Losse flitsers zijn helemaal niet handig in da club.. Gewoon een Yongnuo-flitser kopen (mag met TTL- hoeft niet) en een omni-bounce of iets dergelijks, en lekker gaan oefenen.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:46 schreef Marthinezruit het volgende:
Omdat ik bij een plaatselijke uitgaans gelegenheid ga oefenen op concert fotografie en mensen fotografie (wat klinkt dit slecht) in een slecht verlichte ruimte ben ik op zoek naar een externe flitser en advies.
Ik heb even online gesearched en je hebt zoveel verschillende soorten flitsers. Het duizelt me een beetje. Verder heb ik ook niet echt een lichtsterke lens dus het word compenseren sowieso. Wat kunnen jullie me aanraden?
Comandor -> kan me voorstellen dat voor portretten in een donkere ruimte deze ideaal zijn..maar wat zijn jullie ervaringen?
Dan heb je natuurlijk ook nog een remote en een speedlight..![]()
Groetjes Marthine
flitsen bij concerten is nogal een no-go.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 10:46 schreef Marthinezruit het volgende:
Omdat ik bij een plaatselijke uitgaans gelegenheid ga oefenen op concert fotografie en mensen fotografie (wat klinkt dit slecht) in een slecht verlichte ruimte ben ik op zoek naar een externe flitser en advies.
quote:Op vrijdag 20 maart 2015 11:58 schreef Tokus het volgende:
[..]
flitsen bij concerten is nogal een no-go.
Tevens levert het in de meeste gevallen lelijke foto's op, ontdaan van alle sfeer van het concert.
Goede tips! Ik weet dat het een no no is daarom begin ik eerst maar met het plaatselijke tentje, verder heb ik vandaag even op marktplaats gekeken voor een "goedkope" lichtsterke lens maar dat valt toch tegen. Ook vind ik het lastig om in te schatten wat voor bereik ik daarvoor nodig zou hebben. Heb je aan een 50 mm genoeg of kan je dan beter voor een 28-70 kiezen,,quote:Op vrijdag 20 maart 2015 12:57 schreef Ener-G het volgende:
Hoeft niet per se, maar je moet wel goed weten wat je doet. De ongeschreven regel is verder wel dat flitsen bij een concert een nono is.
Als je in die plaatselijke uitgaansgelegenheid portretjes gaat schieten doe dat gewoon met een speedlight en een omnibounce.
Als je op de centen moet letten inderdaad een Yongnuo speedlight, of nog goedkoper, een Shanny.
Het belangrijkste is dat je een flitser hebt waarbij je de kop zowel horizontaal als verticaal kan draaien.
En google eens op 'dragging the shutter'.
Als je concerten zonder flits wil gaan schieten zou ik investeren in een Nikkor 35/1.8 DX en een 50/1.8G. Dat zijn de goedkoopste lichtsterke lenzen die je nieuw kan kopen.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 18:32 schreef Marthinezruit het volgende:
[..]
[..]
Goede tips! Ik weet dat het een no no is daarom begin ik eerst maar met het plaatselijke tentje, verder heb ik vandaag even op marktplaats gekeken voor een "goedkope" lichtsterke lens maar dat valt toch tegen. Ook vind ik het lastig om in te schatten wat voor bereik ik daarvoor nodig zou hebben. Heb je aan een 50 mm genoeg of kan je dan beter voor een 28-70 kiezen,,
eh crop denk ik geen fullframe iigquote:Op vrijdag 20 maart 2015 18:33 schreef Mord_Sith het volgende:
Als je flitst flits je alle sfeer kapot.
Heb je een crop, of fullframe?
Oke dus een tweedehansje is dan mischien wel een optie voor mij. Is het dan ook nog van belang om beeldstabilisatie te hebben of maakt dat voor zo'n lichtsterke lens een stuk minder uit?quote:Op vrijdag 20 maart 2015 18:54 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Als je concerten zonder flits wil gaan schieten zou ik investeren in een Nikkor 35/1.8 DX en een 50/1.8G. Dat zijn de goedkoopste lichtsterke lenzen die je nieuw kan kopen.
Bereik hangt verder af van hoe ver je van je onderwerp af denkt te staan. Met die lenzen is 'helemaal vooraan bij het podium' wel waar je aan moet denken. Langere lenzen zijn minder lichtsterk (of behoorlijk duurder) en dan kom je vaak al snel in de knel met je sluitertijden.
Portretjes met flits op feestjes kan prima met je 18-55 kitlens.
340 is even sparen danquote:Op vrijdag 20 maart 2015 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor concerten zou ik dan toch eerder een 85mm 1.4 nemen, die van Wallimex/Samyang is een 340 euro en een heel goed objectief voor dat geld, een 50mm 1.4 van Nikon krijg rond de 280
En ook:quote:Op zaterdag 21 maart 2015 00:46 schreef Marthinezruit het volgende:
Oke dat word goed zoeken dan! Thanks voor de tips, hier ben ik al heel goed mee geholpen. Ik ga dan denk ik toch voor een lichtsterke lens kijken.
Die wallymex/samyang is niet gestabiliseerd en geen Auto Focusquote:Op zaterdag 21 maart 2015 00:39 schreef Marthinezruit het volgende:
[..]
340 is even sparen danmaar geen heel gek bedrag, al zit ik op het moment in een grote verbouwing dus niet zon groot budget over voor de hobby.
Krijg je dan niet super veel ruis?quote:Op zaterdag 21 maart 2015 00:59 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
En ook:
- RAW schieten
- ISO op 1600 of 3200 indien nodig
Ruisreductie in de nabewerking. Daarnaast heb je liever ruis dan een hele donkere foto toch?quote:Op maandag 23 maart 2015 08:42 schreef Marthinezruit het volgende:
[..]
Krijg je dan niet super veel ruis?
Niet waar. Als je het niet goed doet, dan flits je alle sfeer kapot. Met de juiste instellingen is het een goede toevoeging, maar het is wel heel erg moeilijk.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 18:33 schreef Mord_Sith het volgende:
Als je flitst flits je alle sfeer kapot.
Heb je een crop, of fullframe?
85? Wil je alleen portretten van de drummer schieten?quote:Op vrijdag 20 maart 2015 21:06 schreef Pietverdriet het volgende:
Voor concerten zou ik dan toch eerder een 85mm 1.4 nemen, die van Wallimex/Samyang is een 340 euro en een heel goed objectief voor dat geld, een 50mm 1.4 van Nikon krijg rond de 280
Ligt er aan hoe groot de zaal is, niet?quote:Op maandag 23 maart 2015 09:09 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
85? Wil je alleen portretten van de drummer schieten?
50 en 85 zijn volgens mij veel te lang.
Ruis kan je filteren in photoshop, en liever mooi licht met ruis dan lelijk geflitst zonderquote:Op maandag 23 maart 2015 08:42 schreef Marthinezruit het volgende:
[..]
En waar je staat. Meestal vooraan als ik D_A moet geloven.quote:Op maandag 23 maart 2015 09:20 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ligt er aan hoe groot de zaal is, niet?
Je krijgt wel meer ruis maar dat kan je in Lightroom prima nabewerken, vooral als je RAW schiet.quote:Op maandag 23 maart 2015 08:42 schreef Marthinezruit het volgende:
[..]
50mm f/1.8 is een hele leuke instapper, zowel van Nikon als Canon.quote:Op maandag 23 maart 2015 12:18 schreef Marthinezruit het volgende:
Oke daar heb ik zeker wat aan! Ik vind het sowieso altijd een ramp die instellingen![]()
Maar hier kan ik wel mee aan de slag en eens kijken op marktplaats. Dus als ik het goed begrijp 50 mm of minder.. met een lichtsterkte tot max 2.8?
Sowieso de lens testen op je bodyquote:Op maandag 23 maart 2015 12:51 schreef Ener-G het volgende:
Koop dan wel de 50/1.8G AF-S :-) De oudere 50/1.8AF is goedkoper, maar dan moet je met de hand focussen.
Ik zou daarnaast ook zeker de 35/1.8DX overwegen, daar kan je ook bijvoorbeeld in een huiskamer nog wat mee, de 50mm is dan net even te lang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |