Het nadeel van buddies is groupthink / het overnemen van elkaars slechte gewoontes zonder deze te herkennen. Ook zorgt het mixen van piloten er voor dat de "kosten" van conflicten minder groot zijn, en ze dus minder snel hun mond zullen houden om de goede vrede te bewaren (lijkt mij).quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat is dan ergens gek, ik zou buddies aan elkaar koppelen die goed op elkaar ingewerkt zijn, en dan op bepaalde routes en idd dan wel op bepaalde type toestellen. Maar goed, 15 verschillende routes is ook weer niet zo ontzettend veel na verloop van tijd.
Maar het zou dus goed kunnen zijn dat onze Andreas idd ook steeds met een andere collega's heeft gevlogen, waardoor het dus moeilijker wordt om iemand een beetje te doorgronden...
Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:42 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ervaar je dat er een stiga geldt voor mentale problemen? Als in, als je eenmalig een depressie hebt, en je zou dit aangeven, zou men dat tegen je houden? Zou je 3 jaar later nog steeds meer gewantrouwd worden? Etc.? Zouden er andere risicos verbonden zijn aan het toegeven van mentale problemen? Zouden ze je kunnen dwingen ergens op de grond te werken (ze kunnen je er niet om ontslaan lijkt me?).
van het pprune forum:quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:42 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ervaar je dat er een stigma geldt voor mentale problemen? Als in, als je eenmalig een depressie hebt, en je zou dit aangeven, zou men dat tegen je houden? Zou je 3 jaar later nog steeds meer gewantrouwd worden? Etc.? Zouden er andere risicos verbonden zijn aan het toegeven van mentale problemen? Zouden ze je kunnen dwingen ergens op de grond te werken (ze kunnen je er niet om ontslaan lijkt me?).
http://www.pprune.org/rum(...)hern-france-106.htmlquote:There are an awful lot of armchair pilots chucking in theories and a fair amount of nonsense here.
So as a professional pilot, let me tell you my experience of a mental health issue.
I had been flying around 12 years and suffered reactionary depression from a serious life event. I sought help from my GP and was signed off work and prescribed anti-depressants and sleeping tablets. In accordance with the established regulations I reported the matter to my employer and the UK CAA and received a temporary unfit letter. It took time to recover and I used every tool available, counselling, medication and so on. I was off medication and about to return to work for what I hoped would be a managed return when I was disciplined by my airline for absence. I was given a final warning despite my, and Balpa's best efforts. I struggled with the concept of returning to work in what would be a difficult set of circumstances and eventually relapsed into depression again. I had hoped I would have been treated with respect and dignity, I was not.
I was never given a golden ticket into a shiny cockpit. I worked my way their, the old way, PPL, CPL, FI, FO and so on and became a captain at my company and happily flew for them for 9 years without any incident or problem, I can't even remember being off with a cold.
I did recover, regained my class 1 medical and hunted for work. It's been 2 years now. I have never flown anything since. I have drifted from job to job and dream of flying almost every day but now accept it is unlikely ever to happen again. I miss it dreadfully and wish almost every day I had not told anyone, but I did and now I'm paying for it big time.
The whole industry needs a serious shake up in terms of viewing of mental health. Performance management by sending pilots to simulators and bashing the hell out of someone who has suffered from depression is not the way forward. If airlines keep treating crew like something on the bottom of their shoe things will never improve.
None of this of course condones what has happened, if indeed the final investigation proves this to be the case and at no point did I ever fancy killing anyone, although my feeling towards the HR manager weren't very nice at the time.....
Anyway, just my experience, from a former ATPL holder.....
2, 3 of 4, afhankelijk van de lengte van de route hebben 1 of meerdere piloten rust.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef Coelho het volgende:
[..]
Met z'n tweeën dus?
[..]
Ik neem aan dat je al die data gewoon aangeleverd krijgt en dat je alleen moet zorgen dat iedereen op de hoogte is? Of ben je zelf aan het uitzoeken, rekenen enz.?
En ik maar denken dat het een kwestie was van volgooien, bestemming in tomtom en gaan met die banaan
concreet: ken je piloten die maanden afwezig geweest zijn wegens depressie en die nu terug vliegen?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.
Als je vrijwillig hulp zoekt zal dat niet tegen je gebruikt worden, maar zal je juist geholpen worden.
Denk bijvoorbeeld aan alcoholproblemen, maar ook voor andere mentale problemen, stress, etc.
Het is een vrij open cultuur wat dat betreft.
Tenzij je dus weigert hulp te zoeken en gewoon gaat vliegen terwijl je 'not fit to fly' bent, onder invloed, of whatever. Dan houdt het snel op.
Maar in theorie kun je dronken aankomen, je bezinnen en je vlak voor de vlucht not fit melden, en je aanmelden bij een hulptraject van de maatschappij. En dat wordt door iedereen erg gewaardeerd
Tip: bekijk de filmpjes op http://www.jetstreamtv.net/flightdeck/ eens, dan krijg je een goed beeld van wat er komt kijken bij een vlucht.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef Coelho het volgende:
[..]
Met z'n tweeën dus?
[..]
Ik neem aan dat je al die data gewoon aangeleverd krijgt en dat je alleen moet zorgen dat iedereen op de hoogte is? Of ben je zelf aan het uitzoeken, rekenen enz.?
En ik maar denken dat het een kwestie was van volgooien, bestemming in tomtom en gaan met die banaan
Ok, thanks voor de informatie, dat is goed om te horen. In die rapportage over ryanair een paar jaar geleden zaten piloten die zeiden ziek te vliegen omdat ze wettelijk niet goed beschermd waren, en bang waren hun baan te verliezen en met enorme schulden over te blijven. Dat lijkt me een recept voor een ramp. Aangezien er maatschappelijk best een groot stigma heert m.b.t. mentale problemen, is het goed om te horen dat KLM iig daar hard tegenin probeert te gaan.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.
Als je vrijwillig hulp zoekt zal dat niet tegen je gebruikt worden, maar zal je juist geholpen worden.
Denk bijvoorbeeld aan alcoholproblemen, maar ook voor andere mentale problemen, stress, etc.
Het is een vrij open cultuur wat dat betreft.
Tenzij je dus weigert hulp te zoeken en gewoon gaat vliegen terwijl je 'not fit to fly' bent, onder invloed, of whatever. Dan houdt het snel op.
Maar in theorie kun je dronken aankomen, je bezinnen en je vlak voor de vlucht not fit melden, en je aanmelden bij een hulptraject van de maatschappij. En dat wordt door iedereen erg gewaardeerd
Ja dat is waar ik een beetje "bang" voor ben, zal ook wel maatschappij-afhankelijk zijn, terwijl het risico deels gedeeld wordt door alle maatschappijen. Zou daar graag wel eens een grondige journalistieke docu/onderzoek naar zien.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:49 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
van het pprune forum:
[..]
http://www.pprune.org/rum(...)hern-france-106.html
Nope.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
concreet: ken je piloten die maanden afwezig geweest zijn wegens depressie en die nu terug vliegen?
Hoeveel rust krijgen jullie eigenlijk tussen de vluchten door en hebben jullie veel last van het bioritme door de vele jetlags e.d.quote:
Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:08 schreef eight het volgende:
[..]
Hoeveel rust krijgen jullie eigenlijk tussen de vluchten door en hebben jullie veel last van het bioritme door de vele jetlags e.d.
Waarschijnlijk wel want op de heenweg waren het dezelfde piloten. En als het deze vlucht niet gebeurd was, misschien wel de volgende.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:21 schreef Joenes het volgende:
[..]
Ze kwamen net uit Dusseldorf. Uurtje later vlogen ze alweer terug. Als de capitein op de heenweg was gaan plassen was het misschien toen al gebeurd.
Heel sneu natuurlijk maar we weten nu waarom. Wie wil zo'n risico nemen? Lufthansa ja, maar dat gaan ze vast niet nog een keer doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:49 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
van het pprune forum:
[..]
http://www.pprune.org/rum(...)hern-france-106.html
lk heb jarenlang met dezelfde collega samengewerkt, wat veranderde na een reorganisatie, maar dat werkte wel heel goed hoor. Kan me voorstellen dat dat voor piloten an sich ook goed werkt.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Het nadeel van buddies is groupthink / het overnemen van elkaars slechte gewoontes zonder deze te herkennen. Ook zorgt het mixen van piloten er voor dat de "kosten" van conflicten minder groot zijn, en ze dus minder snel hun mond zullen houden om de goede vrede te bewaren (lijkt mij).
Uitzondering geldt voor een verdachte van een zeer ernstig misdrijf, dacht ik dat men meldde.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:03 schreef oompaloompa het volgende:
Geldt de zwijgplicht trouwens niet voor doden? Vind het nogal opvallend dat het ziekenhuis zegt hem niet voor depressie behandeld te hebben? Of denken ze dat het mag omdat ze zeggen waar hij niet voor kwam i.p.v. waar hij wel voor kwam?
Het kan toch ook een buschauffeur zijn ofzo. Pech met grote gevolgen,.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:30 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Heel sneu natuurlijk maar we weten nu waarom. Wie wil zo'n risico nemen? Lufthansa ja, maar dat gaan ze vast niet nog een keer doen.
Ok, die redenatie kan ik wel begrijpen, maar dan zou ik verwachten dat het niet publiekelijk mag, alleen naar de onderzoekende instanties.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Uitzondering geldt voor een verdachte van een zeer ernstig misdrijf, dacht ik dat men meldde.
Het zou me niet verbazen als teams elkaar "amplifyen", bij banen waar successen vooral belangrijk zijn zou dat dus positief zijn, bij banen waar vooral fouten voorkomen moeten worden (zoals piloten) zou dat negatief werken. Er is een heel onderzoeksgebied naar de psychologische factoren binnen de luchtvaart, zal als ik straks een sog-behoefte heb eens kijken of ze die twee opties (teams vs roteren) ooit tegen elkaar getoetst hebben.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
lk heb jarenlang met dezelfde collega samengewerkt, wat veranderde na een reorganisatie, maar dat werkte wel heel goed hoor. Kan me voorstellen dat dat voor piloten an sich ook goed werkt.
Zijn daar eigenlijk regels voor? Ik kan me voorstellen dat budgetmaatschappijen hun piloten zoveel mogelijk willen laten vliegen natuurlijk omdat loonkosten bij de meeste bedrijven de grootste kostenpost zijn. Overigens ben ik zelf zijdelings bij de luchtvaart betrokken, maar dan voor de websites van KLM en Skyteam en in verleden Martinairquote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:14 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.
Maar de omlopen verschillen wat dat betreft. Jetlag nooit last van, meestal blijf je door het korte verblijf een beetje half in het thuisritme.
Ja, daar zijn regels voor inderdaad. En de operationele regels van de maatschappij zijn daar een verruiming op. Heeft ook te maken met CAO's natuurlijk, en operationele zaken. Als je maar 3x per week op een bestemming vliegt, kun je de crews niet de dag na de vlucht weer terugsturenquote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zijn daar eigenlijk regels voor? Ik kan me voorstellen dat budgetmaatschappijen hun piloten zoveel mogelijk willen laten vliegen natuurlijk omdat loonkosten bij de meeste bedrijven de grootste kostenpost zijn. Overigens ben ik zelf zijdelings bij de luchtvaart betrokken, maar dan voor de websites van KLM en Skyteam en in verleden Martinair
Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:29 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja, daar zijn regels voor inderdaad. En de operationele regels van de maatschappij zijn daar een verruiming op. Heeft ook te maken met CAO's natuurlijk, en operationele zaken. Als je maar 3x per week op een bestemming vliegt, kun je de crews niet de dag na de vlucht weer terugsturen
Dat zou niet zo best zijn, dan komt die kist nooit aanquote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?
Er wordt gespeeld met de regels ja. Zo plannen ze naar een luchthaven dichterbij, en wijken uit naar de echte bestemming. Zo kun je legaal minder brandstof meenemen, maar je maakt wel misbruik van de regels. Grijs gebied, zegmaarquote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?
Wel een mooi ritme.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:14 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.
Maar de omlopen verschillen wat dat betreft. Jetlag nooit last van, meestal blijf je door het korte verblijf een beetje half in het thuisritme.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |