Die gaat over juridische kwesties, geen medische.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:46 schreef eight het volgende:
[..]
Bestaat er Duitsland niet zoiets als een VOG?
z'n opleiding was wel onderbroken wegens psychische problemen...quote:Op maandag 30 maart 2015 15:43 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Wat kan Lufthansa hier aan doen wanneer ze het niet hebben geweten? Niets dus. Suïcidale mensen lopen er nu eenmaal niet mee te koop, ze zetten nu juist vaak een grijs op en lijken voor hun omgeving vrolijke levensgenieters.
Dat duikt achteraf op, maar was dat ook al bekend bij Lufthansa toen ze hem lieten vliegen op lijnvluchten?quote:Op maandag 30 maart 2015 15:47 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
z'n opleiding was wel onderbroken wegens psychische problemen...
Hij had zijn opleiding bij Lufthansa toch nog onderbroken voor therapie/opname? Vraag me af in hoeverre ze niet op de hoogte waren of hadden kunnen zijn.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:46 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Geen idee. Maar wanneer Lufthansa kan aantonen dat hun procedures kloppen (bijvoorbeeld het opvragen van het equivalent van een VOG/doktersverklaring), en er geen info bekend was welke gedeeld werd/kon worden waaruit bleek dat meneer piloot suïcidaal was, dan zijn ze niet laakbaar.
Beroepsgeheim van artsen/psychiaters wellicht. Ik weet niet wat er op die ziektebriefjes in Duitsland staat die je als medewerker verplicht moet halen, maar ik kan me inbeelden dat daar alleen op staat dat deze persoon ziek verklaard is. Ze gaan natuurlijk niet de aard van de kwaal of het medische dossier aan de werkgever overhandigen aangezien dat de arbeidspositie van de medewerker in gevaar kan brengen.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:49 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Hij had zijn opleiding bij Lufthansa toch nog onderbroken voor therapie/opname? Vraag me af in hoeverre ze niet op de hoogte waren of hadden kunnen zijn.
Op een ziekbriefje staat hoeveel dagen je iet kunt werken wegens ziek. Niet wat je hebt, het is geen doktersverklaring met diagnose of andere medische info.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:50 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Beroepsgeheim van artsen/psychiaters wellicht. Ik weet niet wat er op die ziektebriefjes in Duitsland staat die je als medewerker verplicht moet halen, maar ik kan me inbeelden dat daar alleen op staat dat deze persoon ziek verklaard is. Ze gaan natuurlijk niet de aard van de kwaal of het medische dossier aan de werkgever overhandigen.
De sollicitatieprocedure van piloten zijn enorm uitvoerig. Alleen de eerste ronde bestaat al uit 3 dagen volop testen en interviews afleggen.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:50 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Beroepsgeheim van artsen/psychiaters wellicht. Ik weet niet wat er op die ziektebriefjes in Duitsland staat die je als medewerker verplicht moet halen, maar ik kan me inbeelden dat daar alleen op staat dat deze persoon ziek verklaard is. Ze gaan natuurlijk niet de aard van de kwaal of het medische dossier aan de werkgever overhandigen aangezien dat de arbeidspositie van de medewerker in gevaar kan brengen.
Oke, precies wat ik al verwachtte.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:52 schreef loveli het volgende:
[..]
Op een ziekbriefje staat hoeveel dagen je iet kunt werken wegens ziek. Niet wat je hebt, het is geen doktersverklaring met diagnose of andere medische info.
In dit geval stond op het briefje dat hij van 19 tot 26 maart niet kon werken.
Ja, maar in een doktersverklaring staat niet wat iemand heeft. Daarnaast kan een HA best gefopt worden mocht het over depressie gaan. Een intelligent persoon kan ook gemakkelijk zo'n test neppen bij een psycholoog.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:53 schreef eight het volgende:
[..]
De sollicitatieprocedure van piloten zijn enorm uitvoerig. Alleen de eerste ronde bestaat al uit 3 dagen volop testen en interviews afleggen.
Het lijkt me toch aannemelijk dat er op een gegeven ogenblik een doktersverklaring moet worden overhandigd.
quote:Rampplek is 'hel op aarde'
De 42-jarige Duitse reddingswerker Gregory L. was als een van de eersten aanwezig op de rampplek in de Franse Alpen, vlak na de crash van het vliegtuig van Germanwings. Wat hij daar aantrof, wenst hij niemand toe. Tegenover Bild doet de Duitser zijn verhaal:''Dit is de hel op aarde."
"Overal vinden we lichaamsdelen en kleding. Het is bijna niet voor te stellen dat hier 150 lichamen liggen. Op sommige plaatsen liggen lichamen die minder zwaar toegetakeld zijn, maar dat is vooral op de hoger gelegen gebieden. Niemand is nog herkenbaar. Dat maakt het voor mij heel zwaar", vertelt de reddingswerker, die zijn baan omschrijft als 'pure horror'.
Hij zegt dat hij zich nooit had kunnen voorbereiden op het werk op de rampplek. "Het is moeilijk. De hele berg ruikt naar kerosine. Na enkele uren krijg je enorme hoofdpijn en word je duizelig.'' Samen met zijn collega's blijft hij de komende dagen zoeken naar de tweede zwarte doos.
Het Franse Openbaar Ministerie maakte zondag bekend dat van 78 personen DNA-resten zijn gevonden. Om deze personen te identificeren, zal het DNA worden vergeleken met DNA-stalen van de familieleden van de slachtoffers. Alle gevonden menselijke resten gaan naar een laboratorium in Seyne-les-Alpes. bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)hel_op_aarde___.html
Dat wordt nog interessant. Als het niet te voorkomen is geweest, dan kunnen maatschappijen hun klanten dus niet garanderen dat hun piloten niet totaalwappie en suicidaal zijn. Geen maatschappij die zich dat stigma door Lufthansa zal laten opspelden.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:54 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Dan blijf ik bij mijn standpunt dat Lufthansa naar alle waarschijnlijkheid niet laakbaar gehandeld heeft.
Kunnen ze ook nietquote:Op maandag 30 maart 2015 15:58 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat wordt nog interessant. Als het niet te voorkomen is geweest, dan kunnen maatschappijen hun klanten dus niet garanderen dat hun piloten niet totaalwappie en suicidaal zijn.
Toch klopt er iets niet. Ik geloof niet dat het begintraject zo is opgezet dat dit soort zaken gemakkelijk te camoufleren zijn. Alle procedures in de luchtvaart worden ontzettend gedetailleerd vastgelegd waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Dat rijmt niet.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:55 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ja, maar in een doktersverklaring staat niet wat iemand heeft. Daarnaast kan een HA best gefopt worden mocht het over depressie gaan. Een intelligent persoon kan ook gemakkelijk zo'n test neppen bij een psycholoog.
Ik ga er vanuit dat er iets gaat veranderen in de procedures. Ook aangezien je niet depressief hoeft te zijn op het moment dat ze je aannemen, maar dat dat ook later kan gebeuren.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:58 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat wordt nog interessant. Als het niet te voorkomen is geweest, dan kunnen maatschappijen hun klanten dus niet garanderen dat hun piloten niet totaalwappie en suicidaal zijn. Geen maatschappij die zich dat stigma door Lufthansa zal laten opspelden.
Juist als je het allemaal vastlegt in protocollen en tests kan een intelligent persoon die tests neppen.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:03 schreef eight het volgende:
[..]
Toch klopt er iets niet. Ik geloof niet dat het begintraject zo is opgezet dat dit soort zaken gemakkelijk te camoufleren zijn. Alle procedures in de luchtvaart worden ontzettend gedetailleerd vastgelegd waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Dat rijmt niet.
Dit dus.quote:Op maandag 30 maart 2015 15:58 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Dat wordt nog interessant. Als het niet te voorkomen is geweest, dan kunnen maatschappijen hun klanten dus niet garanderen dat hun piloten niet totaalwappie en suicidaal zijn. Geen maatschappij die zich dat stigma door Lufthansa zal laten opspelden.
Alleen als een intelligent persoon hiervoor nooit onder behandeling is geweest. Dat is nu niet het geval. De informatie was ergens beschikbaar, de vraag is alleen waarom hier niets mee gedaan is.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:04 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Juist als je het allemaal vastlegt in protocollen en tests kan een intelligent persoon die tests neppen.
Suicidemans gaat gelijk krijgen: het systeem zal veranderen.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:00 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Kunnen ze ook niet
Met fMRI, EEG, PET etc kun je vast al meer zeggen over iemand geestesgesteldheid. Of door iemands slaappatroon en internetgebruik te monitoren.
Maar privacy en mensenrechten enzo
Die info was 'ergens beschikbaar'? Ik zou niet weten hoe mijn werkgever aan eventuele psychiatrische info van mij van 5 jaar geleden zou moeten komen. De ene kant heeft beroepsgeheim en ik kan overal nvt invullen bij vragen over depressie etc.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:08 schreef eight het volgende:
Alleen als een intelligent persoon hiervoor nooit onder behandeling is geweest. Dat is nu niet het geval. De informatie was ergens beschikbaar, de vraag is alleen waarom hier niets mee gedaan is.
Nee. Mensenrechten en zulks.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:09 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Suicidemans gaat gelijk krijgen: het systeem zal veranderen.
Passagiers hebben ook mensenrechten.quote:
Die kunnen ook de passagier naast zich gaan wurgenquote:
Lufthansa zal het boetekleed aan moeten trekken of de privacy gaat er wereldwijd nog meer aan. Ik denk het laatste. Enkele reis BNW iemand?quote:
Ik mag toch aannemen dat voor een beroep als piloot er wat meer mogelijkheden zijn om dit soort informatie te verkrijgen. Een luchtvaartmaatschappij zou toch een huisarts moeten kunnen benaderen met de vraag of hun aanstaande piloot een psychiatrisch verleden heeft of andere relevante informatie die zijn functioneren kunnen belemmeren.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:10 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Die info was 'ergens beschikbaar'? Ik zou niet weten hoe mijn werkgever aan eventuele psychiatrische info van mij van 5 jaar geleden zou moeten komen. De ene kant heeft beroepsgeheim en ik kan overal nvt invullen bij vragen over depressie etc.
Een piloot krijgt medische keuringen en daarbij moet ook een medische verklaring aan de keuringsarts worden overhandigd.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:15 schreef eight het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen dat voor een beroep als piloot er wat meer mogelijkheden zijn om dit soort informatie te verkrijgen. Een luchtvaartmaatschappij zou toch een huisarts moeten kunnen benaderen met de vraag of hun aanstaande piloot een psychiatrisch verleden heeft of andere relevante informatie die zijn functioneren kunnen belemmeren.
Ik kan mij niet voorstellen dat een simpel vragenlijstje invullen volstaat.
Lijkt me niet echt wenselijk dat werkgevers inzicht in het medische verleden van een werknemer krijgen. Schept een gevaarlijk precedent.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:15 schreef eight het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen dat voor een beroep als piloot er wat meer mogelijkheden zijn om dit soort informatie te verkrijgen. Een luchtvaartmaatschappij zou toch een huisarts moeten kunnen benaderen met de vraag of hun aanstaande piloot een psychiatrisch verleden heeft of andere relevante informatie die zijn functioneren kunnen belemmeren.
Ik kan mij niet voorstellen dat een simpel vragenlijstje invullen volstaat.
Dat mag die huisarts echt met niemand delenquote:[b]Op maandag 30 maart 2015 16:15 schreef eight het volgende:[/b
Ik mag toch aannemen dat voor een beroep als piloot er wat meer mogelijkheden zijn om dit soort informatie te verkrijgen. Een luchtvaartmaatschappij zou toch een huisarts moeten kunnen benaderen met de vraag of hun aanstaande piloot een psychiatrisch verleden heeft of andere relevante informatie die zijn functioneren kunnen belemmeren.
Ik kan mij niet voorstellen dat een simpel vragenlijstje invullen volstaat.
Dat dus.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:19 schreef NewHorizon het volgende:
Wil je echt het medisch beroepsgeheim overboord zetten vanwege dit incident?
Dus die keuringsarts had als het goed is dus wel kennis van zijn psychatrisch verleden.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:19 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Een piloot krijgt medische keuringen en daarbij moet ook een medische verklaring aan de keuringsarts worden overhandigd.
Je bedoelt dat je daar gewoon makkelijker hulp bij moet krijgen?quote:Op maandag 30 maart 2015 16:13 schreef RemcoDelft het volgende:
Nu bekend is dat-ie jaren geleden al zelfmoordplannen had: was er maar niet zo'n taboe, dan had-ie dat jaren geleden al fijn legaal, netjes en vooral alleen kunnen doen!
Dat is al gebeurd want het hele medische dossier van die gozer is uitgelekt.. vraag me af of niemand daarvoor op zijn kloten krijgt. Overigens heb ik er geen probleem mee verder dat in dit geval medische details worden gelektquote:Op maandag 30 maart 2015 16:19 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Wil je echt het medisch beroepsgeheim overboord zetten vanwege dit incident?
Als het goed is wel, althans... als dit ook voor Duitsland geldt.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:22 schreef eight het volgende:
[..]
Dus die keuringsarts had als het goed is dus wel kennis van zijn psychatrisch verleden.
Misschien wel voor iemand die de verantwoordelijkheid heeft voor het vliegen en de veiligheid van zo veel mensen?quote:Op maandag 30 maart 2015 16:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat dus.
Nee, dat zou ik niet willen.
Er bestaat toch ook gewoon zoiets als meldplicht voor bv. mishandeling e.d. Even lullig gezegd, dan mag het wel en gaat het over één leven. Hier gaat het om >150, en dan zou dat niet mogen?quote:Op maandag 30 maart 2015 16:20 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dat dus.
Nee, dat zou ik niet willen.
Van iemand die het verschil niet weet tussen de Stille Oceaan en de Atlantische Oceaan (crash AF447) neem ik niet zomaar alles aan als zoete koek.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:00 schreef ThePlaneteer het volgende:
http://www.sott.net/artic(...)h-Not-the-full-story
Deze al voorbij gekomen?
Kan een expert de betrouwbaarheid van dit beoordelen? Zo zegt men dat je geen adem kan horen via de CVR in een A320.. Klopt dat?
Medisch beroepsgeheimquote:Op maandag 30 maart 2015 16:15 schreef eight het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen dat voor een beroep als piloot er wat meer mogelijkheden zijn om dit soort informatie te verkrijgen. Een luchtvaartmaatschappij zou toch een huisarts moeten kunnen benaderen met de vraag of hun aanstaande piloot een psychiatrisch verleden heeft of andere relevante informatie die zijn functioneren kunnen belemmeren.
In NL zijn de rollen van de behandelend arts en de keuringsarts gescheiden.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:19 schreef J0kkebr0k het volgende:
Een piloot krijgt medische keuringen en daarbij moet ook een medische verklaring aan de keuringsarts worden overhandigd.
Ha ja dat is wel een flinke blunder.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:25 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Van iemand die het verschil niet weet tussen de Stille Oceaan en de Atlantische Oceaan (crash AF447) neem ik niet zomaar alles aan als zoete koek.
Nee, dit is te incidenteel. Kans nadert 0.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:23 schreef MissButterflyy het volgende:
Misschien wel voor iemand die de verantwoordelijkheid heeft voor het vliegen en de veiligheid van zo veel mensen?
Of iemand die zijn problemen niet meer met een arts durft te bespreken omdat die gegevens niet meer geheim zijn.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:29 schreef 11en30 het volgende:
Behandelrelatie? Wat kan mij zijn behandelrelatie schelen? Ik wil een psychisch stabiele piloot.
Ben je nog verder van huisquote:Op maandag 30 maart 2015 16:31 schreef loveli het volgende:
Of iemand die zijn problemen niet meer met een arts durft te bespreken omdat die gegevens niet meer geheim zijn.
Jij moet nooit meer gaan vliegen, want daar is simpelweg geen garantie voor.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:29 schreef 11en30 het volgende:
Behandelrelatie? Wat kan mij zijn behandelrelatie schelen? Ik wil een psychisch stabiele piloot.
Naja, false flags worden daar te pas en te onpas bijgehaald zie ik. Niet echt iets waar ik me verder in wil verdiepen. Wellicht komen er nog antwoorden nav de opmerkingen van de Franse piloot.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:29 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Ha ja dat is wel een flinke blunder.
Maar die andere punten, als dat waar blijkt te zijn is dat toch wel veel groter nieuws?
Sowieso beetje louche site hoor zo te zien.
Ook nooit gaan autorijden trouwens. Er is niemand die je kan garanderen dat je geen suïcidale tegenligger treft die opeens het stuur omgooit.quote:Op maandag 30 maart 2015 16:32 schreef J0kkebr0k het volgende:
[..]
Jij moet nooit meer gaan vliegen, want daar is simpelweg geen garantie voor.
Maar, maar, er is toch voor andere dingen wel een meldplicht? Ik ben helemaal niet voor KGB-achtige praktijken, en het kan best allemaal incidenteel zijn, maar je moet toch als arts ook wel de kans krijgen dit ergens neer te leggen als je echt zwaarwegende redenen hebt aan te nemen dat iemand in zo'n positie iets geks gaat doen?quote:Op maandag 30 maart 2015 16:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nee, dit is te incidenteel. Kans nadert 0.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |