Een stelling die je later zelf weer ontkracht door het geven van een plaatje.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:34 schreef Molurus het volgende:
Prima, maar in dit geval had je kritiek op iets dat niemand beweert. (!!!)
Ik heb al heel snel gevraagd wat de FOK'kers hier geloven. Lijkt mij dat ik daarvoor niet eerst hoef te checken wat biologen beweren.quote:Neem dan even de tijd om na te trekken of wat je zegt ook werkelijk wordt beweerd door biologen, dat scheelt ons allemaal veel tijd.
Dat heb je dan verkeerdquote:Je hebt geen idee hoe belangrijk het onderstreepte is om je te realiseren. Je kunt wel heel hard roepen 'ik geloof het niet!', maar ik lees hieruit dat je eigenlijk niet echt weet wat het nu precies is dat je niet gelooft.
De evolutiediscussie met iemand begint voor mij met de vraag waarom iemand voor zichzelf heeft besloten in evolutie te geloven. Dat is iedere keer weer een verrassing en wanneer ik doorvraag,, wordt er nooit echt antwoord gegeven. De evolutionist weet dus vaak zelf niet waarom hij/zij eigenlijk evolutie gelooft, zoals ik dat hier op FOK ook heb mogen ervaren. En dan wordt het nog eens allemaal omgedraaid ook, en ga jij mij nu vertellen dat ik eerst moet weten waarin ik niet geloof? Wat een zotheid! We hebben het over over Evolutie vs. Schepping en ik vraag "Waarom Evolutie?' en jij zegt doodleuk dan: "En dan denk ik: zoek dat dan eerst eens uit, dan kunnen we het daarover hebben.". Dan ben je dus echt je eigen overtuiging aan het ontwijken.quote:En dan denk ik: zoek dat dan eerst eens uit, dan kunnen we het daarover hebben.
Je bent verbaal om het punt heen aan het draaien, maar tegelijkertijd geef je wel antwoord mbv een plaatje. Uiteraard zeg ik een beetje denigrerend "muisje" omdat het daar feitelijk op neerkomt. Je gelooft dat een oermuisje van toen uiteindelijk in een hond is veranderd, zeg ik dat goed?quote:Nogmaals: 'muisje' is meer een manier om te omschrijven hoe vroege zoogdieren eruit zagen. Die waren inderdaad klein, en als je die zou moeten omschrijven naar hedendaagse standaarden dan is 'een kleine muis' helemaal niet zo'n gekke omschrijven. Maar...... we hebben het dan niet over muizen zoals die vandaag de dag bestaan.
Je herkent mijn cynisme nog niet?quote:Herhaal dit voor jezelf 20 keer in je hoofd, en dan is er heel veel bereikt in deze discussie.Want kennelijk dacht je de stellingname van evolutionisten te begrijpen. Zover ik kan zien was dat ten onrechte.
Wanneer ik mensen aanspreek op hun geloof, en evolutie is daarop hun antwoord, dan wordt het ontstaan van het leven (bijna) altijd verklaard met behulp van evolutietheorie. Nu jij weer.quote:De evolutietheorie verklaart inderdaad niet het ontstaan van leven, heel goed!! Er is ook niemand die zoiets beweert. (Gek genoeg is het een veel gehoorde kritiek van creationisten, go figure.)
In deze alinea spreek je dus je vorige alinea tegen (en je plaatje)quote:De evolutietheorie verklaart wel de diversiteit van het leven dat we om ons heen zien. En voor het gemak plakken we daar 'soort'-labeltjes op. Dat laatste is gewoon het indelen van categorieen, net zoals wij stukjes grond indelen in 'landen'.
Dus (en nu komt de essentie van onze discussie, dus corrigeer mij als ik het nog steeds verkeerd concludeer)...quote:Een muis zoals we die vandaag de dag kennen, nee.
En wat is volgens jou evolutie?quote:Op donderdag 9 april 2015 00:32 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Oe, dan heb ik dat gemist.
Om te beginnen: wat is je motivatie om niet te geloven in evolutie?
ik heb je al eens geschreven. dat een van de overduidelijke argumenten voor evolutie is dat we mitochondriën in onze cellen hebben. We zijn ontstaan vanuit het bacteriële leven.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
De evolutiediscussie met iemand begint voor mij met de vraag waarom iemand voor zichzelf heeft besloten in evolutie te geloven. Dat is iedere keer weer een verrassing en wanneer ik doorvraag,, wordt er nooit echt antwoord gegeven.
Nee die populatie(!) van oermuisjes(!) waren de stamouders van alle(!) zoogdieren. Evolutie werkt niet met individuen maar met populaties.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Dus (en nu komt de essentie van onze discussie, dus corrigeer mij als ik het nog steeds verkeerd concludeer)...
volgens de evolutionisten hier was er vroeger een muisje, dat nu niet meer bestaat. We noemen dat muisje een oermuisje. En dit oermuisje werd uiteindelijk een grijze wolf? Is dat wat jij gelooft?
Simpel.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
En wat is volgens jou evolutie?
Correctie, of liever gezegd: enige vragen. Want als dit de essentie van de discussie is, moeten we wel duidelijk zijn over een en ander.quote:Op zaterdag 11 april 2015 22:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Dus (en nu komt de essentie van onze discussie, dus corrigeer mij als ik het nog steeds verkeerd concludeer)...
volgens de evolutionisten hier was er vroeger een muisje, dat nu niet meer bestaat. We noemen dat muisje een oermuisje. En dit oermuisje werd uiteindelijk een grijze wolf? Is dat wat jij gelooft?
Ik ga er vanuit dat CRR met dat oermuisje iets bedoelt dat als eerste leven had hier op aarde, volgens de meeste evolutionisten waarschijnlijk een 1 cellig iets.quote:Op maandag 13 april 2015 01:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Correctie, of liever gezegd: enige vragen. Want als dit de essentie van de discussie is, moeten we wel duidelijk zijn over een en ander.
- Wie of wat zijn de evolutionisten waar jij het over hebt?
- Vinden die evolutionisten inderdaad dat een oermuisje uiteindelijk een grijze wolf werd?
- Heb je daar ook documentatie over?
Ik stel die vragen, omdat ik wel zie dat evolutie een drijvende kracht is, maar niet geloof in oermuisjes die tot grijze wolven vergaan. Dus ik snap je probleem niet.
Evolutionisten geloven helemaal niet. Ze leggen zich neer bij het feit dat wetenschappers het beter weten.quote:Op maandag 13 april 2015 14:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat CRR met dat oermuisje iets bedoelt dat als eerste leven had hier op aarde, volgens de meeste evolutionisten waarschijnlijk een 1 cellig iets.
en dat 1 cellige iets bestaat nu niet meer maar is uiteindelijk een olifant geworden, of een ander dier.
of gelooft elke evolutionist op zijn eigen manier?
Nee, nee en nog eens nee. Het eerste dier dat op het land leefde was geen eencellige, noch een oermuisje. Het was eerder een soort longvis (al kun je een enorme boom opzetten over wat 'op het land leven' precies inhoudt).quote:Op maandag 13 april 2015 14:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik ga er vanuit dat CRR met dat oermuisje iets bedoelt dat als eerste leven had hier op aarde, volgens de meeste evolutionisten waarschijnlijk een 1 cellig iets.
en dat 1 cellige iets bestaat nu niet meer maar is uiteindelijk een olifant geworden, of een ander dier.
of gelooft elke evolutionist op zijn eigen manier?
Zo ben jij van een ééncellige (vooruit, 2 dan) in enkele tientallen jaren naar een volwassen mens gegroeid. Onvoorstelbaar maar toch gebeurt het. Voortdurend.quote:Op maandag 13 april 2015 14:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
en dat 1 cellige iets bestaat nu niet meer maar is uiteindelijk een olifant geworden
Dat van de vis die longen ontwikkelt en het land op gaat is precies hetzelfde proces als dat van de man en de vrouw, maar dan in het groot. Een miljoen kleine veranderingetjes staan gelijk aan één heel grote verandering.quote:Op maandag 13 april 2015 16:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
ja, maar er zit wel verschil tussen als een man en vrouw samen een kindje maken of een 1 cellig dier dat ooit eens is ontstaan.
Dat zich spontaan ging samen voegen met andere 1 celligen en dat dan uit groeit tot 1 of andere vis die dan spontaan longen ontwikkelt en dan het land op gaat en uit groeit tot miljoenen andere land dieren van kleine kevers tot grote olifanten.
Zelfs tot mensen die de unieke eigenschap heeft om allerlei machines en zo uit te vinden en met elkaar te praten in verschillende talen ook nog en ook nog eens over van alles en nog wat nadenkt.
Dat van de man en de vrouw is gewoon een algemeen erkend proces wat ook gewoon logisch te verklaren is maar dat is evolutie niet.
Wat ik zelf altijd wel een aardige analogie vind is die van bergbeklimmen. Evolutie tracht, via kleine stapjes, een 'berg' te beklimmen. Dat kan niet via een stijle bergwand (dus niet 'in 1 keer'), maar het kan wel geleidelijk via niet al te stijle hellingen.quote:Op maandag 13 april 2015 17:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
Even een vraag voor de mensen die wat meer verstand hebben van evolutie:
Als soort A naar soort B evolueert, zou het omgekeerde dan ook mogelijk zijn? Zou bijvoorbeeld Het eerste landdiertje weer een vis kunnen worden?
Het zal je wellicht verbazen, het verbaasde mij in elk geval: gedurende 3/4 van de tijd die leven op aarde bezig is geweest met evolueren bestonden er alleen eencelligen. Anders gezegd: 3/4 van al onze voorouders waren eencelligen. (Gerekend in generaties een nog veel groter deel.)quote:Op maandag 13 april 2015 16:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
ja, maar er zit wel verschil tussen als een man en vrouw samen een kindje maken of een 1 cellig dier dat ooit eens is ontstaan.
Dat zich spontaan ging samen voegen met andere 1 celligen en dat dan uit groeit tot 1 of andere vis die dan spontaan longen ontwikkelt en dan het land op gaat en uit groeit tot miljoenen andere land dieren van kleine kevers tot grote olifanten.
Zelfs tot mensen die de unieke eigenschap heeft om allerlei machines en zo uit te vinden en met elkaar te praten in verschillende talen ook nog en ook nog eens over van alles en nog wat nadenkt.
Seksuele selectie is toevallig een nog vrij lastig stukje van de evolutieleer. Dat terzijde: evolutie is uitstekend verklaarbaar. Wellicht niet voor jou, maar evolutie is nu juist een heel concrete empirische wetenschap.quote:Op maandag 13 april 2015 16:51 schreef sjoemie1985 het volgende:
Dat van de man en de vrouw is gewoon een algemeen erkend proces wat ook gewoon logisch te verklaren is maar dat is evolutie niet.
Slijkspringersquote:Op maandag 13 april 2015 16:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat van de vis die longen ontwikkelt en het land op gaat is precies hetzelfde proces als dat van de man en de vrouw, maar dan in het groot. Een miljoen kleine veranderingetjes staan gelijk aan één heel grote verandering.
De vis dacht niet op een dag: "Hmm, laat ik eens longen ontwikkelen en op het land gaan leven." Generatie na generatie vissen leefde steeds iets dichter bij de kust, net zolang totdat ze niet meer bij de kust, maar op de kust leefden. En dan vaak ook nog parttime. Vervolgens gingen er nog tig generaties overheen voordat de vissen full-time op het land leefden.
De reden dat ze steeds dichter bij de kust konden gaan leven en uiteindelijk ook steeds langer op de kust konden leven, was omdat ze stukje bij beetje beter aangepast raakten aan leven buiten het water: de eerste generatie kon nog niet ademen in de lucht, maar achtereenvolgende generaties werden daar steeds beter, totdat ze niet meer konden ademen buiten de lucht.
Moet ik dat zien als een oneindig hoge berg, of is er daadwerkelijk een soort einddoel?quote:Op maandag 13 april 2015 17:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat ik zelf altijd wel een aardige analogie vind is die van bergbeklimmen. Evolutie tracht, via kleine stapjes, een 'berg' te beklimmen. Dat kan niet via een stijle bergwand (dus niet 'in 1 keer'), maar het kan wel geleidelijk via niet al te stijle hellingen.
En wat is nu die berg? Die berg wordt bepaald door de omstandigheden waarin een organisme leeft. Wat effectief is (hoog) en wat niet (laag) is dus bepaald door de leefomgeving van het organisme.
En die berg zou wel eens van vorm kunnen veranderen als de omstandigheden veranderen. In die zin is het denkbaar dat een wezen evolueert van landdier naar vis. (Bij walvissen is exact dit gebeurd trouwens!)
Maar in algemene zin is het niet heel waarschijnlijk dat een zoogdier zich zal gaan ontwikkelen tot iets dat lijkt op de eerste gewervelde dieren. Het gaat me te ver om te zeggen dat dat fundamenteel onmogelijk is, maar het is wel uitermate onwaarschijnlijk.
De berg is niet oneindig hoog nee. Je moet het meer zien als een soort heuvelachtig landschap met hier en daar pieken. Bovendien verandert het landschap continue doordat de omstandigheden veranderen. (En daarmee de criteria voor wat een wezen goed aangepast aan zijn omgeving maakt.)quote:Op maandag 13 april 2015 21:48 schreef Murvgeslagen het volgende:
[..]
Moet ik dat zien als een oneindig hoge berg, of is er daadwerkelijk een soort einddoel?
Ook grappig dat mensen vaak denken dat ze een wetenschappelijke theorie onderuit kunnen halen op basis van fouten die gewone mensen maken.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:34 schreef Molurus het volgende:
Ook in de jaren 80 beweerde men dat volgens mij niet, maar wellicht is het handig om dan even een bron op te zoeken. Op iets dat jij 30 jaar geleden misschien hebt gelezen kan ik weinig zeggen, laat staan dat ik dat kan of wil verdedigen.
Ik denk dat het meest lastige nog wel het ontstaan van die ene levende cel moet zijn geweest de kans die er geweest moet zijn voor het ontstaan daarvan is vele malen kleiner eigenlijk gewoon nul dan dat 2 cellen tegen elkaar botsen en zich samen zouden voegen.quote:Op maandag 13 april 2015 17:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zal je wellicht verbazen, het verbaasde mij in elk geval: gedurende 3/4 van de tijd die leven op aarde bezig is geweest met evolueren bestonden er alleen eencelligen. Anders gezegd: 3/4 van al onze voorouders waren eencelligen. (Gerekend in generaties een nog veel groter deel.)
Kennelijk was de vorming van meercellig leven een buitengewoon lastige stap in de evolutie. Vele malen lastiger dan de 'wonderlijke' ontwikkeling van vissen naar zoogdieren naar mensen die machines maken.
[..]
Seksuele selectie is toevallig een nog vrij lastig stukje van de evolutieleer. Dat terzijde: evolutie is uitstekend verklaarbaar. Wellicht niet voor jou, maar evolutie is nu juist een heel concrete empirische wetenschap.
Strikt genomen valt dit buiten de scope van de evolutietheorie. Maar dat hoor je vast niet voor het eerst.quote:Op dinsdag 14 april 2015 12:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik denk dat het meest lastige nog wel het ontstaan van die ene levende cel moet zijn geweest
Waar baseer jij het onderstreepte op?quote:Op dinsdag 14 april 2015 12:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
de kans die er geweest moet zijn voor het ontstaan daarvan is vele malen kleiner eigenlijk gewoon nul dan dat 2 cellen tegen elkaar botsen en zich samen zouden voegen.
quote:Op maandag 13 april 2015 17:10 schreef Murvgeslagen het volgende:
Even een vraag voor de mensen die wat meer verstand hebben van evolutie:
Als soort A naar soort B evolueert, zou het omgekeerde dan ook mogelijk zijn? Zou bijvoorbeeld Het eerste landdiertje weer een vis kunnen worden?
Eh, nee?quote:Op dinsdag 14 april 2015 12:40 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Ik denk dat het meest lastige nog wel het ontstaan van die ene levende cel moet zijn geweest de kans die er geweest moet zijn voor het ontstaan daarvan is vele malen kleiner eigenlijk gewoon nul dan dat 2 cellen tegen elkaar botsen en zich samen zouden voegen.
Op de "benodigdheden" voor het maken van een cel. en met name de links en rechtsdraaiende aminozuren. je hebt namelijk eenpaar duizend aminozuren en dan heb je alleen maar de rechtsdraaiende aminozuren nodig 1 linksdraaiende en het mislukt al.quote:Op dinsdag 14 april 2015 12:45 schreef Molurus het volgende:
[..]
Strikt genomen valt dit buiten de scope van de evolutietheorie. Maar dat hoor je vast niet voor het eerst.
[..]
Waar baseer jij het onderstreepte op?
Het is een stelling die ik vaak hoor uit de monden van creationisten, maar ik heb daar nog nooit een onderbouwing van gezien die niet volledig uit de duim gezogen was.
quote:Omdat we tegenwoordig grotendeels weten hoe complex een levende cel in elkaar zit, kunnen we via een andere wetenschappelijke tak, namelijk wiskundige kansberekening, berekenen hoe groot de kans is dat zo'n levende cel is ontstaan uit het niets. We kunnen simpel gezegd de basis van de evolutietheorie berekenen op waarheidskans. Voor deze berekening doen we een enorme concessie, want we sluiten twee gigantische evolutiedillemma's uit. We gaan namelijk even uit van de volgende onmogelijke situatie:
a. een molecuul dat eenmaal in de oerzee is gevormd, gaat nooit meer stuk.
b. alle nodige grondstoffen voor de bouw bevinden zich binnen handbereik van het molecuul.
(Let erop dat deze twee aannames zondigen tegen de wetten van de thermodynamica!)
Wel, eiwitmoleculen zijn opgebouwd uit maximaal 20 verschillende aminozuren. De eiwitmoleculen hebben een codering die is opgebouwd uit (honderden van) deze 20 aminozuren, vergelijkbaar met zoals deze tekst gecodeerd wordt door middel van de 26 letters van ons alfabet. Al deze aminozuren werken feilloos en geordend samen. Stel dat een eenvoudig eiwitmolecuul van 100 aminozuren vanzelf ontstaat, dan is de kans dat zo'n molecuul volgens een bepaald patroon ontstaat dus een kans van 1 op 20100 oftewel 1 op 20-tot-de-honderste-macht (ongeveer hetzelfde als 1 op 10130).
Met andere woorden: die kans is 1 : 10 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 (130 nullen!!).
De kans dat een simpel eiwit met honderd aminozuren vanzelf ontstaat (en dat is wat evolutionisme beweert), is dus 1 staat tot een getal met 130 nullen. Dit soort getallen zijn zo ontzettend kosmisch groot dat wij ze niet kunnen begrijpen. Maar een vergelijking kan misschien een beetje een idee geven hoe ontzettend groot dit getal is. Het hele universum, dus inclusief alle melkwegstelsels, sterren en planeten bij elkaar, is opgebouwd uit atomen. Alle atomen bij elkaar bevatten ongeveer 1080 elektronen. Volgens evolutionisten is het heelal maximaal 30 miljard jaar oud, en dat is 1018 seconden. Als nu alle elektronen in het hele universum 30 miljard jaar lang iedere seconde een miljard keer reageren, dan zouden er in al die 30 miljard jaar in totaal 1080 x 1018 x 109 = 10107 reacties zijn geweest. Het aantal reacties is dan nog steeds kleiner dan het megagrote getal wat we zojuist behandeld hebben. Het uit toeval ontstaan van een simpel eiwit is onmogelijk. De kans is 1 : 1 met dertig nullen, een onbegrijpelijk kleine kans.
Deze berekening is moeilijk te begrijpen, maar het laat zien dat het volkomen onmogelijk is dat zelfs maar één klein ‘levend molecuul' door toeval zou ontstaan. En dan moet je je beseffen dat zelfs het eenvoudigste levende wezentje dat we kennen, een micrococcus, nog uit 200.000 zeer ingewikkelde moleculen bestaat! Alleen al een ‘eenvoudige' zweephaar van een bacterie is opgebouwd uit 200 verschillende soorten eiwitten die allemaal feilloos samenwerken. Een zweephaar is zo onbegrijpelijk complex en uniek ontworpen, dat er nooit een geleerde is geweest die ook maar heeft geprobeerd te beschrijven hoe hij zou kunnen zijn geëvolueerd! En één cel uit de lever van de mens bevat zelfs 53 miljard ingewikkelde eiwitmoleculen. Een mens bestaat in totaal uit meer dan 50.000.000.000.000 cellen die eindeloos veel variaties vertonen in functie en bouw.
Dit kan ONMOGELIJK vanzelf zijn ontstaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |