abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_6692093
quote:
Kamerlid? Te min. Minister is blitser

DEN HAAG - Politici zien het Kamerlidmaatschap in toenemende mate als troostprijs. Ministers weigeren dit werk en verlaten de politiek. Veel kennis gaat verloren.

Het ambt van volksvertegenwoordiger is aan zware inflatie onderhevig. Een toenemende groep potentieel nieuwe politici ambieert alleen een ministerschap en vindt het Kamerlidmaatschap een troostprijs. Het verdient niet genoeg en het heeft te weinig aanzien.
Herman Heinsbroek krijgt alleen ministers, maar geen Kamerkandidaten. De gesjeesde lijsttrekker: 'Je kunt toch niet verlangen dat mensen hun huis verkopen omdat ze de Kamer in moeten?'

LPF-lijsttrekker Nawijn wil minister blijven, maar aarzelt over een Kamerlidmaatschap. De CDA-ministers De Geus, Donner, De Hoop Scheffer en Veerman vertikken het op de lijst voor de Tweede Kamer te gaan staan.

De trend is duidelijk, maar minister van Justitie Piet Hein Donner, die zich gisteren afmeldde voor een plaats op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamer, verzet zich tegen het verwijt van baantjesjagerij. 'Wij zouden, als we als CDA-ministers op de lijst gaan staan, boven al die mensen op de lijst moeten die in moeilijke tijden voor het CDA hun nek hebben uitgestoken.'

VVD-voorzitter Bas Eenhoorn spreekt evenwel: 'Als je vanuit het ministerschap ervoor kiest niet op de kandiatenlijst van de Tweede Kamer te gaan staan, dan plaats je jezelf buiten de politieke arena. Onze achterban zou dat niet pikken.' En VVD'er Frank de Grave, die na zes jaar ministerschap bewust koos voor de Kamer, zegt: 'Ik respecteer mensen die zeggen: ik ben bestuurder en niet geschikt als volksvertegenwoordiger. Maar als de motivatie is dat een Kamerlidmaatschap te min is, verzet ik me daar hevig tegen.'

De trend treft behalve een nieuwe partij ook de oude PvdA. Veel parlementaire ervaring en dossierkennis ging verloren toen de PvdA na de verkiezingen in de oppositiebanken belandde en een echelon zware krachten opstapte. Ze konden 'het niet meer opbrengen': Vermeend, Vliegenthart, Benschop, Herfkens, Pronk, Netelenbos. Alleen Klaas de Vries pakte vol energie het nieuwe bestaan in de Kamer weer op.

Headhunters horen dat kandidaten voor een ministerschap (110 duizend euro per jaar) graag verhuizen naar de residentie. Maar daarvoor liever niet het risico lopen in de strafbankjes van het parlement (83 duizend euro jaarlijks) te belanden. Frank de Grave: 'Ons inkomen zal nooit gelijk aan dat in de marktsector zijn. Maar de beloning van het Kamerlidmaatschap mag en kan geen doorslaggevende factor zijn. Je moet het echt willen doen

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1036649597118.html

Verdienen politici in ons land te weinig? Pim Fortuyn vond van wel, in een TV-interview tijdens de vorige campagne riep hij uit dat wat hem betreft de salarissen flink opgeschroeft mochten worden. Het is voor partijen onmogelijk om capabele zakenlieden aan te trekken die voor een 'schijntje' in de Kamer willen plaatsnemen, met het gevaar dat ze bij de volgende verkiezingen weer eruit vliegen.

Ik vind dat de salarissen van ministers best wel omhoog mogen. Voor zo'n verantwoordelijke positie is 110.000 euro inderdaad een schijntje, temeer omdat deze personen vaak dag en nacht bezig zijn met hun werk en er bij fouten een hoog afbrandingsrisico is.
Voor kamerleden is een salaris van 83.000 euro echter meer dan voldoende. Kamerleden hebben in tegenstelling tot ministers ook nog de mogelijkheid om in de vrije tijd wat bij te beunen; commissariaatje hier, adviseursrolletje daar, sommige kamerleden zitten ook in gemeenteraden of staten. Een kamerlidmaatschap is dan ook geen fulltime job.

pi_6692195
absoluut.

Minister is een zware baan, kamerlid is doorgaans licht. Alleen dat de vergaderingen in Den Haag zijn maakt het voor provincialen moeilijker en die zouden wel reele onkostenvergoedingen voor hotelgebruik moeten krijgen.

pi_6692217
ik vind dat je als hoofd van een land inderdaad wel bagger weinig verdiend, als ik op mijn 40+ in de regering zou willen zeker dat ik voor die paar centen mijn nest niet eens uitkom, maar inderdaad de mensen in de kamer verdienen meer dan genoeg.
Spam uit sig verwijderd door FA, niet terug plaatsen.
  vrijdag 8 november 2002 @ 10:37:34 #4
17061 mvt
blame Canada
pi_6692218
Je kan meteen een paar andere vragen stellen:
  • Willen we wel zakenlieden in de politiek
  • Is kamerlid zijn niet al voldoening genoeg of moet je daar zeer goed voor beloont worden?
  • Verdienen zakenlieden niet gewoon teveel
  • Ik denk zelf niet dat ze te weinig verdienen, reken het eens om naar een een 40 urige werkweek, je zit dan nog steeds op een salaris dat enorm hoog zit
    (dit bedoel ik voor kamerlid en minister)

Zit me net te bedenken, als je alles terugrekent naar een 40 urige werkweek, verdient een kamerlid dan neit bijna meer dan een minister??

We were to understand there would be pie and punch?
    pi_6692313
    Het is denk ik een heel groot voordeel, om ministers en kamerleden niet teveel laten verdienen. Die salarissen zijn al een stuk hoger als wat normaal is in Nederland. Denk dat maar zo'n 5% meer verdient in Nederland. Je moet zeker niet alleen die 5% laten regeren. Die missen juist vaak contact met de maatschappij. Een gemengd kabinet en gemengde tweede kamer is beter.
    Plus politicus moet je niet zijn voor het geld, maar voor je idealen.
    pi_6692443
    hoger salaris betekent ook dat er meer mensen puur om het geld de politiek ingaan...
    wat een land nodig heeft, zijn politici die niet persé in een dikke bak moeten rondrijden (rondgereden worden), maar liever zelf wat minder in hun zak steken en dat geld gebruiken om actuele problemen op te lossen waar te weinig geld voor beschikbaar is.
    120.000 euro niet genoeg? pff...
    pi_6692462
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 10:37 schreef mvt het volgende:

Ik denk zelf niet dat ze te weinig verdienen, reken het eens om naar een een 40 urige werkweek, je zit dan nog steeds op een salaris dat enorm hoog zit
    (dit bedoel ik voor kamerlid en minister)

Zit me net te bedenken, als je alles terugrekent naar een 40 urige werkweek, verdient een kamerlid dan neit bijna meer dan een minister??

Mja, maar veel politici draaien dus geen 40-urige werkweek, maak daar maar gerust het dubbele van. Het is gewoon een loodzware baan, nog afgezien van de verantwoordelijkheid. Zou veel beter beloond moeten worden. Maar dan ook geen commissariaten meer en zo.
      vrijdag 8 november 2002 @ 10:52:16 #8
    16625 robh
    Lucas & Gea Review Crew ©
    pi_6692465
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 10:51 schreef realist_ik het volgende:
    hoger salaris betekent ook dat er meer mensen puur om het geld de politiek ingaan...
    wat een land nodig heeft, zijn politici die niet persé in een dikke bak moeten rondrijden (rondgereden worden), maar liever zelf wat minder in hun zak steken en dat geld gebruiken om actuele problemen op te lossen waar te weinig geld voor beschikbaar is.
    120.000 euro niet genoeg? pff...
    helemaal mee eens

-edit-

Martin Drent, onze profeet.
    Vol gas met Burdy!
    .
    Pimpen met je FOK!-tag
      vrijdag 8 november 2002 @ 10:53:45 #9
    3878 Vork
    Manisch creatief
    pi_6692484
    En de SP bewijst dat kamerleden prima rond kunnen komen van een modaal salaris.
    pi_6692506
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 10:53 schreef Vork het volgende:
    *Iedereen* kan rond komen van een modaal salaris.
    pi_6692646
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 10:55 schreef Luigi het volgende:

[..]

*Iedereen* kan rond komen van een modaal salaris.

doe mij ook maar zo'n modaal salaris!
    zelfs met de helft van die 110.000 zou ik wel aardig rond kunnen komen ...
    pi_6692660
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 10:53 schreef Vork het volgende:
    Vind ik ook weer overdreven. Dat zou betekenen dat een beetje boerenlul als ik meer verdient dan een gemiddeld kamerlid.
    Overigens is het bij alle partijen gebruikelijk dat afgevaardigden een deel van hun vergoeding in de partijkas storten. Alleen de VVD heeft deze regel niet. Meestal is het echter zo'n 10-15%, niet ruim de helft van het inkomen zoals bij de SP.

Maar ik ben het er mee eens dat je geen kamerlid zou moeten worden vanwege het geld. Iemand als Wouter Bos heeft bijvoorbeeld ook een glansrijke carrière bij Shell afgebroken omdat de politiek hem veel interessanter leek.

pi_6692733
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 10:52 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Mja, maar veel politici draaien dus geen 40-urige werkweek, maak daar maar gerust het dubbele van. Het is gewoon een loodzware baan, nog afgezien van de verantwoordelijkheid. Zou veel beter beloond moeten worden. Maar dan ook geen commissariaten meer en zo.

Geldt zeker voor ministers. En die mogen volgens mij in tegenstelling tot kamerleden er geen bijbaantjes op na houden. Als de bedragen in het artikel in de openingspost kloppen (kamerlid 83.000 euro, minister 110.000 euro) verdient een kamerlid in verhouding tot een minister naar mijn mening te veel. Kamerleden zijn geen 60-80 uur met hun baan bezig, ministers wel.
      vrijdag 8 november 2002 @ 11:17:41 #14
    26777 MrTorture
    Welcome to the torture chamber
    pi_6692833
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 10:37 schreef mvt het volgende:
  • Willen we wel zakenlieden in de politiek

• Ja hoor, waarom niet? Zolang ze de standpunten van de partij en de leden goed vertegenwoordigen.
    quote:
  • Is kamerlid zijn niet al voldoening genoeg of moet je daar zeer goed voor beloont worden?

• Het is op zich wel voldoening genoeg, maar als je minister bent geweest, lever je jaarlijks ruim 25000 euro in.. Dat is niet weinig. Als je dan in het zakenleven of elders een beter betaalde baan kunt krijgen, is die keuze niet onlogisch.
    quote:
  • Verdienen zakenlieden niet gewoon teveel

• Nah, je verdient wat het bedrijf vindt dat je aan inbreng hebt. Als je het niet verdient, krijg je het ook echt niet.
    No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
    Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
    yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
    Vis een optie?
      vrijdag 8 november 2002 @ 11:22:19 #15
    9342 abraham
    [Smart statement Pending]
    pi_6692914
    Heeft iemand informatie over de betaling van volksvertegenwoordigers in het buitenland? Op basis daarvan zou je kunnen zien of de dames en heren hier meer of minder zouden moeten verdienen.

Op zich lijkt mij het bedrag wat ze nu verdienen redelijk overeen te komen met de functie die ze verrichten.

If at first you fail, re-define your objective.
      vrijdag 8 november 2002 @ 11:32:20 #16
    17061 mvt
    blame Canada
    pi_6693087
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 10:52 schreef Nuoro het volgende:

[..]

Dat bedoel ik juist, als je nou 80 uur per week werk als minister, dan verdien je alsnog >50000 euro per jaar als je een gewone 40 urige werkweerk zou hebben (overuren toeslagen,etc,etc niet meegerekend) en als kamerlid zal je met 60 uur in de week ook nog uitkomen op >50000 voor een 40 urige werkweek. Dat zijn opzich niet misselijke bedragen.
    pi_6695454
    Je moet niet alleen met werkuren rekenen, maar ook met de verantwoordelijkheden die ze dragen. En dan wordt rekenen lastig.

Daarnaast is het gewoon stompzinnig om te zeggen dat 80 uur voor 100.000 hetzelfde is als 40 uur voor 50.000.

Enig idee wat een gigantische extra stress en dergelijke dat oplevert. Een week is ook maar beperkt hoor!

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
      vrijdag 8 november 2002 @ 13:55:47 #18
    17061 mvt
    blame Canada
    pi_6695930
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 13:37 schreef Kennyman het volgende:
    Je moet niet alleen met werkuren rekenen, maar ook met de verantwoordelijkheden die ze dragen. En dan wordt rekenen lastig.

Daarnaast is het gewoon stompzinnig om te zeggen dat 80 uur voor 100.000 hetzelfde is als 40 uur voor 50.000.

Enig idee wat een gigantische extra stress en dergelijke dat oplevert. Een week is ook maar beperkt hoor!

Klopt, maar daar zit ook een deel van het idealisme in dat je nodig hebt voor zo'n beroep. Je weet dat je er meer in steekt dan tijd alleen, maar ook dat je meer terug krijgt dan alleen geld.
    Trouwens, wat is nou een modaal salaris, als je dit soort bedragen ziet zit je al op dubbelmodaal alleen al als je het terugrekent. Dus zeker, ze verdienen meer dan normaal, maar dat krijgen ze ook.
      vrijdag 8 november 2002 @ 13:56:57 #19
    32686 G1Ace
    Be only the best you can be
    pi_6695969
    er komt ook nog bij, dat een minister een hoop ambtenaren heeft die rondrennen en hem van alles en nog wat kunnen informeren
    Bij een kamerlid, moet hij zelf alles informeren, geen ambtenarenkorps voor hem, dus de beroep van kamerlid is wel onderschat
    August 1998- March 2018
    The exile ends, and a hero will return home
    pi_6696335
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 13:55 schreef mvt het volgende:

[..]

Klopt, maar daar zit ook een deel van het idealisme in dat je nodig hebt voor zo'n beroep. Je weet dat je er meer in steekt dan tijd alleen, maar ook dat je meer terug krijgt dan alleen geld.
    Trouwens, wat is nou een modaal salaris, als je dit soort bedragen ziet zit je al op dubbelmodaal alleen al als je het terugrekent. Dus zeker, ze verdienen meer dan normaal, maar dat krijgen ze ook.

Ik had het meer over de methode waarop je rekende dan de uitkomst. Ik denk zelf nl ook dat het voldoende is.

Wat betreft kamerleden dan.

Qua ministers is het een geval apart. Dit moeten mensen zijn die werkelijk veel weten en die hun gewicht in goud waard zijn. Dus als de lonen verhoogt worden met als result betere ministers vind ik dat een goed idee.

"Kut-Marokkanen", zei deze geintegreerde VVD-er.
    pi_6696829
    Eigen partij steunen kan ook erg veel geld kosten.
    pi_6700744
    Het zijn hoge bedragen. De discussie over de hoogte van de vergoeding voor het kamerlidmaatschap komt met regelmaat terug. Tandenknarsend zal de kiezer de politici weer op TV zien verschijnen die menen dat het salaris voor een parlementslid vergelijkbaar moet zijn met dat van een directeur van een groot bedrijf. Zonder enige gêne zullen de volksvertegenwoordigers in vergadering urenlang praten over hun eigen salarisverhoging. Zij bepalen de hoogte daarvan namelijk met elkaar, voor elkaar.
      vrijdag 8 november 2002 @ 17:05:38 #23
    136 V.
    Fuck you and your eyebrows
    pi_6700928
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 11:04 schreef realist_ik het volgende:

[..]

doe mij ook maar zo'n modaal salaris!

De SP-kamerleden staan een flink deel van hun €83.000,- af, waardóór ze op een modaal salaris zitten.

Ow, en ik kom prima rond van iets meer dan een kwart van dat ministerssalaris

[ontopic]
    Ik vind dat weigeren om op de lijst voor de 2e Kamer te gaan staan omdat het kamerlidschap te min zou zijn een schande.

Puur antidemocratisch primadonna-gedrag.

Opzouten met die glibbers.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
    pi_6702811
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 17:05 schreef Verbal het volgende:

[ontopic]
    Ik vind dat weigeren om op de lijst voor de 2e Kamer te gaan staan omdat het kamerlidschap te min zou zijn een schande.

Mwah, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Tenminste, niet met de reden dat het parlement te min zou zijn, wel met de reden dat ze zichzelf niet (meer) geschikt vinden als kamerlid.
    Een goed minister hoeft nog geen goed kamerlid te zijn. Ik kan me ook indenken dat iemand na 12 jaar in de Kamer te hebben gezeten en 4 jaar minister te zijn geweest er geen uitdaging meer in ziet om terug de Kamer in te gaan en wel een uitdaging ziet in een hernieuwde benoeming als minister. De PvdA had bij de laatste verkiezingen te veel ex-ministers hoog op de lijst staan, die na het verlies zijn opgestapt. Beter was het denk ik geweest als ze helemaal niet op de kandidatenlijst waren gaan staan, maar wel hadden laten weten beschikbaar te zijn als minister. Rick van der Ploeg deed dat, maar die kreeg vanuit zijn partij een hoop kritiek over zich heen. Onterecht naar mijn mening.
      vrijdag 8 november 2002 @ 20:10:12 #25
    136 V.
    Fuck you and your eyebrows
    pi_6703894
    quote:
    Op vrijdag 8 november 2002 19:12 schreef Kozzmic het volgende:

[..]

Mwah, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Tenminste, niet met de reden dat het parlement te min zou zijn

Maar daar heb ik het dus over: De Hilbrand 'landsbelang' Nawijns enzo.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')