FOK!forum / Travel / [Reisverslag] Costa Rica
SeLangzondag 15 maart 2015 @ 17:55
Reisverslag Costa Rica, 3 februari – 5 maart 2015

Costa Rica bezocht ik al eens in 1999, maar dat was slechts een kort bezoek en dat doet dit prachtige land geen recht. Daarom besloot ik om dit jaar een hele maand te gaan.

Zoals gewoonlijk heb ik met openbaar vervoer gereisd en op de bonnefooi, met uitzondering van een ecoresort waarvoor ik van tevoren een reservering had gemaakt.

Ik zie Costa Rica vooral als een natuur / ecotoerisme bestemming en dat is weerspiegeld in dit verslag en foto’s. Zoals altijd zijn de foto’s gemaakt met een pocket cameraatje dat in mijn broekzak past, wat betekent dat wildlife alleen kon worden gefotografeerd als het het heel erg dichtbij was. Een aantal van de mooiste dingen vind je dus niet terug op de foto’s.

Zoals gebruikelijk de laatste paar jaar had deze reis weer een hoog ornithologisch gehalte. En wat dat betreft is Costa Rica een erg mooi land: dit kleine landje heeft meer vogelsoorten dan de USA en Canada bij elkaar opgeteld!

Dat Costa Rica zo’n hoge diversiteit heeft kwa natuur komt doordat het land verschillende klimaatzones kent. Daarom heb ik de route zo gekozen dat ik alle belangrijke klimaatzones bezocht.

Hoewel Costa Rica maar een klein land is kun je in een maand nog lang niet alles bezoeken wat mooi/ interessant is, dus er moesten harde keuzes worden gemaakt. Maar al met al was dit een mooi en gevarieerd rondje en ben ik tevreden met de gemaakte keuzes.

Route

35240438260_ae0cacfd80_b.jpg

35459191762_632ef847ff_b.jpg

San José

Ik arriveerde s'avonds laat in San José en heb er verder nauwelijks tijd doorgebracht. Gelijk de volgende morgen vertrok ik naar Tortuguero.

Tortuguero

Tortuguero staat bekend om de zeeschildpadden die daar massaal aan wal komen om hun eieren te leggen, maar daar is het nu niet het seizoen voor. Ik kwam hier voor het prachtige regenwoud en de kanaaltjes waar je (zelf of op een tour) doorheen kunt varen om wildlife te spotten.

Deze bestemming leent zich erg goed om zelf op verkenning uit te gaan. Ik heb meer dan een volledige dag besteed met wandelen door het regenwoud en veel mooie dingen gezien. De volgende dag heb ik een tour gedaan (met guide) in een kano op het water. Dat was mooi, maar helaas stromende regen. Dat beperkte wat je kon zien. Een dag later (prachtig weer) heb ik zelf een kano gehuurd om op eigen houtje door het regenwoud te peddelen. Dat was fantastisch! Veel meer gezien dan tijdens de tour.

35240440050_2a7c6b17b2_b.jpg
Alleen al de reis naar Tortuguero is tof want het laatste stuk kan alleen met de boot! Je komt door mooie stukken regenwoud en onderweg zie je krokodillen en dergelijke. Tortuguero zelf is ook autovrij.

35587816716_15266165d9_b.jpg
Dit mooie gecamoufleerde hagedisje kwam ik tegen tijdens een wandeling door het regenwoud in Tortuguero National Park. Daarnaast ook howler monkeys, eekhoorns, mooie vlinders en veel vogeltjes. (Tortuguero National Park)

35240439890_4f7856da8d_b.jpg
De volgende dag deed ik een tour in een kano door de kanaaltjes in het regenwoud. Zoals verwacht waren reiger soorten goed vertegenwoordigd. Dit is een Yellow-crowned Night-Heron in de ochtendschemering. (Tortuguero National Park)

35587816676_2ac0a6769e_b.jpg
Af en toe vaar je langs een kaaiman zoals deze. (Tortuguero National Park)

35240438070_c4da7e83c1_b.jpg
Een prachtige Basilisk Lizard zit in een boom. Dit wordt ook wel een "Jesus Christ Lizard" genoemd omdat ze kennelijk korte afstanden over het water kunnen rennen! Maar dat heb ik helaas niet zelf gezien. (Tortuguero National Park)

De volgende dag heb ik een kano gehuurd en heb de hele dag zelf rond gepeddeld door de kanaaltjes in het regenwoud. Maar het is wel lastig om in je eentje in het snel stromende water je boot stabiel te houden om iets te bekijken!

35587816596_0e144ce57c_b.jpg
Deze Boat-billed Heron (check die snavel! Vandaar de naam...) zat goed verstopt in de bosjes, maar ik kon er heel dichtbij komen zonder dat de reiger zich bedreigd voelde (Tortuguero National Park)

35459192302_53a395f0e4_b.jpg
Slechts 20 meter verder was het nest van wéér een andere reiger soort: een Bare-throated Tiger-Heron. Deze fluffy baby werd af en toe door één van de ouders bezocht om hem te voeren. (Tortuguero National Park)

35240439820_87054456cf_b.jpg
En zo peddel je dan in je eentje in een gammel bootje langs een kaaiman... (Tortuguero National Park)

35496809761_c3c53ceeed_b.jpg
Niet het seizoen voor zeeschildpadden, maar rivier schildpadden waren er zat. Vooral s'middags zaten die overal op te warmen in de zon. (Tortuguero National Park)

Chilamate (Puerto Viejo de Sarapiquí)

Mijn volgende bestemming was Chilamate Rainforest Eco Retreat, zo'n 5km van Puerto Viejo de Sarapiquí. Dit is opnieuw een stuk regenwoud in de Caribbean lowlands. En net als Tortuguero zou dit één van de hoogtepunten worden van mijn reis.

Niet alleen staat deze omgeving bekend om de grote hoeveelheid vogelsoorten die hier voorkomen, ook geeft verblijf in een stuk regenwoud me de kans om s'morgens vroeg gelijk op pad te gaan en s'avonds in het donker zelf op verkenning uit te gaan, op zoek naar het nachtleven van de beestjes in het regenwoud.

35240440580_d96e1c99c8_b.jpg
Op mijn reis door Costa Rica werd ik regelmatig verrast door de meest prachtige (en grote!) vlinders, maar meestal waren die niet fotografeerbaar. In de schemering van mijn eerste avond in Chilamate kwam ik deze prachtige Owl Butterfly (denk ik) tegen. (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35459191862_6910f043f5_b.jpg
Hier moet je denk ik vanaf blijven... (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35459191992_15e5d292b5_b.jpg
Eén van de mooiste dingen in de natuur vind ik altijd de sublieme camouflage van sommige soorten, zoals dit grote insect. Er zijn nog veel beter gecamoufleerde maar die vind ik natuurlijk niet. (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35587817156_ea79007ee9_b.jpg
Wandelend takje (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35240440710_55cb9edc9b_b.jpg
Ook veel mooie spinnen die s'nachts op jacht gaan... (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35240440680_84c35c89fc_b.jpg
Het regenwoud zit vol met boomkikkertjes. Dit zijn nachtdieren die overdag meestal goed zitten verstopt maar op mijn nachtelijke wandelingen had ik geen problemen om ze te vinden. (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35587816176_1d84f7f2cf_b.jpg
Dit is één van de Glassfrog soorten die voorkomen in Costa Rica. Ze zijn gedeeltelijk transparant, vandaar de naam. Check die enorme ogen! Duidelijk ontworpen voor night vision. (Puerto Viejo de Sarapiquí)

De volgende morgen weer vroeg op. Op de meeste dagen was ik om 5:30am alweer op pad, op zoek naar vogeltjes en andere mooie dingen.

35587817396_688c46a83d_b.jpg
In de ochtendschemering ging ik meestal eerst een wandeling maken in meer open terrein net buiten de stukken dicht begroeid regenwoud, want daar is het makkelijker om dingen te spotten. Deze foto van een Red-lored Parrot in de ochtendschemering is erg korrelig (want sterk uitvergroot) maar geeft mooi de sfeer van de ochtend weer. (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35240440860_6f25292bbd_b.jpg
S'morgens vond ik in het regenwoud weer andere mooie kikkertjes, zoals deze Green and Black Poison Dart Frog. Zoals de naam al zegt, het gif van deze kikkertjes werd vroeger gebruikt voor het giftig maken van pijl punten. Dit zijn geen nachtdieren maar je ziet ze vooral s'morgens (of na een regenbui) omdat uitdrogen een gevaar voor ze is. (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35459191822_81a73eebab_b.jpg
Deze knalrode Strawberry Poison Dartfrog wordt om voor de hand liggende reden ook wel "Blue Jeans" genoemd. Deze kikkertjes zag je s'morgens overal tussen de bladeren op de grond, maar ze waren wel erg schuw dus lastig te fotograferen. (Puerto Viejo de Sarapiquí)

De volgende avond natuurlijk opnieuw op zoek naar mooie dingen...

35459193042_40aaf6ab09_b.jpg
Tijdens één van mijn nachtwandelingen hoorde ik opeens het geluid van iets groots aan de achterkant van een boom. Doodstil bleef ik wachten tot het in mijn zicht kwam. Het bleek deze Northern Tamandua Anteater te zijn! Helaas stond mijn camera nog op macro settings en focuste hij dus op het blad op de voorgrond, maar de miereneter is toch nog duidelijk zichtbaar. Een uurtje later kwam ik ook nog een Armadillo tegen, nog een beest dat ik nog nooit eerder had gezien. Dit soort nachtelijke ontmoetingen vind ik altijd prachtig! (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35587817376_861130a859_b.jpg
Dit is Costa Rica's meest iconische boomkikker: de Gaudy Leaf Frog! Het lukte me de eerste avond niet om er eentje te vinden maar de volgende avond lukte dat dus wel. Prachtig, met die enorme ogen! (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35459192992_24f69a74b6_b.jpg
Omdat ze zo mooi zijn, nog een keertje een Glassfrog. (Puerto Viejo de Sarapiquí)

35459193132_8013578394_b.jpg
In de catagorie "sublieme camouflage" nomineer ik dit kikkertje/ padje. Soms zaten ze op de trail tussen de bladeren en dan zie je ze echt pas op het moment dat ze wegspringen. (Puerto Viejo de Sarapiquí)

La Fortuna / Arenal

La Fortuna is vooral populair vanwege de Arenal vulkaan die daar in de buurt is. Ik bezocht deze plaats al eens in 1999 toen deze vulkaan nog actief was. Ik kon toen s'avonds badend in een hotspring de vulkaan gloeiend lava zien spuwen! Maar die tijd is voorbij.

Tijdens het bezoek van deze reis was het helaas erg slecht weer. Ik heb één dag wat gewandeld (in de regen) en dat was mooi kwa natuur maar verder weinig uitzicht natuurlijk. Mijn plan voor de volgende dag was vroeg opstaan en dan een lange wandeling maken naar Cerro Chato (= flinke klim). Maar s'morgens vroeg was het opnieuw stromende regen dus besloot ik om snel in te pakken en de 8:00am bus te pakken naar mijn volgende bestemming: Santa Rosa National Park.

Santa Rosa National Park

In Santa Rosa National Park zie je een heel andere kant van Costa Rica. Deze noordwest hoek wordt gedomineerd door tropical dry forest. In plaats van groen nat regenwoud is het hier droge bladeren en hier en daar zelfs cactussen. En vanwege dit totaal andere habitat vind je hier dus ook compleet andere soorten - de reden voor mij om het te bezoeken.

Een groot pluspunt van Santa Rosa is dat je er kunt kamperen. Ik had een tentje bij me en kamperen in het national park betekent dat ik s'morgens vroeg kan beginnen (5:30am op pad) en net als in Chilamate avond/ nacht-wandelingen kan maken.

Er zijn geen bussen die je helemaal naar het national park brengen maar bussen tussen Liberia en de grens met Nicaragua kunnen je afzetten bij een splitsing 8km van het park. En die afstand valt zelfs met zware rugzak wel te lopen als je geen lift kunt krijgen (ik vreesde dat er weinig verkeer zou zijn op die weg). Echter, zowel op de heen- als terugweg had ik bijna direct een lift te pakken.

Mijn verblijf in Santa Rosa zou één van de mooiste episodes worden van deze reis!

35459193192_0ffbb986b8_b.jpg
Ik had mijn tentje nog maar net staan of in een boom vlakbij landde deze Crested Caracara. En hij was nieteens schuw, waardoor deze foto mogelijk was. (Santa Rosa National Park)

35587817486_89476fe88c_b.jpg
Verder kruipen er dit soort monsters rond bij je tent. Echt schitterend! (Santa Rosa National Park)

Zelfs de eerste middag (na opzetten van mijn tentje) spotte is al van alles: mooie vogels, agouti's (een soort cavia's maar dan zo groot als een kat), herten, etc. En toen het donker werd kon ik beginnen aan mijn eerste avondwandeling.

35587817586_847d9a8006_b.jpg
Er lopen hier echt serieuze schorpioenen rond. Reken maar dat ik mijn tent goed dicht hield! (Santa Rosa National Park)

35240440450_80cc541a2c_b.jpg
Dit vond ik ook wel interessant: een moeder schorpioen die haar baby's op haar rug draagt. (Santa Rosa National Park)

35496809991_2d386d05fa_b.jpg
Op één van mijn avondwandelingen kwam ik deze prachtige Banded Gecko tegen. Voor zover ik weet zijn die zelfs vrij zeldzaam in Costa Rica. En wat een prachtige camouflage weer voor een beestje dat tussen de bladeren leeft. (Santa Rosa National Park)

35240438390_b9d15c60bd_b.jpg
Nog een mooie hagedis, maar dan midden op de dag. (Santa Rosa National Park)

35240440350_f757bb0b61_b.jpg
Op mijn eerste avond in het park zag ik steeds de ogen van een klein dier reflecteren in de bundel van mijn headlight, maar ik kon niet vaststellen wat het was. Op de tweede avond kreeg ik hem echter prachtig te zien. Het bleek een opossum te zijn. (Santa Rosa National Park)

35587816876_283a07dd34_b.jpg
Een enorme highlight voor mij was deze Common Pauraque! Het is een nightjar soort, net zoals de "nachtzwaluw" die ook in Europa voorkomt. S'nachts jagen ze op insecten en overdag vertrouwen ze op hun sublieme camouflage. Zelfs als hij voor je neus op een tak met schors zit of op de grond op bladeren dan kijk je er zo overheen. Maar natuurlijk niet als hij op het pad gaat zitten zoals hier (wat normaal kan omdat het donker is). Deze nightjars zag ik s'avonds maar ook s'morgens in de schemering rond mijn tent vliegen of op de grond zitten. En als ze in het donker rondvliegen dan licht hun pupil rood op in de bundel van mijn headlight. (Santa Rosa National Park)

Santa Elena NP / Monteverde NP

Mijn volgende bestemming is weer een compleet ander habitat: de cloudforests van Santa Elena (1650m) en Monteverde (1500m) National Park. Door de hoogte is het er een stuk frisser dan Santa Rosa en omdat het cloudforests zijn is het er ook vochtig, al heb ik tot mijn verbazing geen regen gehad. Ik verbleef in het plaatsje Santa Elena en heb één dag doorgebracht in Santa Elena National Park en één dag in Monteverde National park.

Beide parken zijn vergelijkbaar (en prachtig) maar Monteverde is veel bekender en ontvangt ongeveer 10x zoveel bezoekers. Ik ging s'morgens met de bus vanaf Santa Elena naar de parken maar omdat de laatste bus terug al om ongeveer 4:00pm vertrekt (net als de natuur weer tot leven komt) ben ik in beide gevallen tot de schemering gebleven en lopend terug gegaan (ca 1,5 uur lopen).

Veel mensen komen naar Monteverde om een Quetzal te zien. Ik spotte die echter al buiten het park vanaf de parkeerplaats!

35240438640_3d53a30df9_b.jpg
Santa Elena en Monteverde zijn cloudforests. Het druppelt er voortdurend door de mist die door de planten wordt opgepikt. Het is overal om je heen mooi en het is lastig om dat op een foto vast te leggen. (Monteverde NP)

35587817746_d6cb4ec064_b.jpg
Technisch is dit weliswaar geen beste foto, maar het geeft voor mij wel perfect de sfeer weer van de vroege morgen in Monteverde. Coati's zoals deze zijn in Monteverde zo gewend aan de honderden bezoekers per dag dat ze gewoon lekker door blijven snuffelen tussen de bladeren zelfs als je er maar een meter vanaf staat. (Monteverde NP)

35587817776_6bf3be0d25_b.jpg
Eén van de mooie dingen in niet alleen Monteverde maar ook andere plaatsen zijn de kolibries die als elfjes door het bos vliegen. Meestal gaan ze te snel om ze goed te kunnen identificeren. Maar net buiten de poort van Monteverde National Park hangen een paar drukbezochte kolibri feeders en dan wordt het een stuk makkelijker. Op het plaatje staan een Green Hermit (vliegt links het plaatje uit) en dan van links naar rechts zijn #1, #2 en #4 Purple-throated Mountain-gem (♂) en #3 een Magenta-throated Woodstar (♀).

Carara National Park

Volgende stop zijn de South Pacific Lowlands waar het weer erg warm is. Daar bezocht ik het prachtige Carara National Park. Niet zo bekend bij de meeste toeristen maar wel bij diegenen die specifiek komen om vogels te spotten. De diversiteit kwa vogels is hier enorm en het is één van de beste plaatsen in Costa Rica om de Scarlet Macaw te zien.

Omdat er geen accommodatie is in het park (en kamperen is verboden) verbleef ik in Jacó en ging s'morgens om 6:00am met de bus naar Carara NP, waar ik dan ruim voor opening van het park (7:00am) aankwam. Jacó is een typische strand/ feest bestemming en veel onroerend goed is eigendom van Amerikaanse babyboomers. Ik vond het een vreselijke stad maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen dat anders ervaren.

Carara National Park was fantastisch! Ik heb hier veel mooie vogelsoorten gezien. Maar vanwege de onmogelijkheid om die te fotograferen met een pocketcamera heb ik maar weinig foto's. Ik heb twee dagen besteed aan dit park en ik bleef nieuwe dingen zien. Echt jammer dat je hier niet mag kamperen...

35459193532_80a30563b0_b.jpg
Bij bomen die je in regenwoud tegenkomt gaan de wortels meestal niet erg diep de grond in. Daarom groeit de boom een soort van steunpilaren die de basis breder maken om de stabiliteit te verhogen. Los van die prachtige boom op de foto was ik hier getuige van iets waar elke natuurliefhebber (en vooral vogel spotter) op hoopt: een aanval van een leger Army Ants dat zich als een tapijt uitspreidt over de grond en alles dat zich in het pad bevindt aanvalt. Dit trekt allerlei vogelsoorten aan. Niet om die mieren zelf op te eten (slecht eetbaar vanwege de hoge concentratie mierenzuur) maar vanwege alle voor hun leven vluchtende insecten die nu uit hun schuilplaatsen worden gedwongen. (Carara National Park)

35459193452_3898ea20ea_b.jpg
Dit zijn Ghost Bats, witte vleermuizen die hangen te slapen onder een groot palmblad. Schijnen ook vrij zeldzaam te zijn. (Carara National Park)

Manuel Antonio National Park

Volgende stop is Manuel Antonio National Park, het kleinste maar ook populairste national park in Costa Rica. Dit park is zo druk dat het eigenlijk niet meer leuk is. En kwa vogels komt het nieteens in de buurt van Carara National Park.

Maar je komt er gauw achter waarom dit park zo populair is: om te beginnen zijn de stranden hier fantastisch mooi. En dit park is waarschijnlijk de makkelijkste plek in Costa Rica om een aantal zoogdieren te zien zoals sloths, apensoorten waaronder de squirrel monkey, raccoons, etc.

35627158605_e45899f35a_b.jpg
Manuel Antonio's strand in de avondschemering. Dit stuk ligt nog buiten het park. (Manuel Antonio)

35587817976_6ca2f0e8a5_b.jpg
Toen ik net was aangekomen in Manuel Antonio maar het te laat was om nog naar het park te gaan ging ik wat vogeltjes spotten net buiten het park. Achter de parkeerplaats kwam ik deze colonne leaf-cutter mieren tegen. Dit is iets wat ik al veel vaker was tegengekomen in Costa Rica maar deze mieren hadden een wel erg mooi schoon pad gecreëerd. Waarschijnlijk een route die al lang in gebruik is. (Manuel Antonio)

35587818206_6982dcdf1a_b.jpg
In het park zag ik twee raccoons die helemaal niet schuw waren, zoals veel zoogdieren in Manuel Antonio. (Manuel Antonio National park)

35587816126_c721319c86_b.jpg
Dit is een capuchin monkey, één van de vier apensoorten die je kunt zien in Costa Rica. De andere drie zijn de Howler, Spider en Squirrel monkey. Ik heb ze alle vier gezien. (Manuel Antonio National park)

35496813251_8817c6e426_b.jpg
De Squirrel Monkey is minder wijd verspreid dan de andere drie soorten. Deze vind je alleen maar aan de Pacific kant van Costa Rica. Maar in Manuel Antonio zijn ze heel gemakkelijk te zien, zelfs buiten het park. (Manuel Antonio National park)

35627158705_64f098e207_b.jpg
Deze stond heel hoog op mijn verlanglijstje: een Three-toed Sloth! Ik had nog nooit eerder een sloth gezien en in Manuel Antionio zag ik er drie! (zowel Two-toed als Three-toed Sloth). Sloths hebben een heel arm dieet van boombladeren en om energie te sparen bewegen ze super traag en brengen bijna de hele dag slapend door. Vaak laten ze ook algen over hun vacht groeien voor camouflage. (Manuel Antonio National park)

35627158825_fc6a12a0ff_b.jpg
Maar ik blijf aandacht hebben voor het kleine, alhoewel klein... check deze Swallow-tail! Overigens bij lange na niet de mooiste vlinder die ik zag in Costa Rica, maar wel eindelijk eentje die op de foto wou. (Manuel Antonio National park)

San Vito

San Vito is geen voor de hand liggende bestemming voor de meeste toeristen in Costa Rica. Maar het was voor mij een goede optie als bestemming op Pacific Middle Elevations. Je hebt hier in de buurt Wilson Botanical Gardens en Las Cruces Biological Station die bekend staan om de diversiteit kwa vogels.

Dit was ook weer een bestemming waar ik kon kamperen! Ik kampeerde op Finca Cántaros, wat zelf ook een soort van botanische tuin is.

Gezien de onmogelijkheid van het fotograferen van kleine schuwe vogeltjes met een pocketcamera ook hier weinig foto's gemaakt.

35240440210_1a7dc4ff51_b.jpg
Dit soort dingen vind ik altijd erg mooi / interessant: deze fig tree heeft lang geleden zijn slachtoffer "gewurgd" en dat slachtoffer is inmiddels al jaren dood en vergaan. Omdat alleen de parasiet nu nog leeft is het resultaat een "boom" die hol is van binnen. (Las Cruces Biological Station)

San Gerardo de Dota

Mijn volgende bestemming is San Gerardo de Dota. Dit ligt in een prachtig dal op ongeveer 2200m hoogte. San Gerardo de Dota staat vooral bekend om de Resplendent Quetzal. Het is waarschijnlijk de makkelijkste plek in Costa Rica om deze iconische vogelsoort te spotten. (En dat werd me nu wel heel erg makkelijk gemaakt: er was een nest op het terrein van één van de resorts).

Hoewel er diverse resorts zijn (vaak duur - vooral populair bij georganiseerde groepen birdwatchers) voelt San Gerardo veel rustiger en minder toeristisch aan dan bijvoorbeeld Monteverde. Gezien de mooie omgeving, de grote diversiteit kwa vogelsoorten en het feit dat ik hier voor $5 per nacht kon kamperen maakte San Gerardo één van de hoogtepunten van mijn reis. Ik ben zelfs een dag langer gebleven dan ik oorspronkelijk van plan was en bracht hier totaal 4 nachten door.

San Gerardo de Dota is niet direct met de bus te bereiken maar bussen tussen San Isidro de El General en San José kunnen je afzetten bij de afslag. Je krijgt dan een 8km lange, deels onverharde en zeer steile weg omlaag. Dit valt te lopen (in elk geval omlaag) maar door de steilheid is dat niet erg relaxed met een zware rugzak + daypack. Mijn plan was daarom om te proberen te liften. Echter, tijdens de eerste paar honderd meter zag ik al zoveel "nieuwe" vogels dat ik het zonde vond om te liften en heb uiteindelijk de hele 8 kilometer gelopen! (tot ongeloof van veel mensen). De weg terug omhoog heb ik trouwens wel gelift - de eerste auto (een local) stopte al voor me.

35587818266_f5f1016e69_b.jpg
Eén van de mooiste wandelingen in San Gerardo de Dota gaat naar twee watervallen. Je komt door prachtige bossen vol met vogeltjes. Er zijn ook andere trails die omhoog de bergen in gaan. (San Gerardo de Dota)

35496813311_ebdd2d646e_b.jpg
Niet alleen is deze waterval prachtig, er waren hier ook American Dippers en (mijn favoriet) Torrent Tyrannulets - piepkleine (ca 10cm) vogeltjes die naar water insecten / larven zoeken op de rotsen naast spetterend water. (San Gerardo de Dota)

35496810061_94b7867887_b.jpg
In de hooggelegen gebieden van Costa Rica vind je veel kolibrie soorten zoals deze Grey-tailed Mountain-gem (♂). Het lijkt nog heel wat op de foto, maar dit vogeltje meet van staart tot de punt van zijn (lange) snavel slechts 10cm! Er zijn hier echter nog kleinere soorten zoals de overvloedig aanwezige Volcano Hummingbird. Als je die bij bloemen ziet rondvliegen denk je in de eerste instantie dat het een insekt is! (San Gerardo de Dota)

35496813361_c12a32e166_b.jpg
Ook dit is een Grey-tailed Mountain-gem, maar dan een vrouwtje. Gefotografeerd op een feeder. De bij links is een goede referentie voor de grootte. (San Gerardo de Dota)

35496813471_67667ac82d_b.jpg
Dit is een Magnificent Hummingbird (♂), één van de grotere kolibrie soorten. Die blauw reflecterende keel en het paars op z'n kop laat hij niet altijd zien en dan is het maar een grauw vogeltje. Dat is vaak zo bij kolibries. Als je nog niet bekend ben met de soorten dan heb je vaak wel een vermoeden wat het is maar de definitieve conclusie komt pas nadat ze hun prachtige kleuren laten zien. (San Gerardo de Dota)

Alajuela

Mijn laatste slaapplek in Costa Rica was in het stadje Alajuela. Dat is niet heel erg spannend, maar het stadje is de ideale uitvalsbasis voor de dagtocht naar Volcán Poás die ik had "gepland" voor mijn laatste dag in Costa Rica. Bovendien ligt het op slechts enkele kilometers van het vliegveld.

35587818346_9a1941b025_b.jpg
Deze Crimson-fronted Parakeets vinden elkaar lief. (Alajuela)

35459192082_7ec3bd0910_b.jpg
In het parkje voor de Cathedral kon ik s'avonds lekker zitten, ijsjes eten, naar mensen kijken en terugblikken op een prachtige maand rondreizen door Costa Rica.

Volcán Poás National Park

Op de laatste dag van deze reis maakte ik een uitstapje vanuit Alajuela naar Volcán Poás. Deze vulkaan had zijn laatste grote uitbarsting in 1953 maar er is nog steeds regelmatig beperkte activiteit. Er gaat gewoon een bus helemaal naar boven dus dit is een erg relaxed en mooi uitstapje. Vooraf verwachtte ik eigenlijk niet dat ik veel zou gaan zien van de vulkaan krater want ik hoorde van veel mensen dat tegen de tijd dat de bus daar aankomt de top vaak al in de wolken zit. Maar ik had geluk want het zicht was perfect!

35240438550_3383c851d3_b.jpg
Er is hier niet alleen een vulkaankrater maar de vulkaan is ook begroeid met prachtige bossen. Ik spotte hier op mijn laatste dag nog eventjes twee endemische vogelsoorten (soorten die alleen in Costa Rica of west Panama voorkomen) die ik nog niet op mijn lijstje had. Op de foto een boom die helemaal is begroeid met epifyten (planten die op bomen groeien), iets wat je heel veel ziet in Costa Rica en zo ook in dit park. (Volcán Poás National Park)

35496813581_0b0cd252d0_b.jpg
De krater van Volcán Poás. Je kon de zwaveldampen al ruiken tijdens het er naartoe lopen. Een indrukwekkende afsluiting van deze prachtige reis! (Volcán Poás National Park)

Statistiek

Aantal dagen in Costa Rica: 29

Kosten:
Ter plekke uitgegeven: ¤ 853
Vliegticket (+ Departure Tax): ¤ 705
Overig (ESTA, reisgidsen, vervoer van en naar vliegveld in eigen land, etc): ¤ 124
Totaal: ¤1682

Geïdentificeerde vogelsoorten: 271 (zie spoiler)
SPOILER
1 Amazon, Northern Mealy - Amazona guatemalae
2 Amazon, Red-lored - Amazona autumnalis
3 Amazon, White-fronted - Amazona albifrons
4 Anhinga - Anhinga anhinga
5 Ani, Groove-billed - Crotophaga sulcirostris
6 Antbird, Bicoloured - Gymnopithys bicolor
7 Antbird, Chestnut-backed - Myrmeciza exsul
8 Antbird, Dusky - Cercomacra tyrannina
9 Antbird, Spotted - Hylophylax naevioides
10 Antshrike, Barred - Thamnophilus doliatus
11 Antshrike, Black-hooded - Thamnophilus bridgesi
12 Antshrike, Western Slaty - Thamnophilus atrinucha
13 Antthrush, Black-faced - Formicarius analis
14 Antvireo, Plain - Dysithamnus mentalis
15 Antwren, Dot-winged - Microrhopias quixensis
16 Antwren, Slaty - Myrmotherula schisticolor
17 Aracari, Collared - Pteroglossus torquatus
18 Aracari, Fiery-billed - Pteroglossus frantzii
19 Bananaquit - Coereba flaveola
20 Barbtail, Spotted - Premnoplex brunnescens
21 Barbthroat, Band-tailed - Threnetes ruckeri
22 Becard, Cinnamon - Pachyramphus cinnamomeus
23 Becard, Rose-throated - Pachyramphus aglaiae
24 Blackbird, Melodious - Dives dives
25 Booby, Brown - Sula leucogaster
26 Brilliant, Green-crowned - Heliodoxa jacula
27 Caracara, Northern Crested - Caracara cheriway
28 Caracara, Yellow-headed - Milvago chimachima
29 Chachalaca, Grey-headed - Ortalis cinereiceps
30 Cormorant, Neotropic - Phalacrocorax brasilianus
31 Cotinga, Snowy - Carpodectes nitidus
32 Cowbird, Bronzed - Molothrus aeneus
33 Cuckoo, Squirrel - Piaya cayana
34 Dipper, American - Cinclus mexicanus
35 Dove, Common Ground - Columbina passerina
36 Dove, Inca - Columbina inca
37 Dove, Ruddy Ground - Columbina talpacoti
38 Dove, White-tipped - Leptotila verreauxi
39 Dove, White-winged - Zenaida asiatica
40 Duck, Muscovy - Cairina moschata
41 Egret, Great - Ardea alba
42 Egret, Snowy - Egretta thula
43 Egret, Western Cattle - Bubulcus ibis
44 Elaenia, Mountain - Elaenia frantzii
45 Emerald, Coppery-headed - Elvira cupreiceps
46 Euphonia, Olive-backed - Euphonia gouldi
47 Euphonia, Scrub - Euphonia affinis
48 Euphonia, Spot-crowned - Euphonia imitans
49 Euphonia, Thick-billed - Euphonia laniirostris
50 Euphonia, Yellow-crowned - Euphonia luteicapilla
51 Fairy, Purple-crowned - Heliothryx barroti
52 Finch, Large-footed - Pezopetes capitalis
53 Finch, Yellow-thighed - Pselliophorus tibialis
54 Flatbill, Yellow-olive - Tolmomyias sulphurescens
55 Flowerpiercer, Slaty - Diglossa plumbea
56 Flycatcher, Boat-billed - Megarynchus pitangua
57 Flycatcher, Brown-crested - Myiarchus tyrannulus
58 Flycatcher, Dusky-capped - Myiarchus tuberculifer
59 Flycatcher, Grey-capped - Myiozetetes granadensis
60 Flycatcher, Northern Tufted - Mitrephanes phaeocercus
61 Flycatcher, Ochre-bellied - Mionectes oleagineus
62 Flycatcher, Scissor-tailed - Tyrannus forficatus
63 Flycatcher, Social - Myiozetetes similis
64 Flycatcher, Streaked - Myiodynastes maculatus
65 Flycatcher, Yellowish - Empidonax flavescens
66 Foliage-gleaner, Buff-throated - Automolus ochrolaemus
67 Foliage-gleaner, Lineated - Syndactyla subalaris
68 Frigatebird, Magnificent - Fregata magnificens
69 Fruitcrow, Purple-throated - Querula purpurata
70 Gallinule, Purple - Porphyrio martinicus
71 Gnatcatcher, Tropical - Polioptila plumbea
72 Gnatcatcher, White-lored - Polioptila albiloris
73 Gnatwren, Long-billed - Ramphocaenus melanurus
74 Grackle, Great-tailed - Quiscalus mexicanus
75 Grassquit, Yellow-faced - Tiaris olivaceus
76 Grebe, Least - Tachybaptus dominicus
77 Greenlet, Lesser - Hylophilus decurtatus
78 Greenlet, Tawny-crowned - Hylophilus ochraceiceps
79 Grosbeak, Black-thighed - Pheucticus tibialis
80 Grosbeak, Blue-black - Cyanocompsa cyanoides
81 Guan, Black - Chamaepetes unicolor
82 Guan, Crested - Penelope purpurascens
83 Gull, Laughing - Leucophaeus atricilla
84 Hawk, Common Black - Buteogallus anthracinus
85 Hawk, Grey - Buteo plagiatus
86 Hawk, Red-tailed - Buteo jamaicensis
87 Hawk, Roadside - Buteo magnirostris
88 Hawk, White - Leucopternis albicollis
89 Hermit, Green - Phaethornis guy
90 Hermit, Long-billed - Phaethornis longirostris
91 Heron, Bare-throated Tiger - Tigrisoma mexicanum
92 Heron, Boat-billed - Cochlearius cochlearius
93 Heron, Green - Butorides virescens
94 Heron, Little Blue - Egretta caerulea
95 Heron, Tricoloured - Egretta tricolor
96 Heron, Yellow-crowned Night - Nyctanassa violacea
97 Honeycreeper, Green - Chlorophanes spiza
98 Honeycreeper, Red-legged - Cyanerpes cyaneus
99 Honeycreeper, Shining - Cyanerpes lucidus
100 Hummingbird, Cinnamon - Amazilia rutila
101 Hummingbird, Fiery-throated - Panterpe insignis
102 Hummingbird, Magnificent - Eugenes fulgens
103 Hummingbird, Rufous-tailed - Amazilia tzacatl
104 Hummingbird, Scaly-breasted - Phaeochroa cuvierii
105 Hummingbird, Stripe-tailed - Eupherusa eximia
106 Hummingbird, Volcano - Selasphorus flammula
107 Ibis, American White - Eudocimus albus
108 Ibis, Green - Mesembrinibis cayennensis
109 Jacamar, Rufous-tailed - Galbula ruficauda
110 Jacana, Northern - Jacana spinosa
111 Jay, Azure-hooded - Cyanolyca cucullata
112 Jay, Brown - Psilorhinus morio
113 Kingbird, Tropical - Tyrannus melancholicus
114 Kingfisher, Amazon - Chloroceryle amazona
115 Kingfisher, Green - Chloroceryle americana
116 Kingfisher, Ringed - Megaceryle torquata
117 Kiskadee, Great - Pitangus sulphuratus
118 Kite, Grey-headed - Leptodon cayanensis
119 Kite, Swallow-tailed - Elanoides forficatus
120 Macaw, Great Green - Ara ambiguus
121 Macaw, Scarlet - Ara macao
122 Magpie-Jay, White-throated - Calocitta formosa
123 Manakin, Long-tailed - Chiroxiphia linearis
124 Manakin, Orange-collared - Manacus aurantiacus
125 Manakin, White-collared - Manacus candei
126 Moorhen, Common - Gallinula chloropus
127 Motmot, Blue-crowned - Momotus coeruliceps
128 Mountaingem, Grey-tailed - Lampornis cinereicauda
129 Mountaingem, Purple-throated - Lampornis calolaemus
130 Mourner, Rufous - Rhytipterna holerythra
131 Myiobius, Sulphur-rumped - Myiobius sulphureipygius
132 Nightingale-Thrush, Ruddy-capped - Catharus frantzii
133 Nightingale-Thrush, Slaty-backed - Catharus fuscater
134 Oriole, Baltimore - Icterus galbula
135 Oriole, Black-cowled - Icterus prosthemelas
136 Oriole, Streak-backed - Icterus pustulatus
137 Oropendola, Montezuma - Psarocolius montezuma
138 Osprey, Western - Pandion haliaetus
139 Parakeet, Finsch's - Aratinga finschi
140 Parakeet, Orange-chinned - Brotogeris jugularis
141 Parakeet, Orange-fronted - Aratinga canicularis
142 Parakeet, Sulphur-winged - Pyrrhura hoffmanni
143 Parrot, Brown-hooded - Pyrilia haematotis
144 Parrot, White-crowned - Pionus senilis
145 Pauraque - Nyctidromus albicollis
146 Pelican, Brown - Pelecanus occidentalis
147 Pewee, Ochraceous - Contopus ochraceus
148 Pewee, Tropical - Contopus cinereus
149 Phainoptila, Black-and-yellow - Phainoptila melanoxantha
150 Piculet, Olivaceous - Picumnus olivaceus
151 Pigeon, Band-tailed - Patagioenas fasciata
152 Pigeon, Pale-vented - Patagioenas cayennensis
153 Pigeon, Red-billed - Patagioenas flavirostris
154 Plover, Grey - Pluvialis squatarola
155 Plumeleteer, Bronze-tailed - Chalybura urochrysia
156 Puffbird, White-whiskered - Malacoptila panamensis
157 Quail, Spotted Wood - Odontophorus guttatus
158 Quetzal, Resplendent - Pharomachrus mocinno
159 Rail, Grey-necked Wood - Aramides cajaneus
160 Sabrewing, Violet - Campylopterus hemileucurus
161 Saltator, Buff-throated - Saltator maximus
162 Saltator, Streaked - Saltator striatipectus
163 Sandpiper, Spotted - Actitis macularius
164 Sandpiper, Western - Calidris mauri
165 Scythebill, Brown-billed - Campylorhamphus pusillus
166 Seedeater, Variable - Sporophila corvina
167 Silky-flycatcher, Long-tailed - Ptilogonys caudatus
168 Siskin, Yellow-bellied - Carduelis xanthogastra
169 Solitaire, Black-faced - Myadestes melanops
170 Sparrow, Black-striped - Arremonops conirostris
171 Sparrow, House - Passer domesticus
172 Sparrow, Olive - Arremonops rufivirgatus
173 Sparrow, Orange-billed - Arremon aurantiirostris
174 Sparrow, Rufous-collared - Zonotrichia capensis
175 Spinetail, Red-faced - Cranioleuca erythrops
176 Stilt, Black-necked - Himantopus mexicanus
177 Stork, Wood - Mycteria americana
178 Swallow, Blue-and-white - Notiochelidon cyanoleuca
179 Swallow, Mangrove - Tachycineta albilinea
180 Swallow, Northern Rough-winged - Stelgidopteryx serripennis
181 Swallow, Southern Rough-winged - Stelgidopteryx ruficollis
182 Swift, White-collared - Streptoprocne zonaris
183 Tanager, Bay-headed - Tangara gyrola
184 Tanager, Blue-grey - Thraupis episcopus
185 Tanager, Cherrie's - Ramphocelus costaricensis
186 Tanager, Common Bush - Chlorospingus flavopectus
187 Tanager, Flame-coloured - Piranga bidentata
188 Tanager, Golden-hooded - Tangara larvata
189 Tanager, Grey-headed - Eucometis penicillata
190 Tanager, Palm - Thraupis palmarum
191 Tanager, Passerini's - Ramphocelus passerinii
192 Tanager, Red-throated Ant - Habia fuscicauda
193 Tanager, Silver-throated - Tangara icterocephala
194 Tanager, Sooty-capped Bush - Chlorospingus pileatus
195 Tanager, Spangle-cheeked - Tangara dowii
196 Tanager, Speckled - Tangara guttata
197 Tanager, Summer - Piranga rubra
198 Tanager, White-shouldered - Tachyphonus luctuosus
199 Teal, Blue-winged - Anas discors
200 Tern, Cabot’s - Thalasseus acuflavidus
201 Tern, Royal - Thalasseus maximus
202 Thrush, Clay-coloured - Turdus grayi
203 Thrush, Sooty - Turdus nigrescens
204 Thrush, White-throated - Turdus assimilis
205 Thrush, Wood - Hylocichla mustelina
206 Tinamou, Great - Tinamus major
207 Tinamou, Highland - Nothocercus bonapartei
208 Tinamou, Thicket - Crypturellus cinnamomeus
209 Tityra, Masked - Tityra semifasciata
210 Tody-Flycatcher, Common - Todirostrum cinereum
211 Toucan, Black-mandibled - Ramphastos ambiguus
212 Toucan, Keel-billed - Ramphastos sulfuratus
213 Treehunter, Streak-breasted - Thripadectes rufobrunneus
214 Treerunner, Ruddy - Margarornis rubiginosus
215 Trogon, Black-headed - Trogon melanocephalus
216 Trogon, Black-throated - Trogon rufus
217 Trogon, Collared - Trogon collaris
218 Trogon, Elegant - Trogon elegans
219 Trogon, Guianan - Trogon violaceus
220 Trogon, Slaty-tailed - Trogon massena
221 Tyrannulet, Torrent - Serpophaga cinerea
222 Violetear, Green - Colibri thalassinus
223 Vireo, Yellow-throated - Vireo flavifrons
224 Vulture, Black - Coragyps atratus
225 Vulture, Turkey - Cathartes aura
226 Warbler, American Yellow - Setophaga aestiva
227 Warbler, Black-and-white - Mniotilta varia
228 Warbler, Black-eared - Basileuterus melanotis
229 Warbler, Black-cheeked - Basileuterus melanogenys
230 Warbler, Black-throated Green - Setophaga virens
231 Warbler, Buff-rumped - Myiothlypis fulvicauda
232 Warbler, Chestnut-sided - Setophaga pensylvanica
233 Warbler, Flame-throated - Oreothlypis gutturalis
234 Warbler, Golden-winged - Vermivora chrysoptera
235 Warbler, Rufous-capped - Basileuterus rufifrons
236 Warbler, Tennessee - Leiothlypis peregrina
237 Warbler, Wilson's - Cardellina pusilla
238 Waterthrush, Northern - Parkesia noveboracensis
239 Whimbrel - Numenius phaeopus
240 Whitestart, Collared - Myioborus torquatus
241 Whitestart, Slate-throated - Myioborus miniatus
242 Willet - Tringa semipalmata
243 Woodcreeper, Cocoa - Xiphorhynchus susurrans
244 Woodcreeper, Ivory-billed - Xiphorhynchus flavigaster
245 Woodcreeper, Northern Barred - Dendrocolaptes sanctithomae
246 Woodcreeper, Olivaceous - Sittasomus griseicapillus
247 Woodcreeper, Spot-crowned - Lepidocolaptes affinis
248 Woodcreeper, Spotted - Xiphorhynchus erythropygius
249 Woodcreeper, Streak-headed - Lepidocolaptes souleyetii
250 Woodcreeper, Wedge-billed - Glyphorynchus spirurus
251 Woodpecker, Acorn - Melanerpes formicivorus
252 Woodpecker, Black-cheeked - Melanerpes pucherani
253 Woodpecker, Golden-naped - Melanerpes chrysauchen
254 Woodpecker, Hairy - Picoides villosus
255 Woodpecker, Hoffmann's - Melanerpes hoffmannii
256 Woodpecker, Pale-billed - Campephilus guatemalensis
257 Woodpecker, Red-crowned - Melanerpes rubricapillus
258 Woodpecker, Smoky-brown - Picoides fumigatus
259 Woodstar, Magenta-throated - Calliphlox bryantae
260 Wren, Bay - Cantorchilus nigricapillus
261 Wren, Black-bellied - Pheugopedius fasciatoventris
262 Wren, Grey-breasted Wood - Henicorhina leucophrys
263 Wren, House - Troglodytes aedon
264 Wren, Ochraceous - Troglodytes ochraceus
265 Wren, Riverside - Cantorchilus semibadius
266 Wren, Rufous-backed - Campylorhynchus capistratus
267 Wren, Rufous-breasted - Pheugopedius rutilus
268 Wren, Stripe-breasted - Cantorchilus thoracicus
269 Wren, White-breasted Wood - Henicorhina leucosticta
270 Xenops, Plain - Xenops minutus
271 Yellowthroat, Grey-crowned - Geothlypis poliocephala
Andere reisverslagen van mij

[ Bericht 1% gewijzigd door UIO_AMS op 25-01-2023 11:16:26 ]
#ANONIEMzondag 15 maart 2015 @ 17:58
_O_
Arceezondag 15 maart 2015 @ 18:09
Nice. ^O^
bluemoon23zondag 15 maart 2015 @ 21:10
Waar heb je geslapen, hostels of hotels ?
mattie010zondag 15 maart 2015 @ 22:15
Jeej, reisverslag van Selang!
Wat vond je - achter - het aller ergste tegenvallen, alhoewel je er al een keer eerder bent geweest?
Blikzondag 15 maart 2015 @ 22:19
Mooi verslag weer Selang
Boterbartjezondag 15 maart 2015 @ 23:59
Mooi verslag weer!
Stap toch eens over op een MILC! Je zou zoveel meer uit je foto's kunnen halen, duidelijk een hobby/talent van je, zonder in te boeten aan al te veel gewicht/ruimte (zoals een DSLR :r)

Tof, jaloers. Wou dat ik zulke reizen mocht/kon maken..
liesje1979maandag 16 maart 2015 @ 02:53
Altijd leuk om jouw verslagen te lezen. _O_
icecreamfarmer_NLmaandag 16 maart 2015 @ 09:57
quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2015 23:59 schreef Boterbartje het volgende:
Mooi verslag weer!
Stap toch eens over op een MILC! Je zou zoveel meer uit je foto's kunnen halen, duidelijk een hobby/talent van je, zonder in te boeten aan al te veel gewicht/ruimte (zoals een DSLR :r)

Tof, jaloers. Wou dat ik zulke reizen mocht/kon maken..
Een alpha 6000 of zo.
Overigens hoeveel dagen in het jaar ben jij op vakantie?
bluemoon23maandag 16 maart 2015 @ 13:29
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 09:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens hoeveel dagen in het jaar ben jij op vakantie?
Uit een ander topic van TS
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:07 schreef SeLang het volgende:
Ik ben 7 jaar geleden gestopt met werken en sindsdien kom ik tijd te kort. In 2014 was ik totaal bijna 6 maanden op reis (verdeeld over 3 lange reizen) en je hebt thuis ook nog dingen te doen en tussen de reizen door wil je ook nog even wat uitrusten... :P
Held ! _O_
Boterbartjemaandag 16 maart 2015 @ 13:33
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 09:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Een alpha 6000 of zo.
Overigens hoeveel dagen in het jaar ben jij op vakantie?
Precies. Ik heb zelf op reis een Nex-7 bij de hand, werkt als een tiet en niets te groot in mijn optiek. Ik neem hem in elk geval prima mee, zelfs als ik ga hiken met tent en tas.
SeLangmaandag 16 maart 2015 @ 14:06
quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 21:10 schreef bluemoon23 het volgende:
Waar heb je geslapen, hostels of hotels ?
In hostels (wel uitsluitend private rooms, geen dorms) en ik heb op 3 plaatsen gekampeerd

quote:
0s.gif Op zondag 15 maart 2015 22:15 schreef mattie010 het volgende:

Wat vond je - achter - het aller ergste tegenvallen, alhoewel je er al een keer eerder bent geweest?
Ik vond eigenlijk niets tegenvallen, het was allemaal mooi :)

quote:
7s.gif Op zondag 15 maart 2015 23:59 schreef Boterbartje het volgende:
Stap toch eens over op een MILC! Je zou zoveel meer uit je foto's kunnen halen, duidelijk een hobby/talent van je, zonder in te boeten aan al te veel gewicht/ruimte (zoals een DSLR :r)
Een MILC + lenzen past niet in mijn broekzak. Foto's zijn voor mij ook geen prioriteit. Sterker nog, ik neem juist bewust een eenvoudige camera mee om te voorkomen dat ik teveel tijd besteed aan fotograferen. Ik wil mijn reis echt beleven en niet alles zien door de zoeker van een camera. Btw: voordelen / nadelen van diverse soorten camera's voor reizen is misschien iets voor een apart topic :)

quote:
Tof, jaloers. Wou dat ik zulke reizen mocht/kon maken..
Wat houdt je tegen? :)

quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 09:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

Overigens hoeveel dagen in het jaar ben jij op vakantie?
In de afgelopen 12 maanden was ik totaal 27 weken op reis.
Boterbartjemaandag 16 maart 2015 @ 14:12
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 14:06 schreef SeLang het volgende:

Een MILC + lenzen past niet in mijn broekzak. Foto's zijn voor mij ook geen prioriteit. Sterker nog, ik neem juist bewust een eenvoudige camera mee om te voorkomen dat ik teveel tijd besteed aan fotograferen. Ik wil mijn reis echt beleven en niet alles zien door de zoeker van een camera. Btw: voordelen / nadelen van diverse soorten camera's voor reizen is misschien iets voor een apart topic :)

[..]

Wat houdt je tegen? :)

1. Eens, maar of je iets door een zoeker bekijkt hangt altijd van jezelf af ;) Ik vind het leuk om foto's te maken en video, maar ik loop echt niet de hele tijd te schieten ;) Maar idd, uitgebreide discussie mogelijk en dat zou in een ander topic beter passen, excuus!

2. Geld.

Voornamelijk geld. Daarnaast studeer ik nu dus in feite ook tijd + dat studie nog meer geld kost. Maar eigenlijk geld. Als ik elke maand een vast inkomen had om te besteden had zou ik niet meer gaan werken maar genieten van het leven en mooie reizen maken. Zou dan wel overwegen om een mooie land rover defender te kopen om daarmee te reizen.
BliepTuutmaandag 16 maart 2015 @ 17:13
Vooral punten voor die mooie rupsenfoto - en die miereneter! Verder veel gave foto's die ik zelf ook het geluk heb gehad te hebben kunnen maken (sorry voor de grammaticapoging...) Leuk om te zien!
tjoptjopdinsdag 17 maart 2015 @ 18:32
Gaaf! Mooi verslag

Die zwaluwachtige is tof :7
FreeShootermaandag 23 maart 2015 @ 12:01
Mooi verslag weer!
Appietjezondag 7 februari 2016 @ 19:41
Hi SeLang,

Ik ga volgende week een weekje naar Costa Rica, en was van plan om vanuit Liberia, 3 NP's te bezoeken: Santa Rosa, Guanacasta and Rincon de la vieja, ik huur dan een huurauto dus ben accessible genoeg om ze makkelijk te bereiken. Aangezien jij Santa Rosa hebt bezocht was ik benieuwd of je denkt dat dit het waard is als je daar niet overnacht, en of jij toevallig weet of je alleen door het park kunt lopen zonder guide (ik weet dat er een entrance fee geldt). Mocht je nog info over de andere parken hebben hoor ik dat ook graag.

Thanks!
mattie010zondag 7 februari 2016 @ 21:09
Hij is op vakantie naar Mexico! Hij kan dus helaas geen antwoord geven denk ik aangezien ik hem nooit zie reageren wanneer hij weg is.
Appietjezondag 7 februari 2016 @ 21:11
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 21:09 schreef mattie010 het volgende:
Hij is op vakantie naar Mexico! Hij kan dus helaas geen antwoord geven denk ik aangezien ik hem nooit zie reageren wanneer hij weg is.
Ah okay, thanks voor de mededeling :)
SeLangvrijdag 18 maart 2016 @ 12:20
quote:
0s.gif Op zondag 7 februari 2016 19:41 schreef Appietje het volgende:
Hi SeLang,

Ik ga volgende week een weekje naar Costa Rica, en was van plan om vanuit Liberia, 3 NP's te bezoeken: Santa Rosa, Guanacasta and Rincon de la vieja, ik huur dan een huurauto dus ben accessible genoeg om ze makkelijk te bereiken. Aangezien jij Santa Rosa hebt bezocht was ik benieuwd of je denkt dat dit het waard is als je daar niet overnacht, en of jij toevallig weet of je alleen door het park kunt lopen zonder guide (ik weet dat er een entrance fee geldt). Mocht je nog info over de andere parken hebben hoor ik dat ook graag.

Thanks!
Mattie010 heeft gelijk: op reis ben ik volledig offline en ik was 6 weken in Mexico (pas gisteravond thuis gekomen). Dus deze reactie zal mosterd na de maaltijd zijn :P.

Of Santa Rosa het waard is dat hangt van je interesses af. Zelf ben ik erg geïnteresseerd in vogeltjes en daarvoor is Santa Rosa erg interessant want het is een goed toegankelijk stuk redelijk zeldzaam tropical dry forest in Costa Rica. Je komt dan dus soorten tegen die in dat habitat voorkomen. Ik kwam daar dus soorten tegen die ik verder nergens heb gezien.

Je kunt in Santa Rosa zonder gids rondlopen. Ikzelf heb 2 nachten in het park gekampeerd (was de enige kampeerder daar) en voor mij was dat één van de meest memorabele delen van de reis. Maar voor de meeste mensen (die vooral grote of spectaculaire dingen willen zien) zal Santa Rosa minder interessant zijn dan bijvoorbeeld Manuel Antonio of Monteverde.

De meeste dingen zie je altijd aan de randen van de dag. Vooral vroege morgen (rond zonsopkomst) en in mindere mate de late middag. Ik dit geval heb ik ook veel gezien na zonsondergang. In mijn geval was kamperen dus ideaal.