De laatste tijd heb ik steeds vaker dat mijn zoontje mij iets verteld en later verteld hij mij iets kompleet anders....Bijvoorbeeld, wij kwamen op de peuterspeelzaal en een jongetje had een Duplohondje in zijn handen, kom ik mijn zoon later ophalen, heeft hij de hond "gekregen van S.", gaan wij samen naar S. om de hond terug te geven, is de hond niet van S., komen wij later in de week in bibliotheek en vader met een baby tegen, verteld mijn zoon mij dat de baby de hond op de peuterspeelzaal heeft laten vallen...(ik zou niet weten of deze vader überhaupt op de PSZ komt....) Gaat dan de fantasie met hem door? Gisteren weer so' n verhaal...Heeft hij een poppetje in zijn tas, toevallig weer "gekregen van S.", vanochtend vertelt hij mij dat hij het poppetje op de speelplein van de PSZ heeft gevonden...het zijn ook vaak van die kleine prullaria die hij onbedingd moet hebben, omdat hij ze leuk vindt. ...maar nu weet ik niet of hij ze stiekem van andere kindjes afpakt, of wat dan nu waar is...
En nog iets , wij hebben nu steeds vaker situaties, waar hij iets gevraagd wordt of een keuze moet maken en dan zich achter mij verstopt en niets zegt of niet duidelijk een antwoord geeft, 2 minuten later gaat hij dan bij mij huilen,omdat hij zijn zin niet heeft gekregen...Bijvoorbeeld op de groenteafdeling van de supermarkt wordt hij gevraagd of hij een banaantje wil en hij geeft geen duidelijk antwoord, ietsje later huilt hij mij de oren vol dat hij wel gezegd heeft dat hij er een wou ( nu ja, ik heb er ook niets gehoord)...of gisteren, iemand was voor het laatst op de PSZ en had een traktatie mee, bekertje met een zakje snoep en een uitdeelcadeautje, wel verschillende . De kinderen mogen pas iets krijgen, wanneer ook de ouder er is, die komt ophalen...dus de kindjes die nog niet worden opgehaald, staan vaak een beetje als vliegen rond de stront en kunnen haast niet wachten op de cadeautjes. Mijn zoontje pakt zelfs een beker (eigenlijk al te vroeg, want het kindje was even weg om afscheid te nemen van de andere juf, maar blijkbaar had ze gezegd dat iedereen zelfs mocht kiezen), er waren nog een stuk of 10 traktaties over, en wij zijn nog niet eens bij de fiets gaat hij huilen dat hij graag een kikker wou... ik vind het dan moeilijk om hierop te reageren, want ten eerste heeft hij zelfs gekozen en moet hij maar gewoon blij zijn met wat hij krijgt, maar ik wil hem ook graag aanmoedigen om voor zich zelfs op te komen en gewoon zijn mond open te maken en duidelijk te zeggen, wat hij wil....heb dus maar gekozen om terug te gaan....Helaas de kikkers waren op, maar nu heeft hij een fluitje in plaats van een jojo...
Hetzelfde met buitenspelen, mengen jullie zich in als het erom gaat om ergens mee te spelen...Wij komen in verschillende speeltuintjes en het zijn vaak ook iets oudere kinderen, mijn zoon is dan nog erg terughoudend om te vragen of hij mag meevoetballen bijvoorbeeld en de grotere kindjes willen als ze met meerdere zijn ook vaak niets van de kleinere weten, ik vind dat soms best sneu....maar hij moet het toch zelfs regelen, vind ik.