Dit ja, en dan bruin met zwarte isolatietape intapen.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:05 schreef Arnax het volgende:
Je kunt toch gewoon 2-aderig bruin/blauw gebruiken?
Voor 3 fasen word tegenwoordig de grijze ook wel gebruikt voor een van de fasen.quote:Op maandag 16 maart 2015 16:05 schreef derLudolf het volgende:
Grijs was heel vroeger de kleur van de aarde
quote:HARMONISATIE aderkleuren
De aderkleuren van kabels en buigzame leidingen zijn in 2001
binnen Europa geharmoniseerd in HD 308 S2-2001.
De belangrijkste veranderingen zijn:
o De aderkleuren van kabels en buigzame leidingen
worden gelijk
o Introductie van de kleur grijs voor de derde fase (L3)
o De kleurvolgorde van de fases verandert en wordt: bruin (L1), zwart (L2), grijs (L3)
o Drie-aderige kabels zonder groengele ader en vier-aderige kabels met groengele ader zijn standaard uitgevoerd zonder blauwe ader
Andere kenmerken zijn:
o Het omkleuren van de groengele ader (PE = beschermingsleiding) is niet meer toegestaan
o De functies van de kleuren groengeel (beschermingsleiding), blauw (nul), bruin en zwart blijven gelijk
o De aanduiding van een-aderige kabels en buigzame leidingen en van kabels en buigzame leidingen met meer dan 5 aders blijft ongewijzigd
Aanvulling: bij meer dan 1 lamp dient er een dubbelpolige schakelaar gemonteerd te worden.quote:Op maandag 16 maart 2015 18:19 schreef Ivo1985 het volgende:
Je kunt zonder problemen een 2-aderige grondkabel gebruiken. Bruin gebruik je dan als schakeldraad, blauw als nul en uiteraard sluit je binnen de aardmantel aan op de aardedraden van de betreffende groep.
Persoonlijk zou ik bekabeling die het huis uit gaat overigens altijd op een aparte aardlekautomaat aansluiten. Alleen voor een buitenlampje direct aan de gevel zou ik hierin eventueel een uitzondering maken. Een en ander in verband met storinggevoeligheid van de elektra buiten. Het is prettiger dat dan alleen de groep voor buiten en eventueel de schuur er uit klapt dan dat het halve huis zonder stroom zit.
Dat is wel verstandig; maar het is zeker geen keiharde NEN1010 eisquote:Op maandag 16 maart 2015 18:22 schreef cvboer2 het volgende:
[..]
Aanvulling: bij meer dan 1 lamp dient er een dubbelpolige schakelaar gemonteerd te worden.
Ik zou dan niet graag een installatie tegenkomen waaraan jij hebt gesleuteldquote:Op woensdag 18 maart 2015 19:25 schreef vaduz het volgende:
Kleuren zijn niet zo interessant, als je zelf maar onthoud welke kleur je waarvoor gebruikt hebt.
Nee maar bruin of zwart maakt natuurlijk niet extreem veel uit feitelijk zijn ze hetzelfde, eerder ben je voorzichtiger met bruin dan met zwart, tenminste, ik gooi zelden de stroom er af en bij bruin doe ik automatisch wat voorzichtiger dan bij zwart..quote:Op woensdag 18 maart 2015 20:05 schreef exlurker het volgende:
[..]
Ik zou dan niet graag een installatie tegenkomen waaraan jij hebt gesleuteld
Wat heb ik een hekel gekregen aan mensen met deze instelling.quote:Op woensdag 18 maart 2015 19:25 schreef vaduz het volgende:
Kleuren zijn niet zo interessant, als je zelf maar onthoud welke kleur je waarvoor gebruikt hebt.
Mijn hoogtepunt was lang geleden een zwart klusje bij mensen waar een lamp het niet meer deed, bij het opentrekken van de centraaldoos bleek dat een handig neefje de hele woning met zwart VD draad had gedaan, want dat was iets goedkoper.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 11:59 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
Wat heb ik een hekel gekregen aan mensen met deze instelling.
Met zo'n instelling verdien je gewoon een keer een optaterje om het af te leren. Gewoon gevaarlijk.quote:Op woensdag 18 maart 2015 19:25 schreef vaduz het volgende:
omg, echt alles?quote:Op vrijdag 20 maart 2015 15:46 schreef hottentot het volgende:
[..]
Mijn hoogtepunt was lang geleden een zwart klusje bij mensen waar een lamp het niet meer deed, bij het opentrekken van de centraaldoos bleek dat een handig neefje de hele woning met zwart VD draad had gedaan, want dat was iets goedkoper.
Dekseltje er weer opgedaan, mensen een fijne avond gewenst en weer naar huis gegaan, in dat soort rotzooi heb ik geen zin.
Yep alles.quote:Op zondag 22 maart 2015 19:54 schreef hans1985 het volgende:
[..]
omg, echt alles?
daar word je niet vrolijk van.
Hoeveel verschillende geschakelde lichtpunten zijn er?quote:Op maandag 23 maart 2015 10:43 schreef T_Killer het volgende:
Mag ik deze even kapen? Zit met een vraag over grondkabels:
Heb een aparte groep in de meterkast laten maken bij de verbouwing van het huis. Deze komt met een 3 aderige kabel uit de achtergevel. Heb afgelopen weekend een aantal potten in die achtergevel geboord (muur moet toch nog gestuct worden) en de kabel daarin gevoerd. Daar wil ik een stopcontact en schakelaars maken.
Vanuit daar wil ik constante stroom en geschakelde stroom de tuin inbrengen en daar verder vertakken. Welke kabel(s) kan ik hiervoor het beste gebruiken? Kan het met 1 kabel van 4 aders of 2 kabels van ieder 2?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |