abonnement Unibet Coolblue
pi_150746478
Momenteel studeer ik rechtsgeleerdheid aan de EUR en zit ik in het eerste jaar. Ik heb het hier wel naar mijn zin en heb goed contact met een groep medestudenten.
Echter, op de EUR is er een regel dat je in een jaar je P moet halen. Dit betekent dat je vijven mag compenseren, zolang je maar minimaal een 6,0 gemiddeld staat aan het eind van het jaar. Een 4 of lager mag niet worden gecompenseerd.
Een aantal medestudenten, en ikzelf, maken ons steeds meer zorgen over het behalen van onze P. Bij strafrecht bleek, na opmerkingen bij de inzage, dat een select aantal studenten maar liefst 10 extra punten kreeg bij de pleitnota (van de maximaal 40) en dat in de meerkeuzevragen er foute antwoorden zaten in het antwoordmodel voor de nakijkcomputer. Hoewel het laatste is hersteld, is het goed mogelijk dat er studenten zijn die veel te weinig punten hebben gekregen voor de pleitnota en daarom een lager cijfer hebben gekregen dan ze behoren te hebben.
Afgelopen vrijdag hadden we een tentamen rechtsgeschiedenis, dat niet veel soeps was. Hoewel een groot deel van het tentamen prima te doen was, waren er met name bij de meerkeuzevragen opgaves die eigenlijk voor veel studenten veel te moeilijk waren, het tentamen ging veel dieper dan de andere tentamens in op de stof.
Hoewel ik zelf de eerste vier tentamens gehaald heb, en de laatste vier mag compenseren, zit ik een beetje met de propedeuse regel. Rechtsgeschiedenis ging niet zo goed, en we krijgen nog de gevreesde vakken Europees- en internationaal recht, fiscaal recht en rechtssociologie. Voor de laatste zes vakken in je eerste jaar heb je een enkele herkansing.

Is het mogelijk om als je je P op een universiteit niet hebt behaald, te switchen naar het tweede jaar van een andere universiteit? (Als je bijvoorbeeld 2 vakken moet herkansen, maar dat op de EUR niet veel zin heeft omdat je twee keer een vier hebt) Weet iemand of dat, misschien wel met een andere opleiding, ooit iemand is gelukt? Of welke universiteiten sowieso soepel zijn met toelating tot het tweede jaar als je ergens anders vandaan komt?
pi_150747593
Over die pleitnota, die kun je toch inzien en bezwaar aantekenen tegen je cijfer?

En of je na je eerste jaar kunt overstappen is van veel dingen afhankelijk... In ieder geval zul je genoeg punten gehaald moeten hebben om te voldoen aan het BSA op je nieuwe uni. En natuurlijk moeten de vakken van beide uni's ook (voldoende) overlappen, etc. Ik zou dit gewoon met je studieadviseur of met iemand van je nieuwe uni bespreken.
pi_150750852
Nergens is men nog soepel. De WUR was de laatste zonder BSA. Bij elke uni moet je een minimum aantal (nieuwe) studiepunten halen of je wordt automatisch uitgeschreven.
Bij een andere uni begin je vanaf het begin af aan.
Op dezelfde uni bij een andere opleiding kun je vaak je al behaalde vakken behouden, maar die tellen niet mee voor je nieuwe BSA.
Lijkt me heel bijzonder dat je het via de examencommissie enzo voor elkaar krijgt dat je het eerste jaar bij een nieuwe uni mag overslaan.
Normaal begin je gewoon weer met 0 ECTS, tenzij je de examencommissie zo ver krijgt om dat te veranderen.

Op het hbo kun je vaak als vwo'er al vrijstelling krijgen. Lijkt me dat je dat op basis van gehaalde vakken ook kan regelen.

Als jij of je medestudenten voor het eerste jaar het minimale aantal studiepunten bij rechten niet kan halen dan is het te overwegen om een nuttigere en concretere studie op het hbo te gaan doen.
Als je voldoende motivatie, aanleg en discipline hebt haal je gewoon het BSA altijd.
In geval van bijzondere situaties/priveproblemen/medische problemen etc wordt er een uitzondering gemaakt, maar dan is dat nu al wel bekend bij studieadviseur/decaan/examencommissie/etc.
Daarij is rechten de makkelijkste opleiding op de uni. Zal dus niet vaak voorkomen dat je gewoon verkeerd zat en dat een andere wo studie veel makkelijker voor je is.

Kan natuurlijk wel zijn dat je echt totaal geen motivatie had. Als je die dan ineens wel hebt(hoe?), overweeg dan je in te schrijven voor dezelfde opleiding aan een andere uni.
Moet zeggen dat het niet al te positief klinkt dat je nu al denkt dat je gewoon het eerste jaar over mag slaan.

[ Bericht 11% gewijzigd door Pandarus op 17-03-2015 21:37:28 ]
pi_150762740
Rechtsgeschiedenis was meer dan prima te doen. Als je het tentamen te diep vond gaan ligt dat gewoon aan je voorbereiding. Daarnaast zijn die gevreesde vakken (op fiscaal na misschien) gewoon meer dan prima te doen. Dus niet bang wezen dat je het niet haalt maar gewoon hard studeren ^O^
pi_150762772
quote:
99s.gif Op woensdag 18 maart 2015 08:29 schreef Kenny_v_Hummel het volgende:
Rechtsgeschiedenis was meer dan prima te doen. Als je het tentamen te diep vond gaan ligt dat gewoon aan je voorbereiding. Daarnaast zijn die gevreesde vakken (op fiscaal na misschien) gewoon meer dan prima te doen. Dus niet bang wezen dat je het niet haalt maar gewoon hard studeren ^O^
Ik heb sommige termen echt nog nooit gezien of gehoord... Vele medestudenten ook. En ik ben aanwezig geweest bij alle hoorcolleges plus volgde met een groep medestudenten een cursus en die vonden het tentamen ook niet echt redelijk.
pi_150762837
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 20:37 schreef OllieWilliams het volgende:
Over die pleitnota, die kun je toch inzien en bezwaar aantekenen tegen je cijfer?

En of je na je eerste jaar kunt overstappen is van veel dingen afhankelijk... In ieder geval zul je genoeg punten gehaald moeten hebben om te voldoen aan het BSA op je nieuwe uni. En natuurlijk moeten de vakken van beide uni's ook (voldoende) overlappen, etc. Ik zou dit gewoon met je studieadviseur of met iemand van je nieuwe uni bespreken.
Er waren 370 aanmeldingen voor de inzage. Ongeveer net zoveel mensen kwamen ook opdagen. Het was een grote chaos, ik moest meer dan 10% van het maximum aantal punten van de pleitnota verzamelen voor de pleitnota, dus ging ik net als vele andere weg en nu kan ik dus geen bezwaar meer maken... Terwijl pas achteraf bleek dat een selecte groep studenten 10 punten te weinig heeft ontvangen van de 40... En ik kan nu niet meer weten of ik erbij zit. Ik kon niet weten dat er bij een aantal mensen zo slordig na is gekeken.

Wat betreft de BSA: als ik twee vieren heb maar voor de rest voldoende heb ik 45 studiepunten en kan ik misschien op een andere universiteit verder?
pi_150770537
1 op 1 overstappen is moeilijk omdat het eerste jaar nooit geheel overeen komt. Je moet dan een universiteit vinden waar de opbouw gelijk is. Je vakken meenemen gaat niet gebeuren, je zal bij de examencommissie vrijstellingen aan moeten vragen.

Let wel: ik weet van tenminste één RCH faculteit dat ze gestopt zijn met vrijstellingen geven voor eerstejaars vakken. Inmiddels zouden best meer faculteiten dat kunnen doen (want waterbedeffect, je wil niet de enige zijn waar alle negatieve BSA studenten heen gaan).

Daarnaast zit je met studiepunten, de ene universiteit werkt met een veelvoud van 5, de andere 6, nog een andere 7,5. Dus stel je hebt Inleiding Recht gehaald voor 7,5 en bij je nieuwe universiteit is dat vak (of gelijksoortig vak) 5 punten, raak je er 2,5 kwijt.

Je beste kans is om door te gaan op de EUR en toch proberen je BSA te halen, anders loop je onvermijdelijk studievertraging op. Je mag me DM'en als je meer informatie wil over switchen of bezwaar tegen cijfers.
pi_150771236
Zoals reeds is aangehaald ligt het aan het feit of het curriculum van de ene universiteit wel of niet overeenkomt met die van een ander. Je kunt dus het beste contact opnemen met een studieadviseur o.i.d. van bijvoorbeeld de VU, met de vraag in hoeverre het curriculum overeenkomt qua inhoud, als hier (per individueel vak) positief op wordt beslist krijg je vrijstellingen.

Voor de VU heb je dus genoeg vrijstellingen nodig om aan een totaal van 42 studiepunten te komen, 42 studiepunten van het curriculum van de EUR moeten dus overeenkomen van het curriculum van de VU, deze moet je dan aan de EUR wel hebben gehaald natuurlijk.

Voorbeeld: als jij van de EUR wilt overstappen naar de VU zul je dit dus als volgt tezamen met een studieadviseur moeten aanpakken: om te worden toegelaten aan de VU in het tweede leerjaar heb je MAAR 42 studiepunten nodig. Het is dus voor jou zaak om te kijken of 42 studiepunten die je hebt gehaald aan de EUR overeenkomen met 42 willekeurige studiepunten uit het eerstejaars curriculum van de VU. Mits dit het geval is (wat nog maar sterk de vraag is), kan je succesvol overstappen in principe.. (denk ik).
  woensdag 18 maart 2015 @ 13:43:09 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_150772162
Vrijstelling krijgen in het propedeusejaar is theoretisch mogelijk, maar geen enkele universiteit zit daar op te wachten. Universiteiten zijn nu al erg kritisch op studenten die met een propedeuse willen overstappen. Ook die moeten vaak grotendeels het eerste jaar opnieuw doen.

Rechtsgeleerdheid is een studie die door de meerderheid van de studenten gefaald wordt in het eerste jaar. Overstappers zijn dus een jaarlijks terugkerend fenomeen en je kan er op rekenen dat de omliggende universiteiten veel ervaring hebben met mensen die dit verzoek indienen. Dat is ook weer een voordeel, aangezien er dan vrij snel duidelijk wordt waar je aan toe bent.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_150777982
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:17 schreef OoitEenPartner het volgende:
Zoals reeds is aangehaald ligt het aan het feit of het curriculum van de ene universiteit wel of niet overeenkomt met die van een ander. Je kunt dus het beste contact opnemen met een studieadviseur o.i.d. van bijvoorbeeld de VU, met de vraag in hoeverre het curriculum overeenkomt qua inhoud, als hier (per individueel vak) positief op wordt beslist krijg je vrijstellingen.

Voor de VU heb je dus genoeg vrijstellingen nodig om aan een totaal van 42 studiepunten te komen, 42 studiepunten van het curriculum van de EUR moeten dus overeenkomen van het curriculum van de VU, deze moet je dan aan de EUR wel hebben gehaald natuurlijk.

Voorbeeld: als jij van de EUR wilt overstappen naar de VU zul je dit dus als volgt tezamen met een studieadviseur moeten aanpakken: om te worden toegelaten aan de VU in het tweede leerjaar heb je MAAR 42 studiepunten nodig. Het is dus voor jou zaak om te kijken of 42 studiepunten die je hebt gehaald aan de EUR overeenkomen met 42 willekeurige studiepunten uit het eerstejaars curriculum van de VU. Mits dit het geval is (wat nog maar sterk de vraag is), kan je succesvol overstappen in principe.. (denk ik).
Wat de VU betreft, ik heb de OER er even bij gepakt:
Artikel 4.7, lid 4:
Van tentamens uit het eerste bachelorjaar wordt uitsluitend vrijstelling verleend als de aanvrager
een bewijs van een (on-)voorwaardelijk positief BSA overlegt.

Dus de VU kan je vergeten als je reeds behaalde resultaten mee wil nemen.
pi_150799415
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 21:32 schreef Pandarus het volgende:
Nergens is men nog soepel. De WUR was de laatste zonder BSA. Bij elke uni moet je een minimum aantal (nieuwe) studiepunten halen of je wordt automatisch uitgeschreven.
Bij een andere uni begin je vanaf het begin af aan.
Op dezelfde uni bij een andere opleiding kun je vaak je al behaalde vakken behouden, maar die tellen niet mee voor je nieuwe BSA.
Lijkt me heel bijzonder dat je het via de examencommissie enzo voor elkaar krijgt dat je het eerste jaar bij een nieuwe uni mag overslaan.
Normaal begin je gewoon weer met 0 ECTS, tenzij je de examencommissie zo ver krijgt om dat te veranderen.

Op het hbo kun je vaak als vwo'er al vrijstelling krijgen. Lijkt me dat je dat op basis van gehaalde vakken ook kan regelen.

Als jij of je medestudenten voor het eerste jaar het minimale aantal studiepunten bij rechten niet kan halen dan is het te overwegen om een nuttigere en concretere studie op het hbo te gaan doen.
Als je voldoende motivatie, aanleg en discipline hebt haal je gewoon het BSA altijd.
In geval van bijzondere situaties/priveproblemen/medische problemen etc wordt er een uitzondering gemaakt, maar dan is dat nu al wel bekend bij studieadviseur/decaan/examencommissie/etc.
Daarij is rechten de makkelijkste opleiding op de uni. Zal dus niet vaak voorkomen dat je gewoon verkeerd zat en dat een andere wo studie veel makkelijker voor je is.

Kan natuurlijk wel zijn dat je echt totaal geen motivatie had. Als je die dan ineens wel hebt(hoe?), overweeg dan je in te schrijven voor dezelfde opleiding aan een andere uni.
Moet zeggen dat het niet al te positief klinkt dat je nu al denkt dat je gewoon het eerste jaar over mag slaan.
Op elk punt mee eens.
pi_150799492
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 13:43 schreef Ryon het volgende:
Vrijstelling krijgen in het propedeusejaar is theoretisch mogelijk, maar geen enkele universiteit zit daar op te wachten. Universiteiten zijn nu al erg kritisch op studenten die met een propedeuse willen overstappen. Ook die moeten vaak grotendeels het eerste jaar opnieuw doen.

Rechtsgeleerdheid is een studie die door de meerderheid van de studenten gefaald wordt in het eerste jaar. Overstappers zijn dus een jaarlijks terugkerend fenomeen en je kan er op rekenen dat de omliggende universiteiten veel ervaring hebben met mensen die dit verzoek indienen. Dat is ook weer een voordeel, aangezien er dan vrij snel duidelijk wordt waar je aan toe bent.
VU kun je vergeten inderdaad, weet ik uit ervaring.
pi_150799569
Wat Pandarus ook zegt, je BSA moet je gewoon kunnen halen met voldoende intelligentie en inzet. Je moet heel goed bij jezelf nagaan of die inzet er echt is. Die kun je namelijk veranderen, mocht je bijvoorbeeld volgend jaar Rechtsgeleerdheid gaan studeren aan een andere uni. Maak je de verkeerde keuze, is er weer een jaar weg. Aangezien er niet veel makkelijkere WO studies zijn, zou ik ook hbo overwegen.
  donderdag 19 maart 2015 @ 09:28:00 #14
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_150803387
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 00:32 schreef Kaptali het volgende:
Wat Pandarus ook zegt, je BSA moet je gewoon kunnen halen met voldoende intelligentie en inzet. Je moet heel goed bij jezelf nagaan of die inzet er echt is. Die kun je namelijk veranderen, mocht je bijvoorbeeld volgend jaar Rechtsgeleerdheid gaan studeren aan een andere uni. Maak je de verkeerde keuze, is er weer een jaar weg. Aangezien er niet veel makkelijkere WO studies zijn, zou ik ook hbo overwegen.
Nee, dat is onzin. Het eerste jaar van rechten is berucht om zijn hoge uitval (50%+ is niet ongebruikelijk). Dat heeft te maken met de opzet van het eerste jaar, de relatief strenge tentamennering en de focus op een beperkt aantal competenties die getoetst worden. Wanneer dat niet jouw competenties zijn dan val je al rond de kerst door de mand. Het is zeer goed mogelijk (dat wordt bijna verwacht zelfs) dat een student geen aansluiting heeft met de materie.

Dat een studie als rechten niet bij een student past betekent niet dat er geen ander academisch onderwijs is dat wel bij de student past. Ik ken een boel uitvallers die last hadden van vakken als rechtsgeschiedenis en dergelijke maar bij een studie als economie vervolgens wel tot hun recht kwamen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_150804421
Maar goed dat er in de tijd van Ryon geen BSA was!
pi_150805146
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 00:32 schreef Kaptali het volgende:
Wat Pandarus ook zegt, je BSA moet je gewoon kunnen halen met voldoende intelligentie en inzet. Je moet heel goed bij jezelf nagaan of die inzet er echt is. Die kun je namelijk veranderen, mocht je bijvoorbeeld volgend jaar Rechtsgeleerdheid gaan studeren aan een andere uni. Maak je de verkeerde keuze, is er weer een jaar weg. Aangezien er niet veel makkelijkere WO studies zijn, zou ik ook hbo overwegen.
Elke WO studie is gewoon even moeilijk anders had je er niet hetzelfde toegangsbewijs voor nodig...
  donderdag 19 maart 2015 @ 10:54:52 #17
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_150805424
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 10:08 schreef Pandarus het volgende:
Maar goed dat er in de tijd van Ryon geen BSA was!
Had ik gehaald hoor. Maar goed, in mijn tijd werkten we nog met gildes en leermeesters.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  donderdag 19 maart 2015 @ 10:55:40 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_150805445
quote:
1s.gif Op donderdag 19 maart 2015 10:43 schreef Valentijnsdag het volgende:

[..]

Elke WO studie is gewoon even moeilijk anders had je er niet hetzelfde toegangsbewijs voor nodig...
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')