neger vind ik normaal klinken.quote:Op donderdag 19 februari 2015 19:25 schreef Lucky2Bastard het volgende:
Dat is zo, maar het klinkt zo oneerbiedig.
Net als roetmop, kwattareep en zelfs stinkneger.
Ja dat kan natuurlijk niet.
mja, daar vraag je wat. Hé neger klinkt ook niet echt lekker, je zou kunnen zeggen, zeg neger, wat is je naam? Door die hele zin komt het een stuk vriendelijker over.quote:Op donderdag 19 februari 2015 19:27 schreef Bami-Powner het volgende:
[..]
neger vind ik normaal klinken.
Als een neger iets laat vallen en je wilt het terug geven dan zeg je toch niet hé zwarte?hé neger klinkt gewoon veel beter
inderdaad, bedankt voor het advies!quote:Op donderdag 19 februari 2015 19:29 schreef Lucky2Bastard het volgende:
[..]
mja, daar vraag je wat. Hé neger klinkt ook niet echt lekker, je zou kunnen zeggen, zeg neger, wat is je naam? Door die hele zin komt het een stuk vriendelijker over.
of katoenplukkerquote:Op donderdag 19 februari 2015 19:41 schreef etuiedelapiel het volgende:
Als ik zeg bananenteler worden ze boos.
Daar heb je helemaal gelijk in, Kloothommel.quote:Op donderdag 19 februari 2015 19:50 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Neger betekent inderdaad zwart. Als je iemand "neger" noemt, dan is die persoon terecht beledigd, omdat je hem of haar dan reduceert tot een enkele eigenschap die die persoon toevallig heeft.
Hetzelfde geldt voor iemand "rooie" noemen, omdat hij rood haar heeft. Of "de neus" omdat hij een grote neus heeft.
Als je iemand dus "neger" noemt, dan zeg je eigenlijk: je bent zwart en verder ben je niks. Het is gewoon schelden.
Zit niet te zwammen...quote:Op donderdag 19 februari 2015 19:50 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Neger betekent inderdaad zwart. Als je iemand "neger" noemt, dan is die persoon terecht beledigd, omdat je hem of haar dan reduceert tot een enkele eigenschap die die persoon toevallig heeft.
Hetzelfde geldt voor iemand "rooie" noemen, omdat hij rood haar heeft. Of "de neus" omdat hij een grote neus heeft.
Als je iemand dus "neger" noemt, dan zeg je eigenlijk: je bent zwart en verder ben je niks. Het is gewoon schelden.
je bent echt een lamlulquote:Op donderdag 19 februari 2015 19:50 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
Saffraanbaasquote:Op donderdag 19 februari 2015 20:04 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Ja, joh? En wat ben jij?
10/10 kan het niet beter verwoorden!quote:Op donderdag 19 februari 2015 19:50 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
idd, als het andersom zou zijn (volle kamer met negers en 1 blanke) dan zou ik ook gewoon die blanke zeggenquote:Op vrijdag 20 februari 2015 12:30 schreef CaseJunky het volgende:
tja maar hoe ga je dat doen in deze situatie.
x tal mannen op een rij allemaal zelfde haar kleur/stijl en zelfde pak postuur etc,
en je moet alleen die ene hebben die een andere huidskleur heeft, wat zeg je dan? he jij daar ongeveer in het midden van de kamer?
Je zegt dan 'de donkere jongen daar'. Werd het woord neger niet tijdens slavernij gebruikt om zwarte slaven te noemen? Daardoor heeft het woord neger een negatieve lading gekregen. En ik begrijp het dan ook dat ze enkel boos worden als een blanke persoon het tegen ze zegt, want de blanken gebruikten ze als slaven.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 12:30 schreef CaseJunky het volgende:
x tal mannen op een rij allemaal zelfde haar kleur/stijl en zelfde pak postuur etc,
en je moet alleen die ene hebben die een andere huidskleur heeft, wat zeg je dan? he jij daar ongeveer in het midden van de kamer?
"Ze" worden boos... Alsof echt elke neger het boeit of je hem neger noemt.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 13:46 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Je zegt dan 'de donkere jongen daar'. Werd het woord neger niet tijdens slavernij gebruikt om zwarte slaven te noemen? Daardoor heeft het woord neger een negatieve lading gekregen. En ik begrijp het dan ook dat ze enkel boos worden als een blanke persoon het tegen ze zegt, want de blanken gebruikten ze als slaven.
Ben het met je eens. De intentie is zeker van belang.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 13:55 schreef badtripbob het volgende:
[..]
"Ze" worden boos... Alsof echt elke neger het boeit of je hem neger noemt..
Als je zegt die vieze bruine/zwarte dan ben je negatief bezig.
Als je gewoon donkere mensen als negers aanduid heb ik nog nooit problemen gehad of zo..
Maar dat zal wel komen omdat ze weten of merken dat ik helemaal geen racist ben. Het gaat om de toon en intentie waarop je iets zegt. Is het spottend of beledigend bedoeld dan is Kaaskop of neger even negatief maar als een allochtoon op een vriendelijke toon tegen je zegt van hey Kaaskop dan kan je gewoon met een lach terug zeggen kutmarokkaan of nigger oid.
Mensen die gewoon lachen en geen Fuck geven
Werd daar niet het woord nikker voor bedoeld? Dat woord is in ieder geval vrij racistisch.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 13:46 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
[..]
Je zegt dan 'de donkere jongen daar'. Werd het woord neger niet tijdens slavernij gebruikt om zwarte slaven te noemen? Daardoor heeft het woord neger een negatieve lading gekregen. En ik begrijp het dan ook dat ze enkel boos worden als een blanke persoon het tegen ze zegt, want de blanken gebruikten ze als slaven.
Een hypothetische situatie die in werkelijkheid niet voorkomt. Mensen zijn nooit helemaal precies gelijk. Maar goed, om hier even in mee te gaan, zou je dan beleefd kunnen zeggen:quote:Op vrijdag 20 februari 2015 12:30 schreef CaseJunky het volgende:
De tweede vraag is vriendelijker, maar het gaat om het feit dat zwarte mannen elkaar neger noemen en daar geen probleem mee hebben. Als iemand van een andere huidskleur dat zegt dan wordt het ineens wél een probleem.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 14:03 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Een hypothetische situatie die in werkelijkheid niet voorkomt. Mensen zijn nooit helemaal precies gelijk. Maar goed, om hier even in mee te gaan, zou je dan beleefd kunnen zeggen:
De meneer daar in het midden met de donkere huidskleur.
Snap je het verschil? Het is in de eerste plaats een meneer. Om hem uit de groep te selecteren, benoem je daarnaast dan een onderscheidend kenmerk, in dit geval een donkere huidskleur, maar dat had ook zijn rode stropdas kunnen zijn.
Als je alleen het kenmerk benoemt, dan wordt het al gauw een beetje neerbuigend. Vergelijk dit met het volgende voorbeeld:
x tal mannen op een rij allemaal zelfde haar kleur/stijl en zelfde pak postuur etc, maar er is er slechts 1 die een stropdas draagt
Wat zeg jij dan? Hé, stropdas, kom jij eens hier!
Of misschien: Wil de meneer met de rode stropdas even naar voren komen?
Ik hoop dat je het met me eens bent dat de tweede vraag vriendelijker is.
Er zijn ook situaties waarin de ene man met donkere huidskleur een andere man met dezelfde huidskleur uitscheldt door hem "neger" te noemen. Het is niet per se altijd vriendelijk bedoeld.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 15:00 schreef Bami-Powner het volgende:
[..]
De tweede vraag is vriendelijker, maar het gaat om het feit dat zwarte mannen elkaar neger noemen en daar geen probleem mee hebben. Als iemand van een andere huidskleur dat zegt dan wordt het ineens wél een probleem.
De zwarte bevolking discrimineert jou dus omwille van jouw huidskleur, want jij hebt geen donkere huidskleur om dat te zeggen.
Bij hen is het niet alleen onder vrienden maar gewoon onder de hele zwarte groep. Het maakt niet uit ofdat ze vrienden zijn of niet. En als ze elkaar uitschelden voor neger, wat in eerste instantie geen scheldwoord is, schelden ze zichzelf ook uit.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 15:20 schreef Dr.Kloothommel het volgende:
[..]
Er zijn ook situaties waarin de ene man met donkere huidskleur een andere man met dezelfde huidskleur uitscheldt door hem "neger" te noemen. Het is niet per se altijd vriendelijk bedoeld.
Tussen vrienden onderling liggen de zaken anders. Je hoort dan ook wel uitdrukkingen als "Hé pik, hoe gaat het?" of "Hoi ouwe homo" zonder dat dit onvriendelijk is bedoeld. De context is dus ook erg belangrijk.
Zelf gebruik in de term "zwarte" eigenlijk nooit, omdat ik die idioot vind. Ik heb nog nooit iemand gezien die namelijk echt helemaal zwart is, het is altijd een bepaalde vorm van bruin tot zeer donkerbruin. Omgekeerd vind ik "witte" man ook totaal ongepast, want niemand heeft een zuiver witte huidskleur. Over het algemeen is het benoemen van de kleur van iemands huid helemaal niet nodig en voorts ook niet bijster interessant. Het is voor mij geen taboe, helemaal niet, maar ook niet speciaal een interessant onderwerp, net zo min als haarkleur of de kleur van de ogen.
Het gaat om de intentie en ook intonatie waarmee je een woord gebruikt. Het woord "neger" kan als scheldwoord worden gebruikt, maar ook als goedbedoeld compliment. Veel mensen vinden een donkere huidskleur mooi.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 15:23 schreef Bami-Powner het volgende:
[..]
Bij hen is het niet alleen onder vrienden maar gewoon onder de hele zwarte groep. Het maakt niet uit ofdat ze vrienden zijn of niet. En als ze elkaar uitschelden voor neger, wat in eerste instantie geen scheldwoord is, schelden ze zichzelf ook uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |