Ik doe maar wel.quote:
Ik vertrouw Chinezen voor zover ik ze kan gooien. Mensen zijn bang voor Arabieren, maar Aziaten dat zijn pas echt enge maddefakkers.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:54 schreef voederbietel het volgende:
Die schandalen komt uit de staatsbedrijven. De staat heeft daarom een groot project opgezet om Nederlandse melkveebedrijven te laten produceren in China.
http://www.agro-food.nl/n(...)deling-is-goud-waardquote:In landen als China en India wordt voedselzekerheid steeds belangrijker. Breukink. “Dit onderwerp is daar erg relevant omdat het een bron van politieke onrust kan zijn. In 2050 leven er meer dan 9 miljard mensen op aarde. Er moet zestig tot zeventig procent meer plantaardig materiaal geproduceerd worden. Het gaat dan niet alleen om voeding maar ook om rubber, cacao, katoen en hout. Precisie land- en tuinbouw zijn onmisbaar om in deze vraag te voorzien. In Nederland hebben we daar een unieke positie in. In de groentezaden zijn we wereldleider.”
http://www.wageningenur.n(...)tezaad-industrie.htmquote:China heeft één van de langste geschiedenissen van goed groentezaad. Het eerste Chinese landbouwhandboek, QiMinYAoSu geheten, beschreef 2500 jaar geleden al de noodzaak van zaadveredeling. China heeft ook het grootste areaal voor groententeelt. Maar op dit moment is de sector vooral versnipperd. De meeste zaadbedrijven zijn klein en doen alleen aan zaad vermeerderen en verkopen.
quote:Op de vraag of de Nederlandse zaadbedrijven ook wat van China kunnen leren blijft het een hele tijd stil.
mi van langharig, bleek, mager ventje dat ik dik Chinees kind probeert op te tillenquote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:55 schreef hoink581 het volgende:
[..]
Ik vertrouw Chinezen voor zover ik ze kan gooien. Mensen zijn bang voor Arabieren, maar Aziaten dat zijn pas echt enge maddefakkers.
Vreemde obsessie wel.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:45 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Als je me beter wilt laten voelen kunnen we beter over je snorretje praten.
Date hele verhaal van 9 miljard mensen is ook dikkequote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
http://www.agro-food.nl/n(...)deling-is-goud-waard
[..]
http://www.wageningenur.n(...)tezaad-industrie.htm
[..]
Nee.quote:
Mooi zakcentje aan over gehouden.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:46 schreef hoink581 het volgende:
[..]
De enige reden hiervoor kan zijn is dat Gridlok na een sneeuwbui het enige schone dak heeft in zijn buurt?
Vond het ook al een opvallende uitspraak idd.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:57 schreef Hadtjememaar het volgende:
[..]
mi van langharig, bleek, mager ventje dat ik dik Chinees kind probeert op te tillen
Langharig.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:57 schreef Hadtjememaar het volgende:
mi van langharig, bleek, mager ventje dat ik dik Chinees kind probeert op te tillen
De data laat anders wel zien dat het wel die kant op gaat... Tenzij er een gigantische oorlog of een natuurramp komt welke miljarden mensen wegvaagt...quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:57 schreef voederbietel het volgende:
[..]
Date hele verhaal van 9 miljard mensen is ook dikkevind ik.
quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
De data laat anders wel zien dat het wel die kant op gaat... Tenzij er een gigantische oorlog of een natuurramp komt welke miljarden mensen wegvaagt...
quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:41 schreef voederbietel het volgende:
[ afbeelding ]
(t=0 is het jaar 2008)
Uiterst links is de totale biomassa op aarde in evenwicht t.o.v. van de energie van de zon. Van het jaar 10.000 is landbouw begonnen. Na de industriële revolutie begon het gebruik van niet-organische mest, waarmee feitelijk mineralen, die voorheen opgeslagen lagen in materialen die onderdeel uitmaakte van de totale minerale kringloop van de wereld, toegevoegd aan deze kringloop. Met de introductie van kunstmest, omstreeks 1900, werd deze input nog vele malen hoger. Hieruit kan opgemaakt worden dat 1) de totale biomassa op de aarde ruim 6 keer zo groot is als de natuurlijke balans, 2) de biomassa ondersteund wordt door een enorme hoeveelheid extra energie d.m.v. aanvoer van mineralen die voorheen buiten de kringloop stonden en 3) die aanvoer van mineralen is noodzakelijk voor het onderhouden van een dergelijke biomassa.
Om een dergelijke aanvoer van mineralen te kunnen realiseren gebruiken we tegenwoordig voornamelijk kunstmest. Kunstmest wordt gemaakt door o.a. stikstof te binden uit de lucht tot een minerale vorm. Bij dit proces worden enorme hoeveelheden fossiele brandstof gebruikt. Het is veilig om aan te nemen dat bij een verminderde hoeveelheid beschikbare fossiele brandstoffen de hoeveelheid kunstmest ook afneemt.
[ afbeelding ]
De totale wereldbevolking vanaf 400 v.Chr.. Zoals te zien is in de grafiek is de wereldbevolking in een zelfde lijn gegroeid als de totale biomassa. De punten in de historie die terug te zien zijn in de biomassa grafiek zijn ook terug te zien in de wereldbevolking grafiek. Hieruit kunnen we opmaken dat de hoeveelheid mensen in relatie staat tot de hoeveelheid biomassa.
In deze grafiek is op geen enkele manier rekening gehouden met beschikbare energie, enkel een multiplier toegepast op de wereldbevolking op dat moment om een volgend punt te kunnen bepalen.
[ afbeelding ]
De totale wereldbevolking sinds 1950. De wereldbevolking stijgt nog steeds. De totale biomassa stijgt ook nog steeds. De stijging van de wereldbevolking is echter minder sterk dan die van de biomassa. Hieruit kunnen we opmaken dat er vanaf een bepaald punt steeds meer biomassa nodig is per mens om deze te kunnen onderhouden. Tevens is te zien dat bij een lage en gemiddelde schatting de wereldbevolking vanaf 2010 op een punt aangekomen is waarbij het in twee van vier scenario's spraken kan zijn van een bevolkingsdaling.
[ afbeelding ]
De totale voorraden fossiele brandstof. In deze grafiek is goed duidelijk dat de hoeveelheid beschikbare fossiele brandstof afneemt. Waar wij in 2010 een piek merkte in de hoeveelheid beschikbare fossiele brandstof, maakte wij ook een keerpunt mee in de hoeveelheid wereldbevolking.
Kort gezegd: er bestaat een relatie tussen hoeveelheid biomassa en wereldbevolking. De hoeveelheid biomassa hangt, op dit moment, sterk af van de hoeveelheid beschikbare fossiele brandstoffen. De hoeveelheid beschikbare fossiele brandstoffen neemt af. Een afname van de totale biomassa is dus onvermijdelijk. Een afname van de wereldbevolking dus ook.
De vraag of een geboortebeperking wereldbevolking tegen zal gaan is dan ook in de kern onzinnig. Het is een vraag die niet gesteld hoeft te worden. De grote van de wereldbevolking is namelijk niet in functie van het aantal geboortes. De grote van de wereldbevolking ligt in functie van de totale hoeveelheid biomassa.
Ik heb een normaal hoofd.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |