Best regards,
deijsje
[Dit bericht is gewijzigd door deijsje op 07-11-2002 16:21]
quote:En jij wilt zeggen dat Toon Hermans geen geweldige gedichten heeft
Op donderdag 7 november 2002 15:56 schreef deijsje het volgende:
Plaats hier het door de literaire wereld meest gewardeerde gedicht dat je kent. Dus geen Toon Hermans o.i.d. maar echte kwaliteit!Best regards,
deijsje
quote:
Op donderdag 7 november 2002 15:59 schreef Boost het volgende:[..]
En jij wilt zeggen dat Toon Hermans geen geweldige gedichten heeft
Ik zat me al voor het raam te vervelen, ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen (even uit het hoofd, weet het niet zeker meer hoe de eerste zin was.... )
ik denk niet dat je het eens kan worden met iemand over welk gedicht beter is , en welke dichter het best is.
dat is per persoon verschillend
Ach, had ik maar een bezem
zei het stekelvarken
Dan stak ik de steel in m'n reet
en ging ik lekker harken
O Arbeiders
O Arbeiders, ik ben niets dan de trap,
Waarlangs uw Schoonheid naar de Toekomst stijgt.
In mijn oneindige liefde voor 't Heelal,
In d'onuitsprekelijke voor de Menschheid,
Klimt Uwe schoonheidsliefde zacht naar boven,
Zooals een schoone Vrouw die een trap bestijgt.
Vergeeft mij, Arbeiders, dat 'k in dit moeilijke,
Het ontstaan des van slaaf vrij wordenden Mensch,
Arbeiders-Mensch, eeuwig, eeuwig geknecht,
Zoo zwaar te beschrijven, soms, dikwijls, haper.
Het is mij of mijn taal even zwaar is
Te bevrijden, als van u, Arbeiders,
Gij zelf.
Wij dragen even zware ketenen,
Gij en ik, wij bevrijde' ons even zwaar.
Het is zoo zwaar voor u u los te schudden,
Het is zoo zwaar voor mij de liefde te brengen,
De nieuwe liefde, De Geest der Muziek
Der nieuwe, vrij wordende, vrije Menschheid.
[fragment uit Pan, 1916]
Mijn moeder is mijn naam vergeten.
Mijn kind weet nog niet hoe ik heet.
Hoe moet ik mij geborgen weten?
Noem mij, bevestig mijn bestaan,
Laat mijn naam zijn als een keten.
Noem mij, noem mij, spreek mij aan,
o, noem mij bij mijn diepste naam.
Voor wie ik liefheb, wil ik heten.
Neeltje Maria Min
Er was eens een vrouwtje uit Epen,
Die had het voltooid deelwoord niet goed begrepen,
Ze vroeg na de daad,
Met de mond vol met zaad,
Heb ik nou gepijpt of gepepen
quote:Toon bedoelt het prima en schrijft prachtige stukken, maar echte gedichten schrijft hij niet. Waarschijnlijk versta jij niet hetzelfde onder gedichten als ik.
Op donderdag 7 november 2002 15:59 schreef Boost het volgende:[..]
En jij wilt zeggen dat Toon Hermans geen geweldige gedichten heeft
quote:
Op donderdag 7 november 2002 16:10 schreef Adugra het volgende:
Mijn meest gewaardeerde gedicht allertijden:Er was eens een vrouwtje uit Epen,
Die had het voltooid deelwoord niet goed begrepen,
Ze vroeg na de daad,
Met de mond vol met zaad,
Heb ik nou gepijpt of gepepen
Een Eeuwige Top100 nominatie
Ik wil niet weten wat jou meest gewaardeerde gedicht is, dat is veel te persoonlijk. Ik wil weten wat in de literaire wereld een gewaardeerde gedicht is. Dus een gedicht waarvan andere dichters zouden zeg: 'Dat zit goed in elkaar man!'
Toen hij bespeurde hoe de nevel van de tijd
in d' ogen van zijn vrouw de vonken uit kwam doven
haar wangen had verweerd, haar voorhoofd had doorkloven,
toen wendde hij zich af en vrat zich op van spijt.
Hij vloekte en ging te keer en trok zich bij de baard
en mat haar met de blik, maar kon niet meer begeren,
hij zag de grootse zonde in duivelsplicht verkeren
en hoe zij tot hem opkeek als een stervend paard.
Maar sterven deed zij niet, al zoog zijn helse mond
het merg uit haar gebeente, dat haar toch bleef dragen.
Zij dorst niet spreken meer, niet vragen of niet klagen,
en rilde waar zij stond, maar leefde en bleef gezond.
Hij dacht: ik sla haar dood en steek het huis in brand.
Ik moet de schimmel van mijn stramme voeten wassen
en rennen door het vuur en door het water plassen
tot bij een ander lief in enig ander land.
Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook weemoedigheid die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.
Zo gingen jaren heen. De kindren werden groot
en zagen dat de man die zij hun vader heetten,
bewegingloos en zwijgend bij het vuur gezeten,
een godvergeten en vervaarlijke aanblik bood.
J.A. Deelder
[sub]
Ik vindt die limerick wel heel erg leuk hoor [/sub]
[Dit bericht is gewijzigd door sundae op 07-11-2002 16:28]
quote:Top! Dat soort gedichten moet ik hebben!
Op donderdag 7 november 2002 16:24 schreef Roosje01 het volgende:
Precies het gedicht dat ik eerder stuurde is een erg gewaardeerd gedicht. (Heb een tijd Nederlands gestudeerd).
VOOR EEN DAG VAN MORGEN
Wanneer ik morgen doodga,
vertel dan aan de bomen
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan de wind,
die in de bomen klimt
of uit de takken valt,
hoeveel ik van je hield.
Vertel het aan een kind,
dat jong genoeg is om het te begrijpen.
Vertel het aan een dier,
misschien alleen door het aan te kijken.
Vertel het aan de huizen van steen,
vertel het aan de stad,
hoe lief ik je had.
Maar zeg het aan geen mens.
Ze zouden je niet geloven.
Ze zouden niet willen geloven dat
alleen maar een man alleen maar een vrouw,
dat een mens een mens zo liefhad
als ik jou.
Hans Andreus
van Ingmar Heytze
MISSION STATEMENT
Klein en geslepen wil ik leven,
een moerasplant die slechts groeit
op weinig licht en zieke lucht.
Ik wens geen verantwoordelijk werk
maar wel kantines vol kroketten
die mij statig uit doen dijen.
En koffie. Liters slappe koffie
tot ik bleek zie als een vis
en nodig op vakantie moet.
Ik wil een alg zijn,
even onbekend als onbekeken
traag vergroeien met bureau en stoel.
We went to sleep as if it were a country
Let us make it one
We could make it one, my native land
My darling, come
oh be a patriot now
Het gedicht dat door mij het meest gewaardeerd wordt, is Het Einde van 'áltijd weer'-Nijhoff. Deze heb ik nu echter al zo vaak hier gepost, dat ik uitwijk naar Het Tuinfeest:
HET TUINFEEST
De Juni-avond opent een hoog licht
Boven den vijver, maar rond om de helle
Lamp-lichte tafel in het grasveld zwellen
De boomen langzaam hun groen donker dicht.
Wij, aan 't dessert, eenzelvige rebellen,
Ontveinzen 't in ons mijmerend gedicht,
Om niet, nu 't uur eind'lijk naar weemoed zwicht,
Elkanders kort geluk teleur te stellen.
Ginds, aan den overkant, gaan reeds gitaren,
En lampions, en zacht-plassende riemen,
Langzaam over verdronken sterren varen.
Zij zingen, nijgen naar elkaar en kussen,
Geenszins om liefde, maar om de sublieme
Momenten en het sentiment daartusschen.
"I hold your hand in mine", van Tom Lehrer:
I hold your hand in mine, dear
I press it to my lips
I take a healthy bite
From your dainty fingertips
My joy would be complete, dear
If you were only here
But still I keep your hand
As a precious souvenir
The night you died I cut it off
I really don't know why
For now each time I kiss it
I get blood stains on my tie
I'm sorry now I killed you
For our love was something fine
And 'til they come to get me
I shall hold your hand in mine
Verder waar ik van hou: E.A. Poe, en William Wordsworth
quote:Godverdomme, met zo'n vraagstelling vraag je ook om die overbekende gedichten. Blader dan vooral eens wat oudere topics door.
Op donderdag 7 november 2002 16:19 schreef deijsje het volgende:
Ik wil niet weten wat jou meest gewaardeerde gedicht is, dat is veel te persoonlijk. Ik wil weten wat in de literaire wereld een gewaardeerde gedicht is. Dus een gedicht waarvan andere dichters zouden zeg: 'Dat zit goed in elkaar man!'
quote:
Op donderdag 7 november 2002 16:10 schreef Adugra het volgende:
Mijn meest gewaardeerde gedicht allertijden:Er was eens een vrouwtje uit Epen,
Die had het voltooid deelwoord niet goed begrepen,
Ze vroeg na de daad,
Met de mond vol met zaad,
Heb ik nou gepijpt of gepepen
quote:Dit is inderdaad een heele mooie,
Op donderdag 7 november 2002 16:09 schreef Roosje01 het volgende:
Vind dit een van de mooiste Nederlandse gedichten:Mijn moeder is mijn naam vergeten.
Mijn kind weet nog niet hoe ik heet.
Hoe moet ik mij geborgen weten?Noem mij, bevestig mijn bestaan,
Laat mijn naam zijn als een keten.
Noem mij, noem mij, spreek mij aan,
o, noem mij bij mijn diepste naam.Voor wie ik liefheb, wil ik heten.
Neeltje Maria Min
Groetjes Neeltje
Zo gaat het, zo ging het en zo zal het altijd gaan.
Afspreken in cafe's op de sluitingsdag.
Aan de verkeerde zijde van bruggen staan.
Tussen duim en wijsvinger, als brandende as,
het fout begrepen telefoonnummer.
Parken te nat, hotels te vol, Parijs te ver.
Liefde als een veelvoud van vergissingen.
Onbeholpen woorden als zoëven op zak en
zoveel zin om, los van de wetten
van goede smaak en intellect, te schrijven
dat van de stad waar je elkaar voor het eerst zag,
een plattegrond bestaat, waarop een kus,
die het nauwelijks was, geregistreerd werd.
Eddy van Vliet
Geef mij geen wildbraad, dat in duizelschijnen
Van spiegelende luchters dampend praalt;
Laaf mij niet met uw koelgestoopte wijnen,
Uit rag en vocht van kelders opgehaald.
Verstoot mij naar de lage, zwarte keuken:
Onder der zware balken molm en roet
Ete ik uit vaatwerk, bros van bruine breuken,
De simple spijze, die vermoeiden voedt.
Daar zullen uw dienaren, na volbrachte
Dagtaak, zich rond mij scharen bij den haard,
En naar den wijze luistren, die hun nachten
Met woorden, diep van nieuwen droom, verklaart.
Wanneer mijn lijf gesterkt is en mijn voeten
Geheeld zijn, ga ik heen bij 't avondrood.
Niet als een vreemde zal 'k den nacht gemoeten:
Hij brengt mij wel naar de'einder, die steeds vlood.
J.C Bloem
voor vader
o vader wij zijn samen geweest
in de langzame trein zonder bloemen
die de nacht als een handschoen aan-
en uittrekt wij zijn samen geweest
vader terwijl het donker ons dichtsloeg
waar ben je nu op een klein ritje
in de vrolijke bries van een groene auto
of legde de dag haar handen
niet op een tafel waar schemering en
zachte genezing zeker zijn in de toekomst
mijn lippen, mijn tedere lippen dicht
quote:My favorite!! Geen enkele poezie die hier aan kan tippen
Op donderdag 7 november 2002 16:25 schreef SignOTheTimes het volgende:
Willem Elsschot
Het huwelijkToen hij bespeurde hoe de nevel van de tijd
in d' ogen van zijn vrouw de vonken uit kwam doven
haar wangen had verweerd, haar voorhoofd had doorkloven,
toen wendde hij zich af en vrat zich op van spijt.Hij vloekte en ging te keer en trok zich bij de baard
en mat haar met de blik, maar kon niet meer begeren,
hij zag de grootse zonde in duivelsplicht verkeren
en hoe zij tot hem opkeek als een stervend paard.Maar sterven deed zij niet, al zoog zijn helse mond
het merg uit haar gebeente, dat haar toch bleef dragen.
Zij dorst niet spreken meer, niet vragen of niet klagen,
en rilde waar zij stond, maar leefde en bleef gezond.Hij dacht: ik sla haar dood en steek het huis in brand.
Ik moet de schimmel van mijn stramme voeten wassen
en rennen door het vuur en door het water plassen
tot bij een ander lief in enig ander land.Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad
staan wetten in de weg en praktische bezwaren,
en ook weemoedigheid die niemand kan verklaren,
en die des avonds komt, wanneer men slapen gaat.Zo gingen jaren heen. De kindren werden groot
en zagen dat de man die zij hun vader heetten,
bewegingloos en zwijgend bij het vuur gezeten,
een godvergeten en vervaarlijke aanblik bood.
Des Menschen Seele
gleicht dem Wasser:
Vom Himmel kommt es,
zum Himmel geht es,
und wieder nieder
zur Erde muß es,
ewig wechselnd.
Strömt von der hohen
steilen Felswand
der reine Strahl,
dann stäubt er lieblich
in Wolkenwellen
zum glatten Fels,
und leicht empfangen,
wallt er verschleiernd,
leisrauschend
zur Tiefe nieder.
Ragen Klippen
dem Sturz´ entgegen,
schäumt er unmutig
stufenweise
zum Abgrund.
Im flachen Bette
schleicht er das Wiesenthal hin,
und in dem glatten See
weiden ihr Antlitz
alle Gestirne.
Wind ist der Welle
lieblicher Buhler;
Wind mischt von Grund aus
schäumende Wogen.
Seele des Menschen,
wie gleichst du dem Wasser!
Schicksal des Menschen,
wie gleichst du dem Wind!
quote:Volgens mij is de topic-starter op zoek naar gedichten die door De Nederlandse Literaire Wereld (een volkomen homogeen gezelschap) als hun meest gewardeerde gedicht wordt gezien, dus een persoonlijk wardeoordeel wordt, volgens mij, niet erg op warde geschat.
Op zondag 10 november 2002 19:04 schreef lapsus het volgende:
Er zijn ontzettend veel gedichten de moeite waard. Waar zoek je naar, Topicstarter? Wat zoek je zelf in een gedicht?
Of zoek je naar gedichten die anderen als 'goed' beschouwen?
"Love's Philosophy"
The fountains mingle with the river
And the rivers with the ocean,
The winds of Heaven mix for ever
With a sweet emotion;
Nothing in the world is single,
All things by a law divine
In one spirit meet and mingle -
Why not I with thine?
See the mountains kiss high Heaven
And the waves clasp one another;
No sister-flower would be forgiven
If it disdained its brother;
And the sunlight clasps the earth,
And the moonbeams kiss the sea -
What are all these kissings worth
If thou kiss not me?
Is een gedicht die ik jaren geleden in een bundel zag en waar ik meteen feeling mee had.
Ik wist niet dat het een van de meest populaire gedichten van Groot-Britannië was. Terecht dat het daar zo populair is, ik vind 'm erg mooi. Ken 'm ook uit m'n hoofd
quote:Waarschijnlijk ken je Toon's werk niet zo goed.
Op donderdag 7 november 2002 16:13 schreef deijsje het volgende:[..]
Toon bedoelt het prima en schrijft prachtige stukken, maar echte gedichten schrijft hij niet. Waarschijnlijk versta jij niet hetzelfde onder gedichten als ik.
Sombere tijd, zwarte dagen
een glimp van licht zo nu en dan
als op het voetbalveld
jij met je lome genialiteit
je van een verdediger bevrijdt
Ach, die na ons komen
nooit zullen ze weten
waarvan we droomden
quote:'t Is mij een tien waard. Dit is het beste gedicht dat ik ooit heb gezien. Tenminste geen slap gelul over de liefde, de lente, gebraden zwanen of meer van die onzin.
Op woensdag 13 november 2002 15:21 schreef killerkef het volgende:
ooit ingeleverd op school en met een 8 gewaardeerd:gedicht:
geopend,
gedicht!
I'm nobody! Who are you?
Are you nobody, too?
Then there's a pair of us ----- don't tell!
They'd banish us, you know.
How dreary to be somebody!
How public, like a frog
To tell your name the livelong day
To an admiring bog!
Maar nu ik hem nalees klopt het volgens mij niet..... heb deze wel op vier sites gevonden maar hij zit zo in mijn hoofd:
I'm nobody! Who are you?
Are you nobody, too?
Then there's a pair of us ---- don't tell!
They'd advertise, you know.
How dreary to be somebody!
How public, like a frog
To tell one's name the livelong June
To an admiring bog!
Iemand een idee welke de goede is???
quote:Sorry, maar dit is niet van Toon Hermans.
Op donderdag 7 november 2002 16:00 schreef Jipje het volgende:[..]
ja idd....
Ik zat me al voor het raam te vervelen, ik wou dat ik twee hondjes was, dan kon ik samen spelen (even uit het hoofd, weet het niet zeker meer hoe de eerste zin was....
)
quote:Dit gedicht is toegeschreven aan Godfried Bomans.
Spleen'Ik zit mij voor het vesterraam,
onnoemelijk te vervelen.
Ik wou dat ik twee hondjes was,
dan kon ik samen spelen.'
[Dit bericht is gewijzigd door Tristitia_Ante op 14-11-2002 22:54]
quote:Hou toch op zeg: 'de literaire wereld', 'waarvan andere dichters zouden zeggen'... Net alsof dit de maatstaven zijn voor de meest betrouwbare beoordeling van wat gewaardeerd is en wat niet.
Op donderdag 7 november 2002 16:19 schreef deijsje het volgende:
Misschien is het niet helemaal duidelijk wat ik nu eigenlijk met mijn vraag wil.Ik wil niet weten wat jou meest gewaardeerde gedicht is, dat is veel te persoonlijk. Ik wil weten wat in de literaire wereld een gewaardeerde gedicht is. Dus een gedicht waarvan andere dichters zouden zeg: 'Dat zit goed in elkaar man!'
Bovendien zijn er zoveel gewaardeerde gedichten. Maar wat is de definitie van waarderen? Het waarderen van iets gaat om puur persoonlijke beweegredenen. Poëzie is kunst, en poëzie doet hetzelfde als veel andere kunst: een verhaal vertellen, een beeld verbeelden waarmee jij je kan identificeren, waarin jij je kan verplaatsen en wat jou doet nadenken.
Dit topic zal alleen maar de bekende, danwel overbekende gedichten opleveren. Zoals eerder is gezegd, kijk eens rond op andere topics, daarin vind je ongetwijfeld alle gedichten die hier herhaald zullen worden.
WDV
-edit-
ow ik heb het ook verkeerd begrepen, heb m'n eigen meest gewaardeerde gedicht geplaatst, ik laat em lekker staan
-edit-
quote:U bent al aardig op leeftijd ?
Op zondag 17 november 2002 22:05 schreef opa het volgende:
En de hoop
is een krijtwit kind
dat lacht
tegen de rover die het slacht.
quote:Ik heb het nooit ontkent
Op zondag 17 november 2002 22:07 schreef OtherOther het volgende:[..]
U bent al aardig op leeftijd ?
.
quote:Nee.
Op zondag 17 november 2002 22:09 schreef opa het volgende:[..]
Ik heb het nooit ontkent
Maar kent gij Den dichter ?
quote:Sadist!
Op donderdag 14 november 2002 23:08 schreef Phuturistixxx het volgende:
-edit-ow ik heb het ook verkeerd begrepen, heb m'n eigen meest gewaardeerde gedicht geplaatst, ik laat em lekker staan
-edit-
Stella stond in de keuken
De afwas was gedaan
Ze wilde niet haar rokje kreuken
Dus mijn plan was van de baan
(C) Hans Dorrestijn.
Groen, zegt de straaljager.
Woensdag als as. Boven als.
Geen andere, flex gelost als bevers.
Geen glas, groene kevers.
Waarom ga?
Kelner skippibal stapt. Brahoe.
Egidius waer bestu bleven
Mi lanct na di gheselle mijn
Du coors die doot du liets mi leven
Dat was gheselscap goet ende fijn
Het sceen teen moeste ghestorven zijn
Nu bestu in den troon verheven
Claerre dan der zonnen scijn
Alle vruecht es di ghegheven
Egidius waer bestu bleven
Mi lanct na di gheselle mijn
Du coors die doot du liets mi tleven
Ni bidt vor mi ic moet noch sneven
Ende in de weerelt liden pijn
Verware mijn stede die beneven
Ic moet noch zinghen een liedekijn
Nochtan moet emmer ghestorven sijn
Egidius waer bestu bleven
Mi lanct na di gheselle mijn
Du coors die doot du liets mi tleven
Dat was gheselscap goet ende fijn
Het sceen teen moeste ghestorven sijn
Egidius,waar ben je gebleven?
Ik mis je zo mijn kameraad.
Jij koos de dood, liet mij het leven.
Je vriendschap was er vroeg en laat,
maar 't moest zo zijn, een van ons gaat.
Nu ben je in 't hemelrijk verheven,
helderder dan zonneschijn,
alle vreugd is jou gegeven.
Egidius, waar ben je gebleven?
Ik mis je zo, mijn kameraad.
Jij koos de dood, liet mij het leven.
Bid nu voor mij, ik ben verweven,
met deze wereld en zijn kwaad.
Bewaar mijn plaats naast jou nog even,
ik moet nog zingen, in de maat,
tot de dood, die elk te wachten staat.
Egidius, waar ben je gebleven?
Ik mis je zo, mijn kameraad.
Jij koos de dood, liet mij het leven.
Je vriendschap was er vroeg en laat,
maar 't moest zo zijn, een van ons gaat.
(vertaling Willem Wilmink)
quote:Eindelijk eens een lichtpuntje in al die pulp melodramatiek hier. Persoonlijk hou ik meer van complete nonsense gedichtjes, maar omdat jij het bent:
Op maandag 18 november 2002 15:08 schreef fatima het volgende:
Je moet niet alleen, om de plek te bereiken
thuis opstappen, maar ook uit manieren
van kijken
Er is niets te zien en dat moet je zien
om alles bij het zeer oude te laten.
Er is hier. Er is tijd
om overmorgen iets te hebben achtergelaten
Daar moet je vandaag voor zorgen
voor sterfelijkheid.
H. de Coninck.
Nooit gesproken woorden
Op het puntje van m'n tong
Die aan jou toebehoren
Maar die ik steeds verdrong
Woorden als glas zo breekbaar
Gebroken in mijn mond
Voor eeuwig onuitspreekbaar
Omdat ik de moed niet vond..
(knip gedicht)
Over Willem Elsshot en het gedicht 'Het Huwelijk' is een tijdje terug een heel interessante discussie geweest op nklp:
M.H.Benders
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 17:52 schreef fatima het volgende:[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(ze moeten eens wat meer smiley's invoeren.....moeilijk zeg complexe boodschappen overbrengen op deze manier....wel leuk)
quote:
Op zaterdag 21 december 2002 19:09 schreef Maanantai het volgende:[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
(ze moeten eens wat meer smiley's invoeren.....moeilijk zeg complexe boodschappen overbrengen op deze manier....wel leuk)
quote:Ja, maar dat kan ik op wel honderd manieren interpreteren!
Op maandag 23 december 2002 15:58 schreef fatima het volgende:[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Martijn
de ineenstorting van de elf
ontvouwt zich als vanzelf
te jong in blik met poets bevangen
muren met belangen
het noodlotswiel slaat weder toe
van cultuur naar civilisatie
ik ben nu al moe
en zie de zinnen slinken
om in haar eenvoud uit te blinken
Oh oeverloos spiraal van het gewricht der bedden
ik roep u aan als een orakel
is er nog wat te redden?
quote:
Op maandag 23 december 2002 19:20 schreef fatima het volgende:Voor Benders.
Oh oeverloos spiraal van het gewricht der bedden
rechtstijgende lijnen of aparte cirkels?
alleen het hart kan ons nog reddende ineenstorting van de elf
ontvouwt zich als vanzelf
te jong in blik met poets bevangen
muren met belangenhet noodlotswiel slaat weder toe
van cultuur naar civilisatie
ik ben nu al moeen zie de zinnen slinken
om in haar eenvoud uit te blinkenOh oeverloos spiraal van het gewricht der bedden
ik roep u aan als een orakel
is er nog wat te redden?
quote:Falen is geen reden tot vloeken meid. Kom op, zeg je gebedje en probeer het opnieuw.
Op maandag 23 december 2002 19:24 schreef fatima het volgende:
Godver, mislukt,![]()
![]()
.
quote:Maar je hebt het in ieder geval geprobeerd
Op maandag 23 december 2002 19:24 schreef fatima het volgende:
Godver, mislukt,![]()
![]()
.
Groetjes,
M.H.Benders
quote:EN WAAR ZIJN WE DAN NU MEE BEZIG YPPYPIPPIEPOEPCHINEES?
Op maandag 23 december 2002 19:53 schreef YPPY het volgende:
Ik weet dat Isabeau niet snel iets offtopic vind, maar kunnen de smilies enzo ms wat minder? Dat we wat meer gedichtjes zien? Daar is dit topic tenslotte voor.
quote:Een iets andere toon kan ook wel. Ik zie wel gedichtjes, maar daartussen is het slowchat. Ik ga nu ook nog niets verwijderen ofzo. Ik VRAAG gewoon of jullie het percentage gedichtjes wat willen verhogen.
Op maandag 23 december 2002 20:08 schreef fatima het volgende:[..]
EN WAAR ZIJN WE DAN NU MEE BEZIG YPPYPIPPIEPOEPCHINEES?
![]()
![]()
.
quote:Dat ligt eraan.
Op maandag 23 december 2002 20:13 schreef YPPY het volgende:[..]
Een iets andere toon kan ook wel. Ik zie wel gedichtjes, maar daartussen is het slowchat. Ik ga nu ook nog niets verwijderen ofzo. Ik VRAAG gewoon of jullie het percentage gedichtjes wat willen verhogen.
quote:Achterberg?
Op zondag 17 november 2002 22:09 schreef opa het volgende:[..]
Ik heb het nooit ontkent
Maar kent gij Den dichter ?
REGEN
De regen ratelt
op het grind.
Je ligt in bed
Je bent een kind.
Je weet niet beter
en dat hoeft ook
niet. Je laat
een scheet en stopt
je hoofd
onder de dekens.
De regen ritselt
in het riet.
Verblijfplaats
van de karekiet.
De roerdomp wacht.
Geduldig als een
paal stut hij de
nacht.
Het regent niet.
Het giet.
J.A. Deelder
uit: Boe! 1972
quote:Ach ja, je moeten beperken tot 't aantal beschikbare plaatjes is niet makkelijk, de keuzes zijn daarbij onvermijdelijk.
Op maandag 23 december 2002 19:53 schreef YPPY het volgende:
Ik weet dat Isabeau niet snel iets offtopic vind, maar kunnen de smilies enzo ms wat minder? Dat we wat meer gedichtjes zien? Daar is dit topic tenslotte voor.
De kern ( willen ) raken maar de eigenlijke kern nooit zijn.
Het moet dan ook ergens wel veel pijn doen om alleen met woorden te kunnen werken.
Ik bedoel,
het gereedschap van wat gereedschap, maar wat uitvinden met 'n uitvinding.
Het is eigenlijk op 't gehandicapte af, tasten in 't donker met 2 vingers zeg maar.
Wat dat betreft ben ik allang blij dat ik schilder.
Het licht is dan tenminste aan.
quote:Lul dan niet Otherside
Op maandag 23 december 2002 21:36 schreef OtherOther het volgende:[..]
Ach ja, je moeten beperken tot 't aantal beschikbare plaatjes is niet makkelijk, de keuzes zijn daarbij onvermijdelijk.
Het is en blijft daarom toch altijd 'n beetje om alles en jezelf heen draaien.
Of je nu sierlijk danst, onbeholpen wankelt, vastberaden loopt of blindelings rent.
Er omheen ga je altijd.De kern ( willen ) raken maar de eigenlijke kern nooit zijn.
Het moet dan ook ergens wel veel pijn doen om alleen met woorden te kunnen werken.Ik bedoel,
het gereedschap van wat gereedschap, maar wat uitvinden met 'n uitvinding.
Het is eigenlijk op 't gehandicapte af, tasten in 't donker met 2 vingers zeg maar.Wat dat betreft ben ik allang blij dat ik schilder.
Het licht is dan tenminste aan.
quote:U komt eindelijk met 'n goed idee.
Op maandag 23 december 2002 21:38 schreef fatima het volgende:[..]
Lul dan niet Otherside
, ga schilderen .
quote:Dat komt door mijn hartgrondige hekel aan u
Op maandag 23 december 2002 21:42 schreef OtherOther het volgende:[..]
U komt eindelijk met 'n goed idee.
.
quote:Ik ben blij dat ik u en mijzelf van dienst heb kunnen zijn.
Op maandag 23 december 2002 21:45 schreef fatima het volgende:[..]
Dat komt door mijn hartgrondige hekel aan u
.
quote:Door de djinnie bezeten zal u bedoelen.
Op maandag 23 december 2002 21:46 schreef OtherOther het volgende:[..]
Ik ben blij dat ik u en mijzelf van dienst heb kunnen zijn.
.
14. Does it Matter?
DOES it matter?losing your legs?...
For people will always be kind,
And you need not show that you mind
When the others come in after hunting
To gobble their muffins and eggs. 5
Does it matter?losing your sight?...
Theres such splendid work for the blind;
And people will always be kind,
As you sit on the terrace remembering
And turning your face to the light. 10
Do they matter?those dreams from the pit?...
You can drink and forget and be glad,
And people wont say that youre mad;
For theyll know youve fought for your country
And no one will worry a bit. 15
quote:Ow Opaschat wat een mooie wrede woorden, dank u.
Op dinsdag 24 december 2002 00:46 schreef opa het volgende:
Siegfried Sassoon (18861967). Counter-Attack and Other Poems. 1918.14. Does it Matter?
DOES it matter?losing your legs?...
For people will always be kind,
And you need not show that you mind
When the others come in after hunting
To gobble their muffins and eggs. 5
Does it matter?losing your sight?...
Theres such splendid work for the blind;
And people will always be kind,
As you sit on the terrace remembering
And turning your face to the light. 10
Do they matter?those dreams from the pit?...
You can drink and forget and be glad,
And people wont say that youre mad;
For theyll know youve fought for your country
And no one will worry a bit. 15
quote:
Disappointment6' 5"
5"
Voor de mensen die hem snappen, hij's geweldig he
quote:Ik snap het niet, wil het het uitleggen? of is dat dodelijk
Op dinsdag 24 december 2002 01:24 schreef Type het volgende:[..]
![]()
![]()
Voor de mensen die hem snappen, hij's geweldig he
quote:6' 5" wil zijn lichaamslengte zeggen. ongeveer 192 cm is dat...
Op dinsdag 24 december 2002 01:27 schreef fatima het volgende:[..]
Ik snap het niet, wil het het uitleggen? of is dat dodelijk
en dan dat 5" eronder. De titel "disappointment" geeft aan dat het om een teleurstelling gaat. Wat zou je als lengte kunnen geven dat een teleurstelling kan zijn (vooral bij zo'n lang persoon?)
Dat 5" (12 cm) slaat dus op de penislengte
Wystan Hugh Auden (1907-1973)
Funeral Blues (Song)
Stop all the clocks, cut off the telephone.
Prevent the dog from barking with a juicy bone,
Silence the pianos and with muffled drum
Bring out the coffin, let the mourners come.
Let aeroplanes circle moaning overhead
Scribbling in the sky the message He is Dead,
Put crêpe bows round the white necks of the public doves,
Let the traffic policemen wear black cotton gloves.
He was my North, my South, my East and West,
My working week and my Sunday rest
My noon, my midnight, my talk, my song;
I thought that love would last forever, I was wrong.
The stars are not wanted now; put out every one,
Pack up the moon and dismantle the sun.
Pour away the ocean and sweep up the wood;
For nothing now can ever come to any good.
--------------------------------------------------------------------------------------------
To Althea, from Prison
by Richard Lovelace
When love with unconfined wings
Hovers within my gates,
And my divine Althea brings
To whisper at the grates;
When I lie tangled in her hair,
And fettered to her eye,
The birds that wanton in the air
Know no such liberty.
When flowing cups run swiftly round
With no allaying Thames,
Our careless heads with roses bound,
Our hearts with loyal flames;
When thirsty grief in wine we steep,
When healths and draughts go free,
Fishes that tipple in the deep
Know no such liberty.
When, like committed linnets, I
With shriller throat shall sing
The sweetness, mercy, majesty,
And glories of my King;
When I shall voice aloud how good
He is, how great should be,
Enlarged winds that curl the flood
Know no such liberty.
Stone walls do not a prison make,
Nor iron bars a cage;
Minds innocent and quiet take
That for an hermitage;
If I have freedom in my love,
And in my soul am free,
Angels alone, that soar above,
Enjoy such liberty.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Emily Dickinson (183086). Complete Poems. 1924.
Part Four: Time and Eternity
CXL
T WAS just this time last year I died.
I know I heard the corn,
When I was carried by the farms,
It had the tassels on.
I thought how yellow it would look
When Richard went to mill;
And then I wanted to get out,
But something held my will.
I thought just how red apples wedged
The stubbles joints between;
And carts went stooping round the fields
To take the pumpkins in.
I wondered which would miss me least,
And when Thanksgiving came,
If father d multiply the plates
To make an even sum.
And if my stocking hung too high,
Would it blur the Christmas glee,
That not a Santa Claus could reach
The altitude of me?
But this sort grieved myself, and so
I thought how it would be
When just this time, some perfect year,
Themselves should come to me.
[edit] even regelnummers weggehaald[/edit]
quote:Het gedicht is langer, maar dat stukje is het mooist
Auguries of InnocenceTo see a World in a Grain of Sand
And a Heaven in a Wild Flower
Hold Infinity in the palm of your hand
And Eternity in an hour-William Blake -
quote:
Ozymandias
I met a traveler from an antique land
Who said: Two vast and trunkless legs of stone
Stand in the desert. Near them, on the sand,
Half sunk, a shattered visage lies, whose frown,
And wrinkled lip, and sneer of cold command,
Tell that its sculptor well those passions read,
Which yet survive, stamped on these lifeless things,
The hand that mocked them, and the heart that fed,
And on the pedestal these words appear:
"My name is Ozymandias, King of Kings:
Look upon my works, ye Mighty, and despair!"
Nothing beside remains. Round the decay
Of that colossal wreck, boundless and bare
The lone and level sands stretch far away.-Percy Bysshe Shelley
1792-1822
code:Interpunctie:
Interpunctie.
Interpunctie,
interpunctie;
interpunctie?
Interpunctie!
Maar voor nu :
The weight of the world
is love.
Under the burden
of solitude,
under the burden
of dissatisfaction
the weight,
the weight we carry
is love.
Who can deny?
In dreams
it touches
the body,
in thought
constructs
a miracle,
in imagination
anguishes
till born
in human--
looks out of the heart
burning with purity--
for the burden of life
is love,
but we carry the weight
wearily,
and so must rest
in the arms of love
at last,
must rest in the arms
of love.
No rest
without love,
no sleep
without dreams
of love--
be mad or chill
obsessed with angels
or machines,
the final wish
is love
--cannot be bitter,
cannot deny,
cannot withhold
if denied:
the weight is too heavy
--must give
for no return
as thought
is given
in solitude
in all the excellence
of its excess.
The warm bodies
shine together
in the darkness,
the hand moves
to the center
of the flesh,
the skin trembles
in happiness
and the soul comes
joyful to the eye--
yes, yes,
that's what
I wanted,
I always wanted,
I always wanted,
to return
to the body
where I was born.
quote:
Jan Campert (1902-1943), Het lied der achttien doden
Een cel is maar twee meter lang
en nauw twee meter breed,
wel kleiner nog is het stuk grond,
dat ik nu nog niet weet,
maar waar ik naamloos rusten zal,
mijn makkers bovendien,
wij waren achttien in getal,
geen zal de avond zien.O lieflijkheid van licht en land,
van Hollands vrije kust,
eens door de vijand overmand
had ik geen uur meer rust.
Wat kan een man oprecht en trouw,
nog doen in zulk een tijd ?
Hij kust zijn kind, hij kust zijn vrouw
en strijd den ijdelen strijd.Ik wist de taak die ik begon,
een taak van moeite zwaar,
maar t hart dat het niet laten kon
schuwt nimmer het gevaar;
het weet hoe eenmaal in dit land
de vrijheid werd geëerd,
voordat de vloekb're schennershand
het anders heeft begeerd.Voordat die eeden breekt en bralt
het misslijk stuk bestond
en Hollands landen binnenvalt
en brandschat zijnen grond;
voordat die aanspraak maakt op eer
en zulk Germaans gerief
ons volk dwong onder zijn beheer
en plunderde als een dief.De Rattenvanger van Berlijn
pijpt nu zijn melodie, -
zoo waar als ik straks dood zal zijn,
de liefste niet meer zie
en niet meer breken zal het brood
en slapen mag met haar -
verwerp al wat hij biedt of bood
die sluwe vogelaar.Gedenk die deze woorden leest
mijn makkers in den nood
en die hen nastaan t allermeest
in hunnen rampspoed groot,
gelijk ook wij hebben gedacht
aan eigen land en volk -
er daagt een dag na elke nacht,
voorbij trekt iedre wolk.Ik zie hoe t eerste morgenlicht
door t hooge venster draalt.
Mijn God, maak mij het sterven licht -
en zoo ik heb gefaald
gelijk een elk wel falen kan,
schenk mijn dan Uw genâ,
opdat ik heenga als een man
als ik voor de loopen sta.
quote:
Jan Hanlo, Ootecode:Oote oote oote
Boe
Oote oote
Oote oote oote boe
Oe oe
Oe oe oote oote oote
A
A a a
Oote a a a
Oote oe oe
Oe oe oe
Oe oe oe oe oe
Oe oe oe oe oe
Oe oe oe oe oe oe oe
Oe oe oe etc.
Oote oote oote
Eh eh euh
Euh euh etc.
Oote oote oote boe
etc.
etc. etc.
Hoe boe boe boe
Hoe boe boe boe
B boe
Boe oe oe
Oe oe (etc.)
Oe oe oe oe
etc.
Eh eh euh euh euh
Oo-eh oo-eh o-eh eh eh eh
Ah ach ah ach ach ah a a
Oh ohh ohh hh hhh (etc.)
Hhd d d
Hdd
D d d d da
D dda d dda da
D da d da d da d da d da da
da
Da da demband
Demband demband dembrand dembrandt
Dembrandt Dembrandt Dembrandt
Doe d doe d doe dda doe
Da do do do da do do do
Do do da do deu d
Do do do deu deu doe deu deu
Deu deu deu da dd deu
Deu deu deu deuKneu kneu kneu kneu ote kneu eur
Kneu kneu ote kneu eur
Kneu ote ote ote ote ote
Ote ote ote
Ote ote
Boe
Oote oote oote boe
Oote oote boe oote oote boe
quote:Een limerick van Bert & Ernie, hoei!
Op donderdag 7 november 2002 16:10 schreef Adugra het volgende:
Mijn meest gewaardeerde gedicht allertijden:Er was eens een vrouwtje uit Epen,
Die had het voltooid deelwoord niet goed begrepen,
Ze vroeg na de daad,
Met de mond vol met zaad,
Heb ik nou gepijpt of gepepen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |