De heren vragen zich af wanneer iemand geïntegreerd is. Wel, dat is wanneer iemand a) geen strafblad heeft en b) geen beroep doet op sociale voorzieningen. Behoudens kleine nuances.quote:Kamerleden Kuzu en Öztürk willen termen 'integratie' en 'allochtoon' afgeschaft zien worden
Nederland moet zo snel mogelijk de termen 'integratie’ en 'allochtoon’ afschaffen. Ook moet er een museum van het Nederlandse slavernijverleden komen om meer begrip te kweken voor de tegenstanders van Zwarte Piet.
Dat zeggen de onafhankelijke Kamerleden Tunahan Kuzu en Selcuk Öztürk in een vraaggesprek met NU.nl.
"We hebben in Nederland een hele generatie waarvan de ouders in de jaren '60 en '70 naar Nederland zijn verhuisd. Zij zijn hier geboren en getogen, zijn hier naar school gegaan, werken hier en leveren een bijdrage aan de Nederlandse maatschappij", zegt Kuzu.
"Die hoeven helemaal niet te integreren. Dat zijn gewoon Nederlandse staatsburgers."
Nieuwe partij
Kuzu en Öztürk presenteren maandagmiddag het partijprogramma van hun nieuwe partij.
"Omdat wij streven naar een democratische rechtstaat op basis van gelijkwaardigheid van ras, religie en sekse schaffen wij de term 'allochtoon’ en 'integratie’ af", zeggen de Kamerleden.
Volgens de twee oud-PvdA-Kamerleden voelen veel Nederlanders zich niet meer vertegenwoordigd door de gevestigde politieke partijen. Kuzu en Öztürk halen hard uit naar de PvdA, het CDA en de VVD.
Uit angst dat de kiezer naar de PVV trekt, zijn ook deze partijen de samenleving steeds meer vanuit het frame van Geert Wilders gaan benaderen, zeggen de Kamerleden.
"Groepen in de samenleving hebben jarenlang van de politiek te horen gekregen een probleem te zijn, crimineel te zijn, terrorist te zijn. Zij voelen zich tweederangsburgers", zegt Kuzu.
Integratie
Volgens de Kamerleden krijgt deze groep steeds te horen dat zij moeten integreren, maar tegelijk kan geen kabinet of politieke partij zeggen wanneer iemand geïntegreerd is.
Kuzu en Ozturk willen met hun partij, of politiek beweging zoals ze het zelf noemen, dat er meer tolerantie, verdraagzaamheid en wederzijds respect voor elkaar komt in de samenleving.
"Daarvoor is nodig om kennis te hebben van elkaars geschiedenis", aldus Öztürk. "Zolang iemand niet begrijpt waar mijn voorouders vandaan komen, wat zij hebben meegemaakt en wat hun bijdrage is geweest in de opbouw van Nederland, is het heel makkelijk om ze weg te zetten als uitkeringstrekkers."
Wat de twee Kamerleden betreft wordt de minister van Integratie, Lodewijk Asscher (PvdA), vervangen door een minister van Acceptatie die zich naast de bestrijding van racisme moet inzetten voor meer wederzijds begrip.
Öztürk: "Zolang jij mij niet accepteert, kan ik niet integreren."
Zwarte Piet
Ook moet er meer aandacht in het onderwijs komen voor het Nederlandse koloniale- en slavernijverleden.
Kuzu en Öztürk pleiten ervoor het voormalig ministerie van Koloniën in Tweede Kamer, waar op dit moment de PvdA-fractie en -ondersteuning zetelen, om te bouwen tot een museum van koloniale geschiedenis.
"Al die honderdduizenden kinderen die jaarlijks een uitstapje maken naar de Tweede Kamer, krijgen dan ook een rondleiding door dit museum om de geschiedenis van kolonialisering en slavernij met elkaar te leren kennen", aldus Öztürk.
"Mensen moeten begrijpen waar de pijn van Zwarte Piet vandaan komt. Wij hebben een premier die zegt: Zwarte Piet is nu eenmaal zwart, maar begrijpt niet dat de ander pijn voelt.”
En je begrijpt dat je niet verplicht bent cartoons die je niet leuk vind te kijken.quote:Op maandag 9 februari 2015 07:12 schreef Igen het volgende:
Wat mij betreft ben je geïntegreerd als je begrip kan opbrengen waarom mensen in Nederland Sinterklaas willen vieren met alles erop en eraan.
Dit soort woorden zijn echt kankergezwellen in de politiek gewordenquote:tolerantie, verdraagzaamheid en wederzijds respect
Lekker omgedraaide wereld ditquote:Öztürk: "Zolang jij mij niet accepteert, kan ik niet integreren."
'Als jij mij niet accepteert kan ik niet integreren' klinkt in ieder geval als dubbeldunk.quote:
quote:"Die hoeven helemaal niet te integreren."
Dus eerst zeggen ze dat ze niet hoeven te integreren, en dan zeggen ze dat ze wel moeten integreren, maar alleen als wij ze accepteren. Juist ja.quote:"Zolang jij mij niet accepteert, kan ik niet integreren."
Als ze zich als zodanig gedragen, ja, dan kunnen ze dat verwachten.quote:"Groepen in de samenleving hebben jarenlang van de politiek te horen gekregen een probleem te zijn, crimineel te zijn, terrorist te zijn. Zij voelen zich tweederangsburgers", zegt Kuzu.
Lees: Nederlanders moeten de intolerantie van bepaalde culturen accepteren maar Zwarte Piet moet in de ban.quote:wederzijds begrip
Lees: Door Erdogan gestuurde.quote:onafhankelijke
Lees: We willen er niks voor doen maar jullie moeten ons gewoon nemen zoals we zijn, met alle besnijdenissen en joden- en homohaat die daarbij hoort.quote:Die hoeven helemaal niet te integreren. [...] "Zolang jij mij niet accepteert, kan ik niet integreren."
Lees: Museum van blankenhaat. Waarom geen museum over slavernij? Ja, dat is gevaarlijk want dan zouden moslims opeens ook genoemd moeten worden omdat ze slaven handelden als geen ander.quote:museum van koloniale geschiedenis.
Gek, dit soort oproepen tot eenzijdige inbinding van de autochtone bevolking zou ons juist allemaal dichter bij elkaar moeten brengen denk je niet ?quote:Op maandag 9 februari 2015 07:53 schreef niels0 het volgende:
Mag wel wat meer verdraagzaamheid en respect komen. Fantsoen trouwens ook.
Zal van alle bevolkingsgroepen moeten komen.
De laatste jaren is de samenleving steeds meer gepolariseerd geraakt.
Er zijn ook gewoon autochtone tokkies die wel een strafblad hebben en een beroep doen op sociale voorzieningen, dus wat een redenatie weer.quote:Op maandag 9 februari 2015 07:08 schreef waht het volgende:
Wel, dat is wanneer iemand a) geen strafblad heeft en b) geen beroep doet op sociale voorzieningen. Behoudens kleine nuances.
Meningen?
quote:Op maandag 9 februari 2015 07:53 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Lees: Nederlands moeten de intolerantie van bepaalde culturen accepteren maar Zwarte Piet moet in de ban.
[..]
Lees: Door Erdogan gestuurde.
[..]
Lees: We willen er niks voor doen maar jullie moeten ons gewoon nemen zoals we zijn, met alle besnijdenissen en joden- en homohaat die daarbij hoort.
[..]
Lees: Museum van blankenhaat. Waarom geen museum over slavernij? Ja, dat is gevaarlijk want dan zouden moslims opeens ook genoemd moeten worden omdat ze slaven handelden als geen ander.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |