abonnement Unibet Coolblue
pi_148770907
Hallo allemaal,

Ik kon geen recent topic vinden over Costa Rica, vandaar even zo:

M'n vriend en ik willen graag een rondreis gaan maken van max 3 weken door Costa Rica.
Hiervoor hebben we na e.e.a. gelezen te hebben een eerste route samengesteld

Wat denken jullie van onderstaande route? Ik hoor graag jullie tips en adviezen. Ook aanbevelingen voor accommodaties zijn van harte welkom.

Tot slot, we twijfelen erg over de periode. We zouden (los van het land) het liefst in september/oktober op vakantie gaan. Ik lees echter hele gemengde berichten over deze maanden. Van "In september regent het normaal gesproken 1 a 2 uur in de late namiddag. De rest van de dag is het mooi zonnig weer" tot "september/oktober zijn de natste maanden". Ik lees/proef (tussen de regels door) dat het toch een mindere periode is om het land te bezoeken.Wat is wijsheid? Is november misschien 'veiliger'?

Dag
1 Vliegen naar San José (overnachting San José)
2 Tortuguero (overnachten Tortuguero)
3 Tortuguero (overnachten Tortuguero)
4 Huurauto ophalen Guapiles, Rijden naar naar Puerto Viejo de Talamaca (overnachten Puerto Viejo de Talamaca)
5 Puerto Viejo de Talamaca (overnachten Puerto Viejo de Talamaca)
6 Puerto Viejo de Talamaca (overnachten Puerto Viejo de Talamaca)
7 Sarapiqui (overnachten Sarapiqui)
8 Sarapiqui (overnachten Sarapiqui)
9 Reizen naar La Fortuna / Arenal (overnachten La Fortuna)
10 Bezoek vulkaan Arenal / waterval (overnachten La Fortuna)
11 Reizen naar Rincon de la Vieja (Rincon de la Vieja)
12 Wandelen Rincon de la Vieja (Rincon de la Vieja)
13 Ochtend NP Rincon, daarna doorrijden naar NP Volcan Tenorio (overnachten in buurt van NP Volcan Tenorio, aanraders?)
14 Ochtend NP Volcan Tenorio, Rijden naar Dominical (overnachten Dominical)
15 NP Marino Ballena (overnachten Dominical)
16 Indianendorp Boruca (overnachten Dominical)
17 Reiden naar San Gerardo del Dota (Quetzal spotten, overnachten San Gerardo del Dota)
18 Rijden naar San José (overnachten San José)
19 Vliegreis naar Amsterdam

Alvast bedankt! ^O^

[ Bericht 0% gewijzigd door Trusten op 17-01-2015 11:02:36 ]
pi_148771198
In september/oktober zit je middenin het regenseizoen. Maar... Alles is groen, bloeit en leeft!

Ik ben in september geweest en we hebben om de dag (ongeveer) aan het eind van de middag regen gehad.
'S ochtends, aan het begin van de middag en regelmatig ook 's avonds was het droog.

Ik heb er weinig/geen hinder van gehad. Het was juist heerlijk rustig overal. 8-)
pi_148771570
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 11:12 schreef DJKoster het volgende:
Knip
Thanks voor je reactie! Ik begrijp zeker dat het sowieso regenseizoen is en kan me prima instellen op (enkele) uren regen per dag. Maar ik heb geen zin om mijn vakantie te laten wegregenen, omdat de wegen zijn veranderd in modderstromen etc. Vind het gewoon lastig wat ik me er bij voor moet stellen, maar jouw bericht klinkt wel positief :)
pi_148772404
Leuke route!!

Wij hebben zelf november op de planning, dit gezien het vrij krijgen maar ook net na de "officiele" regentijd. alles is dan inderdaad mooi van kleur ed.
het is zeker zo dat ook wij ons niet laten afleiden door een regenbuitje.

* wij hebben zelf ook nog corcovado en Bribri op het programma en wellicht een doorsteek naar Panama.

Veel plezier en succes met plannen ^O^
pi_148773112
ik ben er ook rond die tijd geweest, zelf ben ik dan geen strand mens.
en ik vond het net wat van de charme hebben, die regen.

Wat ik zo als tip wil geven boek een nacht in het vulkaan observatorium, en doe dit zeer ruim op tijd. best je doet dit nu direct, naar mijn idee.
pi_148782275
Bedankt voor de reacties :)... Heeft iemand van jullie ervaring in Monteverde? Twijfelen nog een beetje tussen Monteverde en San Gerardo

Ik had begrepen dat de grootste verschillen tussen Monteverde en San Gerardo zijn dat er rondom Monteverde meer te doen is (canopy, sky trail, kikkerfarm, toeristischer) en dat je in San Gerardo meer kans hebt om de quetzal te zien en het echt een uniek stukje Costa Rica is. Canopy hoeven we niet persé te doen, hebben we zeer recent gedaan...
pi_148782752
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:45 schreef Trusten het volgende:
Bedankt voor de reacties :)... Heeft iemand van jullie ervaring in Monteverde? Twijfelen nog een beetje tussen Monteverde en San Gerardo

Ik had begrepen dat de grootste verschillen tussen Monteverde en San Gerardo zijn dat er rondom Monteverde meer te doen is (canopy, sky trail, kikkerfarm, toeristischer) en dat je in San Gerardo meer kans hebt om de quetzal te zien en het echt een uniek stukje Costa Rica is. Canopy hoeven we niet persé te doen, hebben we zeer recent gedaan...
San Gerardo zijn wij niet geweest, maar het nevelwoud van Monteverde vond ik persoonlijk echt fantastisch. Misschien wel het hoogtepunt van de trip, het is echt waanzinnig mooi daar.
pi_148796695
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:45 schreef Trusten het volgende:
Bedankt voor de reacties :)... Heeft iemand van jullie ervaring in Monteverde? Twijfelen nog een beetje tussen Monteverde en San Gerardo

Ik had begrepen dat de grootste verschillen tussen Monteverde en San Gerardo zijn dat er rondom Monteverde meer te doen is (canopy, sky trail, kikkerfarm, toeristischer) en dat je in San Gerardo meer kans hebt om de quetzal te zien en het echt een uniek stukje Costa Rica is. Canopy hoeven we niet persé te doen, hebben we zeer recent gedaan...
ik vond Monte Verde geweldig, maar eigenlijk nog leuker iets kleiner, Santa Elena, en dan pension Santa Elena . geniaal. Ik vond de tocht door de cloud Forrest geweldig, en ook een Questzal gezien, alhoewel het op het niveau ligt, een zwart puntje boven in de boom.
Maar vooral doen als je de kleine dingen kan waarderen , met een geweldige gids er bij die je alles kan vertellen.
pi_148800184
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 10:51 schreef Trusten het volgende:
Hallo allemaal,

Ik kon geen recent topic vinden over Costa Rica, vandaar even zo:

M'n vriend en ik willen graag een rondreis gaan maken van max 3 weken door Costa Rica.
Hiervoor hebben we na e.e.a. gelezen te hebben een eerste route samengesteld

Wat denken jullie van onderstaande route? Ik hoor graag jullie tips en adviezen. Ook aanbevelingen voor accommodaties zijn van harte welkom.

Tot slot, we twijfelen erg over de periode. We zouden (los van het land) het liefst in september/oktober op vakantie gaan. Ik lees echter hele gemengde berichten over deze maanden. Van "In september regent het normaal gesproken 1 a 2 uur in de late namiddag. De rest van de dag is het mooi zonnig weer" tot "september/oktober zijn de natste maanden". Ik lees/proef (tussen de regels door) dat het toch een mindere periode is om het land te bezoeken.Wat is wijsheid? Is november misschien 'veiliger'?

Dag
1 Vliegen naar San José (overnachting San José)
2 Tortuguero (overnachten Tortuguero)
3 Tortuguero (overnachten Tortuguero)
4 Huurauto ophalen Guapiles, Rijden naar naar Puerto Viejo de Talamaca (overnachten Puerto Viejo de Talamaca)
5 Puerto Viejo de Talamaca (overnachten Puerto Viejo de Talamaca)
6 Puerto Viejo de Talamaca (overnachten Puerto Viejo de Talamaca)
7 Sarapiqui (overnachten Sarapiqui)
8 Sarapiqui (overnachten Sarapiqui)
9 Reizen naar La Fortuna / Arenal (overnachten La Fortuna)
10 Bezoek vulkaan Arenal / waterval (overnachten La Fortuna)
11 Reizen naar Rincon de la Vieja (Rincon de la Vieja)
12 Wandelen Rincon de la Vieja (Rincon de la Vieja)
13 Ochtend NP Rincon, daarna doorrijden naar NP Volcan Tenorio (overnachten in buurt van NP Volcan Tenorio, aanraders?)
14 Ochtend NP Volcan Tenorio, Rijden naar Dominical (overnachten Dominical)
15 NP Marino Ballena (overnachten Dominical)
16 Indianendorp Boruca (overnachten Dominical)
17 Reiden naar San Gerardo del Dota (Quetzal spotten, overnachten San Gerardo del Dota)
18 Rijden naar San José (overnachten San José)
19 Vliegreis naar Amsterdam

Alvast bedankt! ^O^
Wij doen jullie eerste week in omgekeerde richting, maar gaan er voor een week naar Panama. Veel te kort natuurlijk, maar gebrek aan vakantiedagen.
pi_148830047
Ik zou zeker bocas del torro aandoen in panama! Is erg dichtbij de grens
pi_148837411
Als je écht iets geniaals en unieks wil, ga dan naar de San Blas in Panama.

@ OP: Prima route denk ik. Is het schildpaddenseizoen als jullie in Tortuguero zijn? Ik zag ze eind november daar uitkomen met echt honderden tegelijk. Heel bijzonder.
pi_148838990
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 13:15 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Als je écht iets geniaals en unieks wil, ga dan naar de San Blas in Panama.

@ OP: Prima route denk ik. Is het schildpaddenseizoen als jullie in Tortuguero zijn? Ik zag ze eind november daar uitkomen met echt honderden tegelijk. Heel bijzonder.
San Blas ligt alleen niet echt op de route.
pi_148840519
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 14:03 schreef opperkleurder het volgende:

[..]

San Blas ligt alleen niet echt op de route.
Zonde. San Blas was één van mijn hoogtepunten in Midden-Amerika (ben in alle landen geweest). Is het niet te vliegen?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 20 januari 2015 @ 12:16:40 #14
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148870047
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:45 schreef Trusten het volgende:
Bedankt voor de reacties :)... Heeft iemand van jullie ervaring in Monteverde? Twijfelen nog een beetje tussen Monteverde en San Gerardo

Ik had begrepen dat de grootste verschillen tussen Monteverde en San Gerardo zijn dat er rondom Monteverde meer te doen is (canopy, sky trail, kikkerfarm, toeristischer) en dat je in San Gerardo meer kans hebt om de quetzal te zien en het echt een uniek stukje Costa Rica is. Canopy hoeven we niet persé te doen, hebben we zeer recent gedaan...
Ik ben er (nog) niet geweest (wel Costa Rica maar niet in Monteverde en San Gerardo). Ik ga zelf komende maand naar Costa Rica en ga beide parken bezoeken. Het verschil tussen de twee parken is dat San Gerardo 700 meter hoger ligt en je daardoor ook weer andere vogelsoorten tegenkomt dan in Monteverde. Maar ik ben een vrij serieuze birdwatcher en als je dat niet bent dan boeit dat waarschijnlijk minder ;). San Gerardo heeft inderdaad wel een hogere kans om een quetzal te zien.

In een post hierboven noemde Roger_ al Santa Elena en volgens mijn informatie is dat om vogeltjes te zien zelfs (nog!) beter dan Monteverde omdat het minder druk is. Ook Santa Elena N.P. ga ik bezoeken.

Anyway, mijn reis is 3 feb - 6 maart en na 6 maart kan ik je dus meer vertellen over al die opties. Met een beetje geluk komt er zelfs een reisverslag.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148873475
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 18:45 schreef Trusten het volgende:
Bedankt voor de reacties :)... Heeft iemand van jullie ervaring in Monteverde? Twijfelen nog een beetje tussen Monteverde en San Gerardo

Ik had begrepen dat de grootste verschillen tussen Monteverde en San Gerardo zijn dat er rondom Monteverde meer te doen is (canopy, sky trail, kikkerfarm, toeristischer) en dat je in San Gerardo meer kans hebt om de quetzal te zien en het echt een uniek stukje Costa Rica is. Canopy hoeven we niet persé te doen, hebben we zeer recent gedaan...
Zeker van die Canopy? Dat is namelijk wel echt gaaf in Monteverde. Ik weet niet waar je het recent gedaan had, maar dat vliegen aan je rug is redelijk uniek. Tevens geeft de 'tarzan swing' je een enorme adrenaline boost. Heel tof.

Nadeel is dan wel weer dat het behoorlijk toeristisch is.

Heb zelf ook een hike bij Monteverde gedaan. Je kon gaandeweg kiezen voor een moeilijkheidsgraad. Ik had de moeilijkste gedaan en was de hele route niemand tegen gekomen. :s)
pi_148877862
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 14:00 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Ik weet niet waar je het recent gedaan had, maar dat vliegen aan je rug is redelijk uniek.
In Thailand :)
pi_148879500
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 16:26 schreef Trusten het volgende:

[..]

In Thailand :)
Waar? Vergelijkbare ervaring?
pi_148880453
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 januari 2015 17:11 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Waar? Vergelijkbare ervaring?
Chiang Mai, in het oerwoud. Ik durf niet te zeggen of het een vergelijkbare ervaring is maar ik vond het doodeng :@. Ben blij het gedaan te hebben, maar hoef niet perse nog eens.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 januari 2015 @ 16:16:19 #19
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148912203
Een maand is te kort :(
Dat wordt echt bestemmingen kiezen zie ik al
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148912762
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:16 schreef SeLang het volgende:
Een maand is te kort :(
Dat wordt echt bestemmingen kiezen zie ik al
Kan je het niet rekken? De grens even oversteken naar Nicaragua en een dag of 2 naar Isla de Ometepe is ook een aanrader. Laat een kind van 4 een vulkaan tekenen, en het eindresultaat ziet eruit als de vulkaan Conceptión op Ometepe :D
pi_148913103
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:32 schreef DonJames het volgende:

[..]

Kan je het niet rekken? De grens even oversteken naar Nicaragua en een dag of 2 naar Isla de Ometepe is ook een aanrader. Laat een kind van 4 een vulkaan tekenen, en het eindresultaat ziet eruit als de vulkaan Conceptión op Ometepe :D
Haha, mooi verwoord.

2 dagen Isla de Ometepe is wel wat kort toch? Hoe heb jij het verkent? Motor?
pi_148913215
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:43 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Haha, mooi verwoord.

2 dagen Isla de Ometepe is wel wat kort toch? Hoe heb jij het verkent? Motor?
Kan langer inderdaad, maar zo groot is het eilandje nou ook weer niet. Wel een gave plek vond ik. En inderdaad, crossmotor gehuurd (heb rijbewijs en offroad-ervaring, anders weet ik niet of dat zo'n aanrader is).
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 januari 2015 @ 16:56:32 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148913480
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:32 schreef DonJames het volgende:

[..]

Kan je het niet rekken? De grens even oversteken naar Nicaragua en een dag of 2 naar Isla de Ometepe is ook een aanrader. Laat een kind van 4 een vulkaan tekenen, en het eindresultaat ziet eruit als de vulkaan Conceptión op Ometepe :D
Ben ik al geweest, in 1999. Het is inderdaad fantastisch mooi daar!

Maar nu wil ik dus juist een hele maand besteden aan één klein landje, maar ik heb alweer gezien dat een maand zelfs niet genoeg is voor Costa Rica alleen. Maar ik wil niet langer gaan dan 1 maand omdat ik voor 2015 ook nog 3 andere reizen in de planning heb... (en Costa Rica is duur).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_148913680
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 16:56 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ben ik al geweest, in 1999. Het is inderdaad fantastisch mooi daar!

Maar nu wil ik dus juist een hele maand besteden aan één klein landje, maar ik heb alweer gezien dat een maand zelfs niet genoeg is voor Costa Rica alleen. Maar ik wil niet langer gaan dan 1 maand omdat ik voor 2015 ook nog 3 andere reizen in de planning heb... (en Costa Rica is duur).
Oei, wat een problemen, ik heb medelijden met je ;( :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 januari 2015 @ 17:07:54 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148913833
quote:
0s.gif Op woensdag 21 januari 2015 17:03 schreef DonJames het volgende:

[..]

Oei, wat een problemen, ik heb medelijden met je ;( :P
Ik ben 7 jaar geleden gestopt met werken en sindsdien kom ik tijd te kort. In 2014 was ik totaal bijna 6 maanden op reis (verdeeld over 3 lange reizen) en je hebt thuis ook nog dingen te doen en tussen de reizen door wil je ook nog even wat uitrusten... :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')