Misschien hebben een aantal mensen het meegekregen, ik heb een oude toonbank gekocht via dit topic:
V&A / [TK] Oude toonbank uit kruidenierszaakHet ophalen was op zich al een hele belevenis, want we wachten vol spanning af of we nu wel of niet van de wereld zouden vallen. Uiteindelijk kwamen we aan en heeft een vriendelijke mevrouw ons in de schemer geholpen om de kast in de aanhangwagen te krijgen.
Thuisgekomen konden we het pas echt goed zien. Dat er verrot hout tussen zat wisten we al. Dit had de verkoper gezegd. Maar over de kolonie houtwormen wisten we niets. De hele meubel zit er vol mee, en niet zo'n klein beetje ook..
![20150320_170931.jpg]()
Superkut, want als ik dit van tevoren wist had ik hem niet meegenomen

Maar ja, hij is er nu en ik ga hem niet terugbrengen. Aan de slag dus maar.
Eerst een foto van de kast in zn geheel:
![idhdhi.jpeg]()
Het eerste wat ik ga doen is de kast strippen. de voorkant van de lades zijn bespijkerd met softboard als afwerking. Een heleboel verroeste kleine spijkertjes.
![20150320_170950.jpg]()
De handvaten zijn ook behoorlijk verroest. Iemand enig idee of er zoiets bestaat als een anti-roest bad ofzo? Ik heb niet zo'n zin om ze allemaal te polijsten eigenlijk.![20150320_170958.jpg]()
De meeste lades zijn nog aardig ok (op de duizenden gaatjes na) qua hout, maar sommige zijn inderdaad echt verrot:
![20150320_171428.jpg]()
![20150320_171749.jpg]()
Daar komen uiteraard nieuwe plankjes onder.
Inmiddels heb ik de kleine lades allemaal ontdaan van de verrotte delen en stofvrij gemaakt. De rest staat in de gang te wachten:
![20150320_182047.jpg]()
Ik merk dat de houtworm voornamelijk in de onderkant van de lades is gaan zitten, wat van een soort underlayment is.
Wat denken jullie? Deze allemaal eruit halen of alleen de écht kapotte delen? Ik ga wat overblijft behandelen met gif.
[ Bericht 0% gewijzigd door Saisai op 20-03-2015 20:04:33 ]