Mooie post.quote:Op zondag 1 maart 2015 17:23 schreef Alentejana het volgende:
Het is duidelijk dat je een verkeerd idee hebt van transitie. Het doel is niet om er uit te zien als een perfecte modepop ofzo, maar om de uiterlijke kenmerken van een vrouw (of man) te hebben die voor de persoon belangrijk zijn (en dat kan enorm verschillen, maar borsten is er bv vaak wel een van bij transvrouwen).
Een transitie is dus niet geslaagd als de buitenwereld vindt dat je voor vrouw door kan, maar als de persoon zelf van de ongewenste kenmerken (piemel bv bij vrouwen, borsten bij mannen) af is. Dat kan soms zelfs gewoon met tape, maar bij mensen waarbij de haat naar de lichaamsdelen diep is, moet het er echt wel af om gelukkig te kunnen zijn
Wat het allerbelangrijkste is, is dat de persoon zich voor de buitenwereld kan presenteren voor wat hij of zij van binnen is. Daarbij horen bv naamsverandering en je papieren op de nieuwe naam zodat je als zij geen brieven krijgt met hij er boven en dat er op je paspoort en rijbewijs het goede geslacht staat.
Het gaat niet om een cosmetische chirurgie om een mooi lichaam te krijgen.
De vrouw van de foto is dus gelukkig en dat staat er ook duidelijk, omdat ze zich kan presenteren als vrouw naar de buitenwereld.
De boodschap is niet: mensen doen allemaal transitie dan ben je in een klap van je manlijke kenmerken en overgewicht af.
Wat inderdaad wel vervelend is, is dat als er kenmerken zichtbaar blijven waardoor ze gepest kunnen worden. Maar dat heeft alles met de tolerantie te maken en niet met de reden van transitie of de geslaagdheid er van.
Tja, daar valt verder weinig op te zeggen. Geloof er alleen oprecht niets van.quote:
Is dat niet een beetje naief? Ja in een ideale wereld en voor jezelf niet maar denk dat het wel uitmaakt, of het nou sociaal contact is, kans op een bepaalde baan, interesse van evt partner,quote:
Ja, vooral fantoompenissen komen vaak voor bij transmannen. En dat jij er niet van gehoord hebt, lijkt me logisch. Je komt namelijk niet over als iemand die zich in de materie verdiept heeft. En dat is niet erg, als je maar open staat voor nieuwe kennis.quote:Op zondag 1 maart 2015 16:18 schreef NotYou het volgende:
[..]
Hier heb ik nog nooit van gehoord, is dat een bekend, onderzocht en bewezen? Fantoompijn lijkt me een geheel losstaand verschijnsel of bepleit je hier dat transseksuelen fantoompijn hebben in hun borsten of penissen die zij dan dus (nog) niet hebben? If so: ook daarvan heb ik nog nooit gehoord.
Wellicht omdat jij die gevoelens zelf niet hebt.quote:Op zondag 1 maart 2015 17:36 schreef NotYou het volgende:
[..]
Tja, daar valt verder weinig op te zeggen. Geloof er alleen oprecht niets van.
Ik vind het raar dat het doel van een geslachtsverandering: van geslacht veranderen, hier ontkend wordt omdat ik zelf niet genderdysfoor ben? Juist..quote:Op zondag 1 maart 2015 18:43 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Wellicht omdat jij die gevoelens zelf niet hebt.
Wat bedoel je? Ik snap je berichtje niet helemaal.quote:Op zondag 1 maart 2015 18:49 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat het doel van een geslachtsverandering: van geslacht veranderen, hier ontkend wordt omdat ik zelf niet genderdysfoor ben? Juist..
Dat is niet het doel dat weerlegd werd.quote:Op zondag 1 maart 2015 18:49 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ik vind het raar dat het doel van een geslachtsverandering: van geslacht veranderen, hier ontkend wordt omdat ik zelf niet genderdysfoor ben? Juist..
Maar wordt het ook werkelijk 80% kloppend en zelfs if so, wat is dat waard wanneer 100% van de mensen die je tegenkomt je niet als vrouw maar als een "omgebouwde" man ziet/herkent, zelfs wanneer men je vervolgens wel als vrouw zou behandelen?quote:Op zondag 1 maart 2015 21:25 schreef wonderer het volgende:
[..]
Dat is niet het doel dat weerlegd werd.
Ja: het doel is het lichaam zo ver aanpassen dat de persoon in kwestie zich meer comfortabel voelt, wat vaak, maar niet altijd, neerkomt op het veranderen van primaire en secundaire geslachtskenmerken.
Nee: het doel is niet een lichaam verkrijgen dat niet "van echt te onderscheiden valt".
Dat jij geen genderdysforische gevoelens hebt, maakt het voor jou lastiger, zo niet onmogelijk, om te begrijpen dat mensen ook tevreden zo niet gelukkig kunnen zijn met een lichaam dat niet 100% perfect is. 80% kloppend is altijd beter dan 100% niet kloppend.
Ik zeg niet dat het niet uitmaakt in de maatschappij.quote:Op zondag 1 maart 2015 17:42 schreef Vivie het volgende:
[..]
Is dat niet een beetje naief? Ja in een ideale wereld en voor jezelf niet maar denk dat het wel uitmaakt, of het nou sociaal contact is, kans op een bepaalde baan, interesse van evt partner,
Met een lichaam leven dat je haat is erger.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:29 schreef NotYou het volgende:
[..]
Maar wordt het ook werkelijk 80% kloppend en zelfs if so, wat is dat waard wanneer 100% van de mensen die je tegenkomt je niet als vrouw maar als een "omgebouwde" man ziet/herkent, zelfs wanneer men je vervolgens wel als vrouw zou behandelen?
(Man naar vrouw want dat valt doorgaans toch meer op dan vrouw naar man.)
Hoezeer ben je, jezelf wanneer je optische trucjes toepast om ook je nieuwe zelf op foto's anders, meer vrouwelijk, te doen voorkomen? En hoe blij ben je dan met wie/hoe je bent?quote:Op zondag 1 maart 2015 21:32 schreef Alentejana het volgende:
Ik ben tussendoor even naar de bios geweest, dus dank je voor het inspringen, wonderer.
[..]
Ik zeg niet dat het niet uitmaakt in de maatschappij.
En het is zeker zo dat het dingen vergemakkelijkt als je goed passable bent. En daar streef je ook meestal wel naar
NotYou wil beweren dat als er nog kenmerken zijn waardoor men ziet of denkt dat je ooit een man bent geweest de hele transitie op zich niet geslaagd is. Oftewel mislukt. Maar je bent geen pop die maar even in een ander vorm gegoten kan worden en daar ben je als transgender best bewust van. De transitie is geslaagd op het moment dat de persoon zelf gelukkig is met zijn of haar nieuwe geslachts kenmerken (en dat kan soms ook zonder operaties voor sommigen, dus wanneer dat is, is heel persoonlijk.) en dus als zichzelf door het leven kan.
Het is niet zo dat iemand of de transitie "mislukt" is als er nog kenmerken zijn van het aangeboren geslacht.
Denk je dat die haat er echt minder op wordt met wat operaties, een naamswijziging? Zo heel erg veel weet ik er ook niet van maar ik mag hopen dat zeker oudere patienten in de 'probeerperiode' aan het begin van het traject goed op het hart wordt gedrukt dat de reacties die ze op straat krijgen, ook na hormoonbehandelingen en operaties niet per se anders/positiever zullen zijn.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:34 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Met een lichaam leven dat je haat is erger.
Ja, die haat wordt er minder op. Veel minder. En dat denk ik niet, dat weet ik. Praat eens met wat transseksuelen, of nee, praat niet met ze, luister alleen maar naar wat ze zeggen, in plaats van te vertellen wat jij denkt dat ze voelen, omdat je je niet kunt inleven.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:38 schreef NotYou het volgende:
[..]
Denk je dat die haat er echt minder op wordt met wat operaties, een naamswijziging? Zo heel erg veel weet ik er ook niet van maar ik mag hopen dat zeker oudere patienten in de 'probeerperiode' aan het begin van het traject goed op het hart wordt gedrukt dat de reacties die ze op straat krijgen, ook na hormoonbehandelingen en operaties niet per se anders/positiever zullen zijn.
Dat krijg je ongeacht leeftijd te horen, het is meer hoe je er mee omgaat.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:38 schreef NotYou het volgende:
Denk je dat die haat er echt minder op wordt met wat operaties, een naamswijziging? Zo heel erg veel weet ik er ook niet van maar ik mag hopen dat zeker oudere patienten in de 'probeerperiode' aan het begin van het traject goed op het hart wordt gedrukt dat de reacties die ze op straat krijgen, ook na hormoonbehandelingen en operaties niet per se anders/positiever zullen zijn.
Als jij een kankergezwel in je gezicht hebt, ben je dan niet blij dat het weg is, ook al houd je een zichtbaar litteken?quote:Op zondag 1 maart 2015 21:38 schreef NotYou het volgende:
[..]
Een kankergezwel brengt, net zoals sociaal/maatschappelijk verstoten worden, in veel gevallen serieuze gezondheidsrisico's met zich mee. Een fysiek gezond exemplaar van het andere geslacht zijn niet.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:46 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Als jij een kankergezwel in je gezicht hebt, ben je dan niet blij dat het weg is, ook al houd je een zichtbaar litteken?
Wait wut? Een realistisch genuanceerd geluid? Ik kan mijn ogen haast niet geloven.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:46 schreef Vivie het volgende:
[..]
Dat krijg je ongeacht leeftijd te horen, het is meer hoe je er mee omgaat.
"Haat' naar je lichaam wordt wel minder anders je daadwerkelijk dingen doet zoals langere tijd hormonen en een naamsverandering helpt ook. Hangt ook af van individu, sommigen kunnen meer er 'tussen in' leven, anderen willen liefst niets meer van geboortesekse terug zien
Trouwens realistisch om te streven naar een 8 ipv een 10, leven wordt echt geen sprookje opeens
Het gaat niet om het gezondheidrisico, maar of je genoegen neemt met een gezicht dat nog steeds niet 100% je eigen mooie gezicht is.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:53 schreef NotYou het volgende:
[..]
Een kankergezwel brengt, net zoals sociaal/maatschappelijk verstoten worden, in veel gevallen serieuze gezondheidsrisico's met zich mee. Een fysiek gezond exemplaar van het andere geslacht zijn niet.
Het zelfmoordcijfer onder transgender personen ligt veel en veel hoger dan het gemiddelde. En dat is niet alleen omdat ze worden uitgekotst door de maatschappij.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:53 schreef NotYou het volgende:
[..]
Een kankergezwel brengt, net zoals sociaal/maatschappelijk verstoten worden, in veel gevallen serieuze gezondheidsrisico's met zich mee. Een fysiek gezond exemplaar van het andere geslacht zijn niet.
Genuanceerd is vaak saaiquote:Op zondag 1 maart 2015 21:56 schreef NotYou het volgende:
[..]
Wait wut? Een realistisch genuanceerd geluid? Ik kan mijn ogen haast niet geloven.
Sorry hoor, maar wanneer ik me verplaats in iemand die een mannelijke postuur en motoriek heeft, maar ook een vagina en borsten, die de hele dag een hoge stem moet forceren en diep van binnen ook wel weet dat iedereen die zij ooit zal ontmoeten 'het' waarschijnlijk direct zal zien.. Dat zelfs veel van de mensen die er positief en accepterend mee omgaan ergens een toneelstukje opvoeren - net iets meer dan sociaal gedrag dat sowieso al is - dan krijg ik daar geen warm, gelukkig gevoel van.quote:Op zondag 1 maart 2015 21:57 schreef wonderer het volgende:
[..]
Het zelfmoordcijfer onder transgender personen ligt veel en veel hoger dan het gemiddelde. En dat is niet alleen omdat ze worden uitgekotst door de maatschappij.
Er is in veel gevallen letterlijk niet mee te leven. Je genderidentiteit gaat zo diep, is zo basaal, dat als dat niet klopt, je uiteindelijk gewoon niet verder kunt.
Ik snap dat het lastig te begrijpen is hoe diep dit kan gaan, maar accepteer in ieder geval de ervaringen van mensen die ermee te maken hebben gehad in plaats van je eigen referentiekader. Dat is pas echte acceptatie.
Het is ook erg als je niet weet of mensen 'het' zien, ze glimlachen in je gezicht en achter je rug om moeten lachen/janken van schaamte. En dan het zelf in de spiegel kijken en denken "Wat zie ik nou eigenlijk?"quote:Op zondag 1 maart 2015 22:05 schreef NotYou het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar wanneer ik me verplaats in iemand die een mannelijke postuur en motoriek heeft, maar ook een vagina en borsten, die de hele dag een hoge stem moet forceren en diep van binnen ook wel weet dat iedereen die zij ooit zal ontmoeten 'het' waarschijnlijk direct zal zien.. Dat zelfs veel van de mensen die er positief en accepterend mee omgaan ergens een toneelstukje opvoeren - net iets meer dan sociaal gedrag dat sowieso al is - dan krijg ik daar geen warm, gelukkig gevoel van.
Sterker nog: er zijn maar weinig situaties waarvan ik persoonlijk ongelukkiger zou worden.
En dan heb ik de spot, het roddelen en de onvermijdelijke grappen over jouw rug eigenlijk nog niet eens in beschouwing genomen.
Het lijkt me, en dit bedoel ik echt niet lullig, een hel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |