Lijkt me erg moeilijk inderdaad.quote:Op zondag 1 maart 2015 22:13 schreef Vivie het volgende:
[..]
Het is ook erg als je niet weet of mensen 'het' zien, ze glimlachen in je gezicht en achter je rug om moeten lachen/janken van schaamte. En dan het zelf in de spiegel kijken en denken "Wat zie ik nou eigenlijk?"
Hoe passabel je bent speelt grote rol maar dit soort gedachten maken het alleen maar lastiger
Met het verschil dat je nichterig dan wel neutraler opstellen een keuze is die je op ieder moment kunt maken. Daarbij komt iedere operatie met een zeker risico en zal datzelfde vast ook voor hormoonbehandelingen gelden. Geen bezwaar als je een gerede kans hebt op een gelukkig bestaan als vrouw maar wat als op voorhand eigenlijk al wel duidelijk is dat, dat er niet echt in zit? Hoe normaal kijk je in de spiegel met een vermaakt lichaam dat door de wereld effectief nog minder wordt geaccepteerd en als je eerlijk bent tegen jezelf - alle moeite ten spijt - ook niet echt vrouwelijk is?quote:Op zondag 1 maart 2015 22:20 schreef Alentejana het volgende:
Hoe de buitenwereld reageert kan heel erg zijn, maar weegt meestal niet op tegen zelfhaat.
Het is heel erg om alle dagen wakker te worden met onderdelen aan je lichaam die niet bij je horen voor je gevoel.
Het is heel erg om in de spiegel die onderdelen te zien die voor je gevoel niet bij je horen.
Het is heel erg dat je niet jezelf kunt zijn omdat mensen mensen vinden dat je bepaalde dingen als man niet zou moeten doen of als vrouw niet.
Als je een vrouw in een man bent, maar je houdt je mannenlichaam, ben je "nichterig" of een "gore homo" en maken ze daar wel weer grapjes over.
Als je man bent maar je hebt nog een vrouwenlichaam (zoals ik) dan ben je een "kenau" of je zult wel lesbisch zijn. Oordelen doen mensen toch wel.
Nogmaals, je lichaam aanpassen doe je voor jezelf.
Je kunt dan in elk geval wel weer normaal wakker worden en in de spiegel kijken en jezelf zijn in je gedrag.....
Klopt, dit is de essentiequote:Op zondag 1 maart 2015 22:20 schreef Alentejana het volgende:
Hoe de buitenwereld reageert kan heel erg zijn, maar weegt meestal niet op tegen zelfhaat.
Het is heel erg om alle dagen wakker te worden met onderdelen aan je lichaam die niet bij je horen voor je gevoel.
Het is heel erg om in de spiegel die onderdelen te zien die voor je gevoel niet bij je horen.
Het is heel erg dat je niet jezelf kunt zijn omdat mensen mensen vinden dat je bepaalde dingen als man niet zou moeten doen of als vrouw niet.
Als je een vrouw in een man bent, maar je houdt je mannenlichaam, ben je "nichterig" of een "gore homo" en maken ze daar wel weer grapjes over.
Als je man bent maar je hebt nog een vrouwenlichaam (zoals ik) dan ben je een "kenau" of je zult wel lesbisch zijn. Oordelen doen mensen toch wel.
Nogmaals, je lichaam aanpassen doe je voor jezelf.
Je kunt dan in elk geval wel weer normaal wakker worden en in de spiegel kijken en jezelf zijn in je gedrag.....
Nee niet raarquote:Op zondag 1 maart 2015 22:39 schreef NotYou het volgende:
lukkig mee man te zijn, voor alle duidelijkheid.
Is het heel raar het allebei wel prima te vinden?
Het is wat het is. Leven als vrouw lijkt me niet uitgesproken aangenamer of onaangenamer dan leven als man, wel anders maar beide hebben voor- en nadelen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe geslacht zoiets groots kan zijn dat je er doodongelukkig van wordt.quote:Op zondag 1 maart 2015 22:45 schreef Vivie het volgende:
[..]
Nee niet raar
Wel heb je dat -vaak stomme- voorbeeld van "Wat zou je doen als je opeens wakker wordt als het andere geslacht?" Meestal hoor je dan "Ja, hele dag in bed met me tiete spelen!!" .
Het is andere koek als je op alle vlakken een andere rol 'krijgt' . En dan heb ik het nog niet eens over menstruatie etc. Sommige transvrouwen zouden dat graag willen (Want echtere vrouw!), nou ik echt niet zeg, allemachtig
Is dat je fantasie ja? In je kont genomen worden?quote:
Het is ook meer een fysiek iets, althans voor mij. Ik werd niet doodongelukkig van mijn rol als jongen, meer van mn lichaam. Sociale rol komt daarnaquote:Op zondag 1 maart 2015 22:55 schreef NotYou het volgende:
[..]
Het is wat het is. Leven als vrouw lijkt me niet uitgesproken aangenamer of onaangenamer dan leven als man, wel anders maar beide hebben voor- en nadelen. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen hoe geslacht zoiets groots kan zijn dat je er doodongelukkig van wordt.
Ook lichamelijk, zou het allebei wel best vinden tbh. Maandelijkse ongemakken daargelaten.quote:Op zondag 1 maart 2015 23:06 schreef Vivie het volgende:
[..]
Het is ook meer een fysiek iets, althans voor mij. Ik werd niet doodongelukkig van mijn rol als jongen, meer van mn lichaam. Sociale rol komt daarna
Maar zou je bv weer snel terug switchen als je bv merkt dat je meer op mannen ging vallen? Of vind je dat ook wel best ?:pquote:Op zondag 1 maart 2015 23:09 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ook lichamelijk, zou het allebei wel best vinden tbh. Maandelijkse ongemakken daargelaten.
Ik had het meer over in een verkeerd lichaam geboren zijn, wat aangezien ik man ben dus vrouwelijk zou zijn.quote:Op zondag 1 maart 2015 23:14 schreef Vivie het volgende:
[..]
Maar zou je bv weer snel terug switchen als je bv merkt dat je meer op mannen ging vallen? Of vind je dat ook wel best ?:p
Ja mij ook maar ik weet niet of dat zo is. Mannen (vooral hetero) zijn gewoon vaker lompe horken en zeggen wat ze denken. Vrouwen doen dat wat minder maar genoeg die ook denken "manwijf" of "ziet er niet uit". Beetje etiquette en pcquote:Op maandag 2 maart 2015 11:16 schreef wonderer het volgende:
Het zinnetje "Of omdat ze bang zijn dat ze zelf geen "echte man" zijn als ze dat niet doen." viel me ineens op.
Mannen zijn van nature ook minder empathisch (bewezen). Misschien dat die onbewuste angst daar ook (deels) vandaan komt. Aannemende dat die angst(/aversie) dus echt bestaat.quote:Op maandag 2 maart 2015 11:27 schreef Vivie het volgende:
[..]
Ja mij ook maar ik weet niet of dat zo is. Mannen (vooral hetero) zijn gewoon vaker lompe horken en zeggen wat ze denken. Vrouwen doen dat wat minder maar genoeg die ook denken "manwijf" of "ziet er niet uit". Beetje etiquette en pc
Dat is zo, maar dat is wel een rol die past bij "de echte man" die ze zich aangeleerd hebben. Je komt er mee weg, je bent juist stoer als je dat doet.quote:Op maandag 2 maart 2015 11:27 schreef Vivie het volgende:
[..]
Ja mij ook maar ik weet niet of dat zo is. Mannen (vooral hetero) zijn gewoon vaker lompe horken en zeggen wat ze denken. Vrouwen doen dat wat minder maar genoeg die ook denken "manwijf" of "ziet er niet uit". Beetje etiquette en pc
Direct hoeft niet grof te zijn natuurlijk.quote:Op maandag 2 maart 2015 11:36 schreef Vivie het volgende:
Zal wel een combinatie zijn ja
Ik moet zeggen dat ik nu directer ben dan toen als jongen, frappant want mensen noemen me nu 'lief' Denk gewoon wat zekerder ?
Ik ben nu even een (vreselijk)filmpje in een artikel aan het kijken.(http://tgmentalhealth.com/category/trans-phobia/)quote:The transfeminist theorist and author Julia Serano argues in her book Whipping Girl that transphobia is rooted in sexism. She locates the origins of both transphobia and homophobia in what she calls "oppositional sexism", the belief that male and female are "rigid, mutually exclusive categories, each possessing a unique and nonoverlapping set of attributes, aptitudes, abilities, and desires". Serano contrasts oppositional sexism with "traditional sexism", the belief that males and masculinity are superior to females and femininity. Furthermore, she writes that transphobia is fueled by insecurities people have about gender and gender norms.
The transgender author and critic Jody Norton believes that transphobia is an extension of homophobia and misogyny. She argues that transgender people, like gays and lesbians, are hated and feared for challenging and undermining gender norms and the gender binary. Norton writes that the "male-to-female transgender incites transphobia through her implicit challenge to the binary division of gender upon which male cultural and political hegemony depends".
Nee klopt, ik sta dan ook niet als een vent te blerren :p. Duidelijk en confronterend maar niet "Ik leg je even mijn wil op"quote:Op maandag 2 maart 2015 11:50 schreef Alentejana het volgende:
Direct hoeft niet grof te zijn natuurlijk.
Ik heb er soms gewoon geen woorden meer voor als ik dat soort stukjes lees. "Bord voor je kop, echt waar" mompel ik dan maar in mezelf ^^quote:Op maandag 2 maart 2015 11:53 schreef wonderer het volgende:
Kan ook nog zijn dat sommige mensen de transitie zien als het "opgeven" van het geboortegeslacht, en als die mensen hetzelfde geslacht hebben, dat dat impliciet betekent dat wat zij zijn, minder is. Net zoals je je aangevallen voelt als iemand jouw favoriete band stom vindt, omdat het lijkt of dat betekent dat je iets stoms goed vindt. Het is indirecte kritiek op jouw leven en jouw keuzes. Zo kan het overkomen, tenminste.
Er is een torenhoog verschil tussen accepteren en dulden...quote:Op vrijdag 27 februari 2015 15:13 schreef Alentejana het volgende:
[..]
Gewoon accepteren voor wie ze zijn. Dulden.
Tegenovergestelde van veroordelen.
Hoe je het ook draait of keert, synoniemen hebben allemaal een andere lading, dat is ook de reden dat er synoniemen zijn. Ze verrijken de taal zodat nuenace mogelijk wordt... Er is een groot verschil tussen erkennen en dulden, zelfs al zou je voor beide woorden aanvaarden gebruiken als synoniem.quote:Op maandag 2 maart 2015 12:18 schreef Alentejana het volgende:
Aanvaarden dan, als dat je meer aanstaat. Heb je ook nog wat te zeggen over het onderwerp?
Het is trouwens schrikbarend hoe weinig er te vinden is over trans fobie.
Over acceptatie vond ik nog dit:
https://answers.yahoo.com(...)0110215084741AAttEWB
Ik had dit gewild: Je hebt helemaal gelijk broeder, mijn fout.quote:Op zondag 1 maart 2015 16:23 schreef NotYou het volgende:
[..]
Je zei niet meer dan dat je het ook over anderen had, toch? Wat voor reactie wil je daarop?
Hopelijk niet geschokt/verbaasd? Beetje realititeitszin helpt wel. En FoK is nog vrij tam hoor, de dingen die je op sommige andere sites kunt vinden zijn echt soms om van te kotsen, met de H van "Hatespeech"quote:Op maandag 2 maart 2015 21:57 schreef Child het volgende:
Hoe zou een transseksuele zich voelen als hij of zij dit topic las? Wat valt er aan iemands identiteit te accepteren? Laat mensen met rust als je niks met ze maken wilt hebben.
Ik hoop eigenlijk wel geschokt/verbaasd. Dat zou betekenen dat ze er in het dagelijks leven weinig last van hebben en da's mooi, toch? En misschien inspireert het nog mensen, trans en cis, om iets te doen om de acceptatie te verbeteren.quote:Op maandag 2 maart 2015 22:46 schreef Vivie het volgende:
[..]
Hopelijk niet geschokt/verbaasd? Beetje realititeitszin helpt wel. En FoK is nog vrij tam hoor, de dingen die je op sommige andere sites kunt vinden zijn echt soms om van te kotsen, met de H van "Hatespeech"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |