merken
(╯°□°)╯︵ Ħʞoɟ
  zaterdag 11 april 2015 @ 10:39:16 #4
387458 12
Nee ik ben niet 12
pi_151571958
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 10:38 schreef Hyman het volgende:
In een bedrijf ga je het verschil tussen een 6 en een 8 wel merken
Hoe dan?
Omdat het kan
pi_151572035
Het is ook een beetje voor jezelf. Het kan je best een goed gevoel geven dat je je best hebt gedaan en daardoor hoog scoort.

Verder bouw je een buffer op, voor wanneer je eens een minder cijfer haalt. Je laatste toetsenweek ingaan met "ik moet het nu wel heel hard verneuken, wil ik nu nog falen" is een stuk chillen dan met "ik moet nu wel echt mijn best doen, want ik moet nog vier cijfers ophalen".
  zaterdag 11 april 2015 @ 10:55:29 #6
387458 12
Nee ik ben niet 12
pi_151572231
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 10:44 schreef TorroFernandes het volgende:
Het is ook een beetje voor jezelf. Het kan je best een goed gevoel geven dat je je best hebt gedaan en daardoor hoog scoort.

Verder bouw je een buffer op, voor wanneer je eens een minder cijfer haalt. Je laatste toetsenweek ingaan met "ik moet het nu wel heel hard verneuken, wil ik nu nog falen" is een stuk chillen dan met "ik moet nu wel echt mijn best doen, want ik moet nog vier cijfers ophalen".
Als je vier vakken moet ophalen spreek je eerder van een vijfjescultuur ;)
Omdat het kan
pi_151572401
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 10:55 schreef 12 het volgende:

[..]

Als je vier vakken moet ophalen spreek je eerder van een vijfjescultuur ;)
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt.

Je zou de zesjescultuur kunnen zien als de wens om voor elke toets net een voldoende te halen, maar je kan het ook zien als de wens om elk vak net voldoende af te sluiten.

Vroeger was bij mij het laatste het geval.
  zaterdag 11 april 2015 @ 11:03:41 #8
379283 LittleBrownie
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_151572443
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 11:02 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt.

Je zou de zesjescultuur kunnen zien als de wens om voor elke toets net een voldoende te halen, maar je kan het ook zien als de wens om elk vak net voldoende af te sluiten.

Vroeger was bij mij het laatste het geval.
Lijkt me erg stressvol
[i] When you try your best but you don't succeed. When you get what you want but not what you need. [/i]
pi_151572483
Iemand die 6 haalt, vindt de stof moeilijk of niet interresant. Iemand die een 8 haalt, vindt de stof makkelijk of werkt hard.
pi_151572530
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 11:03 schreef LittleBrownie het volgende:

[..]

Lijkt me erg stressvol
Scheelt dat ik niet zo'n stresskip ben en eerder in het jaar is het wel chill. Alleen uiteindelijk heeft het wel gefaald, dus ik raad het anderen niet aan.
  zaterdag 11 april 2015 @ 11:07:54 #11
387458 12
Nee ik ben niet 12
pi_151572544
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 11:02 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt.

Je zou de zesjescultuur kunnen zien als de wens om voor elke toets net een voldoende te halen, maar je kan het ook zien als de wens om elk vak net voldoende af te sluiten.

Vroeger was bij mij het laatste het geval.
Ik wilde dus voor alles wel ruimvoldoende staan, dus gewoon zevens. Alleen ben ik erachter gekomen dat dat soms niet haalbaar is, want literatuur boeit me echt helemaal niets... Ik sta nu voor de meeste vakken wel afgerond een 7, dus dat is wel mooi. Het is eigenlijk die irritante dwang van 'die 6,6 kan ook een 7 zijn', terwijl het helemaal geen flikker uitmaakt! Het is eigenlijk gewoon onnodige prestatiedwang :(

[ Bericht 2% gewijzigd door 12 op 11-04-2015 15:37:48 ]
Omdat het kan
pi_151572698
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 11:07 schreef 12 het volgende:

[..]

Ik wilde dus voor alles wel ruimvoldoende staan, dus gewoon zevens. Alleen ben ik erachter gekomen dat soms niet haalbaar, want literatuur boeit me echt helemaal niets :'( Ik sta nu voor de meeste vakken wel afgerond een 7, dus dat is wel mooi. Het is eigenlijk die irritante dwang van 'die 6,6 kan ook een 7 zijn', terwijl het helemaal geen flikker uitmaakt! Het is eigenlijk gewoon onnodige prestatiedwang :(
Dat ben ik helemaal met je eens.

Ik vind ook dat je de afweging moet maken tussen de moeite die het kost en wat je ervoor terug krijgt.

Je hebt ook types die alleen maar dikke cijfers haalden en een 7 eigenlijk zelfs te weinig vonden, maar die niet zo genoten hebben van de middelbare school als ik.

Idealiter zit je er ergens tussenin. :P
  zaterdag 11 april 2015 @ 11:31:50 #13
387458 12
Nee ik ben niet 12
pi_151573197
quote:
14s.gif Op zaterdag 11 april 2015 11:13 schreef TorroFernandes het volgende:

[..]

Je hebt ook types die alleen maar dikke cijfers haalden en een 7 eigenlijk zelfs te weinig vonden, maar die niet zo genoten hebben van de middelbare school als ik.

Ja, zo eentje was ik dus vroeger |:( Strontvervelend, maar het heeft me wel een niveau hoger gebracht, dus achteraf was het toch wel ergens goed voor.
Omdat het kan
pi_151573609
Op mijn school waren hoge cijfers een vrijbrief om je eigen gang te gaan. Hoge cijfers halen kostte mij minder tijd/moeite dan al dat nutteloze huiswerk en meedoen in de les. Ik kan absoluut niet tegen micromanagement, dus voor mij was dat een verademing.

Bovendien kon ik slecht inschatten wanneer ik de stof "beheerste" (want daar is eigen geen sprake van) voor een 6. Een 8 of 9 was makkelijker inschatten, want dan begon ik het idee te krijgen dat ik de stof beheerste.

VWO-cijfers heeft niemand na de bachelor nog naar gekeken. Hoge bachelorcijfers bleken belangrijker van toelatingen tot fancy masters en fancy PhDs.
  zaterdag 11 april 2015 @ 12:28:06 #15
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_151574748
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 10:39 schreef 12 het volgende:

[..]

Hoe dan?
Collega's met een 6'jes mentaliteit lopen de kantjes er vaker vanaf. Mensen met een goede instelling geven net dat beetje meer
(╯°□°)╯︵ Ħʞoɟ
pi_151574862
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 10:16 schreef Spanky78 het volgende:
Het cijfer is niet echt van belang. Wat je wel iets aan hebt is de stof echt begrijpen. Heb je je hele leven nog iets aan.
En dat is juist het hele punt. Er zijn aardig wat leerlingen op het VWO die erg goed leren voor een toets, die halen dan een 8 en een maand later weten ze niets meer. Uiteraard kan dit ook het geval zijn voor de leerlingen die een 6 haalden. Maar waar het dus omgaat is dat je de stof kent en begrijpt, niet om het cijfer.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 10:38 schreef Hyman het volgende:
Dat nut is er dan ook niet op school. In een bedrijf ga je het verschil tussen een 6 en een 8 wel merken
Dit is echt gelul, er heel veel beroepen waarbij je social skills veel belangrijker zijn dan je cijfers. Ik heb ook nooit begrepen waarom er voor geneeskunde lotingsklassen bestonden. Een goede arts is juist iemand met empathisch vermogen en iemand die goed met mensen kan omgaan.

Ik heb bij geen enkele sollicitatie ooit ene cijferlijst moeten inleveren trouwens.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_151574922
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 12:28 schreef Hyman het volgende:

[..]

Collega's met een 6'jes mentaliteit lopen de kantjes er vaker vanaf. Mensen met een goede instelling geven net dat beetje meer
Er bestaat een groot verschil tussen leren op het VWO en je latere baan. Op het VWO worden veel vakken gezien als ballast, misschien dat je 2-3 vakken van de 12 echt leuk vindt. Daar komt bij dat je in de leeftijd 12-18 misschien ook met andere dingen bezig bent.

Ik zeg ook altijd dat er een groot verschil is tussen leren (op het VWO, Universiteit) en tussen werken in een bedrijf, dan gaan namelijk heel andere dingen tellen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zaterdag 11 april 2015 @ 12:34:02 #18
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_151574925
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 12:31 schreef Shreyas het volgende:

Dit is echt gelul, er heel veel beroepen waarbij je social skills veel belangrijker zijn dan je cijfers. Ik heb ook nooit begrepen waarom er voor geneeskunde lotingsklassen bestonden. Een goede arts is juist iemand met empathisch vermogen en iemand die goed met mensen kan omgaan.

Ik heb bij geen enkele sollicitatie ooit ene cijferlijst moeten inleveren trouwens.
Niks gelul, mensen die zich meer inzetten halen betere resultaten dan luie flikkers.
(╯°□°)╯︵ Ħʞoɟ
  zaterdag 11 april 2015 @ 12:38:37 #19
217576 Hyman
tja een beetje raar soms
pi_151575053
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 12:33 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Er bestaat een groot verschil tussen leren op het VWO en je latere baan. Op het VWO worden veel vakken gezien als ballast, misschien dat je 2-3 vakken van de 12 echt leuk vindt. Daar komt bij dat je in de leeftijd 12-18 misschien ook met andere dingen bezig bent.

Ik zeg ook altijd dat er een groot verschil is tussen leren (op het VWO, Universiteit) en tussen werken in een bedrijf, dan gaan namelijk heel andere dingen tellen.
Ik heb het dan ook niet over school.
(╯°□°)╯︵ Ħʞoɟ
pi_151575185
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 12:34 schreef Hyman het volgende:

[..]

Niks gelul, mensen die zich meer inzetten halen betere resultaten dan luie flikkers.
Daar gaat het dus niet om. Op het VWO heb je ook een categorie mensen die 110% geven en toch zesjes halen en mensen die geen reet doen en vooral achten halen.

quote:
6s.gif Op zaterdag 11 april 2015 12:38 schreef Hyman het volgende:

[..]

Ik heb het dan ook niet over school.
TS wel, heb je de OP wel gelezen eigenlijk?
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zaterdag 11 april 2015 @ 12:47:19 #21
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_151575291
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 12:34 schreef Hyman het volgende:

[..]

Niks gelul, mensen die zich meer inzetten halen betere resultaten dan luie flikkers.
Hard werken betekent niet perse dat je succesvol zult zijn in je beroep. Mij heeft nog nooit iemand gevraagd om een cijferlijst of zelfs een diploma. kennis is wel relevant.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 11 april 2015 @ 12:51:00 #22
78918 SeLang
Black swans matter
pi_151575389
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 11:45 schreef Arthos het volgende:
Op mijn school waren hoge cijfers een vrijbrief om je eigen gang te gaan. Hoge cijfers halen kostte mij minder tijd/moeite dan al dat nutteloze huiswerk en meedoen in de les. Ik kan absoluut niet tegen micromanagement, dus voor mij was dat een verademing.
Ik zat op een Dalton school en daar kon je inderdaad een hoop werk besparen met goede cijfers. Mijn opdrachten voor scheikunde maakte ik nooit, die voor natuurkunde slechts zelden. En als ik dan na een testweek voor beide vakken een 9 had dan ging ik naar de leraar en vroeg af hij alle niet gemaakte opdrachten van het afgelopen kwartaal eventjes wou aftekenen, immers het was overduidelijk dat ik de stof toch wel beheerste :D.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_151575926
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 12:31 schreef Shreyas het volgende:

[..]

[..]

Ik heb bij geen enkele sollicitatie ooit ene cijferlijst moeten inleveren trouwens.
Tot nu toe bij elke sollicitatie mijn cijferlijst moeten inleveren. Ik ben het wel met je eens dat de soft skills enorm belangrijk zijn in de meeste vakgebieden
pi_151579529
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 april 2015 12:34 schreef Hyman het volgende:

[..]

Niks gelul, mensen die zich meer inzetten halen betere resultaten dan luie flikkers.
En dat zijn zeke rniet altijd de meest succesvollen. Degenen met goede sociale skills, handigheid, intelligentie EN inzet (meestal zetten ze zich op hun werk meer in dan op school, het systeem daar daagt ze niet uit).
Whatever...
  zaterdag 11 april 2015 @ 16:03:47 #25
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_151580009
Cijfers haal je niet voor iemand anders, maar voor jezelf. Je weet dan op welk niveau je zit en waar je beter en minder goed in bent. Als je alleen maar vijven en zessen haalt voor Frans dan is het verstandiger om wellicht niet die kant op te gaan of extra bijles te nemen als je wel degelijk goed Frans wilt leren spreken. Als je voor alles een zes haalt en helemaal niets heel erg boeiend vindt, moet je ook eens goed nadenken over wat je nou echt wilt gaan doen.

Als je dertig bent boeit het echt niet meer dat je een zes gemiddeld stond voor je vwo. Niemand vraagt er meer naar en goede kans dat je al die Franse woordjes ook weer vergeten bent als je dat niet hebt bijgehouden. Veel mensen hebben dan paradoxaal genoeg juist wel spijt dat ze niet ietsje beter hun best hadden gedaan op school. Ze hadden dan op jongeren leeftijd meer kennis gehad en wellicht keuzes gemaakt die beter bij hen paste. Het belang daarvan kom je pas later achter.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_151585649
Ik heb nu al spijt (examenjaar 2012) dat ik niet beter mijn best heb gedaan op school. :') Nu ja, niet echt spijt, maar ik vind het jammer dat het micromanagement van het onderwijs mij zo heeft/had doodgeslagen dat ik ook te lui was om iets te doen voor interessante vakken. Nu denk ik dat niet omdat het mijn keuzes had beïnvloed, maar omdat ik zie dat bepaalde vakken in de juiste setting best wel interessant hadden kunnen zijn.
pi_151586731
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 11:45 schreef Arthos het volgende:
Op mijn school waren hoge cijfers een vrijbrief om je eigen gang te gaan. Hoge cijfers halen kostte mij minder tijd/moeite dan al dat nutteloze huiswerk en meedoen in de les. Ik kan absoluut niet tegen micromanagement, dus voor mij was dat een verademing.

Bovendien kon ik slecht inschatten wanneer ik de stof "beheerste" (want daar is eigen geen sprake van) voor een 6. Een 8 of 9 was makkelijker inschatten, want dan begon ik het idee te krijgen dat ik de stof beheerste.
Dit herken ik wel ja.
  zaterdag 11 april 2015 @ 20:15:54 #28
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151586794
kus van oma
  zaterdag 11 april 2015 @ 20:16:52 #29
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_151586826
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2015 16:03 schreef Ryon het volgende:
Cijfers haal je niet voor iemand anders, maar voor jezelf. Je weet dan op welk niveau je zit en waar je beter en minder goed in bent. Als je alleen maar vijven en zessen haalt voor Frans dan is het verstandiger om wellicht niet die kant op te gaan of extra bijles te nemen als je wel degelijk goed Frans wilt leren spreken. Als je voor alles een zes haalt en helemaal niets heel erg boeiend vindt, moet je ook eens goed nadenken over wat je nou echt wilt gaan doen.

Als je dertig bent boeit het echt niet meer dat je een zes gemiddeld stond voor je vwo. Niemand vraagt er meer naar en goede kans dat je al die Franse woordjes ook weer vergeten bent als je dat niet hebt bijgehouden. Veel mensen hebben dan paradoxaal genoeg juist wel spijt dat ze niet ietsje beter hun best hadden gedaan op school. Ze hadden dan op jongeren leeftijd meer kennis gehad en wellicht keuzes gemaakt die beter bij hen paste. Het belang daarvan kom je pas later achter.
ironie :')
  dinsdag 14 april 2015 @ 17:09:33 #30
440484 Mondyboy
Bel mij om hier te advereteren
pi_151682727
Sneue boel hierboven, zorg gewoon dat je de stof begrijpt en probeer zo hoog mogelijk te halen. Je hoeft heus niet te blokken voor die 8 gemiddeld op je rapport. ''Shoot for the stars'' en zie maar wat je bereikt zou ik zeggen. Een 6 of 7 is goed genoeg meer heb je niet nodig, aan hoge cijfers heb je helemaal niks na je vwo. Tenzij je in een lotingsstudie wilt komen
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')