Ik geloof daar niet in.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:53 schreef Tijn het volgende:
Dat vragen we ons allemaal af, aangezien niemand nog weet hoe bewustzijn precies werkt. Net zoals bliksem ooit onbegrepen was en als magisch werd beschouwd, denk ik dat we bewustzijn op termijn ook zullen doorgronden als we meer kennis hebben van hoe het brein werkt.
Leuk idee, maar terug een sprookje, denk ik. Zolang we zelf niet weten hoe bewustzijn werkt, kunnen we dat een computer nooit aanleren. Immers moeten wij die intelligentie (code) in zijn bewustzijn programmeren. Het is moeilijk iets te programmeren, waarvan je zelf niet weet hoe het in elkaar zit.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:53 schreef Tijn het volgende:
Mijns inziens is de beste manier om bewustzijn beter te begrijpen meer onderzoek te doen naar kunstmatige intelligentie en daarmee zelf een echt bewuste entiteit proberen te creëren. Als het lukt om een computersysteem bewust te maken, is er geen reden om aan te nemen dat het brein niet een vergelijkbaar proces bevat.
Magie is wat niet begrepen wordt of begrepen kan worden. Dat is magie.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:53 schreef Tijn het volgende:
Het is helemaal niet nodig dat de bestanddelen eigenschappen missen die in een emergent systeem wel aanwezig zijn. Een bit of een transistor hebben niets met video of het internet te maken en toch is een computer met software in staat om YouTube te gebruiken. Dat is ook geen magie.
Omdat je met die instelling nooit een auto uitvindt.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:23 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Wat ik eveneens niet begrijp, is waarom we dat bewustzijn zouden moeten begrijpen. Waarom moet alles begrepen worden. Waarom niet leven vanuit het zijn. Met wat er is.
Zo kun je bv perfect met de auto rijden, zonder te begrijpen hoe zo een auto technisch in elkaar zit. Dat laatste hoef je toch niet te weten. Noch achterhaald of begrepen te worden. Ik begrijp die reflex niet zo goed.
En wat is de naam van die (zweverige) goeroe, die bij jou in goede aarde ligt ?quote:Op zondag 8 maart 2015 09:38 schreef Gray het volgende:
Gedachten in het bewustzijn tov de hersenen is als een film op het witte doek tov de projector. Een metafoor van een (zweverige) goeroe die bij mij in goede aarde ligt.
En is dat nodig, zo een auto ? Niet iedere uitvinding is wenselijk.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:26 schreef Tijn het volgende:
Omdat je met die instelling nooit een auto uitvindt.
Vreemd dat je dit zo formuleert. We kunnen onze nieuwsgierigheid (alias verwondering) toch behouden, zonder diezelfde nieuwsgierigheid (alias verwondering) te moeten VERKLAREN (begrijpen).quote:Op zondag 8 maart 2015 21:26 schreef Tijn het volgende:
Zodra we onze nieuwsgierigheid verliezen, is het leven niets dan wachten tot we doodgaan.
Wie moet zo'n gerecht dan bereiden als niemand weet hoe het gemaakt wordt?quote:Op zondag 8 maart 2015 21:39 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Nogmaals je hoeft niet te weten hoe een gerecht gemaakt wordt (welke ingrediënten, bereiding, etc) om van zo een gerecht te kunnen smaken, proeven.
Zo kun je alles blijven verdraaien met je "denken"quote:Op zondag 8 maart 2015 21:40 schreef Tijn het volgende:
Wie moet zo'n gerecht dan bereiden als niemand weet hoe het gemaakt wordt?
Dan is er dus iemand nodig die weet hoe het werkt. Dat is het belang van kennis vergaren.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:31 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
a) JIJ kan van het gerecht 'onwetend' genieten, dat iemand anders 'al wetend' voor je kan maken.
Daar kan ik me niet in vinden. Ik neem aan dat jij ook gewoon blij bent met de medische wetenschap wanneer je je been breekt en niet denkt "ach ja, zo is de natuur nou eenmaal".quote:b) Daarnaast beschouw ik heel de natuur als één gerecht, waar we allen van kunnen genieten, zonder (hoeven) te weten hoe dit gemaakt is. We zijn zelf immers ook een stuk van die 'onbegrijpeljke' natuur.
Wauw, werkelijk? Zeg je dit nu echt...? Hoe thefuck denk je dat al onze huidige techniek is gevormd? Doordat iedereen dacht 'whatever.. ik hoef het niet te weten'? Bijzonder simpele uitspraak.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:23 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Wat ik eveneens niet begrijp, is waarom we dat bewustzijn zouden moeten begrijpen. Waarom moet alles begrepen worden. Waarom niet leven vanuit het zijn. Met wat er is.
Zo kun je bv perfect met de auto rijden, zonder te begrijpen hoe zo een auto technisch in elkaar zit. Dat laatste hoef je toch niet te weten. Noch achterhaald of begrepen te worden. Ik begrijp die reflex niet zo goed.
Zal misschien iets met onze hersenen te maken hebben. Onze dopamine shot. Onze zucht naar avontuur. De wereld te verkennen. (?)
Prima. Blijf jij onwetend over je wereld en jezelf puur zodat je de smaak/genot van een gerecht niet verliest.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:39 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
En is dat nodig, zo een auto ? Niet iedere uitvinding is wenselijk.
Je kan daarin ook te ver gaan (cf ethiek en wetenschap, bv klonen, genetische manipulatie, etc)
[..]
Vreemd dat je dit zo formuleert. We kunnen onze nieuwsgierigheid (alias verwondering) toch behouden, zonder diezelfde nieuwsgierigheid (alias verwondering) te moeten VERKLAREN (begrijpen).
Die laatste stap ontgaat me. Niet alles hoeft begrepen en/of verklaard te worden. Maakt overigens dergelijke verklaring niet eerder het leven er SCHRALER en ARMER, ja zelfs DOODSER op ? Wat denk je zelf.
Ik geloof (en vind) dat de nectar juist in die verwondering zelf zit. In dat mysterie. Die verder niet echt verklaard noch begrepen moet worden. Maar zeker wel gesmaakt.
Nogmaals je hoeft niet te weten hoe een gerecht gemaakt wordt (welke ingrediënten, bereiding, etc) om van zo een gerecht te kunnen smaken, proeven.
Beter gesteld, het bestaan van de geest is een subjectieve kwestie, een mening, geen feit. Je kan het voelen, je emoties uiten, niet meten. Zo is er dualisme van feit en mening, materie en geest.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:23 schreef JustTalkLove het volgende:
Gezien onze menselijke waarneming over de werkelijkheid beperkt is (we kunnen niet alles waarnemen, sommige zaken zijn niet waarneembaar voor ons) zal het leven altijd magie en mysterie voor ons blijven. Die magie zal nooit verdwijnen. Dit MYSTERIE is inherent aan ons leven en bewustzijn.
Absoluut het tegenovergestelde. Er is wat mij betreft weinig mooiers dan weten hoe iets werkt. Je ergens over verwonderen is mooi, maar als die verwondering vervolgens leidt tot begrip is dat alleen maar mooier. Je hebt gelijk als je zegt dat iets niet weten mooi is. Maar dan vooral omdat dat betekent dat er nog iets te ontdekken valt.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:39 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Die laatste stap ontgaat me. Niet alles hoeft begrepen en/of verklaard te worden. Maakt overigens dergelijke verklaring niet eerder het leven er SCHRALER en ARMER, ja zelfs DOODSER op ? Wat denk je zelf.
Ondanks alle hulp van de "medische wetenschap" blijven we beperkt door onze natuur. Die vergankelijk is. Dat is de realiteit (stroming). Waarin alles komt en terug gaat.quote:Op zondag 8 maart 2015 23:45 schreef Tijn het volgende:
Daar kan ik me niet in vinden. Ik neem aan dat jij ook gewoon blij bent met de medische wetenschap wanneer je je been breekt en niet denkt "ach ja, zo is de natuur nou eenmaal".
Ik vind daar zelf niets "raar" aan. Er schuilt een enorm "genot" in onwetendheid. In het PURE zijn, niet in al dat DENKEN over. Maar ook dit is terug een visie. Een andere kijk op de zaken. Waarbij ik niet het één ten koste van het andere verkies. Wel zo goed als mogelijk beide DUALITEITEN in evenwicht (balans) probeer te houden. Zodat die dualiteit (ook eens) verdwijnen kan. Ik hou van iets, maar ik hou evenveel van niets.quote:
Goede comment.quote:Op maandag 9 maart 2015 01:19 schreef Syamsu het volgende:
Beter gesteld, het bestaan van de geest is een subjectieve kwestie, een mening, geen feit. Je kan het voelen, je emoties uiten, niet meten. Zo is er dualisme van feit en mening, materie en geest.
Hierover valt niet te discussiëren. Omdat dit een kwestie van "persoonlijke smaak" is. Dit is een SUBJECTIEVE waarheid, JOUW waarheid. Daar is verder niets objectief aan.quote:Op maandag 9 maart 2015 01:33 schreef Fir3fly het volgende:
Absoluut het tegenovergestelde. Er is wat mij betreft weinig mooiers dan weten hoe iets werkt.
"Vreemd dat je dit zo formuleert. We kunnen onze nieuwsgierigheid (alias verwondering) toch behouden, zonder diezelfde nieuwsgierigheid (alias verwondering) te moeten VERKLAREN (begrijpen)."quote:
Dat is niet wat ik schreef.quote:Op maandag 9 maart 2015 11:56 schreef MrGuma het volgende:
Je vindt nieuwsgierigheid zelf niks mis mee, behalve als je nieuwsgierig bent over die nieuwsgierigheid zelf. Ja, dat vind ik een rare redenatie.
Ik wens de focus daarmee meer op het ZIJN (non dualiteit) te leggen. In de zin van: "Kijken naar, luisteren naar, proeven van, etc, kortom: één worden met..." (non duaal). Ipv DENKEN en oordelen over, ontleden in, begrijpen van, etc. (duaal)quote:Op zondag 8 maart 2015 21:39 schreef JustTalkLove het volgende:
Vreemd dat je dit zo formuleert. We kunnen onze nieuwsgierigheid (alias verwondering) toch behouden, zonder diezelfde nieuwsgierigheid (alias verwondering) te moeten VERKLAREN (begrijpen).
Ook bij een reflex voel je pijn, al komt die later dan de reflex zelf. Dat is omdat de pijnprikkel naar de hersenen er langer over doet dan de prikkel naar de ruggegraat.quote:Op woensdag 4 maart 2015 23:35 schreef Fir3fly het volgende:
Overigens, waarom voel ik geen pijn als ik een hete pan aanraak en mijn hand in reflex terugtrek?
Als jij docent filosofie was en je moest aan deze mededeling een cijfer geven wat zou dat dan zijn?quote:Op maandag 9 maart 2015 15:41 schreef laforest het volgende:
Ik heb net uitvoerig gelezen over dualisme in verband met vrije will en agent-causation (libertarianism), en ik moet zeggen dat ik dualisme echt niets vind. Allemaal speculatie en totaal geen bewijs voor.
En zie ik het nou goed en is Hume's oproep tot boekverbranding je persoonlijke boodschap geworden?quote:Op maandag 9 maart 2015 15:41 schreef laforest het volgende:
Ik heb net uitvoerig gelezen over dualisme in verband met vrije will en agent-causation (libertarianism), en ik moet zeggen dat ik dualisme echt niets vind. Allemaal speculatie en totaal geen bewijs voor.
Kan je iets meer uitvoerig zijn bij het onderbouwen van je stelling?quote:Op maandag 9 maart 2015 15:41 schreef laforest het volgende:
Ik sluit me bij deze uitspraak aan. Dualisme is meer een illusie (spook) vanuit ons denken. Dan dat het op enig realiteitsbesef berust.quote:Op maandag 9 maart 2015 15:41 schreef laforest het volgende:
Tussen deze twee te willen kiezen, lijkt mij een vergissing. Ze vullen elkaar aan.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:43 schreef Jappie het volgende:
Voor jou als mens heeft ervaring of bewustzijn toch echt een hogere werkelijkheidswaarde dan de niet te ervaren objectieve werkelijkheid.
Iets dat onmogelijk is is per definitie niet waar. Dat is overigens puur semantiek, en heeft niets met wijsheid of dualisme te maken.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 19:20 schreef Heerda2 het volgende:
Omdat het getuigt van wijsheid om het onmogelijke niet uit te sluiten...
Filosofen zijn geen alwetende goden. Ze zaten er regelmatig naast, dus dat zegt allemaal niet zo heel veel.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 19:20 schreef Heerda2 het volgende:
omdat van Socrates tot heden vele getuigenissen daar blijk van geven. Het zijn waarachtig niet de minste filosofen die daarvan overtuigd zijn.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |