abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juni 2015 @ 10:42:56 #201
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_153825738
quote:
12s.gif Op maandag 16 maart 2015 15:15 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Dorpskroeg, ons kent ons, rustige wegen, kleine kroegjes waar nog gerookt mag worden, etc.

Nee, Lutten had ik nooit van gehoord, maar genoeg andere dorpen in Nederland waar het wel zo werkt, dus 1+1=2.

De OP zelf geeft het ook aan; hij was een notoire drankrijder en ik vermoed dat het niet de eerste keer was dat hij daar aan de bar zat.
Hier bij ons in het dorp ken ik er ook eentje. Iedere dinsdagavond repetitie van de fanfare, na afloop een heel aantal biertjes naar binnen tikken en dan in de Hummer naar huis :X :N
All she wants and needs is just a little taste..
  dinsdag 15 september 2015 @ 13:37:08 #202
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156106142
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=226209&cat=1

quote:
De man die in maart onder invloed van alcohol in Lutten in de gemeente Hardenberg een baby doodreed, moet vandaag voor de rechtbank in Zwolle verschijnen.
Hij wordt verdacht van doodslag op de baby en poging tot doodslag op de vader. De 51-jarige man uit Hardenberg reed met zijn auto op 12 maart op de Dedemsvaartseweg-Noord een kinderwagen aan.
Automobilist zit sinds maart vast
De vader was met de baby langs de weg aan het wandelen. Het kind, een paar weken oud, overleed ter plekke. De automobilist zit sinds het ongeval vast.
De dood van de baby veroorzaakte een emotionele schokgolf in Lutten. Honderden mensen betoonden met een erehaag hun eer aan de overleden baby Milan. De mensen stonden aan weerszijden van de weg om de rouwstoet uitgeleide te doen.
Uiting aan verdriet en machteloosheid
De erehaag was een initiatief van Plaatselijk Belang Lutten. Dat merkte dat veel mensen in het dorp uiting wilden geven aan hun verdriet en machteloosheid.
  dinsdag 15 september 2015 @ 23:29:33 #203
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156129502
Het OM eist 4 jaar, de advocaat vindt een taakstraf wel voldoende...

quote:
ZWOLLE - De rechtszitting over het verkeersongeval waarbij baby Milan dit voorjaar in Lutten om het leven kwam diende dinsdagmiddag voor de rechtbank in Zwolle. De officier van justitie vorderde een gevangenisstraf van 4 jaar. De advocaat van de verdachte meent dat een zware taakstraf voldoende is. De uitspraak van de rechter volgt 29 september.

De 51-jarige Gerrit G. – ook woonachtig in Lutten – is aangeklaagd wegens doodslag en poging tot doodslag; hij reed de baby en zijn vader (die ernstig gewond raakte) in de net ingevallen duisternis aan op 12 maart. Hij had flink gedronken, bijna 1,5 pro mille, driemaal het wettelijk toelaatbare.

De nieuwste updates verschijnen bovenaan in het liveblog.

Doodrijder baby Milan uit Lutten voor de rechter

Vandaag verschijnt Gerrit G., de man die in maart baby Milan in Lutten doodreed, voor de rechtbank in Zwolle. Verslaggever Paolo Laconi is aanwezig in de rechtbank en doet live verslag.

De rechter sluit de zitting. Uitspraak op 29 september om half twee. Sep 15, 2015 5:23 PM CEST

Laatste woord is aan verdachte Gerrit G. Die maakt daar geen gebruik van. 'Er is al genoeg gezegd.' Sep 15, 2015 5:22 PM CEST

Reactie OvJ op pleidooi door advocaat voor strafvermindering door berichtgeving in media. 'Zie geen aanleiding mijn eis te verminderen. Een maximale werkstraf is in deze zaak niet passend, dan rijst de vraag: hoeveel veroordelingen voor rijden onder invloed moet je op je naam hebben staan voor er een onvoorwaardelijke gevangenisstraf wordt opgelegd?' Sep 15, 2015 5:21 PM CEST

Advocaat is niet eens met strafeis van OvJ. Onvoorwaardelijke straf is logisch, maar grootste deel van straf heeft hij met voorarrest van 6 maanden al gehad. Daarbij kijk ik ook naar andere uitspraken. 'Kan me voorstellen dat er een maximale werkstraf wordt opgelegd.' Sep 15, 2015 5:17 PM CEST

Advocaat: Er moet rekening gehouden worden met de manier waarop er in de media over mijn cliënt bericht is. De pers is heel ongenuanceerd aan het schrijven geweest. G. is neergezet als een notoire alcoholist. Telegraaf noemde mijn client zelfs 'zuipschuit Gerrit'. De berichtgeving heeft erin geresulteerd dat er door de VVD in de Tweede Kamer zelfs vragen zijn gesteld. De media hadden zorgvuldiger moeten berichten. Daar moet in de stafmaat rekening mee worden gehouden. Sep 15, 2015 5:15 PM CEST

Advocaat: welke straf kan opgelegd worden? 'Realiseer mij heel goed dat voor nabestaanden geen enkele straf het leed kan goedmaken.' Volgens advocaat is zijn client volledig toerekeningsvatbaar en zou het goed kunnen dat hij de gevaren van rijden onder invloed heeft onderschat. Sep 15, 2015 5:11 PM CEST

Advocaat: Ja, er is sprake van rijden onder invloed. Maar er is geen sprake van roekeloosheid, van rare inhaalmanoeuvres et cetera. Wat overblijft is alleen het rijden onder invloed, 'aanmerkelijk onvoorzichtig rijden'. Sep 15, 2015 5:05 PM CEST

Advocaat eist vrijspraak voor doodslag en poging tot doodslag. Sep 15, 2015 5:02 PM CEST

Advocaat: Ja, de verklaringen van de cafévriend van G. zijn tegenstrijdig. OvJ wil er geen waarde aan hechten. Ik doe dat wel, want in zijn derde en laatste verklaring stond hij onder ede. In die verklaring zegt hij dat G. niet onder invloed was en dat mijn cliënt normaal wegreed bij het café. Mijn cliënt is dus niet als een soort zatlap weggereden. Wel als een paal boven water staat dat hij met te veel alcohol op achter het stuur is gaan zitten en naar huis is gereden. Sep 15, 2015 5:00 PM CEST

Advocaat: Getuigen in café hebben verklaringen afgelegd tegen mijn cliënt. Maar feit is ook dat, als het allemaal waar is wat zij hebben verklaard, zij niet hebben ingegrepen en G. ervan hebben weerhouden in zijn auto weg te rijden. Sep 15, 2015 4:58 PM CEST

Advocaat: Er is geen sprake geweest van onoplettend rijgedrag door mijn cliënt. Wel heeft hij gereden onder invloed. En ja, dat was veel te hoog. Sep 15, 2015 4:57 PM CEST

Advocaat: de reconstructie die in juli is uitgevoerd heeft meer inzicht verschaft. Daaruit komen een aantal interessante waarnemingen. Een van de belangrijkste is die van de agent die de tweede rijproef deed. Die zag twee koplampen in zijn richting schijnen. In een flits zag hij twee personen rechts langs de weg staan. Werd door licht koplampen belemmerd, had schrikreactie. Kon niet uitwijken door tegemoetkomend voertuig en had geen tijd om af te remmen. Advocaat vindt daarom, in tegenstelling tot OvJ, dat er wel sprake was van een gevaarlijke verkeerssituatie. Bovendien was het al vrij donker. Sep 15, 2015 4:50 PM CEST

Advocaat: Verkeers Ongevallen Analyse heeft onderzoek gedaan en komt ook niet tot een snelheid. Ook is er vlak voor de plek van het ongeval een snelheids beperkende drempel. Er kan daarom niet gesteld worden dat mijn client te hard heeft gereden. Sep 15, 2015 4:47 PM CEST

Advocaat: G. heeft verklaard dat hij niet te hard heeft gereden, 50 kilometer per uur, de maximaal toegestane snelheid. Advocaat: 'Ja, er zijn getuigenverklaringen die zeggen dat hij harder heeft gereden. Maar het is algemeen bekend dat het heel lastig is om snelheid in te schatten. Het zijn verklaringen die op gevoel zijn gegeven, daar kun je getuigentechnisch niet veel waarde aan hechten.' Sep 15, 2015 4:44 PM CEST

Advocaat: er is in deze zaak, hoe gruwelijk de zaak ook is, geen sprake van doodslag of poging tot doodslag. Er is nooit sprake geweest van opzet, mijn cliënt heeft baby Milan nooit willen doden en de vader nooit willen verwonden. Sep 15, 2015 4:39 PM CEST

Advocaat van verdachte neemt nu het woord. Sep 15, 2015 4:36 PM CEST

Strafeis OvJ: 'Ik vorder een gevangenisstraf van 4 jaar met aftrek van voorarrest. En vorder een ontzegging van de rijbevoegdheid van 5 jaar.' Sep 15, 2015 4:33 PM CEST

OvJ laat zwaar meewegen dat G. een groot strafblad had mbt alcohol in het verkeer. Dat heeft hem er blijkbaar niet van doordrongen dat alcohol en verkeer niet samen gaan. 'Dat reken ik hem heel zwaar in zijn nadeel aan.' Sep 15, 2015 4:31 PM CEST

OvJ: Natuurlijk heeft G. spijt, was er niet op uit leed te veroorzaken. Maar dat is wel gebeurd. Zijn berouw kan onpeilbare leed niet vergoeden. Geen enkele straf kan dit onrecht vergelden. Ouders krijgen Milan er niet voor terug. G. is voor heel veel leed verantwoordelijk. Sep 15, 2015 4:28 PM CEST

OvJ: het ongeluk heeft veel te weeg gebracht in de samenleving. Er zijn zelfs Kamervragen over gesteld. Hoe kon dit gebeuren? 'Omdat G. te veel had gedronken. Maar ook is de barvrouw alcohol blijven schenken terwijl ze wist dat hij vaker veroordeeld was voor rijden onder invloed.' Sep 15, 2015 4:26 PM CEST

OvJ over G's strafblad: die is aanzienlijk, is meermaals veroordeeld voor rijden onder invloed. Sep 15, 2015 4:25 PM CEST

OvJ: G. is volledig toerekeningsvatbaar. Advies reclassering om G. te behandelen, neemt OvJ niet over. 'Zie daar het nut niet van in.' Sep 15, 2015 4:24 PM CEST

OvJ: bij G. is sprake van een grote mate van verwijtbare aansprakelijkheid, er is sprake van 'grove schuld'. Dit kan wettig en overtuigend worden bewezen. Sep 15, 2015 4:21 PM CEST

OvJ: verdachte had te veel op, was niet oplettend, maar er was geen sprake van doldriest rijgedrag, dus was er in juridische zin geen sprake van roekeloosheid. Sep 15, 2015 4:20 PM CEST

OvJ: er is onvoldoende bewijs voor de doodslag op baby Milan en ook voor de poging tot doodslag op de vader en de zware mishandeling van de vader is onvoldoende bewijs. OvJ zal daarvoor vrijspraak vragen, gelooft niet dat G. baby Milan met opzet heeft doodgereden. Ook van voorwaardelijke opzet (willens en wetens risico aanvaarden door verkeersgedrag een dodelijk slachtoffer te maken) is geen sprake, daarvoor is te weinig bewijs. OvJ: 'Ik kan niet aantonen dat het G. om het even was dat hij iemand zou doodrijden. Ja, hij heeft risico genomen door met alcohol op achter stuur te kruipen, ja hij liep in een proeftijd, ja hij reed te veel naar rechts. Maar het is te weinig om te bewijzen dat hij willens en wetens het risico heeft genomen iemand dood te rijden.' Sep 15, 2015 4:13 PM CEST
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 16 september 2015 @ 09:42:35 #204
265283 maickeltje
Nothing to lose
pi_156134657
4 jaar....ik vind het 4 jaar te weinig.
Maar volgens mij zijn hier wel is taakstraffen voor gegeven...Dus opzich..
  woensdag 16 september 2015 @ 09:55:51 #205
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_156134989
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 09:42 schreef maickeltje het volgende:
Ik vind het ook te weinig, maar als je sommige mensen op FB tekeer ziet gaan :N
  woensdag 16 september 2015 @ 10:15:11 #206
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156135396
quote:
We moeten eerst maar eens zien wat het gaat worden.... als de eis van OM 4 jaar is, dan is de kans klein dat het meer dan dat gaat worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_156135563
quote:
Volgens mij is het al uitzonderlijk dat die man überhaupt vast zit sinds ongeluk. Meestal staan ze 1 minuut na blaastest al weer buiten te huppelen dacht ik
pi_156135641
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 10:15 schreef Leandra het volgende:

[..]

We moeten eerst maar eens zien wat het gaat worden.... als de eis van OM 4 jaar is, dan is de kans klein dat het meer dan dat gaat worden.
ik heb het vermoeden dat de doodslag en poging tot doodslag niet bewezen kan worden...

de snelheid waarmee de persoon gereden heeft kan niet worden vastgesteld en bij een reconstructie werd ook een agent die de route reed erg verrast door een tegenligger en kon nauwelijks een persoon staand naast de weg ontwijken, wat doet vermoeden dat de betreffende situatie zelf al gevaarlijk genoeg was buiten de invloed van die automobilist.

Voor doodslag zal bewezen moeten worden dat de automobilist overdreven roekeloos gereden heeft, waarbij de alcohol hooguit een factor is, maar ook andere feiten vastgesteld moeten worden, en geheel zelf voor de dood vand e baby en zware verwonding vand e vader verwantwoordelijk was en geen andere factoren als een gevaarlijke verkeerssituatie.
Dat lijkt erg moeilijk te zijn.

de strafeis van 4 jaar is gebaseerd op die doodslag/poging tot doodslag... als dat niet bewezen kan worden geacht, moet ook de rechter in de strafmaat uiteindelijk naar beneden.

[ Bericht 3% gewijzigd door RM-rf op 16-09-2015 10:35:54 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_156135779
de snelheid kan niet bepaald worden omdat die man een vader en kind aanrijdt en dan niet stopt.
:(
  woensdag 16 september 2015 @ 10:48:11 #210
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_156136002
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 10:28 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik heb het vermoeden dat de doodslag en poging tot doodslag niet bewezen kan worden...

de snelheid waarmee de persoon gereden heeft kan niet worden vastgesteld en bij een reconstructie werd ook een agent die de route reed erg verrast door een tegenligger en kon nauwelijks een persoon staand naast de weg ontwijken, wat doet vermoeden dat de betreffende situatie zelf al gevaarlijk genoeg was buiten de invloed van die automobilist.

Voor doodslag zal bewezen moeten worden dat de automobilist overdreven roekeloos gereden heeft, waarbij de alcohol hooguit een factor is, maar ook andere feiten vastgesteld moeten worden, en geheel zelf voor de dood vand e baby en zware verwonding vand e vader verwantwoordelijk was en geen andere factoren als een gevaarlijke verkeerssituatie.
Dat lijkt erg moeilijk te zijn.

de strafeis van 4 jaar is gebaseerd op die doodslag/poging tot doodslag... als dat niet bewezen kan worden geacht, moet ook de rechter in de strafmaat uiteindelijk naar beneden.
En toch kiest meneer ervoor om met drank op die gevaarlijke route te gaan rijden, en hij weet dat het een gevaarlijke route is....
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_156136437
quote:
0s.gif Op woensdag 16 september 2015 10:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

En toch kiest meneer ervoor om met drank op die gevaarlijke route te gaan rijden, en hij weet dat het een gevaarlijke route is....
De keuze een route te rijden maakt iemand niet gelijk verantwoordelijk voor doodslag.

Ik geef overigens geen mening maar leg gewoon de wettelijke basis uit... als je iemand voor doodslag aanklaagt moet je heel duidelijk maken dat het volledig zijn opzettelijke gedrag was dat tot de dood leidde.
Oftewel, het gaat er werkelijk om of de automobilist in rijgedrag ook extra roekeloos zich gedroeg

Bv de beschrijving van die tweede reconstructie waarbij een agent aangeeft nauwelijks een ongeluk te kunnen vermijden in vrijwel gelijksoortige omstandigheden, doen wel degelijk twijfels opkomen en bij twijfel kan een rechter de man zeker niet zomaar schuldig aan doodslag spreken...

Hij blijft wel schuldig aan het ongeval, Dood door schuld, het vluchten van plaats delict en het dronken rijden, maar voor doodslag moet het bewijs zeer sterk zijn en mag geen twijfel zijn of teveel niet bewezen factoren (zoals bv de gereden snelheid).

Ik zou ook graag zeggen dat het anders is, en die man vast en zeker een harde straf krijgt, maar puur objectief gezien denk ik ook dat het voor de rechter lastig zal zijn hem wel voor doodslag/poging tot doodslag schuldig te spreken, gezien het ontbreken van snelheidsvaststelling, die tweede reconstructrie en enkele tegenstrijdige uitspraken van getuigen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_156488613
De man zat dronken achter het stuur en hij is 7 keer in 30 jaar tijd betrapt op het dronken achter het stuur rijden. Ook heeft hij al een cursus gehad en is hem al eerder zijn rijbewijs afgenomen. Hij heeft meerdere waarschuwingen gehad. Vinden jullie zijn straf te laag? Of te hoog?

http://www.spitsnieuws.nl(...)voor-doodrijden-baby

[ Bericht 7% gewijzigd door polderturk op 30-09-2015 00:23:00 ]
  woensdag 30 september 2015 @ 00:14:19 #213
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_156488663
Over 2 jaar vrij na goed gedrag.

Echt, de strafmaten in dit land zijn soms weerzinwekkend.
Zuiger van het FOK!-OMT
  woensdag 30 september 2015 @ 00:15:25 #214
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_156488682
Te hoog. Dank je dat je het vraagt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_156488739
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:14 schreef DonDruiper het volgende:

Echt, de strafmaten in dit land zijn soms weerzinwekkend.
In de VS heeft een Nederlander die dronken achter het stuur iemand dood had gereden 20 jaar cel gekregen. Hij zit daar nog steeds vast.

De man heeft de baby niet opzettelijk doodgereden. Daar moeten we ook rekening mee houden. De straf mag wel iets zwaarder zijn. Bijvoorbeeld 6 jaar.
  woensdag 30 september 2015 @ 00:19:25 #216
445514 DonDruiper
pi_156488780
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:17 schreef polderturk het volgende:

[..]

De man heeft de baby niet opzettelijk doodgereden.
Dat zou er ook nog eens bij moeten komen.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_156488866
quote:
Ik heb de link gecorrigeerd.
  woensdag 30 september 2015 @ 00:24:07 #218
395200 deadprez
One more rail
pi_156488881
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:23 schreef polderturk het volgende:

[..]

Ik heb de link gecorrigeerd.
aight
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
  woensdag 30 september 2015 @ 00:24:13 #219
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_156488886
Goedkope prijs voor n jong leven dat nog zo'n toekomst in het vooruitzicht had. Dit land gaat echt steeds meer en meer kapot..
pi_156488936
Zo iemand moet je gewoon afmaken. Mensen die keer op keer zat achter het stuur kruipen heb je niets aan, leren totaal niet van hun eigen achterlijkheid, voegen niets toe aan de samenleving en brengen enkel anderen maar in gevaar.
  woensdag 30 september 2015 @ 00:27:05 #222
395200 deadprez
One more rail
pi_156488947
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
iets meer info
Stop the violence
Down with the hate
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_156488997
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:27 schreef deadprez het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
iets meer info
Aight
  woensdag 30 september 2015 @ 00:31:12 #224
445514 DonDruiper
pi_156489018
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:27 schreef deadprez het volgende:
SPOILER
iets meer info
De rechtbank legt een hogere rijontzegging op dan was geëist door de officier van justitie omdat hij niet leert van straffen in het verleden.

Dit staat o.a. in het stuk.

Wauw.. hogere rijontzegging. Dat zal hem leren zeg. Na 2 jaar vrij na goed gedrag.

In wat voor land leef ik godverdomme.
Zuiger van het FOK!-OMT
  woensdag 30 september 2015 @ 00:31:51 #225
395200 deadprez
One more rail
pi_156489029
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:29 schreef polderturk het volgende:

[..]

Aight
is misschien wel handig als in de op spits als bron wordt gebruikt.
Stop the violence
Down with the hate
  woensdag 30 september 2015 @ 00:32:25 #226
396591 moddermonster
advocaat van de duivel
pi_156489040
Gevangenisstraf is veel te hoog. Daarentegen vind ik de rijontzegging nogal aan de korte kant
pi_156489069
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:31 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

De rechtbank legt een hogere rijontzegging op dan was geëist door de officier van justitie omdat hij niet leert van straffen in het verleden.

Wauw.. hogere rijontzegging. Dat zal hem leren zeg. Na 2 jaar vrij na goed gedrag.

Idioot natuurlijk. Wat mij betreft mag je na drie keer dronken achter het stuur betrapt worden al nooit meer rijden.

Dronken achter het stuur is namelijk niet heel verschillend van willekeurig met een geweer rond je schieten in het openbaar.
  woensdag 30 september 2015 @ 00:34:54 #228
395200 deadprez
One more rail
pi_156489085
quote:

[..]

Dan straffen die D66-rechters eens strenger dan de eis, is het weer niet goed.
Stop the violence
Down with the hate
  woensdag 30 september 2015 @ 00:35:37 #229
445514 DonDruiper
pi_156489094
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:33 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Idioot natuurlijk. Wat mij betreft mag je na drie keer dronken achter het stuur betrapt worden al nooit meer rijden.

Dronken achter het stuur is namelijk niet heel verschillend van willekeurig met een geweer rond je schieten in het openbaar.
Als je keer op keer de fout in gaat mag je wat mij betreft TBS krijgen. Zulke mensen zijn een gevaar voor de samenleving.
Zuiger van het FOK!-OMT
  woensdag 30 september 2015 @ 00:36:00 #230
434283 topdeck
graag op anoniem
pi_156489103
Gezien zijn strafblad lijkt, op 1e gezicht, 4jaar te laag :/
graag op anoniem
pi_156489123
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:14 schreef DonDruiper het volgende:
quote:
Na 2 jaar vrij na goed gedrag.
Misschien mis ik iets, maar waar haal je dit vandaan?
pi_156489182
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:37 schreef Tchock het volgende:

[..]

[..]

Misschien mis ik iets, maar waar haal je dit vandaan?
Nederlandse regelgeving, veelvoorkomende situatie in het Nederlandse rechtssysteem
pi_156489217
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:40 schreef Kaashapje het volgende:

[..]

Nederlandse regelgeving, veelvoorkomende situatie in het Nederlandse rechtssysteem
Ja, dat is dat een veroordeelde bij goed gedrag na tweederde van zijn straf vrij kan komen. Overigens blijft de rest dan wel als voorwaardelijke straf staan, dus als je opnieuw de fout in gaat moet je alsnog de rest uitzitten.

Gaat me er meer om dat tweederde van vier geen twee is, maar twee jaar en acht maanden, waar nog een maand bij komt die hij al voorwaardelijk had staan.
pi_156489298
OT: de maximumstraf voor dit delict is negen jaar. Wat dat betreft is vier jaar weinig. De rechter zal hebben meegewogen dat hij twaalf jaar niet mag rijden, wat echt extreem lang is.

Ik vind persoonlijk dat dit soort gevallen altijd een onrechtvaardige uitkomst hebben. De dader heeft nooit dit gevolg gewild en is absoluut geen moordenaar. Moet je diegene dan vele jaren achter de tralies gooien? Anderzijds is natuurlijk geen enkele straf reparatie voor het verschrikkelijke leed dat is aangedaan.

edit: Sorry, ik keek verkeerd. Maximumstraf is 4,5 jaar. Dan vind ik de celstraf helemaal niet weinig, rekening houdend met wat de wet toestaat.
  woensdag 30 september 2015 @ 00:57:22 #235
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_156489447
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:46 schreef Tchock het volgende:
De dader heeft nooit dit gevolg gewild en is absoluut geen moordenaar.
Dat is toch totaal niet relevant meer als je al honderdduizend keer ladderzat achter het stuur hebt gezeten?
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_156489514
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:57 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Dat is toch totaal niet relevant meer als je al honderdduizend keer ladderzat achter het stuur hebt gezeten?
Ik vind van wel. Laat ik voorop stellen: wat hij gedaan heeft is volkomen achterlijk en ik praat het op geen enkele manier goed.

Maar het is wel iets anders dan berekenend iemand omleggen. Hij stapt dronken in een auto (volgens het vonnis heeft hij geen stoornissen of alcoholverslaving, dus dat betekent dat het echt een randdebiel is), rijdt naar huis, komt onderweg een kinderwagen tegen die half op de weg en half op een oprit staat en omdat hij traag reageert door de drank kan hij niet uitwijken.

Hij is nu zijn auto kwijt, moet meer dan 2,5 jaar de cel in, mag niet rijden tot er maximaal drie nieuwe Amerikaanse presidenten zijn geweest en moet verder leven met de gedachte dat hij een baby heeft gedood. Hoe veel zwaarder moet je iemand nog straffen? Los je iets op, of is het rechtvaardiger, om iemand in plaats van dit alles vijftien tot twintig jaar achter slot en grendel te stoppen zoals je zou doen met iemand die met voorbedachte rade een baby vermoordt?

Ik vind van niet.
pi_156489563
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik vind van wel. Laat ik voorop stellen: wat hij gedaan heeft is volkomen achterlijk en ik praat het op geen enkele manier goed.

Maar het is wel iets anders dan berekenend iemand omleggen. Hij stapt dronken in een auto (volgens het vonnis heeft hij geen stoornissen of alcoholverslaving, dus dat betekent dat het echt een randdebiel is), rijdt naar huis, komt onderweg een kinderwagen tegen die half op de weg en half op een oprit staat en omdat hij traag reageert door de drank kan hij niet uitwijken.

Hij is nu zijn auto kwijt, moet meer dan 2,5 jaar de cel in, mag niet rijden tot er maximaal drie nieuwe Amerikaanse presidenten zijn geweest en moet verder leven met de gedachte dat hij een baby heeft gedood. Hoe veel zwaarder moet je iemand nog straffen? Los je iets op, of is het rechtvaardiger, om iemand in plaats van dit alles vijftien tot twintig jaar achter slot en grendel te stoppen zoals je zou doen met iemand die met voorbedachte rade een baby vermoordt?

Ik vind van niet.
hij heeft de cursussen gevolgd en heeft kunnen weten wat de gevolgen kunnen zijn en toch stapt hij achter het stuur
pi_156489603
120 uur taakstraf leek mij genoeg
Zie!
pi_156489611
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:06 schreef shiftsix het volgende:

[..]

hij heeft de cursussen gevolgd en heeft kunnen weten wat de gevolgen kunnen zijn en toch stapt hij achter het stuur
Iedereen weet wat de gevolgen zijn. Deze man heeft overduidelijk een probleem en/of is niet in staat om de consequenties van zijn daden vooraf te overzien. De discussie kan toch wel iets genuanceerder dan dit?

Bovendien: denk eens daadwerkelijk na wat het betekent om een rijontzegging te hebben van 12 jaar en daarnaast meerdere jaren de cel in te moeten. Baan kwijt, huis waarschijnlijk kwijt, relaties en contacten weg, het is niet niets :')
pi_156489640
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:09 schreef Tchock het volgende:

[..]

Iedereen weet wat de gevolgen zijn. Deze man heeft overduidelijk een probleem en/of is niet in staat om de consequenties van zijn daden vooraf te overzien. De discussie kan toch wel iets genuanceerder dan dit?

Bovendien: denk eens daadwerkelijk na wat het betekent om een rijontzegging te hebben van 12 jaar en daarnaast meerdere jaren de cel in te moeten. Baan kwijt, huis waarschijnlijk kwijt, relaties en contacten weg, het is niet niets :')
Hij is idd niet in staat om de consequenties van zijn daden vooraf te overzien en daarom een gevaar voor de samenleving

er zijn genoeg mensen zonder rijbewijs, hij red het wel
pi_156489656
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:02 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik vind van niet.
Meneer is 7 keer veroordeeld voor het beschonken rijden, heeft cursussen moeten volgen waarin de mogelijke consequenties van zijn achterlijke gedrag worden uitgelegd maar heeft er alsnog schijt aan. Als het zijn eerste keer was geweest had ik 4 jaar acceptabel gevonden, maar alles hier in ogenschouw nemend vind ik dat deze man als moordenaar berecht zou moeten worden.

Iedere jan lul weet dat je reactievermogen achteruit gaat als je zat bent en dat rijden dan wel het laatste is wat je moet doen.

Schiet iemand er iets mee op als deze man langer vast zit? Ongetwijfeld niet. Maar niemand heeft er ook iets aan wanneer we dit soort dom volk maar vrij laten rondlopen.
pi_156489677
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:17 schreef polderturk het volgende:
De man heeft de baby niet opzettelijk doodgereden.
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 00:12 schreef polderturk het volgende:
en hij is 7 keer in 30 jaar tijd betrapt op het dronken achter het stuur rijden
Wel dus.
pi_156489688
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:13 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Meneer is 7 keer veroordeeld voor het beschonken rijden, heeft cursussen moeten volgen waarin de mogelijke consequenties van zijn achterlijke gedrag worden uitgelegd maar heeft er alsnog schijt aan. Als het zijn eerste keer was geweest had ik 4 jaar acceptabel gevonden, maar alles hier in ogenschouw nemend vind ik dat deze man als moordenaar berecht zou moeten worden.

Iedere jan lul weet dat je reactievermogen achteruit gaat als je zat bent en dat rijden dan wel het laatste is wat je moet doen.
Ja, iedere jan lul weet dat. Zou je zeggen. Toch zijn er vele tienduizenden gevallen per jaar (en dan heb je het uiteraard alleen over de mensen die betrapt worden). Daarbij vallen elk jaar minstens honderd doden.
pi_156489695
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:13 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Schiet iemand er iets mee op dat deze man vast zit? Ongetwijfeld niet. Maar niemand heeft er ook iets aan wanneer we dit soort dom volk maar vrij laten rondlopen.
net als dit dus ongeveer

https://nl.wikipedia.org/wiki/Porsche-arrest
pi_156489698
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:14 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

[..]

Wel dus.
Nee. Niet in de echte wereld en al helemaal niet in de juridische.
pi_156489701
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:15 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee. Niet in de echte wereld en al helemaal niet in de juridische.
Voorwaardelijke opzet.
pi_156489774
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ja, iedere jan lul weet dat. Zou je zeggen. Toch zijn er vele tienduizenden gevallen per jaar (en dan heb je het uiteraard alleen over de mensen die betrapt worden). Daarbij vallen elk jaar minstens honderd doden.
En de milde straffen die we nu uitdelen helpen klaarblijkelijk niet om het probleem te verminderen. Wat mij betreft pakken we rijden onder invloed veel strenger aan dan nu het geval is.
pi_156489801
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:15 schreef Childofthe90s het volgende:

[..]

Voorwaardelijke opzet.
Dan moet hij dus de aanmerkelijke kans hebben aanvaard dat hij, door met drank op te rijden, iemand zou doodrijden. Uit het vonnis:

quote:
Naar het oordeel van de rechtbank kan uit het hierboven vastgestelde rijgedrag van verdachte onder de gegeven omstandigheden niet worden afgeleid dat hij de aanmerkelijke kans op een ongeval met dodelijke afloop bewust heeft aanvaard. Bij dat oordeel speelt onder meer een rol dat verdachte geen personen op of langs de weg heeft gezien. Hij meende kennelijk dat de weg vrij was en heeft, verkerend in die veronderstelling, uiterst rechts gereden, waarbij niet is vast komen te staan dat hij te hard heeft gereden. Dat verdachte met drank op achter het stuur zat maakt dit oordeel niet anders.
Het enkele feit dat je met te veel drank op achter het stuur gaat zitten maakt niet dat er een aanmerkelijke kans op een dodelijk ongeval is, zeker niet als je je aan de verkeersregels houdt.

Je moet ook onthouden dat voorwaardelijk opzet zéér zelden aanwezig is. Je moet dan zulke extreme risico's hebben genomen dat het gerechtvaardigd is te doen alsof iemand iets opzettelijk deed. Dat is hier niet van toepassing. Even kanttekening omdat ik me dat zelf afvroeg: hij had een promille van 1,5, wat neerkomt op een glas of 7-8.
pi_156489831
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:23 schreef Tchock het volgende:
Het enkele feit dat je met te veel drank op achter het stuur gaat zitten maakt niet dat er een aanmerkelijke kans op een dodelijk ongeval is.
En dus is dus zo ziekelijk verkeerd. Als je dronken achter het stuur gaat zitten, neem je willens en wetens het risico dat er doden vallen. Dat moet de rechterlijke macht maar eens inzien.

Hier een voorbeeld waar het Hof er wel zo over oordeelt:

quote:
Blijkens het onderzoek ter terechtzitting, de verklaringen van verdachte afgelegd bij de politie en het de verdachte betreffend uittreksel uit het Justitieel Documentatieregister d.d. 7 juni 2006 - inhoudende 2 eerdere veroordelingen voor het rijden onder invloed met een personenauto - wist de verdachte welk effect alcohol op zijn lichaam en geest had en zou hebben en derhalve dat inwendig gebruik van alcohol zijn rijvaardigheid nadelig beïnvloedt.

Uit de bovenstaande feiten en omstandigheden leidt het hof af dat het de verdachte kennelijk om het even is geweest of hij op de bewust avond van 19 augustus 2005, als 'sterke verkeersdeelnemer' rijdend in zijn auto op de openbare weg te Breda, 'zwakkere verkeersdeelnemers', zoals [slachtoffer] als fietster, zou aanrijden. Een dergelijk gevolg heeft verdachte kennelijk op de koop toe genomen. Verdachte heeft aldus willens en wetens de aanmerkelijke kans aanvaard dat hij - door op vorenomschreven wijze te handelen - de dood van het slachtoffer [slachtoffer] zou veroorzaken.
pi_156489832
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2015 01:21 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

En de milde straffen die we nu uitdelen helpen klaarblijkelijk niet om het probleem te verminderen. Wat mij betreft pakken we rijden onder invloed veel strenger aan dan nu het geval is.
Harder straffen helpt helemaal niet tegen dit soort zaken. Denk je echt dat mensen nu in de auto stappen, wetende dat bij een ongeluk drie tot negen jaar cel boven hun hoofd hangt, dat niet doen als het tien jaar is? Of twintig? Natuurlijk niet.

Ik vind het bijvoorbeeld stuitend om te lezen dat verschillende (!) getuigen hebben gezien dat hij niet meer kon rijden toen hij het café verliet en hij toch in de auto is gestapt. Dan is er ook met de sociale controle iets goed mis, als je het mij vraagt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')