Hieruit maak ik op dat ik er privé op mag reizen als het van mijn werkgever mag (dit mag) en ik hem 'voldoende' zakelijk gebruik. Ik wil dit graag zeker weten om een vervelende naheffing te vermijden. Wie heeft eenzelfde kaart, en hoe verhoudt deze zich tot de IB?quote:NS-Business Card met Trein Vrij abonnement
De werkgever ontvangt een factuur voor het gebruik van de NS-Business Card met Trein Vrij abonnement. Fiscaal gezien is er sprake van een ‘vrij reizen’-kaart, als bedoeld in artikel 3.9 van de Uitvoeringsregeling Loonbelasting 2011. Kan de werkgever aannemelijk maken dat de medewerker het abonnement Trein Vrij in voldoende mate zakelijk gebruikt, dan kan de werkgever het privégebruik ervan op het net van NS negeren. Ook wanneer de werkgever de kosten als gevolg van privégebruik van de kaart niet verhaalt op de werknemer.
Onder de Werkkostenregeling (WKR) geldt dat wanneer er sprake is van een ‘vrij reizen’-kaart, deze kaart een zogenaamde nihil waardering heeft. Dit is ook het geval wanneer er privé met de kaart wordt gereisd, op voorwaarde dat de kaart reeds in voldoende mate zakelijk wordt gebruikt.
Voor meer informatie hierover verwijzen we naar artikel 3.9 van de Uitvoeringsregeling Loonbelasting 2011. In dit geval is niet aan de orde of eventuele privéreizen wel of niet ten laste van het forfait kunnen worden gebracht.
Heb ik ook; deze kaart mag ik gebruiken voor zakelijke en privéreizen en het overschot van mobiliteitsbudget wordt uitgekeerd als brutoloon.quote:Op maandag 23 maart 2015 10:05 schreef Leandra het volgende:
Met een business-card moet je sowieso altijd in- en uitchecken (met een gewone Altijd vrij kaart niet), dus je kunt vrij eenvoudig aantonen dat je er nagenoeg dagelijks mee van en naar het werk reist.
Bij mijn man wordt de kaart door de werkgever gewoon op zijn leasebudget in mindering gebracht, en alleen het resterende deel wordt belast omdat het uitbetaald wordt.
Dat moet dus nog wel. Aanvullende diensten (zoals OV-Fiets) zitten er blijkbaar niet bij in?quote:Voordelen van het OV Vrij abonnement
Onbeperkt reizen door in en uit te checken met alle toeslagvrije treinen in Nederland tegen een vast bedrag per jaar
Onbeperkt reizen met de Intercity direct (alleen in combinatie met Intercity direct Toeslag op het traject Schiphol – Rotterdam, voorheen Fyra Toeslag)
Internationaal reizen op rekening met bijvoorbeeld Thalys naar Brussel en Parijs en met ICE International naar Frankfurt en Keulen
Onbeperkt reizen met bus, tram en metro door heel Nederland tegen een vast bedrag per jaar
Samenreiskorting: 40% korting na 9.00 uur voor maximaal 3 medereizigers
Het OV Vrij abonnement is dagelijks opzegbaar (vanaf 2 maanden na ingangsdatum)
U blijft genieten van de standaardvoordelen die de NS-Business Card biedt:
Gebruikmaken van deur-tot-deurdiensten, zoals taxi, fiets huren of uw auto parkeren bij het station
Nog meer voordelen van de NS-Business Card
Nee, het is gewoon regelneukerij van de NS, daarbij zijn bedrijven hun klant als het om de Business-card gaat, en die vinden het vaak meer dan prima als ze daarmee gelijk inzage hebben in het reisgedrag van hun werknemers.quote:Op maandag 23 maart 2015 10:39 schreef Skv het volgende:
[..]
Heb ik ook; deze kaart mag ik gebruiken voor zakelijke en privéreizen en het overschot van mobiliteitsbudget wordt uitgekeerd als brutoloon.
Ik snap alleen het in- en uitchecken niet; als ik altijd gratis kan reizen, dan hoef ik toch ook niet meer in- en uit te checken? Of juist wel, om aan te tonen dat ik er 'voldoende' zakelijk mee reis? Dat zou ik op zich wel begrijpen.
Juist. En w.b. de aanvullende diensten (nachtbus, OV-fiets), wordt dat apart gefactureerd aan mijn werkgever? Dat zou wel wat onhandig zijn; pleur je even ruim 5 K op tafel en dan moet je voor alle kleine extra's alsnog gaan betalen.quote:Op maandag 23 maart 2015 10:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, het is gewoon regelneukerij van de NS, daarbij zijn bedrijven hun klant als het om de Business-card gaat, en die vinden het vaak meer dan prima als ze daarmee gelijk inzage hebben in het reisgedrag van hun werknemers.
Dat de particuliere Altijd-vrij kaart nog niet hoeft in te checken zal een kwestie van tijd zijn vermoed ik, maar het is idd van de zotte dat als je tussen de € 4.000 en € 7.300 per jaar naar de NS&Co brengt om altijd vrij te mogen reizen dat je dan nog als zwartreiziger kunt worden aangemerkt als je vergeet in te checken.
Als je ruim 7K op tafel gooit voor een eerste klas kaart ookquote:Op maandag 23 maart 2015 11:19 schreef Skv het volgende:
[..]
Juist. En w.b. de aanvullende diensten (nachtbus, OV-fiets), wordt dat apart gefactureerd aan mijn werkgever? Dat zou wel wat onhandig zijn; pleur je even ruim 5 K op tafel en dan moet je voor alle kleine extra's alsnog gaan betalen.
Ah, dat zit er dus níet bij in? Ik kreeg bij de aanmelding allemaal vragen over deur-tot-deur-diensten en dat ik ze daar akkoord voor moest geven. Dacht dus dat dingen als OV-fiets hier wel bij in zouden zitten.quote:Op maandag 23 maart 2015 11:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je ruim 7K op tafel gooit voor een eerste klas kaart ook
Wil dit zeggen dat ik nooit uit hoef te checken, en bovendien niet in hoef te checken als ik overstap op een andere treinvervoerder?quote:Correctietarieven NS-Business Card met Trein Vrij en OV Vrij abonnement
Reisrecht - Tarief
Onvoldoende reisrecht, niet uitgecheckt geen
Onvoldoende reisrecht, 1e klas reizen met een 2e klas product €20
Geen reisrecht (niet ingecheckt, reizen in de richting van het incheckstation) geen
Geen Intercity direct toeslag €10
Niet uitgecheckt na een treinreis bij Connexxion, Veolia, Syntus of Arriva geen
Niet ingecheckt voor een treinreis bij Connexxion, Veolia, Syntus of Arriva geen
Niet uitgecheckt in bus, tram of metro met Trein Vrij abonnement €4
Niet uitgecheckt in bus, tram of metro met OV Vrij abonnement geen
Alle correctietarieven zijn inclusief 6% BTW.
Je moet altijd inchecken vanwege mogelijke controle.quote:Op maandag 23 maart 2015 12:07 schreef Skv het volgende:
Dit is op zich ook nog wel interessant:
[..]
Wil dit zeggen dat ik nooit uit hoef te checken, en bovendien niet in hoef te checken als ik overstap op een andere treinvervoerder?
Bron: http://www.ns.nl/zakelijk(...)rrectietarieven.html (onderaan)
Gedoe? Met een portemonnee langs een paaltje rennen?quote:Op maandag 23 maart 2015 16:36 schreef Skv het volgende:
Maar er staat juist bij dat er geen tarief oid aan gekoppeld is. Waarom zouden ze dat kreng dan alsnog blokkeren? Het is juist een hoop gedoe om steeds uit te checken.
Wat zou ik willen claimen dan?quote:Op maandag 23 maart 2015 16:44 schreef Hi_flyer het volgende:
En je kan niet claimen zonder in- en uitgecheckt te zijn.
Ja, dat ding scant mijn kaart nooit door de portemonnee heen omdat er nog andere pasjes inzitten ofzo. Altijd foutmeldingen.quote:Op maandag 23 maart 2015 16:44 schreef Hi_flyer het volgende:
En je kan niet claimen zonder in- en uitgecheckt te zijn.
vertraging? Onlangs 30 euro in een week teruggekregen...quote:
Gaat dat niet direct naar mijn werkgever als ik dat claim?quote:Op maandag 23 maart 2015 22:17 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
vertraging? Onlangs 30 euro in een week teruggekregen...
Goeie vraag. Ik heb een altijd vrij abonnement. Momenteel wordt er door mijn werkgever ook de NS business card aangeboden, maar die bieden geen dal vrij aan. En dat is juist waar ik naar over wil stappen.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 09:17 schreef Skv het volgende:
[..]
Gaat dat niet direct naar mijn werkgever als ik dat claim?
Juist, maar je altijd vrij abo, is die zakelijk? Waar komt geld terecht als je claimt?quote:
Nee, ik betaal 'm privé, dus ik krijg claims ook uitbetaald op m'n eigen rekening.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:38 schreef Skv het volgende:
[..]
Juist, maar je altijd vrij abo, is die zakelijk? Waar komt geld terecht als je claimt?
privé rekening normaal gesproken. Wel netjes om te melden overigens, maar mijn werkgever ligt er niet wakker van. Ik heb collegas die het doen nml.quote:Op woensdag 25 maart 2015 11:38 schreef Skv het volgende:
[..]
Juist, maar je altijd vrij abo, is die zakelijk? Waar komt geld terecht als je claimt?
Vergoeding gaat naar de gebruiker. Die heeft tenslotte last van de vertraging. Heb al zo vaak m'n geld terug gevraagd met de business card vd zaakquote:Op woensdag 25 maart 2015 14:08 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij kun je wel je eigen account aanmaken bij Mijn NS, waar je ook het nummer van je BC invult, dus dan ben ik benieuwd wie die vergoeding gaat krijgen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop