abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151709026
quote:
1s.gif Op woensdag 15 april 2015 10:38 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Met "mount" kan je mouten.

Welke GUI?
Als je iets wil mouten bij boot kan je het in /etc/fstab zetten.
De manual "fstab" heeft wel informatie.
Ubuntu, zie orginele post
dit weekend weer verder.
pi_151735090
quote:
14s.gif Op dinsdag 14 april 2015 12:14 schreef µ het volgende:

[..]

Cool :Y.
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2015 14:16 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Tof, wat heb je gewijzigd?
Patch geschreven voor de update van een simpele port. Gelijk al veel geleerd voor de volgende keer. Ik ga nog meer orphan ports adopteren, heel leuk.
pi_151935665
What is Linux and why should I consider using it?

quote:
I have always been biased. I was a PC guy for a long time and then I made the jump to Apple for work related BS. Now I'm sort of in this weird middle ground where I like aspects of both and hate aspects of both.

I have never once considered Linux and I have never once considered whether Linux might be right for me.

So Linux users of the world. Tell me your story.

What is Linux and would I benefit from adding Linux to my life? What are the pros and what are the cons?

Clarification:

This is not a techsupport based question. I'm genuinely just curious as to what Linux is and how the system differs from Apple and PC. This isn't a tech support question, it's a discussion question.
Hoe de neuk kan je nou niet weten wat Linux is? :') _O-

Jezelf een ICT-er noemen!! 8)7 |:( :X
pi_151937990
quote:
0s.gif Op woensdag 22 april 2015 20:00 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
What is Linux and why should I consider using it?

[..]

Hoe de neuk kan je nou niet weten wat Linux is? :') _O-

Jezelf een ICT-er noemen!! 8)7 |:( :X
Je kan nooit iemand kwalijk nemen dat hij/zij iets niet weet.
జ్ఞ‌ా
pi_151946588
quote:
3s.gif Op woensdag 22 april 2015 20:55 schreef µ het volgende:

[..]

:*
pi_151949941
quote:
Intel 'Compute Stick' PC-Over-HDMI Dongle Launched, Tested
Intel has officially announced the availability of their Compute Stick HDMI dongle, and has lifted the embargo on early tests with the device. The Compute Stick is essentially a fully-functional, low-power, Atom-based system with memory, storage, and an OS, crammed into a dongle about 10cm long.

There will initially be two compute sticks made available: one running Windows (model STCK1A32WFC) and another running Ubuntu (model STCK1A8LFC). The Windows 8.1 version of the Compute Stick is packing an Intel Atom Z3735F processor, with a single-channel of 2GB of DDR3L-1333 RAM and 32GB of internal storage, though out of the box only 19.2GB is usable. The Ubuntu version of the Compute Stick has as a similar CPU, but is packing only 1GB of RAM and 8GB of internal storage.

All sticks have USB and MicroSD expansion capability. It doesn't burn through any benchmarks, but for multi-media playback, basic computing tasks, web browsing, HD video, or remote access, the Compute Stick has enough muscle to get the job done, and it's cheap, too: $99 — $149.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_151950023
Vanavond zet ik Dragonfly BSD op mijn laptop (was FreeBSD). Wel benieuwd, een aantal geniale features, wacht nog op HAMMER2.
pi_151952065
quote:
7s.gif Op donderdag 23 april 2015 10:15 schreef Aether het volgende:

[..]

Actief gekoeld en niet al te fantastisch WiFi volgens http://www.anandtech.com/show/9167/intel-compute-stick-review/6, da's wel jammer.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_151969906
quote:
3s.gif Op woensdag 22 april 2015 20:55 schreef µ het volgende:

[..]

Mee eens.

En het is alleen maar goed dat ook mensen die er minder verstand van hebben de vrijheid kunnen omarmen.
pi_151980221
Vinden jullie het ook zo jammer dat systemd LGPL gelicenseerd is in plaats van GPL?
pi_151980415
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 09:56 schreef robin007bond het volgende:
Vinden jullie het ook zo jammer dat systemd LGPL gelicenseerd is in plaats van GPL?
Had me daar nog niet mee bezig gehouden moet ik zeggen :P.
జ్ఞ‌ా
pi_151983306
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 09:56 schreef robin007bond het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd geen fijn idee. Onder een LGPL ben je niet verplicht de source openbaar te maken, maar ondertussen wordt systemd een steeds groter onderdeel van het OS, en krijgt steeds meer functies.

Tot nu toe heb ik geen slechte ervaringen met systemd, maar ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet vinden.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2015 11:29:10 ]
pi_151983564
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 11:22 schreef Stratocruiser het volgende:

[..]

Ik vind het eerlijk gezegd geen fijn idee. Onder een LGPL ben je niet verplicht de source openbaar te maken, maar ondertussen wordt systemd een steeds groter onderdeel van het OS, en krijgt steeds meer functies.
Precies, dat zit mij dus ook dwars. Ik vind systemd prima werken en sysvinit was echt wel aan vervanging toe, maar dat het zo gelicenseerd is vind ik wel jammer.
pi_151983814
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 11:29 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Precies, dat zit mij dus ook dwars. Ik vind systemd prima werken en sysvinit was echt wel aan vervanging toe, maar dat het zo gelicenseerd is vind ik wel jammer.
Nu zit er natuurlijk meer propietary/closed source stuff in de meeste distro's, maar het init-systeem zou toch open moeten blijven. Het idee van systemd is goed, maar loopt wat mij betreft gruwelijk uit de hand als je dingen als dns- en netwerkmanagement gaat integreren.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2015 11:39:17 ]
pi_151992883
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 11:35 schreef Stratocruiser het volgende:

[..]

Nu zit er natuurlijk meer propietary/closed source stuff in de meeste distro's, maar het init-systeem zou toch open moeten blijven. Het idee van systemd is goed, maar loopt wat mij betreft gruwelijk uit de hand als je dingen als dns- en netwerkmanagement gaat integreren.
http://0pointer.de/blog/projects/the-biggest-myths.html

Interessant leesvoer.
  † In Memoriam † vrijdag 24 april 2015 @ 18:35:34 #68
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_151995196
quote:
De distro die ooit bij installatie je root-wachtwoord in voor iedereen leesbaar bestand in plaintext opsloeg wil van Debian-packages af voor meer security.

Heb het altijd een rare distro gevonden dat Ubuntu.
Carpe Libertatem
pi_151995681
quote:
15s.gif Op vrijdag 24 april 2015 18:35 schreef Boze_Appel het volgende:

[..]

De distro die ooit bij installatie je root-wachtwoord in voor iedereen leesbaar bestand in plaintext opsloeg wil van Debian-packages af voor meer security.
Serieus? Dat is wel erg amateuristisch zeg. :D En dat met Canonical erachter.

Trouwens, ik vraag me echt af waarom goede Exchange-ondersteuning in Thunderbird en Evolution ontbreekt, terwijl het wel in Android prima werkt (incl. kalender sync.)

https://android.googlesou(...)om/android/exchange/

Wellicht omdat er speciale patenten op Exchange zitten?
  † In Memoriam † vrijdag 24 april 2015 @ 18:55:00 #70
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_151995768
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 april 2015 18:52 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Serieus? Dat is wel erg amateuristisch zeg. :D En dat met Canonical erachter.
http://slashdot.org/story(...)ear-text-with-ubuntu

Wel een tijdje geleden hoor, maar nog steeds kansloos.
Carpe Libertatem
pi_152001768
Gebruikt iemand hier trouwens SyncThing?

https://syncthing.net/

Ik heb er nog niet veel over gelezen. Het zou mooi zijn als je enkele computers enkel toegang zou kunnen geven via een subfolder, zodat het makkelijker is voor groepswerk.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2015 22:02:23 ]
pi_152003502
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 april 2015 22:01 schreef robin007bond het volgende:
Gebruikt iemand hier trouwens SyncThing?

https://syncthing.net/

Ik heb er nog niet veel over gelezen. Het zou mooi zijn als je enkele computers enkel toegang zou kunnen geven via een subfolder, zodat het makkelijker is voor groepswerk.
Lees jij mijn internethistorie?
జ్ఞ‌ా
pi_152003512
Had het net opgezocht voordat ik ging sporten :o

Gebruik het niet overigens.
జ్ఞ‌ా
pi_152004092
quote:
5s.gif Op vrijdag 24 april 2015 23:01 schreef µ het volgende:

[..]

Lees jij mijn internethistorie?
:D Wat toevallig.
pi_152049659
quote:
Vanochtend mijn server al een upgrade gegeven, dat ging flawless zoals gewoonlijk.
Powered by Janetje®
pi_152056159
quote:
Nice.
  maandag 27 april 2015 @ 21:21:45 #78
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_152081576
Een foutje is zo gemaakt zeg. Daarnet wilde ik nog even aan een document werken voor werk morgen. Wilde eerst de boel even opschonen en wat backupfiles weggooien. Dus rm bestand.txt~
En daarna wilde ik de gewone file editten, dus, totaal in de waan dat de vorige een vi van die backupfile was, doe ik pijltje omhoog, backspace, enter.
En weg was 'ie. Mijn quasi belangrijk documentje. Dat was letterlijk even een :|W

Toevallig had ik vanmiddag nog een backup van de hele handel gedraaid (de vorige was alweer 2 weken oud), en die kwam nu even verrassend goed uit. Dus net het bestandje weer teruggezet en ik kan aan de slag. Oef.
Backups hebben is echt geen onzin.

[ Bericht 4% gewijzigd door gebrokenglas op 27-04-2015 22:13:08 ]
pi_152090950
quote:
6s.gif Op maandag 27 april 2015 21:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Een foutje is zo gemaakt zeg. Daarnet wilde ik nog even aan een document werken voor werk morgen. Wilde eerst de boel even opschonen en wat backupfiles weggooien. Dus rm bestand.txt~
En daarna wilde ik de gewone file editten, dus, totaal in de waan dat de vorige een vi van die backupfile was, doe ik pijltje omhoog, backspace, enter.
En weg was 'ie. Mijn quasi belangrijk documentje. Dat was letterlijk even een :|W

Toevallig had ik vanmiddag nog een backup van de hele handel gedraaid (de vorige was alweer 2 weken oud), en die kwam nu even verrassend goed uit. Dus net het bestandje weer teruggezet en ik kan aan de slag. Oef.
Backups hebben is echt geen onzin.
Een filesystem gebruiken met (fine-grained) snapshots helpt ook. Ik probeer nu DragonFly uit en daar kan je X-uur aan fine-grained (e.g., 30 seconden) snapshots terughalen. Bij ZFS had ik ook een cron draaien voor snapshots om de X-minuten. btrfs heeft vast iets vergelijkbaars.
pi_152091325
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 11:07 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Een filesystem gebruiken met (fine-grained) snapshots helpt ook. Ik probeer nu DragonFly uit en daar kan je X-uur aan fine-grained (e.g., 30 seconden) snapshots terughalen. Bij ZFS had ik ook een cron draaien voor snapshots om de X-minuten. btrfs heeft vast iets vergelijkbaars.
Indeed. https://btrfs.wiki.kernel.org/index.php/Autosnap of zelf doen :)
జ్ఞ‌ా
  dinsdag 28 april 2015 @ 18:12:36 #81
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_152100659
Dit is op een mac.
DragonFly heb ik hier nog niet aan de praat gekregen (op virtualbox).

Is elke 30 seconden niet wat erg vaak? Het barst dan toch van de snapshots?
pi_152110279
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:12 schreef gebrokenglas het volgende:
Dit is op een mac.

Als je binnen 31 seconden een snapshot kunt terug zetten, hoef je er maar 2 te bewaren ;)
(worst case, een snapshot gebeurt 1 seconde nadat je rm deed, dus tweede is in 31 seconden).
pi_152115840
pi_152115992
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:12 schreef gebrokenglas het volgende:
Dit is op een mac.
DragonFly is wel leuk om mee te spelen, maar het voelt veel minder als 1 geheel dan FreeBSD en OpenBSD. Het heeft weinig developers en dat merk je (maar Matthew Dillon is geniaal). Waarschijnlijk weer terug naar FreeBSD (laptop). Het liefste zou ik OpenBSD draaien, maar dat trekt chrome/etc. wat minder, plus de filesystem is niet echt ideaal.
quote:
Je kan het ook wat minder extreem houden idd, en e.g. een kwartier een fine-grained snapshots bijhouden en een aantal snapshots over langere periodes (5 mins, 15 mins, 30 mins, etc.).
pi_152177955
Misschien nog interessant: http://www.serverhub.com/vps/ssd-cached/
Vanaf US$ 15 per jaar.
pi_152235561
quote:
Storage Series Plans Have Arrived in Amsterdam!
The Vultr.com team is excited to announce that storage plans are now available in Europe! The Amsterdam Storage Series offer the ability to deploy VMs with a generous amount of disk and SSD cache enhanced performance for your big data storage needs.

We are continuing to expand our Storage Series availability to more cities so stay tuned for new locations!
pi_152335437
quote:
emacs and vim zijn nog steeds mijn favoritete editors.

(vim, niet vi)
  woensdag 6 mei 2015 @ 18:31:15 #89
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_152339295
Hier ook een Linux newb. Heb recent een Kimsufi KS-3 dedi gehuurd, daar draait nu Ubuntu Server 14.10 op, en heb nog een LAMP op een andere dedi met CentOS 7.1.
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
  woensdag 6 mei 2015 @ 19:38:07 #90
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_152341583
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 09:43 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

DragonFly is wel leuk om mee te spelen, maar het voelt veel minder als 1 geheel dan FreeBSD en OpenBSD. Het heeft weinig developers en dat merk je (maar Matthew Dillon is geniaal). Waarschijnlijk weer terug naar FreeBSD (laptop). Het liefste zou ik OpenBSD draaien, maar dat trekt chrome/etc. wat minder, plus de filesystem is niet echt ideaal.
Dat klopt inderdaad.
Als desktop is het helaas een stuk minder. Traag. (ook met de XFCE variant trouwens).
Dan is Ubuntu (nouja, Mint hier) fijner.

[ Bericht 6% gewijzigd door gebrokenglas op 06-05-2015 21:08:55 ]
pi_152343895
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2015 16:30 schreef devzero het volgende:

[..]

emacs and vim zijn nog steeds mijn favoritete editors.

(vim, niet vi)
Welke van die twee is je favoriet?
pi_152352635
Vraag mij echt af of emacs de moeite waard is om te leren als ik vim al goed ken. Vim goed leren was al best een traject en ik ben nog lang niet uitgeleerd voor mijn gevoel...
జ్ఞ‌ా
pi_152373926
quote:
14s.gif Op woensdag 6 mei 2015 23:19 schreef µ het volgende:
Vraag mij echt af of emacs de moeite waard is om te leren als ik vim al goed ken. Vim goed leren was al best een traject en ik ben nog lang niet uitgeleerd voor mijn gevoel...
Dat idee heb ik ook. Zelfs in Vim werk ik nog met de pijltjestoetsen en dergelijke. :')
pi_152373948
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 17:10 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat idee heb ik ook. Zelfs in Vim werk ik nog met de pijltjestoetsen en dergelijke. :')
Hehe noob.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
జ్ఞ‌ా
pi_152376875
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2015 20:38 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Welke van die twee is je favoriet?
Als ik langere stukken text moet typen, bv een nieuw programma of een lange config file, dan gebruik ik emacs. Om snel iets te veranderen, vim.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2015 17:10 schreef robin007bond het volgende:
Zelfs in Vim werk ik nog met de pijltjestoetsen en dergelijke. :')
H J K L FTW :@
pi_152378456
vi(m) volstaat hier voor alles. Ik heb geen IDE omgeving of andere features nodig in een terminal, alleen config files aanpassen. En dan werkt vi(m) goed want het is overal standaard geinstalleerd. Learning curve is er wel, maar daarna gaat het vlot.

Bij zsh heb ik ook vi mode aan staan, haha.
pi_152378546
Zelf gebruik ik een IDE voor Java, C++ en dat soort dingen. Vim gebruik ik meer voor Python, C en kleine aanpassingen.

Voor mijn gevoel is Emacs ook meer een IDE dan enkel een tekstbewerker.
pi_152395953
Die hackers worden ook steeds jonger :(
quote:
SSH SHENANIGANS
Password security is a big deal. No more so than when you’ve got smart kids who have learned about SSH, with a Raspberry Pi in their bedroom. The kids from Gurgleapps would like to show you what they’ve learned recently about the shell.

We are impressed, and are reminded that we all need to change our passwords.
The Gurgleapps folks have made a short tutorial available for those who aren’t familiar with the shell – they’ve promised more tutorials soon, and we’ll be keeping an eye on what they get up to!

pi_152416698
https://events.linuxfound(...)1_kumar_jokiaho2.pdf

Grappig trouwens, dat zo'n presentatie door Huawei gegeven wordt. Dat terwijl je sommige source code van hun enkel kan krijgen door $20 te betalen en het per CD te laten verschepen.

Ook de titel:

Microsoft Powerpoint. Auch. :')

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 08-05-2015 22:18:07 ]
  zaterdag 9 mei 2015 @ 00:56:21 #100
173465 MoneyTalks
You listen.
pi_152421945
Hmm, heb nu een Kimsufi-server draaien met Xubuntu Desktop 14.04 "Trusty Tahr" (XFCE + x2go) (BETA) (64bits).

Ik heb verder deze tutorial gebruikt om mijn Windows X2Go client in te stellen: http://guides.ovh.com/UbuntuDesktopGeneralites

Ik krijg echter de volgende error als ik probeer in te loggen via X2Go client (via PuTTy werkt gewoon):

Volgens mij heeft het iets te maken met SSH... Iemand enig idee hoe ik dit oplos?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_152425172
quote:
12s.gif Op vrijdag 8 mei 2015 09:42 schreef Aether het volgende:
Die hackers worden ook steeds jonger :(

[..]

Ahww, wat cute!
pi_152425227
quote:
2s.gif Op zaterdag 9 mei 2015 00:56 schreef MoneyTalks het volgende:
Hmm, heb nu een Kimsufi-server draaien met Xubuntu Desktop 14.04 "Trusty Tahr" (XFCE + x2go) (BETA) (64bits).

Ik heb verder deze tutorial gebruikt om mijn Windows X2Go client in te stellen: http://guides.ovh.com/UbuntuDesktopGeneralites

Ik krijg echter de volgende error als ik probeer in te loggen via X2Go client (via PuTTy werkt gewoon): [ afbeelding ]

Volgens mij heeft het iets te maken met SSH... Iemand enig idee hoe ik dit oplos?
http://bugs.x2go.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=472

De server heeft ondersteuning voor sha1(makkelijk te kraken) uitgeschakeld. Maar blijkbaar ondersteunt de client geen beter algoritme.

Heeft inderdaad met de ssh server te maken.

[ Bericht 8% gewijzigd door t4rt4rus op 09-05-2015 10:30:54 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')