abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 donderdag 26 maart 2015 @ 12:39:59 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_151052690
Willem Holleeder is een levensgevaarlijke psychopaat, verklaren zijn zussen en ex-vrouw. Ze maken daarmee korte metten met zijn imago als knuffelcrimineel. De vraag is: waarom zijn we eigenlijk verrast?

Houdt u vast: de Holleeder-tour, die langs zijn geboortehuis en favoriete stamkroeg in de Amsterdamse Jordaan voert, is per direct beëindigd. Directeur Raoul Serrée van evenementenbureau Van Aemstel Produkties kan de tour niet meer verkopen nu blijkt dat de knuffelcrimineel 'kinderen heeft bedreigd'. Teleurgestelde dagjesmensen moeten het doen met de Badr Hari-tour.

De Holleedertour is een goed voorbeeld van de gekte die ontstaat na zijn vrijlating in 2012. Als Holleeders straf voor het afpersen van onder anderen Willem Endstra erop zit, verwacht iedereen dat de crimineel uit angst voor liquidaties in de luwte blijft. Holleeder doet het tegenovergestelde: hij rijdt schijnbaar zorgeloos op zijn scooter door Amsterdam en zoekt bewust de schijnwerpers op. De harde crimineel van weleer lijkt zowaar aaibaar geworden.

College tour
Nieuwe Revu vraagt Holleeder als columnist en Lange Frans en Mick Harren nemen een plaatje met hem op. In navolging van Madeleine Albright en Desmond Tutu vraagt Twan Huys de Heinekenontvoerder als gast voor College Tour. BN'ers als Britt Dekker, Najib Amhali, Thom Hoffmann, Peter Faber en Ruud de Wild gaan lachend met hem op de foto.

Sonja en Astrid Holleeder zien met lede ogen aan hoe hun broer lijkt uit te groeien tot een bijna salonfähige BN'er. Zij kennen zijn keiharde kant. Astrid omschrijft haar broer in NRC als een gewetenloze, zelfzuchtige, manipulatieve, moorddadige verrader. ,,Willem is een psychopaat. Hij schept er genoegen in mensen te vernietigen.'' Bovendien een man die hun kinderen bedreigt. Ze zien in 2013 geen andere uitweg dan een zeer belastende verklaring af te leggen bij de politie.

Oud-hoofdcommissaris van de Amsterdamse politie Joop van Riessen noemt dat ongelooflijk moedig. ,,De kans was erg klein dat ooit iemand uit zijn omgeving zou gaan verklaren. Hier heb ik diep respect voor.''

Rechercheur
Al eind jaren '70 jaagde Joop van Riessen als rechercheur op Holleeder en consorten. Destijds boezemden Holleeder en Van Hout al veel angst in, weet hij. ,,We hadden ze in beeld als plegers van zeer zware en gewelddadige overvallen. We wisten dat die overvallen werden voorbereid door mannen die later in Engeland vast kwamen te zitten.

Urenlang hebben we daar met ze gepraat, om ze te laten verklaren tegen Holleeder en Van Hout. Dat durfden ze toen al niet aan.'' Van Riessen had een dubbel gevoel over de mediaoptredens van Holleeder na zijn vrijlating. ,,Van de ene kant kun je zeggen: als je je straf hebt uitgezeten, ben je vrij. Maar er zit ook een emotionele kant aan. Het beeld dat zijn zussen nu van hem beschrijven, hadden wij natuurlijk altijd al. Het is een gewetenloze crimineel die zijn omgeving angst inboezemt. Toen Twan Huys me vroeg om mee te werken aan de uitzending van College Tour heb ik ook pertinent geweigerd.''

Zo charmant als hij de afgelopen jaren mocht lijken, de Heinekenontvoerder heeft zich lang niet altijd aaibaar opgesteld in het openbaar. Vraag het de bezoeker van een feest tijdens de millenniumwisseling, georganiseerd door Willem Endstra in de IJmuidense jachthaven. Na een vrijpostige opmerking vroeg 'de Neus' hem mee te lopen. Uit het zicht van de feestgangers sloegen Holleeder en zijn lijfwachten de man in elkaar.

Ook bij de inmiddels opgedoekte voetbalclub Haarlem wisten ze hoe Holleeder kon huishouden. Begin jaren '90 kwam Holleeder daar samen met Cor van Hout om naar voormalig Ajaxtalent Donny Huijsen te kijken. Daar tilde Holleeder de rok op van de vrouw van FC Haarlemvoorzitter Henk Hut. Een weddenschap, om te kijken of ze een slipje droeg. De vrouw protesteerde en kreeg klappen op de koop toe van Holleeder. Henk Hut en zijn vrouw hebben nooit aangifte durven doen. Wel zei Hut de club vaarwel.

Psycholoog en emeritus hoogleraar strafrechtspleging Petrus C. van Duyne gruwelt van de term 'knuffelcrimineel', zegt hij. ,,Dit is een voorbeeld van hoe niet de kleren, maar de media de man maken.'' Van Duyne zegt de aandacht rond de persoon-Holleeder niet te snappen. Hij noemt hem psychologisch een weinig interessante man. ,,Hij draafde op in een collegezaal, waar hij nergens een intelligent antwoord gaf en op geen enkele wijze charmant overkwam. De enige vaardigheid die ik hem toedicht, is anderen tot geweld aanzetten.''

Waarom wilde heel Nederland dan toch op de foto met de man die biermagnaat Freddy Heineken 3 weken vastketende in een loods? Een sociaal psycholoog, die vanwege het onderwerp liever zijn naam uit de krant houdt, zegt: ,,Morele walging loopt niet altijd gelijk met het wetboek van strafrecht. Hoe langer een ontvoering geleden is, hoe minder impact zo'n daad op mensen heeft. Bovendien ontvoerde hij een rijk iemand, dus de meeste mensen kunnen zich daar moeilijk mee identificeren. Er zijn maar weinig heilige waarden waar je vanaf moet blijven. Kinderen zijn daar één van. Dat zijn zussen hebben verteld dat hun kinderen zijn bedreigd, kan de reden zijn dat het gevoel is omgeslagen.''

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 26 maart 2015 @ 12:42:45 #2
292419 NoXia
Productiefoutje
  donderdag 26 maart 2015 @ 12:44:54 #3
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_151052856
Bn'ers :r

Mensen die denken BN'er te zijn :r :r

Amsterdamse kroegzangers :r :r :r
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_151052924
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:42 schreef NoXia het volgende:

De crimineel staat links toch?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
  Trouwste user 2022 donderdag 26 maart 2015 @ 12:49:08 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_151052985
Mooie aanvulling met de foto's. Mislukte bij mij. :) :{

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 26 maart 2015 @ 12:50:45 #6
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_151053032
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:49 schreef tong80 het volgende:
Mooie aanvulling met de foto's. Mislukte bij mij. :) :{

Np. ;)
  Trouwste user 2022 donderdag 26 maart 2015 @ 12:50:56 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_151053045
'Teleurgestelde dagjesmensen moeten het doen met de Badr Hari-tour.'

:{
  Trouwste user 2022 donderdag 26 maart 2015 @ 12:52:30 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_151053099
quote:
14s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:50 schreef NoXia het volgende:

[..]

Np. ;)
:* No homo. :)

pi_151053895
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:50 schreef tong80 het volgende:
'Teleurgestelde dagjesmensen moeten het doen met de Badr Hari-tour.'

:{
die nam alleen maar zijn werk mee naar huis
Juin uit Eigen Tuin!
pi_151053947
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:14 schreef Symphonic het volgende:

[..]

die nam alleen maar zijn werk mee naar huis
_O-
Op woensdag 22 mei 2013 14:16 schreef ikjijallebei het volgende:
Beste fipo van 2013.
  donderdag 26 maart 2015 @ 13:43:16 #11
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_151054932
quote:
Wat is er is mis met mensen. Waarom beschouwen we hem als een BN'er, en niet als crimineel :? Waarom zou je zo'n verschrikkelijke vent uberhaupt een podium geven. Goed dat die tour is afgelast, nu zijn column nog weghalen.

Lijkt bijna of men hem goedkeurt.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  Trouwste user 2022 donderdag 26 maart 2015 @ 13:43:24 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_151054936
AMSTERDAM - Acteur Thom Hoffman volgt vrijdag de uitspraak in de strafzaak tegen Willem Holleeder met veel aandacht. Hij werkt met producent René Huybrechtse aan een speelfilm over de topcrimineel. Vijf vragen over het project.[b]

[b]Hoe staat het met de film?/b]

,,We hebben vorig jaar een behoorlijke klap gehad toen regisseur Gerrard Verhage overleed; hij was toch de initiatiefnemer van de film. Sindsdien is er weinig meer gebeurd. We hebben ook besloten om alle rechtsgangen rond Holleeder af te wachten voordat we een volledig scenario kunnen schrijven. Het kan nog jaren duren voordat de film in productie wordt genomen. Maar dat is niet erg; veel grote films hebben tien of twintig jaar moeten rijpen.''

[b]Op welk element van het leven van Holleeder gaat de film zich concentreren?

,,Dat weten we nog niet. Er zijn zo enorm veel connecties tussen de verschillende mensen rond Holleeder, dat netwerk is behoorlijk vertakt. Daar zullen we keuzes in moeten maken, anders wordt het al snel een televisieserie van twaalf delen. De Nederlandse Godfather moet ooit nog gemaakt worden; dit verhaal leent zich daar uitstekend voor.''

Vanwaar uw fascinatie met Holleeder?

,,Alles aan de wereld van Holleeder is fascinerend: de onderlinge relaties, de normen en waarden, het taalgebruik. De manier waarop zijn wereld botst met de regels in onze gewone wereld. Je hoeft maar één dag bij het proces aanwezig te zijn geweest om bijzonder geïntrigeerd te raken door het doen en laten van deze man.''

U ziet zichzelf nog steeds in de rol van Holleeder?

,,Daar heb ik nooit een geheim van gemaakt. Gerrard vond dat geen goed idee, die zag mij meer als Endstra. Maar ik durf niet te zeggen of, en zo ja welke rol ik in de film ga spelen nu we zonder regisseur zitten. Ik kan wel een idee hebben, maar dat moet hij of zij uiteindelijk besluiten.''

Bent u niet bang dat de hoofdrolspelers in het proces ontstemd zullen zijn door de film?

,,Nee. Ik denk dat er na al die rechtszaken wel een zekere mate van berusting zal zijn. Als er in de beslissingen van de rechters een zekere eenheid is, dan zal je de uitkomst van de processen toch moeten accepteren als juridische waarheid. Dat is niet hetzelfde als wat er gebeurd is natuurlijk. Maar daar kunnen wij ons ook niet op baseren, want we waren er zelf niet bij. Dat maakt het ook zo fascinerend, denk ik. Maar er zijn wel meer zaken in Nederland die zich om die reden lenen voor een film. Wat dacht je van een film over die dode schilder in het Catshuis?''

:T
pi_151067709
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:43 schreef tong80 het volgende:
AMSTERDAM - Acteur Thom Hoffman volgt vrijdag de uitspraak in de strafzaak tegen Willem Holleeder met veel aandacht. Hij werkt met producent René Huybrechtse aan een speelfilm over de topcrimineel. Vijf vragen over het project.[b]

[b]Hoe staat het met de film?/b]

,,We hebben vorig jaar een behoorlijke klap gehad toen regisseur Gerrard Verhage overleed; hij was toch de initiatiefnemer van de film. Sindsdien is er weinig meer gebeurd. We hebben ook besloten om alle rechtsgangen rond Holleeder af te wachten voordat we een volledig scenario kunnen schrijven. Het kan nog jaren duren voordat de film in productie wordt genomen. Maar dat is niet erg; veel grote films hebben tien of twintig jaar moeten rijpen.''

[b]Op welk element van het leven van Holleeder gaat de film zich concentreren?

,,Dat weten we nog niet. Er zijn zo enorm veel connecties tussen de verschillende mensen rond Holleeder, dat netwerk is behoorlijk vertakt. Daar zullen we keuzes in moeten maken, anders wordt het al snel een televisieserie van twaalf delen. De Nederlandse Godfather moet ooit nog gemaakt worden; dit verhaal leent zich daar uitstekend voor.''

Vanwaar uw fascinatie met Holleeder?

,,Alles aan de wereld van Holleeder is fascinerend: de onderlinge relaties, de normen en waarden, het taalgebruik. De manier waarop zijn wereld botst met de regels in onze gewone wereld. Je hoeft maar één dag bij het proces aanwezig te zijn geweest om bijzonder geïntrigeerd te raken door het doen en laten van deze man.''

U ziet zichzelf nog steeds in de rol van Holleeder?

,,Daar heb ik nooit een geheim van gemaakt. Gerrard vond dat geen goed idee, die zag mij meer als Endstra. Maar ik durf niet te zeggen of, en zo ja welke rol ik in de film ga spelen nu we zonder regisseur zitten. Ik kan wel een idee hebben, maar dat moet hij of zij uiteindelijk besluiten.''

Bent u niet bang dat de hoofdrolspelers in het proces ontstemd zullen zijn door de film?

,,Nee. Ik denk dat er na al die rechtszaken wel een zekere mate van berusting zal zijn. Als er in de beslissingen van de rechters een zekere eenheid is, dan zal je de uitkomst van de processen toch moeten accepteren als juridische waarheid. Dat is niet hetzelfde als wat er gebeurd is natuurlijk. Maar daar kunnen wij ons ook niet op baseren, want we waren er zelf niet bij. Dat maakt het ook zo fascinerend, denk ik. Maar er zijn wel meer zaken in Nederland die zich om die reden lenen voor een film. Wat dacht je van een film over die dode schilder in het Catshuis?''

:T
Copy paste freak.
pi_151067933
Hij klinkt als een paranoide Martin Morero dus ik zou bedanken :7
pi_151068041
Fucking domme naïeve sukkels.... sta je dan met je porum... :')
pi_151068460
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:55 schreef Villas_Rubin het volgende:
Fucking domme naïeve sukkels.... sta je dan met je porum... :')
  Trouwste user 2022 donderdag 26 maart 2015 @ 21:31:38 #17
7889 tong80
Spleenheup
pi_151072251
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2015 19:49 schreef BierKist het volgende:

[..]

Copy paste freak.
:D Snuif nog een Heineken, held.

pi_151081855
Die vrouwen kunnen wel van alles beweren, voorlopig heb ik weinig gehoord, behalve dat hij ze waarschuwt, ik voorspel dat Holleeder binnen 1.5 jaar gewoon buiten staat.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_151084361
Je bent bekend en je wilt wat, he?
  vrijdag 27 maart 2015 @ 11:45:12 #20
421720 Goedzooi
Hallo, wilt u dakpannen kopen?
pi_151087125
Had hij een imago als knuffelcrimineel? Een crimineel is een crimineel in mijn ogen.
Nederlands is mijn goedste vak
  Trouwste user 2022 vrijdag 27 maart 2015 @ 12:10:28 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_151087869
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 11:45 schreef Goedzooi het volgende:
Had hij een imago als knuffelcrimineel? Een crimineel is een crimineel in mijn ogen.
Je jat de woordgrap van Stephan Bijlo. :(

vrijdag 27 maart 2015 @ 12:23:31 #22
371137 Sardu
Sardumasochism
pi_151088271
quote:
Willem lacht heul nie op die foto's. :P
I love coffee in a cup,
little fuzzy pups,
bourbon in a glass,
and grass!
  Moderator vrijdag 27 maart 2015 @ 12:33:38 #23
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_151088562
_O_ Willem H. _O_
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_151088974
Ik wil wel op de foto met Holleeder hoor. Sympathieke vent.
Broederliefde.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 12:46:32 #25
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_151089015
Voor Lange Frans kan ik ook geen respect opbrengen trouwens.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  vrijdag 27 maart 2015 @ 12:47:21 #26
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_151089052
"Als hiphop je dom maakt, had ik dan dit gekund?"
*Lange Frans doet een poging om via de onderkant van een snoepautomaat een Mars te pakken*
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')