abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 20 maart 2015 @ 18:39:39 #1
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_150856067
Misschien hebben een aantal mensen het meegekregen, ik heb een oude toonbank gekocht via dit topic: V&A / [TK] Oude toonbank uit kruidenierszaak

Het ophalen was op zich al een hele belevenis, want we wachten vol spanning af of we nu wel of niet van de wereld zouden vallen. Uiteindelijk kwamen we aan en heeft een vriendelijke mevrouw ons in de schemer geholpen om de kast in de aanhangwagen te krijgen.

Thuisgekomen konden we het pas echt goed zien. Dat er verrot hout tussen zat wisten we al. Dit had de verkoper gezegd. Maar over de kolonie houtwormen wisten we niets. De hele meubel zit er vol mee, en niet zo'n klein beetje ook..

Superkut, want als ik dit van tevoren wist had ik hem niet meegenomen ;(
Maar ja, hij is er nu en ik ga hem niet terugbrengen. Aan de slag dus maar.

Eerst een foto van de kast in zn geheel:

Het eerste wat ik ga doen is de kast strippen. de voorkant van de lades zijn bespijkerd met softboard als afwerking. Een heleboel verroeste kleine spijkertjes.

De handvaten zijn ook behoorlijk verroest. Iemand enig idee of er zoiets bestaat als een anti-roest bad ofzo? Ik heb niet zo'n zin om ze allemaal te polijsten eigenlijk.

De meeste lades zijn nog aardig ok (op de duizenden gaatjes na) qua hout, maar sommige zijn inderdaad echt verrot:

Daar komen uiteraard nieuwe plankjes onder.

Inmiddels heb ik de kleine lades allemaal ontdaan van de verrotte delen en stofvrij gemaakt. De rest staat in de gang te wachten:

Ik merk dat de houtworm voornamelijk in de onderkant van de lades is gaan zitten, wat van een soort underlayment is.

Wat denken jullie? Deze allemaal eruit halen of alleen de écht kapotte delen? Ik ga wat overblijft behandelen met gif.

[ Bericht 0% gewijzigd door Saisai op 20-03-2015 20:04:33 ]
O+
pi_150856222
quote:
8s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 18:39 schreef Saisai het volgende:
Wat denken jullie?
Dat het niet de moeite waard is =(
1 op de 6 mensen heeft 5 anderen om zich heen
-Harry Jekkers
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 20 maart 2015 @ 19:11:28 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_150857182
Is de houtworm nog actief? Komt er "zaagsel" uit de gaatjes?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 20 maart 2015 @ 19:18:27 #4
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_150857458
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 19:11 schreef Rewimo het volgende:
Is de houtworm nog actief? Komt er "zaagsel" uit de gaatjes?
ja, helaas wel. Al heb ik tot nu toe maar 3 levende gezien.
O+
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 20 maart 2015 @ 19:20:56 #5
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_150857569
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 19:18 schreef Saisai het volgende:

Oww, dat is pech zeg -O-
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 20 maart 2015 @ 19:23:50 #6
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_150857663
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 19:18 schreef Saisai het volgende:

[..]

Moet je dan niet opletten dat die houtworm zich niet verplaatst naar je houten meubeltjes in de rest van het huis?
pi_150857886
mijn vader heeft ooit in het verleden een antieke zwitserse kist gekocht met houtworm, laten behandelen geen idee wat het ooit gekost heeft (was inde 60's al) maar dit lijkt mij (gezien het materiaal) toch wel vrij zinloos en de kosten niet waard!
pi_150857930
Met terugwerkende kracht ben ik blij dat ìk de kast niet heb gekocht. Ik zie de potentie, ik vind het nogsteeds een gaaf ding maar kan het werk eraan momenteel niet opbrengen.
Feitelijk moet je bijna de hele kast opnieuw opbouwen begrijp ik?

c_/
met een koekje
pi_150857974
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 19:31 schreef koffielepel het volgende:
Met terugwerkende kracht ben ik blij dat ìk de kast niet heb gekocht. Ik zie de potentie, ik vind het nogsteeds een gaaf ding maar kan het werk eraan momenteel niet opbrengen.
Feitelijk moet je bijna de hele kast opnieuw opbouwen begrijp ik?

c_/
eerlijk? ik vind de kast nou ook niet echt bijzonder ofzo... en gezien hoe gemaakt doet het me heel 50's of later aan...
beeje klussert maakt dit zelf en duurzamer, mega recht toe recht aan...
pi_150858590
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 19:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Moet je dan niet opletten dat die houtworm zich niet verplaatst naar je houten meubeltjes in de rest van het huis?
Dit dus.

Zsm dat ding behandelen met anti-worm-meuk. Niet wachten.
  vrijdag 20 maart 2015 @ 19:52:59 #11
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_150858728
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 19:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Staat niet in huis. Daarnaast kun je relatief goedkoop zelf houtworm bestrijden.
O+
  vrijdag 20 maart 2015 @ 19:54:55 #12
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_150858803
Nou, blijf kijken hoe het afloopt dan maar.. :+
O+
pi_150865177
Is het hout dan ook nog sterk / stevig genoeg? Had hier ooit een balk en er zaten houtworm- gaten in, maar niet echt veel. Alleen kon je die balk gemakkelijk doormidden breken.
  vrijdag 20 maart 2015 @ 23:20:12 #14
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_150869094
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 21:59 schreef Attitude het volgende:
Is het hout dan ook nog sterk / stevig genoeg? Had hier ooit een balk en er zaten houtworm- gaten in, maar niet echt veel. Alleen kon je die balk gemakkelijk doormidden breken.
de delen die er toe doen wel. Ik heb het idee dat de kast al eens is behandeld maar dat de nieuwe stukken hout niet zijn ingespoten. De houtworm zit namelijk in het pershout. De rest is massief hout en heeft bijna geen gaatjes.

Lijkt me een beetje vreemde keuze toch?
O+
pi_150876809
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 23:20 schreef Saisai het volgende:

[..]

de delen die er toe doen wel. Ik heb het idee dat de kast al eens is behandeld maar dat de nieuwe stukken hout niet zijn ingespoten. De houtworm zit namelijk in het pershout. De rest is massief hout en heeft bijna geen gaatjes.

Lijkt me een beetje vreemde keuze toch?
Houtworm zie je vooral heel vaak in zacht hout. Pershout is zacht hout, daar kunnen ze makkelijk doorheen eten.

Als ik zo lees, dan lijkt het dat de reparatie beetje halfslachtig is uitgevoerd. Je zou het beste alle pershout kunnen vervangen door massief hout. Daarna geheel bespuiten met chemisch spul, dan weet je zeker 100 % dat alle houtworm dood is.

Eventueel daarna beitsen. Want het is karakteristieke kast. Als je goed aanpakt, kan het goed uit zien. ( ik heb toen ook met bewondering gekeken naar je aanpak van je kast, hoe je die vlekken toch uit kreeg ).
  zaterdag 21 maart 2015 @ 10:58:05 #16
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_150877349
Qua grepen heb ik wel een ideetje:

Of stralen
Of: je neemt een groot blik, waar een greep inkan, dus vul je gedeeltelijk met straalgrit en stopt er een greep in. Bus netjes dicht. Zorg er nu voor dat je het blik kan laten draaien. Laat dit een flinke tijd draaien en hij komt er prachtig uit.

ik heb een klein blik wat ik in de boormachine zet, gebruik ik voor bitjes met vliegroest, kleine dopsleutels etc.
Ook heb ik van LEGO een soort houder gemaakt, met wat wieltjes en een motortje een houder waarop dat blik kan liggen. Zet ik het motortje aan dan draait dat blik. Een paar uurtjes draaien en alles komt er spik en span uit. Heb hiervoor een leeg verfblik van 5 liter gebruikt.

Kan desnoods een klein schetsje maken als je wilt.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  Knikkerking zaterdag 21 maart 2015 @ 12:29:36 #17
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_150879338
Ik ben zeer benieuwd hoe 't gaat worden.
Klinkt als een flinke klus. Veel succes dan ook ^O^
pi_150883000
Als je nu nog levende houtworm hebt. Tja dan leggen ze eitjes en die komen over een paar jaar weer uit. Er is echt een manier en geloof me hierop en dat is vergassen die handel. Kost wel wat meer dan een potje bij de bouwmarkt. Scheelt trouwens ook heel veel werk dan het zelf te doen.
pi_150884000
Ik zou alles gewoon weggooien jammer van die 50 euro, tijd en vervoer maar het gewoon goedkoper om zelf zo'm kast van een hogere kwaliteit te bouwen.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 20:01:35 #20
422610 Barrah
Komt niet uit Zevenbergen
pi_150890913
Wat een lutser om die kast zo te fotograferen en voor te spiegelen dat je dit niet kon weten. Had in die post gestaan 'oja er zit wel houtworm in', dan waren de reacties anders geweest en had jij je zeker nog een keer bedacht.

Respect als je hier nog wat van gaat maken. Over houtworm bestrijden is via Google vast het nodige te vinden. Mocht je er toch geen vertrouwen in hebben dan kun je die beesten altijd nog bestrijden in de kachel.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 21:02:56 #21
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_150892944
Vandaag had ik veel willen doen, maar ik was (wéér :( ) geveld door hoofdpijn verd*mme. }:|
Ik heb besloten om de originele handgrepen te lozen en ze te vervangen voor handgrepen met de mogelijkheid om een etiket in de doen.
Zoiets als dit:

Het gif heb ik aan klaar staan, evenals de juiste filters voor mn masker om zelf niet dood te hoeven gaan.

Hopelijk werkt mn lichaam morgen wel mee, dan ga ik weer verder. :+
O+
pi_150905561
houtworm is goed te bestrijden met borax, oplossen in warm water en het hout er goed mee besproeien, zodat het goed nat wordt, laten drogen en de behandeling nog een of twee maal herhalen,,, werkt perfect
  zondag 22 maart 2015 @ 18:23:05 #23
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_150919356
Zo. Ben de hele dag bezig geweest. De kast is helemaal gestript van de delen die ik ga vervangen en het verf heb ik eraf gehaald.

Daarna heb ik alles ingespoten met gif. Hiervoor had ik een spuit gehaald bij action voor ¤ 6,50. Wat een uberding! :D

Op de foto hierboven is alles ingespoten.
Dit alles deed ik volledig in stijl: zonder make-up, in regenpak, met bril (heb normaal lenzen in) en een sexy masker terwijl ik in de zon keek. :9
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb nog de helft van het gif over, dus de nieuwe planken kan ik er straks ook nog mee inspuiten + de onderkant van de kast, die moet nog.

De boel staat nu onder een paar dekzeilen buiten. Nu maar hopen dat het niet gaat regenen..
O+
pi_150921348
Ik heb respect voor je inzet, maar het komt op mij over als trekken aan een dood paard.

Evengoed succes ermee, ben benieuwd wat je er nog van kunt maken. ^O^
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 22 maart 2015 @ 19:28:52 #25
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_150921782
Valt wel mee hoor, constructief is de kast nog goed.
De stukken die ik vervang kunnen gewoon met mdf, al met al ben ik dan niet veel geld krijt.

Heb in een ander topic een Deense kast opgeknapt waarvan iedereen ook dacht dat het gedoemd was om te mislukken. Die staat nu te pronken in de woonkamer ;)

Ik denk eerlijk gezegd dat deze kast sneller op te knappen is dan die Deense.
O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')