abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150428575
Hallo,

Ik wil mijn caravan dmv een (elektrische 220v) lier de oprit optrekken.
Ik weet echter niet hoe zwaar de lier moet zijn aan vermogen en/of trekgewicht.

De caravan is 1200 kg. De oprit is waterpas alleen de overgang van de openbare weg en de stoep heeft een klein opstaand randje van 2 cm. De stoep loopt geleidelijk omhoog.

En ik vraag me af of dit ook kan wat ik bedacht heb om de lier aan een balk vast te maken. Komt er aan de kanten van de muur niet te veel kracht zodat de steen eruit getrokken worden?

pi_150428717
Gast, je hebt het over een carvan, die ik met mn blote hand nog de oprit op duw, tenzij je oprit een helling heeft van 30 Graden, kun je het zelfs met een stuk touw doen.
Deze post staat vol fouten, so the fuck?
  zondag 8 maart 2015 @ 19:34:43 #3
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_150428766
Heb je geld over? Met de hand staat ie er zo
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_150428842
Inderdaad, gewoon ff duwen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  zondag 8 maart 2015 @ 19:36:17 #5
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_150428853
quote:
7s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:33 schreef stefkee3 het volgende:
Gast, je hebt het over een carvan, die ik met mn blote hand nog de oprit op duw, tenzij je oprit een helling heeft van 30 Graden, kun je het zelfs met een stuk touw doen.
Mijn eerste gedachte ook. Het is een caravan met wielen. Geen kasteel.
UI Made bij VanilleKwark.
pi_150429352
Kunnen mensen zonder nuttig commentaar gewoon wegblijven aan topics. Misschien heeft die jongen een goede reden om het zo te doen, doet er eigenlijk niet eens toe.

Maar vaak word zo;n lier verkocht voor op een 4x4 om hem uit de modder te trekken of bovenop een autoambulance om een auto erop te trekken. Dus sterk genoeg zijn ze meestal wel.

Verder, als het een normaal stevig muurtje is, moet het wel gaan als je voldoende dikke/lange bouten gebruikt.
.
pi_150430819
Het is een enkelsteens muurtje dus erg lang kunnen die bouten niet zijn. En medewerking van de buurman hoef ik niet te verwachten. ;( `

Je wilt niet weten hoeveel soorten lieren er zijn met even zoveel soorten aan trekgewicht.
Ik wil wel zeker weten dat dit goed gaat want je wilt niet weten wat er gebeurt als zo`n staalkabel losbreekt.

Heeft er niemand een idee hoeveel kg trekgewicht je nodig hebt om 1200kg in beweging te brengen?

Dat ik dit wil is omdat ik nog slecht één goed been heb en de ander een prothese dus duwen/trekken gaat niet lukken ~O>
Ik ging ervan uit dat het niet noodzakelijk was dat hier te melden. :N
pi_150431274
Over het soort lier kan ik weinig vertellen, hang tijdens het "lieren" wel een handdoek over de kabel.
Dat dempt de schok en zweep effect mocht je kabel breken.
pi_150431373
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:22 schreef Soohr het volgende:
Over het soort lier kan ik weinig vertellen, hang tijdens het "lieren" wel een handdoek over de kabel.
Dat dempt de schok en zweep effect mocht je kabel breken.
:) Thans voor de tip, dat is een goeie ;)
  zondag 8 maart 2015 @ 20:25:02 #10
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_150431463
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:14 schreef Frixel het volgende:
Dat ik dit wil is omdat ik nog slecht één goed been heb en de ander een prothese dus duwen/trekken gaat niet lukken ~O>
Ah dit vind ik oprecht zielig ;(

Nu geen flauwe grapkens meer maken in dit topique! :(
pindazakje
pi_150431618
Kan je voor hetzelfde geld niet een mover op je caravan laten installeren? Evt een tweedehandse?
pi_150431686
Ik denk dat je gewoon 1200kg trekgewicht nodig hebt toch? Die achterop een autoambulance zit kan vaak ook niet rijdende auto's omhoog trekken, dus dat zijn echt sterke dingen. Misschien dat een carrosseriebouwer je daar mee kan helpen?

Verder is het misschien een idee om de verankering diep in de grond te doen met wat beton? En ik weet niet wat een lier kost, maar is het misschien voordeliger om een elektrische mover op je caravan te laten monteren? Daar heb je buiten je eigen oprit ook nog wat aan. Mijn ouders hebben ook zo een ding er op (zat er al op) en werkt prima. Heb je een op afstand bestuurbare caravan :P
pi_150431706
quote:
11s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:27 schreef Gutz het volgende:
Kan je voor hetzelfde geld niet een mover op je caravan laten installeren? Evt een tweedehandse?
Ah je was me net voor :P
pi_150431782
Volgens mij kan je al een lier kopen voor onder de 100 euro.
Een mover kost vele malen meer en dan heb ik het nog niet over het gewicht en de plaats die het inneemt.
Geen optie dus.
pi_150431891
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:29 schreef Frixel het volgende:
Volgens mij kan je al een lier kopen voor onder de 100 euro.
Een mover kost vele malen meer en dan heb ik het nog niet over het gewicht en de plaats die het inneemt.
Geen optie dus.
Ah dat scheelt inderdaad wel! Wist niet dat lieren niet zo duur zijn. Dan zou ik wel voor goede verankering zorgen en niet dat muurtje gebruiken.
pi_150432210
Een rijdende caravan van 1200kg heeft toch gen 1200kg trekgewicht nodig. Dat zou een (normaal) mens toch ook nooit in beweging krijgen?

Ik zou wel eens willen weten hoe en of het te berekenen is hoeveel trekgewicht je wel nodig zou hebben.
pi_150433297
Een 300 kg lier van pakweg 100 euro zal hier ruim voldoende voor zijn.

Maar het is denk ik nogal lastig om een caravan kaarsrecht een oprit op te lieren. Je zal hem toch altijd een beetje bij moeten sturen, ook al trek je hem precies in het midden van de caravan.
Dag iedereen.
pi_150433620
Ik zou de balk waar de lier op zit wel even voorzien van een paar schoren, de lier gaat het wel trekken, maar ik denk dat de balk het zwakke punt is.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 8 maart 2015 @ 20:56:23 #19
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_150433689
Ik zou gewoon een mover onder de caravan laten zetten, heb je altijd profijt van en niet alleen op de oprit, toen ik nog een caravan had vond ik dat een geweldige uitvinding.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_150433739
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:50 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Een 300 kg lier van pakweg 100 euro zal hier ruim voldoende voor zijn.

Maar het is denk ik nogal lastig om een caravan kaarsrecht een oprit op te lieren. Je zal hem toch altijd een beetje bij moeten sturen, ook al trek je hem precies in het midden van de caravan.
Waar baseer je de 300 kg op?
Wat bijsturen is natuurlijk geen probleem. Veel lieren hebben een afstandbediening *)
pi_150433774
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:56 schreef Klonk het volgende:
Ik zou gewoon een mover onder de caravan laten zetten, heb je altijd profijt van en niet alleen op de oprit, toen ik nog een caravan had vond ik dat een geweldige uitvinding.
Geen geld/ruimte/gewicht. Zie eerdere post
pi_150433791
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:35 schreef Frixel het volgende:
Een rijdende caravan van 1200kg heeft toch gen 1200kg trekgewicht nodig. Dat zou een (normaal) mens toch ook nooit in beweging krijgen?

Ik zou wel eens willen weten hoe en of het te berekenen is hoeveel trekgewicht je wel nodig zou hebben.
Volgens mij kijk jij naar het hefgewicht van een elektrische takel. Een echte lier heeft een echt trekgewicht, wat hij daadwerkelijk voort kan trekken.
.
pi_150433808
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:54 schreef Resistor het volgende:
Ik zou de balk waar de lier op zit wel even voorzien van een paar schoren, de lier gaat het wel trekken, maar ik denk dat de balk het zwakke punt is.
Ja dat zou beter een stalen balk kunnen gaan worden denk ik. :9
pi_150433868
Lier op de caravan monteren. Op de oprit een oog in de grond maken.
.
pi_150433891
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:57 schreef Fer het volgende:

[..]

Volgens mij kijk jij naar het hefgewicht van een elektrische takel. Een echte lier heeft een echt trekgewicht, wat hij daadwerkelijk voort kan trekken.
Maar hoeveel zou dat moeten zijn voor een caravan die 120 kilo weegt. Trekken vergt dan toch geen 1200 kilo als dat ding meerolt?
  zondag 8 maart 2015 @ 21:00:15 #26
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_150433934
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:57 schreef Frixel het volgende:

[..]

Geen geld/ruimte/gewicht. Zie eerdere post
ruimte en gewicht moeten geen probleem zijn, weet niet wat je budget is maar ik heb destijds een gebruikte gekocht voor iets van 300 euro.
  zondag 8 maart 2015 @ 21:00:25 #27
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_150433944
en anders je buren lief aankijken?
pi_150434078
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:00 schreef Klonk het volgende:
en anders je buren lief aankijken?
oudjes van 70+
pi_150434109
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:00 schreef Klonk het volgende:
ruimte en gewicht
ruimte en gewicht is voor mij wel een probleem.
pi_150434248
2 van die dingen, kabels en vooral de accu. Toch minimaal 100kg extra. Kun je wel op de camping ermee rijden. Dat hobbelige gras is toch een stuk zwaarder dan die stenen oprit.
.
pi_150434386
Mover is geen optie, ik kan de extra 100kg niet missen. Ook de ruimte niet :X
pi_150434416
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:57 schreef Frixel het volgende:

[..]

Waar baseer je de 300 kg op?
Wat bijsturen is natuurlijk geen probleem. Veel lieren hebben een afstandbediening *)
De 300 kg baseer ik op het feit dat je normaal gesproken hooguit 100-150 kilo nodig hebt om een caravan te verplaatsen (met 2 man ongeveer 50 kilo vooruit duwen).

En ik begrijp dat een lier een afstandsbediening heeft, maar als jij bij de koppeling een touw/kabel monteert en je gaat daar aan trekken, dan zal de caravan zeker gaan zwabberen als de lier 30 meter verder staat.
Dag iedereen.
  zondag 8 maart 2015 @ 21:08:08 #33
132767 lipje
pi_150434419
quote:
Het is een enkelsteens muurtje dus erg lang kunnen die bouten niet zijn. En medewerking van de buurman hoef ik niet te verwachten. ;( `

Je wilt niet weten hoeveel soorten lieren er zijn met even zoveel soorten aan trekgewicht.
Ik wil wel zeker weten dat dit goed gaat want je wilt niet weten wat er gebeurt als zo`n staalkabel losbreekt.

Heeft er niemand een idee hoeveel kg trekgewicht je nodig hebt om 1200kg in beweging te brengen?

je weet de ondergrond, je weet de weerstand dus je moet de rolwrijving berekenen, dat is dan de minimale kracht. Ik raad je wel aan een zwaardere lier te gebruiken omdat je een paar kleine oneffenheden niet in je berekening zal meenemen.
Belangrijker zal het zijn de caravan in een rechte lijn te laten trekken, zeker over een wat grotere afstand. Stevig monteren met extra schoren naar voren is wel aan te raden
En een kleine opmerking dat het met de hand niet gaat, zonder in details te treden had al wat reacties bespaard.
Return of the Unox-muts
Pappa van Aafke en Onno
pi_150434463
Geen idee hoe dat met trekgewicht van een lier zit. Maar als je met de auto een aanhanger trekt rekenen ze ook gewoon het volle gewicht van de aanhanger.
pi_150434625
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Geen idee hoe dat met trekgewicht van een lier zit. Maar als je met de auto een aanhanger trekt rekenen ze ook gewoon het volle gewicht van de aanhanger.
Maar onder een aanhanger zitten nog altijd wielen. Een auto die 1000 kg mag trekken die krijgt een betonblok achter de auto van 1000 kg echt nauwelijks van zijn plaats.
Dag iedereen.
pi_150435011
quote:
1s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:08 schreef lipje het volgende:

[..]

je weet de ondergrond, je weet de weerstand dus je moet de rolwrijving berekenen, dat is dan de minimale kracht.
En hoe bereken ik die rolwrijving 8)7 Mijn opleiding stopte na de mulo. (ja al zo oud O-)
pi_150435318
F = m * a
a = F / m

Een lier die 100kg kan heffen, trekt dus 100 * 9,8m/s2 = 980N

a = 1200kg / 980N = 1,22 m/s2

Zie hier de eerste beste lier, die 8m per minuut trekt, 0,13m/s

0,13m/s / 1,22 m/s2 = 0,11s om de lier op volle snelheid te laten draaien. Lijkt mij voldoende, maar misschien is het totale kolder.
.
pi_150435456
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:22 schreef Fer het volgende:
F = m * a
a = F / m

Een lier die 100kg kan heffen, trekt dus 100 * 9,8m/s2 = 980N

a = 1200kg / 980N = 1,22 m/s2

Zie hier de eerste beste lier, die 8m per minuut trekt, 0,13m/s

0,13m/s / 1,22 m/s2 = 0,11s om de lier op volle snelheid te laten draaien. Lijkt mij voldoende, maar misschien is het totale kolder.
Had je er een link bij gedaan?
pi_150436264
Dus dit zou makkelijk moet kunnen denken jullie?

pi_150441445
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:11 schreef GeenHelpdesk het volgende:

[..]

Maar onder een aanhanger zitten nog altijd wielen. Een auto die 1000 kg mag trekken die krijgt een betonblok achter de auto van 1000 kg echt nauwelijks van zijn plaats.
Dat snap ik, maar het gaat er dus om hoe ze bij een lier het trekgewicht noteren. Maar blijkbaar niet zoals bij een auto.
  zondag 8 maart 2015 @ 23:12:38 #41
341713 koekjestrommel1
Geen oranjefan
pi_150445096
Uhm, misschien denk ik te simpel, maar kan je de caravan niet achter de auto hangen en hem er dan achteruit inrijden? Enige verschil is dat dat trekhaakkoppelding aan de andere kant zit, maarja, dat maakt het alleen maar makkelijker als je weer op vakantie wilt gaan. Auto op de oprit rijden, aankoppelen, en klaar ben je.

En nog een nadeel aan de lier. Je krijgt hem wel naar de lier toe, maar hoe krijg je hem daar weer weg? Dan zit je weer met hetzelfde probleem...
  FOK!fotograaf maandag 9 maart 2015 @ 00:27:17 #42
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_150447940
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:08 schreef GeenHelpdesk het volgende:
De 300 kg baseer ik op het feit dat je normaal gesproken hooguit 100-150 kilo nodig hebt om een caravan te verplaatsen (met 2 man ongeveer 50 kilo vooruit duwen).
Vind ik nog overdreven. Ik trek in mijn eentje een caravan van 1500 kg weg...

TS, je krijgt hem met een lier wel op de parkeerplaats, maar hoe krijg je hem er weer vanaf? Ik zou, eerlijk waar, gewoon lekker een mover eronder knallen. Die 100 kg kan je, neem ik aan, ook wel je in auto kwijt. Je hoeft (vind ik) geen 100 kg aardappelen mee om iedere dag aan de Costa del Sol je aardappeltjes, groente en stukje vlees stipt om 5 uur te eten (en die kom je iig aan de Côte d'Azur wel tegen 8)7 ). Ik kan mij trouwens niet voorstellen dat het 100 kg is. Na wat googlewerk leer ik dat je eerder 50 tot 75 kg moet rekenen.

Maar TS, is dit niet iets voor je? Een Hitchmover. Eigenlijk gewoon een dolly die je in je koppeling doet en dan draaien. Is vast geen 100 kg, grote accu die erin zit (108 AH weegt 20 kg). In het VK zit een fabrikant, leerde Google mij: http://www.shifta.co.uk/

Deze held sleept er zelfs een Cesnatje mee:

En zou je hem te zwaar vinden om mee te slepen, laat je hem lekker thuis in de garage staan. Maar je krijgt je caravan er wel weer mee de straat op, bent niet afhankelijk van moeilijke kabelzooi, vervelende buren en weet ik veel wat allemaal. Ja, het kost waarschijnlijk iets meer dan een cheap ass liertje, maar het scheelt een hoop kopzorgen.

Disclaimer: Misschien is dit bericht niet helemaal logisch opgebouwd, dat komt omdat ik tijdens het typen google heb afgestruind.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 9 maart 2015 @ 00:28:00 #43
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_150447956
quote:

Je hebt ook van die elektrische motortjes om sleurhutten te verkassen toch? is dat niet handiger? Daar heb je op de campong ook nog plezier van, op heb je daar ineens wél 2 werkende stelten? ;)

Steentjes gaan overigens niet los als dat muurtje niet op uiteenvallen staat.. dat kan wel wat hebben.. Je gaat hem inet ophijsen, alleen vooruittrekken en hij staat op wielen.. 200 kilo lier is meer dan genoeg..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 9 maart 2015 @ 01:33:05 #44
436346 Mika-Mika
dadasdasdadgasdggdw312312
pi_150448936
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:33 schreef Frixel het volgende:

[ afbeelding ]
Voor de een of andere reden daagt mij dit weer op. Gewicht keer drie om veilig te zitten. Dus deze lier zal dat wel trekken. Tenslotte is het vlak terrein over de constructie met je balkje zou ik aan weerszijde gewoon een balk in de grond plaatsen met beton eromheen. En daar dan de balk zo op bevestigen dat je hem weer weg kan halen.
pi_150450132
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 23:12 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Uhm, misschien denk ik te simpel, maar kan je de caravan niet achter de auto hangen en hem er dan achteruit inrijden? Enige verschil is dat dat trekhaakkoppelding aan de andere kant zit, maarja, dat maakt het alleen maar makkelijker als je weer op vakantie wilt gaan. Auto op de oprit rijden, aankoppelen, en klaar ben je.

En nog een nadeel aan de lier. Je krijgt hem wel naar de lier toe, maar hoe krijg je hem daar weer weg? Dan zit je weer met hetzelfde probleem...
Kijk even naar de situatie. Als je met de dissel naar voren de oprit op gaat krijg je de deur van de caravan aan de huiskant, en kan je de andere kant strak tegen de muur zetten. Of het moet een voor de Engelse (of ander land waar ze links rijden) markt gemaakte caravan zijn, die hebben de deur aan de linkerkant zitten.

En het terug de straat op is wel een punt. Een lier kan niet duwen.
Maar ik verwacht niet dat de oprit 100% waterpas is, terug duwen lijkt mij geen probleem. En als je een lier aan gaat schaffen: zet even met wat verf een markering op de kabel op het punt dat de achterwielen de schuine kant van de oprit raken (bij het er af rijden), dan kan je de kabel van de lier vast een stuk afrollen, en als de caravan over het randje dreigt te gaan kan hij niet verder door de kabel, en kan je rustig met de lier verder gaan.

En nog een ander punt: al over het bijsturen nagedacht? De caravan komt haaks aanrijden, en moet dan een 90° draai maken om de oprit op te komen. Als je met de lier al direct op straat begint verwacht ik dat je de sleurhut direct al schuin de oprit op sleept, of je moet met veel duwen en trekken iets bijsturen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  maandag 9 maart 2015 @ 13:24:19 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_150457598
Zou een beton blok maken met een plaat staal en draadeinden erin
  maandag 9 maart 2015 @ 13:40:34 #47
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_150458121
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:33 schreef Frixel het volgende:

[ afbeelding ]
Ja dat zou wel moeten lukken lijkt me.

Ik zou de lier echter wel in de grond vast maken en niet aan een muur.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_150459793
Zou een betonblok ter grote van een emmer genoeg zijn?
  FOK!fotograaf maandag 9 maart 2015 @ 20:43:14 #49
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_150472809
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 14:40 schreef Frixel het volgende:
Zou een betonblok ter grote van een emmer genoeg zijn?
Kan je dat zelf optillen?
The summer is magic!

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 9 maart 2015 @ 20:57:36 #50
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_150473670
Waarom rijd je je caravan niet gewoon achteruit je oprit op? Op deze manier krijg je hem er toch ook niet meer uit?
pi_150481878
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 07:28 schreef Resistor het volgende:

[..]

Kijk even naar de situatie. Als je met de dissel naar voren de oprit op gaat krijg je de deur van de caravan aan de huiskant, en kan je de andere kant strak tegen de muur zetten. Of het moet een voor de Engelse (of ander land waar ze links rijden) markt gemaakte caravan zijn, die hebben de deur aan de linkerkant zitten.

En het terug de straat op is wel een punt. Een lier kan niet duwen.
Maar ik verwacht niet dat de oprit 100% waterpas is, terug duwen lijkt mij geen probleem. En als je een lier aan gaat schaffen: zet even met wat verf een markering op de kabel op het punt dat de achterwielen de schuine kant van de oprit raken (bij het er af rijden), dan kan je de kabel van de lier vast een stuk afrollen, en als de caravan over het randje dreigt te gaan kan hij niet verder door de kabel, en kan je rustig met de lier verder gaan.

En nog een ander punt: al over het bijsturen nagedacht? De caravan komt haaks aanrijden, en moet dan een 90° draai maken om de oprit op te komen. Als je met de lier al direct op straat begint verwacht ik dat je de sleurhut direct al schuin de oprit op sleept, of je moet met veel duwen en trekken iets bijsturen.
Tsjah, je kan hem natuurlijk 30cm van de muur af neerzetten. De paar keer per jaar dat je echt in de caravan moet kan je er ook wel een beetje in wringen.

Als je een beetje met een aanhanger overweg kan, kun je een caravan zo achteruit een oprit oprijden. De oplossing die TS voorstelt is gewoon bijzonder omslachtig, waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
  FOK!fotograaf dinsdag 10 maart 2015 @ 01:38:05 #52
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_150485907
Volgens mij mag je volgens de meeste APV's niet eens een sleurhut permanent voor je deur houden...
The summer is magic!

dinsdag 10 maart 2015 @ 07:20:00 #53
132767 lipje
pi_150486821
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 01:38 schreef Pizza_Boom het volgende:
Volgens mij mag je volgens de meeste APV's niet eens een sleurhut permanent voor je deur houden...
en op eigen terrein?
Return of the Unox-muts
Pappa van Aafke en Onno
pi_150488183
Euh, ik neem aan dat je ook auto met trekhaak hebt? Achteruit inparkeren een idee?
  dinsdag 10 maart 2015 @ 09:35:49 #55
317910 Executioner
AK-47's for everyone!
pi_150488399
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 20:57 schreef borbit het volgende:
Waarom rijd je je caravan niet gewoon achteruit je oprit op? Op deze manier krijg je hem er toch ook niet meer uit?
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 09:24 schreef the85mc het volgende:
Euh, ik neem aan dat je ook auto met trekhaak hebt? Achteruit inparkeren een idee?
Ja, waarom eigenlijk niet gewoon achteruit inparkeren TS?
- RELIGION - Treat it like your penis, don't show it off in public and don't shove it down your children's throat.
pi_150489126
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 09:24 schreef the85mc het volgende:
Goed punt, zit ook de deur van de caravan meteen aan de goede kant.
  FOK!fotograaf dinsdag 10 maart 2015 @ 10:32:40 #57
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_150489507
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 07:20 schreef lipje het volgende:

[..]

en op eigen terrein?
Jup.
The summer is magic!

pi_150489669
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 20:43 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Kan je dat zelf optillen?
Wt bedoel je daarmee?
pi_150489735
Tuurlijk gaat achteruit rijden niet O-) O-) Zie de situatie _O- _O- _O-
Zit de deur toch aan de verkeerde kant.....Heel lastig als je steeds met je boodschappen en kleding er niet of nauwelijks er door kan...
En wie zegt nou weer dat de caravan er permanent staat. Slechts een week voor en een week na de vakantie.
pi_150489804
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 10:44 schreef Frixel het volgende:
Zit de deur toch aan de verkeerde kant.....Heel lastig als je steeds met je boodschappen en kleding er niet of nauwelijks er door kan...
En wie zegt nou weer dat de caravan er permanent staat. Slechts een week voor en een week na de vakantie.
Er staat geen deur op het plaatje :P

Maar ik dacht dat deze altijd links zat (als je met je neus in de richting van de dissel staat)?
pi_150489818

[ Bericht 100% gewijzigd door Frixel op 10-03-2015 10:50:24 ]
pi_150489850
In nederland zitten ze rechts als je de dissel en auto voor je hebt :P :P :P
pi_150489970
Heeft iemand trouwens al een compliment gegeven voor de geweldige peent die geen peent is maar sketchup en dat maakt het helemaal fantastisch!
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  FOK!fotograaf dinsdag 10 maart 2015 @ 11:03:03 #64
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_150490092
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 10:41 schreef Frixel het volgende:

[..]

Wt bedoel je daarmee?
Als jij een emmertje eruit tilt, hoe goed verwacht je dan dat het blijft zitten? Bekijk mijn optie van die dolly nog eens.
The summer is magic!

pi_150490232
Halve meter van de schutting zetten. En bovendien moet je je vriendin de caravan laten inpakken. Heb je zelf geen last van dat de deur aan de verkeerde kant zit.
pi_150490306
quote:
14s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 10:56 schreef DieselTank het volgende:
Heeft iemand trouwens al een compliment gegeven voor de geweldige peent die geen peent is maar sketchup en dat maakt het helemaal fantastisch!
_O_ Thanks
pi_150490368
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 11:03 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Als jij een emmertje eruit tilt, hoe goed verwacht je dan dat het blijft zitten? Bekijk mijn optie van die dolly nog eens.
Die Hitchmover kost meer dan 300 euro terwijl je een leer voor rond de 100 euro kan kopen en dat klinkt me een stuk vriendelijker in de oren.
Zeker voor die 1 a 2 x per jaar een paar meter vooruit.
pi_150490547
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 11:18 schreef Frixel het volgende:

[..]

Die Hitchmover kost meer dan 300 euro terwijl je een leer voor rond de 100 euro kan kopen en dat klinkt me een stuk vriendelijker in de oren.
Maar heb je ook gekeken hoeveel materiaal en manuren je er aan moet werken?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_150490660
vrijwilligers werk 8)7
  FOK!fotograaf dinsdag 10 maart 2015 @ 12:28:30 #70
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_150492114
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 11:18 schreef Frixel het volgende:
Ik snap je niet. Je loopt te klagen over slecht kunnen duwen, ik heb een mooie optie, maar je wilt zelf alleen trekken en het terugduwen de straat op is opeens geen probleem. Je wilt moeilijk gaan doen met houtje touwtje oplossingen waarvan je niet eens weet of het werkt.
The summer is magic!

pi_150564743
Precies. Terugduwen is ook lastig, plus, wie gaat dan ding tegenhouden als 'ie van de stoep af rolt? Dat is nogal een gewicht.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_150571121
Misschien heb je hier wat aan:

http://mediacdn.shopatron(...)t/4398/10439RevD.pdf

Maar die heeft een load capacity, met verschillende hellingshoeken. Zo kan deze bij 100% (45 graden) 544kg trekken. Bij 10% (6 graden) is dat al opgelopen tot 2268kg. Dus je kan wel verwachten, dat een simpel liertje best een caravan op een vlakke oprit moet kunnen slepen.

Maar wat ik afvraag. Hoe doe je het op de camping? Ik heb zelf al soms moeite om mijn vouwwagen over zo;n hobbelig veld op zijn plek te duwen.
.
  vrijdag 13 maart 2015 @ 20:11:17 #73
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_150610522
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 20:57 schreef borbit het volgende:
Jawel, met een duwlier. _O-

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 10:44 schreef Frixel het volgende:
Stukje uit de muur halen ter hoogte van de deur. Er ligt toch alleen een lichtgroen veld naast je muur. :+
I am just a dreamer, but you are just a dream
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')