abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 maart 2015 @ 09:59:21 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_150379732
Vol verwachting streek de Britse supernanny Jo Frost neer in Nederland. Maar na de eerste aflevering van haar RTL4-programma Nanny On Tour zien veel opvoedkundigen en ouders haar het liefst weer vertrekken. De kritiek: haar methode is te rigide en kan schadelijk zijn voor kinderen.

Tegenstanders van nanny Jo zijn via Twitter de actie #stopjofrost begonnen. Ze kregen bijval, onder anderen van orthopedagoog Mariëlle Beckers en kinderpsycholoog Tischa Neve, die een vergelijkbaar programma maakte voor de EO.

Dinsdag zagen zij, samen met 1,2 miljoen andere kijkers, hoe supernanny Frost aanbelde bij Roelina. Na een heftige scheiding zorgt ze alleen voor haar 3-jarige zoontje en haar dochtertje van 1,5 jaar oud.

Vooral haar zoontje leek onhandelbaar. Eten wilde hij niet, slapen evenmin. Wanhopig en uitgeput als Roelina was, sloeg ze hem zelfs. ,,De moeder kampt met veel problemen,'' zegt Beckers. ,,Een dagje Jo Frost is niet voldoende. Zij heeft langdurige intensieve hulp nodig.''

Beckers en Neve zetten vraagtekens bij de methode van straffen en belonen die Frost hanteert. Neve: ,,Het is haar handelsmerk, dus ze kan er waarschijnlijk moeilijk van afwijken. Maar we weten uit onderzoek dat straffen en time-outs inzetten op de langere termijn schadelijke gevolgen heeft. Ook voor de band tussen ouder en kind.''

Frost kijkt volgens haar vooral naar het eindgedrag. ,,Maar waarom reageert een kind zo? De moeder is kennelijk door een moeilijke scheiding heen gegaan en dat heeft impact op een kind. Daar wordt aan voorbijgegaan.''

Liefde en begrip
Beckers: ,,Als het kind huilt, moet je het volgens Jo Frost negeren. Terwijl het zijn ouders dan juist hard nodig heeft. Liefde en begrip moeten de basis vormen van de opvoeding. Binnen duidelijke kaders.''

Kandidaat Roelina Dat ruim een miljoen mensen de uitzending hebben gezien, baart hen zorgen. ,,Veel ouders zijn onzeker over de opvoeding,'' weet Beckers. ,,Dat straffen en belonen mag geen trend worden.''

Ze vragen zich af of RTL deze aflevering had moeten uitzenden. Neve: ,,Natuurlijk, deze moeder kreeg reacties als: 'Dapper van je'. Maar er werd ook veel ellende over haar uitgestort.'' Beckers: ,,Je moet je voorstellen dat haar zoontje dit over 10 jaar terugkijkt en ziet hoe zijn moeder hem sloeg. Zorgelijk.''

Ervaring
RTL vindt dat de kritiek de methode van Jo Frost tekort doet. ,,Ze is een deskundige opvoedexpert met meer dan 25 jaar ervaring,'' zegt een woordvoerder. ,,Een psycholoog is vooraf bij de gezinnen thuis geweest en er is ook na de opnames aanvullende zorg voorhanden. Jo Frost heeft tussentijds via Skype contact met de kandidaten.''

Roelina staat nog achter haar deelname. ,,Als mijn zoon dit terugkijkt, kan hij alleen maar zien dat ik me volledig voor hem heb ingezet. Belangrijk is ook dat er meer gedraaid is dan wat er te zien was, er was ook aandacht voor de oorzaak van het gedrag."

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_150379762
quote:
Beckers: ,,Als het kind huilt, moet je het volgens Jo Frost negeren. Terwijl het zijn ouders dan juist hard nodig heeft.
Behoorlijk kort door de bocht. Zo creëer je labiele en afhankelijke ruggengraatloze kinderen die bij het minste geringste om mammie of pappie roepen.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 07-03-2015 10:02:29 ]
  zaterdag 7 maart 2015 @ 10:04:48 #3
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_150379794
Ik heb vroeger ook een klets gehad, waar kan ik terecht voor psychische hulp ;(?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  zaterdag 7 maart 2015 @ 10:05:23 #4
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150379802
Hebben die lui het programma wel gezien? Waarom het kind zo doet, wordt wel degelijk behandeld. Het kruipt 's nachts bij moeders in bed omdat hij overdag geen liefde van haar krijgt. En dat krijgt hij niet omdat ze het zelf niet meer ziet zitten.

Daarbij zien we ook heel veel níét van het programma, men gaat er zo te horen van uit dat wat gezien wordt het enige is wat gebeurd. En ze eindigden met die moeder die naar de huisarts gaat voor hulp op langere termijn.

Lekker zeiken om het zeiken dit #teamSupernanny
Laffe huichelaar
  zaterdag 7 maart 2015 @ 10:06:13 #5
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150379815
En als het kind enkel huilt om zijn zin te krijgen, moet je niet toegeven. Dat is heel wat anders dan wat gesuggereerd wordt.
Laffe huichelaar
pi_150379894
Het probleenm is dat kinderen te lief worden opgevoed en dus veranderen in zeikerige doordrammende hun zin willen krijgende ettertjes die niet tegen NEE kunnen.
En dan komen ze in de maatschappij waar bazen het vaak niet leuk vinden dat ze staan te appen i.p.v. te werken.
En dan geven die verwende misbaksels ook nog een grote bek.
Laten we vooral knuffelen :N
Gelukkig zijn er ouders die het wel goed doen en een korrigerende tik uitdelen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_150379965
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:12 schreef longinus het volgende:
Het probleenm is dat kinderen te lief worden opgevoed en dus veranderen in zeikerige doordrammende hun zin willen krijgende ettertjes die niet tegen NEE kunnen.
En dan komen ze in de maatschappij waar bazen het vaak niet leuk vinden dat ze staan te appen i.p.v. te werken.
Die corrigerende tik is bij wet verboden.

Bovendien is slaan een gebrek aan woorden. Er zijn nettere manieren om een kind te corrigeren. Alhoewel ik ook geen fan ben van een strafkleedje of op de gang zetten, zoals Jo Frost doet.
Professioneel gifmenger.
pi_150380025
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:16 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Bovendien is slaan een gebrek aan woorden. Er zijn nettere manieren om een kind te corrigeren. Alhoewel ik ook geen fan ben van een strafkleedje of op de gang zetten, zoals Jo Frost doet.
Ik heb het over een tik, jij over slaan.
en nee, het is geen gebrek aan woorden, het is om ze te laten luisteren naar je woorden.

Een kind in elkaar slaan is natuurlijk not done, ze hebben pas verweer als ze sterker zijn dan jou.
pi_150380026
quote:
He ja, laten we kinderen vooral leren dat als je de grootste bent, het prima is om je macht te laten gelden met wapperende handjes. Daar krijgen we een fijne maatschappij van ^O^ .
  zaterdag 7 maart 2015 @ 10:24:29 #10
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150380099
quote:
Leuk dat je deze mening hebt hoor, geniet ervan! Maar volgens mij gaat het hier over het wel of niet toepassen van de merhode van Jo Frost. Dat je het over je persoonlijke frustraties over opvoeden in het algemeen wil hebben, is prima maar moet je dat nou per se hier doen? Corrigerende tikken zijn helemaal niet in Frage.
Laffe huichelaar
  zaterdag 7 maart 2015 @ 10:29:54 #11
434872 10minuteman
10 minuten zijn niet genoeg
pi_150380176
'Opvoedeskundigen'

Hou toch op zeg. Jankballen.
pi_150380219
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:20 schreef longinus het volgende:

[..]

en nee, het is geen gebrek aan woorden, het is om ze te laten luisteren naar je woorden.

Een kind in elkaar slaan is natuurlijk not done, ze hebben pas verweer als ze sterker zijn dan jou.
:?
Een tik is niet slaan? Hou toch op. Een tik, slag, mep of 'draai om de oren' valt allemaal onder onnodig geweld. En een kind luistert na een tik juist helemaal niet meer. Die huilt dan en is totaal onbereikbaar.
Professioneel gifmenger.
pi_150380233
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:29 schreef 10minuteman het volgende:
'Opvoedeskundigen'

Hou toch op zeg. Jankballen.
Sommige ouders hebben echt geen opvoedtalent he? Dan is het wel handig om er iemand bij te halen die weet wat kan werken.
Professioneel gifmenger.
pi_150380261
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:32 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

:?
Een tik is niet slaan? Hou toch op. Een tik, slag, mep of 'draai om de oren' valt allemaal onder onnodig geweld. En een kind luistert na een tik juist helemaal niet meer. Die huilt dan en is totaal onbereikbaar.
_O- jij hebt echt de nanny nodig.
pi_150380300
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:35 schreef longinus het volgende:

[..]

_O- jij hebt echt de nanny nodig.
Pardon?
Omdat ik mijn kind niet sla? Omdat ik snap wanneer hij wel en niet bereikbaar is? Omdat mijn kind zich in het openbaar gedraagt?

Hoe oud ben jij en hoeveel kinderen heb je?
Professioneel gifmenger.
pi_150380316
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:38 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Pardon?
Omdat ik mijn kind niet sla? Omdat ik snap wanneer hij wel en niet bereikbaar is? Omdat mijn kind zich in het openbaar gedraagt?

Hoe oud ben jij en hoeveel kinderen heb je?
ik sla niet, nu 13,15 en 19
pi_150380323
Wat een open deur. Natuurlijk is een dagje opvoedhulp niet genoeg voor ouders die met hun handen in het haar zitten. En als je dat als ouder ook nog op televisie wil laten zien heb je volgens mij je prioriteiten niet helemaal op een rij.
But while the earth sinks to its grave
You sail to the sky on the crest of a wave
pi_150380487
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:16 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

Jouw 'nettere' manieren leveren kinderen af die niet weten wat het is om gecorrigeerd te worden.
pi_150380514
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:20 schreef L0t.. het volgende:

[..]

He ja, laten we kinderen vooral leren dat als je de grootste bent, het prima is om je macht te laten gelden met wapperende handjes. Daar krijgen we een fijne maatschappij van ^O^ .
Voor zover ik weet leven we nu middenin een maatschappij met mensen die zijn opgegroeid met ouders en 'wapperende handjes'. Volgens mij valt het dus wel mee met je opvattingen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 maart 2015 @ 10:55:18 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_150380571
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:20 schreef longinus het volgende:

[..]

Ha ha ha. Sloan Pa. Dat dit nog bestaat. :D

Corrigerende tik. :D _O_

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 maart 2015 @ 11:01:49 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_150380684
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Voor zover ik weet leven we nu middenin een maatschappij met mensen die zijn opgegroeid met ouders en 'wapperende handjes'. Volgens mij valt het dus wel mee met je opvattingen.
Een bepaalde bevolkingsgroep idd. Die is opgegroeid met huiselijk geweld. Zie op straat en in de criminaliteit wat daar van terecht is gekomen. Die beschouwen dat als normaal, en deinsen nergens meer voor terug. De meeste mensen die met liefde en normale aandacht, plus opvoeding volwassen zijn geworden, zijn goed terecht gekomen.

Waar eindigt de corrigerende tik ? En wat houdt het precies in ? Met de platte hand ? Hoeken met je rechter vuist op het linker oog van een huilend kind die om aandacht vraagt ?

pi_150380734
quote:
7s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 10:50 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Wat ik weet is dat de geschiedenis zich herhaalt. Ouders die hun kinderen tikken geven gaan later zelf ook hun kinderen tikken geven. Nu heeft mijn zus een dochter van 4 en een vriendin van haar ook.
Mijn zus heeft haar kind nog nooit een tik gegeven. Haar vriendin is wel voor de corrigerende tik.
Wat mij opvalt is dat als mijn zus "nee" zegt, dat haar dochter ook begrijpt dat het dan niet mag. Het kind van haar vriendin begrijpt pas wat nee is als hij een tik krijgt. Dit komt volgens mij omdat een kind probeert zo ver mogelijk te gaan. Bij mijn zus is de grens stemverheffing. Dus het kind weet dan dat ze te ver is gegaan.

Mijn vrouw is nu ook zwanger en ik zal mijn kind nooit maar dan ook nooit met een vinger aan raken. Behalve dat je als ouder laat zien hoe zwak je bent omdat je het met woorden niet kan redden, sta je ook nog eens echt voor lul als je je kind een mep geeft in een kamer vol visite.
  zaterdag 7 maart 2015 @ 11:03:57 #23
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_150380738
Gaan we het nu werkelijk over je kinderen wel of niet slaan hebben ipv waar het over gaat, de manieren van Jo Frost? ;(
Laffe huichelaar
  Trouwste user 2022 zaterdag 7 maart 2015 @ 11:07:05 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_150380799
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 11:03 schreef timmmmm het volgende:
Gaan we het nu werkelijk over je kinderen wel of niet slaan hebben ipv waar het over gaat, de manieren van Jo Frost? ;(
Ja. o.a. Boeiende discussie in het juiste forum. Dit lijkt me allemaal ontopic gezien de OP.

pi_150380856
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 11:03 schreef timmmmm het volgende:
Ik dacht altijd dat haar manieren door iedere professioneel helemaal goedgekeurd waren. Maar na het lezen van dit topic begin ik hier toch aan te twijfelen. Ik denk dat je sommige van deze manieren kan toepassen als trucje maar het moet niet de manier van opvoeden worden. Als ouder weetj je denk ik precies of je kind huilt om aandacht of om iets anders. Daarbij denk ik dat een gesprek met het kind altijd tien keer beter werkt dan klakkesloos straf geven. Mensen onderschatten vaak wat kinderen allemaal begrijpen. Maar als je een gesprek voert met een kind van drie en gewoon uitlegt wat het probleem is, begrijpen ze dat vaak beter dan dat je ze een mep geeft.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')