abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151012388
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:38 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Dat, of toch een emergency descent maar is er iets mis gegaan bij het aflevellen, of een probleem met het systeem, of een zelfmoord, of een kaping, etc..
Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.

Kunnen ze de instrumenten aan boord hacken, trouwens?
pi_151012457
Al die zogenaamde air aviation experts in dit topic :')
pi_151012480
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:42 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.

Kunnen ze de instrumenten aan boord hacken, trouwens?
Duikvlucht lukt niet zomaar, een Airbus zal zelf zijn neus weer optrekken als je te snel gaat.

En mocht het zelfmoord zijn, waar ik nogmaals niet vanuit ga, is er niks makkelijkers dan de autopilot naar beneden te sturen en je ogen dicht te doen.

Instrumenten hacken heb ik nog nooit van gehoord.
pi_151012615
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:45 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Instrumenten hacken heb ik nog nooit van gehoord.
Bij de schepen en platforms waar ik op werk is dat wel mogelijk. 1 van de eerste dingen die ik doe als ik aan boord kom is het disabelen van de mogelijkheid dat men van kantoor kan inbellen op de systemen en wijzigingen doorvoert zonder mij op de hoogte te stellen. Ze komen maar lekker langs om eerst met mij te overleggen.
Bij Shell is het een keer gebeurd dat pipeline-control was gehackt. We hebben toen allemaal cursussen gehad hoe dat te herkennen en hoe te reageren.
pi_151012643
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:45 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Duikvlucht lukt niet zomaar, een Airbus zal zelf zijn neus weer optrekken als je te snel gaat.

En mocht het zelfmoord zijn, waar ik nogmaals niet vanuit ga, is er niks makkelijkers dan de autopilot naar beneden te sturen en je ogen dicht te doen.
De autopiloot naar beneden sturen is ook een menselijk ingrijpen.
  woensdag 25 maart 2015 @ 10:52:10 #81
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_151012653
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:20 schreef Houtenbeen het volgende:
flightradar24 twitterde op woensdag 25-03-2015 om 10:12:36 Germanwings #4U9525 with new flight number #4U9441 flying different path today to Dusseldorfhttp://t.co/JPNWQc7aDL http://t.co/UCRTp0iMNP reageer retweet
[ afbeelding ]
het zal vandaag wel druk zijn, op het punt van de crash, in de lucht daar.
pi_151012714
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:52 schreef Marrije het volgende:

[..]

het zal vandaag wel druk zijn, op het punt van de crash, in de lucht daar.
Dat maakt niet uit in principe. Vliegverkeer op cruising altitude kan daar gewoon passeren.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_151012751
Ook nog 3 Britten, 2 Iraniërs en een Deen aan boord
  woensdag 25 maart 2015 @ 10:57:09 #84
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_151012783
quote:
14s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:54 schreef Blistering het volgende:

[..]

Dat maakt niet uit in principe. Vliegverkeer op cruising altitude kan daar gewoon passeren.
dat is waar, maar dan krijg je dat passagiers gaan turen naar waar men aan het zoeken is. Kan me voorstellen dat je in de lucht dan ook een gebied soort van afzet.
pi_151012819
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:50 schreef niels0 het volgende:

[..]

Bij de schepen en platforms waar ik op werk is dat wel mogelijk. 1 van de eerste dingen die ik doe als ik aan boord kom is het disabelen van de mogelijkheid dat men van kantoor kan inbellen op de systemen en wijzigingen doorvoert zonder mij op de hoogte te stellen. Ze komen maar lekker langs om eerst met mij te overleggen.
Bij Shell is het een keer gebeurd dat pipeline-control was gehackt. We hebben toen allemaal cursussen gehad hoe dat te herkennen en hoe te reageren.
Die mogelijkheid is er bij toestellen niet. Wel zijn er datalinks als CPDLC om te communiceren boven bijvoorbeeld de atlantic, maar die staan in principe los van het FMS, en er kunnen geen wijzigingen mee gedaan worden aan de systemen van het vliegtuig

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
pi_151012823
quote:
1s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:57 schreef Marrije het volgende:

[..]

dat is waar, maar dan krijg je dat passagiers gaan turen naar waar men aan het zoeken is. Kan me voorstellen dat je in de lucht dan ook een gebied soort van afzet.
Lijkt me sterk. Vliegverkeer daar passeert allemaal op hoogtes van 20,000ft of hoger. Dan kun je bar weinig zien uit een klein raampje.
Science adjusts its views based on what's observed, faith is the denial of observation so that belief can be preserved.
pi_151012848
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:56 schreef Houtenbeen het volgende:
Ook nog 3 Britten, 2 Iraniërs en een Deen aan boord
En ook nog een paar Marokkanen.
pi_151012854
Routes wisselen met de dag. Sowieso wordt er de andere kant op gestart vandaag op BCN, en op zulke afstanden kan linksom of rechtsom vertrekken dan al een verschil maken. Om over de winden op de route maar te zwijgen.
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:01:15 #89
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_151012910
quote:
7s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:58 schreef Blistering het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. Vliegverkeer daar passeert allemaal op hoogtes van 20,000ft of hoger. Dan kun je bar weinig zien uit een klein raampje.
zou kunnen, ik kijk zelf nooit uit het raampje
pi_151013066
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:58 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat het onmogelijk is, maar ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord.
Ik vroeg of het mogelijk was.

Je gaat toch aan sabotage denken als andere dingen niet logish lijken.
pi_151013156
Update:

One cause might be what investigators term a “controlled flight into terrain”, or Cfit, where loss of instruments or irregular readings can make pilots lose their bearings and only become aware of danger too late if there is no visual reference – possible in the case of a descent through thick cloud.

Other causes for previous crashes include hypoxia or oxygen starvation, where depressurisation of the plane can lead pilots to rapidly lose consciousness – although alarms and oxygen masks should prevent this. Lack of oxygen, combined with human error in addressing the situation, led tothe crash of Helios Airways flight 522 en route to Athens in 2005. In the case of sudden depressurisation, pilots would attempt to take the plane lower as soon as possible.

In at least one previous incident, a similar Airbus plane suffered a total electrical failure, leaving pilots briefly without any flight or navigation displays, or radio contact. A British Airways A319 – from the same family of planes, and also manufactured in 2001 – lost power as it climbed out of Heathrow in 2005, leaving the plane’s autopilot disconnected as well as the auto-thrust. The pilot was able to maintain control and the systems were restored after 90 seconds but investigators believe the incident could have been extremely serious.

Germanwings chief pilot Kenan Scheib said the plane’s computer systems had been recently upgraded: “There’s no reason why a fault should have occurred with the computer.”
http://www.theguardian.co(...)wings-flight-4u-9525
pi_151013191
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:10 schreef Loekie1 het volgende:
One cause might be what investigators term a “controlled flight into terrain”, or Cfit, where loss of instruments or irregular readings can make pilots lose their bearings and only become aware of danger too late if there is no visual reference – possible in the case of a descent through thick cloud.

Other causes for previous crashes include hypoxia or oxygen starvation, where depressurisation of the plane can lead pilots to rapidly lose consciousness – although alarms and oxygen masks should prevent this. Lack of oxygen, combined with human error in addressing the situation, led tothe crash of Helios Airways flight 522 en route to Athens in 2005. In the case of sudden depressurisation, pilots would attempt to take the plane lower as soon as possible.

In at least one previous incident, a similar Airbus plane suffered a total electrical failure, leaving pilots briefly without any flight or navigation displays, or radio contact. A British Airways A319 – from the same family of planes, and also manufactured in 2001 – lost power as it climbed out of Heathrow in 2005, leaving the plane’s autopilot disconnected as well as the auto-thrust. The pilot was able to maintain control and the systems were restored after 90 seconds but investigators believe the incident could have been extremely serious.

Germanwings chief pilot Kenan Scheib said the plane’s computer systems had been recently upgraded: “There’s no reason why a fault should have occurred with the computer.”
en oorzaak zou kunnen zijn wat de onderzoekers noemen een "controlled flight into terrain", of CFIT, waar het verlies van instrumenten of onregelmatige metingen kunnen maken piloten verliezen hun lagers en alleen bewust van het gevaar te worden te laat als er geen visuele referentie - mogelijk in het geval van een afdaling door dikke wolk.

Andere oorzaken voor eerdere crashes onder hypoxie of zuurstofgebrek, waar drukverlaging van het vliegtuig piloten kunnen leiden tot snel bewustzijn verliezen - hoewel alarmen en zuurstofmaskers dit moeten voorkomen. Gebrek aan zuurstof, gecombineerd met menselijke fouten bij het aanpakken van de situatie, leidde tothe crash van Helios Airways vlucht 522 op weg naar Athene in 2005. In het geval van een plotselinge drukverlaging, zou piloten proberen om het vliegtuig lagere zo snel mogelijk te nemen.

In ten minste één eerdere gebeurtenis, een soortgelijke Airbus vliegtuig kreeg een totaal elektrische storing, waardoor piloten kort zonder vlucht of navigatie displays of radiocontact. Een British Airways A319 - uit dezelfde familie van vliegtuigen, en ook vervaardigd in 2001 - verloren macht als hij klom uit Heathrow in 2005, waardoor de automatische piloot van het vliegtuig en losgekoppeld als de auto-stuwkracht. De piloot was in staat om de controle te behouden en de systemen werden hersteld na 90 seconden, maar de onderzoekers geloven dat het incident zou zeer ernstig zijn geweest.

Germanwings chefvlieger Kenan Scheib zei computersystemen van het vliegtuig was onlangs opgewaardeerd: "Er is geen reden waarom er een storing zijn opgetreden bij de computer."
pi_151013519
Er was goed zicht, eerste mogelijkheid valt weg.

Het probleem is dat ze bij bv drukverlies zo snel mogelijk willen dalen en daar was hier helemaal geen sprake van. Het ging heel geleidelijk. Dat vliegtuig in Âthene heeft trouwens gewoon zelf met dode mensen aan boord zijn vlucht afgemaakt en heeft rondjes gedraaid tot de brandstof op was.

Het derde geval werd door piloten opgelost binnen anderhalve minuut. Naar mijn weten worden de meeste problemen opgelost in zeer korte tijd. Daar zijn piloten juist het meest op getraind, problemen oplossen.
pi_151013565
Is er eigenlijk wel een explosie geweest?
pi_151013615
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:22 schreef Alentejana het volgende:
Er was goed zicht, eerste mogelijkheid valt weg.

Het probleem is dat ze bij bv drukverlies zo snel mogelijk willen dalen en daar was hier helemaal geen sprake van. Het ging heel geleidelijk. Dat vliegtuig in Âthene heeft trouwens gewoon zelf met dode mensen aan boord zijn vlucht afgemaakt en heeft rondjes gedraaid tot de brandstof op was.

Het derde geval werd door piloten opgelost binnen anderhalve minuut. Naar mijn weten worden de meeste problemen opgelost in zeer korte tijd. Daar zijn piloten juist het meest op getraind, problemen oplossen.
De rate of descent is vrij consistent met die van een emergency descent. Ik ken de exacte getallen van de A320 niet, maar op de grotere toestellen zie je zo'n 5000 ft/min.
pi_151013655
Die doe je dan toch niet richting Alpen, lijkt mij?

Ik had bij uitleg begrepen dat hij trouwens niet zo snel daalde voor zo?n toestel.

Het vervelende is, dat zelfs met de zwarte dozen, het nog wel even gaat duren voordat er een duidelijke oorzaak naar buiten komt.

Intussen kunnen we alleen maar gissen en wegstrepen wat niet logish is/lijkt.
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:29:46 #97
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_151013754
quote:
2s.gif Op woensdag 25 maart 2015 09:46 schreef Jane het volgende:

[..]

Ik vlieg gemiddeld 1x per jaar (nou ja, heen en terug dan :P), maar zeker boven land heb je het inderdaad toch al redelijk snel door, denk ik. Zeker de mensen die af en toe eens naar buiten kijken.
Ja precies, ik vind het heel aandoenlijk hoor, dat ze zo mensen een beetje gerust willen stellen, want minutenlange paniek lijkt mij idd ook gruwelijk, maar die mensen zijn natuurlijk niet achterlijk. En er hoeven er maar een paar te zijn die wel wat in de gaten hebben gehad...

Maar goed, zolang niet duidelijk is wat er gebeurd is blijft ook dit speculeren.
***
pi_151013789
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 11:26 schreef Alentejana het volgende:
Die doe je dan toch niet richting Alpen, lijkt mij?

Het vervelende is, dat zelfs met de zwarte dozen, het nog wel even gaat duren voordat er een duidelijke oorzaak naar buiten komt.

Intussen kunnen we alleen maar gissen en wegstrepen wat niet logish is/lijkt.
In principe niet inderdaad. Aan boord zijn kaarten met daarop de minimale hoogtes, ontsnappingsroutes, etc. Maar initieel ga je gewoon zo snel mogelijk zakken naar de minimale hoogte die je in dat gebied kunt vliegen. Maar dan zit je met het vraagstuk waarom dat toestel zo ver is doorgezakt.
pi_151013935
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 10:42 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Maar het vreemde is dus dat hij een heel geleidelijke daling heeft gemaakt, geen duikvlucht, wat je bij veel scenarios met menselijke inbreng zou verwachten.

Als het vliegtuig door bewust menselijk handelen is neergestort dan zou door een geleidelijke daling worden voorkomen dat passagiers er veel van merken en in paniek raken
  woensdag 25 maart 2015 @ 11:36:39 #100
302743 WhateverWhatever
Tik `m aan ouwe!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')