Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:38 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Dat, of toch een emergency descent maar is er iets mis gegaan bij het aflevellen, of een probleem met het systeem, of een zelfmoord, of een kaping, etc..
Duikvlucht lukt niet zomaar, een Airbus zal zelf zijn neus weer optrekken als je te snel gaat.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:42 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.
Kunnen ze de instrumenten aan boord hacken, trouwens?
Bij de schepen en platforms waar ik op werk is dat wel mogelijk. 1 van de eerste dingen die ik doe als ik aan boord kom is het disabelen van de mogelijkheid dat men van kantoor kan inbellen op de systemen en wijzigingen doorvoert zonder mij op de hoogte te stellen. Ze komen maar lekker langs om eerst met mij te overleggen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:45 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Instrumenten hacken heb ik nog nooit van gehoord.
De autopiloot naar beneden sturen is ook een menselijk ingrijpen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:45 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Duikvlucht lukt niet zomaar, een Airbus zal zelf zijn neus weer optrekken als je te snel gaat.
En mocht het zelfmoord zijn, waar ik nogmaals niet vanuit ga, is er niks makkelijkers dan de autopilot naar beneden te sturen en je ogen dicht te doen.
het zal vandaag wel druk zijn, op het punt van de crash, in de lucht daar.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:20 schreef Houtenbeen het volgende:
[ afbeelding ]twitter:flightradar24 twitterde op woensdag 25-03-2015 om 10:12:36Germanwings #4U9525 with new flight number #4U9441 flying different path today to Dusseldorfhttp://t.co/JPNWQc7aDL http://t.co/UCRTp0iMNP reageer retweet
Dat maakt niet uit in principe. Vliegverkeer op cruising altitude kan daar gewoon passeren.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:52 schreef Marrije het volgende:
[..]
het zal vandaag wel druk zijn, op het punt van de crash, in de lucht daar.
dat is waar, maar dan krijg je dat passagiers gaan turen naar waar men aan het zoeken is. Kan me voorstellen dat je in de lucht dan ook een gebied soort van afzet.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:54 schreef Blistering het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit in principe. Vliegverkeer op cruising altitude kan daar gewoon passeren.
Die mogelijkheid is er bij toestellen niet. Wel zijn er datalinks als CPDLC om te communiceren boven bijvoorbeeld de atlantic, maar die staan in principe los van het FMS, en er kunnen geen wijzigingen mee gedaan worden aan de systemen van het vliegtuigquote:Op woensdag 25 maart 2015 10:50 schreef niels0 het volgende:
[..]
Bij de schepen en platforms waar ik op werk is dat wel mogelijk. 1 van de eerste dingen die ik doe als ik aan boord kom is het disabelen van de mogelijkheid dat men van kantoor kan inbellen op de systemen en wijzigingen doorvoert zonder mij op de hoogte te stellen. Ze komen maar lekker langs om eerst met mij te overleggen.
Bij Shell is het een keer gebeurd dat pipeline-control was gehackt. We hebben toen allemaal cursussen gehad hoe dat te herkennen en hoe te reageren.
Lijkt me sterk. Vliegverkeer daar passeert allemaal op hoogtes van 20,000ft of hoger. Dan kun je bar weinig zien uit een klein raampje.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:57 schreef Marrije het volgende:
[..]
dat is waar, maar dan krijg je dat passagiers gaan turen naar waar men aan het zoeken is. Kan me voorstellen dat je in de lucht dan ook een gebied soort van afzet.
En ook nog een paar Marokkanen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:56 schreef Houtenbeen het volgende:
Ook nog 3 Britten, 2 Iraniërs en een Deen aan boord
zou kunnen, ik kijk zelf nooit uit het raampjequote:Op woensdag 25 maart 2015 10:58 schreef Blistering het volgende:
[..]
Lijkt me sterk. Vliegverkeer daar passeert allemaal op hoogtes van 20,000ft of hoger. Dan kun je bar weinig zien uit een klein raampje.
Ik vroeg of het mogelijk was.quote:Op woensdag 25 maart 2015 10:58 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
en oorzaak zou kunnen zijn wat de onderzoekers noemen een "controlled flight into terrain", of CFIT, waar het verlies van instrumenten of onregelmatige metingen kunnen maken piloten verliezen hun lagers en alleen bewust van het gevaar te worden te laat als er geen visuele referentie - mogelijk in het geval van een afdaling door dikke wolk.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:10 schreef Loekie1 het volgende:
One cause might be what investigators term a “controlled flight into terrain”, or Cfit, where loss of instruments or irregular readings can make pilots lose their bearings and only become aware of danger too late if there is no visual reference – possible in the case of a descent through thick cloud.
Other causes for previous crashes include hypoxia or oxygen starvation, where depressurisation of the plane can lead pilots to rapidly lose consciousness – although alarms and oxygen masks should prevent this. Lack of oxygen, combined with human error in addressing the situation, led tothe crash of Helios Airways flight 522 en route to Athens in 2005. In the case of sudden depressurisation, pilots would attempt to take the plane lower as soon as possible.
In at least one previous incident, a similar Airbus plane suffered a total electrical failure, leaving pilots briefly without any flight or navigation displays, or radio contact. A British Airways A319 – from the same family of planes, and also manufactured in 2001 – lost power as it climbed out of Heathrow in 2005, leaving the plane’s autopilot disconnected as well as the auto-thrust. The pilot was able to maintain control and the systems were restored after 90 seconds but investigators believe the incident could have been extremely serious.
Germanwings chief pilot Kenan Scheib said the plane’s computer systems had been recently upgraded: “There’s no reason why a fault should have occurred with the computer.”
De rate of descent is vrij consistent met die van een emergency descent. Ik ken de exacte getallen van de A320 niet, maar op de grotere toestellen zie je zo'n 5000 ft/min.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:22 schreef Alentejana het volgende:
Er was goed zicht, eerste mogelijkheid valt weg.
Het probleem is dat ze bij bv drukverlies zo snel mogelijk willen dalen en daar was hier helemaal geen sprake van. Het ging heel geleidelijk. Dat vliegtuig in Âthene heeft trouwens gewoon zelf met dode mensen aan boord zijn vlucht afgemaakt en heeft rondjes gedraaid tot de brandstof op was.
Het derde geval werd door piloten opgelost binnen anderhalve minuut. Naar mijn weten worden de meeste problemen opgelost in zeer korte tijd. Daar zijn piloten juist het meest op getraind, problemen oplossen.
Ja precies, ik vind het heel aandoenlijk hoor, dat ze zo mensen een beetje gerust willen stellen, want minutenlange paniek lijkt mij idd ook gruwelijk, maar die mensen zijn natuurlijk niet achterlijk. En er hoeven er maar een paar te zijn die wel wat in de gaten hebben gehad...quote:Op woensdag 25 maart 2015 09:46 schreef Jane het volgende:
[..]
Ik vlieg gemiddeld 1x per jaar (nou ja, heen en terug dan), maar zeker boven land heb je het inderdaad toch al redelijk snel door, denk ik. Zeker de mensen die af en toe eens naar buiten kijken.
In principe niet inderdaad. Aan boord zijn kaarten met daarop de minimale hoogtes, ontsnappingsroutes, etc. Maar initieel ga je gewoon zo snel mogelijk zakken naar de minimale hoogte die je in dat gebied kunt vliegen. Maar dan zit je met het vraagstuk waarom dat toestel zo ver is doorgezakt.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:26 schreef Alentejana het volgende:
Die doe je dan toch niet richting Alpen, lijkt mij?
Het vervelende is, dat zelfs met de zwarte dozen, het nog wel even gaat duren voordat er een duidelijke oorzaak naar buiten komt.
Intussen kunnen we alleen maar gissen en wegstrepen wat niet logish is/lijkt.
Als het vliegtuig door bewust menselijk handelen is neergestort dan zou door een geleidelijke daling worden voorkomen dat passagiers er veel van merken en in paniek rakenquote:Op woensdag 25 maart 2015 10:42 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |