abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149539165
President Obama heeft toestemming gegeven voor luchtaanvallen op IS (Islamitische Staat)-strijders in het noorden van Irak. Ook zijn er voedselpakketten gedropt in de bergen van Sinjar waar tienduizenden vluchtelingen zich schuilhouden. Volgens Obama zijn de luchtaanvallen op beperkte schaal nodig, omdat de levens van Amerikanen op het spel staan, net als die van veel onschuldige burgers. In de stad Arbil werken een hoop Amerikanen. IS-strijders zijn die stad de afgelopen dagen steeds meer genaderd. Obama benadrukt dat er geen militairen naar Irak worden gestuurd. Eind 2011 kwam er officieel een einde aan de Amerikaanse militaire missie in Irak. De afgelopen dagen zijn tienduizenden Koerdische jezidi's en christenen gevlucht voor de soennitische IS-strijders.

Volgens de VN en vluchtelingen/ooggetuigen is er sprake van grootschalig seksueel misbruik door IS-strijders tegen vrouwen, tienermeisjes en jongens die tot de minderheden in Irak behoren. 1.500 yezidi's en christenen zouden mogelijk gedwongen worden om als seksslaaf te dienen. Ook zouden er 500 jezidi's levend begraven zijn door IS en gevonden zijn in een massagraf.

Vanuit hun bolwerk Falluja, dat IS in januari van dit jaar in handen kreeg, probeert de beweging steeds meer regio's in Irak te veroveren. Met de bezetting van Mosul heeft IS strategisch een gevoelige klap uitgedeeld aan de Iraakse strijdkrachten, die na vier dagen van gevechten de moed hebben opgegeven en de stad zijn ontvlucht. Net als 500.000 burgers overigens. Sinds 29 juni 2014 gaat "ISIS" (Islamitische Staat in Irak en de Levant) als "IS" (Islamitische Staat) door het leven: ze hebben een kalifaat opgericht dat uit delen van Irak en Syrië bestaat.

Kaart van de uiteindelijke staat die IS wil vestigen in het Midden-Oosten

Kaart van de huidige militaire situatie
Paars = Iraakse regering
Grijs = IS
Groen = Koerdistan (Peshmerga)

Zie ook:
Kaart van de huidige militaire situatie in Irak en Syrië
Uitgebreide kaart van de militaire situatie in Irak

Het NPU( Oftwel Nineveh Plain Protection Units) is een Assyrisch militie die december 2014 is ontstaan, hun doel is om de oorspronkelijke bewoners van Irak te beschermen dat zijn Assyriërs. Officieel zijn er 5500 leden aangesloten maar sinds de meest recente schatting zijn er nu al bijna 10.000 leden aansloten en ze groeien nog dagelijks. Het NPU word al gesteund door ''American Mesopotamian Organization '' en ze zoeken ook steun bij de Verenigde Staten en de EU. Het NPU zit nu in de provincie Nineveh ( Ninawa ) Ook een van de meest belangrijke doelen van het NPU is het creëren van een Assyrisch land. Dit gaat het dan waarschijnlijk worden.

Updates:
The Levantine War - Reddit

Filmpje van Steven Sotloff: http://www.dumpert.nl/med(...)_steven_sotloff.html
http://www.amnesty.nl/nie(...)ringen-in-noord-irak
"It's like my swag just rubbed off on everybody. It was unbelievable."
pi_149539230
Waarom TT weg? ;(
  dinsdag 10 februari 2015 @ 14:48:31 #3
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_149539249
Hoe is het eigenlijk met IS? Nog steeds machtig groeiend? Of wordt die zooi eindelijk een beetje ingedamd?
En altijd het laatste woord.
pi_149539321
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:48 schreef BlauweTijger het volgende:
Hoe is het eigenlijk met IS? Nog steeds machtig groeiend? Of wordt die zooi eindelijk een beetje ingedamd?
In Irak volgens mij wel aardig ingedamd, volgens mij is Syrie een groter probleem..
Zonder wrijving geen glans
pi_149539328
quote:
grijs is "IS"
groen zijn andere terroristen
  dinsdag 10 februari 2015 @ 14:52:12 #6
371833 BlauweTijger
Doet tegen iedereen stoer
pi_149539358
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:51 schreef reza1 het volgende:

[..]

grijs is "IS"
groen zijn andere terroristen
[ afbeelding ]
Ik zie een aardige radius voor wat hydrofosforbommen of niet?

Maar dat is nog wel een aardig gebied dus. ;(
En altijd het laatste woord.
pi_149539378
quote:
9s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:52 schreef BlauweTijger het volgende:

[..]

Ik zie een aardige radius voor wat hydrofosforbommen of niet?

Maar dat is nog wel een aardig gebied dus. ;(
Nou ja, 90% is woestijn dus maakt niet uit :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2015 14:53:07 ]
pi_149540876
quote:
Zwaar aan 't verliezen in Irak. Vergelijk de kaarten op 't begin maar eens met die van nu. Daarnaast zijn de Iraakse army en Koerdische Peshmerga bezig met een strategie om Mosul te heroveren, het ''hart'' van ISIS in Irak. Zodra Mosul terug gegeven is aan Irak, zal ISIS instorten aangezien hun hart kapot is gemaakt.

In Syrie hebben ze een keiharde nederlaag geleid door 4 maanden lang de Syrisch-Koerdische stad Kobani te willen veroveren waarin ze kei- en keihard hebben gefaald. Ze verloren belangrijke strijders en materieel, Kobane is nu een weekje of 2 bevrijd.
#freefrederike
  dinsdag 10 februari 2015 @ 15:50:43 #10
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_149541065
quote:
Wordt op meerdere fronten vakkundig gesloopt.
Say what?
pi_149541070
quote:
Eens dat er militaire interventie moet komen, maar niet alleen voor de christenen. Andere volkeren lijden er net zo onder.

Daarnaast, dit durven te zeggen :') :
quote:
"As a Catholic I find it hard to say, but I want military action, there is no other way now."
De katholieke kerk heeft de meest gruwelijke daden ooit begaan in Noord- en Zuid-Amerika. Daarnaast kennen we de Katholieke Inquisitie ook nog.
#freefrederike
pi_149541126
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:50 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Eens dat er militaire interventie moet komen, maar niet alleen voor de christenen. Andere volkeren lijden er net zo onder.

Daarnaast, dit durven te zeggen :') :

[..]

De katholieke kerk heeft de meest gruwelijke daden ooit begaan in Noord- en Zuid-Amerika. Daarnaast kennen we de Katholieke Inquisitie ook nog.
Cool story bro.
pi_149541301
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:52 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Cool story bro.
Even een serieuze vraag he, hoe voel jij je, wetende dat de christenen in Irak bijna uitgeroeid zijn? Ik kan mij voorstellen dat je elke dag in een dip zit en alleen denkt aan die dingen, klopt dat? Of kan je 't redelijk verwerken?
#freefrederike
  dinsdag 10 februari 2015 @ 16:02:02 #14
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_149541426
EjmAlrai twitterde op dinsdag 10-02-2015 om 15:20:12 the Jordanian 40th armoured division has been deployed all along the borders between #Jordan and #Iraq. #IS. reageer retweet
Say what?
pi_149541483
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:58 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Even een serieuze vraag he, hoe voel jij je, wetende dat de christenen in Irak bijna uitgeroeid zijn? Ik kan mij voorstellen dat je elke dag in een dip zit en alleen denkt aan die dingen, klopt dat? Of kan je 't redelijk verwerken?
Oh nee daar denk ik niet aan sorry, ik zit te denken aan Assyrië dat binnenkort onafhankelijk wordt en dan keren we terug naar ons land.
pi_149541555
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:04 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Oh nee daar denk ik niet aan sorry, ik zit te denken aan Assyrië dat binnenkort onafhankelijk wordt en dan keren we terug naar ons land.
Laten we eerlijk blijven, hoe denk je dat dat mogelijk is? Assyriers hebben bijna geen politieke macht en zijn collectief gezien niet vermogend genoeg om dingen te doen zoals de joden destijds hebben gedaan(zoals Rotschild).
#freefrederike
pi_149541797
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:06 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Laten we eerlijk blijven, hoe denk je dat dat mogelijk is? Assyriers hebben bijna geen politieke macht en zijn collectief gezien niet vermogend genoeg om dingen te doen zoals de joden destijds hebben gedaan(zoals Rotschild).
joden hangen een geloof aan, Assyriërs zijn een volk, die het christendom aan aanhangen. Genoeg christelijke landen die Assyriërs bereid zijn te helpen hoor ;)

Maar even serieus ik snap je wel, het wordt een moeilijk en traag proces maar ik denk toch dat het gaat lukken

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2015 16:14:34 ]
pi_149541963
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:13 schreef vigen98 het volgende:

[..]

joden hangen een geloof aan, Assyriërs zijn een volk, die het christendom aan aanhangen. Genoeg christelijke landen die Assyriërs bereid zijn te helpen hoor ;)

Maar even serieus ik snap je wel, het wordt een moeilijk en traag proces maar ik denk toch dat het gaat lukken
Assyriers worden als Iraakse christenen behandeld en joden worden ook als etnische groepering behandeld. Daarnaast, ik ben het eens met je dat Australie en Colombia wellicht willen hebben, maar ook die landen hebben niet veel te zeggen in Irak.

Als de Iraakse christenen een autonoom gebied willen, moeten ze op z'n minst een grootmacht(USA/Rusland/China) achter zich hebben of een land dat grenst aan hun gebied(Turkije/Iran/Syrie). Geen een van deze spelers staat achter een Assyrisch autonoom gebied, dus ik denk dat het niet realistisch is om te stellen dat jullie een land zullen krijgen.

Ook al steun ik minderheden moraal gezien wel, maar de realiteit wijst anders uit. Als ik de macht had, had ik allang een Yezidistan en Assyrie gesticht, maar de realiteit wijst uit dat die gebieden bij Irak zullen blijven.
#freefrederike
pi_149542092
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:18 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Assyriers worden als Iraakse christenen behandeld en joden worden ook als etnische groepering behandeld. Daarnaast, ik ben het eens met je dat Australie en Colombia wellicht willen hebben, maar ook die landen hebben niet veel te zeggen in Irak.

Als de Iraakse christenen een autonoom gebied willen, moeten ze op z'n minst een grootmacht(USA/Rusland/China) achter zich hebben of een land dat grenst aan hun gebied(Turkije/Iran/Syrie). Geen een van deze spelers staat achter een Assyrisch autonoom gebied, dus ik denk dat het niet realistisch is om te stellen dat jullie een land zullen krijgen.

Ook al steun ik minderheden moraal gezien wel, maar de realiteit wijst anders uit. Als ik de macht had, had ik allang een Yezidistan en Assyrie gesticht, maar de realiteit wijst uit dat die gebieden bij Irak zullen blijven.
Tja, we zullen zien in de toekomst, alleen over die grootmachten he, het congres van Amerika sprak laatst nog over bewapenen van Assyriërs en misschien zelfs wat meer ( wat dat inhoudt weet ik niet ) Rusland is een orthodox land ( Poetin is zelf orthodox ) ze hebben wel vaker hun christelijke kameraden geholpen in tijd van nood dus misschien kunnen ze iets doen? Ik weet het eerlijk gezegd niet maar ja we zullen zien :P
pi_149542200
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:21 schreef vigen98 het volgende:
Tja, we zullen zien in de toekomst, alleen over die grootmachten he, het congres van Amerika sprak laatst nog over bewapenen van Assyriërs en misschien zelfs wat meer ( wat dat inhoudt weet ik niet )
Het congres van Amerika kan over alles debatteren, feit is dat Amerika Irak niet van haar hand wil trappen, anders hadden ze Koerdistan allang al onafhankelijk verklaard. Denk je echt dat Amerika Assyrie wel onafhankelijk gaat verklaren terwijl ze niet eens achter een Koerdische onafhankelijkheid staat? Ook andere landen eromheen zoals Turkije staan niet te wachten op Assyrie.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:21 schreef vigen98 het volgende:
Rusland is een orthodox land ( Poetin is zelf orthodox ) ze hebben wel vaker hun christelijke kameraden geholpen in tijd van nood dus misschien kunnen ze iets doen? Ik weet het eerlijk gezegd niet maar ja we zullen zien
Ze hebben alleen Armenie geholpen omdat Armenie traditioneel pro-Russisch is en volledig afhankelijk is van Rusland. Verder ken ik niet al te veel christelijke landen waar Rusland zo achter staat. Rusland is vooral gericht op de voormalige Soviet-landen en andere Aziatische landen.
#freefrederike
pi_149542237
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:25 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Het congres van Amerika kan over alles debatteren, feit is dat Amerika Irak niet van haar hand wil trappen, anders hadden ze Koerdistan allang al onafhankelijk verklaard. Denk je echt dat Amerika Assyrie wel onafhankelijk gaat verklaren terwijl ze niet eens achter een Koerdische onafhankelijkheid staat? Ook andere landen eromheen zoals Turkije staan niet te wachten op Assyrie.

[..]

Ze hebben alleen Armenie geholpen omdat Armenie traditioneel pro-Russisch is en volledig afhankelijk is van Rusland. Verder ken ik niet al te veel christelijke landen waar Rusland zo achter staat. Rusland is vooral gericht op de voormalige Soviet-landen en andere Aziatische landen.
Servië is geholpen, Griekenland etc :P
pi_149542357
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:26 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Servië is geholpen, Griekenland etc :P
Dat zijn geopolitieke belangen, heeft niet veel te maken met geloof. Irak is belangrijker voor Rusland dan Assyrie, dus geopolitocologisch gezien, maakt Assyrie daar ook geen kans voor.

Tenzij Irak Assyrie vrijwillig opgeeft, maar daar is de kans voor ook maar te klein.
#freefrederike
pi_149542687
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:29 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Dat zijn geopolitieke belangen, heeft niet veel te maken met geloof. Irak is belangrijker voor Rusland dan Assyrie, dus geopolitocologisch gezien, maakt Assyrie daar ook geen kans voor.

Tenzij Irak Assyrie vrijwillig opgeeft, maar daar is de kans voor ook maar te klein.
In het Iraakse parlement is dit ook al een groot onderwerp, Abadi is een man die denk ik wel voor een misschien niet helemaal maar wel semi autonoom regio is.
pi_149542778
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:39 schreef vigen98 het volgende:

[..]

In het Iraakse parlement is dit ook al een groot onderwerp, Abadi is een man die denk ik wel voor een misschien niet helemaal maar wel semi autonoom regio is.
Zou kunnen. En anders denk ik dat het beter is voor de Assyriers om zich aan te sluiten bij de KRG, al denk ik dat de Assyriers dat niet willen doen vanwege hun racistische kijk op de Koerden(terwijl de Assyriers binnen de KRG meer vrijheid hebben dan in elk ander gebied in het middenoosten :{ ).
#freefrederike
pi_149542838
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:41 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Zou kunnen. En anders denk ik dat het beter is voor de Assyriers om zich aan te sluiten bij de KRG, al denk ik dat de Assyriers dat niet willen doen vanwege hun racistische kijk op de Koerden(terwijl de Assyriers binnen de KRG meer vrijheid hebben dan in elk ander gebied in het middenoosten :{ ).
Racist? We mogen ( ik dan en mijn ouders ) Koerden gewoon hoor :P Dat paar andere zeer nationalistische Assyriërs het doen betekend niet dat elke het doet :P
pi_149542946
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:43 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Racist? We mogen ( ik dan en mijn ouders ) Koerden gewoon hoor :P Dat paar andere zeer nationalistische Assyriërs het doen betekend niet dat elke het doet :P
Ik lees veel anti-Koerdische sentimenten helaas op twitter van Assyriers. Eentje dat mij erg aansprak, die ik dus raar vond, was 't feit dat sommige Assyriers de Simele bloedbaden afschoven op de Koerden omdat de generaal die leiding had in die bloedbaden Koerdisch bloed had(maar net zo goed Arabisch bloed).

Feit is alleen dat die generaal een Arabische nationalist was en pro-Arabisch was. Het leger dat 't uitvoerde was daarnaast ook Irakees, maar de Assyriers gaven alleen de Koerden de schuld. Zulke anti-Koerdische sentimenten laten de racistische kijk wel zien.

Ook op facebook kom ik Assyriers tegen die het vooral voor Irak opnemen en anti-Koerdisch zijn. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het wel raar. Vooral ook omdat Apo Ocalan pro-Assyrisch is.
#freefrederike
pi_149543034
US-led coalition lacks resolve against ISIL: Iraqi official
quote:
A senior Iraqi official says the so-called US-led coalition against the ISIL Takfiri group is not doing enough in the face of militants, calling for increased firepower to combat the terrorists.

The coalition "should be more serious, more effective," the Iraqi Deputy Prime Minister Saleh al-Mutlaq told the Associated Press on Monday.

"I don't think that the intervention of this coalition is serious enough” in comparison with ISIL’s strength, he added.

Mutlaq also noted that the US military campaign does not match the scale of the ISIL threat.

"We would welcome any help which does not contradict the independence of the country, and any help which unites the society and [does] not divide the society in Iraq," the Iraqi official said.
He further emphasized that Iraq needs more advanced weapons than what the ISIL militant group currently possesses.

The ISIL terrorists control some parts of Iraq and Syria. They are engaged in crimes against humanity in the areas under their control. They have terrorized and killed people of all communities, including Shias, Sunnis, Kurds, and Christians.

Since last August, the US and some of its allies have been conducting airstrikes against what they say are ISIL positions in Iraq. Some members of the US-led coalition also started bombarding ‘ISIL targets’ inside Syria in September.

However, the raids have so far failed to dislodge the Takfiri group.
pi_149543068
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:47 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Ik lees veel anti-Koerdische sentimenten helaas op twitter van Assyriers. Eentje dat mij erg aansprak, die ik dus raar vond, was 't feit dat sommige Assyriers de Simele bloedbaden afschoven op de Koerden omdat de generaal die leiding had in die bloedbaden Koerdisch bloed had(maar net zo goed Arabisch bloed).

Feit is alleen dat die generaal een Arabische nationalist was en pro-Arabisch was. Het leger dat 't uitvoerde was daarnaast ook Irakees, maar de Assyriers gaven alleen de Koerden de schuld. Zulke anti-Koerdische sentimenten laten de racistische kijk wel zien.

Ook op facebook kom ik Assyriers tegen die het vooral voor Irak opnemen en anti-Koerdisch zijn. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het wel raar. Vooral ook omdat Apo Ocalan pro-Assyrisch is.
Veel Assyriërs steunen Irak want we hadden het goed onder Saddam, hij respecteerde ons noemde ons zelfs het juweel van het midden-oosten ( door de geschiedenis ) met andere woorden, Saddam was goed voor ons wij dus ook voor hem. Dat met de Koerden ligt een beetje gevoeliger want door de Ottomaanse genocide op Armenen, Grieken, Assyriërs ligt het wat gevoelig en zeker omdat Koerdische stammen dit gewoon ook deden.

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 10-02-2015 16:53:17 ]
pi_149543164
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:50 schreef vigen98 het volgende:
Veel Assyriërs steunen Irak want we hadden het goed onder Saddam
Jullie hadden het niet goed onder Saddam. Veel Assyriers weten dit niet, maar tijdens de genocide tegen de Koerden werden veel Assyriers net zo hard meegepakt. Daarnaast moesten veel Assyriers zichzelf inschrijven als Arabische christen ipv Assyrier.

quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:50 schreef vigen98 het volgende:
Dat met de Koerden ligt een beetje gevoeliger want door de Ottomaanse genocide op Armenen, Grieken, Assyriërs ligt het wat gevoelig en zeker omdat Koerdische stammen dit gewoon ook deden
Klopt. Ottomanen pleegden trouwens ook grote bloedbaden op Yezidis en Turkmenen. Eigenlijk werden alleen Koerdische soennieten gespaard omdat ze identiek waren aan de Turkse soennieten(op taal na).

Best wel ironisch om te zien dat diezelfde bondgenoten elkaar nu bestrijden, terwijl ze 100 jaar geleden nog door dik en dun broeders waren(er zijn zelfs in Hongarije dorpen vernoemd naar Koerden, omdat Koerden traditioneel gezien trouw waren aan Ottomanen).
#freefrederike
pi_149543334
quote:
4s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 16:53 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Jullie hadden het niet goed onder Saddam. Veel Assyriers weten dit niet, maar tijdens de genocide tegen de Koerden werden veel Assyriers net zo hard meegepakt. Daarnaast moesten veel Assyriers zichzelf inschrijven als Arabische christen ipv Assyrier.

[..]

Klopt. Ottomanen pleegden trouwens ook grote bloedbaden op Yezidis en Turkmenen. Eigenlijk werden alleen Koerdische soennieten gespaard omdat ze identiek waren aan de Turkse soennieten(op taal na).

Best wel ironisch om te zien dat diezelfde bondgenoten elkaar nu bestrijden, terwijl ze 100 jaar geleden nog door dik en dun broeders waren(er zijn zelfs in Hongarije dorpen vernoemd naar Koerden, omdat Koerden traditioneel gezien trouw waren aan Ottomanen).
Hard gepakt door Saddam? Dat weet ik niet :o Dat zou zo kunnen, alleen zo beleefden mijn ouders het niet, die hadden het gewoon goed dus dat weet ik alleen :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')