abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 maart 2015 @ 14:26:12 #1
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_150984473
De Rapley-methode is het introduceren van vast voedsel aan een baby door hem/haar uit te dagen zelf te onderzoeken, te experimenteren en activiteiten na te apen. Dit in tegenstelling tot het voeren van gepureerde voedingsmiddelen. De methode gaat ervan uit dat baby's goed in staat zijn om zelf te besluiten wanneer ze met vast voedsel beginnen en wat en hoeveel ze eten.

Voedselintroductieschema van Kleintjes vanaf 6 maanden.

Leuke sites:
http://www.babyendreumeseetfestijn.nl
http://kokenvoormijndochter.nl

Vorige topic:
OUD / Theorie en Praktijk van de Rapley methode deel 8

Laatste post:

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 14:25 schreef Chanty het volgende:
Dank jullie wel O+ het zelf eten en Lucas mee laten eten als hij dat wil lijkt te werken. Hij voelt volgens mij dat ik er relaxter in sta :)

[ Bericht 47% gewijzigd door Chanty op 24-03-2015 15:22:20 ]
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  dinsdag 24 maart 2015 @ 15:11:39 #2
52229 Chanty
pi_150986148
Ik dacht: die OP kan wel wat opgevijzeld worden. Als mensen linkjes hebben naar goede artikelen ed of andere aanvullingen dan laat maar weten :)
  dinsdag 24 maart 2015 @ 15:20:06 #3
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_150986465
Deze sites zijn leuk:

http://www.babyendreumeseetfestijn.nl/
http://kokenvoormijndochter.nl/

En hoera voor de groei van Lucas *O*
KuikenGuppy
pi_150987948
Wat fijn Chanty! En wat goed dat je op hem durft te vertrouwen :)
pi_150988426
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 maart 2015 15:11 schreef Chanty het volgende:
Ik dacht: die OP kan wel wat opgevijzeld worden. Als mensen linkjes hebben naar goede artikelen ed of andere aanvullingen dan laat maar weten :)
Hulde!!
Professioneel gifmenger.
pi_151125804
Nou en nu ben ik hyper :Y
Net voor het eerst bij 5,5e maand eten (een reep komkommer) gegeven. *O* Eerste aanraking was vies gezicht :') maar na een kwartier wennen ging hij erop los :D Niet eens met kokhalzen en flink kauwen en sabbelen. Vanavond misschien nog een keer. Nadat hij klaar was gooide hij het op de grond en ging toen hard lachen O+ de hond vond dat weer geweldig :+
  zaterdag 28 maart 2015 @ 17:26:28 #7
52229 Chanty
pi_151129349
Klinkt goed hilmo :D
  zondag 29 maart 2015 @ 11:19:56 #8
149959 SQ
snelle trees
pi_151151059
Tof, Hilmo! Leuk om te zien he? O+

Ik heb mauwtje gisteren geprakte banaan geprobeerd te geven. Maar dat voeren met een lepel snapt ze nog niet. Ze laat ook alles meteen weer uit haar mond vallen :')
Vandaag een stuk banaan gegeven en dat ging al beter, ze heeft er toch zeker een minuut interesse in gehad :D :')
Ik ben wel blij dat ik het boek van Kleintjes nu heb, dat vertelt mij dat dit doodnormaal gedrag is. Ik heb namelijk altijd gedacht dat dat veel sneller en makkelijker ging :@
disclaimer
pi_151151125
Eten voor de Kleintjes is echt een aanrader ja! Ik weet dat sommigen het te bv-minded vinden, maar als je daar doorheen kan lezen staan er echt fijne dingen in :)
  zondag 29 maart 2015 @ 11:24:13 #10
149959 SQ
snelle trees
pi_151151149
Het scheelt dat ik zelf ook wel bv-minded ben, maar toen ik het las kon ik me wel voorstellen dat mensen zich daar door aangevallen voelen ja :')
disclaimer
  zondag 29 maart 2015 @ 11:29:42 #11
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_151151261
Ik had t al uitgelezen voor ik met bv stopte, dat scheelt iets :+

Hier nog geen rapley geprobeerd. T leek me heel leuk en fijn maar hij vindt zn hapjes van een lepeltje nu ook hartstikke lekker. Ga t wel combineren als hij iets groter is. Lekker komkommer nommen enzo.
Kwak
  zondag 29 maart 2015 @ 11:34:20 #12
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151151343
Dapper SQ, banaan :P. Ik vond dat in het begin wel erg glibberig om te Rapleyen, hoewel het qua structuur en smaak goed kan. Alleen die vlekken... ;(.
KuikenGuppy
  zondag 29 maart 2015 @ 11:39:50 #13
149959 SQ
snelle trees
pi_151151451
Ik heb r eerst volledig afgedekt met hydrofielen uiteraard :')

Banaan was makkelijk, dat eet ik namelijk zelf ook bij het ontbijt :D
disclaimer
pi_151151632
Klinkt goed sq! Banaan eten wij ook veel dus zou ook kunnen maar wil eerst wat groente proberen.

Wat doen jullie trouwens met de groente of fruit wat niet opgegeten wordt? Ik merk aan mijn man dat hij het nu al :') zonde vindt met de komkommer die weggegooid moet worden na een flinke sabbelsessie. Eten jullie het zelf op, bewaren voor nog een keer aan te bieden, weggooien? Bij groente die gekookt is, hoe dan?

[ Bericht 45% gewijzigd door Hilmo op 29-03-2015 12:34:23 ]
pi_151152871
Gekookte groente bewaar ik tot de volgende dag in de koelkast :)
(Onze vriezer is stuk :( )

En verder gooi ik gesabbelde stukken gewoon weg :)

Eigenlijk bied ik alles rapley aan, en dan daarna gepureerd :). Alleen banaan bied ik niet rapley aan, vind ik zo eng :@
  zondag 29 maart 2015 @ 12:52:43 #16
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_151152936
Wat vind je eng aan rapley banaan, loj?
Restjes groenten doen wij idd bewaren voor de volgende dag of invriezen voor een andere keer. Je leert vanzelf wel een handige portiegrootte inschatten :).
KuikenGuppy
pi_151152992
Goed idee van daarna pureren! En groente hoef je zeker niet warm aan te bieden en kan gewoon koud?
pi_151153134
Kan ook koud, soms gooi ik het ff in de magnetron :)

M'n schoonmoeder heeft ooit een meisje van 8 maanden moeten reanimeren omdat ze zich had verslikt in een banaan en ze dit er niet uit kreeg met de heimlich greep.
Ambulance heeft haar daarna verteld dat ze wel vaker hiervoor moesten komen. Heimlich werkt slecht bij banaan..
(En het is gelukkig goed gekomen met het meisje)

ofwel typisch gevalletje van "ik ken iemand die", maar vind het wel eng dus :)
  zondag 29 maart 2015 @ 13:06:59 #19
149959 SQ
snelle trees
pi_151153296
Ah ja, begrijpelijk! Ik blijf er wel altijd bij zitten, als ze een te grote brok afhapt vis ik het er meteen uit :Y

Afgesabbelde stukken gaan in de kliko. Je geeft maar kleine stukjes, dus zie daar nou écht het probleem niet van :D
disclaimer
pi_151154546
Ik ook niet, maar man is zo van het eten moet op, niet weggegooid, (alsof hij de oorlog ooit heeft meegemaakt :') ) Oh maar zelf opeten vindt hij dan weer geen optie, pff

Het eerste kokhalsmoment hebben we gehad met de komkommer. Toch wel even schrikken, lijkt alsof hij geen adem kan halen dan. Ik heb rustig afgewacht voor een paar seconden en toen kwam het er inclusief een scheut melk, weer uit...
Nu durf ik niet zo goed banaan te geven, zulke verhalen vind ik zo eng altijd :{ :@

[ Bericht 14% gewijzigd door Hilmo op 29-03-2015 14:18:12 ]
  zondag 29 maart 2015 @ 14:16:57 #21
52229 Chanty
pi_151154955
Heimlich moet je sowieso niet doen bij een 8 maanden oude baby, dan pas je de sandwichmethode toe :) Maar snap als je zoiets hebt meegemaakt/ in je omgeving hoort dat je het eng vindt.

Hier eet ik meestal het afgesabbelde eten zelf op als het nog een beetje lijkt op wat het was :') Ik vind het zelf inderdaad ook zonde om eten weg te gooien
pi_151177399
Dit stemt mij toch wel een beetje tot nadenken. Want tot nu toe heb ik het allemaal erg aan mijn kind zelf overgelaten. Ze kon al heel snel zelf eten vastpakken en dus liet ik het haar ook altijd zelf doen. Maar ze is ontzettend gulzig, dus als ze iets lekker vindt dan propt ze haar mond helemaal vol. En dan komt er regelmatig ook wel weer wat uitvallen. In de eerste maanden was het veel kokhalzen, tegenwoordig niet meer.

Met banaan doet ze dat ook. Stopt meerdere stukjes in haar mond en terwijl haar mond nog propvol zit, pakt ze alvast weer een nieuw stukje.

Ik heb ook wel eens overwogen om iets uit haar mond te halen, maar dan begint ze zo te protesteren dat ik bang ben dat ze juist daardoor zal verslikken/stikken. Dus ik laat het maar helemaal aan haarzelf over. Is dat dan wel oké, of toch gevaarlijk?

Hoe gaan andere ouders van gulzige types daar dan mee om?
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  maandag 30 maart 2015 @ 00:38:44 #23
52229 Chanty
pi_151178915
Hier geen gulzig type maar kun je niet gewoon 1 stukje banaan per keer geven en pas een nieuw stukje als t ene op is.
pi_151182273
Dus ze regelt het zelf en dat gaat goed en als het niet lukt, valt het eten vanzelf uit haar mond. Ik denk dat je ietwat overanalyseert nu, er is toch geen probleem?
pi_151182332
Ja, dat deed ik voorheen wel, Chanty, maar dat wordt ook een strijd, want ze is zo ongeduldig. Als ik haar dan pas weer een stukje geef als het andere weg is, dan gaat ze schreeuwen, huilen, etc.

Wat mijn vraag eigenlijk is: het idee bij Rapley is naar mijn idee het volgen van je kind. Mijn idee was dus: ik schotel I eten voor, en zij bepaalt hoeveel ze eet en wat ze eet. Maar hoe combineer je dat dan met 'veilig' eten als het er op neer komt dat je kind dus veel eten in z'n mond propt.

WupWup, nee, wat mij betreft is er geen probleem. Maar bij verhalen over kinderen die stikken (in banaan bijvoorbeeld) dan schrik ik een beetje en vraag me af of het dan niet gevaarlijk is hoe zij vaak zit te eten.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')