De bedoeling is dat je elk jaar $2500,- wegzet op een speciale rekening, de overheid zal daar dan 20% bovenop gooien. Na 15 jaar heb je dus een lekker potje opgebouwd (45k max dus), en daar kan je wel 4 jaar van studeren. Studeren in NL is ansich goedkoper omdat het inschrijfgeld lager is, maar als je buitenhuis woont gaan die kosten weer omhoog natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 19:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat zal iedere ouder die het beste met zijn kinderen voor heeft toch gewoon doen?
Ja DAT is de bedoeling maar veel mensen kunnen dat absoluut niet. Veel mensen leven van maand op maand dus opzij zetten is er niet bij.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 23:55 schreef rogier21 het volgende:
[..]
De bedoeling is dat je elk jaar $2500,- wegzet op een speciale rekening, de overheid zal daar dan 20% bovenop gooien. Na 15 jaar heb je dus een lekker potje opgebouwd (45k max dus), en daar kan je wel 4 jaar van studeren. Studeren in NL is ansich goedkoper omdat het inschrijfgeld lager is, maar als je buitenhuis woont gaan die kosten weer omhoog natuurlijk.
Krijg je daar ook rente over? Op een overheidsrekening?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 23:55 schreef rogier21 het volgende:
[..]
De bedoeling is dat je elk jaar $2500,- wegzet op een speciale rekening, de overheid zal daar dan 20% bovenop gooien. Na 15 jaar heb je dus een lekker potje opgebouwd (45k max dus), en daar kan je wel 4 jaar van studeren. Studeren in NL is ansich goedkoper omdat het inschrijfgeld lager is, maar als je buitenhuis woont gaan die kosten weer omhoog natuurlijk.
Dan ben je niet de enige die zo denkt sinds dat er een Kirchner aan de macht isquote:Op woensdag 18 maart 2015 03:13 schreef flipsen het volgende:
Ik vind het ook best veel geld, iedere maand US$200 (per kind). Kan me goed voorstellen dat dat voor sommigen best moeilijk zal zijn, zeker met meerdere kinderen. Blij dat in Argentinië onderwijs gratis is(niet dat ik kinderen heb, en áls ik ze zou hebben, zouden ze waarschijnlijk wel naar een privé-school gaan).
In Canada?quote:Op woensdag 18 maart 2015 03:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dan ben je niet de enige die zo denkt sinds dat er een Kirchner aan de macht is
Studeren is een Nederland in elk geval echt niet duur, zeker als je gaat tellen met alle privileges die je hebtquote:Op woensdag 18 maart 2015 03:17 schreef rogier21 het volgende:
Tja hoe denk je dat het in NL is dan?
Kijk maar eens hier, dan ben je met een 4 jarige studie ook ¤7500,- kwijt aan studeren. Dan nog boeken, huisvesting, OV jaarkaart, etc. Huren lukt ook veel minder aangezien de sociale huur natuurlijk sterk aangetrokken is en niemand meer bouwt. Ik zie nu vrienden, die geen studieschuld hebben, maar lastig rondkomen, weinig werk, moeilijke banken etc.
Brussel 500 euro.quote:Op woensdag 18 maart 2015 03:17 schreef rogier21 het volgende:
Tja hoe denk je dat het in NL is dan?
Kijk maar eens hier, dan ben je met een 4 jarige studie ook ¤7500,- kwijt aan studeren. Dan nog boeken, huisvesting, OV jaarkaart, etc. Huren lukt ook veel minder aangezien de sociale huur natuurlijk sterk aangetrokken is en niemand meer bouwt. Ik zie nu vrienden, die geen studieschuld hebben, maar lastig rondkomen, weinig werk, moeilijke banken etc.
Ja dat zeg ik, 20%.quote:Op woensdag 18 maart 2015 03:15 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Krijg je daar ook rente over? Op een overheidsrekening?
Je weet dat alle regels op de schop zijn gegaan héquote:Op woensdag 18 maart 2015 03:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Studeren is een Nederland in elk geval echt niet duur, zeker als je gaat tellen met alle privileges die je hebt
Wat betaal je aan hypotheek?quote:Op woensdag 18 maart 2015 05:21 schreef rogier21 het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik, 20%.
[..]
Je weet dat alle regels op de schop zijn gegaan héIk kon gelukkig mijn stufi nog lenen en is kwijtgescholden en kreeg gratis een OV kaart, nu is dat volgens mij niet meer.
200$ in de maand is ook behoorlijk wat ja, maarja ik heb net m'n belasting eruit gegooid en krijg wel effe netjes ruim 4000$ terug, je hebt wel aardige belastingvoordelen, daarnaast betaal ik zo goed als geen inkomstenbelasting, geen wegenbelasting, geen zorgtoeslag etc etc. Dus ja 200$ lijkt veel, maar in NL zit dat gewoon in je belasting verwerkt. Nu moeten mensen opeens nadenken over de toekomst van hun kinderen, blijkbaar moeilijk.
Ik heb nu wel echt over studeren hč, dus college/university, de scholen ervoor zijn praktisch gratis.
$1400 in de maand ong, maar dat maakt toch niet veel uit, dat zou ik ook in NL betalen als ik vergelijkbaar huis zou kopenquote:
Ik heb mijn post even aangepast.quote:Op woensdag 18 maart 2015 14:42 schreef rogier21 het volgende:
[..]
$1400 in de maand ong, maar dat maakt toch niet veel uit, dat zou ik ook in NL betalen als ik vergelijkbaar huis zou kopen
Van 3300 kan je NIET leven in Canada als gezin zijnde.quote:Op woensdag 18 maart 2015 14:59 schreef rogier21 het volgende:
Nee is geen appels met peren, zijn gewoon harde nummers.
Canada modaal is dus $50,000, daar betaal je in AB ongeveer $10k belasting over, je houd dus ongeveer $3300,- per maand over.
Modaal inkomen in NL is ¤35,000, daar gaat ¤17,500 belasting vanaf, dus je houd ongeveer ¤1500 in de maand over. Dan moet je nog wel even de verplichte ziektekosten eraf halen, dus ongeveer ¤1400 in de maand besteedbaar inkomen.
Hier heb je een 1500 sqft huis voor $350,000, hypotheek + belasting van $1600/maand, eensgezinswoning rond bv Gouda kost je rond de ¤200k wat ¤800 in de maand kost.
In beide gevallen houd je dus rond de 50% van je inkomen over, zonder alle andere vaste lasten eraf te halen.
Nou is eten bv wel duurder dan in NL, maar de BTW is weer maar 5% ipv 21%, energie betaal ik geen reet aan, internet+tv is weer duurder, als ik kijk onder de streep met mijn salaris, mijn hypotheek, mijn besteedpatroon en wat ik in NL zou verdienen, dan heb ik in Canada nog voordeel.
volgens mij begrijp je niet helemaal wat modaal betekent. Modaal is simpelweg het meest voorkomende inkomen. Niet het gemiddelde inkomen, maar dat wat het vaakst voorkomt in de gehele inkomensdistributie. Maakt dus niet uit of dat van een 1 verdiener komt of 2 verdieners.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:16 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Van 3300 kan je NIET leven in Canada als gezin zijnde.
Het gaat er niet om wat je in je zak krijgt, het gaat er om wat je kan doen per maand.
Een modaal inkomen is absoluut niet genoeg om van te leven anders had ik wel thuis kunnen bljven zitten en had mijn vrouw alleen gewerkt. Zij heeft 26 dollar per uur en houd hier van ongeveer 3000 van over.
Mijn hypotheek is 1100 ( en dat is een schijntje hier). Met alle kosten red ik het van mijn levensdagen niet om rond te komen met 3 school gaande kinderen dus MOET ik wel werken anders is het gebeurd.
En ja je betaald veel meer belasting in NL maar daar krijg je veel meer zekerheid voor terug.
Afijn we kunnen wel door blijven gaan maar dat heeft toch geen zin.
Ik praat regelmatig met een Canadese leraar/vakbondsvertegenwoordiger en die zegt precies hetzelfde als mij: als modaal gezin is het onmogelijk om met 1 inkomen te overleven in Canada. Maar die zal ook wel gek zijn, denk ik.
Wacht maar tot de huizen zeepbel barst, dan zie je wel wat er gebeurd. (dat gebeurde in de jaren 80 en 90 ook namelijk)
Ik weet wel zeker wat modaal is, dank u wel.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:20 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
volgens mij begrijp je niet helemaal wat modaal betekent. Modaal is simpelweg het meest voorkomende inkomen. Niet het gemiddelde inkomen, maar dat wat het vaakst voorkomt in de gehele inkomensdistributie. Maakt dus niet uit of dat van een 1 verdiener komt of 2 verdieners.
Maar goed, ook in NL lijkt rondkomen van 1500 euro per maand met 3 schoolgaande kinderen me lastig. Het is vast te doen, maar het lijkt me wel moeilijk.
Elke keer als ik een post van jouw lees dan denk ik, niet zo zeuren. Maak het beste van de situatie waar je in zit, probeer er uit te komen en ga verder met je leven. Verwacht alleen niet dat Nederland het antwoord is op al je problemen. Hoe is het Nederlands van je vrouw en je 3 schoolgaande kinderen?
Waarom verhuizen jullie naar Duitsland?quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:24 schreef Jagärtrut het volgende:
Verder las ik in een ander topic dat Gao wellicht naar Nederland terugkeert? Waren die plannen er al langer?
Hier zijn wij van plan van Zweden naar Duitsland te verhuizen in de zomer, en eens flink het sociale stelsel achter de EU uit te testen. We verwachten in September een nieuw gezinslid, en willen voor de geboorte daarvan naar Duitsland verhuizen. Ik blijf in Zweden werken, en zal als alles goed gaat in het Zweedse sociale stelsel blijven. Grote lof voor de EU:
• Zweden zal mijn zorgkosten in Duitland betalen, ik zal verzekerd zijn als een Duitse, maar het wordt allemaal betaald door Zweden.
• Ik krijg mijn Zweedse ouderschapsverlof.
• Aangezien op dit moment ons enige inkomen mijn Zweedse inkomen is, zal Zweden ook kindertoeslag betalen. Alleen, aangezien de Duitse kindertoeslag hoger is, zal Duitsland het verschil tussen die 2 bedragen meebetalen.
Het is nog niet definitief geregeld en geeft me nog redelijk wat stress, maar ik verwacht dat alles op z'n pootjes terecht komt. En alle lof voor de EU die dit mogelijk maakt!
Ja, als het goed is wel. Vader is Duits, anders niet natuurlijk.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:28 schreef El_Matador het volgende:
EU
Maar leuk dat jij en je gezin ervan profiteren. Krijgt je kindje dan 2 nationaliteiten: NL en DE?
omdat we op lange termijn niet in Zweden willen blijven. Hoewel het een geweldig land is, waar zeker het sociale systeem erg goed functioneert is het niet ons thuis.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:29 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Waarom verhuizen jullie naar Duitsland?
Nee? In Duitsland geboren maakt hem/haar niet automatisch Duits? Los van je vriend verder.quote:Op woensdag 18 maart 2015 15:30 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
Ja, als het goed is wel. Vader is Duits, anders niet natuurlijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |