abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 1 april 2015 @ 13:08:37 #1
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_151259580
Onze tuin gaat op de schop en de bakstenen schuurmuur (waar we tegenaan kijken) is niet echt fraai meer.

De breedte van de tuin is ongeveer 5.5m waarvan de schuurmuur ongeveer 3.6m breed is. Het resterende stuk is nu open aan de zichtkant en dicht aan de buitenkant (stukje muur en deur)

Het open stuk wilde ik een deur in zetten om het geheel wat rustiger te laten ogen en vocht uit de schuur te weren. Aan de andere kant van de deur heb ik dus ook nog ongeveer een meter over, die ook bekleed moet worden.

Plan is om regellatten op de muur vast te zetten en daar 18cm planken zweeds rabat op te zetten. Welke soort hout is het beste met inachtneming van beperkt budget?

Kan iemand mij adviseren hoe ik de bevestiging het best kan doen? De regellaten, hoe dik dienen die te zijn en om de hoeveel cm. die ik er een bevestigen? Hoe kan ik zo veel mogelijk schroeven / spijkers onzichtbaar maken?

Ook zit ik nog met de regenpijp, wat kan ik daat het best mee doen? Ik dacht van vergelijkbaar hout een koofje er om heen te timmeren en daar de rabatdelen tegenaan te laten grenzen. De plank boven de schuur is van trespa, is deze schilderbaar met een speciale primer?
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_151260344
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 13:08 schreef EdvandeBerg het volgende:
Onze tuin gaat op de schop en de bakstenen schuurmuur (waar we tegenaan kijken) is niet echt fraai meer.
Daar mankeert toch niks aan?

Ik weet niet of het koop of huur is maar een verhuurder zal niet vrolijk worden als je een gatenkaas van die muur maakt, en een eventueel toekomstige koper ook niet.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  woensdag 1 april 2015 @ 13:31:50 #3
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_151260419
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 13:29 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Daar mankeert toch niks aan?

Ik weet niet of het koop of huur is maar een verhuurder zal niet vrolijk worden als je een gatenkaas van die muur maakt, en een eventueel toekomstige koper ook niet.
Het is een koophuis. De muur is al gatenkaas, de vorige bewoner heeft allerlei roosters met planten er tegenaan gehad. Maar wel of niet bekleden staat niet ter discussie; we gaan hem bekleden.
pi_151261238
http://www.sbrcurnet.nl/p(...)taillering-bekleding

Misschien is het mogelijk om het tespa boeideel te vewijderen, en het zweeds rabat tot aan de daktrim door te laten lopen.
De regenpijp zou ik er even afhalen, en over het hout terugplaatsen.
  woensdag 1 april 2015 @ 13:58:39 #5
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_151261464
Ik had deze al gezien, maar vond hem (voor mij) niet heel duidelijk. Ik zie er niks over de afstand tussen het regelwerk.

Boeibord laat ik liever zitten. Regenpijp vind ik nogal lelijk, maar misschien is schilderen in neutrale kleur een optie.
  Moderator woensdag 1 april 2015 @ 14:00:27 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151261527
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 13:08 schreef EdvandeBerg het volgende:

Plan is om regellatten op de muur vast te zetten en daar 18cm planken zweeds rabat op te zetten. Welke soort hout is het beste met inachtneming van beperkt budget?
Ik zou gaan voor lariks :) Ziet er mooi uit en blijft onbehandeld ook goed buiten. Voor de regels zou ik gewoon vuren pakken en dit en die in de menie zetten. Ik weet niet of dit echt nodig is, persoonlijk zou ik het wel doen. Misschien kunnen andere Fokkers hier meer over zeggen.

quote:
Kan iemand mij adviseren hoe ik de bevestiging het best kan doen? De regellaten, hoe dik dienen die te zijn en om de hoeveel cm. die ik er een bevestigen? Hoe kan ik zo veel mogelijk schroeven / spijkers onzichtbaar maken?
Ligt aan de dikte van je regels. Zorg gewoon dat ie goed vast zit. Je ziet die schroeven toch niet weer dus beter een paar teveel dan een te weinig.

Als je de planken aan de bovenkant van dat rabat vast zet, dan valt de plank er boven over de schroef of spijker heen en is op die manier aan het zicht onttrokken.

quote:
De plank boven de schuur is van trespa, is deze schilderbaar met een speciale primer?
Ja zijn hechtprimers voor. Meeste prof merken hebben wel zoiets in hun assortiment.
http://baushoponline.com/(...)rund-.html#more_info
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 1 april 2015 @ 15:02:34 #7
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_151263704
quote:
1s.gif Op woensdag 1 april 2015 14:00 schreef derLudolf het volgende:

Als je de planken aan de bovenkant van dat rabat vast zet, dan valt de plank er boven over de schroef of spijker heen en is op die manier aan het zicht onttrokken.

Je bedoelt alleen vastzetten van de plank bovenin, waar de bovenliggende plank dan over heen valt?

Is dat wel solide?
  Moderator woensdag 1 april 2015 @ 15:10:12 #8
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151263938
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2015 15:02 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Je bedoelt alleen vastzetten van de plank bovenin, waar de bovenliggende plank dan over heen valt?

Is dat wel solide?
Hmm met Zweeds rabat vraag ik me dat nu wel af trouwens, maar denk het wel als je maar voldoende latten erachter hebt.
  Moderator woensdag 1 april 2015 @ 15:16:43 #9
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151264169
  woensdag 1 april 2015 @ 16:05:59 #10
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_151265813
Als je duurzaam wilt zou ik ook voor douglas/lariks gaan.

Mocht dit te prijzig zijn, dan zou je kunnen kiezen voor geïmpregneerd tuinhout. Als je de keus hebt zou ik dan alleen de regels vervangen door tuinhout en de rabatdelen gewoon in douglas doen. In tegenstelling tot de palen van een schutting hoeven de regels niet de grond in dus houtrot is minder een issue.

Voor de afstand tussen de regels zou ik een meter aanhouden. Mij is dit in elk geval geadviseerd voor de regels tussen een schutting van dubbelzijdig zweeds rabat in verband met het onderling werken dan de rabatdelen. Ik ga er vanuit dat je voor het bekleden van een muur van hetzelfde kunt uitgaan.

De dikte van de regels wordt vooral bepaald door de lengte van de schroeven of spijkers die je gaat gebruiken. Als je die regels goed vastzet aan je muur heeft het verder niks te houden, behalve die schroeven. Uitgaande van dubbel geschroefd zweeds rabat zou ik kiezen voor 50mm schroeven. En heb je dus minimaal 40mm nodig om in te schroeven.

Hoeveel steekt die HWA uit naar voren? Je zou er een koofje omheen kunnen zetten. Ik zou het er zoveel mogelijk uit laten zien als een balk. Als je de bekleding van de wand dan aan de zijkanten van je doorgang ook laat eindigen op een dikke massieve balk heb je een mooie omlijsting voor je bekleding.

Als je een goedkope oplossing wilt zou ik niet voor bekleden met hout kiezen. Ik zou er dan gegalvaniseerd betongas tegenaan schroeven en er een niet-zelfhechtende klimplant tegenop zetten. Dus geen hedera (ik zie dat je het op de erfgrens al hebt), want dit vernaggeld je muur voorgoed en kost je het schilderwerk van je boeidelen. Voor vrij snelle groei en fruit uit eigen tuin oogsten zou die klimmer bijvoorbeeld ook een tamme braam kunnen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Barrah op 01-04-2015 16:42:15 ]
  Moderator woensdag 1 april 2015 @ 16:26:29 #11
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151266652
Hedera... Kut planten inderdaad :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')