quote:Op woensdag 1 april 2015 13:19 schreef de_boswachter het volgende:
[..]
Alles is mogelijk. De kans dat er nu een man achter je staat met een groot kapmes die je strot afsnijdt is ook zeer groot.Het gaat er juist om dat die kans zeer klein is. En dat je met allerlei procedures de normale gang van zaken meer verstoort dan dat je er baat bij hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik zou maar oppassen met wat je zegt, want schijnbaar vinden een aantal mensen dit hierquote:Op woensdag 1 april 2015 13:28 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ik denk maar zo: de kans op neerstorten is 1 op 3 miljoen. En als het gebeurt dan is het jammer maar helaas. Verder niks
Dat is anders ja, maar niet heel veel erger denk ik. Je gaat immers toch wel dood. Dan maakt het voor mij niet uit of ik het wel of niet weet. Lang kan het niet duren en als je dood bent ben je dood. Voel je niks meer. Ook niet heel verkeerd eigenlijk, niet dat ik het wil of zo, begrijp me niet verkeerd.quote:Op woensdag 1 april 2015 13:38 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Ik zou maar oppassen met wat je zegt, want schijnbaar vinden een aantal mensen dit hier.
Ik ben het trouwens volkomen met je eens. En als je in dat vliegtuig zit boeit het je denk ik helemaal niks of de motor nu in de fik staat of dat de piloot zelfmoord aan het plegen is. Beide is ultiem k*t. Het is anders als je van de een op de andere seconde ontploft en er niks van mee krijgt natuurlijk.
Tussen een (fatale)motorbrand of een zelfmoord zoals dit zou het voor mij denk ik ook weinig verschil maken. Beide situaties en de gevolgen daarvan zijn hetzelfde, alleen de oorzaak is anders en die boeit je dan denk ik vrij weinig.quote:Op woensdag 1 april 2015 13:41 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat is anders ja, maar niet heel veel erger denk ik. Je gaat immers toch wel dood. Dan maakt het vor mij niet uit of ik het wel of niet weet. Lang kan het niet duren en als je dood bent ben je dood. Voel je niks meer. Ook niet heel verkeerd eigenlijk, niet dat ik het wil of zo, begrijp me niet verkeerd.
In een klap heeft mijn voorkeur ook wel ja.quote:Op woensdag 1 april 2015 13:42 schreef Blue_note het volgende:
[..]
Tussen een motorbrand of een zelfmoord zoals dit zou het voor mij denk ik ook weinig verschil maken. Beide situaties en de gevolgen daarvan zijn hetzelfde, alleen de oorzaak is anders en die boeit je dan denk ik vrij weinig.
Maar als ik moest kiezen zou ik toch echt het liefst in 1 klap weg zijn zonder dat je er iets van meekrijgt. En nee, ook ik wil dat niet uiteraard.
Fijn, nu zit ik dus met het beeld in mn hoofd van een neerstortend vliegtuig vol mensen in paniek, terwijl er een paar in hun baard krabben en mompelen: "Hmm, interesting. Yes, quite interesting."quote:Op woensdag 1 april 2015 13:48 schreef Blue_note het volgende:
Dat denk ik ook ja. Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat het op dat moment echt niet meer interessant is
.
Eigenlijk is het een vorm van heel veel geluk hebben.quote:Op woensdag 1 april 2015 13:28 schreef ChevyCaprice het volgende:
Ik denk maar zo: de kans op neerstorten is 1 op 3 miljoen. En als het gebeurt dan is het jammer maar helaas. Verder niks
Heel veel pech bedoel je?quote:Op woensdag 1 april 2015 14:07 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Eigenlijk is het een vorm van heel veel geluk hebben.
Het lijkt me inderdaad veel beter om per definitie geen piloten meer aan te nemen die ook maar ooit in hun leven de meest minimale psychische problemen hebben gehad.quote:Op woensdag 1 april 2015 13:14 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Hoezo veel te moeilijk? Welke maatschappij neemt nou een ernstig depressieve starter aan als piloot? Dit is nou juist heel makkelijk te voorkomen.
Ik hoop trouwens dat dit normaal ook niet mogelijk is maar dat deze mafklapper een kruiwagen heeft gehad waardoor hij door het net kon glippen. Vriendje van z'n pa of zo.
Hier ben ik het wel mee eens. Luchtvaart gebruikt al sinds jaar en dag een ' non-punitive' systeem, om zo de veiligheid te vergroten.quote:Op woensdag 1 april 2015 17:21 schreef Physsic het volgende:
[..]
Het lijkt me inderdaad veel beter om per definitie geen piloten meer aan te nemen die ook maar ooit in hun leven de meest minimale psychische problemen hebben gehad.
Dit zorgt er namelijk totaal niet voor dat piloten in opleiding niet meer naar de huisarts durven met een lichte klacht, om vervolgens niet behandeld te worden door een psycholoog o.i.d., wat dan ook totaal niet als resultaat heeft dat de klachten alleen maar erger worden.
/sarcasm
In deze gevallen heeft niemand enige kennis over de staat van de piloot, die uiteraard gewoon wordt aangenomen, want niemand kan in je hoofd kijken en alles is te verbergen.
Deze piloten worden niet behandeld, waardoor er dus geen zicht is op verbetering. Sterker nog, het wordt erger en erger.
[Dit is in de VS al getest]
Stap jij lekker bij die piloten in het vliegtuig, dan stap ik in bij die piloten die niet bang zijn met hun klachten naar een huisarts te stappen, de signalen zelf goed herkennen en de keuze van het beroepsgeheim daarmee in handen leggen van de arts.
Alsof elke suicidale gek recht heeft op een positie als piloot.quote:Op woensdag 1 april 2015 18:14 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens. Luchtvaart gebruikt al sinds jaar en dag een ' non-punitive' systeem, om zo de veiligheid te vergroten.
Maak je een fout? Bijvoorbeeld een checklist vergeten? Meldt het in een rapport en het blijft onbestraft. Zo kun je problemen spotten die spelen binnen het bedrijf. (Komt deze fout bijvoorbeeld heel vaak voor, dan zal er waarschijnlijk ergens iets fout zitten. Dan kun je gaan kijken naar omstandigheden in rapporten die overeenkomsten tonen, etc).
Zodra je dit soort dingen gaat afstraffen lever je echt een stuk veiligheid in.
Zorg dat er goede vangnetten en hulptrajecten zijn voor mensen die zich vrijwillig melden met mentale problemen. En dat ze, als ze genezen zijn verklaard, gewoon weer kunnen vliegen. Zo gaat het ook bij andere psychologische problemen, zoals bijvoorbeeld alcoholisme.
Uiteraard is er bij kwade opzet geen mogelijk tot het ontlopen van een eventuele vervolging. Ik had het over toekomstige gevallen van depressiviteit onder vliegers. Je hoeft echt niet ongeneeslijk depressief te zijn.quote:Op woensdag 1 april 2015 18:43 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Alsof elke suicidale gek recht heeft op een positie als piloot.
Het gaat hier niet over een keer een checklist vergeten en ook niet over een tijdelijke dip of verslaving. Deze man had nooit op die stoel terecht mogen komen. En die non-punitive aanpak werkt dus niet want hij verscheurde zijn briefjes ipv de werkgever te informeren.
Goh nou... Daar ben ik ook wel benieuwd naar.quote:Op woensdag 1 april 2015 21:08 schreef epicbeardman het volgende:
Vraag me af of dit is gebeurd en indien zo hoe het is geblokkeerd door de co-piloot.
@ 3:57 btw
Het lijkt me natuurlijk wel weer zo dat de piloot zelf de opening kan tegen gaan indien hij gewoon bij bewustzijn is geweest, dus hij kan telkens deze manier van cockpit openen stop hebben gezet.quote:Op woensdag 1 april 2015 21:15 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Goh nou... Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Goed opgemerkt zeg!
Nou in dat lijstje op wiki zie ik er 9 in de afgelopen 40 jaar (undisputed). En 14 als ik ze allemaal meetel. Dat is toch beduidend minder dan 1 keer per jaarquote:Op woensdag 1 april 2015 10:03 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft toevallig gisteren over nog wat vergelijkbare incidenten gelezen, maar dan in Botswana enzo. Verder precies hetzelfde. Ik kan de linkjes later wel even opzoeken, maar het gebeurt vaker dan ik dacht. Niet dat er continu vliegtuigen uit de lucht vallen om deze reden natuurlijk, maar zo ongeveer 1x per jaar is wel realistisch.
Sinds 1948 lijken er zeker 54 vliegtuigen volledig van de aardbol verdwenen te zijn. Dat blijkt uit gegevens van het Aviation Safety Network. Dat komt in de buurt van gemiddeld één vermist vliegtuig per jaar. Wij plaatsten alle vermiste toestellen op een kaart.quote:Op woensdag 1 april 2015 21:21 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nou in dat lijstje op wiki zie ik er 9 in de afgelopen 40 jaar (undisputed). En 14 als ik ze allemaal meetel. Dat is toch beduidend minder dan 1 keer per jaar
Snap ik, maar de oorzaak is niet bekend dus zullen er mogelijk wel een aantal tussen zitten.quote:Op woensdag 1 april 2015 21:29 schreef Swetsenegger het volgende:
Eh ja. Mysterieus vermiste vliegtuigen schaar ik niet onder "dus dat was zelfmoord van de piloot of co-piloot"
Wellicht. Misschien ook niet.quote:Op woensdag 1 april 2015 21:31 schreef aloa het volgende:
[..]
Snap ik, maar de oorzaak is niet bekend dus zullen er mogelijk wel een aantal tussen zitten.
Lees even wat terug. Eerder in dit topic, of het vorige, staat een link naar een NOS animatie naar aanleiding van wat er bekend is van de voice recorder.quote:Op woensdag 1 april 2015 21:17 schreef epicbeardman het volgende:
[..]
Het lijkt me natuurlijk wel weer zo dat de piloot zelf de opening kan tegen gaan indien hij gewoon bij bewustzijn is geweest, dus hij kan telkens deze manier van cockpit openen stop hebben gezet.
Snap hem niet? De copiloot heeft toch steeds weer op 'lock' gedrukt om die noodprocedure te overrulen?quote:Op woensdag 1 april 2015 21:15 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Goh nou... Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Goed opgemerkt zeg!
klopt.quote:Op woensdag 1 april 2015 21:41 schreef computergirl het volgende:
[..]
Snap hem niet? De copiloot heeft toch steeds weer op 'lock' gedrukt om die noodprocedure te overrulen?
En hoe is dat volgens jou relevant?quote:Op woensdag 1 april 2015 21:38 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Lees even wat terug. Eerder in dit topic, of het vorige, staat een link naar een NOS animatie naar aanleiding van wat er bekend is van de voice recorder.
Ik heb zo snel niet het linkje naar het verslag van de voice recorder van de prosecutor (dacht ik) en aangezien de nos die animatie daarop gebaseerd heeft leek me dat een goede referentie naar het feit dat de gestelde vraag al 364628393846834 keer beantwoord is, hier en elders en dat mijn thumbs op dus sarcastisch bedoeld was.quote:Op woensdag 1 april 2015 21:54 schreef computergirl het volgende:
[..]
En hoe is dat volgens jou relevant?
Maar dus niks over de hond die hij nooit kreeg van zijn ouders of zijn oude lerares in de derde klas die hem onheus heeft bejegend. Trauma's die deze ramp hebben veroorzaakt, sjongejongejonguhquote:Op woensdag 1 april 2015 22:25 schreef 11en30 het volgende:
http://www.telegraph.co.u(...)o-pilots-father.html
Jij zoekt ook bewust naar "Andreas-nieuwtjes"?quote:Op woensdag 1 april 2015 22:25 schreef 11en30 het volgende:
http://www.telegraph.co.u(...)o-pilots-father.html
Volgens mij niet 'steeds weer', bij 1x overrulen wordt de deur voor een paar minuten vergrendeld.quote:Op woensdag 1 april 2015 21:41 schreef computergirl het volgende:
[..]
Snap hem niet? De copiloot heeft toch steeds weer op 'lock' gedrukt om die noodprocedure te overrulen?
Het is inderdaad niet bepaald makkelijk voor de ouders. Je zoon is dood, dat is een ramp, maar hij is ook (waarschijnlijk) een moordenaar. Heel dubbel, ik zou niet in hun schoenen willen staan.quote:Op woensdag 1 april 2015 22:25 schreef 11en30 het volgende:
http://www.telegraph.co.u(...)o-pilots-father.html
Ongeveer de essentie van al dit soort problemen.quote:His aunt, who still lives in Neuburg, said: "We never imagined anything like this to happen, we are all very shocked, but you can never see what's really going on inside a man."
Wat heeft dit er nou mee te maken? Het aantal bekende zelfmoord gevallen is vrij klein, dat is gewoon een feit.quote:Op woensdag 1 april 2015 21:27 schreef aloa het volgende:
[..]
Sinds 1948 lijken er zeker 54 vliegtuigen volledig van de aardbol verdwenen te zijn. Dat blijkt uit gegevens van het Aviation Safety Network. Dat komt in de buurt van gemiddeld één vermist vliegtuig per jaar. Wij plaatsten alle vermiste toestellen op een kaart.
De huidige Boeing van Malaysian Airlines niet meegerekend, is het recentste enigma in de luchtvaart een Cessna-vliegtuigje dat in Congo verdween. Het toestel bracht voedsel vanuit Goma naar Walikale. Het had er bij slecht weer drie keer proberen te landen, nadien werd niets meer vernomen. Het vliegtuig werd nooit teruggevonden.
Dat is maar één voorbeeld uit de gegevens van het Aviation Safety Network, dat historische data rond vliegtuigongevallen verzamelt en beheert. De organisatie heeft in haar databank gegevens zitten van alle gekende veiligheidsproblemen en crashes van vliegtuigen sinds 1921. Het gaat dan om commerciële toestellen (die minstens twaalf passagiers kunnen vervoeren), maar ook militaire en bedrijfsvliegtuigen.
737 slachtoffers
Uit de databank blijkt dat er sinds 1948 minstens 54 toestellen nog steeds als vermist te boek staan. Samen zijn die goed voor op z'n minst 737 slachtoffers. In 1965, nabij Costa Rica, ging het zelfs over 69 mensen in één klap, nadat hun Douglas C-54-transportvliegtuig van de radar verdween, na de noodoproep dat het toestel probeerde terug te keren naar Puerto Limon. Sindsdien werd er niets meer van vernomen en het wrak werd nooit gevonden.
Vaak raakten de toestellen boven zee vermist, maar in afgelegen gebieden van Zuid-Amerika en Alaska zijn ook al heel wat vliegtuigen mysterieus verdwenen.
http://www.ad.nl/ad/nl/30(...)-1948-in-kaart.dhtml
Zelf vinden ze niet dat zij de psychische chaos in z'n hoofd gevormd hebben en daarmee zijn leven onnodig moeilijk gemaakt nee hij heeft hun leven vergald.quote:Op donderdag 2 april 2015 08:45 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Al weet je natuurlijk nooit wat hun rol is geweest in de mentale isuues van hun zoon. Ouders willen daar vaak wel (onbewust) de oorzaak van zijn. Dus ook dat is weer dubbel.
Tuurlijk vinden ze dat. Er zijn weinig ouders die bewust en/of opzettelijk hun kind ongelukkig maken. Neemt niet weg dat ze er wel een rol in kunnen spelen.quote:Op donderdag 2 april 2015 10:46 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Zelf vinden ze niet dat zij de psychische chaos in z'n hoofd gevormd hebben en daarmee zijn leven onnodig moeilijk gemaakt nee hij heeft hun leven vergald.
Niet?quote:Op donderdag 2 april 2015 08:45 schreef Murmeli het volgende:
[..]
Heel dubbel, ik zou niet in hun schoenen willen staan.
Nee, maar mensen hebben wel het recht om enigszins rechtvaardig behandeld te worden. De aanpak waarbij iemand met een psychische aandoening of dito problemen nooit meer mag vliegen is dat niet.quote:Op woensdag 1 april 2015 18:43 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Alsof elke suicidale gek recht heeft op een positie als piloot.
quote:De tweede zwarte doos van het vliegtuig van Germanwings, dat vorige week neerstorte in de Franse Alpen, is gevonden. Het gaat om de Flight Data Recorder, waarvan eerder al de omhulsel van werd gevonden.
Dat zegt de Franse aanklager, meldt AFP.
Op de Flight Data Recorder staan alle technische gegevens van de vlucht, waaronder de gegevens over de motoren.
De eerste zwarte doos, ofwel de Cockpit Voice Recorder (CVR) werd vorige week dinsdag zwaar beschadigd aangetroffen. Op basis van de gesprekken in de cockpit konden onderzoekers vrij snel achterhalen dat de copiloot zeer waarschijnlijk het vliegtuig moetwillig heeft laten neerstorten.
moetwilligquote:Op donderdag 2 april 2015 15:54 schreef Tourniquet het volgende:
Onbrekende deel van de Flight Data Recorder is ook gevonden:
http://www.nu.nl/buitenla(...)nwings-gevonden.html
[..]
Hopen dat ze die nog kunnen gebruiken.quote:Op donderdag 2 april 2015 15:54 schreef Tourniquet het volgende:
Onbrekende deel van de Flight Data Recorder is ook gevonden:
http://www.nu.nl/buitenla(...)nwings-gevonden.html
[..]
twitter:BBCBreaking twitterde op donderdag 02-04-2015 om 16:13:32#Germanwings crash co-pilot had researched cockpit security & ways to take own life, prosecutors say http://t.co/RQyzb1WwVE reageer retweet
twitter:volkskrant twitterde op donderdag 02-04-2015 om 16:12:44Copiloot #Lubitz zocht op computer naar zelfmoordmethoden en informatie over cockpitdeur http://t.co/nw8kmoUEQ1 #Germanwings #4U9525 reageer retweet
Op het internet gaan zoeken hoe de cockpitdeur werkt, terwijl je er elke dag mee vliegt, en een vreselijk dure opleiding gevolgd hebt in een branche waarin veiligheid erg belangrijk is. Klinkt plausibelquote:Op donderdag 2 april 2015 16:14 schreef Houtenbeen het volgende:
twitter:BBCBreaking twitterde op donderdag 02-04-2015 om 16:13:32#Germanwings crash co-pilot had researched cockpit security & ways to take own life, prosecutors say http://t.co/RQyzb1WwVE reageer retweet
twitter:volkskrant twitterde op donderdag 02-04-2015 om 16:12:44Copiloot #Lubitz zocht op computer naar zelfmoordmethoden en informatie over cockpitdeur http://t.co/nw8kmoUEQ1 #Germanwings #4U9525 reageer retweet
Dat lijkt me niet zo vreemd toch? Als je dan toch (zelf)moord gaat plegen lijkt wat extra huiswerk me nou niet bepaald een overbodige luxe. Verder kan je altijd nog wat belangrijke details oppikken, ook als je al zoveel jaar in het vak zit.quote:Op donderdag 2 april 2015 16:19 schreef Bittere_Ernst. het volgende:
[..]
Op het internet gaan zoeken hoe de cockpitdeur werkt, terwijl je er elke dag mee vliegt, en een vreselijk dure opleiding gevolgd hebt in een branche waarin veiligheid erg belangrijk is. Klinkt plausibel
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |