abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151105556
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:43 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat is dan ergens gek, ik zou buddies aan elkaar koppelen die goed op elkaar ingewerkt zijn, en dan op bepaalde routes en idd dan wel op bepaalde type toestellen. Maar goed, 15 verschillende routes is ook weer niet zo ontzettend veel na verloop van tijd.
Maar het zou dus goed kunnen zijn dat onze Andreas idd ook steeds met een andere collega's heeft gevlogen, waardoor het dus moeilijker wordt om iemand een beetje te doorgronden...
Het nadeel van buddies is groupthink / het overnemen van elkaars slechte gewoontes zonder deze te herkennen. Ook zorgt het mixen van piloten er voor dat de "kosten" van conflicten minder groot zijn, en ze dus minder snel hun mond zullen houden om de goede vrede te bewaren (lijkt mij).
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151105582
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:42 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ervaar je dat er een stiga geldt voor mentale problemen? Als in, als je eenmalig een depressie hebt, en je zou dit aangeven, zou men dat tegen je houden? Zou je 3 jaar later nog steeds meer gewantrouwd worden? Etc.? Zouden er andere risicos verbonden zijn aan het toegeven van mentale problemen? Zouden ze je kunnen dwingen ergens op de grond te werken (ze kunnen je er niet om ontslaan lijkt me?).
Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.
Als je vrijwillig hulp zoekt zal dat niet tegen je gebruikt worden, maar zal je juist geholpen worden.

Denk bijvoorbeeld aan alcoholproblemen, maar ook voor andere mentale problemen, stress, etc.
Het is een vrij open cultuur wat dat betreft.

Tenzij je dus weigert hulp te zoeken en gewoon gaat vliegen terwijl je 'not fit to fly' bent, onder invloed, of whatever. Dan houdt het snel op.

Maar in theorie kun je dronken aankomen, je bezinnen en je vlak voor de vlucht not fit melden, en je aanmelden bij een hulptraject van de maatschappij. En dat wordt door iedereen erg gewaardeerd :Y
  vrijdag 27 maart 2015 @ 20:49:37 #28
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_151105630
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:42 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ervaar je dat er een stigma geldt voor mentale problemen? Als in, als je eenmalig een depressie hebt, en je zou dit aangeven, zou men dat tegen je houden? Zou je 3 jaar later nog steeds meer gewantrouwd worden? Etc.? Zouden er andere risicos verbonden zijn aan het toegeven van mentale problemen? Zouden ze je kunnen dwingen ergens op de grond te werken (ze kunnen je er niet om ontslaan lijkt me?).
van het pprune forum:
quote:
There are an awful lot of armchair pilots chucking in theories and a fair amount of nonsense here.

So as a professional pilot, let me tell you my experience of a mental health issue.

I had been flying around 12 years and suffered reactionary depression from a serious life event. I sought help from my GP and was signed off work and prescribed anti-depressants and sleeping tablets. In accordance with the established regulations I reported the matter to my employer and the UK CAA and received a temporary unfit letter. It took time to recover and I used every tool available, counselling, medication and so on. I was off medication and about to return to work for what I hoped would be a managed return when I was disciplined by my airline for absence. I was given a final warning despite my, and Balpa's best efforts. I struggled with the concept of returning to work in what would be a difficult set of circumstances and eventually relapsed into depression again. I had hoped I would have been treated with respect and dignity, I was not.

I was never given a golden ticket into a shiny cockpit. I worked my way their, the old way, PPL, CPL, FI, FO and so on and became a captain at my company and happily flew for them for 9 years without any incident or problem, I can't even remember being off with a cold.

I did recover, regained my class 1 medical and hunted for work. It's been 2 years now. I have never flown anything since. I have drifted from job to job and dream of flying almost every day but now accept it is unlikely ever to happen again. I miss it dreadfully and wish almost every day I had not told anyone, but I did and now I'm paying for it big time.

The whole industry needs a serious shake up in terms of viewing of mental health. Performance management by sending pilots to simulators and bashing the hell out of someone who has suffered from depression is not the way forward. If airlines keep treating crew like something on the bottom of their shoe things will never improve.

None of this of course condones what has happened, if indeed the final investigation proves this to be the case and at no point did I ever fancy killing anyone, although my feeling towards the HR manager weren't very nice at the time.....

Anyway, just my experience, from a former ATPL holder.....
http://www.pprune.org/rum(...)hern-france-106.html
are we infinite or am I alone
pi_151105634
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef Coelho het volgende:

[..]

Met z'n tweeën dus?

[..]

Ik neem aan dat je al die data gewoon aangeleverd krijgt en dat je alleen moet zorgen dat iedereen op de hoogte is? Of ben je zelf aan het uitzoeken, rekenen enz.?

En ik maar denken dat het een kwestie was van volgooien, bestemming in tomtom en gaan met die banaan ;)
2, 3 of 4, afhankelijk van de lengte van de route hebben 1 of meerdere piloten rust.

Uitzoeken en rekenen doet dispatch, maar je moet wel alles controleren, en zelf van op de hoogte zijn. Als je panne krijgt en alle vliegvelden in de buurt zijn buiten limieten, is de gezagvoerder uiteindelijk de verantwoordelijke.
pi_151105806
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:26 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Een grote blauwe ;)
Arkefly?
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 27 maart 2015 @ 20:52:53 #31
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_151105811
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.
Als je vrijwillig hulp zoekt zal dat niet tegen je gebruikt worden, maar zal je juist geholpen worden.

Denk bijvoorbeeld aan alcoholproblemen, maar ook voor andere mentale problemen, stress, etc.
Het is een vrij open cultuur wat dat betreft.

Tenzij je dus weigert hulp te zoeken en gewoon gaat vliegen terwijl je 'not fit to fly' bent, onder invloed, of whatever. Dan houdt het snel op.

Maar in theorie kun je dronken aankomen, je bezinnen en je vlak voor de vlucht not fit melden, en je aanmelden bij een hulptraject van de maatschappij. En dat wordt door iedereen erg gewaardeerd :Y
concreet: ken je piloten die maanden afwezig geweest zijn wegens depressie en die nu terug vliegen?
are we infinite or am I alone
pi_151105846
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef Coelho het volgende:

[..]

Met z'n tweeën dus?

[..]

Ik neem aan dat je al die data gewoon aangeleverd krijgt en dat je alleen moet zorgen dat iedereen op de hoogte is? Of ben je zelf aan het uitzoeken, rekenen enz.?

En ik maar denken dat het een kwestie was van volgooien, bestemming in tomtom en gaan met die banaan ;)
Tip: bekijk de filmpjes op http://www.jetstreamtv.net/flightdeck/ eens, dan krijg je een goed beeld van wat er komt kijken bij een vlucht. :)
pi_151105888
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.
Als je vrijwillig hulp zoekt zal dat niet tegen je gebruikt worden, maar zal je juist geholpen worden.

Denk bijvoorbeeld aan alcoholproblemen, maar ook voor andere mentale problemen, stress, etc.
Het is een vrij open cultuur wat dat betreft.

Tenzij je dus weigert hulp te zoeken en gewoon gaat vliegen terwijl je 'not fit to fly' bent, onder invloed, of whatever. Dan houdt het snel op.

Maar in theorie kun je dronken aankomen, je bezinnen en je vlak voor de vlucht not fit melden, en je aanmelden bij een hulptraject van de maatschappij. En dat wordt door iedereen erg gewaardeerd :Y
Ok, thanks voor de informatie, dat is goed om te horen. In die rapportage over ryanair een paar jaar geleden zaten piloten die zeiden ziek te vliegen omdat ze wettelijk niet goed beschermd waren, en bang waren hun baan te verliezen en met enorme schulden over te blijven. Dat lijkt me een recept voor een ramp. Aangezien er maatschappelijk best een groot stigma heert m.b.t. mentale problemen, is het goed om te horen dat KLM iig daar hard tegenin probeert te gaan.

quote:
Ja dat is waar ik een beetje "bang" voor ben, zal ook wel maatschappij-afhankelijk zijn, terwijl het risico deels gedeeld wordt door alle maatschappijen. Zou daar graag wel eens een grondige journalistieke docu/onderzoek naar zien.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151106013
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:52 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

concreet: ken je piloten die maanden afwezig geweest zijn wegens depressie en die nu terug vliegen?
Nope.
pi_151106338
Geldt de zwijgplicht trouwens niet voor doden? Vind het nogal opvallend dat het ziekenhuis zegt hem niet voor depressie behandeld te hebben? Of denken ze dat het mag omdat ze zeggen waar hij niet voor kwam i.p.v. waar hij wel voor kwam?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151106557
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:57 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Nope.
Hoeveel rust krijgen jullie eigenlijk tussen de vluchten door en hebben jullie veel last van het bioritme door de vele jetlags e.d.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_151106871
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:08 schreef eight het volgende:

[..]

Hoeveel rust krijgen jullie eigenlijk tussen de vluchten door en hebben jullie veel last van het bioritme door de vele jetlags e.d.
Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.
Maar de omlopen verschillen wat dat betreft. Jetlag nooit last van, meestal blijf je door het korte verblijf een beetje half in het thuisritme.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 21:27:25 #38
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_151107503
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:21 schreef Joenes het volgende:

[..]

Ze kwamen net uit Dusseldorf. Uurtje later vlogen ze alweer terug. Als de capitein op de heenweg was gaan plassen was het misschien toen al gebeurd.
Waarschijnlijk wel want op de heenweg waren het dezelfde piloten. En als het deze vlucht niet gebeurd was, misschien wel de volgende.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_151107656
quote:
Heel sneu natuurlijk maar we weten nu waarom. Wie wil zo'n risico nemen? Lufthansa ja, maar dat gaan ze vast niet nog een keer doen.
pi_151107704
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Het nadeel van buddies is groupthink / het overnemen van elkaars slechte gewoontes zonder deze te herkennen. Ook zorgt het mixen van piloten er voor dat de "kosten" van conflicten minder groot zijn, en ze dus minder snel hun mond zullen houden om de goede vrede te bewaren (lijkt mij).
lk heb jarenlang met dezelfde collega samengewerkt, wat veranderde na een reorganisatie, maar dat werkte wel heel goed hoor. Kan me voorstellen dat dat voor piloten an sich ook goed werkt.
I´m back.
pi_151107849
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:03 schreef oompaloompa het volgende:
Geldt de zwijgplicht trouwens niet voor doden? Vind het nogal opvallend dat het ziekenhuis zegt hem niet voor depressie behandeld te hebben? Of denken ze dat het mag omdat ze zeggen waar hij niet voor kwam i.p.v. waar hij wel voor kwam?
Uitzondering geldt voor een verdachte van een zeer ernstig misdrijf, dacht ik dat men meldde.
I´m back.
pi_151107916
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:30 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Heel sneu natuurlijk maar we weten nu waarom. Wie wil zo'n risico nemen? Lufthansa ja, maar dat gaan ze vast niet nog een keer doen.
Het kan toch ook een buschauffeur zijn ofzo. Pech met grote gevolgen,.
Daar denk ik even over na
pi_151108002
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uitzondering geldt voor een verdachte van een zeer ernstig misdrijf, dacht ik dat men meldde.
Ok, die redenatie kan ik wel begrijpen, maar dan zou ik verwachten dat het niet publiekelijk mag, alleen naar de onderzoekende instanties.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

lk heb jarenlang met dezelfde collega samengewerkt, wat veranderde na een reorganisatie, maar dat werkte wel heel goed hoor. Kan me voorstellen dat dat voor piloten an sich ook goed werkt.
Het zou me niet verbazen als teams elkaar "amplifyen", bij banen waar successen vooral belangrijk zijn zou dat dus positief zijn, bij banen waar vooral fouten voorkomen moeten worden (zoals piloten) zou dat negatief werken. Er is een heel onderzoeksgebied naar de psychologische factoren binnen de luchtvaart, zal als ik straks een sog-behoefte heb eens kijken of ze die twee opties (teams vs roteren) ooit tegen elkaar getoetst hebben.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151109790
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:14 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.
Maar de omlopen verschillen wat dat betreft. Jetlag nooit last van, meestal blijf je door het korte verblijf een beetje half in het thuisritme.
Zijn daar eigenlijk regels voor? Ik kan me voorstellen dat budgetmaatschappijen hun piloten zoveel mogelijk willen laten vliegen natuurlijk omdat loonkosten bij de meeste bedrijven de grootste kostenpost zijn. Overigens ben ik zelf zijdelings bij de luchtvaart betrokken, maar dan voor de websites van KLM en Skyteam en in verleden Martinair ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_151110179
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zijn daar eigenlijk regels voor? Ik kan me voorstellen dat budgetmaatschappijen hun piloten zoveel mogelijk willen laten vliegen natuurlijk omdat loonkosten bij de meeste bedrijven de grootste kostenpost zijn. Overigens ben ik zelf zijdelings bij de luchtvaart betrokken, maar dan voor de websites van KLM en Skyteam en in verleden Martinair ;)
Ja, daar zijn regels voor inderdaad. En de operationele regels van de maatschappij zijn daar een verruiming op. Heeft ook te maken met CAO's natuurlijk, en operationele zaken. Als je maar 3x per week op een bestemming vliegt, kun je de crews niet de dag na de vlucht weer terugsturen ;)
pi_151110404
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:29 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Ja, daar zijn regels voor inderdaad. En de operationele regels van de maatschappij zijn daar een verruiming op. Heeft ook te maken met CAO's natuurlijk, en operationele zaken. Als je maar 3x per week op een bestemming vliegt, kun je de crews niet de dag na de vlucht weer terugsturen ;)
Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 27 maart 2015 @ 22:40:45 #47
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_151110646
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:35 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?
Dat zou niet zo best zijn, dan komt die kist nooit aan :'(
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_151111199
Toen met die bus met Belgische kindertjes in die tunnel, dachten ze toen ook niet dat de chauffeur zelfmoord wilde plegen?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_151111399
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:35 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?
Er wordt gespeeld met de regels ja. Zo plannen ze naar een luchthaven dichterbij, en wijken uit naar de echte bestemming. Zo kun je legaal minder brandstof meenemen, maar je maakt wel misbruik van de regels. Grijs gebied, zegmaar ;)
pi_151111436
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:14 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.
Maar de omlopen verschillen wat dat betreft. Jetlag nooit last van, meestal blijf je door het korte verblijf een beetje half in het thuisritme.
Wel een mooi ritme.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')