Dat jij vragen stelt bij de meest simpele en fundamentele beginselen van wetenschap en zelf geen enkele informatie inbrengt. Dit hele topic heb je nog niets inhoudelijks gezegd.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:18 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
het heeft sowieso weinig zin om over het bestaan te discussiėren.
Maar wat zijn dan de premissen stap voor stap?
Een discussie over het bestaan lijkt me sowieso buiten de scope van dit topic, laten we het even houden bij evolutie.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:18 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
het heeft sowieso weinig zin om over het bestaan te discussiėren.
Maar wat zijn dan de premissen stap voor stap?
Dan nog weet je niet of het ook de auto was die je ziet en als het wel de auto was, dan weet je nog niet welke kreukels al voor het ongeluk aanwezig waren.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:13 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Ik was er niet bij, maar ik zie de kreukels, en er is een gemeten snelheid.
[ afbeelding ]
Zeg je hier nu dat wolven doorgeevolueerde honden zijn?quote:Op maandag 23 maart 2015 17:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Mijns inziens is een hond een minder sterkere versie van de wolf (dus niet een geėvolueerde superwolf).
leuk dat je mijn rol speelt, maar ik zie mijzelf absoluut niet als de advocaat van de duivel, maar als de advocaat van de logica.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 11:21 schreef Molurus het volgende:
Om even advocaat van de duivel te spelen: een gemeten snelheid zegt op zichzelf natuurlijk betrekkelijk weinig over de leeftijd van de aarde of het geologische verleden.
Evolutie hoeft niet "vooruit" te gaan. Evolutie interesseer het namelijk niet of het dier in de ogen van mensen beter wordt of niet.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:20 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Mijns inziens is een hond een minder sterkere versie van de wolf (dus niet een geėvolueerde superwolf).
"Advocaat van de duivel" is dan ook meer een gezegde he.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:22 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
leuk dat je mijn rol speelt, maar ik zie mijzelf absoluut niet als de advocaat van de duivel, maar als de advocaat van de logica.
Is geen kwestie van begrijpen, is een kwestie van niet geloven.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:08 schreef Tchock het volgende:
Je begrijpt niet dat als dit proces zich keer op keer op keer op keer op keer herhaalt, de veranderingen steeds groter zullen worden?
Vinken worden geen zoogdieren eenden of valken.quote:Als twee vinken zo kunnen veranderen dat ze niet meer onderling kunnen voortplanten en niet meer hetzelfde voedsel kunnen eten, kan het op termijn ook dat ze er radicaal anders uit gaan zien.
Dat muisachtigdiertje stamde in de 80's nog af van een vogel (volgens evo's).quote:En zoals Molurus terecht opmerkt zijn vogels ook niet geėvolueerd uit zoogdieren. De zoogdieren stammen allemaal af van een hele vroege voorouder in de tijd van de dinosauriėrs (een muisachtig diertje waarschijnlijk) terwijl vogels zelf later van reptielen af zijn gestamd.
- Nee, Kees geeft een zweefantwoord.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:14 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat ligt aan jou. Jij stelt een vraag en Kees geeft heel direct antwoord.
En ik wil nog wel een vraag stellen, onomwonden en ondubbelzinnig: ben je religieus?
Bulldozer is een betere analogie. Langzaam sporen trekken.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:21 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Dan nog weet je niet of het ook de auto was die je ziet en als het wel de auto was, dan weet je nog niet welke kreukels al voor het ongeluk aanwezig waren.
Voor de dertigste keer: dat is ook niet wat ik zeg. Ze komen allemaal van eenzelfde voorouder. Dat wil dus niet zeggen dat een zebra op een dag wakker wordt en besluit een als een koningscobra door het leven te gaan, dat klopt.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Is geen kwestie van begrijpen, is een kwestie van niet geloven.
[..]
Vinken worden geen zoogdieren eenden of valken.
Ik leefde nog niet in de '80's dus ik kan je hier niet zo veel over zeggen. Als je gelijk hebt is dat in de tussentijd in elk geval herzien. Vogels stammen af van dit soort moddervette beesten:quote:Dat muisachtigdiertje stamde in de 80's nog af van een vogel (volgens evo's).
Dit is wat men noemt een stromanargument: het standpunt opzettelijk verkeerd neerzetten, zodat je er gemakkelijker kritiek op kunt hebben.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Vinken worden geen zoogdieren eenden of valken.
[..]
Dat muisachtigdiertje stamde in de 80's nog af van een vogel (volgens evo's).
waar houdt die verandering volgens jou op? Blijven die veranderingen in de kaders van wolven/honden of gaan die veranderingen ook daarbuiten, dus van muis naar wolf bijvoorbeeld.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:19 schreef Molurus het volgende:
Wat hij bedoelt is dat wat wij 'soorten' noemen continu in de tijd veranderen. Het is niet alsof, zeg, een wolf ineens een nestje met dalmatiers krijgt. Dat gaat heeeeeel geleidelijk.
Wat versta je onder soortvorming?quote:En als twee groepen van dezelfde soort geisoleerd leven en op verschillende manieren veranderen dan krijg je soortvorming.
Nee vogels en zoogdieren stammen beide af van reptielenquote:Op maandag 23 maart 2015 17:30 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Is geen kwestie van begrijpen, is een kwestie van niet geloven.
Dat muisachtigdiertje stamde in de 80's nog af van een vogel (volgens evo's).
Je toont wederom aan a) helemaal niets van de evolutietheorie te begrijpen en b) onze posts niet te lezen of expres te negeren.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:35 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
waar houdt die verandering volgens jou op? Blijven die veranderingen in de kaders van wolven/honden of gaan die veranderingen ook daarbuiten, dus van muis naar wolf bijvoorbeeld.
[..]
Wat versta je onder soortvorming?
Grijze wolf -> Dalmatier
of
Muisje --> grijze wolf --> dalmatier
nee een slappe copie van een copie.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:22 schreef Molurus het volgende:
Zeg je hier nu dat wolven doorgeevolueerde honden zijn?
kennelijkquote:Volgens mij begrijp ik hier niet helemaal wat je bedoelt te zeggen.
Wat is kwaliteit in deze context? Heeft een dolfijn meer kwaliteit dan een zeearend? En hoe zit het met termieten versus kolibries?quote:Op maandag 23 maart 2015 17:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
nee een slappe copie van een copie.
Zie het als ouderwets copieren van cassetterecorder naar cassetterecorder. De kwaliteit van het geluid gaat achteruit. Zo is de kwaliteit wolf/hond bij een dalmatier behoorlijk achteruit gegaan.
ja zo is het wel erg zweverig.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Een discussie over het bestaan lijkt me sowieso buiten de scope van dit topic, laten we het even houden bij evolutie.
1 belangrijk premisse is ten aanzien van het begrip 'soort'. Het is belangrijk om je te realiseren dat de indeling in soorten een menselijke indeling is, en geen betrekking heeft op iets dat echt bestaat.
Biologen delen levende wezens in in groepen, eigenlijk is het niet meer dan dat.Net zoals wij grondgebied indelen in 'landen'. 'Landsgrenzen' zijn geen eigenschap van de grond, het zijn menselijke indelingen die verder niet werkelijk bestaan.
Natuurlijk moet evolutie voorruit gaan. Het is immers niet 'the weak survive'. Een cheetah kan harder lopen dan de gemiddelde kat en is daarmee waarschijnlijk goed doorgeevolueerd, maar zal uiteindelijk uitsterven, omdat het als kat gewoon te kwetsbaar is geworden.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:23 schreef Tchock het volgende:
[..]
Evolutie hoeft niet "vooruit" te gaan. Evolutie interesseer het namelijk niet of het dier in de ogen van mensen beter wordt of niet.
Nergens. Waarom zou dat ophouden?quote:Op maandag 23 maart 2015 17:35 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
waar houdt die verandering volgens jou op?
Muizen veranderen niet in wolven, nee.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:35 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Blijven die veranderingen in de kaders van wolven/honden of gaan die veranderingen ook daarbuiten, dus van muis naar wolf bijvoorbeeld.
Zelf zou ik zeggen: grijze wolf --> hond. Of we hondenrassen zouden moeten zien als subsoorten is een goede vraag. Maar wat het antwoord ook wordt: dat is een kwestie van smaak.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:35 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Wat versta je onder soortvorming?
Grijze wolf -> Dalmatier
De kleine zoogdieren waar alle andere zoogdieren van afstammen noemen we hier voor het gemak 'muisje', maar die hebben eigenlijk niets te maken met hedendaagse muizen.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:35 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
of
Muisje --> grijze wolf --> dalmatier
Nee, Evolutie gaat niet "vooruit", omdat er geen vooruit is. Het gaat om hoe goed een dier is aangepast aan de omstandigheden en hoe snel het zich kan aanpassen als die omstandigheden veranderen.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Natuurlijk moet evolutie voorruit gaan. Het is immers niet 'the weak survive'. Een cheetah kan harder lopen dan de gemiddelde kat en is daarmee waarschijnlijk goed doorgeevolueerd, maar zal uiteindelijk uitsterven, omdat het als kat gewoon te kwetsbaar is geworden.
Honden zijn anders beduidend succesvoller dan wolven. En dat hebben ze voor een belangrijk deel te danken aan hun veranderingen.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:37 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
nee een slappe copie van een copie.
Zie het als ouderwets copieren van cassetterecorder naar cassetterecorder. De kwaliteit van het geluid gaat achteruit. Zo is de kwaliteit wolf/hond bij een dalmatier behoorlijk achteruit gegaan.
quote:Op maandag 23 maart 2015 17:31 schreef Tchock het volgende:
Voor de dertigste keer: dat is ook niet wat ik zeg. Ze komen allemaal van eenzelfde voorouder. Dat wil dus niet zeggen dat een zebra op een dag wakker wordt en besluit een als een koningscobra door het leven te gaan, dat klopt.
Dan snap je misschien nu al 1 probleem dat ik heb met evolutionistenquote:Ik leefde nog niet in de '80's dus ik kan je hier niet zo veel over zeggen. Als je gelijk hebt is dat in de tussentijd in elk geval herzien. Vogels stammen af van dit soort moddervette beesten:
Indelingen in soorten zijn ook niet hard!quote:Op maandag 23 maart 2015 17:39 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
ja zo is het wel erg zweverig.
Dat van die gemeenschappelijke voorouder zeg ik inderdaad, maar niet de conclusie die je daar aan verbindt.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:45 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Jawel, dat is wel wat je zegt, omdat je zegt dat alles allemaal van eenzelfde voorouder komt.
Dat is geen zwakte, maar juist een kracht. Als de wetenschap niet in staat was om haar eigen fouten te corrigeren dachten we nu nog steeds dat de zon rond de Aarde draaide en dat de intelligentie van een mens wordt bepaald door zijn huidskleur. Je moet kijken naar wat het bewijs is voor de huidige theorie, en die is ijzersterk.quote:Dan snap je misschien nu al 1 probleem dat ik heb met evolutionisten![]()
(namelijk: de kwestie van dat bepaalde ideeėn inmiddels zijn herzien)
Ik bedoelde deze (dacht ik - ik kan het niet checken omdat ik al mijn dino-boeken heb weggegooid)quote:Op maandag 23 maart 2015 17:31 schreef Tchock het volgende:
Ik leefde nog niet in de '80's dus ik kan je hier niet zo veel over zeggen. Als je gelijk hebt is dat in de tussentijd in elk geval herzien. Vogels stammen af van dit soort moddervette beesten:
Ik weet niet wat je precies hiermee wil zeggen. Dit dier is juist een van de belangrijkste bewijzen voor de theorie dat vogels afstammen van reptielen, het is namelijk het eerste fossiel van een reptiel dat gevonden werd met veren. Die "missing link" was een belangrijk bewijs voor de toen nog niet algemeen geaccepteerde evolutietheorie.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:50 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik bedoelde deze (dacht ik - ik kan het niet checken omdat ik al mijn dino-boeken heb weggegooid)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Archaeopteryx_%28dier%29
nee, ik probeer het te ontleden en de verschillen van mening te ontdekken.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:33 schreef Molurus het volgende:
Dit is wat men noemt een stromanargument: het standpunt opzettelijk verkeerd neerzetten, zodat je er gemakkelijker kritiek op kunt hebben.
Doe ik wel, want evolutie was in de 80's nog datgene wat ik eerder aangaf, maar waarvan jij zegt dat een stromanargument is.quote:Kijk dan niet raar op als niemand je kritiek serieus neemt.
Als ik zeg dat vinken in andere diersoorten veranderen, is het ook weer niet duidelijk wat ik bedoel. En ik geef nu eenmaal snel labels aan beweringen, zodat het duidelijk is wat iemand gelooft, want dat is mij nog eigenlijk niet duidelijk.quote:Als je kritiek hebt op de evolutietheorie (prima), zorg er dan voor dat je de standpunten correct neerzet, en je kritiek *daarop* richt.
Er is namelijk helemaal niemand die beweert dat vinken veranderen in eenden of valken.
quote:Op maandag 23 maart 2015 17:08 schreef Tchock het volgende:
De zoogdieren stammen allemaal af van een hele vroege voorouder in de tijd van de dinosauriėrs (een muisachtig diertje waarschijnlijk) terwijl vogels zelf later van reptielen af zijn gestamd.
jullie posts lijken tegenstrijdig. Ik lees ze zeker wel en probeer niks te negeren. Maar dat gaat moeilijk als ik 10 x moet lezen dat ik 'er niks van begrijp' etc. Ik zou niet weten hoe dat een discussie helpt of hoe dat een argument zou moeten zijn voor beide partijen.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je toont wederom aan a) helemaal niets van de evolutietheorie te begrijpen en b) onze posts niet te lezen of expres te negeren.
nee ik probeer het te ontleden door het duidelijker te maken (dmv versimpelen).quote:Op maandag 23 maart 2015 18:07 schreef Tchock het volgende:
Ik bedoelde daarmee alleen maar aan te geven dat het een klein harig diertje met een staart en vier poten was. Jij gebruikt het nu om mij woorden in de mond te leggen door te zeggen dat een muis in een wolf verandert.
Nou dan heb ik mijn eerste doel toch bereikt, namelijk het ontleden van evolutie. Hier ga ik de volgende keer verder op in.quote:Als je vraag is of dat harige kleine beestje in de loop van miljoenen jaren met ontelbare tussenvormen en afsplitsingen uiteindelijk geėvolueerd is tot wat we nu een wolf noemen: het antwoord daarop is inderdaad ja.
Ik zeg dat omdat ik gefrustreerd raak van het feit dat jij stééds weer dezelfde fouten maakt over evolutie, ondanks dat het je al tig keer is uitgelegd. Nog een poging:quote:Op maandag 23 maart 2015 18:11 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
jullie posts lijken tegenstrijdig. Ik lees ze zeker wel en probeer niks te negeren. Maar dat gaat moeilijk als ik 10 x moet lezen dat ik 'er niks van begrijp' etc. Ik zou niet weten hoe dat een discussie helpt of hoe dat een argument zou moeten zijn voor beide partijen.
Nou ja, dat kan inderdaad. Maar de fout die niet moet maken is dat wat we in deze context "muisje" noemen hetzelfde zou zijn als de muizen die op dit moment in mijn huis lopen. Want dat is dus niet zo. Die staan immers net zo ver van elkaar af in tijd als de "oermuis" en een wolf of een giraffe.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:17 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
nee ik probeer het te ontleden door het duidelijker te maken (dmv versimpelen).
ik noem het een muisje, jij noemt het een harig klein beestje
[..]
Nou dan heb ik mijn eerste doel toch bereikt, namelijk het ontleden van evolutie. Hier ga ik de volgende keer verder op in.
Ik kreeg net nog de impressie dat dit volgens iemand geen onderdeel van evolutie was, maar misschien heb ik dat verkeerd gelezen. Overigens heeft iemand anders (tevreden atheist geloof ik) een plaatje laten zien met de stamboom der diersoorten. Dus dan komt het weer met elkaar overeen.
Ik weet zeker van wel, maar ik vind het niet relevant voor de discussie. het is overigens ook alweer niet bedoelt als stroman.quote:Op maandag 23 maart 2015 17:52 schreef Tchock het volgende:
En nee, in de jaren '80 dachten ze niet dat zoogdieren hier vanaf stamden. Absoluut niet. Oftewel, het argument waar je nu de evolutietheorie mee aanvalt is wéér een stroman die je zelf maakt.
Mijn excuses als je het niet zo bedoeld had. Maar dat vogels van reptielen afstammen en zoogdieren ook (en dus niet van elkaar) is al meer dan honderd jaar bekend.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:19 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Ik weet zeker van wel, maar ik vind het niet relevant voor de discussie. het is overigens ook alweer niet bedoelt als stroman.
Dit is overigens 100% waar. Je slaat de spijker op zijn kop. Behalve dat het niet echt indekken is, want de evolutietheorie gaat simpelweg niet over het ontstaan van leven. Zoals aanhangers van de stelling van Pythagoras zich ook niet hoeven in te dekken dat ze de oorzaak van het leven op aarde niet kunnen aantonen.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Het topic heet Evolutie of Scheppingsverhaal, toch? Daarmee wordt gesuggereerd dat er maar 2 smaakjes zijn die het ontstaan/verloop van de wereld verklaren. Ik krijg nu meer het idee dat de evolutionisten zich nu indekken en helemaal niet beweren dat evolutie het ontstaan of het verloop verklaart, maar enkel diersoorten onderling. Als dat zo is, dan kan evolutie niet eens in 1 adem genoemd worden met scheppingsverhaal.
- Soorten zijn redelijk arbitraire verdelingen door mensen bedacht. Ze bestaan niet in de natuur.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:18 schreef Tchock het volgende:
- Soorten zijn redelijk arbitraire verdelingen door mensen bedacht. Ze bestaan niet in de natuur.
- De evolutietheorie stelt nooit dat verschillende dieren die nu leven in elkaar kunnen overgaan of veranderen.
- Evolutie is een zeer langzaam proces dat zich zeer geleidelijk voltrekt.
- Evolutie heeft geen hoger doel, het maakt soorten niet inherent beter.
had ik die boeken nog maar. Ik zie die foto's nog voor me. Alleen na het zien van die boeken weet ik of ik gelijk of ongelijk heb. Overigens extra nuance: volgens mij stond er in die evo/dino-boeken (paar van school , en een paar van mezelf) dat sommige zoogdieren afstamden van de reptielen en andere zoogdieren van de vogels en dat het toen nog niet allemaal 100% zeker was onder evolutionisten. (maar dit vind ik echt niet relevant - al moest ik het toch nog even snel noemen)quote:Op maandag 23 maart 2015 18:20 schreef Tchock het volgende:
[..]
Mijn excuses als je het niet zo bedoeld had. Maar dat vogels van reptielen afstammen en zoogdieren ook (en dus niet van elkaar) is al meer dan honderd jaar bekend.
Prima, maar in dit geval had je kritiek op iets dat niemand beweert. (!!!)quote:Op maandag 23 maart 2015 18:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
nee, ik probeer het te ontleden en de verschillen van mening te ontdekken.
Ik heb namelijk geen kritiek op het evolutieverhaal zoals dat eerder werd verteld. Dus je zit hier verkeerde conclusies te trekken.
Ook in de jaren 80 beweerde men dat volgens mij niet, maar wellicht is het handig om dan even een bron op te zoeken. Op iets dat jij 30 jaar geleden misschien hebt gelezen kan ik weinig zeggen, laat staan dat ik dat kan of wil verdedigen.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Doe ik wel, want evolutie was in de 80's nog datgene wat ik eerder aangaf, maar waarvan jij zegt dat een stromanargument is.
Je hebt geen idee hoe belangrijk het onderstreepte is om je te realiseren. Je kunt wel heel hard roepen 'ik geloof het niet!', maar ik lees hieruit dat je eigenlijk niet echt weet wat het nu precies is dat je niet gelooft.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Als ik zeg dat vinken in andere diersoorten veranderen, is het ook weer niet duidelijk wat ik bedoel. En ik geef nu eenmaal snel labels aan beweringen, zodat het duidelijk is wat iemand gelooft, want dat is mij nog eigenlijk niet duidelijk.
Nogmaals: 'muisje' is meer een manier om te omschrijven hoe vroege zoogdieren eruit zagen. Die waren inderdaad klein, en als je die zou moeten omschrijven naar hedendaagse standaarden dan is 'een kleine muis' helemaal niet zo'n gekke omschrijven. Maar...... we hebben het dan niet over muizen zoals die vandaag de dag bestaan.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ik mag niet zeggen dat een vink in een eend of valk veranderd, maar wel dat een hond ooit een muisje was?
Herhaal dit voor jezelf 20 keer in je hoofd, en dan is er heel veel bereikt in deze discussie.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Echt, ik begrijp de stellingname van evolutionisten niet meer.
Persoonlijk vind ik de titel slecht gekozen. Die twee sluiten elkaar wat mij betreft niet eens uit.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Het topic heet Evolutie of Scheppingsverhaal, toch? Daarmee wordt gesuggereerd dat er maar 2 smaakjes zijn die het ontstaan/verloop van de wereld verklaren.
De evolutietheorie verklaart inderdaad niet het ontstaan van leven, heel goed!! Er is ook niemand die zoiets beweert. (Gek genoeg is het een veel gehoorde kritiek van creationisten, go figure.)quote:Op maandag 23 maart 2015 18:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Ik krijg nu meer het idee dat de evolutionisten zich nu indekken en helemaal niet beweren dat evolutie het ontstaan of het verloop verklaart, maar enkel diersoorten onderling.
Een muis zoals we die vandaag de dag kennen, nee.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:01 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Als dat zo is, dan kan evolutie niet eens in 1 adem genoemd worden met scheppingsverhaal. Daarom probeer ik dat zeker te weten of te ontleden en erachter te komen of evolutie volgens de evolutionisten hier nu ook inhoudt dat een muisje later een grijze wolf werd. (zie de opmerking van
Vraag van mijn kant, omdat te veel kennis niet bestaat: waarom zijn sommige dieren "opgehouden" te evolueren? Van die levende fossielen die gewoon met de rest van de dierenwereld meedoen en dan plotsklaps honderden miljoenen jaren niet meer veranderen.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:55 schreef Molurus het volgende:
Ter aanvulling, gewoon omdat het zo'n prachtige visuele weergave is van de geschiedenis van het leven op aarde zoals de wetenschap die momenteel voor zich ziet:
[ afbeelding ]
Een paar opmerkingen hierover:
1) Dit is een overzicht van de totale geschiedenis. De ontwikkeling van bijvoorbeeld mensen hierin is zo'n miniem stukje dat je daar niet veel van terugziet. (Daar zijn andere mooie schema's voor die een veel kleinere tijdsschaal weergeven.)
2) Je kunt zeggen dat men op hoofdlijnen behoorlijk zeker is van dit schema. Wellicht dat er hier en daar 1 takje net iets anders is ontstaan, dat zou kunnen.
3) Je kunt hierin de laatste gemeenschappelijke voorouder van elke twee dieren die je kunt bedenken terugvinden, en wanneer die ongeveer moet hebben geleefd. (Merk op dat wij dus ook een gemeenschappelijke voorouder hebben met bijvoorbeeld paddestoelen. Maar dat is dan wel een miljard jaar geleden. Het soort tijdsschaal waar niemand zich echt een voorstelling van kan maken.)
Er zijn er meer hoor, bijvoorbeeld krokodillen en pissebedden, die leven helemaal niet in de diepzee.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:58 schreef Tchock het volgende:
[..]
Vraag van mijn kant, omdat te veel kennis niet bestaat: waarom zijn sommige dieren "opgehouden" te evolueren? Van die levende fossielen die gewoon met de rest van de dierenwereld meedoen en dan plotsklaps honderden miljoenen jaren niet meer veranderen.
Is het puur dat de omstandigheden niet meer veranderen? Ik geloof dat de meeste levende fossielen in de diepzee leven, maar alsnog... Je zou zeggen dat er alleen door mutatie al meer variatie op moet treden over zo'n tijdschaal dan nu het geval is.
Rotvraag: waarom? Ik snap wel wat je uitlegt maar ik snap niet wat voor mechanisme daar dan achter zit. Wat kan er voor zorgen dat een dier mogelijk niet meer kan evolutioneren? Er blijft toch altijd wel iets denkbaar waardoor een bepaalde variatie meer kans heeft om nakomelingen te produceren?quote:Op maandag 23 maart 2015 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn er meer hoor, bijvoorbeeld krokodillen en pissebedden, die leven helemaal niet in de diepzee.
Richard Dawkins maakt een mooie analogie in zijn boek 'climbing mount improbable'. De titel zegt het al: evolutie tracht naar 'de top' te klimmen, en zoekt daarbij geleidelijke wegen om dat te doen.
Dus recht omhoog via een klifwand gaat niet lukken, maar als het heuveltje niet te stijl oploopt dan gaat dat wel.
En wat er gebeurt met 'levende fossielen' is dat ze eigenlijk min of meer vast zijn komen te zitten op 1 van de pieken. Wellicht niet de hoogste pieken, maar om een hogere piek te bereiken moeten ze eerst 'omlaag', en dat is iets dat evolutie niet doet.
Ze zijn eigenlijk optimaal aangepast aan hun omgeving, zover dat binnen de grenzen van hun eigen 'ontwerp' mogelijk is. Anders gezegd: ook als de omstandigheden veranderen hebben zij eigenlijk geen mogelijkheden om gradueel te veranderen in iets dat beter aangepast is aan de veranderde omstandigheden.
Ik weet 100% zeker dat dat in de jaren 80 niet beweerd is, of iig niet op de school waar ik zat.quote:Op maandag 23 maart 2015 18:34 schreef Molurus het volgende:
Ook in de jaren 80 beweerde men dat volgens mij niet, maar wellicht is het handig om dan even een bron op te zoeken. Op iets dat jij 30 jaar geleden misschien hebt gelezen kan ik weinig zeggen, laat staan dat ik dat kan of wil verdedigen.
De fossielen waaruit het tegendeel blijkt stammen letterlijk uit Darwins tijd dus ik betwijfel het ook.quote:Op maandag 23 maart 2015 19:07 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Ik weet 100% zeker dat dat in de jaren 80 niet beweerd is, of iig niet op de school waar ik zat.
Er is altijd wel iets denkbaar dat een dier nog verder kan verbeteren, tuurlijk.quote:Op maandag 23 maart 2015 19:04 schreef Tchock het volgende:
[..]
Rotvraag: waarom? Ik snap wel wat je uitlegt maar ik snap niet wat voor mechanisme daar dan achter zit. Wat kan er voor zorgen dat een dier mogelijk niet meer kan evolutioneren? Er blijft toch altijd wel iets denkbaar waardoor een bepaalde variatie meer kans heeft om nakomelingen te produceren?
Ligt die beperking dan op genetisch vlak? Of zijn er fysieke of chemische problemen of waar moet ik aan denken? Is dit überhaupt wel bekend eigenlijk?quote:Op maandag 23 maart 2015 19:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is altijd wel iets denkbaar dat een dier nog verder kan verbeteren, tuurlijk.
De crux is dat er geen geleidelijk pad is naar die verbetering. Zo'n soort loopt dan of tegen die steile bergwand aan, of moet eerst 'een stukje naar beneden' voordat het weer 'omhoog' kan.
Evolutie kan alleen werken als geleidelijke opeenstapeling van kleine verbeteringen. Als zo'n bergpaadje niet mogelijk is, dan gebeurt het niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |