abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149589663

Welkom in het Eurocrisis topic!
Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

GDP in prices of the previous year (economic growth)

Unemployment rate (as a % of labour force)

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)
pi_149589670
AFP twitterde op donderdag 12-02-2015 om 00:09:13 #BREAKING No deal between Greece, eurozone partners in debt talks, govt source says reageer retweet

[ Bericht 5% gewijzigd door Houtenbeen op 12-02-2015 00:41:13 ]
  donderdag 12 februari 2015 @ 07:13:39 #3
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_149592354
Er komt wat Europa betreft geen Grexit. Het laatste wat Europa wil is dat Rusland meer invloed krijgt in Griekenland, want daar zijn ze ook over geld gaan praten.

http://www.elsevier.nl/Bu(...)-in-Moskou-1700302W/

Er wordt een hoop geblazen door Griekenland en Europa om de eigen achterban tevreden te houden.

Onder druk wordt echter alles vloeibaar.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_149594125
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 07:13 schreef iamcj het volgende:
Er komt wat Europa betreft geen Grexit. Het laatste wat Europa wil is dat Rusland meer invloed krijgt in Griekenland, want daar zijn ze ook over geld gaan praten.

http://www.elsevier.nl/Bu(...)-in-Moskou-1700302W/

Er wordt een hoop geblazen door Griekenland en Europa om de eigen achterban tevreden te houden.

Onder druk wordt echter alles vloeibaar.
We zitten al lang in een situatie waarin Griekenland zomaar uit de EMU kan vallen. Over 16 dagen loopt het huidige programma af. In feite is er niet eens zoveel tijd, want er moet in 4 landen een accoord van het parlement komen ook nog. En is zelfs in Nederland niet zeker dat er een toestemming van het parlement komt.

[ Bericht 10% gewijzigd door HiZ op 12-02-2015 10:18:43 ]
pi_149616244
Voor de manga fans

so long and thanks for all the fish
pi_149621170
Ach, wat een stoere tekening van een minister die net in met zijn broek op zijn enkels en in zijn hemd is gezet.
pi_149625117
quote:
0s.gif Op donderdag 12 februari 2015 23:42 schreef HiZ het volgende:
Ach, wat een stoere tekening van een minister die net in met zijn broek op zijn enkels en in zijn hemd is gezet.
Waar zie jij Dijsselblom?
pi_149625139
Financiële situatie Griekse banken mogelijk nog ernstiger dan gedacht

http://www.volkskrant.nl/(...)an-gedacht~a3850411/

Samenvatting: de Grieken halen massaal hun spaargeld van banken. Hierdoor voldoen die banken niet meer aan de kapitaal eisen en moeten we extra geld daaraan verstrekken.
pi_149625208
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 06:32 schreef Basp1 het volgende:
Financiële situatie Griekse banken mogelijk nog ernstiger dan gedacht

http://www.volkskrant.nl/(...)an-gedacht~a3850411/

Samenvatting: de Grieken halen massaal hun spaargeld van banken. Hierdoor voldoen die banken niet meer aan de kapitaal eisen en moeten we extra geld daaraan verstrekken.
Tja, het feit dat de banken dat niet aan kunnen geeft alleen maar aan dat het systeem niet deugt. Banken moeten zonder probleem al het geld dat zij voor klanten beheren terug kunnen geven, zo niet , dan heeft een bank gewoon te weinig geld in kas. Dit geldt voor de Griekse banken, maar net zo goed ook voor ing, of abn amro. Ik vraag me af of zij wel al hun spaarders direct hun geld kunnen geven als ze morgen bij de bank staan.
pi_149625220
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 06:56 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Tja, het feit dat de banken dat niet aan kunnen geeft alleen maar aan dat het systeem niet deugt. Banken moeten zonder probleem al het geld dat zij voor klanten beheren terug kunnen geven, zo niet , dan heeft een bank gewoon te weinig geld in kas. Dit geldt voor de Griekse banken, maar net zo goed ook voor ing, of abn amro. Ik vraag me af of zij wel al hun spaarders direct hun geld kunnen geven als ze morgen bij de bank staan.
Dat kan geen enkele bank, zo zit het banksysteem niet in elkaar dat men al het spaargeld van klanten zo in de kluis heeft liggen.
pi_149625245
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 07:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat kan geen enkele bank, zo zit het banksysteem niet in elkaar dat men al het spaargeld van klanten zo in de kluis heeft liggen.
En zo heeft het ook nooit gewerkt.

Geld is waarschijnlijk ontstaan als lening. Dat in een primitieve samenleving de seizoensverschillen van verschillende soorten ambachten werden overbrugd doordat de één z'n opbrengst in het ene seizoen alvast aan de rest van het dorp uitdeelde in ruil voor de belofte dat e anderen hem dan in een ander seizoen iets nuttigs zouden teruggeven. Door het opschrijven van die beloften (leningen!) ontstond geld.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-02-2015 07:10:09 ]
pi_149625278
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 07:09 schreef Igen het volgende:

[..]

Geld is waarschijnlijk ontstaan als lening. Dat in een primitieve samenleving de seizoensverschillen van verschillende soorten ambachten werden overbrugd doordat de één z'n opbrengst in het ene seizoen alvast aan de rest van het dorp uitdeelde in ruil voor de belofte dat e anderen hem dan in een ander seizoen iets nuttigs zouden teruggeven. Door het opschrijven van die beloften (leningen!) ontstond geld.
Hoe zit het dan met de schelpen die men als ruilmiddel gebruikte. Als ik naar de ongeletterdheid en ongecijferheid van hele grote groepen van de bevolking in de geschiedenis kijk lijkt het me niet dat mensen zomaar een opgeschreven belofte zijn gaan geloven.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 07:29:14 #13
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_149625337
Wat een treurige puinzooi dat zielige excuus voor een land: http://www.volkskrant.nl/(...)an-gedacht~a3850411/

Hou nou eens op geld aan onbetrouwbare klaplopers te geven..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_149625346
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 07:16 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Hoe zit het dan met de schelpen die men als ruilmiddel gebruikte. Als ik naar de ongeletterdheid en ongecijferheid van hele grote groepen van de bevolking in de geschiedenis kijk lijkt het me niet dat mensen zomaar een opgeschreven belofte zijn gaan geloven.
Dit is een uitleg van de Rijksuniversiteit Groningen. In de eerste zes minuten wordt het ontstaan van geld en bankieren in de oudheid, bij de Sumeriers, uitgelegd.
pi_149625756
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 07:29 schreef Perrin het volgende:
Wat een treurige puinzooi dat zielige excuus voor een land: http://www.volkskrant.nl/(...)an-gedacht~a3850411/

Hou nou eens op geld aan onbetrouwbare klaplopers te geven..
Draghi heeft met zijn geldprinterij middels QE en whatever it takes natuurlijk wel compleet het verkeerde signaal gestuurd. Namelijk eentje van 'geld tekort, ach we printen wel wat voor je'

Verder zou elke bank in elk land natuurlijk een liquiditeitsissue hebben als 8% van hun depositos worden teruggeroepen.

Dat het onhoudbaar is, is duidelijk, en dat Nederland de bagholder gaat worden voor perifiere schuld en de gevolgen van QE ook.
pi_149626803
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 06:56 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Banken kunnen dat NOOIT.
pi_149626817
quote:

[..]

Heel misschien toen de banken net ontstonden zal de ratio rond de 100 hebben gelegen.
pi_149627624
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 09:35 schreef HiZ het volgende:

[..]

Heel misschien toen de banken net ontstonden zal de ratio rond de 100 hebben gelegen.
Volgens dat filmpje van de RuG ontstonden banken als centrale registratie van schulden en tegoeden van burgers onderling. Dan is de ratio dus juist 0.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 13:28:07 #19
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_149632164
quote:

[..]

Ik zie nog steeds niet in waarom geld alleen als lening zou moeten kunnen bestaan. Waarom je als land geld van een bank zou moeten lenen. Je kunt het ook gewoon als overheid maken, uitgeven en weer vernietigen door belasting te heffen. Ik denk dat een land als Nederland dat zou kunnen.

In dit systeem strepen we als land gewoon af als er te veel schuld is. Het systeem werkt alleen zolang je groeit.
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_149633011
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 09:35 schreef HiZ het volgende:

[..]

Banken kunnen dat NOOIT.
Zoals ik al zeg, dat is mijns inziens een fout in het systeem. Banken zouden gewoon al het spaargeld ten alle tijden direct rerug moeten kunnen geven als mensen hier om vragen. Een bankrun mag nooit een risico zijn.
pi_149633050
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 14:03 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Zoals ik al zeg, dat is mijns inziens een fout in het systeem. Banken zouden gewoon al het spaargeld ten alle tijden direct rerug moeten kunnen geven als mensen hier om vragen. Een bankrun mag nooit een risico zijn.
Bij wie zouden bedrijven en consumenten dan geld moeten lenen? Bijvoorbeeld voor het investeren in gebouwen of apparatuur?
pi_149633311
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 14:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Bij wie zouden bedrijven en consumenten dan geld moeten lenen? Bijvoorbeeld voor het investeren in gebouwen of apparatuur?
Hmmmm....... ik geef het op...... Bij wie, 99.999?
pi_149633968
quote:
2s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 14:05 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Banken moeten overheidsbedrijven zijn, dus het geld om te investeren komt indirect van de staat. de winst vloeit weer terug in de kas van de banken als buffer. Worden deze buffers te groot kunnen ze weer worden afgeroomd door de overheid. Ik zie het bankieren , net als nutsvoorzieningen en veiligheid en gezondheidszorg als primaire overheidstaken.

Je zou hier een scheiding kunnen maken tussen het noodzakelijke bankdeel dat niet om mag vallen en private investeringsbanken. Ik ben ook van mening dat de overheid abnamro niet naar de markt moet brengen en ook ing, rabo en sns permanent in overheidshanden zouden moeten komen.
pi_149634110
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 14:16 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Hmmmm....... ik geef het op...... Bij wie, 99.999?
Zo lastig is de vraag niet toch?
Als banken al het bewaarde geld direct beschikbaar moeten hebben voor hun spaarders kunnen ze niks uitlenen. Daarom vraag ik Gabrunal wie dat dan over zou nemen. Wellicht heb jij ook een suggestie?
pi_149634204
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 14:46 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zo lastig is de vraag niet toch?
Als banken al het bewaarde geld direct beschikbaar moeten hebben voor hun spaarders kunnen ze niks uitlenen. Daarom vraag ik Gabrunal wie dat dan over zou nemen. Wellicht heb jij ook een suggestie?
Ik heb al een antwoord gegeven hierop.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')