quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:00 schreef Five_Horizons het volgende:
'Ik ben eventueel bereid om te verhuizen'.
Wat maakt dat nou uit? Ik heb ook opdrachten op 70+ km zitten. 40 minuutjes in de trein en onderweg kan je ook werken. Geeft je motivatie voor de inhoud van de baan aan, als je dat er voor over hebt.quote:Op donderdag 5 maart 2015 10:58 schreef hairybeardyman het volgende:
Ja, soms vind ik vacatures die bij mij passen. Maar de afstand is dan echt meer dan 60 km bijvoorbeeld. Hoe beargumenteer je zoiets dat je alsnog kans kan maken op een gesprek? Ik heb namelijk helemaal geen zin om enkel afgewezen te worden "vanwege de afstand". Ik wil godverdomme werken mang
Dit.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Inderdaad. Ik (en velen met mij) reis elke dag heen en weer tussen Rotterdam en Utrecht, ruim 60 kilometer. Laptopje mee, filmpje/serie kijken of inderdaad wat werken.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:18 schreef Skv het volgende:
[..]
Wat maakt dat nou uit? Ik heb ook opdrachten op 70+ km zitten. 40 minuutjes in de trein en onderweg kan je ook werken. Geeft je motivatie voor de inhoud van de baan aan, als je dat er voor over hebt.
Zeg dat je afziet van reiskostenvergoeding.quote:Op donderdag 5 maart 2015 10:58 schreef hairybeardyman het volgende:
Ja, soms vind ik vacatures die bij mij passen. Maar de afstand is dan echt meer dan 60 km bijvoorbeeld. Hoe beargumenteer je zoiets dat je alsnog kans kan maken op een gesprek? Ik heb namelijk helemaal geen zin om enkel afgewezen te worden "vanwege de afstand". Ik wil godverdomme werken mang
Zo simpel ziet een werkgever dat niet (altijd).quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:37 schreef spijkerbroek het volgende:
Als je de afstand/reistijd niet had willen accepteren, had je niet gesolliciteerd.
Dan geef je aan dat je nu nóg meer moet reizen en dat het je helpt om uitgerust op je werk aan te komen (en ondertussen voorbereidende of afrondende werkzaamheden voor die dag uit te voeren).quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:49 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Zo simpel ziet een werkgever dat niet (altijd).
Die zijn soms - terecht - bang dat de reistijd na verloop van tijd tegen gaat vallen.
Ik ben wel eens afgewezen, na 2 gesprekken, omdat ik te ver weg woonde. Ik woonde in de zelfde stad als de voorganger op die functie die in zijn proeftijd weg was gegaan omdat hij een baan dichterbij vond. Ja, ik denk ook dat ze dat gewoon makkelijke argumentatie vonden, maar toch.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:18 schreef Skv het volgende:
[..]
Wat maakt dat nou uit? Ik heb ook opdrachten op 70+ km zitten. 40 minuutjes in de trein en onderweg kan je ook werken. Geeft je motivatie voor de inhoud van de baan aan, als je dat er voor over hebt.
Dan moet dat gegeven van nú wel passen bij je CV.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:53 schreef Skv het volgende:
[..]
Dan geef je aan dat je nu nóg meer moet reizen en dat het je helpt om uitgerust op je werk aan te komen (en ondertussen voorbereidende of afrondende werkzaamheden voor die dag uit te voeren).
Hmm, ik ben twee keer aangenomen op voorwaarde dat ik dichterbij zou komen wonen. Maar dat was ook 200+ kilometer dus wel logisch.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:53 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ik ben wel eens afgewezen, na 2 gesprekken, omdat ik te ver weg woonde. Ik woonde in de zelfde stad als de voorganger op die functie die in zijn proeftijd weg was gegaan omdat hij een baan dichterbij vond. Ja, ik denk ook dat ze dat gewoon makkelijke argumentatie vonden, maar toch.
Wat een onzin. Met de auto kan je ook pech krijgen of in de file staan. Trein is juist prettig als je een verbinding hebt zonder overstap (en het liefst ook instapt bij het startpunt van de trein). Dan heb je de ruimte om te zitten en te werken en stap je vlakbij je bestemming weer uit. Ik verkies trein boven een leaseauto.quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:20 schreef Jaimy_Luca het volgende:
Ik zou nooit voor een baan kiezen waarbij ik afhankelijk zou zijn van de trein. Dan liever met de auto. Met de NS weet je het nooit of het wel rijdt.
Het leek mij ook niet het enige argument, aangezien ze mij wel op gesprek hebben uitgenodigd en mijn woonplaats toen echt wel bekend was. Maar het was het enige argument dat ze mij gaven.quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:20 schreef Skv het volgende:
[..]
Hmm, ik ben twee keer aangenomen op voorwaarde dat ik dichterbij zou komen wonen. Maar dat was ook 200+ kilometer dus wel logisch.
WTF? Was dan wel een functie waarbij het heel belangrijk was precies op tijd te komen neem ik aan?quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:58 schreef GwaiLow het volgende:
Ik ben zelf wel eens afgewezen omdat ik te dichtbij woonde. Ze waren bang dat als ze iemand aan zouden nemen die heel dichtbij woont dat diegene altijd te laat zou komen. Als je op loopafstand woont ga je namelijk al gauw te laat van huis omdat je er toch zo bent. En ik kon die reden eigenlijk wel begrijpen.
dat je bereid bent om.. bedoel je dan toch?quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:26 schreef hairybeardyman het volgende:
Heb inmiddels al gereageerd met de zin "dat ik bekend ben met de omgeving omdat ik er al eerder had gewoond en geen problemen zie om te verhuizen."
Uh ja.. dat.quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:35 schreef Skv het volgende:
[..]
dat je bereid bent om.. bedoel je dan toch?
De NS rijdt vaker niet, dan dat je auto niet zou kunnen rijden vanwege pech. Met files moet je uiteraard rekening houden en eventueel eerder vertrekken.quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:21 schreef Skv het volgende:
[..]
Wat een onzin. Met de auto kan je ook pech krijgen of in de file staan. Trein is juist prettig als je een verbinding hebt zonder overstap (en het liefst ook instapt bij het startpunt van de trein). Dan heb je de ruimte om te zitten en te werken en stap je vlakbij je bestemming weer uit. Ik verkies trein boven een leaseauto.
Wat een belachelijk dommme redenering. Ik weet niet wat ik schokkender vind: dat je om die reden afgewezen werd of dat jij het wel begrijpen kan.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:58 schreef GwaiLow het volgende:
Ik ben zelf wel eens afgewezen omdat ik te dichtbij woonde. Ze waren bang dat als ze iemand aan zouden nemen die heel dichtbij woont dat diegene altijd te laat zou komen. Als je op loopafstand woont ga je namelijk al gauw te laat van huis omdat je er toch zo bent. En ik kon die reden eigenlijk wel begrijpen.
Nou, vroeger op de middelbare school hadden wij kinderen in die klas zitten die echt pal naast de school woonde, en sommige een paar deuren verder, en die kwamen bijna altijd iets te laat binnen. Kijk, als je wat verder weg woont calculeer je nog wat tegenslag in het verkeer in waardoor je nog eerder weg gaat en dus bijna altijd te vroeg bent.quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:54 schreef manifold het volgende:
[..]
Wat een belachelijk dommme redenering. Ik weet niet wat ik schokkender vind: dat je om die reden afgewezen werd of dat jij het wel begrijpen kan.
Vroeger op de middelbare school maakte ik ook niet altijd mijn huiswerk, dan keek ik af bij de klasgenoot naast me of gebruikte ik een spiekbriefje, of soms had ik geen zin in Duits en spijbelde ik het laatste uur of schreef ik zelf een afspraak in de afsprakenkaart van m'n orthodontist. Ook hadden we een trucje waardoor je koffie uit de koffieautomaat kon krijgen zonder er twee kwartjes voor te betalen...quote:Op donderdag 5 maart 2015 13:02 schreef GwaiLow het volgende:
[..]
Nou, vroeger op de middelbare school hadden wij kinderen in die klas zitten die echt pal naast de school woonde, en sommige een paar deuren verder, en die kwamen bijna altijd iets te laat binnen. Kijk, als je wat verder weg woont calculeer je nog wat tegenslag in het verkeer in waardoor je nog eerder weg gaat en dus bijna altijd te vroeg bent.
Uiteraard zal ik altijd keurig op tijd op mijn werk zijn, ook al woon ik heel dichtbij. Maar daardoor begreep ik de redenering wel.
quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:43 schreef Jaimy_Luca het volgende:
[..]
De NS rijdt vaker niet, dan dat je auto niet zou kunnen rijden vanwege pech. Met files moet je uiteraard rekening houden en eventueel eerder vertrekken.
Er zijn ook mensen die met hun handen werken,hoe gaan die in de trein werken?quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:18 schreef Skv het volgende:
[..]
Vrouwelijke recruiter zeker?quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:58 schreef GwaiLow het volgende:
Ik ben zelf wel eens afgewezen omdat ik te dichtbij woonde. Ze waren bang dat als ze iemand aan zouden nemen die heel dichtbij woont dat diegene altijd te laat zou komen. Als je op loopafstand woont ga je namelijk al gauw te laat van huis omdat je er toch zo bent.
Ik ben ooit ergens op gesprek geweest die vroegen of ik wilde verhuizen. Ze boden me een jaarcontract. Als ik bereid was om te verhuizen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:00 schreef Five_Horizons het volgende:
Voor een doorsnee beroep is het van beiden kanten zeer begrijpelijk.quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:16 schreef Geralt het volgende:
[..]
Ik ben ooit ergens op gesprek geweest die vroegen of ik wilde verhuizen. Ze boden me een jaarcontract. Als ik bereid was om te verhuizen.
Ik heb gezegd dat ik bij een vast contract bereid ben, maar bij een jaarcontract zeer zeker niet.
Vang je maar een beer. Gesprek afgekapt. Oprotten met die ongein. Met je jaarcontract![]()
![]()
Was niet echt heel doorsnee. Ook niet echt special ofzo, maar niet je standaard 9 tot 5 kantoorbaantje wat elke lul kanquote:Op donderdag 5 maart 2015 22:29 schreef eight het volgende:
[..]
Voor een doorsnee beroep is het van beiden kanten zeer begrijpelijk.
Ook niet als je anders met een uitkering thuis zit? Ik vind het juist wel getuigen van motivatie.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 08:17 schreef Five_Horizons het volgende:
Verhuizen voor je werk
Vast contract of niet. Dat gaat gewoon niet gebeuren.
Nee, ik ga gewoon wel reizen. De tijd dat mensen jarenlang bij dezelfde werkgever zitten is gewoon voorbij. Als een werkgever mij 5 jaar lang werk kan garanderen, wil ik er over nadenken.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 08:22 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Ook niet als je anders met een uitkering thuis zit?
Ik heb het niet over een bijstandsuitkering. Gewoon de WW.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 08:27 schreef Piet__Piraat het volgende:
Je komt niet altijd vanuit een bijstandspositie hè. Je kan ook vanuit een baan verhuizen.
Het gaat me niet om een onkostenvergoeding. Het gaat me om de beschikbaarheid van huizen.quote:En dan met WG onderhandelen over onkostenvergoeding.
Ja, ik ga toch reizen. Ik rij momenteel ook dagelijks 125km enkele reis.quote:Dat kan ook voor w/w-verkeer natuurlijk, maar ik snap best dat ergens een grens is. Vooral de jongere doelgroep, die nog niet zo lang klaar is met hun opleiding, zal flexibel moeten zijn om aan de bak te komen en niet thuis te komen zitten.
Ik woon toch liever wel dichtbij huis, hoor. Hoe dichter hoe beter.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:14 schreef Zoev het volgende:
Ik zit vaker aan de andere kant van de tafel en ik vind het een voordeel als iemand niet heel dichtbij huis woont. Dan kan degene ook afschakelen van werk naar privé en vv.
Dit zelfde geldt ook voor mij.
Ik heb op 5 minuten afstand gewerkt en nu werk ik op dik 60 minuten afstand. Ik vind dit laatste veel fijner. Autorijden is voor mij dan ook ontspanning. Dat laatste zou je kunnen benoemen in je gesprek.
Let wel: niet iedere werkgever geeft je een vergoeding van 100% voor allemaal de km. Vaak is er een limiet van 40 km ofzo.
Heb je je met zo'n reden laten afschepen? Ik had daar geen genoegen mee genomen, want volgens mij mogen ze dat soort redenen helemaal niet aanvoeren.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:58 schreef GwaiLow het volgende:
En van wie mogen ze dat soort redenen dan wel niet aanvoeren? Ik vind het juist een hele goede strategie, als een sollicitant zich daarmee laat afschepen wil je hem waarschijnlijk toch niet in je bedrijf hebben...quote:Op zaterdag 7 maart 2015 11:15 schreef diederikkie het volgende:
[..]
Heb je je met zo'n reden laten afschepen? Ik had daar geen genoegen mee genomen, want volgens mij mogen ze dat soort redenen helemaal niet aanvoeren.
Vanuit een soort van wet gelijke behandeling wellicht. Je mag sollicitanten op basis van heel veel dingen niet afwijzen, zoals geslacht, zwangerschap, religie etc. Ik kan me voorstellen dat reisafstand tot op zekere hoogte ook geen grond van afwijzing mag zijn.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 12:25 schreef manifold het volgende:
[..]
En van wie mogen ze dat soort redenen dan wel niet aanvoeren? Ik vind het juist een hele goede strategie, als een sollicitant zich daarmee laat afschepen wil je hem waarschijnlijk toch niet in je bedrijf hebben...
Want reisafstand is inderdaad vergelijkbaar met zaken als religie, geslacht, en zwangerschap...quote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:01 schreef diederikkie het volgende:
[..]
Vanuit een soort van wet gelijke behandeling wellicht. Je mag sollicitanten op basis van heel veel dingen niet afwijzen, zoals geslacht, zwangerschap, religie etc. Ik kan me voorstellen dat reisafstand tot op zekere hoogte ook geen grond van afwijzing mag zijn.
Tweede deel van jouw stukje slaat natuurlijk nergens want staat natuurlijk volledig los van waar we het hier over hebben.
Het gaat hier om de vraag of een werkgever mag discrimineren op reisafstand en in dit geval zelfs op een te korte reisafstand. Ik denk dat dat over het algemeen niet mag. Al helemaal niet als iemand juist heel dichtbij woont. Dat jij niet begrijpt dat ik wat voorbeelden geef om het in een soort van rijtje te plaatsen van zaken die niet direct iets zeggen over hoe goed je je werk kan doen... Tsjaquote:Op zaterdag 7 maart 2015 17:10 schreef manifold het volgende:
[..]
Want reisafstand is inderdaad vergelijkbaar met zaken als religie, geslacht, en zwangerschap...
quote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:01 schreef diederikkie het volgende:
[..]
Vanuit een soort van wet gelijke behandeling wellicht. Je mag sollicitanten op basis van heel veel dingen niet afwijzen, zoals geslacht, zwangerschap, religie etc. Ik kan me voorstellen dat reisafstand tot op zekere hoogte ook geen grond van afwijzing mag zijn.
Jij zou het niet raar vinden om afgewezen te worden omdat je te dichtbij Je werk woont?quote:
Dat zou ik heel raar vinden ja.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 23:57 schreef diederikkie het volgende:
[..]
Jij zou het niet raar vinden om afgewezen te worden omdat je te dichtbij Je werk woont?
Maar het is dus geen discriminatie, precies zoals in je Belgische link ook staat. En dat geldt hier in Nederland ook.quote:
Minder reistijd = meer energie voor het werkquote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:14 schreef Zoev het volgende:
Ik zit vaker aan de andere kant van de tafel en ik vind het een voordeel als iemand niet heel dichtbij huis woont. Dan kan degene ook afschakelen van werk naar privé en vv.
Dit zelfde geldt ook voor mij.
Ik heb op 5 minuten afstand gewerkt en nu werk ik op dik 60 minuten afstand. Ik vind dit laatste veel fijner. Autorijden is voor mij dan ook ontspanning. Dat laatste zou je kunnen benoemen in je gesprek.
Let wel: niet iedere werkgever geeft je een vergoeding van 100% voor allemaal de km. Vaak is er een limiet van 40 km ofzo.
Ik postte die bron juist om on-topic aan te geven dat ik ernaast zat. Je mag er vanuit gaan dat ik de bron gewoon goed lees.quote:Op zondag 8 maart 2015 00:07 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat zou ik heel raar vinden ja.
[..]
Maar het is dus geen discriminatie, precies zoals in je Belgische link ook staat. En dat geldt hier in Nederland ook.
Pro-tip: lees eerst je bron eens goed door voor je hem als 'bewijsmateriaal' aandraagt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |