From Hell (2001)Johnny Depp is detective en speurt naar Jack the Ripper! Altijd leuk zo'n mysterie zou je zegen en het het laat 19e eeuwse Londen komt ook heel sfeervol naar voren. Het jammere is alleen dat deze film verzandt in flauwe complotstuff. Ian Holm spant de kroon met al die onzinnigheid. Cijfer: 6,5
Nebraska (2013)Schitterende roadmovie geschoten in zwart-wit! Dat vind ik trouwens wel een gok van Payne, want roadmovies worden alleen maar beter als ze je geniet van die prachtige en kleurrijke vergezichten waar dan zo'n auto door kachelt. Hier maakt het echter niets uit en het is ook gewoonweg niet nodig. De film is al van zichzelf mooi door de half vergane setting van het mid-westen, zwart-wit past er juist prima bij. En vaak is het hoofdthema van zo'n roadmovie het overdenken van waar een hoofdpersoon staat in zijn of haar leven of beschouwend welke levensweg hij of zij heeft afgelegd. Dat soort dingen dus, In Nebraska is dat niet anders.
David Grant neemt zijn oude pa Woody mee op reis naar de staat Nebraska. Zijn vader denkt dat ie de miljoen heeft gewonnen in een of andere vage loterij. Ondertussen blijven ze steken in Woody's geboorteplaats en daar komt de film pas echt goed op gang met humoristische scenes, waarin Woody's vrouw (een oma van ver in de 80) met haar doorlopende cynische commentaar voor de meeste humor zorgt. Erg leuke rol van June Squibb! Cijfer: 8,5
Legally Blonde (2001)Ja hallo, wat een dramatische boutfilm is dit. Vanaf de eerste minuut komt Reese Witherspoon onsympathiek over. Ze blijft gewoon een aanstellerig en vervelend kreng dat ondanks al die vooroordelen over blondjes, de hele wereld wil laten zien dat ze toch echt wel wat in haar mars heeft. Ja eh, niet dus, zo werkt dat niet. Ze achtervolgt haar ex door aan Harvard rechten te studeren en zo wordt het een en al infantiele plot verder doorgewerkt. Op het einde komt er dan zo'n uitgekauwde rechtszaakscene (toch wel het dieptepunt) en voor je het weet is de film godzijdank weer afgelopen. Cijfer: 4
Revenge of the Nerds (1984)Dit viel me nog alleszins mee, maar meer dan een magere voldoende zit er niet in hoor. Tuurlijk zit zo'n highschoolfilm waarbij de underdog zegeviert, tjokvol cliché-personages en sommigen daarvan leveren ergernis op. Het verhaaltje stelt uiteraard ook niks voor en tegen het eind wordt het heel suf allemaal. Maar enige sympathie kan ik wel voor deze film opbrengen. Je ziet dat met veel lol deze film gemaakt is en een paar flauwe grapjes waren nog wel okee. Cijfer: 5,5
Friday the 13th: The Final Chapter (1984)Beetje bij beetje wordt die Friday the 13th-serie steeds minder. Alle bekende truken worden weer erbij gehaald en dat is wel jammer, want enige originaliteit was wel welkom natuurlijk. Lichtpuntje is de rol van Corey Feldman. Hij speelt de jonge oversekste blaag Tommy met daarbij een mooi einde voor hem in petto. Afijn, ik geef dit toch geen onvoldoende, want de moorden van Jason waren gaaf en Tommy is de bom. Cijfer: 6
Flash Gordon (1980)Zo jammer dat er zo weinig films in het campy SF-adventure-genre zijn gemaakt. Star Wars komt een beetje in de buurt, maar is veel te mainstream natuurlijk . Barbarella is er ook één en die vind ik nog beter dan Flash Gordon, maar deze is ook geslaagd, jawel! Het is geproduceerd door Dino de Laurentiis en dat is te zien door de extravagante decors en outfits. Ziet zoals altijd bij hem echt tof uit! Het verhaal is lekker onzinnig en de lol is continu aanwezig. Een aanrader voor de fijne cult-proevers! Cijfer: 8
Never Say Never Again (1983)Sean Connery vervult nog eenmaal de rol van onze grote Britse held in een remake van Thunderball. Het is geen officiële Bond dus, maar het probeert het te zijn door ondermeer gadgets, gevatte opmerkingen en een knappe Bond-girl. Het valt alleen allemaal niet zo mee. Connery komt wel erg oud over en de actie is ook erg tam. Cijfer: 6
Octopussy (1983)Whehe, dit is echt niet de beste Bond, maar vermakelijk is die zeker. Octopussy moet het hebben van de vindingrijke actiescenes met een flinke portie humor. Vooral de gedeeltes in India sprongen er uit. Dat James Bond zich af en toe wat dubieus verkleedt of handelt (die Tarzan-yell !) en de Russen stereotiep neergezet worden, moet je maar voor lief nemen. Cijfer: 6,5
Nightcrawler (2014)Jake Gyllenhaal is Lou Bloom, een misselijkmakende gast die nieuwsberichten voorziet van videobeelden met het motto hoe explicieter, hoe beter! Wat een ontzettende engerd is ie hier! Hij zorgt voor de nodige spanning, want zijn acties voor steeds betere beelden zijn onvoorspelbaar en op zijn minst bizar te noemen. Voor de rest is dit gewoon een goede thriller, die overigens goed past in een mooi gefilmd Los Angeles. Cijfer: 8
The Fox and the Hound (1981)De Disney-formule wordt maar weer eens van stal gehaald bij The Fox and the Hound. Na zoveel films gezien te hebben met telkens diezelfde zoetsappige moraal, vond ik deze film niet uitblinken qua originaliteit. De animatie zag er wel prachtig uit en de twee gebruikelijke sidekicks (die weinig met het verhaal van doen hebben) vond ik ook wel aardig. Cijfer: 6,5
The Last Starfighter (1984)Deze film hoeft heus niet te zwaar afgerekend te worden. Een tiener is erg bedreven in een of andere arcadeschietspelletje. Het hele trailerpark (incl. ouwe omaatjes) loopt hier voor uit als blijkt dat ie de highscore gaat verbreken. Een spetterend feest breek uit als dat gebeurt, wat overigens niet vreemd is, want voor de rest is er niet veel te beleven in het trailerpark. Vanaf toen zat ik de rest van de film met een vrolijke grijns te kijken. Onze arcadeheld wordt even later 'ontvoerd' door de wijze Centauri en ver weg in de ruimte krijgt ie de opdracht om zijn arcade-skills ook in het echt te gebruiken tegenover vijanden die het hele heelal willen opblazen. Wauw!
Goed, de CGI is natuurlijk niet verbluffend naar de huidige maatstaven, maar ik kan me voorstellen dat het in 1984 er wel ultracool uitzag. Het plot verliep ook lekker dwaas en de soundtrack deed je denken alsof je naar een quasi-Star Wars-achtige episode zat te kijken. Prima en tevens cheesy spul dus

. Cijfer: 7,5
Sophie's Choice (1982)Het is grappig dat ik op een gegeven moment dacht dat een scene zou verlopen, zoals ik jaren geleden op de middelbare school had gezien (in het kader van geschiedenis of maatschappijleer denk ik). Degene die de film hebben gezien, zullen vast wel weten welke scene ik bedoel. Ik herkende het in ieder geval nog goed zoveel jaren na dato . Hoe dan ook, Sophie's Choice is een erg indrukwekkende en wrange film die ook veel aandacht heeft voor de nasleep van WOII. Dat vind ik vaak net zo interessant als die oorlog zelf.
Daarnaast is het ook boeiend hoe de 'driehoekrelatie' verloopt tussen een holocaust-overlever, een maniak en een schrijver uit het zuidelijke deel van Amerika. Vond vooral de steken van Kevin Kline naar Peter MacNicol en zijn achtergrond. De show wordt echter gestolen door een knap staaltje method acting van Meryl Streep. Erg sterk natuurlijk hoe ze deze zware rol aanpakt, al gaat dat zware Poolse accent in haar Engels wel lichtelijk irriteren. Cijfer: 7,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>