Loondienst.quote:Op maandag 9 maart 2015 12:02 schreef Awesomeheid het volgende:
Binnenkort kan ik mogelijk (tijdelijk) gaan werken bij een hondenuitlaatservice. Nu is de vraag wat de meest handige en voordelige constructie is.
Het bedrijf is een eenmanszaak. Ik zou daar enkele dagen per week werken wegens zwangerschapsverlof van de eigenaresse voor de komende maanden. De komende maanden zal dat één tot twee dagen per week zijn (een uur of 5 per dag), en in de maanden juli-augustus 5 dagen per week.
Zij is mijn enige opdrachtgever. Kan ik dan aan de slag als freelancer? Hoe zou ik dan te werk moeten gaan? Inschrijven bij de KvK?
Payroll zou prima kunnen maar is financieel niet erg voordelig voor mij hoorde ik. Ik kan volgens mij geen loonheffingskorting meer toepassen omdat ik ook twee dagen per week elders in loondienst werk.
Zou iemand mij hierover (in voor een groentje begrijpelijke taal) kunnen informeren? Bij voorbaat dank!
Pas op met de opmerking prima.... Er is 1 opdrachtgever, dus een VAr zit er niet echt in. Dus verkapt dienstverband...quote:Op maandag 9 maart 2015 12:07 schreef Homey het volgende:
Ja hoor, je kan gewoon aan de slag als freelancer. Schrijf je in bij de KvK als eenmanszaak, en je krijgt dan ook een btw nummer.
Het voordeel voor de opdrachtgever is dat die geen administratieve rompslomp heeft en ook geen werkgeversbelastingen hoeft af te dragen.
Het is vrij simpel allemaal.
Er is 1 ding waar je op moet letten: bij payroll wordt het geld automatisch op de rekening gestort diezelfde maand nog (als het goed is), als freelancer moet je actief achter je facturen aan, en er is een vertraging vanwege de betalingstermijn. Duidelijke afspraken over maken dus, en zet ze zwart op wit. Onbetaalde facturen zijn een grote ergernis in freelancer land.
Maar een hoop gedoe (en waarschijnlijk niet eens de beste / juiste keuze) als het er alleen om gaat gedurende een paar maanden een zwangerschap op te vangen.quote:
Je moet ook geen VAR willen aanvragen als je maar 1 opdrachtgever hebt met een bedrag wat ver onder de radar is.quote:Op maandag 9 maart 2015 12:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Pas op met de opmerking prima.... Er is 1 opdrachtgever, dus een VAr zit er niet echt in. Dus verkapt dienstverband...
Hoop gedoe valt mee hoor. Maar vraag eens aan de opdrachtgever wat die wil. Loondienst is natuurlijk verder niets mis mee. Ik ben onlangs ook geswitcht van freelance naar loondienst, omdat de opdrachtgever alleen een arbeidscontract aanbood.quote:Op maandag 9 maart 2015 12:11 schreef Queller het volgende:
[..]
Maar een hoop gedoe (en waarschijnlijk niet eens de beste / juiste keuze) als het er alleen om gaat gedurende een paar maanden een zwangerschap op te vangen.
Verder: wat DonJames zegt
maar juist die VAR vrijwaart voor evt fiscale gevolgen.quote:Op maandag 9 maart 2015 12:24 schreef Homey het volgende:
[..]
Je moet ook geen VAR willen aanvragen als je maar 1 opdrachtgever hebt met een bedrag wat ver onder de radar is.
Tuurlijk is het wel een hoop gedoe! Jij gaat er volgens mij vanuit dat TS direct wordt aangemerkt als ondernemer voor de BTW. Stel dat het al zo is (wat ik betwijfel), dan komt er heel wat achter weg.quote:Op maandag 9 maart 2015 12:25 schreef Homey het volgende:
Hoop gedoe valt mee hoor. Maar vraag eens aan de opdrachtgever wat die wil. Loondienst is natuurlijk verder niets mis mee. Ik ben onlangs ook geswitcht van freelance naar loondienst, omdat de opdrachtgever alleen een arbeidscontract aanbood.
Hoorde je ook op basis waarvan dat niet voordelig zou zijn?quote:Op maandag 9 maart 2015 12:02 schreef Awesomeheid het volgende:
Payroll zou prima kunnen maar is financieel niet erg voordelig voor mij hoorde ik.
Ik heb 3 opdrachtgevers gehad, en nooit iets gehoord over VAR. De meeste opdrachtgevers weten niet eens wat dat is. En wat betreft het uurtarief, daar ben je zelf bij.quote:Op maandag 9 maart 2015 12:31 schreef Queller het volgende:
[..]
Tuurlijk is het wel een hoop gedoe! Jij gaat er volgens mij vanuit dat TS direct wordt aangemerkt als ondernemer voor de BTW. Stel dat het al zo is (wat ik betwijfel), dan komt er heel wat achter weg.
Wat de opdrachtgever wil? Ik doe een gokje: TS als freelancer (wel met een VAR, want anders is het niet zo leuk), en dan ¤ 12,00 per uur bieden!
Dat lijkt me sterk, en anders zouden ze het moeten weten. Er zit voor een opdrachtgever nogal een groot risico aan..quote:Op maandag 9 maart 2015 13:19 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik heb 3 opdrachtgevers gehad, en nooit iets gehoord over VAR. De meeste opdrachtgevers weten niet eens wat dat is.
Meer onzekerheid sowieso want geen ontslagbescherming. En geen pensioenopbouw, doorbetaling bij ziekte, vakantiedagen etc. etc. etc.quote:...
Het enige echte nadeel wat ik al benoemde is meer onzekerheid inzake je betalingen.
...
'zouden'...tja er 'zou' wel meer. De belastingdienst maakt er zich echt niet zo druk om hoor, zeker niet om lage bedragen (ik spreek uit ervaring).quote:Op maandag 9 maart 2015 13:35 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk, en anders zouden ze het moeten weten. Er zit voor een opdrachtgever nogal een groot risico aan..
[..]
Meer onzekerheid sowieso want geen ontslagbescherming. En geen pensioenopbouw, doorbetaling bij ziekte, vakantiedagen etc. etc. etc.
Ik denk dat ik (als belastingadviseur) uit iets meer ervaring spreek wanneer ik zeg dat wanneer een opdrachtgever aangemerkt wordt als werkgever, hij echt serieus in de shit zit..quote:Op maandag 9 maart 2015 13:44 schreef Homey het volgende:
[..]
'zouden'...tja er 'zou' wel meer. De belastingdienst maakt er zich echt niet zo druk om hoor, zeker niet om lage bedragen (ik spreek uit ervaring).
Dus? Waarom zou je je die voordelen onthouden omdat het slechts een kleine opdracht is? Neem jij een klus aan waar je 1 euro per uur mee verdient, enkel en alleen omdat die klus toch maar een weekje duurt?quote:Qua onzekerheden klopt wat je zegt, maar het gaat volgens de TS om een kleine en korte opdracht.
Natuurlijk, maar gevaren zijn er zeker.quote:Nogmaals, er is niets mis met loondienst, en free-lancer zijn is ook niet alles, maar het is ook niet zo dat loondienst heilig is en freelance werk een valkuil vol gevaren is.
Voor jou dezelfde vraag.quote:Op maandag 9 maart 2015 13:46 schreef Awesomeheid het volgende:
Bedankt allemaal. De opdrachtgever geeft mij de keuze. Als freelancer zou ik een stuk meer salaris ontvangen dan wanneer het via een payrollbedrijf gaat vertelde ze, omdat dat bedrijf natuurlijk ook betaald moet worden (het zou de opdrachtgever bijna het dubbele kosten, waardoor ik simpelweg minder ontvang), maar dan zou ik inderdaad wel vakantiegeld en vakantiedagen opbouwen.
Ontslagbescherming/pensioenopbouw/vakantiedagen e.d. zijn voor mij echter niet zo belangrijk omdat het een tijdelijke bijverdienste/bijbaan is.
Voor haar wel, voor jou niet. Bij freelance is het andersom. En bij payroll is de rompslomp voor het payrollbedrijf, maar dat is natuurlijk ook niet gratis.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:00 schreef Awesomeheid het volgende:
Dat zou denk ik ook wel kunnen, maar we hebben er beiden weinig ervaring mee om eerlijk te zijn. Is dat niet enorm veel administratieve rompslomp? En scheelt dat dan veel met payrolling? Omdat de premies dan evengoed afgedragen moeten worden.
Als freelancer ontvang je geen 'salaris', maar de afgesproken vergoeding. Daarover moet je zelf nog afdragen aan de fiscus.quote:Op maandag 9 maart 2015 13:46 schreef Awesomeheid het volgende:
Bedankt allemaal. De opdrachtgever geeft mij de keuze. Als freelancer zou ik een stuk meer salaris ontvangen dan wanneer het via een payrollbedrijf gaat vertelde ze, omdat dat bedrijf natuurlijk ook betaald moet worden (het zou de opdrachtgever bijna het dubbele kosten, waardoor ik simpelweg minder ontvang), maar dan zou ik inderdaad wel vakantiegeld en vakantiedagen opbouwen.
Ontslagbescherming/pensioenopbouw/vakantiedagen e.d. zijn voor mij echter niet zo belangrijk omdat het een tijdelijke bijverdienste/bijbaan is.
Ik ook. Als opdrachtgever en als opdrachtnemer. Als opdrachtnemer maak ik me niet zo druk. Als opdrachtgever des te meer.quote:Op maandag 9 maart 2015 13:44 schreef Homey het volgende:
'zouden'...tja er 'zou' wel meer. De belastingdienst maakt er zich echt niet zo druk om hoor, zeker niet om lage bedragen (ik spreek uit ervaring).
En toch lijkt me dat voor beiden de meest duidelijke, veilige en handige oplossing.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:10 schreef Awesomeheid het volgende:
Ja, volgens mij zit zij daar niet op te wachten (en ik ook niet eigenlijk). Wat dat betreft is payroll misschien toch de beste optie.
4 maanden 2 dagen per week en 2 maanden 5 dagen per week riekt naar een dienstverband.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:44 schreef Fer het volgende:
Kleine inkomsten kun je toch zonder KVK en btw bij je jaaropgave opvoeren?
KVK sowieso niet, TS neemt deel aan het economisch verkeer en is dus verplicht zich in te schrijven.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:44 schreef Fer het volgende:
Kleine inkomsten kun je toch zonder KVK en btw bij je jaaropgave opvoeren?
Als freelancer ontvang je geen salaris. Je krijgt inkomsten, waarover je zelf nog de BTW en de IB dient af te dragen.quote:Op maandag 9 maart 2015 13:46 schreef Awesomeheid het volgende:
Als freelancer zou ik een stuk meer salaris ontvangen dan wanneer het via een payrollbedrijf gaat
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |