Mijn eerste gedachte ook. Het is een caravan met wielen. Geen kasteel.quote:Op zondag 8 maart 2015 19:33 schreef stefkee3 het volgende:
Gast, je hebt het over een carvan, die ik met mn blote hand nog de oprit op duw, tenzij je oprit een helling heeft van 30 Graden, kun je het zelfs met een stuk touw doen.
quote:Op zondag 8 maart 2015 20:22 schreef Soohr het volgende:
Over het soort lier kan ik weinig vertellen, hang tijdens het "lieren" wel een handdoek over de kabel.
Dat dempt de schok en zweep effect mocht je kabel breken.
Ah dit vind ik oprecht zieligquote:Op zondag 8 maart 2015 20:14 schreef Frixel het volgende:
Dat ik dit wil is omdat ik nog slecht één goed been heb en de ander een prothese dus duwen/trekken gaat niet lukken![]()
Ik ging ervan uit dat het niet noodzakelijk was dat hier te melden.![]()
Ah je was me net voorquote:Op zondag 8 maart 2015 20:27 schreef Gutz het volgende:
Kan je voor hetzelfde geld niet een mover op je caravan laten installeren? Evt een tweedehandse?
Ah dat scheelt inderdaad wel! Wist niet dat lieren niet zo duur zijn. Dan zou ik wel voor goede verankering zorgen en niet dat muurtje gebruiken.quote:Op zondag 8 maart 2015 20:29 schreef Frixel het volgende:
Volgens mij kan je al een lier kopen voor onder de 100 euro.
Een mover kost vele malen meer en dan heb ik het nog niet over het gewicht en de plaats die het inneemt.
Geen optie dus.
Waar baseer je de 300 kg op?quote:Op zondag 8 maart 2015 20:50 schreef GeenHelpdesk het volgende:
Een 300 kg lier van pakweg 100 euro zal hier ruim voldoende voor zijn.
Maar het is denk ik nogal lastig om een caravan kaarsrecht een oprit op te lieren. Je zal hem toch altijd een beetje bij moeten sturen, ook al trek je hem precies in het midden van de caravan.
Geen geld/ruimte/gewicht. Zie eerdere postquote:Op zondag 8 maart 2015 20:56 schreef Klonk het volgende:
Ik zou gewoon een mover onder de caravan laten zetten, heb je altijd profijt van en niet alleen op de oprit, toen ik nog een caravan had vond ik dat een geweldige uitvinding.
Volgens mij kijk jij naar het hefgewicht van een elektrische takel. Een echte lier heeft een echt trekgewicht, wat hij daadwerkelijk voort kan trekken.quote:Op zondag 8 maart 2015 20:35 schreef Frixel het volgende:
Een rijdende caravan van 1200kg heeft toch gen 1200kg trekgewicht nodig. Dat zou een (normaal) mens toch ook nooit in beweging krijgen?
Ik zou wel eens willen weten hoe en of het te berekenen is hoeveel trekgewicht je wel nodig zou hebben.
Ja dat zou beter een stalen balk kunnen gaan worden denk ik.quote:Op zondag 8 maart 2015 20:54 schreef Resistor het volgende:
Ik zou de balk waar de lier op zit wel even voorzien van een paar schoren, de lier gaat het wel trekken, maar ik denk dat de balk het zwakke punt is.
Maar hoeveel zou dat moeten zijn voor een caravan die 120 kilo weegt. Trekken vergt dan toch geen 1200 kilo als dat ding meerolt?quote:Op zondag 8 maart 2015 20:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Volgens mij kijk jij naar het hefgewicht van een elektrische takel. Een echte lier heeft een echt trekgewicht, wat hij daadwerkelijk voort kan trekken.
ruimte en gewicht moeten geen probleem zijn, weet niet wat je budget is maar ik heb destijds een gebruikte gekocht voor iets van 300 euro.quote:Op zondag 8 maart 2015 20:57 schreef Frixel het volgende:
[..]
Geen geld/ruimte/gewicht. Zie eerdere post
De 300 kg baseer ik op het feit dat je normaal gesproken hooguit 100-150 kilo nodig hebt om een caravan te verplaatsen (met 2 man ongeveer 50 kilo vooruit duwen).quote:Op zondag 8 maart 2015 20:57 schreef Frixel het volgende:
[..]
Waar baseer je de 300 kg op?
Wat bijsturen is natuurlijk geen probleem. Veel lieren hebben een afstandbediening
je weet de ondergrond, je weet de weerstand dus je moet de rolwrijving berekenen, dat is dan de minimale kracht. Ik raad je wel aan een zwaardere lier te gebruiken omdat je een paar kleine oneffenheden niet in je berekening zal meenemen.quote:Op zondag 8 maart 2015 20:14 schreef Frixel het volgende:
Het is een enkelsteens muurtje dus erg lang kunnen die bouten niet zijn. En medewerking van de buurman hoef ik niet te verwachten.`
Je wilt niet weten hoeveel soorten lieren er zijn met even zoveel soorten aan trekgewicht.
Ik wil wel zeker weten dat dit goed gaat want je wilt niet weten wat er gebeurt als zo`n staalkabel losbreekt.
Heeft er niemand een idee hoeveel kg trekgewicht je nodig hebt om 1200kg in beweging te brengen?
Dat ik dit wil is omdat ik nog slecht één goed been heb en de ander een prothese dus duwen/trekken gaat niet lukken![]()
Ik ging ervan uit dat het niet noodzakelijk was dat hier te melden.
Maar onder een aanhanger zitten nog altijd wielen. Een auto die 1000 kg mag trekken die krijgt een betonblok achter de auto van 1000 kg echt nauwelijks van zijn plaats.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:08 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Geen idee hoe dat met trekgewicht van een lier zit. Maar als je met de auto een aanhanger trekt rekenen ze ook gewoon het volle gewicht van de aanhanger.
En hoe bereken ik die rolwrijvingquote:Op zondag 8 maart 2015 21:08 schreef lipje het volgende:
[..]
je weet de ondergrond, je weet de weerstand dus je moet de rolwrijving berekenen, dat is dan de minimale kracht.
Had je er een link bij gedaan?quote:Op zondag 8 maart 2015 21:22 schreef Fer het volgende:
F = m * a
a = F / m
Een lier die 100kg kan heffen, trekt dus 100 * 9,8m/s2 = 980N
a = 1200kg / 980N = 1,22 m/s2
Zie hier de eerste beste lier, die 8m per minuut trekt, 0,13m/s
0,13m/s / 1,22 m/s2 = 0,11s om de lier op volle snelheid te laten draaien. Lijkt mij voldoende, maar misschien is het totale kolder.
Dat snap ik, maar het gaat er dus om hoe ze bij een lier het trekgewicht noteren. Maar blijkbaar niet zoals bij een auto.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:11 schreef GeenHelpdesk het volgende:
[..]
Maar onder een aanhanger zitten nog altijd wielen. Een auto die 1000 kg mag trekken die krijgt een betonblok achter de auto van 1000 kg echt nauwelijks van zijn plaats.
Vind ik nog overdreven. Ik trek in mijn eentje een caravan van 1500 kg weg...quote:Op zondag 8 maart 2015 21:08 schreef GeenHelpdesk het volgende:
De 300 kg baseer ik op het feit dat je normaal gesproken hooguit 100-150 kilo nodig hebt om een caravan te verplaatsen (met 2 man ongeveer 50 kilo vooruit duwen).
Je hebt ook van die elektrische motortjes om sleurhutten te verkassen toch? is dat niet handiger? Daar heb je op de campong ook nog plezier van, op heb je daar ineens wél 2 werkende stelten?quote:Op zondag 8 maart 2015 20:14 schreef Frixel het volgende:
Het is een enkelsteens muurtje dus erg lang kunnen die bouten niet zijn. En medewerking van de buurman hoef ik niet te verwachten.`
Je wilt niet weten hoeveel soorten lieren er zijn met even zoveel soorten aan trekgewicht.
Ik wil wel zeker weten dat dit goed gaat want je wilt niet weten wat er gebeurt als zo`n staalkabel losbreekt.
Heeft er niemand een idee hoeveel kg trekgewicht je nodig hebt om 1200kg in beweging te brengen?
Dat ik dit wil is omdat ik nog slecht één goed been heb en de ander een prothese dus duwen/trekken gaat niet lukken![]()
Ik ging ervan uit dat het niet noodzakelijk was dat hier te melden.
Voor de een of andere reden daagt mij dit weer op. Gewicht keer drie om veilig te zitten. Dus deze lier zal dat wel trekken. Tenslotte is het vlak terrein over de constructie met je balkje zou ik aan weerszijde gewoon een balk in de grond plaatsen met beton eromheen. En daar dan de balk zo op bevestigen dat je hem weer weg kan halen.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:33 schreef Frixel het volgende:
Dus dit zou makkelijk moet kunnen denken jullie?
[ afbeelding ]
Kijk even naar de situatie. Als je met de dissel naar voren de oprit op gaat krijg je de deur van de caravan aan de huiskant, en kan je de andere kant strak tegen de muur zetten. Of het moet een voor de Engelse (of ander land waar ze links rijden) markt gemaakte caravan zijn, die hebben de deur aan de linkerkant zitten.quote:Op zondag 8 maart 2015 23:12 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Uhm, misschien denk ik te simpel, maar kan je de caravan niet achter de auto hangen en hem er dan achteruit inrijden? Enige verschil is dat dat trekhaakkoppelding aan de andere kant zit, maarja, dat maakt het alleen maar makkelijker als je weer op vakantie wilt gaan. Auto op de oprit rijden, aankoppelen, en klaar ben je.
En nog een nadeel aan de lier. Je krijgt hem wel naar de lier toe, maar hoe krijg je hem daar weer weg? Dan zit je weer met hetzelfde probleem...
Ja dat zou wel moeten lukken lijkt me.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:33 schreef Frixel het volgende:
Dus dit zou makkelijk moet kunnen denken jullie?
[ afbeelding ]
Kan je dat zelf optillen?quote:Op maandag 9 maart 2015 14:40 schreef Frixel het volgende:
Zou een betonblok ter grote van een emmer genoeg zijn?
Tsjah, je kan hem natuurlijk 30cm van de muur af neerzetten. De paar keer per jaar dat je echt in de caravan moet kan je er ook wel een beetje in wringen.quote:Op maandag 9 maart 2015 07:28 schreef Resistor het volgende:
[..]
Kijk even naar de situatie. Als je met de dissel naar voren de oprit op gaat krijg je de deur van de caravan aan de huiskant, en kan je de andere kant strak tegen de muur zetten. Of het moet een voor de Engelse (of ander land waar ze links rijden) markt gemaakte caravan zijn, die hebben de deur aan de linkerkant zitten.
En het terug de straat op is wel een punt. Een lier kan niet duwen.
Maar ik verwacht niet dat de oprit 100% waterpas is, terug duwen lijkt mij geen probleem. En als je een lier aan gaat schaffen: zet even met wat verf een markering op de kabel op het punt dat de achterwielen de schuine kant van de oprit raken (bij het er af rijden), dan kan je de kabel van de lier vast een stuk afrollen, en als de caravan over het randje dreigt te gaan kan hij niet verder door de kabel, en kan je rustig met de lier verder gaan.
En nog een ander punt: al over het bijsturen nagedacht? De caravan komt haaks aanrijden, en moet dan een 90° draai maken om de oprit op te komen. Als je met de lier al direct op straat begint verwacht ik dat je de sleurhut direct al schuin de oprit op sleept, of je moet met veel duwen en trekken iets bijsturen.
en op eigen terrein?quote:Op dinsdag 10 maart 2015 01:38 schreef Pizza_Boom het volgende:
Volgens mij mag je volgens de meeste APV's niet eens een sleurhut permanent voor je deur houden...
quote:Op maandag 9 maart 2015 20:57 schreef borbit het volgende:
Waarom rijd je je caravan niet gewoon achteruit je oprit op? Op deze manier krijg je hem er toch ook niet meer uit?
Ja, waarom eigenlijk niet gewoon achteruit inparkeren TS?quote:Op dinsdag 10 maart 2015 09:24 schreef the85mc het volgende:
Euh, ik neem aan dat je ook auto met trekhaak hebt? Achteruit inparkeren een idee?
Goed punt, zit ook de deur van de caravan meteen aan de goede kant.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 09:24 schreef the85mc het volgende:
Euh, ik neem aan dat je ook auto met trekhaak hebt? Achteruit inparkeren een idee?
Jup.quote:
Er staat geen deur op het plaatjequote:Op dinsdag 10 maart 2015 10:44 schreef Frixel het volgende:
Tuurlijk gaat achteruit rijden niet![]()
Zie de situatie
![]()
![]()
![]()
Zit de deur toch aan de verkeerde kant.....Heel lastig als je steeds met je boodschappen en kleding er niet of nauwelijks er door kan...
En wie zegt nou weer dat de caravan er permanent staat. Slechts een week voor en een week na de vakantie.
Als jij een emmertje eruit tilt, hoe goed verwacht je dan dat het blijft zitten? Bekijk mijn optie van die dolly nog eens.quote:
quote:Op dinsdag 10 maart 2015 10:56 schreef DieselTank het volgende:
Heeft iemand trouwens al een compliment gegeven voor de geweldige peent die geen peent is maar sketchup en dat maakt het helemaal fantastisch!
Die Hitchmover kost meer dan 300 euro terwijl je een leer voor rond de 100 euro kan kopen en dat klinkt me een stuk vriendelijker in de oren.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:03 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als jij een emmertje eruit tilt, hoe goed verwacht je dan dat het blijft zitten? Bekijk mijn optie van die dolly nog eens.
Maar heb je ook gekeken hoeveel materiaal en manuren je er aan moet werken?quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:18 schreef Frixel het volgende:
[..]
Die Hitchmover kost meer dan 300 euro terwijl je een leer voor rond de 100 euro kan kopen en dat klinkt me een stuk vriendelijker in de oren.
Zeker voor die 1 a 2 x per jaar een paar meter vooruit.
Ik snap je niet. Je loopt te klagen over slecht kunnen duwen, ik heb een mooie optie, maar je wilt zelf alleen trekken en het terugduwen de straat op is opeens geen probleem. Je wilt moeilijk gaan doen met houtje touwtje oplossingen waarvan je niet eens weet of het werkt.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:18 schreef Frixel het volgende:
Die Hitchmover kost meer dan 300 euro terwijl je een leer voor rond de 100 euro kan kopen en dat klinkt me een stuk vriendelijker in de oren.
Zeker voor die 1 a 2 x per jaar een paar meter vooruit.
Jawel, met een duwlier.quote:Op maandag 9 maart 2015 20:57 schreef borbit het volgende:
Waarom rijd je je caravan niet gewoon achteruit je oprit op? Op deze manier krijg je hem er toch ook niet meer uit?
Stukje uit de muur halen ter hoogte van de deur. Er ligt toch alleen een lichtgroen veld naast je muur.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 10:44 schreef Frixel het volgende:
Tuurlijk gaat achteruit rijden niet![]()
Zie de situatie
![]()
![]()
![]()
Zit de deur toch aan de verkeerde kant.....Heel lastig als je steeds met je boodschappen en kleding er niet of nauwelijks er door kan...
En wie zegt nou weer dat de caravan er permanent staat. Slechts een week voor en een week na de vakantie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |