abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150854616
Mijn allereerste post op dit forum. Ik ben al jaren een leecher en heb veel van mijn antwoorden gevonden in de zoekfunctie van dit forum, maar mijn ogenschijnlijk makkelijke vraag lijkt toch lastiger te beantwoorden te zijn. Daarom heb ik me maar eens geregistreerd. Mijn vraag gaat over het volgende:

Ergens in oktober van dit jaar zal onze nieuwbouw woning opgeleverd worden. Het gaat hier om een eengezinswoning in Amersfoort / Vathorst. Alle verdiepingen zijn voorzien van vloerverwarming en een anhydriet dekvloer.

Ik heb me stevig ingelezen op het onderwerp anhydriet dekvloer en hoe deze voor te bereiden. Antwoord daarop is simpel:

- Eerst het huidje eraf schuren
- Dan met industriele stofzuiger alle stof wegzuigen
- Vervolgens met primer de boel behandelen om de hechting met de vloer te verbeteren

Wij willen een PVC lijm vloer leggen dus de volgende stappen zouden zijn;
- Eerste deel van de vloer in de lijm zetten
- Even laten luchten
- Dan de stroken leggen
- Dan beginnen met het volgende deel waarbij het eerste deel moet worden plat gedingest met een roller van een paar kilos zwaar (weet ff niet hoe het precies heet)
- zo doorgaan tot je klaar bent
- Eventueel de randen kitten en klaar is kees

Bovenstaande theorie heb ik tot mij genomen. Ik heb een kostenplaatje gemaakt voor het hele huis. Het gaat hier om ruim 160m2 dus dat wordt een dure grap. Als het toch een dure grap wordt, kan ik dit uiteindelijk toch beter overlaten aan een professional waarbij ik de garantie heb dat het leggen van de vloer goed wordt uitgevoerd.

Echter, ik moet toch op de centjes letten, want ik heb geen boom in de achtertuin. Sterker nog, op dit moment heb ik helemaal geen achtertuin. Ik vraag me dus af of er een geschikt alternatief is waarbij ik de vloer zelf kan leggen en toch een mooi en strak resultaat kan krijgen als bij PVC.

Laminaat is uit den boze, want ik heb inmiddels een gruwelijke hekel gekregen aan het getik wanneer je over de vloer loopt. Daarnaast is laminaat toch niet geschikt voor vloerverwarming.

Ik heb ook gedacht aan click pvc. Dat ligt echter niet gelijmd en dus strak op de vloer waardoor je toch weer getik op vloer krijgt als je eroverheen loopt. Welliswaar minder dan bij Laminaat, maar ook daar loop ik liever met een grote boog langsheen.

Dus welke (goedkopere) alternatieven zijn er die voldoen aan mijn wensen?
...en waarom?
pi_150856152
Heb je gekeken bij Handyfloor voor je pvc vloeren? Wij hebben daar ons plakpvc voor ik geloof 14,95 m2. Het leggen doen ze daar (via een derde) voor 15¤ per m2. Moet er geegaliseerd worden voor 10¤ extra.

Maar ze geven daar aan dat het eenvoudig zelf te leggen is. Dan zou je kunnen overwegen om (indien nodig) alleen het egaliseren te laten doen en het leggen zelf?
Of course life's a bitch. If it was a slut, it would be easy.
pi_150862127
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 18:42 schreef Unfckingtitled het volgende:
Heb je gekeken bij Handyfloor voor je pvc vloeren? Wij hebben daar ons plakpvc voor ik geloof 14,95 m2. Het leggen doen ze daar (via een derde) voor 15¤ per m2. Moet er geegaliseerd worden voor 10¤ extra.

Maar ze geven daar aan dat het eenvoudig zelf te leggen is. Dan zou je kunnen overwegen om (indien nodig) alleen het egaliseren te laten doen en het leggen zelf?
Misschien wel een goed idee inderdaad om te laten egaliseren. Als ik alles bij elkaar uitreken wanneer ik alleen de vloer laat egaliseren, dan kom ik uit op het volgende:

4 pakken iFloor van Schonox PVC vloeren lijm: 179,95 per pak Totaal 719,80
Vloer egaliseren = 10 euro per m2 x 160 = 1600
PVC vloer (uitgaande van) 20 euro per m2 = 3200

Totaal:

5519 euro voor zelf leggen. Met het budget wat we hebben vind ik dit aardig aan de prijs, maar als ik vergelijk met prijzen waarbij je alles laat doen, dan is dit een schijntje. Misschien alleen de begane grond voorzien van PVC en de rest een andere geschikte optie? Keuzes keuzes keuzes...
...en waarom?
  zaterdag 21 maart 2015 @ 00:07:47 #4
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_150871229
Waarom egaliseren? Ik mag toch hopen dat ze de boel netjes ge-egaliseert opleveren, daar is een dekvloer verdorie voor :p
[_] <- Sign here
pi_150872932
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 00:07 schreef Xiphos het volgende:
Waarom egaliseren? Ik mag toch hopen dat ze de boel netjes ge-egaliseert opleveren, daar is een dekvloer verdorie voor :p
Ik hoop heel hard dat je gelijk hebt, want dat zou minstens 1600 euro schelen. Ik lees namelijk op internet dat sterk aanbevolen wordt om de vloer te egaliseren wanneer je pvc wilt leggen. Pvc vereist namelijk een strakke dekvloer. Anhydriet vloeit tegenwoordig erg goed uit dus ik vraag me ook af waarom het moet? Daarnaast wordt de vloer eerst een keer opgeschuurd om de bovenste huid te verwijderen. Wat je dan krijgt is een vlakke vloer die mijns inziens alleen nog even voorbereid moet worden met primer waarna je kan beginnen met lijmen en leggen.

Ik ga morgen even onderzoek doen naar schonox ifloor want dat 'dé revolutie'. Daarmee hoef je namelijk niet te egaliseren.
...en waarom?
pi_150873496
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 00:54 schreef younesel het volgende:
Ik lees namelijk op internet dat sterk aanbevolen wordt om de vloer te egaliseren wanneer je pvc wilt leggen. Pvc vereist namelijk een strakke dekvloer. Anhydriet vloeit tegenwoordig erg goed uit dus ik vraag me ook af waarom het moet? Daarnaast wordt de vloer eerst een keer opgeschuurd om de bovenste huid te verwijderen.
Voor een mooie PVC vloer moet je inderdaad egaliseren, NEN 2747 omschrijft meerdere vlakheidsklassen en tien tegen een dat je een lagere klasse hebt dan benodigd om een knappe vloer te krijgen zonder egaliseren.

Schuren is niet nodig, het is eerder borstelen als het al nodig is. Goede kwaliteit grondstoffen en goede verwerking leiden tegenwoordig niet eens tot de vorming van een huidje.

Denk bij het verlijmen van bijv een PVC vloer ook om het vochtgehalte, max 0,5% en de huidtreksterkte.
pi_150873592
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 00:54 schreef younesel het volgende:
Ik ga morgen even onderzoek doen naar schonox ifloor want dat 'dé revolutie'. Daarmee hoef je namelijk niet te egaliseren.
iFloor is juist voor verwerking op egalisatielagen. Het voordeel zit m in het feit dat het rolbaar is, het is geen vervanging voor egaliseren.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 07:11:30 #8
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_150875472
Pvc klik schijnt echt rommel te zijn.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  zaterdag 21 maart 2015 @ 09:26:14 #9
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_150876257
Ik las hier op het forum dat iemand magneet PVC had gebruikt en hier erg over tevreden was.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Rayen 2½ jaar!
pi_150876617
Wij hebben ook recent een zoektocht naar een PVC-vloer gehad voor onze nieuwbouwwoning met vloerverwarming. Ik heb bij meerdere vakmannen geïnformeerd en eigenlijk zijn ze allemaal geen fan van click-PVC.

Handyfloor zijn we ook langs geweest. Is wel een van de goedkopere, echter heeft deze vloer ook maar een slijtlaag van 0.2mm. Voordeel is wel weer dat je deze makkelijker zelf kan leggen vanwege de zelfklevende laag dus zou je alleen moeten laten egaliseren. Als je dat door Handyfloor zelf laat doen moet je rekenen op zo'n 13-15 per m2 wat best wel duur is. Dit kan bij de meeste bedrijven voor 10 euro de m2.

Uiteindelijk zijn wij uitgekomen op Vivafloors. Wel wat duurder en betere slijtlaag, maar dan is het ook maar in een keer goed. Scheelt nog iets dat we op zolder geen vloerverwarming hebben dus daar komt een simpel vloertje.

*edit: oh dit stond hier al, overheen gelezen :P Anyway, egaliseren zou ik hoe dan ook laten doen. Zeker met een dunnere vloer ga je oneffenheden makkelijk zien anders.

[ Bericht 9% gewijzigd door The6thgate op 21-03-2015 10:11:31 ]
Too much is never enough!
pi_150881766
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 09:26 schreef TimeJumper het volgende:
Ik las hier op het forum dat iemand magneet PVC had gebruikt en hier erg over tevreden was.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Vraag me af hoe gezond dat is....

http://www.matras.info/magnetischestraling.php
pi_150895408
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 17:51 schreef younesel het volgende:
Dus welke (goedkopere) alternatieven zijn er die voldoen aan mijn wensen?
Is zelf leggen (lijmen) van een multiplank vloer iets? Werkt ook goed met vloerverwarming, maakt niet zo'n herrie als laminaat...
pi_150989502
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 01:14 schreef Deshain het volgende:

[..]

Voor een mooie PVC vloer moet je inderdaad egaliseren, NEN 2747 omschrijft meerdere vlakheidsklassen en tien tegen een dat je een lagere klasse hebt dan benodigd om een knappe vloer te krijgen zonder egaliseren.

Schuren is niet nodig, het is eerder borstelen als het al nodig is. Goede kwaliteit grondstoffen en goede verwerking leiden tegenwoordig niet eens tot de vorming van een huidje.

Denk bij het verlijmen van bijv een PVC vloer ook om het vochtgehalte, max 0,5% en de huidtreksterkte.
Ik was er inderdaad al bang voor dat egaliseren noodzakelijk was. Schuren of borstelen. Men gebruikt de woorden door elkaar heen. Wat is het verschil? Volgens mij is zo'n vochtgehalte meter te huur dus dat kan ik ook zelf doen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 10:05 schreef The6thgate het volgende:
Wij hebben ook recent een zoektocht naar een PVC-vloer gehad voor onze nieuwbouwwoning met vloerverwarming. Ik heb bij meerdere vakmannen geïnformeerd en eigenlijk zijn ze allemaal geen fan van click-PVC.

Handyfloor zijn we ook langs geweest. Is wel een van de goedkopere, echter heeft deze vloer ook maar een slijtlaag van 0.2mm. Voordeel is wel weer dat je deze makkelijker zelf kan leggen vanwege de zelfklevende laag dus zou je alleen moeten laten egaliseren. Als je dat door Handyfloor zelf laat doen moet je rekenen op zo'n 13-15 per m2 wat best wel duur is. Dit kan bij de meeste bedrijven voor 10 euro de m2.

Uiteindelijk zijn wij uitgekomen op Vivafloors. Wel wat duurder en betere slijtlaag, maar dan is het ook maar in een keer goed. Scheelt nog iets dat we op zolder geen vloerverwarming hebben dus daar komt een simpel vloertje.

*edit: oh dit stond hier al, overheen gelezen :P Anyway, egaliseren zou ik hoe dan ook laten doen. Zeker met een dunnere vloer ga je oneffenheden makkelijk zien anders.
Egaliseren ga ik wel laten doen inderdaad. De rest doe ik wel zelf. Dat moet niet al te lastig zijn. Laminaat heb ik zelf gedaan. Tapijt heb ik zelf gedaan dus dan kan dit ook wel denk ik.Wat als extra werk erbij komt is het nakitten van de hoeken. Daar komen toch plinten dus witte kit is makkelijk aan te brengen.

Begane grond is het belangrijkst. Daar wil ik geen consessies doen. De eerste verdieping wil ik ook met PVC doen, maar daar zijn de kwaliteitseisen minder belangrijk. Ik wil liever niet van kleur wisselen. Alles moet wel gelijk zijn. 2de verdieping daarentegen is een ander verhaal:

Ik heb eens rondgevraagd en gekeken bij Carpetright. Een vinyl vloer met een mooi patroon is op zich ook niet verkeerd. Wat ik begrepen heb is dat vinyl (na het schuren/borstelen van) direct op de anhydriet vloer gelijmd kan worden. Misschien moet de vloer eerst met voorstrijk behandeld worden en ook hier geldt: vochtgehalte 0,2% of lager. Klopt dit verhaal?

quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2015 22:12 schreef Captor het volgende:

[..]

Is zelf leggen (lijmen) van een multiplank vloer iets? Werkt ook goed met vloerverwarming, maakt niet zo'n herrie als laminaat...
Leek me inderdaad een mooi alternatief, maar nog wel wat aan de prijs. De budget vloeren hebben noesten en daar heb ik geen trek in. Volgens mij moet daarvoor ook de anhydriet vloer egaliseren en volgens mij is het kwetsbaarder dan pvc. Als ik het neem, dan is het alleen maar voor de beganegrond. Ik schrijf het nog niet helemaal af, omdat ik er nog meer over wil weten. Ik ga eens koekeloeren in een vloerenwinkel. Bedankt voor de tip!
...en waarom?
pi_151025507
Ik heb zelf boven boven klik PVC liggen en het bevalt prima en ziet er netjes uit je moet wel de juiste ondervloer erbij nemen in me kledingkast/kamertje lag laminaat dat heb ik er uitgehaald en de ondervloer daarvan laten liggen dan voel je verschil met de officiële ondervloer je zakt er meer in maar voor die kamer maakt het niet uit.

Beneden ligt ook een soort klik pvc deze is nog van de vorige bewoner dat lijkt net op plavuizen grote stukken van 50x70 cm geloof ik. Iedereen vraagt aan mij of het plavuizen zijn alleen hoor je niet dat getik als je met hakken er overheen loopt.
Heb het leven lief, en leef je uit!
pi_151028265
Multiplank ofwel lamelparket heb je vanaf grofweg ¤30/m2.

Knoesten maken het rustiek en dat vind ik juist mooi. Maar ieder z'n smaak ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_151089002
quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 17:12 schreef RoyVi het volgende:
Ik heb zelf boven boven klik PVC liggen en het bevalt prima en ziet er netjes uit je moet wel de juiste ondervloer erbij nemen in me kledingkast/kamertje lag laminaat dat heb ik er uitgehaald en de ondervloer daarvan laten liggen dan voel je verschil met de officiële ondervloer je zakt er meer in maar voor die kamer maakt het niet uit.

Beneden ligt ook een soort klik pvc deze is nog van de vorige bewoner dat lijkt net op plavuizen grote stukken van 50x70 cm geloof ik. Iedereen vraagt aan mij of het plavuizen zijn alleen hoor je niet dat getik als je met hakken er overheen loopt.
Voor click pvc heb je sowieso meer vloer nodig. gelijmde PVC kan onafhankelijk van welke kant ook weer gebruiken als je die bijvoorbeeld voor de helft hebt afgesneden. Click PVC is net als laminaat. Daar moet je geloof ik 10% extra nemen. Dat is 1 van de reden om het niet te nemen. Ik ben daarnaast ook bang dat je meer contactgeluid hebt dan verlijmbare PVC.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 maart 2015 18:35 schreef Gieliovd het volgende:
Multiplank ofwel lamelparket heb je vanaf grofweg ¤30/m2.

Knoesten maken het rustiek en dat vind ik juist mooi. Maar ieder z'n smaak ;)
Kan je dat direct lijmen op een anhydriet vloer (misschien eerst voorstijk?)
...en waarom?
pi_151111196
Eerste hit op google:

Na het harden van de vloer moet de film die zich op de anhydrietvloer heeft gevormd, worden verwijderd om:
- de anhydrietvloer goed te kunnen laten drogen (ca. 1 week droogtijd per cm dikte anhydrietvloer)
- een goede hechting met een te lijmen vloerbedekking mogelijk te maken.

Anhydriet is overigens geen raket wetenschap hoor. Is gewoon een dekvloer.
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')