Nederland grossiert dan ook in partijen die dit principe niet onderschrijven.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:40 schreef Ryon het volgende:
Het liberalisme heeft als uitgangspunt zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt.
Tegelijkertijd hebben wel een enigszins substantieel idee van een persoon en diens politieke oriëntatie als diegene een 'liberaal' wordt genoemd.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:50 schreef Klopkoek het volgende:
Liberalisme is een inhoudsloos nonbegrip. Een container waar je alles in kunt pleuren.
Oké, goed punt.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nee, het liberalisme kent een ander uitgangspunt. Even van de wiki gehaald:
[..]
Iemand anders vermoorden is een behoorlijke beperking van de vrijheid (en nog wel meer dingen) van een ander persoon. Vanuit het liberalisme is juist het bieden van bescherming (door moord te verbieden) belangrijk. Dingen verbieden kan dus ook heel liberaal verantwoord zijn.
Liberalisme is (voor mij) complete zelfbeschikking in alle vrijheid tot het moment waarop mijn vrijheid die van een ander inperkt. Daar is moord een duidelijk voorbeeld van.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:33 schreef TorroFernandes het volgende:
[..]
Waarom is het niet 'niet liberaal' dan? Voor zover ik weet is de basis van liberalisme dat de regering zo min mogelijk invloed uitoefent op het dagelijkse leven van haar burgers en dat men geen beperkingen wordt opgelegd op basis van hun stand. Dus moord toestaan voor iedereen is toch gewoon de liberalere oplossing dan het verbieden?
In principe eens met je tweede zin, maar dat maakt je eerste zin niet waar.quote:Op donderdag 12 februari 2015 12:50 schreef Klopkoek het volgende:
Liberalisme is een inhoudsloos nonbegrip. Een container waar je alles in kunt pleuren.
Nee, het begrip is meer een spons waar je naar believen iets uit kunt knijpen.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:15 schreef Kaas- het volgende:
[..]
In principe eens met je tweede zin, maar dat maakt je eerste zin niet waar.
Fatwa Koser Kayaquote:Op donderdag 12 februari 2015 14:33 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nee, het begrip is meer een spons waar je naar believen iets uit kunt knijpen.
Overigens, los van de inhoudelijke verschillen, lijkt de VVD meer wortels te hebben in de samenleving en moest D66 in 2006 nog, toen ze 0 zetels peilden, een genocide ontkennen (of althans je hoefde niet te érkennen dat iets dergelijks heeft plaatsgevonden jegens de Armeniërs, om alsnog wat stemmen van grijze wolven te sprokkelen. En voorwaar: het hielp ook nog.
En dat is dan die partij met zo'n keurig 'beschaafd' imago.
Even quoten zodat ik er later opnieuw van kan genieten.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:33 schreef Morendo het volgende:
[..]
Nee, het begrip is meer een spons waar je naar believen iets uit kunt knijpen.
Overigens, los van de inhoudelijke verschillen, lijkt de VVD meer wortels te hebben in de samenleving en moest D66 in 2006 nog, toen ze 0 zetels peilden, een genocide ontkennen (of althans je hoefde niet te érkennen dat iets dergelijks heeft plaatsgevonden jegens de Armeniërs, om alsnog wat stemmen van grijze wolven te sprokkelen. En voorwaar: het hielp ook nog.
En dat is dan die partij met zo'n keurig 'beschaafd' imago.
Ach joh, je moet toch iets als omhooggevallen rechtenstudentje.quote:Op donderdag 12 februari 2015 14:39 schreef Kaas- het volgende:
[..]
Even quoten zodat ik er later opnieuw van kan genieten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |