Het mag dan wel een stil gegeven zijn,toch vind ik dat het maar eens naar de oppervlakte moet die belangenverstrengeling in de horeca en wel tussen al die zogenaamde onafhankelijke sites of blogs die zich altijd op de borst slaan in hun oprechtheid de gemiddelde lezer op het web een eerlijk en onafhankelijke recensie voor te schotelen. Ik heb het dan over:
![images?q=tbn:ANd9GcSRptuDsOcNK0lMZOwIylsvAaHA3sEfPRQPSHDKm1-I6SGEQtgAlvMI5jA3]()
![images?q=tbn:ANd9GcTggAnktjYB7zi4JMRWwe9GCp5ADLIn2hqDI5HnyB-8oiAy-1Xbxi-kkCM]()
![images?q=tbn:ANd9GcTsi7dGPuK1RPFFhvxtjqOop2gPEKxTVnKYwXCgxN5wnSK_sD9_eFwxdC4]()
Over de eerste zijn er de afgelopen jaren genoeg voorbeelden geweest waaruit gebleken is dat IENS verre van onafhankelijk is gebleken inzake hun recensies. En ondanks dat men anno 2015 e.e.a al enige tijd heeft aangepast,blijft het een site die zich veelal laat leiden door belangenverstrengeling waarbij met name het positieve van een horeca gelegenheid de boventoon moet voeren en echte kritische noten die vaak hard maar wel de kern van een negatieve ervaring raken worden weggehaald op grond van "niet conform hun beleidsregels"
Dichtbij.nl is van het zelfde laken een pak waarbij ook daar aan de oppervlakte wordt gezegd dat men zelf geschreven stukken/ervaringen kan invoeren alleen wat als dit in de praktijk net zo gecensureerd dan wel aangepast wordt? En wel zo dat vooral de indruk voor adverteerders/restaurateurs ontstaat dat zij ver van de inhoud van deze geschreven stukken staan. Maar probeer nu eens dit zelfde geschreven stuk met allerlei hosana woorden te bevatten. Dan is uw geschreven stuk wel ineens Dichtbij waardig.
Sterker nog in een mail die ik ter inzage had was duidelijk te lezen
dat Dichtbij ingezonden stukken die conflicteerden met de goede band die men met adverteerders dan wel bevriende horeca zaken had, niet zouden plaatsen. Over eerlijk en onafhankelijkheid gesproken.
En dan is daar De Buik van Rotterdam de altijd positieve blog die de laatste maanden zoveel interesse geniet vanwege het altijd hebben van de laatste horeca nieuwtjes. Nou even los van de 'oprechte bio verhalen die altijd op dit soort blogjes staan om de argeloze lezer enig vertrouwen in te boezemen is de Buik van Rotterdam ook verre van onafhankelijkheid inzake zijn recensies.
Gisteren was men ook bij de opening van Joelia Rotterdam van Mario de Ridder voor de lunch en daar was overduidelijk te zien hoe het "ons kent ons" principe gestalte werd gegeven doordat de men een aantal gerechtjes kreeg voorgeschoteld en na afloop niet hoefde te betalen want...positieve recensie voor gratis eten...dat is zoals het heurt?
Als men iets gratis krijgt is daar niets op tegen alleen als men pretendeert onafhankelijk en dus eerlijk te zijn inzake zijn opgedane ervaringen,dan vind ik dat men elke vorm van belangenverstrengeling moet vermijden en gewoon diens eigen rekening moet betalen als men komt eten.
Ik doe het al jaren gewoon omdat ik weet hoe het heurt!
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-02-2015 12:18:22 ]