Geen idee. Maar wanneer Lufthansa kan aantonen dat hun procedures kloppen (bijvoorbeeld het opvragen van het equivalent van een VOG/doktersverklaring), en er geen info bekend was welke gedeeld werd/kon worden waaruit bleek dat meneer piloot suïcidaal was, dan zijn ze niet laakbaar.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:46 schreef eight het volgende:
[..]
Bestaat er Duitsland niet zoiets als een VOG? Met zo'n psychatrisch verleden ben je toch totaal ongeschikt om piloot te worden?
Die gaat over juridische kwesties, geen medische.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:46 schreef eight het volgende:
[..]
Bestaat er Duitsland niet zoiets als een VOG?
z'n opleiding was wel onderbroken wegens psychische problemen...quote:Op maandag 30 maart 2015 15:43 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wat kan Lufthansa hier aan doen wanneer ze het niet hebben geweten? Niets dus. Suïcidale mensen lopen er nu eenmaal niet mee te koop, ze zetten nu juist vaak een grijs op en lijken voor hun omgeving vrolijke levensgenieters.
Dat duikt achteraf op, maar was dat ook al bekend bij Lufthansa toen ze hem lieten vliegen op lijnvluchten?quote:Op maandag 30 maart 2015 15:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
z'n opleiding was wel onderbroken wegens psychische problemen...
Hij had zijn opleiding bij Lufthansa toch nog onderbroken voor therapie/opname? Vraag me af in hoeverre ze niet op de hoogte waren of hadden kunnen zijn.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:46 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Geen idee. Maar wanneer Lufthansa kan aantonen dat hun procedures kloppen (bijvoorbeeld het opvragen van het equivalent van een VOG/doktersverklaring), en er geen info bekend was welke gedeeld werd/kon worden waaruit bleek dat meneer piloot suïcidaal was, dan zijn ze niet laakbaar.
Beroepsgeheim van artsen/psychiaters wellicht. Ik weet niet wat er op die ziektebriefjes in Duitsland staat die je als medewerker verplicht moet halen, maar ik kan me inbeelden dat daar alleen op staat dat deze persoon ziek verklaard is. Ze gaan natuurlijk niet de aard van de kwaal of het medische dossier aan de werkgever overhandigen aangezien dat de arbeidspositie van de medewerker in gevaar kan brengen.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:49 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Hij had zijn opleiding bij Lufthansa toch nog onderbroken voor therapie/opname? Vraag me af in hoeverre ze niet op de hoogte waren of hadden kunnen zijn.
Op een ziekbriefje staat hoeveel dagen je iet kunt werken wegens ziek. Niet wat je hebt, het is geen doktersverklaring met diagnose of andere medische info.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:50 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Beroepsgeheim van artsen/psychiaters wellicht. Ik weet niet wat er op die ziektebriefjes in Duitsland staat die je als medewerker verplicht moet halen, maar ik kan me inbeelden dat daar alleen op staat dat deze persoon ziek verklaard is. Ze gaan natuurlijk niet de aard van de kwaal of het medische dossier aan de werkgever overhandigen.
De sollicitatieprocedure van piloten zijn enorm uitvoerig. Alleen de eerste ronde bestaat al uit 3 dagen volop testen en interviews afleggen.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:50 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Beroepsgeheim van artsen/psychiaters wellicht. Ik weet niet wat er op die ziektebriefjes in Duitsland staat die je als medewerker verplicht moet halen, maar ik kan me inbeelden dat daar alleen op staat dat deze persoon ziek verklaard is. Ze gaan natuurlijk niet de aard van de kwaal of het medische dossier aan de werkgever overhandigen aangezien dat de arbeidspositie van de medewerker in gevaar kan brengen.
Oke, precies wat ik al verwachtte.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:52 schreef loveli het volgende:
[..]
Op een ziekbriefje staat hoeveel dagen je iet kunt werken wegens ziek. Niet wat je hebt, het is geen doktersverklaring met diagnose of andere medische info.
In dit geval stond op het briefje dat hij van 19 tot 26 maart niet kon werken.
Ja, maar in een doktersverklaring staat niet wat iemand heeft. Daarnaast kan een HA best gefopt worden mocht het over depressie gaan. Een intelligent persoon kan ook gemakkelijk zo'n test neppen bij een psycholoog.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:53 schreef eight het volgende:
[..]
De sollicitatieprocedure van piloten zijn enorm uitvoerig. Alleen de eerste ronde bestaat al uit 3 dagen volop testen en interviews afleggen.
Het lijkt me toch aannemelijk dat er op een gegeven ogenblik een doktersverklaring moet worden overhandigd.
quote:Rampplek is 'hel op aarde'
De 42-jarige Duitse reddingswerker Gregory L. was als een van de eersten aanwezig op de rampplek in de Franse Alpen, vlak na de crash van het vliegtuig van Germanwings. Wat hij daar aantrof, wenst hij niemand toe. Tegenover Bild doet de Duitser zijn verhaal:''Dit is de hel op aarde."
"Overal vinden we lichaamsdelen en kleding. Het is bijna niet voor te stellen dat hier 150 lichamen liggen. Op sommige plaatsen liggen lichamen die minder zwaar toegetakeld zijn, maar dat is vooral op de hoger gelegen gebieden. Niemand is nog herkenbaar. Dat maakt het voor mij heel zwaar", vertelt de reddingswerker, die zijn baan omschrijft als 'pure horror'.
Hij zegt dat hij zich nooit had kunnen voorbereiden op het werk op de rampplek. "Het is moeilijk. De hele berg ruikt naar kerosine. Na enkele uren krijg je enorme hoofdpijn en word je duizelig.'' Samen met zijn collega's blijft hij de komende dagen zoeken naar de tweede zwarte doos.
Het Franse Openbaar Ministerie maakte zondag bekend dat van 78 personen DNA-resten zijn gevonden. Om deze personen te identificeren, zal het DNA worden vergeleken met DNA-stalen van de familieleden van de slachtoffers. Alle gevonden menselijke resten gaan naar een laboratorium in Seyne-les-Alpes. bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)hel_op_aarde___.html
Dat wordt nog interessant. Als het niet te voorkomen is geweest, dan kunnen maatschappijen hun klanten dus niet garanderen dat hun piloten niet totaalwappie en suicidaal zijn. Geen maatschappij die zich dat stigma door Lufthansa zal laten opspelden.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:54 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dan blijf ik bij mijn standpunt dat Lufthansa naar alle waarschijnlijkheid niet laakbaar gehandeld heeft.
Kunnen ze ook nietquote:Op maandag 30 maart 2015 15:58 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat wordt nog interessant. Als het niet te voorkomen is geweest, dan kunnen maatschappijen hun klanten dus niet garanderen dat hun piloten niet totaalwappie en suicidaal zijn.
Toch klopt er iets niet. Ik geloof niet dat het begintraject zo is opgezet dat dit soort zaken gemakkelijk te camoufleren zijn. Alle procedures in de luchtvaart worden ontzettend gedetailleerd vastgelegd waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Dat rijmt niet.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:55 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ja, maar in een doktersverklaring staat niet wat iemand heeft. Daarnaast kan een HA best gefopt worden mocht het over depressie gaan. Een intelligent persoon kan ook gemakkelijk zo'n test neppen bij een psycholoog.
Ik ga er vanuit dat er iets gaat veranderen in de procedures. Ook aangezien je niet depressief hoeft te zijn op het moment dat ze je aannemen, maar dat dat ook later kan gebeuren.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:58 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat wordt nog interessant. Als het niet te voorkomen is geweest, dan kunnen maatschappijen hun klanten dus niet garanderen dat hun piloten niet totaalwappie en suicidaal zijn. Geen maatschappij die zich dat stigma door Lufthansa zal laten opspelden.
Juist als je het allemaal vastlegt in protocollen en tests kan een intelligent persoon die tests neppen.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:03 schreef eight het volgende:
[..]
Toch klopt er iets niet. Ik geloof niet dat het begintraject zo is opgezet dat dit soort zaken gemakkelijk te camoufleren zijn. Alle procedures in de luchtvaart worden ontzettend gedetailleerd vastgelegd waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Dat rijmt niet.
Dit dus.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:58 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat wordt nog interessant. Als het niet te voorkomen is geweest, dan kunnen maatschappijen hun klanten dus niet garanderen dat hun piloten niet totaalwappie en suicidaal zijn. Geen maatschappij die zich dat stigma door Lufthansa zal laten opspelden.
Alleen als een intelligent persoon hiervoor nooit onder behandeling is geweest. Dat is nu niet het geval. De informatie was ergens beschikbaar, de vraag is alleen waarom hier niets mee gedaan is.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:04 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Juist als je het allemaal vastlegt in protocollen en tests kan een intelligent persoon die tests neppen.
Suicidemans gaat gelijk krijgen: het systeem zal veranderen.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:00 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Kunnen ze ook niet
Met fMRI, EEG, PET etc kun je vast al meer zeggen over iemand geestesgesteldheid. Of door iemands slaappatroon en internetgebruik te monitoren.
Maar privacy en mensenrechten enzo
Die info was 'ergens beschikbaar'? Ik zou niet weten hoe mijn werkgever aan eventuele psychiatrische info van mij van 5 jaar geleden zou moeten komen. De ene kant heeft beroepsgeheim en ik kan overal nvt invullen bij vragen over depressie etc.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:08 schreef eight het volgende:
Alleen als een intelligent persoon hiervoor nooit onder behandeling is geweest. Dat is nu niet het geval. De informatie was ergens beschikbaar, de vraag is alleen waarom hier niets mee gedaan is.
Nee. Mensenrechten en zulks.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:09 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Suicidemans gaat gelijk krijgen: het systeem zal veranderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |