FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Krijg aanmaningen van Zalando voor pakketten van oplichters.
stephano1990woensdag 4 maart 2015 @ 23:22
Ik heb de afgelopen maanden enkele pakketten (hoofdzakelijk van Zalando) aan de deur gehad die aan een mij onbekend persoon gericht zijn. Ik heb het tot nu toe altijd afgedaan als een buurman die per ongeluk het verkeerde huisnummer ingetikt heeft en heb deze pakketten altijd keurig aan de postbode mee terug gegeven.

Nou vond ik na het weekend een brief van Zalando die op alle mogelijke manieren schreeuwde "aanmaning", met mijn postadres, maar aan een mij onbekend persoon gericht. Vandaag heb ik weer een zelfde brief ontvangen, deze keer gericht aan een andere persoon dan de vorige brief. Navraag bij de huismeester leert dat er in de flat niemand woont die aan een van deze namen voldoet dus is dat hier spraken is van een oprechte fout is ondertussen wel redelijk uitgesloten.

De eerste aanmaning heb ik retour afzender gestuurd, de tweede deponeer ik morgenvroeg in de brievenbus. Ik heb eerder deze week contact opgenomen met Zalando (zowel telefonisch als per mail) naar aanleiding van de eerste aanmaning, Hierbij heb ik aangegeven dat ik post en pakketten ontvang die niet op mijn naam staan, voor producten die ik niet heb besteld, nog afgenomen, daarnaast heb ik verzocht of het mogelijk is om bestellingen naar mijn adres standaard te blokkeren (ik heb toch nog nooit iets bij Zalando gekocht). Hierop heb ik enkel een bericht gekregen waarin word aangegeven dat mijn melding is doorgestuurd naar de afdeling die hier over gaat.

Ik vraag me af of dit iets is waar ik me zorgen over moet maken. Mijn instelling nu is dat ik hier buiten sta en dat dit een aangelegenheid is tussen Zalando en deze onbekende persoon. En dat zolang ik pakketten gewoon blijf weigeren en aanmaningen retourneer, ik alles doe dat van mij verwacht kan worden. Maar ik vraag me toch af, of het bijvoorbeeld mogelijk is dat bepaalde poststukken bijvoorbeeld onderschept zijn, en of ik in dat geval niet alsnog bijvoorbeeld gevraagd kan worden de rekening te betalen. Ook vraag ik me af of het zin heeft om ergens melding of aangifte van te doen bij de politie (adres fraude? Is dat van toepassing hier?).
awiebowoensdag 4 maart 2015 @ 23:45
oplichters?
DJKosterwoensdag 4 maart 2015 @ 23:57
Je kunt een adresonderzoek aanvragen bij de gemeente, dan ben je van de eventuele extra ingeschrevenen op je adres af.

Verder hoef jij niets te doen, het staat niet op jouw naam en jij hebt niets besteld. Beter nog bel je ze niet meer, er zal net een belmiep tussen zitten die even de gegevens 'updatet'. ;)

Alles terugsturen met "Geadresseerde is niet bekend op dit adres"
Je huis leeghalen kan alleen een deurwaarder en zover komt het echt niet.
Ik heb ervaring: voor een tiental verschillende namen eerst brieven gehad van een postorderbedrijf en daarna nog één of twee van een incassobureau. Keurig teruggestuurd en nooit meer wat van gehoord.
Lienekienwoensdag 4 maart 2015 @ 23:58
Ook poging tot oplichting gehad met ons adres (niet voor pakjes, zgn. hosting). Aangifte gedaan. Dit gemeld toen ik weer belde n.a.v. een aanmaning. Toen is het gestopt.
Ivo1985donderdag 5 maart 2015 @ 00:00
Als jij niets besteld hebt en de facturen/aanmaningen niet op jouw naam staan dan hoef jij je nergens zorgen om te maken.

Iedereen kan jouw adres opgeven, daarmee ben jij nog geen betaling verschuldigd. Je zult echter moeten slikken dat je lastig gevallen wordt totdat de zaak bij een gerechtsdeurwaarder ligt. Voordat het zover is zul je een tijdlang worden gestalkt door een incassobureau.

Pas als het bij de gerechtsdeurwaarder ligt zal er een GBA-check gedaan worden op de naam en op het adres. Als er dan geen match is, weten ze dat ze pech hebben en jou niks kunnen maken.

Aan jou de taak om elke brief die niet aan jou gerecht is retour afzender te sturen met de melding "geadresseerde persoon onbekend op dit adres".

Reken er maar op dat je er niet snel vanaf bent.
Peterdonderdag 5 maart 2015 @ 00:02
Vreemd, waarom stuurt Zalando aanmaningen voor pakketjes die retour zijn gekomen?
Mr.Noodledonderdag 5 maart 2015 @ 00:02
Klinkt als zoiets: http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)es-van-Wehkamp.dhtml

En deze:

http://www.noordhollandsd(...)Zalando-in-Zaanstad_

Maar dat bericht kun je alleen maar lezen als je geabonneerd/geregistreerd bent.. :{

[ Bericht 9% gewijzigd door Mr.Noodle op 05-03-2015 00:09:33 ]
hottentotdonderdag 5 maart 2015 @ 00:07
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:02 schreef Peter het volgende:
Vreemd, waarom stuurt Zalando aanmaningen voor pakketjes die retour zijn gekomen?
Zal voor de pakjes zijn die men terwijl TS op zijn werk zat bij de voordeur heeft aangenomen. Of factuur en bezorgadres zijn verschillend bij latere pakjes.
Amadonderdag 5 maart 2015 @ 00:09
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:07 schreef hottentot het volgende:
Zal voor de pakjes zijn die men terwijl TS op zijn werk zat bij de voordeur heeft aangenomen.
Dit dus. Gebeurd helaas vaak genoeg.

Houden ze in de gaten wanneer jij altijd zo'n beetje weg bent en dan zorgen hun dat rond die tijd ongeveer een pakketje geleverd wordt. 'Ja ik ben Piet Klaas, kwam net thuis en zag dat jullie mijn pakketje komen bezorgen'. Hup pakket gaat mee naar die man.
stephano1990donderdag 5 maart 2015 @ 00:11
quote:
3s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:02 schreef Mr.Noodle het volgende:
Klinkt als zoiets: http://m.ad.nl/ad/m/nl/10(...)es-van-Wehkamp.dhtml

En deze:

http://www.noordhollandsd(...)Zalando-in-Zaanstad_

Maar dat bericht kun je alleen maar lezen als je geabonneerd/geregistreerd bent.. :{
Dat eerste had ik nog aan gedacht ja, maar omdat er nooit iemand langs is geweest om deze pakketjes te claimen en omdat mij ook nooit is gevraagd te tekenen voor pakketjes leek mij dat niet waarschijnlijk.
DJKosterdonderdag 5 maart 2015 @ 00:12
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:00 schreef Ivo1985 het volgende:


Reken er maar op dat je er niet snel vanaf bent.
Anderhalf jaar hier. Gelukkig heb ik op mijn werk een labelprinter tot mijn beschikking. :P
stephano1990donderdag 5 maart 2015 @ 00:14
quote:
2s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:09 schreef Amarantha het volgende:

[..]

Dit dus. Gebeurd helaas vaak genoeg.

Houden ze in de gaten wanneer jij altijd zo'n beetje weg bent en dan zorgen hun dat rond die tijd ongeveer een pakketje geleverd wordt. 'Ja ik ben Piet Klaas, kwam net thuis en zag dat jullie mijn pakketje komen bezorgen'. Hup pakket gaat mee naar die man.
Ik woon in een groot flatgebouw en ik ben op zeer onregelmatige tijden thuis, ik ben dus ook niet het makkelijkste slachtoffer voor zoiets. Maar het is wel iets dat mij momenteel een aannemelijk scenario lijkt.

Waar ik ook aan zat te denken is of ze wellicht pakketjes bij andere adressen in dit complex afgeleverd hebben en dat iemand daarna eventueel het briefje van de postbode uit mijn brievenbus gevist heeft en de pakketjes heeft geclaimd.
stephano1990donderdag 5 maart 2015 @ 00:16
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Als jij niets besteld hebt en de facturen/aanmaningen niet op jouw naam staan dan hoef jij je nergens zorgen om te maken.

Iedereen kan jouw adres opgeven, daarmee ben jij nog geen betaling verschuldigd. Je zult echter moeten slikken dat je lastig gevallen wordt totdat de zaak bij een gerechtsdeurwaarder ligt. Voordat het zover is zul je een tijdlang worden gestalkt door een incassobureau.

Pas als het bij de gerechtsdeurwaarder ligt zal er een GBA-check gedaan worden op de naam en op het adres. Als er dan geen match is, weten ze dat ze pech hebben en jou niks kunnen maken.

Aan jou de taak om elke brief die niet aan jou gerecht is retour afzender te sturen met de melding "geadresseerde persoon onbekend op dit adres".

Reken er maar op dat je er niet snel vanaf bent.
En dit is dus waar ik me het meeste zorgen over maak. Ik ben niet van plan veel tijd en aandacht aan dit te besteden, vooral omdat ik dit niet mijn probleem acht. Ik vind eigenlijk dat ik al te goed ben door de rekeningen retour te sturen ipv rechtstreeks bij het oud papier te gooien.
Amadonderdag 5 maart 2015 @ 00:29
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:14 schreef stephano1990 het volgende:
Ik woon in een groot flatgebouw en ik ben op zeer onregelmatige tijden thuis, ik ben dus ook niet het makkelijkste slachtoffer voor zoiets. Maar het is wel iets dat mij momenteel een aannemelijk scenario lijkt.
Dan kan het ook zijn dat ze sowieso (zonder dat jij dus weg bent) die pakketjes man opwachten om de hoek, zie je toch niet zo snel in een grote flat. Voor dat die beste man op de bel kan drukken lopen hun die kant op en vragen omdat pakketje 'Ik had ook iets besteld, is het voor Piet Klaas? Kom net thuis'.
Amadonderdag 5 maart 2015 @ 00:31
Als het een beetje duur is dan is het het wachten wel waard voor zo'n persoon. Als we het nu hebben over een trui van een paar tientjes dan zal mijn scenario wel niet kloppen. Spullen van Wehkamp bijvoorbeeld zijn wel de moeite waard voor die personen, bestellen ze gewoon iets groots en wachten dan paar uurtjes. Gratis apparaten.
stephano1990donderdag 5 maart 2015 @ 00:33
quote:
2s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:29 schreef Amarantha het volgende:
an het ook zijn dat ze sowieso die pakketjes man opwachten om de hoek, zie je toch niet zo snel in een grote flat. Voor dat die beste ma
Dat acht ik goed mogelijk. Ik heb zelf ervaren dat postbezorgers het vaak erg laks lijken te nemen met de regels.
Amadonderdag 5 maart 2015 @ 00:34
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:33 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Dat acht ik goed mogelijk. Ik heb zelf ervaren dat postbezorgers het vaak erg laks lijken te nemen met de regels.
Klopt. Ik heb van de week nog pakketje aangenomen voor een huisgenoot terwijl ik net aan kwam fietsen, ik had ook gewoon een random ander persoon kunnen zijn :') Maar hij vertrouwde mij volledig toen ik zei 'Oh ik kom net thuis, wie zoek je?'' *naam* 'Oh ik neem het wel aan joh!'.
stephano1990donderdag 5 maart 2015 @ 00:38
quote:
2s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:34 schreef Amarantha het volgende:

[..]

Klopt. Ik heb van de week nog pakketje aangenomen voor een huisgenoot terwijl ik net aan kwam fietsen, ik had ook gewoon een random ander persoon kunnen zijn :') Maar hij vertrouwde mij volledig toen ik zei 'Oh ik kwam net thuis, wie zoek je?'' *naam* 'Oh ik neem het wel aan joh!'.
Dat soort dingen ja, of dat ik de deur uitloop en dat de postbode al klaar staat om mij een pakket in de hand te duwen terwijl ik geen pakketje kwam ophalen. Ik had gewoon het pakketje kunnen aannemen en rechtsomkeert kunnen maken, geen hond die er achter zou zijn gekomen :')
Freddonderdag 5 maart 2015 @ 00:39
Die pakketbezorgers van PostNL staan ook onder steeds grotere druk. En elk pakketje waar ze snel vanaf kunnen zijn is er weer 1.
Amadonderdag 5 maart 2015 @ 00:42
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:38 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Dat soort dingen ja, of dat ik de deur uitloop en dat de postbode al klaar staat om mij een pakket in de hand te duwen terwijl ik geen pakketje kwam ophalen. Ik had gewoon het pakketje kunnen aannemen en rechtsomkeert kunnen maken, geen hond die er achter zou zijn gekomen :')
Daarom is het helemaal geen rare gedachte dat andere mensen dus gewoon de pakketjes aangenomen hebben. In sommige gevallen te laat waren waardoor ze dus wel hebben aangebeld maar in andere gevallen wel zijn geslaagd.
joepvddonderdag 5 maart 2015 @ 10:01
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:11 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Dat eerste had ik nog aan gedacht ja, maar omdat er nooit iemand langs is geweest om deze pakketjes te claimen en omdat mij ook nooit is gevraagd te tekenen voor pakketjes leek mij dat niet waarschijnlijk.
Ze kunnen al binnen een paar minuten op https://mijnpakket.postnl.nl zien dat de postbode aan de deur is geweest en of het pakje is achtergelaten. Als er staat dat het pakje is geweigerd dan komen ze zich natuurlijk niet melden.
stephano1990donderdag 5 maart 2015 @ 10:05
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 10:01 schreef joepvd het volgende:

[..]

Ze kunnen al binnen een paar minuten op https://mijnpakket.postnl.nl zien dat de postbode aan de deur is geweest en of het pakje is achtergelaten. Als er staat dat het pakje is geweigerd dan komen ze zich natuurlijk niet melden.
Dat klopt ook.

Maar wat ik altijd begrepen heb, is dat wanneer er nog niet betaald is voor een pakketje, de postbode zal vragen om een handtekening als bewijs van ontvangst. Echter wil de postbode mij deze pakketjes altijd zo meegeven zonder dat ik eerst gevraagd word voor ontvangst te tekenen.
joepvddonderdag 5 maart 2015 @ 10:23
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 10:05 schreef stephano1990 het volgende:
Maar wat ik altijd begrepen heb, is dat wanneer er nog niet betaald is voor een pakketje, de postbode zal vragen om een handtekening als bewijs van ontvangst. Echter wil de postbode mij deze pakketjes altijd zo meegeven zonder dat ik eerst gevraagd word voor ontvangst te tekenen.
"Handtekening voor ontvangst" is een extra dienst, de afzender moet extra betalen als hij dit wil. Zalando kiest hier niet voor, blijkbaar is het zo voor hun goedkoper en calculeren ze in dat er af en toe een pakketje kwijtraakt door fraude.
Wussdonderdag 5 maart 2015 @ 12:07
TS, heb je een zalando-account? Als je dat niet hebt, dan kàn je volgens mijn geeneens iets bestellen,wat weer een argument is dat je kunt gebruiken.
stephano1990donderdag 5 maart 2015 @ 12:32
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 12:07 schreef Wuss het volgende:
n zalando-account? Als
Nee, ik heb geen account. Ik heb ook kenbaar gemaakt aan Zalando dat ik nog nooit iets bij hun gekocht heb.
Wussdonderdag 5 maart 2015 @ 12:34
Mooi werk. Ik hoop dat de last die je ervan hebt beperkt blijft.
stephano1990donderdag 5 maart 2015 @ 14:19
Aah, de brief die ik aan het begin van de week retour afzender gestuurd heb, heb ik terug gekregen met daarop een stickertje: HERSTEL RETOUR AFZENDER! :P

Let the games begin! :D
Wussdonderdag 5 maart 2015 @ 14:45
moet je niet overschakelen op email? Dan heb je alles digitaal gedocumenteerd incl. verzenddag en -tijdstip.
eleusisdonderdag 5 maart 2015 @ 14:50
Ik denk dat je bij Zalando wel een blokkering van jouw adres kan aanvragen. Dat voorkomt in ieder geval dat mensen nieuwe pakjes naar je toesturen.
stephano1990donderdag 5 maart 2015 @ 14:52
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 14:45 schreef Wuss het volgende:
moet je niet overschakelen op email? Dan heb je alles digitaal gedocumenteerd incl. verzenddag en -tijdstip.
Hoe bedoel je? Communicatie met Zalando loopt ook via E-mail (lees: Ik heb maandag een mailtje verstuurd, daar heb ik een korte ontvangstreactie op gehad). Maar enveloppen kan ik moeilijk inscannen en digitaal terug sturen. Daar markeer ik gewoon met een rode viltstift op: Retour afzender, persoon niet bekend".
Amadonderdag 5 maart 2015 @ 14:55
Mag toch aannemen dat Zalando ook wel bekend is met dit soort oplichtpraktijken?
stephano1990donderdag 5 maart 2015 @ 15:06
quote:
2s.gif Op donderdag 5 maart 2015 14:55 schreef Amarantha het volgende:
Mag toch aannemen dat Zalando ook wel bekend is met dit soort oplichtpraktijken?
Ik neem aan van wel, ik heb ook op klacht.nl een bericht teruggevonden van iemand die met het zelfde te maken heeft gehad. Hier staat echter niet bij hoe Zalando deze klacht opgelost heeft.
stephano1990maandag 16 maart 2015 @ 09:19
Ik ben nu een weekje weg geweest en mijn postbus ligt vol met post van allerlei webwinkels, op naam van verschillende personen. Zalando heeft in ieder geval geen nieuwe facturen meer gestuurd, dus ik neem aan dat dat nu is opgelost. Maar deze persoon gaat nog wel gewoon door met het bestellen van pakketten op mijn adres bij andere webshops (allemaal kleding winkels ook).

Ik heb zojuist de politie gebeld om te kijken of ik ergens aangifte van kan doen, maar die kunnen niets voor mij betekenen. Ik kan enkel de aanmaningen retour afzender blijven sturen en me berusten op het feit dat zij moeten bewijzen dat ik die pakketten besteld en ontvangen heb wat dus niet mogelijk is.
hottentotmaandag 16 maart 2015 @ 09:42
Mooi kut weer, succes ermee in elk geval.

En zelf zou ik die post wegflikkeren, of allemaal ongeopend in een doos smijten. Je blijft toch niet bezig, deurwaarder constateert dat persoon niet daar woont en doet niets.
Hiddendoemaandag 16 maart 2015 @ 09:53
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 09:19 schreef stephano1990 het volgende:
Ik ben nu een weekje weg geweest en mijn postbus ligt vol met post van allerlei webwinkels, op naam van verschillende personen. Zalando heeft in ieder geval geen nieuwe facturen meer gestuurd, dus ik neem aan dat dat nu is opgelost. Maar deze persoon gaat nog wel gewoon door met het bestellen van pakketten op mijn adres bij andere webshops (allemaal kleding winkels ook).

Ik heb zojuist de politie gebeld om te kijken of ik ergens aangifte van kan doen, maar die kunnen niets voor mij betekenen. Ik kan enkel de aanmaningen retour afzender blijven sturen en me berusten op het feit dat zij moeten bewijzen dat ik die pakketten besteld en ontvangen heb wat dus niet mogelijk is.
Je kunt alle post aangetekend terugsturen op kosten van de geadresseerde.
Heb een tijd geleden zelf ook zoiets meegemaakt en een vriendelijke postbeambte wees mij hier op.
Zo gezegd zo gedaan, nooit meer last gehad.
Nielschmaandag 16 maart 2015 @ 10:04
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:02 schreef Peter het volgende:
Vreemd, waarom stuurt Zalando aanmaningen voor pakketjes die retour zijn gekomen?
misschien zit de postbode in het complot?
bitterbalmaandag 16 maart 2015 @ 11:35
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 09:19 schreef stephano1990 het volgende:
Ik ben nu een weekje weg geweest en mijn postbus ligt vol met post van allerlei webwinkels, op naam van verschillende personen. Zalando heeft in ieder geval geen nieuwe facturen meer gestuurd, dus ik neem aan dat dat nu is opgelost. Maar deze persoon gaat nog wel gewoon door met het bestellen van pakketten op mijn adres bij andere webshops (allemaal kleding winkels ook).

Ik heb zojuist de politie gebeld om te kijken of ik ergens aangifte van kan doen, maar die kunnen niets voor mij betekenen. Ik kan enkel de aanmaningen retour afzender blijven sturen en me berusten op het feit dat zij moeten bewijzen dat ik die pakketten besteld en ontvangen heb wat dus niet mogelijk is.
Super kut dat ze door gaan.

Ik heb zoiets als dit een tijdje terug gehad met een andere kledingshop. Twee verschillende personen maar beide met de zelfde achternaam. Kreeg toen ook brieven van een deurwaarder dat ik moest betalen anders zouden ze naar de rechter gaan. Elke keer gebeld en gezegd dat ik het niet was en deze namen hier ook niet woonden. Na 4 keer bellen heb ik ook niet meer gebeld en de brieven gewoon weg gegooid :P Het is vanzelf gestopt gelukkig.

Volgens mij is er niet zo veel wat je kan doen.
HaverMoutKoekjemaandag 16 maart 2015 @ 11:59
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 09:19 schreef stephano1990 het volgende:
Ik ben nu een weekje weg geweest en mijn postbus ligt vol met post van allerlei webwinkels, op naam van verschillende personen.
is het niet een ex die je zit te zieken?
NewHorizonmaandag 16 maart 2015 @ 12:29
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 11:59 schreef computergirl het volgende:

[..]

is het niet een ex die je zit te zieken?
Die zou gewoon zijn echte naam gebruiken toch?
NewHorizonmaandag 16 maart 2015 @ 12:31
quote:
0s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:00 schreef Ivo1985 het volgende:
Als jij niets besteld hebt en de facturen/aanmaningen niet op jouw naam staan dan hoef jij je nergens zorgen om te maken.

Iedereen kan jouw adres opgeven, daarmee ben jij nog geen betaling verschuldigd. Je zult echter moeten slikken dat je lastig gevallen wordt totdat de zaak bij een gerechtsdeurwaarder ligt. Voordat het zover is zul je een tijdlang worden gestalkt door een incassobureau.

Pas als het bij de gerechtsdeurwaarder ligt zal er een GBA-check gedaan worden op de naam en op het adres. Als er dan geen match is, weten ze dat ze pech hebben en jou niks kunnen maken.

Aan jou de taak om elke brief die niet aan jou gerecht is retour afzender te sturen met de melding "geadresseerde persoon onbekend op dit adres".

Reken er maar op dat je er niet snel vanaf bent.
Of de gerechtsdeurwaarder zegt dat TS wellicht zelf een valse naam heeft opgegeven.
Zou anders wel makkelijke manier zijn om ergens onderuit te komen, gewoon alles onder een andere naam laten bezorgen op je eigen adres :')
TheoddDutchGuymaandag 16 maart 2015 @ 13:32
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 12:31 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Of de gerechtsdeurwaarder zegt dat TS wellicht zelf een valse naam heeft opgegeven.
Zou anders wel makkelijke manier zijn om ergens onderuit te komen, gewoon alles onder een andere naam laten bezorgen op je eigen adres :')
Denk dat ze ook moeten bewijzen dat je het ontvangen hebt.
NewHorizonmaandag 16 maart 2015 @ 13:40
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 13:32 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Denk dat ze ook moeten bewijzen dat je het ontvangen hebt.
Nog steeds lucratief, dus ik kan onbeperkt pakketjes van bijvoorbeeld BOL.com achterover drukken?
TheoddDutchGuymaandag 16 maart 2015 @ 13:45
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 13:40 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Nog steeds lucratief, dus ik kan onbeperkt pakketjes van bijvoorbeeld BOL.com achterover drukken?
Dat is inderdaad hoe het werkt eigenlijk.

Ga naar een internet cafe, maak een account aan op iemand anders zijn of haar naam en adres (best makkelijk tot dusver) en bestellen maar.

Desnoods andere naam maar wel andermans adres, daarna kom je langs om het pakket op te halen.
Dat is de grote fout in het online webshop gebeuren, en de meeste shops weten het maar nemen het voor lief, klein percentage immers dat zo de boel probeert te flessen.
NewHorizonmaandag 16 maart 2015 @ 13:47
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 13:45 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat is inderdaad hoe het werkt eigenlijk.

Ga naar een internet cafe, maak een account aan op iemand anders zijn of haar naam en adres (best makkelijk tot dusver) en bestellen maar.

Desnoods andere naam maar wel andermans adres, daarna kom je langs om het pakket op te halen.
Dat is de grote fout in het online webshop gebeuren, en de meeste shops weten het maar nemen het voor lief, klein percentage immers dat zo de boel probeert te flessen.
Die scam ken ik. Maar Ivo maakt het nog een stuk makkelijker, gewoon op je eigen adres laten bezorgen met een valse naam.
TheoddDutchGuymaandag 16 maart 2015 @ 13:58
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 13:47 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Die scam ken ik. Maar Ivo maakt het nog een stuk makkelijker, gewoon op je eigen adres laten bezorgen met een valse naam.
Werkt lastiger als er een handtekening nodig is, maar enfin dat kun je vervalsen.
Hou je hoogstens over dat de betreffende bezorgdienst aantoont dat het pakket op jouw adres is afgeleverd.
Ivo1985maandag 16 maart 2015 @ 13:59
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 13:47 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Die scam ken ik. Maar Ivo maakt het nog een stuk makkelijker, gewoon op je eigen adres laten bezorgen met een valse naam.
Indien niet getekend hoeft te worden voor ontvangst, is dat inderdaad best mogelijk. De eiser moet bewijzen dat de bewoner het heeft besteld óf dat de bewoner zich het pakket heeft toegeëigend door het in ontvangst te nemen. Voor dat laatste is een handtekening nodig.
NewHorizonmaandag 16 maart 2015 @ 14:04
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 13:59 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Indien niet getekend hoeft te worden voor ontvangst, is dat inderdaad best mogelijk. De eiser moet bewijzen dat de bewoner het heeft besteld óf dat de bewoner zich het pakket heeft toegeëigend door het in ontvangst te nemen. Voor dat laatste is een handtekening nodig.
En als ik nou een random handtekening neerzet en daarna ontken dat ik heb getekend?

Iets zegt me dat het zo makkelijk niet werkt ;)
Ivo1985maandag 16 maart 2015 @ 14:12
quote:
1s.gif Op maandag 16 maart 2015 14:04 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

En als ik nou een random handtekening neerzet en daarna ontken dat ik heb getekend?

Iets zegt me dat het zo makkelijk niet werkt ;)
Wie eist, bewijst... Al kan de pakketbezorger dan natuurlijk wel getuigen in de zaak.
HMSmaandag 16 maart 2015 @ 14:19
Zelfde gehad op mijn vorige adres met Otto, H&M en nog een paar anderen. Dat huis stond even leeg op de begane grond in onze hoofdstad en dat is natuurlijk reden voor snode lieden om deze scam te proberen.

Otto was heel eerlijk over de procedure, eerst sturen ze zelf 3x brieven en die kan je retour sturen, maar daar kunnen ze niks mee. Vervolgens gaat het naar een deurwaarder en die moet checken hoe het zit en dan zou het moeten stoppen. En dat werkte prima met al deze bedrijven. Deurwaarder checkt, en die heb ik dus nooit gezien, aangezien die snode namen nooit op het adres hebben ingeschreven gestaan.

Dus trouw alles blijven terugsturen met "persoon onbekend op dit adres". Werkt prima.
NewHorizonmaandag 16 maart 2015 @ 15:10
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 14:12 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Wie eist, bewijst... Al kan de pakketbezorger dan natuurlijk wel getuigen in de zaak.
Maar dat kan ook zonder handtekening :)
stephano1990maandag 16 maart 2015 @ 20:56
quote:
6s.gif Op maandag 16 maart 2015 10:04 schreef Nielsch het volgende:

[..]

misschien zit de postbode in het complot?
Zou me niet verbazen, het is hier al weleens voorgekomen dat een postbode brieven achterover drukte waar hij dacht dat geld in zat. Ik heb weleens een stapeltje geopende brieven gekregen met een excuus brief erbij van Post NL

Verder heeft H&M al in een reactie laten weten dat er volgens hun systeem pakketten zijn aangenomen en dat ik daarvoor alsnog een incasso bureau kan verwachten.
Fe2O3maandag 16 maart 2015 @ 22:27
Gewoon alles blijven retour afz. met melding die woont hier niet, incl eventuele incasso zooi. Zorg ervoor dat ze je naam niet krijgen ... voor je het weet staat de zooi op jouw naam en ben je veel verder van huis. Maak desnoods foto's met datum (schrijf dat gewoon op die envelop) voor je ze terugstuurd en bewaar die als bewijs dat het niet op jouw naam stond.

Starten ze de rechtzaak dan lopen ze tegen het feit aan dat betreffende persoon niet daar woont en kan er geen dagvaarding uitgerijkt worden. De incassohonden kunnen wel vasthoudend zijn. En je adres gaat ook op een blacklist, dus dan kan je zelf ook nooit meer wat bestellen :')

Oh en blijkbaar worden de pakketjes dus wel onderschept als jij ze niet aanneemt, als er vaste tijden//dagen bij zitten zou je eens je schema kunnen veranderen en wachten op de postbode. En een stapel A4tjes printen met "let op er zijn oplichters acties. Ik woon op #zoveel. SVP geen pakketjes aannemen voor mij." en dat in de bussen in de flat duwen. Desnoods in meerdere talen als dat nodig is in de flat ... kost je ook 5 min werk, met mogelijk een hoop plezier.
Kreatordinsdag 17 maart 2015 @ 09:46
quote:
0s.gif Op maandag 16 maart 2015 20:56 schreef stephano1990 het volgende:

[..]

Zou me niet verbazen, het is hier al weleens voorgekomen dat een postbode brieven achterover drukte waar hij dacht dat geld in zat. Ik heb weleens een stapeltje geopende brieven gekregen met een excuus brief erbij van Post NL

Verder heeft H&M al in een reactie laten weten dat er volgens hun systeem pakketten zijn aangenomen en dat ik daarvoor alsnog een incasso bureau kan verwachten.
Je staat heel sterk. Als het erop aankomt, kun je ook al die andere webshop-bestellingen laten zien en de correspondentie met die toko's.
Dan heeft H&M ook geen poot om op te staan, tenzij je natuurlijk die pakketjes hebt aangenomen.

Wel uitermate kut dit. Je hebt er maar werk mee..
Cornelis83dinsdag 17 maart 2015 @ 10:40
Waarom staan webshops dan ook toe om achteraf te betalen? Het is een leuke service, maar zoals nu blijkt, is dat toch vragen om ellende?
Kapt-Ruigbaarddinsdag 17 maart 2015 @ 10:45
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 10:40 schreef Cornelis83 het volgende:
Waarom staan webshops dan ook toe om achteraf te betalen? Het is een leuke service, maar zoals nu blijkt, is dat toch vragen om ellende?
Omdat ik als consument geen zin heb om moeite te doen, mocht on verhoop, mijn bestelling onderweg kwijt te rijken. Of mocht iets niet passen.

Levert de webshop ook allemaal extra administratief werk op.
NewHorizondinsdag 17 maart 2015 @ 10:58
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 10:40 schreef Cornelis83 het volgende:
Waarom staan webshops dan ook toe om achteraf te betalen? Het is een leuke service, maar zoals nu blijkt, is dat toch vragen om ellende?
Blijkbaar is er een groep mensen dan sneller geneigd om te kopen.
F_rdinsdag 17 maart 2015 @ 11:20
Lastige zaak, want je kunt idd zelf ook iets bestellen met een andere naam en dan zeggen dat ben ik niet geweest.

Is er niet zoiets dat een webshop eerst een gba check doet of naam en adres wel overeen komen? Dan moet je er wel voor zorgen dat niemand je adres en neem kent. Of aangeven dat je alleen wilt ophalen op een servicepunt met legitimatie.
RM-rfdinsdag 17 maart 2015 @ 11:23
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 23:22 schreef stephano1990 het volgende:
heb deze pakketten altijd keurig aan de postbode mee terug gegeven.
heb je de pakketten direkt al geweigerd aan te nemen ?
Of deze aangenomen, en korte tijd erna aan een andere 'postbode' die hem weer kwam ophalen, weer 'terug gegeven'?
CherryLipsdinsdag 17 maart 2015 @ 11:24
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 10:40 schreef Cornelis83 het volgende:
Waarom staan webshops dan ook toe om achteraf te betalen? Het is een leuke service, maar zoals nu blijkt, is dat toch vragen om ellende?
Omdat het dan zo'n gehannes is om je geld terug te krijgen, daar gaat vaak iets fout :@ Ik word er ook niet vrolijk van om eerst 200 euro over te maken voor kleding in verschillende maten, dingen terug te sturen en dan pas na twee weken het geld terug te krijgen.
klipperdinsdag 17 maart 2015 @ 19:36
quote:
2s.gif Op donderdag 5 maart 2015 00:09 schreef Amarantha het volgende:

[..]

Dit dus. Gebeurd helaas vaak genoeg.

Houden ze in de gaten wanneer jij altijd zo'n beetje weg bent en dan zorgen hun dat rond die tijd ongeveer een pakketje geleverd wordt. 'Ja ik ben Piet Klaas, kwam net thuis en zag dat jullie mijn pakketje komen bezorgen'. Hup pakket gaat mee naar die man.
Vreemd.
Ondanks dat de pakketbezorger mij kent, moet ik toch echt eerst de deur openmaken voordat hij het afgeeft.
En als het voor de buren is, dan krijgen die toch echt een briefje in de bus.
Amadinsdag 17 maart 2015 @ 21:48
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 19:36 schreef klipper het volgende:

[..]

Vreemd.
Ondanks dat de pakketbezorger mij kent, moet ik toch echt eerst de deur openmaken voordat hij het afgeeft.
En als het voor de buren is, dan krijgen die toch echt een briefje in de bus.
Gebeurd niet altijd zo.
Ivo1985dinsdag 17 maart 2015 @ 22:13
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 19:36 schreef klipper het volgende:

[..]

Vreemd.
Ondanks dat de pakketbezorger mij kent, moet ik toch echt eerst de deur openmaken voordat hij het afgeeft.
En als het voor de buren is, dan krijgen die toch echt een briefje in de bus.
Bij mij is het gebeurd dat de pakketbezorger het door mij bestelde pakketje wel even in de voortuin legt met ernstige beschadigingen zichtbaar aan de buitenzijde en zelf een handtekening zet.

Ook is het meermaals voorgekomen dat het pakket niet eens bij mij thuis is aangeboden en retour afzender gestuurd is.
Schnitzelswoensdag 18 maart 2015 @ 19:25
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 10:40 schreef Cornelis83 het volgende:
Waarom staan webshops dan ook toe om achteraf te betalen? Het is een leuke service, maar zoals nu blijkt, is dat toch vragen om ellende?
Volgens mij is het zelfs verplicht deze optie aan te bieden.