abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151013156
Update:

One cause might be what investigators term a “controlled flight into terrain”, or Cfit, where loss of instruments or irregular readings can make pilots lose their bearings and only become aware of danger too late if there is no visual reference – possible in the case of a descent through thick cloud.

Other causes for previous crashes include hypoxia or oxygen starvation, where depressurisation of the plane can lead pilots to rapidly lose consciousness – although alarms and oxygen masks should prevent this. Lack of oxygen, combined with human error in addressing the situation, led tothe crash of Helios Airways flight 522 en route to Athens in 2005. In the case of sudden depressurisation, pilots would attempt to take the plane lower as soon as possible.

In at least one previous incident, a similar Airbus plane suffered a total electrical failure, leaving pilots briefly without any flight or navigation displays, or radio contact. A British Airways A319 – from the same family of planes, and also manufactured in 2001 – lost power as it climbed out of Heathrow in 2005, leaving the plane’s autopilot disconnected as well as the auto-thrust. The pilot was able to maintain control and the systems were restored after 90 seconds but investigators believe the incident could have been extremely serious.

Germanwings chief pilot Kenan Scheib said the plane’s computer systems had been recently upgraded: “There’s no reason why a fault should have occurred with the computer.”
http://www.theguardian.co(...)wings-flight-4u-9525
pi_151013191
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:10 schreef Loekie1 het volgende:
One cause might be what investigators term a “controlled flight into terrain”, or Cfit, where loss of instruments or irregular readings can make pilots lose their bearings and only become aware of danger too late if there is no visual reference – possible in the case of a descent through thick cloud.

Other causes for previous crashes include hypoxia or oxygen starvation, where depressurisation of the plane can lead pilots to rapidly lose consciousness – although alarms and oxygen masks should prevent this. Lack of oxygen, combined with human error in addressing the situation, led tothe crash of Helios Airways flight 522 en route to Athens in 2005. In the case of sudden depressurisation, pilots would attempt to take the plane lower as soon as possible.

In at least one previous incident, a similar Airbus plane suffered a total electrical failure, leaving pilots briefly without any flight or navigation displays, or radio contact. A British Airways A319 – from the same family of planes, and also manufactured in 2001 – lost power as it climbed out of Heathrow in 2005, leaving the plane’s autopilot disconnected as well as the auto-thrust. The pilot was able to maintain control and the systems were restored after 90 seconds but investigators believe the incident could have been extremely serious.

Germanwings chief pilot Kenan Scheib said the plane’s computer systems had been recently upgraded: “There’s no reason why a fault should have occurred with the computer.”
en oorzaak zou kunnen zijn wat de onderzoekers noemen een "controlled flight into terrain", of CFIT, waar het verlies van instrumenten of onregelmatige metingen kunnen maken piloten verliezen hun lagers en alleen bewust van het gevaar te worden te laat als er geen visuele referentie - mogelijk in het geval van een afdaling door dikke wolk.

Andere oorzaken voor eerdere crashes onder hypoxie of zuurstofgebrek, waar drukverlaging van het vliegtuig piloten kunnen leiden tot snel bewustzijn verliezen - hoewel alarmen en zuurstofmaskers dit moeten voorkomen. Gebrek aan zuurstof, gecombineerd met menselijke fouten bij het aanpakken van de situatie, leidde tothe crash van Helios Airways vlucht 522 op weg naar Athene in 2005. In het geval van een plotselinge drukverlaging, zou piloten proberen om het vliegtuig lagere zo snel mogelijk te nemen.

In ten minste één eerdere gebeurtenis, een soortgelijke Airbus vliegtuig kreeg een totaal elektrische storing, waardoor piloten kort zonder vlucht of navigatie displays of radiocontact. Een British Airways A319 - uit dezelfde familie van vliegtuigen, en ook vervaardigd in 2001 - verloren macht als hij klom uit Heathrow in 2005, waardoor de automatische piloot van het vliegtuig en losgekoppeld als de auto-stuwkracht. De piloot was in staat om de controle te behouden en de systemen werden hersteld na 90 seconden, maar de onderzoekers geloven dat het incident zou zeer ernstig zijn geweest.

Germanwings chefvlieger Kenan Scheib zei computersystemen van het vliegtuig was onlangs opgewaardeerd: "Er is geen reden waarom er een storing zijn opgetreden bij de computer."
pi_151013519
Er was goed zicht, eerste mogelijkheid valt weg.

Het probleem is dat ze bij bv drukverlies zo snel mogelijk willen dalen en daar was hier helemaal geen sprake van. Het ging heel geleidelijk. Dat vliegtuig in Âthene heeft trouwens gewoon zelf met dode mensen aan boord zijn vlucht afgemaakt en heeft rondjes gedraaid tot de brandstof op was.

Het derde geval werd door piloten opgelost binnen anderhalve minuut. Naar mijn weten worden de meeste problemen opgelost in zeer korte tijd. Daar zijn piloten juist het meest op getraind, problemen oplossen.
pi_151013565
Is er eigenlijk wel een explosie geweest?
pi_151013615
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:22 schreef Alentejana het volgende:
Er was goed zicht, eerste mogelijkheid valt weg.

Het probleem is dat ze bij bv drukverlies zo snel mogelijk willen dalen en daar was hier helemaal geen sprake van. Het ging heel geleidelijk. Dat vliegtuig in Âthene heeft trouwens gewoon zelf met dode mensen aan boord zijn vlucht afgemaakt en heeft rondjes gedraaid tot de brandstof op was.

Het derde geval werd door piloten opgelost binnen anderhalve minuut. Naar mijn weten worden de meeste problemen opgelost in zeer korte tijd. Daar zijn piloten juist het meest op getraind, problemen oplossen.
De rate of descent is vrij consistent met die van een emergency descent. Ik ken de exacte getallen van de A320 niet, maar op de grotere toestellen zie je zo'n 5000 ft/min.
pi_151013655
Die doe je dan toch niet richting Alpen, lijkt mij?

Ik had bij uitleg begrepen dat hij trouwens niet zo snel daalde voor zo?n toestel.

Het vervelende is, dat zelfs met de zwarte dozen, het nog wel even gaat duren voordat er een duidelijke oorzaak naar buiten komt.

Intussen kunnen we alleen maar gissen en wegstrepen wat niet logish is/lijkt.
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:29:46 #97
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_151013754
quote:
2s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:46 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik vlieg gemiddeld 1x per jaar (nou ja, heen en terug dan :P), maar zeker boven land heb je het inderdaad toch al redelijk snel door, denk ik. Zeker de mensen die af en toe eens naar buiten kijken.
Ja precies, ik vind het heel aandoenlijk hoor, dat ze zo mensen een beetje gerust willen stellen, want minutenlange paniek lijkt mij idd ook gruwelijk, maar die mensen zijn natuurlijk niet achterlijk. En er hoeven er maar een paar te zijn die wel wat in de gaten hebben gehad...

Maar goed, zolang niet duidelijk is wat er gebeurd is blijft ook dit speculeren.
***
pi_151013789
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:26 schreef Alentejana het volgende:
Die doe je dan toch niet richting Alpen, lijkt mij?

Het vervelende is, dat zelfs met de zwarte dozen, het nog wel even gaat duren voordat er een duidelijke oorzaak naar buiten komt.

Intussen kunnen we alleen maar gissen en wegstrepen wat niet logish is/lijkt.
In principe niet inderdaad. Aan boord zijn kaarten met daarop de minimale hoogtes, ontsnappingsroutes, etc. Maar initieel ga je gewoon zo snel mogelijk zakken naar de minimale hoogte die je in dat gebied kunt vliegen. Maar dan zit je met het vraagstuk waarom dat toestel zo ver is doorgezakt.
pi_151013935
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:42 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.

Als het vliegtuig door bewust menselijk handelen is neergestort dan zou door een geleidelijke daling worden voorkomen dat passagiers er veel van merken en in paniek raken
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:36:39 #100
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151014003
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:35 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Als het vliegtuig door bewust menselijk handelen is neergestort dan zou door een geleidelijke daling worden voorkomen dat passagiers er veel van merken en in paniek raken
Alsof paniek iets zou veranderen in de uitkomst.
pi_151014057
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:36 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Alsof paniek iets zou veranderen in de uitkomst.
Misschien had de piloot nog enig menselijk gevoel door de passagiers de paniek en doodsangst te besparen.
Maar dit wordt wel heel erg veel speculatie dus ik hou er maar over op. :P
pi_151014072
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:36 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Alsof paniek iets zou veranderen in de uitkomst.
Paniek verandert nooit iets in de uitkomst, niet in positieve zin althans.
pi_151014074
Ik denk dat die reparatie van de neus er wel los van staat. Dan maak je niet zo'n geleidelijke descent, want door de weerstand desintegreert de boel met die snelheid (is in het verleden helaas eens voorgekomen dat de neus niet goed was dichtgemaakt).

Ik heb nog een soort scenario in m'n hoofd waarbij de elevators in een neerwaartse positie vaststonden; dat kan het geleidelijke dalen verklaren. En hebben ze tot het laatste moment geprobeerd dit probleem op te lossen. Het enige wat je kunt doen is snelheid maken (zoals in die graphs te zien zijn neemt de snelheid niet af) zodat door extra lift toch nog de neus wat omhoog komt.

Of dit met elevators in het verleden is gebeurd weet ik niet, maar bij een aantal 'mid-air' ongelukken was de rudder het probleem.
I feel kinda Locrian today
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:40:05 #105
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_151014099
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:39 schreef starla het volgende:
Ik denk dat die reparatie van de neus er wel los van staat. Dan maak je niet zo'n geleidelijke descent, want door de weerstand desintegreert de boel met die snelheid (is in het verleden helaas eens voorgekomen dat de neus niet goed was dichtgemaakt).

Ik heb nog een soort scenario in m'n hoofd waarbij de elevators in een neerwaartse positie vaststonden; dat kan het geleidelijke dalen verklaren. En hebben ze tot het laatste moment geprobeerd dit probleem op te lossen. Het enige wat je kunt doen is snelheid maken (zoals in die graphs te zien zijn neemt de snelheid niet af) zodat door extra lift toch nog de neus wat omhoog komt.

Of dit met elevators in het verleden is gebeurd weet ik niet, maar bij een aantal 'mid-air' ongelukken was de rudder het probleem.
Dat verklaart dan alleen weer de radiostilte niet.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:43:05 #106
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151014170
Miss iets met De-icing?
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:43:23 #107
442236 GertjanUnchained
Lintworm in spe.
pi_151014180
Hoeveel gaan de nabestaande cashen? Tussen de 500.000 en 2 miljoen euro?
Vraag mij af hoe snel zoiets door je hoofd gaat als je kind/echtgenoot bij zo'n crash overlijd, ik denk sneller dan je zou willen,... money money money, life is funny....
Zou ook interessant zijn om te kijken hoe dat geld dan gespendeerd wordt zoals bij loterijen.
participeren parasiteren
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:44:52 #108
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151014219
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:43 schreef GertjanUnchained het volgende:
Hoeveel gaan de nabestaande cashen? Tussen de 500.000 en 2 miljoen euro?
Vraag mij af hoe snel zoiets door je hoofd gaat als je kind/echtgenoot bij zo'n crash overlijd, ik denk sneller dan je zou willen,... money money money, life is funny....
Zou ook interessant zijn om te kijken hoe dat geld dan gespendeerd wordt zoals bij loterijen.
Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren..
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:46:00 #109
442236 GertjanUnchained
Lintworm in spe.
pi_151014255
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:44 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren..
Daar denken ze sneller aan dan je denkt.
participeren parasiteren
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:49:15 #110
345170 Roger_Epiales
Beheerder vd ijs_beer fanclub
pi_151014362
quote:
Het lijkt er steeds meer op dat technische problemen de oorzaak zijn van de crash van een Duits vliegtuig in de Franse Alpen. Twee scenario's zijn mogelijk: decompressie van de cabine of een defect van de sensoren die de vlieghoek van het toestel meten.

Om met het laatste scenario te beginnen: in november had een toestel van Lufthansa een probleem dat sterk lijkt op de laatste vliegminuten van de 4U9525. Ook hier ging het om een Airbus die van Spanje naar Duitsland vloog. Het toestel kreeg problemen met de angle of attack-meters. Dit zijn kleine, metalen windvaantjes onder de cockpit, aan de buitenkant van de romp. Ze meten de hoek waaronder het toestel vliegt. Als de neus van het toestel omhoog of omlaag gaat, kantelen de meters, zodat het vliegtuig precies weet onder welke hoek het in de lucht hangt.

Nadat het vliegtuig opsteeg van het vliegveld van Bilbao, vroren deze meters echter vast. De piloten waren zich hier niet van bewust.

De meters bleven daardoor aangeven dat de neus van het vliegtuig omhoog stond, ook toen het toestel horizontaal ging vliegen. De boordcomputer raakte hierdoor gealarmeerd. Als een vliegtuig de neus te ver optrekt, stroomt de lucht niet meer goed langs de vleugels en valt het toestel als een baksteen uit de lucht - een klassiek gevaar in de luchtvaart.

De boordcomputer reageerde volgens het boekje; hij duwde de neus van het vliegtuig naar beneden. De Airbus begon daardoor met 1.200 meter per minuut te dalen. De piloten schrokken en probeerden uit alle macht het toestel recht te trekken, maar het toestel reageerde niet op hun geruk aan de stuurknuppel. Zelfs niet toen ze deze sidesticks helemaal naar achteren trokken.

Het probleem: het beveiligingssysteem van de Airbus kan niet zomaar worden weggedrukt. De computer heeft in principe het laatste woord.

Pas na een minuut zette de piloot een paardenmiddel in. Hij schakelde het hele beveiligingssysteem uit. Dit is iets wat Airbus-piloten niet graag doen, omdat het grote risico's met zich meebrengt. Maar door zijn actie kon de piloot het vliegtuig alsnog rechttrekken. De piloten landden twee uur later 'gewoon' in München.

Volgens de Europese luchtvaartautoriteit EASA zou het vliegtuig zijn neergestort als de piloten dit niet hadden gedaan. In een op 9 december 2014 gepubliceerde noodverordening waarschuwde de EASA voor de 'abnormale' reactie van het vliegtuig op een eigenlijk onschuldig probleem. Er werd een noodprocedure ontwikkeld die onder alle Airbus-bemanningen moest worden verspreid.

Het was niet de eerste keer dat de EASA alarm sloeg. Ook in 2012 waarschuwde de organisatie al voor blokkerende sensoren bij de Airbus. Daarna zouden ze zijn vervangen, maar kennelijk zonder afdoende resultaat.

Is dit een plausibel scenario voor wat er gisteren gebeurde in Frankrijk? De EASA wil er niet over speculeren, maar volgens geraadpleegde piloten zijn de overeenkomsten opmerkelijk.
http://www.demorgen.be/buitenland/onschuldig-defect-lijkt-schuldige-a2264068/
Stond een gelijk artikel in de VK, maar er is registratie nodig om dat online te lezen.
Reality is for people who can't imagine anything better.
--------------------------------------------------------------------
Feel free to insult me.
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:52:28 #111
299220 Gezicht
Tuut chips
pi_151014472
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:44 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren..
Je moest eens weten.

http://www.eenvandaag.nl/(...)ng_mh17_loopt_stroef
Flesje bier
pi_151014541
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:40 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dat verklaart dan alleen weer de radiostilte niet.
Nee, maar in een fly-by-wire systeem houdt een elevator er niet zomaar mee op. Misschien was er echt iets verdonde mis waardoor radiocontact ook niet meer mogelijk was. Je kunt je zelfs voorstellen dat de ailerons en rudder gejammed waren, waardoor dat toestel ook niet kon uitwijken.

Een soort van knetter veel pech total system shutdown. In het verleden is ook dat helaas vaker gebeurd.

Lijkt me alleszins plausibeler dan een zelfmoordactie (maar 1 keer voorgekomen in de burgerluchtvaart?).

Goed, het blijven speculaties, maar ik denk dat een technisch mankement waarschijnlijker is dan human error of human selfdestruction :P
I feel kinda Locrian today
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:58:56 #113
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151014685
quote:
Is ook logisch, want je maakt ook kosten ed, maar ik heb het meer over dit moment, dan zal je niet gelijk aan geld denken lijkt mij.
pi_151015077
'Pas na een minuut zette de piloot een paardenmiddel in. Hij schakelde het hele beveiligingssysteem uit. Dit is iets wat Airbus-piloten niet graag doen, omdat het grote risico's met zich meebrengt. Maar door zijn actie kon de piloot het vliegtuig alsnog rechttrekken. De piloten landden twee uur later 'gewoon' in München.'

Toen was er waarschijnlijk geen radiostilte.
pi_151015170
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe vaak iets mis gaat, maar kan worden opgelost tijdens de vlucht, zodat de passagiers er niets van hebben gemerkt?

Komt dit achteraf ook in de media?
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:13:35 #116
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
pi_151015229
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 12:11 schreef Blue_note het volgende:
Wat ik me eigenlijk afvraag is hoe vaak iets mis gaat, maar kan worden opgelost tijdens de vlucht, zodat de passagiers er niets van hebben gemerkt?

Komt dit achteraf ook in de media?
Waarschijnlijk meer dan je denkt of wilt weten, nee komt zeker niet achteraf in de media.
  woensdag 25 maart 2015 @ 12:15:58 #117
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_151015310
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:44 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Als je een beetje gezond verstand hebt is dit het laatste waar je aan denkt als je net je dierbare hebt verloren..
Nou nee. Als je met drie koters achterblijft en je echtgenoot was bijvoorbeeld alleenverdiener dan zul je wel moeten.
pi_151015311
Hier is informatie over het eerdere incident waarbij de sensoren bevroren waren:
http://avherald.com/h?article=47d74074

Er staat niet of er tijdens de reddingsoperatie contact met de piloten was.

In welke gevallen was er eerder geen noodoproep: Bij de MH17, raketaanval. Bij een zelfmoordmissie. Bij een kaping.
pi_151015465
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:43 schreef GertjanUnchained het volgende:
Hoeveel gaan de nabestaande cashen? Tussen de 500.000 en 2 miljoen euro?
Vraag mij af hoe snel zoiets door je hoofd gaat als je kind/echtgenoot bij zo'n crash overlijd, ik denk sneller dan je zou willen,... money money money, life is funny....
Zou ook interessant zijn om te kijken hoe dat geld dan gespendeerd wordt zoals bij loterijen.
sick fuck
pi_151015496
edit: dacht dat dit over een ander incident ging ;)

[ Bericht 86% gewijzigd door NewHorizon op 25-03-2015 12:27:13 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')