Dat snap ik niet! Waarom zou een agnostische visie logischerwijze tegenspreken dat Afrika en Zuid-Amerika ooit aan elkaar vastgezeten hebben?quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:21 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
Vanuit een agnostische visie is het niet meer dan logisch.
CRR is een trol. Hij kan geen enkel wetenschappelijk argument aandragen.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 01:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat snap ik niet! Waarom zou een agnostische visie logischerwijze tegenspreken dat Afrika en Zuid-Amerika ooit aan elkaar vastgezeten hebben?
Dat die mensen slim overkomen komt alleen maar omdat ze af en toe een woord van meer dan twee lettergrepen gebruiken. Van mensen voor wie spelling op basisschoolniveau te hoog gegrepen is, hoef je weinig te verwachten.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 02:00 schreef Kees22 het volgende:
Twee punten:
1) Waarom worden er zo veel simpele taalfouten gemaakt door mensen die verder toch wel redelijk slim overkomen? Schamen middelbaar of hoger opgeleiden zich niet meer voor lagere-school-fouten?
Ja! Dat!quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik geloof niet in evolutieOp basis van alle gegevens en onderzoeken die ik heb gelezen is het de meest overtuigende theorie die ik op dit vlak ken. Dat heeft niets met geloven te maken.
Uiteraard - dat geef ik meteen toe - heeft mijn opvoeding daar een belangrijke rol in gespeeld. Maar ik heb het later wel zelf geverifieerd.
Wat ben je het lekker aan het omdraaien. Ik stelde jou als eerste een vraag.quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:27 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik was gewoon nieuwsgierig, maargoed je wilt het graag geheim houden...
Dat is bewust geloven in een leugen omdat je nog geen betere verklaring hebt gehoord. Kijk, daarom kies ik bewust voor het erbij neerleggen dat de mens het niet weet.quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:32 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Het is de meest geloofwaardige theorie die er is over het ontstaan van de diersoorten en de onderbouwing van de huidige biologie.
Ik wil best wel aannemen dat het op een andere manier kan als je met een betere verklaring kan komen
Onze waarnemingen bestaan niet uit het zien van diersoorten die in andere diersoorten veranderen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 00:11 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Omdat de verklaringen die de evolutietheorie geeft erg goed aansluiten op onze waarnemingen zowel de wetenschappelijke waarnemingen als de dagelijkse waarnemingen van een leek zoals jij of ik. Het totaalplaatje 'klopt' gewoon. En dat plaatje zie je misschien niet als kind die voor het eerst een versimpelde weergave van de theorie in een schoolboek leest, maar zelfs dan zijn er al veel herkenningspunten met de ervaringen van dat kind. Als je vervolgens jarenlang als volwassene steeds weer aspecten van die theorie tegenkomt en het past allemaal in elkaar (ook al ontbreekt er vast wel een stukje hier en daar) dan kun je met met goed vertrouwen denken. Ja dit klopt. Je komt gewoon NOOIT iets (een waarneming) tegen dat er compleet tegenin gaat. Net zoals je NOOIT een appel vind die omhoog valt.
helemaal niet. Dit punt maakte ik al eerder en daar werd door anderen omheen gedraaid.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 07:29 schreef ATON het volgende:
[..]![]()
![]()
Weer eens lekker rond de hete brij draaien.
Compleet? terwijl er zoveel gaten in zitten?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 07:32 schreef Semisane het volgende:
Ik "geloof" niet in evolutie, ik accepteer de evolutietheorie als het meest complete antwoord, wat wij als mensen op dit moment hebben, die soortvorming en diversiteit van biologische organismen verklaard.
Ehm, ik dacht van niet. Ik weet ze niet uit mijn hoofd, dus ik kan je het nu nog niet geven.quote:Het past daarbij ook prachtig binnen een raamwerk van verschillende theorieën, uit verschillende andere wetenschappelijke disciplines, die legio andere observaties en aspecten binnen de natuur verklaren.
Maar!quote:Bijvoorbeeld; zo zou de evolutietheorie een groot probleem hebben als de tijdsschaal van de Aarde zeer kort zou zijn, maar verschillende vakgebieden (waaronder geologie) tonen prachtig aan dat we te maken hebben met een Aarde van miljarden jaren oud. (De evolutietheorie werkt ook met geologische ontdekkingen die pas later werden gedaan, zoals platentektoniek.)
Het fossielenbestand. Nog zo'n gat. Ik heb eens geprobeerd te kijken hoe groot het fossielenbestand is en waar dit allemaal uit bestaat. Ik vond het niet alleen fraudegevoelig, ik vond het ook nog eens zeer en zeer mager. Miljoenen jaren, miljoenen diersoorten, miljoenen overgangsfases, maar het daadwerkelijke fossielenbestand schiet nog behoorlijk te kort.quote:Een andere groot probleem, al door Darwin zelf geopperd overigens, was het gebrek aan fossielen in het precambrium, maar latere ontdekkingen sluiten daar prachtig bij aan.
En daar heb je weer een gat. Niet alles wordt verklaard, maar toch heb je er vrede mee.quote:Verklaard de evolutietheorie "alles"? Nee natuurlijk niet en daar is die theorie ook niet voor bedoelt (geen enkele theorie verklaard "alles", zo werkt dan nou eenmaal met wetenschappelijke theorieën).
Het verklaard biologische diversiteit en daarbinnen zijn uiteraard nog genoeg vragen en ontdekkingen te doen, maar tot nu toe passen die ontdekkingen steeds weer erg mooi binnen de huidige evolutietheorie.
Mijn 'ballen'' liggen al de hele tijd op het blok.quote:Dat is waarom ik de evolutietheorie accepteer. Nu dat je dit weet, ga jij je ballen ook op het blok leggen?
Toch is het waarom mij nog niet duidelijk. Kan zijn dat ik ook niet moet vragen waarom iemand in evolutie gelooft. Ach ik heb al eerder gezegd dat ik het evolutiegeloof (of evolutieacceptatie) zou willen ontleden.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 07:32 schreef Semisane het volgende:
Dat is waarom ik de evolutietheorie accepteer.
Ik kom niet met iets anders zolang een evolutionist mij heeft uitgelegd waarom die verschillende vinken bewijs zouden zijn dat vinken ooit reptielen/amfibieën/vissen/insecten waren. Volgens mij heeft Ser zelf gezegd in evolutie te geloven dankzij die vinkjes. Ik heb de ene link gelezen en nergens zie ik het bewijs of overtuiging van Darwin dat die vinkjes eerst andere diersoorten waren (reptielen/amfibieën/vissen/insecten).quote:Nu dat je dit weet, ga jij je ballen ook op het blok leggen? Geef maar aan wat je problemen zijn binnen de evolutietheorie en kom eens met wat anders dan de vinken, want dat is al allang bekend en had jij, met een beetje moeite, ook achter kunnen komen.
Het gaat mij niet om stellingen, maar om persoonlijke overtuigingen. Daarom zit ik op een forum. Als ik alleen maar stellingen wilde lezen, kwam ik niet op een forum.quote:Dus kap een met dat eeuwige herhaal van stellingen die in dit topic al telkens zijn beantwoord en leg je ballen op het blok!
Wat ik op school heb geleerd en een zooitje boeken die ik meer dan 10 jaar geleden uit interesse heb gelezen.quote:• Wat is je werkelijke kennis van de evolutietheorie?
- Dat alle beweringen enkel aannames zijn. Beweren dat een reptiel eerst een amfibie was of een amfibie eerst een vis is niet controleerbaar.quote:• Wat zijn je werkelijke problemen met de evolutietheorie?
Moet ik die hebben dan om tegen evolutie te zijn?quote:• Wat zie jij als een betere verklaring van biologische diversiteit?
Het dringt nog niet echt tot je door?quote:• En hoe wil jij de biologische geologische distributie verklaren zonder de tektonische theorie?
Ehm, jij was volgens mij degene die iedereen dom noemde.quote:Ik ben benieuwd of je deze vragen wel wil beantwoorden i.p.v. anderen dom te noemen? Kom maar op knul!
Wat een dramaqueen zonder voorspellende eigenschappen ben je ook.quote:[sub]Zal ik een voorspelling doen? Je negeert deze post, inclusief de links met extra informatie en stelt of een totaal irrelevante vraag of je gooit er een rant tegen aan. Je dacht toch werkelijk niet dat je de eerste was in dit forum die ik met zulke uitspraken heb langs zien komen? Het is altijd hetzelfde, op het moment dat iemand die zogenaamd "heel kritisch is t.o.v. de evolutietheorie" werkelijk het achterste van hun tong kan laten zien, geeft men nooit thuis.
Hoe vaak moet ik nog herhalen dat ik geen antwoord heb op de oorsprong van diersoorten?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 09:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het mij vraagt is hij gewoon stiekum creationist, maar verzwijgt hij dat om de schijn te vermijden dat dat zijn motivatie is achter zijn kritiek op evolutie.
Want dan heb je het argument natuurlijk al meteen verloren.
Vandaar ook dat hij niet ingaat op de vraag wat in zijn ogen de oorsprong van soorten is. "Eerst maar eens evolutie bestrijden, daarna komt de godshypothese vanzelf" zal wel de gedachte zijn.
Waar zijn die bewijzen dan voor evolutie? Dat is wat ik mij zo afvraag. Waarom geloven mensen in evolutie, zonder ook maar een fractie van een bewijs gezien te hebben.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:37 schreef piekartz87 het volgende:
Evolutie is geen geloof
Het is een natuurwetenschappelijke verklaring. Veel facetten hiervan zijn nog onbewezen, voor andere facetten liggen bewijzen of aanwijzingen.
De evolutietheorie zegt ook niet echt wat over de schepping aan zich, het gaat over de evolutie van het leven, hoe het zich ontwikkeld heeft. Als je daarnaast nog in een god wil geloven, dan kan dat toch prima?
Als de evolutie van het leven tegenstrijdig met je geloof is dan is dat omdat je de bijbel te letterlijk neemt.
(Deze discussie doet me denken aan die Amerikaanse senator die met een sneeuwbal global warming probeert te ontkrachten)
Dit is een handeling die niet vanzelf gaat en moeilijk een evolutionistisch proces te noemen.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 01:36 schreef Kees22 het volgende:
Oh, dat is heel simpel: ik zie het dagelijks om mij heen. Niet zozeer evolutie van het ene biologische organisme in het andere, maar evolutie als een principieel proces van verandering.
Kijk naar je eigen ideeën en handelen. Stel: je wilt je huis of kamer opnieuw inrichten. Dat alleen al is een verandering in jouw idee, die veroorzaakt wordt door veranderingen in de omgeving, bijvoorbeeld nieuwe techniek of mode of andere mensen die je leert kennen.
Allemaal zaken dat de mens heeft uitgevonden en wat niet vanzelf is ontstaan. Kan ik geen evolutie noemen.quote:Toen ik klein was, woonde ik op een boerderij, achteraf. Geen stroom, geen waterleiding, geen gasleiding, geen riolering, geen telefoon. Een windmolen, een waterput, een houtkachel, een beerput en een postbode elke dag.
Inmiddels is de woonsituatie veranderd, niet alleen van die boerderij, maar van vrijwel iedereen in Nederland. De huidige situatie was werkelijk onvoorstelbaar in allerlei opzichten. Het meest tekenend nog wel dat ik nu met jou communiceer via internet.
Met als enige barrière jouw en mijn openheid voor elkaars mening.
Met uitvindingen zijn nog geen dieren in andere dieren veranderd.quote:Hoe meer ik er over nadenk, des te meer wordt het duidelijk dat geleidelijke verandering, stap voor stap en bijna ongemerkt, tot grote veranderingen leidt.
Je kan niet controleren of die continenten jaar in jaar uit daadwerkelijk 1 kan op blijven bewegen tot het moment dat ze tegen elkaar aan lagen. Want niemand kan terug in de tijd gaan om een foto te maken van een afstand om het bewijs hiervoor te leveren.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 01:39 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat snap ik niet! Waarom zou een agnostische visie logischerwijze tegenspreken dat Afrika en Zuid-Amerika ooit aan elkaar vastgezeten hebben?
Vanaf 5min31sec is het onzin en wordt het zweefgehalte mij te veel. Daar kan ik nou slecht tegen.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 08:52 schreef Semisane het volgende:
Dit is wel aardig youtube-film reeks over de evolutietheorie.
Gelukkig. Maar waarom hebben de anderen dit dan niet door? Ik had het idee dat ik mijn punt wel goed had uitgelegd.quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:32 schreef Tchock het volgende:
Ik snap je punt. Er mist namelijk inderdaad een belangrijke stap in die argumentatie.
Zo zou je het kunnen noemen. Al heb ik het idee dat er nog gate in zitten.quote:Stap 1. Constatering van doorlopende steenlagen
Stap 2. Bedenken van mogelijke verklaringen
Stap 3. Uitsluiten van alle verklaringen die weerlegbaar zijn met ander bewijs
Stap 4. De overblijvende conclusie is dat de steenlagen ooit bij elkaar moeten hebben gelegen. Dat kan alleen als de continenten ooit bij elkaar lagen.
Er zijn ook mensen op Amerika gekomen. "Men" denkt door een 'brug' van Rusland naar Alaska.quote:Overigens zijn steenlagen absoluut niet het enige bewijs dat Zuid-Amerika en Afrika ooit samen waren. Het belangrijkste argument daarvoor zijn fossielen. Wat blijkt namelijk? Fossielen van dieren die absoluut niet in staat zijn om een oceaan over te steken komen toch op verschillende (huidige) werelddelen voor. Dit kan alleen gekomen zijn door een bizar evolutionair toeval of verschuiving van de platen. Dat evolutionaire toeval is via DNA-onderzoek uit te sluiten. Wat blijft over:
Ik ga eens kijken.... Oh ik dacht dat het een link was ipv een plaatje.quote:[ afbeelding ]
je bent nu net een klein kind dat niks meer te zeggen heeft en daarom maar gaat schelden.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 08:55 schreef El_Matador het volgende:
[..]
CRR is een trol. Hij kan geen enkel wetenschappelijk argument aandragen.
Opvallender is dat hij naar eigen zeggen niet religieus is.
Welk "alternatief" hij dan voor evolutie veronderstelt (geen creationisme dus), blijft dan ook een raadsel.
Hilarisch, je hebt nog geen enkele wetenschappelijke publicatie aangeleverd die jouw visie zou moeten ondersteunen, negeert constant inhoudelijke vragen en zegt zelf:quote:Op zaterdag 7 maart 2015 21:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
je bent nu net een klein kind dat niks meer te zeggen heeft en daarom maar gaat schelden.
Nou ja, jij gelooft zelf natuurlijk ook in nogal wat onzin, dus helemaal zonder hypocrisie is het bovenstaande niet.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 21:44 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Hilarisch, je hebt nog geen enkele wetenschappelijke publicatie aangeleverd die jouw visie zou moeten ondersteunen, negeert constant inhoudelijke vragen en zegt zelf:
- tunnelvisie
- vind ik niet waterdicht
- gewoon gokwerk
- zweefgehalte
- niemand kan iets controleren
Je reduceert mijn werk tot "gewoon gokwerk" en beschuldigt mij van "schelden"?![]()
Nee, ik geloof juist niet in een hoop onzin.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 22:31 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou ja, jij gelooft zelf natuurlijk ook in nogal wat onzin, dus helemaal zonder hypocrisie is het bovenstaande niet.
Op dezelfde manier waarop CRR in niet in 'een hoop onzin' gelooft.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 22:31 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Nee, ik geloof juist niet in een hoop onzin.
Nogal wat anders, mijn basis is juist de wetenschap.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 22:33 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Op dezelfde manier waarop CRR in niet in 'een hoop onzin' gelooft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |