Scharnieren links neem ik aan?quote:Op maandag 23 maart 2015 10:14 schreef DroogDok het volgende:
Ik zou hem de bijkeuken in laten draaien met de scharnieren rechts.
In de bijkeuken heb je achter de deur dan nog voldoende ruimte om je wasmachine/droger of vriezer neer te zetten en hij zit niet in de weg voor de doorloop naar de buitendeur.
De keuken in zou ik sowieso niet doen, zonde van de ruimte.
Ja klopt, ik bekeek het vanuit de keuken, als je in de bijkeuken staat is het links.quote:
Een deur bekijk je altijd vanaf de scharnierzijde. De zijde waar dan de scharnieren zitten, links of rechts bepaald dan ook of het een linker of rechter deur is.quote:Op maandag 23 maart 2015 10:48 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ja klopt, ik bekeek het vanuit de keuken, als je in de bijkeuken staat is het links.
Een linker deur dus, de bijkeuken in draaiend.quote:Op maandag 23 maart 2015 10:52 schreef B-Behr het volgende:
Ik zou er absoluut voor kiezen om de deur de bijkeuken in te laten draaien, en dan klink links/scharnieren rechts vanuit de keuken gezien.
Dit is ook het handigste als je naar buiten/binnen wilt.
Waar heb je je aansluitingen zitten voor water/stroom/afvoer? Of ga je die nieuw aanleggen?quote:Op maandag 23 maart 2015 11:54 schreef Jiggle het volgende:
Als ik dan ff door mag vragen:
- Hoe zouden jullie de inrichting van de bijkeuken dan doen? Wasmachine en droger in het hoekie rechts of tegen de lange zijde aan?
quote:- Zouden jullie kiezen voor glas in de keukendeur? Meer licht, maar ook mogelijk zicht op de rotzooi die in de bijkeuken kan ontstaan.
Omdat dat verrekte handig is. Een plateau op hoogte is makkelijker was in/uit de wasmachine/droger halen. De ruimte eronder kun je weer gebruiken om wasmanden neer te zetten.quote:Op maandag 23 maart 2015 12:24 schreef Jiggle het volgende:
Aansluitingen worden nieuw aangelegd idd. En we hadden niet door dat we dat nu dus snel moeten beslissen...
Waarom wasmachine en droger op een verhoging?
Praktisch gezien is een uitstortgootsteen gewoon erg handig. Jij komt met je vuile klauwen de bijkeuken inlopen en om je handen te wassen is dan daar een uitstortgootsteen erg handig. Hoef je ze niet in de keuken te wassen. Ook emmertje vullen is vele malen gemakkelijker dan in de keuken.quote:Wat wij nu denken is om ze rechtsachter (vanuit keukendeur gezien) op elkaar te plaatsen. En dan helemaal om de hoek een kast of plankruimte. Dan heb je qua loop het minste last van de keukendeur, want daar kun je makkelijk omheen.
Uitstortgootsteen zat er in, maar hebben we laten verwijderen. We hebben een klein kraantje buiten bij de deur om dingen af te spoelen. Dan is het niet echt nodig meer toch?
Smaak en gezien de "vuile" aard van een bijkeuken is het gewoon netter. Qua lichtinval doet het niets als je er een glasdeur in zet.quote:Verder is de smily bij mijn vraag over het glas duidelijk. Ben toch ook wel benieuwd naar de reden, of is het puur smaak?
De meeste keukenkranen hebben ook maar een beperkte doorlaat, daar duurt het vullen van een emmer lang. En verder wat ueberduitser zegt, ook wel zo fris als je een (kinder)schoenzool van hondenpoep moet ontdoen en dat niet in de keuken hoeft.quote:Op maandag 23 maart 2015 13:22 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Omdat dat verrekte handig is. Een plateau op hoogte is makkelijker was in/uit de wasmachine/droger halen. De ruimte eronder kun je weer gebruiken om wasmanden neer te zetten.
[..]
Praktisch gezien is een uitstortgootsteen gewoon erg handig. Jij komt met je vuile klauwen de bijkeuken inlopen en om je handen te wassen is dan daar een uitstortgootsteen erg handig. Hoef je ze niet in de keuken te wassen. Ook emmertje vullen is vele malen gemakkelijker dan in de keuken.
En je hebt nu een buitenkraan, maar dat is alleen koud water. Bij de uitstortgootsteen kun je gewoon warm+koud nemen.
[..]
Smaak en gezien de "vuile" aard van een bijkeuken is het gewoon netter. Qua lichtinval doet het niets als je er een glasdeur in zet.
[ afbeelding ]
voorbeeldje wasplateau (van google)
[ afbeelding ]
Hou er rekening mee dat een vriezer en/of koelkast niet in een te koude ruimte mag staan. (Meestal minimaal 10 a 13 graden) anders functioneert hij niet goed meer.quote:Op maandag 23 maart 2015 13:42 schreef Jiggle het volgende:
Plus we moeten er ook nog een vriezer kwijt, al zou dat evt ook in de garage nog kunnen.
naast de uitstortgootsteen is er nog ruimte voor 2 kasten van 60x45(bxd) Kasten van 60x60 raak je niet kwijt in dit verhaal.quote:Op maandag 23 maart 2015 13:42 schreef Jiggle het volgende:
Of zien jullie alsnog ergens ruimte voor een kastje of een plankje of iets?
dit wordt hem niet hoor!quote:
Eens.quote:Op maandag 23 maart 2015 14:39 schreef -Paul- het volgende:
Een matglazen schuifdeur, vanuit de keuken gezien naar rechts openschuivend.
Dit?quote:Op maandag 23 maart 2015 14:52 schreef qajariaq het volgende:
De lange wand volbouwen met aparaten en kasten levert meer ruimte op. De vriezer zou dan in de hoek kunen. De wasdroogcombinatie recht voor je keukendeur maakt het beter toegankelijk. Inderdaad kapstok tegen dat loze muurtje tussen keuken en buitendeur. Een uitstortgootsteen is handig maar kost ook veel ruimte.
[..]
Eens.
Ja, alleen zou ik de vriezer ook tegen de achtermuur zetten en in de hoek achter de deur zelf een kast bouwen. Tenzij je een schuifdeur maakt is die kast slecht bereikbaar vanuit huis dus imho meer geschikt voor iets als tuinmeubilair of gereedschap.quote:
2 kasten van 45x60 erbij getekend.quote:Op maandag 23 maart 2015 15:41 schreef Jiggle het volgende:
@ueberduitser, zie jij nog een optie om kastruimte in jouw tekening toe te voegen?
Hoeveel ruimte heb je er voor? Als ik het zo inschat heb je geen 60cm diepte van muur tot deurkozijn.quote:Op maandag 23 maart 2015 15:49 schreef Jiggle het volgende:
En ipv uitstortgootsteen zouden we dan evt nog een vriezer kunnen plaatsen?
Ze zijn zo beter bereikbaar omdat er nu 2 kasten tegen de lange wand staanquote:Of wm en dr gestapeld en dan vriezer erlangs.
Waarom heb je ze nu niet meer gecentreerd staan eigenlijk?
quote:Pfff keuzes... ben heeeel blij met de hulp van hier!
Daarom zou ik de deur ook de keuken in laten openen. Anders zit dat ding enkel in de weg. Een wasmand op de grond en je kunt de deur niet meer sleuten.quote:Op maandag 23 maart 2015 15:41 schreef Jiggle het volgende:
Ik denk ook niet dat de apparaten aan de lange wand moeten. Dan ga je je hoe dan ook storen aan de deur. (Of dat zou dus de reden zijn om de deur naar de keuken toe te laten draaien.)
Een schuifdeur gaat het niet worden, dat vinden we daar niet mooi.
@ueberduitser, zie jij nog een optie om kastruimte in jouw tekening toe te voegen?
Een deur die de keuken in draait zit niet in de weg? Stel je eens voor, je staat met een pan soep in de keuken en je kleine zoontje stormt de bijkeuken uit de keuken in.quote:Op maandag 23 maart 2015 21:51 schreef dedodo het volgende:
[..]
Daarom zou ik de deur ook de keuken in laten openen. Anders zit dat ding enkel in de weg. Een wasmand op de grond en je kunt de deur niet meer sleuten.
Dan laat je die pan toch wel flikkeren omdat je je rot schrikt.quote:Op maandag 23 maart 2015 21:57 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Een deur die de keuken in draait zit niet in de weg? Stel je eens voor, je staat met een pan soep in de keuken en je kleine zoontje stormt de bijkeuken uit de keuken in.
Wat jij wil jongen, je hebt er ervaring mee blijkt.quote:Op maandag 23 maart 2015 22:10 schreef dedodo het volgende:
[..]
Dan laat je die pan toch wel flikkeren omdat je je rot schrikt.
Wat een reden om je halve bijkeuken onbruikbaar te maken... Het balkon ook maar afsluiten, dat zit dichter bij het fornuis.
quote:Op dinsdag 24 maart 2015 07:23 schreef DroogDok het volgende:
Tussendoor even een compliment aan ueberduitser voor de, zoals altijd, zeer verhelderende tekeningen![]()
Sorry, was niet zo fel bedoeld.quote:Op maandag 23 maart 2015 22:46 schreef ueberduitser het volgende:
[..]
Wat jij wil jongen, je hebt er ervaring mee blijkt.
quote:
Ja ergens heb je wel gelijk en ik denk dat hier dan ook kiezen wordt tussen 2 kwaden. Persoonlijk zou ik liever de deur de berging in hebben draaien zoals ik getekend heb, en niet de keuken in.quote:Maar ervaring? Ja: We hebben de deur er uitgehaald.
Maar hoe groot is de kans dat een kind in de bijkeuken zit en de deur dichtdoet zonder dat je dat weet? Een kind heeft daar sowieso niets te zoeken als er een wasmachine en droger staat.
Juist die afbeelding van maandag 23 maart 2015 @ 15:46:30 laat mijns inziens zien dat een deur naar binnen in de weg zit. Je moet om de deur heenlopen om bij de wasmachine te kunnen en je moet hem dichtdoen om hem te laden of legen.
Liever een deur die in de bijkeuken in de weg zit dan een deur die in de keuken in de weg zit.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 08:54 schreef dedodo het volgende:
[..]
Sorry, was niet zo fel bedoeld.
Maar ervaring? Ja: We hebben de deur er uitgehaald.
Maar hoe groot is de kans dat een kind in de bijkeuken zit en de deur dichtdoet zonder dat je dat weet? Een kind heeft daar sowieso niets te zoeken als er een wasmachine en droger staat.
Juist die afbeelding van maandag 23 maart 2015 @ 15:46:30 laat mijns inziens zien dat een deur naar binnen in de weg zit. Je moet om de deur heenlopen om bij de wasmachine te kunnen en je moet hem dichtdoen om hem te laden of legen.
geheel mijn mening.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 09:05 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Liever een deur die in de bijkeuken in de weg zit dan een deur die in de keuken in de weg zit.
Ik heb ze beide in de kelder staan, ook op hoogte en daaronder staat de wasmand voor vuile was. Stuk aanrechtblad haaks erop om het wasgoed direct te kunnen vouwen. Mijn vrouw vindt het ideaal.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 09:18 schreef Leandra het volgende:
Die wasmachine en droger op een verhoging lijkt me ideaal
In het kader van de symmetrie zou ik hem gewoon laten staan zoals hij nu staat, in het midden dus.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 09:38 schreef Jiggle het volgende:
Deur staat nu dus in het midden, maar waar staat ie het beste?
ywquote:Oh, en ook van mij complimenten aan ueberduitser voor de tekeningen! Dat is echt zo fijn, heb ik al eerder van geprofiteerd! Dankjewel!
dan dit:quote:Op dinsdag 24 maart 2015 11:28 schreef Jiggle het volgende:
En nog ff ter toevoeging:
- Uitstortgootsteen met vrouw besproken, hoeven we niet
- Wens voor de vriezer hebben we laten varen, wordt te vol
- Garderobe aan de keukendeur-kant kan niet. Die ruimte is te klein, dan moet je echt door de jassen heen
Minder, dit was nog geen 30 seconden denk ik. 3 minuten had ik nodig om te printen als pcx, ombouwen naar jpg en uploaden+posten.quote:
Nee niet stapelen. Eventueel schuif je beide apparaten in de andere hoek. Is er iets meer vrijheid achter de deur.quote:Dit is inderdaad weer een mooiere oplossing, maar in de praktijk ook?
- Wasmachine en droger dus niet stapelen? Als ik naar het plaatje kijk lijkt me toch dat je hierbij last/ongemak van de deur krijgt
Niet doen, wordt er niet beter van denk ik. Zou niet weten hoe.quote:- Eventueel nog met de deur schuiven? In een bovenaanzicht is de deur in het midden het mooiste, maar in de praktijk valt dat toch niet op denk ik.
Als de deur meer dan 90 graden open kan en je het rechterrek gebruikt voor dingen die je regelmatig nodig hebt dan kun je ook het scharnier aan de linkerkant plaatsen?quote:
Prima dan toch? Je moet zelf doen wat je goed acht.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 12:10 schreef Jiggle het volgende:
Waarom niet stapelen? Dat hebben we nu ook en dat vinden we allebei prima.
Mijn vrouw vond de verhoging ook niet nodig.
Als je de wm+dr naar de hoek schuift dan hoeft de deur niet dicht om de wasmachine/droger in en uit te pakken. Er is nog prima naar binnen/buiten te lopen.quote:Het lijkt me geen optie dat er niemand het huis uit kan als de was in de wasmachine wordt gestopt, en de deur daarom dicht moet zijn.
Omdat ik beide situaties uit de praktijk ken en van mening ben dat een verhoogd plateau vele malen gebruiksvriendelijker is dan gestapeld.quote:Ben benieuwd waarom je er zo stellig in bent, is het puur dat het er niet uit ziet, zo'n gestapeld gevaarte? Qua gemak vinden wij het niet echt nadelen hebben hoor.
Ah is dat een deur, ik dacht een openslaand raam. Dan het scharnier aan die kant laten inderdaad.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 12:12 schreef Jiggle het volgende:
@dedodo ik denk dat dat geen optie is. Dan moet je de deur steeds heeeelemaal open doen als je naar binnen of naar buiten wil. Dat gebeurt natuurlijk vaker dan dat je in het rechterhek wil zijn.
Nope, dat past niet. Ruimte is maar 1600 diep hè. En als daar nog een deurkozijn af gaat hou je niet genoeg over.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 12:24 schreef dedodo het volgende:
[..]
maar dat zou ik dan rechtsboven op ueberduitser's afbeeldingen zetten en dat past niet toch?
Lijkt het je niet handiger om de laarsjes uit te trekken vooraleer ze door het huis naar de bijkeuken moeten lopen?quote:Op maandag 23 maart 2015 09:18 schreef Jiggle het volgende:
Verder willen we rekening houden met een toekomstig klein gezinnetje, dus vieze laarsjes etc gaan hier uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |