Dit klinkt alsof je tijdens het gesprek uit je hoofd geleerde antwoorden gaat geven..quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:39 schreef N0rah het volgende:
Ik heb uiteraard zelf het een en ander uitgewerkt en oefengesprekken gevoerd met mijn ouders (don't judge). Zo heb ik voor mezelf op papier gezet waarom ik een carrière in de advocatuur ambieer, en dan in het bijzonder de topadvocatuur, en waarom deze specifieke praktijkgroep mij zo aanspreekt. Ook kan ik onderbouwen waarom ik voor dit specifieke kantoor gekozen heb en waarom ik denk geschikt te zijn voor de stage.
Nou, ik stamp geen zinnen in mijn hoofd ter beantwoording van dergelijke vragen. Ik bedoelde meer aan te geven dat ik over zulke vragen nagedacht heb, zodat ik in grote lijnen wel weet wat ik wil vertellen mocht zo'n vraag gesteld worden. Lijkt me wel handig. Of pak ik dat verkeerd aan?quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:43 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Dit klinkt alsof je tijdens het gesprek uit je hoofd geleerde antwoorden gaat geven..
Dat is wel goed ja, maar het klonk even alsof je zo aan het oefenen bent geweest dat het als een overhoring zou gaan klinkenquote:Op dinsdag 7 april 2015 20:47 schreef N0rah het volgende:
[..]
Nou, ik stamp geen zinnen in mijn hoofd ter beantwoording van dergelijke vragen. Ik bedoelde meer aan te geven dat ik over zulke vragen nagedacht heb, zodat ik in grote lijnen wel weet wat ik wil vertellen mocht zo'n vraag gesteld worden. Lijkt me wel handig. Of pak ik dat verkeerd aan?
Nee, dat probeer ik zeker te vermijden.quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:48 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Dat is wel goed ja, maar het klonk even alsof je zo aan het oefenen bent geweest dat het als een overhoring zou gaan klinken
Deze gesprekken zijn heel losjes - ik werk zelf bij een top5 kantoor. Vooral laten zien dat je interesse hebt, sociaal bent en openstaat voor het hele gebeuren (dus niet te verkrampt tijdens het gesprek vasthouden aan je eigen denkbeelden).quote:
Je niet anders voordoen dan je bent. Geen act opvoeren. Een gesprek 'oefenen' lijkt mij dan ook per definitie niet handig, omdat je dan (onbewust) precies hiermee bezig bent.quote:
Met alles wel eens, behalve dat dat laatste niet voor alle kantoren geldt, in die zin dat een aantal kantoren streng selecteren voor een stage omdat ze bij een goede beoordeling gelijk een aanbod doen. Bij andere kantoren mag je komen solliciteren als je een goede beoordeling krijgt.quote:Op dinsdag 7 april 2015 21:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Deze gesprekken zijn heel losjes - ik werk zelf bij een top5 kantoor. Vooral laten zien dat je interesse hebt, sociaal bent en openstaat voor het hele gebeuren (dus niet te verkrampt tijdens het gesprek vasthouden aan je eigen denkbeelden).
Voor de rest loopt het allemaal wel los: het is geen diepteinvestering voor een kantoor dus er hoeft ook niet streng gefilterd te worden.
Oke, bedankt! Aangezien je zelf bij een topkantoor werkt; heb je nog goede tips voor de stage zelf (mocht ik daarvoor aangenomen worden)?quote:Op dinsdag 7 april 2015 21:38 schreef eriksd het volgende:
[..]
Deze gesprekken zijn heel losjes - ik werk zelf bij een top5 kantoor. Vooral laten zien dat je interesse hebt, sociaal bent en openstaat voor het hele gebeuren (dus niet te verkrampt tijdens het gesprek vasthouden aan je eigen denkbeelden).
Voor de rest loopt het allemaal wel los: het is geen diepteinvestering voor een kantoor dus er hoeft ook niet streng gefilterd te worden.
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, heb hier zeker wat aan!quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:00 schreef Valid het volgende:
[..]
Met alles wel eens, behalve dat dat laatste niet voor alle kantoren geldt, in die zin dat een aantal kantoren streng selecteren voor een stage omdat ze bij een goede beoordeling gelijk een aanbod doen. Bij andere kantoren mag je komen solliciteren als je een goede beoordeling krijgt.
Volgens mij is de beste tip verder dat je probeert enigszins relaxed erheen te gaan en aan het begin op zoek gaat naar een klik met je gesprekspartner. Zeker voor een student-stagiair zal in zo'n gesprek met name gekeken worden of je een lekkere drive hebt en geïnteresseerd bent etc. Als dat lekker loopt kan het ook echt een gesprek worden (dus wederzijds vragen en antwoorden) in plaats van een eenrichtingsverkeer interview, wat natuurlijk veel leuker is voor een partner die zo'n gesprek moet voeren.
Verder is het wellicht handig om een aantal competenties te bedenken die je goed beheerst, inclusief bijpassend voorbeeld volgens de STAR methode. Iemand die zo'n gesprek afneemt en iets over je positieve eigenschappen wil weten wil zo concreet mogelijk hebben wat je gedrag was en wat het effect daarvan was. Als iemand vraagt naar een voorbeeld of een goede eigenschap moeten alle bellen gaan rinkelen om een STAR verhaal te vertellen. De inhoud daarvan moet goed voorbereid zijn, wat niet wil zeggen dat je een tekst uit je hoofd leert. Pakkende voorbeelden die specifiek duidelijk maken wat je bedoelt zijn nou eenmaal niet zo makkelijk at the moment te bedenken en helder te formuleren. Zelfde geldt uiteraard voor verbeterpunten.
Al met al moet je je vooral niet te druk maken en proberen herinnerd te worden als die gezellige meid waar ze een leuk gesprek mee hadden. Ondertussen heb ik aardig wat gesprekken bij topkantoren gehad voor business courses/stages/werkstudentschappen etc. en bij een groot deel van de gesprekken ging het helemaal niet over het recht o.i.d., maar bijvoorbeeld over dat ik was opgegroeid op een boerderij en dat een partner dat heel interessant vond en ook iemand kent die blabla. Dan is die tijd zo om. Als ook je papieren goed zijn - wat blijkbaar zo is - ben je dan echt al een heel eind.
Dit klinkt als Stibbe.quote:Op maandag 13 april 2015 15:16 schreef N0rah het volgende:
[..]
Oke, bedankt! Aangezien je zelf bij een topkantoor werkt; heb je nog goede tips voor de stage zelf (mocht ik daarvoor aangenomen worden)?
Wat betreft de niet strenge filtering; dat geldt volgens mij niet voor alle kantoren. Zo ben ik nu ook uitgenodigd om een assessment te maken ter selectie voor een student-stage bij een ander groot kantoor. Assessment! Nooit gedacht dat dat onderdeel zou zijn voor een student-stage. En mocht ik het voor het assessment een goed resultaat behalen, dan volgt een gesprek met een partner. Bij de meeste grote kantoren vindt het gesprek voor een student-stage plaats met een recruiter en/of medewerkers, geen partners. Vind ik toch wel een strenge procedure..
quote:Op dinsdag 7 april 2015 21:50 schreef Geralt het volgende:
Standaard ziet een gemiddelde sollicitatie er ongeveer zo uit:
5 minuten welkom hoi koffie?
10 minuten vertellen ze wat over hun bedrijf.
40 minuten mag je over jezelf vollullen.
5 minuten doei en je hoort nog van ons.
Die eerste is heel simpel te rekken tot 10 minuten. Goh wat een mooi gebouw hier zeg. Lekker weer vandaag. Ik was wat vroeg want ik dacht je weet maar nooit met de drukte op de weg, nou het is me wat etc etc verzin maar wat, gewoon een beetje smalltalk. Hoppa 5 minuten gewonnen die je niet over jezelf vol hoeft te lullen. Plus je breekt er het ijs een beetje mee. Win-win dus.
Die 2de maak je makkelijk een half uur van. Niet het verhaaltje aanhoren, maar inhaken, vragen stellen terwijl ze vertellen over het bedrijf. Mensen vertellen graag over hun werk en bedrijf, dus dat wordt zonder dat je er erg in hebt 30 minuten.
Die 5 minuten doei en je hoort het nog wel die blijven.
Nu heb je nog maar 15 minuten over om over jezelf vol te lullen in plaats van 40 minuten.
En verder gewoon zorgen dat je je verhaal klaar hebt, en dat heb je al zeg je in de OP. Maak er een gesprek van ipv jullie vertellen wat en ik luister en dan vertel ik wat en luisteren jullie.
Allemaal niet zo spannend.
Het is maar een stageplek
quote:Op dinsdag 7 april 2015 21:53 schreef Degodvader het volgende:
[..]
Je niet anders voordoen dan je bent. Geen act opvoeren. Een gesprek 'oefenen' lijkt mij dan ook per definitie niet handig, omdat je dan (onbewust) precies hiermee bezig bent.
Bedankt allen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 22:33 schreef Boterbartje het volgende:
Nette kleding, goed uitslapen, geen typetje spelen maar jezelf zijn. Loop je cv langs, wellicht vragen ze naar de gedachte achter keuzes etc. Daarnaast voorbereiden op 'vertel eens wat over jezelf'.. Het gaat niet zozeer over je cijfers of cv; dat is prima, anders kwam je niet op gesprek. Probeer juist te laten zien dat je een tof persoon bent en geen zolderkamerautist die alleen maar stampt. Probeer adhv website/info de kernpunten van het kantoor te identificeren en spiegel jezelf eraan maar met het accent op jezelf zijn. Zo heeft freshfields bijv, excellentie, but not too serious, Kennedy bijv. Eigenzinnig, clifford bijv. Samenwerken en een wat conservatieve houding etc.
Bovenal: Wees enthousiast, wees jezelf, vraag wat je wil weten, geniet en laat het over je heen komen.
Zou er (uiteraard) niet zelf over beginnen, maar als het ter sprake komt zou ik er gewoon eerlijk over zijn. Dat je je niet nu al volledig focust op 1 kantoor zullen de meeste gesprekspartners ook wel begrijpen.quote:Op maandag 13 april 2015 15:46 schreef N0rah het volgende:
Trouwens, nog een vraag.. ik heb bij een paar verschillende kantoren gesolliciteerd en ben tot nu toe uitgenodigd voor een gesprek bij bijna al die kantoren. Kan ik dat gerust noemen, mocht dat ter sprake komen? Ik heb voor mezelf gewoon een selectie gemaakt van kantoren waar ik mijzelf uiteindelijk wel zie werken over een paar jaar. Kan ik dat gewoon zeggen?
En, hoe is het gegaan?quote:Op maandag 13 april 2015 15:22 schreef N0rah het volgende:
[..]
Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie, heb hier zeker wat aan!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |