Ik ben ook atheïstisch. En wat die laatste groep betreft: ik ken een paar van die mensen, en ik begrijp werkelijk niet hoe je die visie vol kan houden. Waarom zou je hele passages uit de Bijbel afschrijven als beeldspraak en dingen die niet letterlijk moeten worden genomen en andere passages juist wel aannemen? Wat geloof je dan überhaupt nog?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:46 schreef piekartz87 het volgende:
[..]
Dat ben ik zeer zeker met je eens (ik ben zelf zwaar ongelovig:P )
Maar je moet er rekening mee houden dat er veel gelovigen zijn die de bijbel niet letterlijk nemen of zien als het woord van god.
Dit zijn gelovigen die in kunnen zien dat hun geloof ook bijvoorbeeld niet de enige juiste is. (omdat er zoveel van bestaan en hebben bestaan)
Tja, daarom ben ik niet gelovigquote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik ben ook atheïstisch. En wat die laatste groep betreft: ik ken een paar van die mensen, en ik begrijp werkelijk niet hoe je die visie vol kan houden. Waarom zou je hele passages uit de Bijbel afschrijven als beeldspraak en dingen die niet letterlijk moeten worden genomen en andere passages juist wel aannemen? Wat geloof je dan überhaupt nog?
Tja, zelfs de hel wordt door veel gelovigen inmiddels al als beeldspraak gelezen. Waar men zich echter stug aan vast blijft houden is een paradijselijk hiernamaals en God himself, maar het is geen wishful thinking hoor, het is wat...quote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:48 schreef Tchock het volgende:
Ik ben ook atheïstisch. En wat die laatste groep betreft: ik ken een paar van die mensen, en ik begrijp werkelijk niet hoe je die visie vol kan houden. Waarom zou je hele passages uit de Bijbel afschrijven als beeldspraak en dingen die niet letterlijk moeten worden genomen en andere passages juist wel aannemen? Wat geloof je dan überhaupt nog?
Verklaart waarom mensen in extreem moeilijke tijden soms gelovig worden. Dat maakt het allemaal wat makkelijker natuurlijk.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:05 schreef highender het volgende:
[..]
Tja, zelfs de hel wordt door veel gelovigen inmiddels al als beeldspraak gelezen. Waar men zich echter stug aan vast blijft houden is een paradijselijk hiernamaals en God himself, maar het is geen wishful thinking hoor, het is wat...
De eeuwigheid lijkt me persoonlijk de grootste straf die je iemand kan toewensen. Zo'n "open einde" is of een leeg begrip mocht je daarin niet bewust zijn van het verstrijken van tijd of een equivalent van een hel mocht je wel bewust zijn van het verstrijken van tijd...en dat dan eeuwig lang.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:23 schreef piekartz87 het volgende:
[..]
Verklaart waarom mensen in extreem moeilijke tijden soms gelovig worden. Dat maakt het allemaal wat makkelijker natuurlijk.
Wat is nou leuker, denken dat je geliefden wegrotten en weg=weg? Of dat ze een potje zitten te kaarten met Jezus... :p
True maar je snapt wat ik wou zeggen. Stel, mijn vriendin komt vandaag onder een bus. Wil ik die dan liever weer zien in het hiernamaals of zie ik haar liever nooit meer terugquote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:32 schreef Semisane het volgende:
[..]
De eeuwigheid lijkt me persoonlijk de grootste straf die je iemand kan toewensen. Zo'n "open einde" is of een leeg begrip mocht je daarin niet bewust zijn van het verstrijken van tijd of een equivalent van een hel mocht je wel bewust zijn van het verstrijken van tijd...en dat dan eeuwig lang..
Nee, weg=weg is vele malen meer te prefereren imho dan een eeuwig leven.
Je vergeet dat de Hemel fantastisch is. Alles is er goed en fijn, dus per definitie ook het verstrijken van de tijd. Dat dat niet overeenkomt met hoe mensen waarschijnlijk een hemel zouden beleven - hoe perfect ook - doet er natuurlijk niet toe.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:32 schreef Semisane het volgende:
[..]
De eeuwigheid lijkt me persoonlijk de grootste straf die je iemand kan toewensen. Zo'n "open einde" is of een leeg begrip mocht je daarin niet bewust zijn van het verstrijken van tijd of een equivalent van een hel mocht je wel bewust zijn van het verstrijken van tijd...en dat dan eeuwig lang..
Nee, weg=weg is vele malen meer te prefereren imho dan een eeuwig leven.
Ik zou haar vooral rust gunnen en niet nogmaals een extra leven.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:37 schreef piekartz87 het volgende:
[..]
True maar je snapt wat ik wou zeggen. Stel, mijn vriendin komt vandaag onder een bus. Wil ik die dan liever weer zien in het hiernamaals of zie ik haar liever nooit meer terug
Keuze snel gemaakt dan natuurlijk.
Aan de andere kant, de bijbel is niet 1 boekquote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:48 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoe weet je welke boeken letterlijk bedoeld zijn? Mag elke gelovige dat naar eigen voorkeur uitkiezen? Zo ja, wat is dan in godsnaam nog de waarde van het boek? Zo nee, wat zijn de regels en door wie zijn die bepaald? Hebben die regels dan méér waarde dan het woord van God? Zo ja, hoe kan dat? Zo nee, waarom moeten de regels dan voorrang krijgen?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:40 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Aan de andere kant, de bijbel is niet 1 boek
Het zijn verschillende boeken tussen 1 kaft geschreven door verschillende mensen in verschillende periodes en in verschillende stijlen.
Sommige boeken zijn letterlijk bedoeld andere boeken niet.
Dat klopt, maar we hebben het hier niet om een vertaalverschilletje of zoiets. Het scheppingsverhaal moet om plaats te maken voor evolutie radicaal herschreven worden, net als praktisch het hele Oude Testament. Het Nieuwe Testament heeft allerlei eigen problemen, maar die hebben minder met het ontstaan van de aarde en leven te maken.quote:Daarnaast zijn er altijd meerdere interpretaties mogelijk van een tekst
Tja, dat is mijn probleem...ik kan me niet zo goed in leven in het concept "hemel".quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Je vergeet dat de Hemel fantastisch is. Alles is er goed en fijn, dus per definitie ook het verstrijken van de tijd. Dat dat niet overeenkomt met hoe mensen waarschijnlijk een hemel zouden beleven - hoe perfect ook - doet er natuurlijk niet toe.
Er staat trouwens in het NT nergens dat mensen naar de hemel gaan voordat het laatste oordeel is gegevenquote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:23 schreef piekartz87 het volgende:
[..]
Verklaart waarom mensen in extreem moeilijke tijden soms gelovig worden. Dat maakt het allemaal wat makkelijker natuurlijk.
Wat is nou leuker, denken dat je geliefden wegrotten en weg=weg? Of dat ze een potje zitten te kaarten met Jezus... :p
Ugh, gast. Had ik het over jou dan?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:40 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik zou haar vooral rust gunnen en niet nogmaals een extra leven.Maar in dit topic is mij al verteld dat ik wellicht te nuchter ben.
nietquote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:43 schreef Tchock het volgende:
[..]
Hoe weet je welke boeken letterlijk bedoeld zijn?
er is geen juiste interpretatie van een tekst, dus ieders voorkeur is geldigquote:Mag elke gelovige dat naar eigen voorkeur uitkiezen?
Wat is de waarde van ierder willekeurig ander boekquote:Zo ja, wat is dan in godsnaam nog de waarde van het boek?
God is volgens de meeste theologen en dat soort denkers onkenbaar, het is dus onmogelijk om te weten weten wat het woord van God is.quote:Zo nee, wat zijn de regels en door wie zijn die bepaald? Hebben die regels dan méér waarde dan het woord van God? Zo ja, hoe kan dat? Zo nee, waarom moeten de regels dan voorrang krijgen?
Zolang iemand de "waarheid" in een niet letterlijke tekst ziet hoeft er niks herschreven te wordenquote:[..]
Dat klopt, maar we hebben het hier niet om een vertaalverschilletje of zoiets. Het scheppingsverhaal moet om plaats te maken voor evolutie radicaal herschreven worden, net als praktisch het hele Oude Testament.
quote:Het Nieuwe Testament heeft allerlei eigen problemen, maar die hebben minder met het ontstaan van de aarde en leven te maken.
Meen je dit serieus? Ik zeg dit natuurlijk omdat de Bijbel claimt het woord van God te zijn en wetten te presenteren waarnaar iedereen moet leven, plus een rechtvaardiging om ongelovigen het leven zuur te maken. Dat doet Nijntje Pluis gaat naar de Dierentuin allemaal niet, dus dat hoeft niet per se waarde te hebben.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:53 schreef Mr.44 het volgende:
Wat is de waarde van ierder willekeurig ander boek
christenen (voor een deel) claimen dat de bijbel het letterlijke woord van God is.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:54 schreef Tchock het volgende:
[..]
Meen je dit serieus? Ik zeg dit natuurlijk omdat de Bijbel claimt het woord van God te zijn en wetten te presenteren waarnaar iedereen moet leven, plus een rechtvaardiging om ongelovigen het leven zuur te maken. Dat doet Nijntje Pluis gaat naar de Dierentuin allemaal niet, dus dat hoeft niet per se waarde te hebben.
Jonge aarde ook?quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:26 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ik geloof niet in evolutieOp basis van alle gegevens en onderzoeken die ik heb gelezen is het de meest overtuigende theorie die ik op dit vlak ken. Dat heeft niets met geloven te maken.
Uiteraard - dat geef ik meteen toe - heeft mijn opvoeding daar een belangrijke rol in gespeeld. Maar ik heb het later wel zelf geverifieerd.
OK, agnosticisme is iets anders dan de afwezigheid van geloof.quote:Op donderdag 5 maart 2015 07:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
Agnosticisme is weer iets anders.
Maar ik ben beide: atheist en agnost.
Oh, dat is heel simpel: ik zie het dagelijks om mij heen. Niet zozeer evolutie van het ene biologische organisme in het andere, maar evolutie als een principieel proces van verandering.quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:12 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
(vermoeiend)
Vertel jij mij nu maar waarom jij in evolutie gelooft.
Dat vraag hier al op een andere manier aan Ser_Ciappelletto
[..]
Ik probeer te ontleden waarom iemand in evolutie gelooft. Tot nu toe is dat hier op FOK nog behoorlijk onmogelijk, omdat de evolutionisten dat meestal zelf niet eens weten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |