abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149760505
Vanmorgen heb ik mijn ogen laten testen omdat ik merk dat ik moeite heb om te focussen als ik moe ben, en ook vaak vermoeide ogen heb.

Uit die test kwam dus dat beide ogen +0,5 hebben en een cilinder van een half punt.

Nu vraag ik mij af of ik echt verschil zal merken met een bril omdat het zo'n kleine afwijking is?

Heb er zelf geen ervaring mee/verstand van maar die verkoper wilde me íets te graag een dure bril aansmeren en vraag me af of dat nu al nodig is? (t zou namelijk kunnen dat het puur door vermoeidheid komt en een bril dus niks helpt)
  dinsdag 17 februari 2015 @ 14:36:28 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_149760528
Probeer het eens uit met een bril van een paar euro bij de Kruidvat.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_149760586
Ik zou eerst eens een week goed slapen en kijken of je dan nog vermoeide ogen hebt. 0.5 is niet echt veel en niet brilwaardig volgens mij. Misschien wel in combinatie met die cilinder...
pi_149760605
Hoge cilinder.
pi_149760651
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 14:39 schreef tailfox het volgende:
Hoge cilinder.
cilinder was ook een half punt zei hij, geen idee of dat hoog is?
pi_149760654
Bij hans anders heb je een bril voor 45 euro.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 17 februari 2015 @ 14:41:53 #7
356543 Brammetjuh94
Hihi okay hihi bayyy
pi_149760666
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 14:35 schreef Take2 het volgende:
Vanmorgen heb ik mijn ogen laten testen omdat ik merk dat ik moeite heb om te focussen als ik moe ben, en ook vaak vermoeide ogen heb.

De vermoeidheid is wel logisch en je wilt je ogen natuurlijk kunnen ontlasten, door ze rust te geven. Ik heb zelf 0.75-1.5 met een flinke cilinder afwijking en draag mijn bril nooit, behalve als ik hoofdpijn heb/vermoeide ogen, wat een keer per half jaar is.

Sommige mensen hebben hier meer last van dan anderen. Wat Janneke zei: kijk of het helpt als je deze bijvoorbeeld 's-ochtends en 's-avonds draagt. Kijk ook of je het overdag mist.
Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. We're all going to die. Come watch TV.
pi_149760667
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 14:38 schreef HPLC het volgende:
Ik zou eerst eens een week goed slapen en kijken of je dan nog vermoeide ogen hebt. 0.5 is niet echt veel en niet brilwaardig volgens mij. Misschien wel in combinatie met die cilinder...
Heeft helaas niks met m'n slaap te maken, heb het bijna altijd tegen de avond.
pi_149760718
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 14:41 schreef Take2 het volgende:

[..]

cilinder was ook een half punt zei hij, geen idee of dat hoog is?
nou ik heb zelf ook een half en merk daardoor dat een bril op moeiere dagen beter zit.
Lenzen zijn cilinder loos
  dinsdag 17 februari 2015 @ 14:49:03 #10
346939 Janneke141
pi_149760870
quote:

[..]

Dan heeft het juist met je (gebrek) aan slaap te maken, 's avonds is je lichaam vermoeider en dat merk je ook aan je ogen. Dan is het wel prettig als je voor de tv hangt of een boek leest, om er even wat extra oogjes bij te pakken.
pi_149761047
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 14:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dan heeft het juist met je (gebrek) aan slaap te maken, 's avonds is je lichaam vermoeider en dat merk je ook aan je ogen. Dan is het wel prettig als je voor de tv hangt of een boek leest, om er even wat extra oogjes bij te pakken.
Ja, je hebt gelijk. Ik bedoelde meer dat het niet komt omdat ik slecht slaap op het moment ofzo ;)

Ga denk ik idd maar een goedkope bril van de hema ofzo proberen, kun je daarbij ook de cilinder kiezen?

En weet nou eigenlijk niet of die cilinder plus of min was of heb je daar bij een cilinder geen verschil in?
pi_149761365
Evt nog eens bij een andere optiecien binnen lopen en serieus doorvragen. Ook aangeven, dat je het een dure oplossing vind, of er een geodkopere te bedenken is.
  dinsdag 17 februari 2015 @ 15:09:23 #13
346939 Janneke141
pi_149761445
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 14:56 schreef Take2 het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk. Ik bedoelde meer dat het niet komt omdat ik slecht slaap op het moment ofzo ;)

Ga denk ik idd maar een goedkope bril van de hema ofzo proberen, kun je daarbij ook de cilinder kiezen?

En weet nou eigenlijk niet of die cilinder plus of min was of heb je daar bij een cilinder geen verschil in?
Cilinder heeft geen plus of min, alleen een getal.
pi_149761567
quote:

[..]

Oké, verkeerd begrepen :T.
pi_149761692
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 14:41 schreef Brammetjuh94 het volgende:

[..]

De vermoeidheid is wel logisch en je wilt je ogen natuurlijk kunnen ontlasten, door ze rust te geven. Ik heb zelf 0.75-1.5 met een flinke cilinder afwijking en draag mijn bril nooit, behalve als ik hoofdpijn heb/vermoeide ogen, wat een keer per half jaar is.

Sommige mensen hebben hier meer last van dan anderen. Wat Janneke zei: kijk of het helpt als je deze bijvoorbeeld 's-ochtends en 's-avonds draagt. Kijk ook of je het overdag mist.
Dit heb ik ook. Maar zonder de cilinder. Draag de bril alleen met computerwerk en films kijken (ga niet met 2 onscherpe ogen naar een scherp beeld kijken. Had ik ook geen HD gehoeven.

met 0.5 zou ik lekker laten
  dinsdag 17 februari 2015 @ 15:18:51 #16
356543 Brammetjuh94
Hihi okay hihi bayyy
pi_149761731
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 15:17 schreef tharealmb het volgende:

[..]

Dit heb ik ook. Maar zonder de cilinder. Draag de bril alleen met computerwerk en films kijken (ga niet met 2 onscherpe ogen naar een scherp beeld kijken. Had ik ook geen HD gehoeven.

met 0.5 zou ik lekker laten
Ik heb - dus dichtbij is prima. Ik vind met een bril op naar mijn scherm kijken juist kut :P
Nobody exists on purpose. Nobody belongs anywhere. We're all going to die. Come watch TV.
pi_149767380
Cilinder heeft blijkbaar wel een plus of een min , volgens mij was dat ook plus maar dat weet ik dus niet meer zeker o|O
pi_149767826
Ik heb vier maal -0,25, dus sterkte en cilinder aan beide ogen. Op zich niet veel en heb het ook niet nodig want zie alles scherp, maar ben soms wel kapot moe van het kijken aan het einde van de dag. Een bril helpt dan wel voor bepaalde activiteiten is mijn ervaring. Gewoon goedkoop model uitzoeken en voor jezelf bepalen.
pi_149768210
Bij wie heb je het laten testen? Er zit een wereld van verschil tussen een particuliere opticien en een brillen-verkoop-fabriek (Pearle, Het Huis, en als je ouder bent dan 60: Hans Anders of Specsavers).

Ik heb zelf -1.0 aan beide ogen en loop regelmatig de hele dag zonder bril rond. Maar als je er hoofdpijn van krijgt dan is een bril geen overbodige luxe nee. Verder hoeft een bril niet heel duur te zijn natuurlijk, mogelijk krijg je van je verzekeraar ook nog eens een flink bedrag terug.
pi_149768570
Ik heb zelf -0,5 met cilinder (kleintje).
Zou echt niet meer zonder willen/kunnen.
Genomen om dezelfde klachten. Opticien zei overigens heel eerlijk tegen mij dat de helft van de mensen voor deze klachten/sterkte geen bril neemt.

Er zijn dagen bij dat ik de bril niet of nauwelijks op heb en dagen dat ik hem de hele dag draag.
pi_149768841
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 februari 2015 18:42 schreef Ireyon het volgende:
Bij wie heb je het laten testen? Er zit een wereld van verschil tussen een particuliere opticien en een brillen-verkoop-fabriek (Pearle, Het Huis, en als je ouder bent dan 60: Hans Anders of Specsavers).

Ik heb zelf -1.0 aan beide ogen en loop regelmatig de hele dag zonder bril rond. Maar als je er hoofdpijn van krijgt dan is een bril geen overbodige luxe nee. Verder hoeft een bril niet heel duur te zijn natuurlijk, mogelijk krijg je van je verzekeraar ook nog eens een flink bedrag terug.
Bij roukens, moet m'n verzekering er idd nog op nakijken :s)

[ Bericht 0% gewijzigd door Take2 op 17-02-2015 19:13:25 ]
pi_149773187
Zie trouwens dat zowel hema als kruidvat pas brillen hebben vanaf +1, iemand een idee waar ze +0,5 verkopen?
  dinsdag 17 februari 2015 @ 20:54:27 #23
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_149773458
Ik kreeg pas een bril met -2 ofzo.
pi_149775751
Met zo'n lage sterkte absoluut niet beginnen aan een bril, dan kom je er nooit meer vanaf.
Je kunt je ogen ook trainen met oog ontspanningsoefeningen. Dan heb je vaak nog helemaal geen bril nodig. Van een bekende optische leverancier:

http://www.zeiss.nl/visio(...)ng-voor-de-ogen.html

Ontspanningsoefeningen voor uw ogen

Strelen
Zorg dat u gemakkelijk zit. Laat uw armen rusten op een vlakke ondergrond, sluit uw ogen en leg vervolgens uw handpalmen over uw ogen heen. Als het goed is neemt nu geen enkel licht meer waar. Adem nu langzaam en rustig een of twee minuten lang in en uit. Haal daarna uw handen weg en open uw ogen.

Vierrichtingsoefening
Ga in een een comfortabele positie op een stoel zitten en houd uw hoofd recht. Kijk vervolgens zo ver mogelijk twee of drie seconden lang in elke van de vier richtingen: omhoog, omlaag, links en rechts. Herhaal dit driemaal. Belangrijk: beweeg alleen uw ogen, niet uw hoofd.

Oogkasmassage
Een lichte massage werkt heel ontspannend voor uw ogen. Masseer met de top van uw duimen de streek onder uw wenkbrauwen in cirkelbewegingen - vanaf de bovenkant van uw neus tot aan de rand van het ooglid.

Oogontspanning
Ga rechtop zitten en strek één arm uit voor uw neus met de duim omhoog. Kies nu vijf voorwerpen: het puntje van uw neus, uw uitgestrekte arm, uw duim en twee andere voorwerpen in de kamer die verder weg zijn gelegen. Kijk om beurten naar elk voorwerp en laat uw blik op elk voorwerp gedurende een paar ademhalingen rusten. Laat ten slotte uw blik gaan over het puntje van uw neus, uw arm, uw duim, de twee andere voorwerpen en sluit af door in de verte te kijken.

Accommodatie-oefening
Houd uw rechter wijsvinger op ooghoogte ongeveer een halve armlengte bij uw oog vandaan. Houd uw linker wijsvinger ongeveer 15 centimeter daarachter. Kijk nu in een regelmatig ritme van de ene vinger naar de andere. Houd dit één minuut lang vol.

Vlinderoefening (om droge ogen te voorkomen)
Kijk met uw hoofd recht naar voren en ontspan uw gezichtsspieren en onderkaak. Open en sluit vervolgens 20 keer beide oogleden. Houd uw spieren de hele tijd ontspannen - uw oogleden horen licht en moeiteloos te bewegen, net als de vleugels van een vlinder.
  dinsdag 17 februari 2015 @ 22:20:59 #25
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_149777680
Qua zichtvermogen is het wellicht niet direct nodig maar als je meer last hebt van vermoeidheid is een brilletje aanschaffen niet onverstandig. Die hoef je dan alleen maar te gebruiken bij lezen en werken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')