FOK!forum / Muziek / Festivals en hun headliners
indiaantje89dinsdag 10 februari 2015 @ 14:06
quote:
Wat is er in godsnaam aan de hand met de festival line-ups van dit jaar?

Muziekfestivals zijn ontstaan uit de behoefte om je als mens vrij te voelen en vernieuwende, baanbrekende muziek te kunnen ervaren terwijl je baddert in de resten van koeienstront, papieren bekertjes en uitgelikte dan wel afgelikte bakjes. De eerste paar decennia, vanaf de jaren zestig, verliepen fantastisch: festivals boekten bands die je omver bliezen, er waren heel veel foto’s van mensen die in de modder met elkaar vochten en de door een deodorant gesponsorde autowasserette voor mensen moest nog worden uitgevonden. Festivals rockten.

Sindsdien is het festivallandschap flink veranderd. Richtte de line-ups zich eerst nog op een specifiek publiek – The Levellers en Youssou N’Dour op Glastonbury; The Ramones, The Cramps en Nirvana op Reading; Jimi Hendrix, Joan Baez en Joni Mitchell op Isle of Wight – nu gaat het om het boeken van de grootste rockbands in 2015, wie dat ook mogen zijn. Zelfs The Darkness wordt tegenwoordig als headlinermateriaal gezien.

Zodra bierbrouwers een vinger in de pap kregen bij festivals, zweerde elke sukkel die je kende van school dat hij een “levensbepalende ervaring” op een festival had ervaren. Het was het moment dat de line-ups besmet raakten met verveling. Met steeds meer bezoekers en steeds meer festivals, maar niet genoeg bands voor al die line-ups, kwam de festivalbubbel op knappen te staan: ze werden inwisselbaar. Niet alleen in Nederland of Engeland, overal.

Om het gebrek aan nieuwe spannende acts die een headlinepositie aankunnen op te kunnen vangen, besloten de programmeurs te kijken wat er naast rock nog meer populair was. Eerst was dat hiphop. In 2008 was Jay Z headliner op Glastonbury, het jaar erop stond Eminem op het hoofdpodium van T in the Park, en Kanye stond in 2010 op Coachella. Maar net als bij rock, is het aantal headlinewaardige acts binnen hiphop ook op één hand te tellen: Drake, Kanye en tel met een beetje goede wil ook Nas mee als hij Illmatic integraal speelt.

Dus verlegden de festivals hun aandacht naar andere arena’s: superpopsterren en reünies van grote bands. In 2010 stond Pink op Pinkpop en The Libertines kwamen speciaal weer bij elkaar om op Reading Festival te spelen.

Maar de vijver met popacts raakte ook op, en de echt goede bands van vroeger hadden hun reünietour er alweer opzitten. Festivals moesten weer verder kijken en reiken om een naam te kunnen regelen die ze uniek maakten. Zoals Metallica die vorig jaar juni op Glastonbury stond.

Kijk naar vandaag en zie hoe we zitten opgescheept met festivals die in de huidige chaos proberen te overleven, maar daar niet bepaald goed in slagen. De headliners van dit jaar die tot nu toe bekend zijn bewijzen dat ook:

Coachella: AC/DC, Jack White, Drake

Pinkpop: Muse, Robbie Williams en Foo Fighters

Best Kept Secret: The Libertines

Reading: Metallica en Mumford & Sons.

T in the Park: The Libertines

Toegegeven, de line-ups zijn in ieder geval een stuk minder inwisselbaar geworden in vergelijking met de afgelopen paar jaar. De dag dat de Kaiser Chiefs op elk festival stonden, ligt gelukkig achter ons en je merkt dat festivals open staan voor verandering. Toch zijn de line-ups van dit jaar eigenlijk niet meer dan een line-up van een paar jaar geleden in een iets ander jasje. Metallica en Mumford staan dit jaar op Reading – de afgelopen twee jaar waren ze headliner op Glastonbury. En het belangrijkste: geen van beide bands heeft sinds die tijd ook maar iets aan nieuwe muziek uitgebracht. In Nederland zie je het ook, hoewel in iets mindere mate: vorig jaar was The War on Drugs nog een grote naam op Best Kept Secret, dit jaar is de band headliner op Down The Rabbit Hole.

Het probleem is dat er een groot tekort aan headliners is ontstaan en dat festivals hier niet meer uitkomen. Na het volledig uitmelken van de doodlopende straten van de rap, pop, metal en reüniebands, is iedereen weer bij hetzelfde punt beland. In plaats van herkauwen hadden festivals beter in nieuw headlinemateriaal kunnen investeren. Acts als Lorde, Kendrick, Jungle of FKA Twigs op een mooie, grote spot neerzetten brengt misschien wat risico met zich mee, maar het is ook een manier om ze aan een groot publiek te presenteren. Maar nee, in plaats daarvan wordt al jaren uit dezelfde headlinepot gegrabbeld, totdat een groot festival daar een nieuwe act aan toevoegt – zoals het ging bij Kings of Leon, Mumford, Jay-Z of Beyonce –, waarna alle andere festivals precies die acts het jaar erop headlinen.

Er is één voordeel aan die opgedroogde herhalingsoefening: de minder belangrijke festivals die je vooral veel in Engeland ziet, het soort dat alleen dankzij grote sponsors kan bestaan, zullen uitsterven. Want wel elk jaar duurdere tickets verkopen maar blijven falen met herhalende line-ups, dat gaat festivals de kop kosten. Dat zie je nu al gedeeltelijk terug in de uitgestelde aankondigingen en de kaartverkoop die niet direct, in recordtempo, uitverkocht raakt.

Minder festivals klinkt misschien kut, maar het is eigenlijk goed. Als er minder festivals zijn zullen er meer acts beschikbaar komen. Boekers zullen een minder grote druk ervaren en elkaar niet bestrijden met een succesvolle maar precies dezelfde line-up van het jaar ervoor. We gaan terug naar af, naar het nulpunt – daardoor krijgen festivals als Primavera (elk jaar uitverkocht én een opwindende line-up) de kans om nog beter te worden. Wat ik eigenlijk wil zeggen: festivals zonder ziel, over vijf jaar zijn jullie allemaal verleden tijd.

http://noisey.vice.com/nl(...)stival-line-ups-2015
Wat vinden jullie van dit stukje? Moeten festivals vernieuwender zijn met hun headliners? Moeten we AC/DC, Metallica, Iron Maiden gaan vervangen voor de bands van nu?

Wie zien jullie in de toekomst een grote naam krijgen op het affiche van Pinkpop 2022 en Rock Werchter 2024?
AgeElldinsdag 10 februari 2015 @ 14:39
Ik vind wel de festivals steeds meer op elkaar lijken. En om de 3-4 jaar zit je naar dezelfde festivals te kijken. Maar als je elk jaar naar tzelfde festival gaat dan verschilt de line-up toch wel erg per jaar.

Ben het wel mee eens dat festivals wat moeten durven qua headliners maar dat dat best wel gebeurt. Snow patrol op pinkpop. Editors op werchter. Lowlands heeft helemaal kleinere bands als headliners.

Probleem is denk de overkill aan festivals. Maar er zullen vanzelf festivals omvallen.
Norragedinsdag 10 februari 2015 @ 15:06
Weet niet of ik het eens ben met het bericht persé, maar wel met het feit dat er veels te veel festivals zijn. Als je wilt kan je serieus bijna elke week naar een festival :') Met als dieptepunt het aantal bijna exact vergelijkbare festivals als BKS, DTRH etc...die ook nog eens elkaar opvolgen in praktisch dezelfde week.
indiaantje89dinsdag 10 februari 2015 @ 15:29
Ik ben het er mee eens dat er veel te veel festivals zijn. Zeker in zo'n kikkerlandje als NL En sommige festivals trekken aan het kortste eind zoals bijv. een Indian Summer Festival. Ook aan elektronische festivals is er een overkill aan het komen, Loveland, Dekmantel, Awakenings, DGTL, STRP etc.

Maar ook vind ik er in de muziek industrie weinig geboren headliners meer naar boven komen. Ik vind Alt-J en The War On Drugs beide prima bands, maar headliner voor de grotere festivals gaan ze nooit worden.

De laatste die dit gelukt is volgens mij Mumford & Sons in mijn optiek. En ook die gaat het niet redden tussen de grote jongens denk ik zo. Benieuwd wel hoe dit komt.
RolStaart-Beerdinsdag 10 februari 2015 @ 15:40
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 14:39 schreef AgeEll het volgende:
Snow patrol op pinkpop.
Was ook alleen maar een last-minute wijziging omdat Depeche Mode af had gezegd. Maar ze kwamen wel goed tot hun recht.
het_grobbekuikendinsdag 10 februari 2015 @ 15:43
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:29 schreef indiaantje89 het volgende:

Maar ook vind ik er in de muziek industrie weinig geboren headliners meer naar boven komen. Ik vind Alt-J en The War On Drugs beide prima bands, maar headliner voor de grotere festivals gaan ze nooit worden.

De laatste die dit gelukt is volgens mij Mumford & Sons in mijn optiek. En ook die gaat het niet redden tussen de grote jongens denk ik zo. Benieuwd wel hoe dit komt.
Veel bands die nu populair zijn missen de uitstraling en show om echt een headliner te zijn, Mumford en The war on drugs zijn geen bands die het publiek bespelen of een arsenaal aan vuurwerk, lichten en andere onzin meenemen itt tot bands die de afgelopen jaren tot headliner zijn uitgegroeid zoals Muse en Coldplay.
indiaantje89dinsdag 10 februari 2015 @ 16:06
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:43 schreef het_grobbekuiken het volgende:

[..]

Veel bands die nu populair zijn missen de uitstraling en show om echt een headliner te zijn, Mumford en The war on drugs zijn geen bands die het publiek bespelen of een arsenaal aan vuurwerk, lichten en andere onzin meenemen itt tot bands die de afgelopen jaren tot headliner zijn uitgegroeid zoals Muse en Coldplay.
Ja het gaat er ook wel beetje om hoe zo'n band uit kan groeien. Chris Martin was nou ook niet bepaald de bad ass "rock star" met een ongelofelijk charisma. Mumford & Sons staan ook met Pyro's op het podium en hele vlammenwerpers op het podium.

Dat "rock star" gehalte mis je toch wel bij veel bands op dit moment heb ik het idee. Iets wat Dave Grohl wel heeft om maar iemand te noemen.
Mexicanobakkervrijdag 13 februari 2015 @ 10:04
quote:
7s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:06 schreef Norrage het volgende:
Weet niet of ik het eens ben met het bericht persé, maar wel met het feit dat er veels te veel festivals zijn. Als je wilt kan je serieus bijna elke week naar een festival :') Met als dieptepunt het aantal bijna exact vergelijkbare festivals als BKS, DTRH etc...die ook nog eens elkaar opvolgen in praktisch dezelfde week.
Ja maar DRTH is gewoon een treurige counter voor BKS. :')

Het concept van BKS was intrinsiek best goed, de eerste twee jaren gewoon vrij veel interessante keuzes a la Primavera. Alleen dit jaar is het qua grote namen een beetje mwah. Nog steeds wel wat verrassingen.

quote:
1s.gif Op dinsdag 10 februari 2015 15:40 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Was ook alleen maar een last-minute wijziging omdat Depeche Mode af had gezegd. Maar ze kwamen wel goed tot hun recht.
Placebo was dat. Die kwamen eigenlijk wel tekort om Pinkpop te headlinen maar alles wat kleiner is lukt prima.

Probleem is vaak dat een headliner of veel materiaal en een herkenbare sound moet hebben, of een grote hit om het publiek te kunnen trekken. Lorde zou een prima Lowlands-headliner zijn. Om een voorbeeld te noemen
indiaantje89vrijdag 13 februari 2015 @ 10:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 10:04 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ja maar DRTH is gewoon een treurige counter voor BKS. :')

Het concept van BKS was intrinsiek best goed, de eerste twee jaren gewoon vrij veel interessante keuzes a la Primavera. Alleen dit jaar is het qua grote namen een beetje mwah. Nog steeds wel wat verrassingen.
Raar ik vind BKS dit jaar eigenlijk de beste line-up van de afgelopen 3 jaar hebben. Alleen Alt-J vind ik buitenboord vallen tussen de headliners. Ik ben Oasis fanboy dus dat schilt natuurlijk ook wel om Noel Gallagher dan als headliner neer te zetten. Vind het juist wel gedruft om die af te laten sluiten.
Mexicanobakkervrijdag 13 februari 2015 @ 10:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 10:31 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Raar ik vind BKS dit jaar eigenlijk de beste line-up van de afgelopen 3 jaar hebben. Alleen Alt-J vind ik buitenboord vallen tussen de headliners. Ik ben Oasis fanboy dus dat schilt natuurlijk ook wel om Noel Gallagher dan als headliner neer te zetten. Vind het juist wel gedruft om die af te laten sluiten.
oh ja da's wel een goeie. Alt-J vind ik een beetje suf, die sloten 2 jaar terug nog de tent af. The Libertines vind ik te gehyped. Die kunnen er eigenlijk geen reet van, maar hebben een cultstatus.

De Sex Pistols van de 21e eeuw. Als die over 20 jaar nog optreden krijgen ze waarschijnlijk een -3 van Atzegod.
indiaantje89vrijdag 13 februari 2015 @ 10:35
Toch heb ik liever een cult band als een Elbow vorig jaar. BKS moet je gewoon niet op grote headliners wachten. Arctic Monkeys is gewoon een uitschieter geweest.
Mexicanobakkervrijdag 13 februari 2015 @ 10:36
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 10:35 schreef indiaantje89 het volgende:
Toch heb ik liever een cult band als een Elbow vorig jaar. BKS moet je gewoon niet op grote headliners wachten. Arctic Monkeys is gewoon een uitschieter geweest.
De leukste headliners van de afgelopen 3 jaar vond ik Franz Ferdinand, Sigur Ros en Damien Rice. Elbow en Arctic Monkeys bungelen wat mij betreft ook onderaan. :D

Afsluiters in de tent ook vaak prima. Vooral die van de zondag bij editie 1 natuurlijk
indiaantje89vrijdag 13 februari 2015 @ 10:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 10:36 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

De leukste headliners van de afgelopen 3 jaar vond ik Franz Ferdinand, Sigur Ros en Damien Rice. Elbow en Arctic Monkeys bungelen wat mij betreft ook onderaan. :D

Afsluiters in de tent ook vaak prima. Vooral die van de zondag bij editie 1 natuurlijk
Portishead. En ja Franz Ferdinand blijft gewoon geniaal. Festivalband puur sang. Geef ze een heel veld bij Rock Werchter of een klein pubje waar 50 man binnen kan. Altijd een top sfeer!
indiaantje89vrijdag 13 februari 2015 @ 10:42
Wat we me wel zorgen maakt is dat een Martin Garrix gewoon Sziget mag afsluiten. Een paar blije meuk nummers en je mag al headlinen. Had dat gevoel ook met Mackelmore en Ryan Lewis die vorig jaar opeens overal als headliner stonden. En dat na 1 album.
Mexicanobakkervrijdag 13 februari 2015 @ 10:46
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 10:42 schreef indiaantje89 het volgende:
Wat we me wel zorgen maakt is dat een Martin Garrix gewoon Sziget mag afsluiten. Een paar blije meuk nummers en je mag al headlinen. Had dat gevoel ook met Mackelmore en Ryan Lewis die vorig jaar opeens overal als headliner stonden. En dat na 1 album.
Macklemore lijkt me anders een prima headliner voor Lowlands. Heeft een paar grote hits en voldoende 'backing' materiaal voor een headlinerspot.

Imagine Dragons zou Pinkpop ook gemakkelijk kunnen headlinen. Dat je maar 1 album (ok Imagine Dragons hebben net hun tweede plaat uit) hebt zegt niet dat je geen headliner kunt zijn.
indiaantje89vrijdag 13 februari 2015 @ 10:51
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 10:46 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Macklemore lijkt me anders een prima headliner voor Lowlands. Heeft een paar grote hits en voldoende 'backing' materiaal voor een headlinerspot.

Imagine Dragons zou Pinkpop ook gemakkelijk kunnen headlinen. Dat je maar 1 album (ok Imagine Dragons hebben net hun tweede plaat uit) hebt zegt niet dat je geen headliner kunt zijn.
Tsja is ook het vervelende. Aan de ene kant ben je toe aan vernieuwende headliners. Maar als Imagine Dragons op Pinkpop zal headlinen dan zal er genoeg kritiek zijn verwacht ik zo.
Mexicanobakkervrijdag 13 februari 2015 @ 10:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 10:51 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Tsja is ook het vervelende. Aan de ene kant ben je toe aan vernieuwende headliners. Maar als Imagine Dragons op Pinkpop zal headlinen dan zal er genoeg kritiek zijn verwacht ik zo.
Want? Te poppy? Te nieuw en vers?
indiaantje89vrijdag 13 februari 2015 @ 11:03
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 10:53 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]

Want? Te poppy? Te nieuw en vers?
Heb sowieso niks met Imagine Dragons. Maar ik viind hun nou niet de "sound" hebben zeg maar om een Pinkpop mainstage af te sluiten. Het is niet dat je na Imagine Dragons wegloopt en denk "woow dit was een toffe show". Maar dat kan ook persoonlijk zijn.
richoliovrijdag 13 februari 2015 @ 11:05
Ik had dat wel bij Imagine Dragons, dat ik wegliep en dacht 'damn'. :P Maar zoiets is inderdaad persoonlijk. Ze kunnen zoiets wel afsluiten hoor, denk ik, qua show. Maar misschien zou het niet staan om pinkpop af te sluiten omdat ze laatste twee jaar al op Lowlands stonden. Dan krijg je heel het punt van dit artikel weer.
Mexicanobakkervrijdag 13 februari 2015 @ 11:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:03 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Heb sowieso niks met Imagine Dragons. Maar ik viind hun nou niet de "sound" hebben zeg maar om een Pinkpop mainstage af te sluiten. Het is niet dat je na Imagine Dragons wegloopt en denk "woow dit was een toffe show". Maar dat kan ook persoonlijk zijn.
Dat had ik nou precies wel :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:05 schreef richolio het volgende:
Ik had dat wel bij Imagine Dragons, dat ik wegliep en dacht 'dayum'. :P Maar zoiets is inderdaad persoonlijk. Ze kunnen zoiets wel afsluiten hoor, denk ik, qua show. Maar misschien zou het niet staan om pinkpop af te sluiten omdat ze laatste twee jaar al op Lowlands stonden. Dan krijg je heel het punt van dit artikel weer.
Het was eigenlijk vooral belachelijk dat ze voor Disclosure stonden :')
indiaantje89vrijdag 13 februari 2015 @ 11:13
Daarom is het wel vervelend. Als we Metalllica en Green Day op Pinkpop krijgen dan zeggen we "alweer". Krijgen we Imagine Dragons als Pinkpop headliner dan is de stemming weer -O- denk ik.

Kijk maar naar de vrij negatieve reacties nu Pop Icoon Robbie Williams al komt. Wat in mijn optiek dan een meer dan terechte headliner is.

En waarom waagt Nederland zich niet aan headliners als Eminem, Jay-Z, Kanye West, Beyoncé etc. Waarom liet Lowlands Outkast links liggen? Is Taylor Swift headlinerwaardig voor Pinkpop? Of moeten we toch maar een keer Kensginton laten afsluiten in de Alpha? Dat heeft toch ook weer niet mijn voorkeur.

Eigenlijk weet ik dus zelf niet wat ik wil :@
TheVulturevrijdag 13 februari 2015 @ 11:29
Ik was een aantal jaar geleden redelijk in shock dat een van mijn favoriete bands Snow Patrol ineens tot afsluiter Pinkpop werd gebombardeerd maar dat pakte toch best goed uit... ik denk inderdaad dat festivals wel wat meer durf aan de dag mogen leggen in hun programmering. Aan de andere kant zijn wat onbekendere namen als headliners neerzetten ook gelijk een risico voor je kaartverkoop, die spagaat blijft altijd lastig.
TheVulturevrijdag 13 februari 2015 @ 11:30
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 10:42 schreef indiaantje89 het volgende:
Wat we me wel zorgen maakt is dat een Martin Garrix gewoon Sziget mag afsluiten. Een paar blije meuk nummers en je mag al headlinen. Had dat gevoel ook met Mackelmore en Ryan Lewis die vorig jaar opeens overal als headliner stonden. En dat na 1 album.
Precies, het kan ook te snel gaan... Macklemore vond ik al moeite genoeg hebben om een uur lang de aandacht vast te houden op BKS, laat staan als headliner...
Mexicanobakkervrijdag 13 februari 2015 @ 11:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:30 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Precies, het kan ook te snel gaan... Macklemore vond ik al moeite genoeg hebben om een uur lang de aandacht vast te houden op BKS, laat staan als headliner...
Macklemore praatte teveel in te weinig tijd. Dat was zijn grote probleem.
Pandaplintvrijdag 13 februari 2015 @ 11:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:29 schreef TheVulture het volgende:
Ik was een aantal jaar geleden redelijk in shock dat een van mijn favoriete bands Snow Patrol ineens tot afsluiter Pinkpop werd gebombardeerd maar dat pakte toch best goed uit... ik denk inderdaad dat festivals wel wat meer durf aan de dag mogen leggen in hun programmering. Aan de andere kant zijn wat onbekendere namen als headliners neerzetten ook gelijk een risico voor je kaartverkoop, die spagaat blijft altijd lastig.
Een afsluiter moet toch knallen? :@
TheVulturevrijdag 13 februari 2015 @ 12:54
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:58 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Een afsluiter moet toch knallen? :@
Knallen is een relatief begrip, en ik vond Snow Patrol toen ook qua lichtshow en effecten een goeie set neerzetten
CPS2000vrijdag 13 februari 2015 @ 13:04
Ik vind het maar een raar stukje, snap niet helemaal wat het punt is. Het begint met een verhaal over vernieuwende muziek ervaren, dan een klacht over te weinig headliners (wat volgens het verhaal dus per definitie geen vernieuwende acts zijn) voor te veel festivals. Daarna dat nieuwe artiesten geen kans krijgen als headliner (die zijn dus niet groot genoeg blijkbaar). Het artikel is dan ook duidelijk copy-paste van de UK-editie met wat Nederlandse festivals toegevoegd. En laat het nou wat betreft de aangehaalde voorbeelden in Nederland net wat anders liggen. Down the Rabbit Hole heeft bijvoorbeeld nou juist FKA Twigs groot op het affiche. En BKS programmeert ook de kleinere/andere namen als headliner. Ja, DTRH heeft War on Drugs dit jaar, maar iedereen is het er sowieso over eens dat DTRH een bitch move is van Mojo.

Er zijn misschien te weinig mega rock bands om de grootste festivals mee te vullen. Dat tijdperk loopt ook wel op zijn einde. Die subculturen zijn niet meer zo populair meer. Aan de andere kant komen er wat betreft popartiesten genoeg namen bij die een veld kunnen vullen en een festival kunnen afsluiten. Pinkpop en Werchter moeten zich wellicht opnieuw uit gaan vinden en vaker/meer Pharrells programmeren. Maar tot nu toe gaat het nog wel aardig en heb ik niet het idee dat er per jaar inwisselbare line-ups staan op de verschillende festivals.
indiaantje89vrijdag 13 februari 2015 @ 20:03
Toevallig net de nieuwe Imagine Dragons geluisterd. En ik vind deze stukken beter dan album 1.
richoliovrijdag 13 februari 2015 @ 20:14
Ik vond die singles die ik tot nu toe heb gehoord juist minder dan nummer van het vorige album; Demons, It's Time etc. Maar ik ga 'm ook maar eens luisteren, wel zin in.

Als Indiaantje zegt dat het goed is heb ik er wel vertrouwen in.
indiaantje89vrijdag 13 februari 2015 @ 20:17
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:14 schreef richolio het volgende:
Ik vond die singles die ik tot nu toe heb gehoord juist minder dan nummer van het vorige album; Demons, It's Time etc. Maar ik ga 'm ook maar eens luisteren, wel zin in.

Als Indiaantje zegt dat het goed is heb ik er wel vertrouwen in.
Als album vind ik deze beter. Op de Deluxe Version staat wel een hoop crap btw. maar dat laat ik even terzijde.
richoliozaterdag 14 februari 2015 @ 02:52
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:17 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Als album vind ik deze beter. Op de Deluxe Version staat wel een hoop crap btw. maar dat laat ik even terzijde.
Ik vind 'm goed! Release en I'm So Sorry zijn heel prettig. Die laatste is nog best hard (wat leuk is), beetje Awolnation-achtig. Maar goed album. :)
Mexicanobakkerzaterdag 14 februari 2015 @ 09:47
Ik vond het eerste album vooral goede albumtracks hebben. Amsterdam, Rocks en hear me vooral
MartijnvanOstfestzaterdag 14 februari 2015 @ 21:20
Ik begrijp geloof ik het hele punt van het artikel niet, zeker niet in de naar Nederlands vertaalde versie...

Goed, er is weinig vernieuwing in de headliners die langs de Europese festivals touren, maar dat heeft denk ik een oorzaak waar ik in dit artikel niets over lees. Waar vroeger platenmaatschappijen nieuwe artiesten heel makkelijk via de massamedia konden hypen, gaat dat door de opkomst van het internet nu veel moeilijker. In plaats van dat iedereen dezelfde muziek voorgeschoteld krijgt door TMF, MTV, radiozenders, enkele muziekbladen en de platenzaken, kun je nu heel makkelijk zelf bepalen naar welke muziek je luistert door zelf muziek te downloaden, of door diensten als YouTube en Spotify. Ook is er een enorm aantal blogs over muziek, waardoor een blad als LiveXS het onderspit heeft moeten delven.

Door alle technologische vernieuwingen wordt niet meer zo massaal naar dezelfde nieuwe artiesten geluisterd als vroeger. Er is daardoor een kleiner aantal artiesten dat zo enorm doorbreekt dat ze grote festivals kunnen gaan headlinen. Daar staat tegenover dat je nu wel heel makkelijk naar allerlei obscure acts kunt luisteren waar je zonder het internet nooit van zou hebben gehoord.

Voor festivals is het zaak voldoende bezoekers te trekken om uit de kosten te komen. Kleinere festivals kunnen daarbij nog wel eens met verrassende namen komen, die hebben aan een kleiner aantal bezoekers genoeg, maar grote festivals hebben een groot aantal bezoekers nodig. En die grote aantallen bezoekers komen niet als je nu Jungle of FKA Twigs als headliner neerzet. Misschien dat die acts daar in de toekomst wel goed voor zijn, dat sluit ik niet uit, maar nu is het daarvoor te vroeg.

De grote rock headliners waar veel mensen op af komen en waar daarom veel grote festivals om lopen te vechten, zijn bijna allemaal groot geworden voor de opkomst van het internet. Metallica, Foo Fighters, Muse, Pearl Jam, Rage Against The Machine, Iron Maiden, Green Day, Linkin Park, noem maar op, zijn allemaal uit de tijd van TMF of eerder. Dat ook de meest gewilde dance headliners als Daft Punk, The Prodigy, Faithless, Chemical Brothers uit die tijd stammen, zegt ook wel wat.

Soms komen er nog wel eens nieuwe acts tussen de headliners terecht, maar dat zijn dan meestal wel acts die in een paar jaar tijd een grote fanbase hebben opgebouwd, meestal door veel op te treden. Ik snap dan ook niet dat de schrijver van bovenstaand stuk kritiek uit op het programmeren van The War On Drugs als headliner door DTRH. Op BKS waren ze toch nog geen headliner?! Wat verwacht je dan? Dat DTRH een act vindt die nooit eerder in Nederland heeft opgetreden en die meteen als headliner neerzet?

Ook het noemen van The Libertines in het artikel snap ik totaal niet. Goed, in het Verenigd Koninkrijk zijn ze een goed voorbeeld van een band die vroeger populair was en voor een reünie bij elkaar komt en in de Engelse versie snap ik dat ze worden genoemd. Maar in Nederland zijn ze toch nooit zo groot geweest als ze zijn in het Verenigd Koninkrijk?! The Libertines is hier absoluut nooit groot genoeg geweest om een festival als Lowlands of Pinkpop te headlinen en is dat ook nu nog lang niet. Voor het wat kleinere BKS vind ik het zelfs al behoorlijk gedurfd. Maar aan de andere kant, als het programma dit jaar niet genoeg Nederlandse bezoekers trekt, dan zullen de Britten wel komen. Niet voor niets is er dit jaar een busservice vanuit het Verenigd Koninkrijk.

Met The War On Drugs op DTRH en The Libertines op BKS hebben we het dan nog over twee relatief kleine festivals. Nieuwere acts die het wel schoppen tot headliners op grote festivals zijn er ook wel, maar dit zijn wel steeds vaker mainstream acts, want alleen die trekken tegenwoordig nog een groot publiek. Acts als Disclosure, Stromae, Macklemore & Ryan Lewis, Mumford & Sons, Kanye West, Skrillex, Calvin Harris zijn vaak niet wat de wat meer alternatief georiënteerde festivalbezoekers willen zien, maar aanwas aan alternatieve headliners is zeer gering. Arcade Fire, The Black Keys, en verder? En die acts zijn zelfs nog te klein om op Pinkpop het hoofdpodium te headlinen.

Of er te veel festivals zijn of niet, dat zal de marktwerking moeten uitwijzen. Ongetwijfeld zullen er festivals gaan verdwijnen, met name in het Verenigd Koninkrijk waar je bij veel festivals als bezoeker de hoofdprijs betaalt en als een stuk stront wordt behandeld (dat geldt overigens niet voor alle Britse festivals, maar dat zijn wel de festivals waar de auteur van het Engelse artikel volgens mij op doelde). Niet voor niets hebben in de afgelopen jaren steeds meer Britten hun toevlucht gezocht naar buitenlandse festivals en zijn daardoor veel Britse festivals in de problemen gekomen. Voor de Nederlandse festivals is dit echter niet relevant, die zijn lang zo erg niet als de Britse festivals waar de auteur volgens mij op doelde, en het had denk ik beter uit de vertaling gehaald kunnen worden.

De meeste Nederlandse festivals hoeven zich voorlopig denk ik geen zorgen te maken. Festivals bezoeken is hier, mede door het programmeren van meer mainstream acts, hot geworden en ik zie er nog wel meer festivals bijkomen. Dat neemt niet weg dat de festivals hier hun best moeten blijven doen om waar voor het geld te bieden en goed moeten nadenken over wat hen onderscheid van andere festivals.
indiaantje89maandag 16 februari 2015 @ 09:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 21:20 schreef MartijnvanOstfest het volgende:
Ik begrijp geloof ik het hele punt van het artikel niet, zeker niet in de naar Nederlands vertaalde versie...

Goed, er is weinig vernieuwing in de headliners die langs de Europese festivals touren, maar dat heeft denk ik een oorzaak waar ik in dit artikel niets over lees. Waar vroeger platenmaatschappijen nieuwe artiesten heel makkelijk via de massamedia konden hypen, gaat dat door de opkomst van het internet nu veel moeilijker. In plaats van dat iedereen dezelfde muziek voorgeschoteld krijgt door TMF, MTV, radiozenders, enkele muziekbladen en de platenzaken, kun je nu heel makkelijk zelf bepalen naar welke muziek je luistert door zelf muziek te downloaden, of door diensten als YouTube en Spotify. Ook is er een enorm aantal blogs over muziek, waardoor een blad als LiveXS het onderspit heeft moeten delven.

Door alle technologische vernieuwingen wordt niet meer zo massaal naar dezelfde nieuwe artiesten geluisterd als vroeger. Er is daardoor een kleiner aantal artiesten dat zo enorm doorbreekt dat ze grote festivals kunnen gaan headlinen. Daar staat tegenover dat je nu wel heel makkelijk naar allerlei obscure acts kunt luisteren waar je zonder het internet nooit van zou hebben gehoord.

Voor festivals is het zaak voldoende bezoekers te trekken om uit de kosten te komen. Kleinere festivals kunnen daarbij nog wel eens met verrassende namen komen, die hebben aan een kleiner aantal bezoekers genoeg, maar grote festivals hebben een groot aantal bezoekers nodig. En die grote aantallen bezoekers komen niet als je nu Jungle of FKA Twigs als headliner neerzet. Misschien dat die acts daar in de toekomst wel goed voor zijn, dat sluit ik niet uit, maar nu is het daarvoor te vroeg.

De grote rock headliners waar veel mensen op af komen en waar daarom veel grote festivals om lopen te vechten, zijn bijna allemaal groot geworden voor de opkomst van het internet. Metallica, Foo Fighters, Muse, Pearl Jam, Rage Against The Machine, Iron Maiden, Green Day, Linkin Park, noem maar op, zijn allemaal uit de tijd van TMF of eerder. Dat ook de meest gewilde dance headliners als Daft Punk, The Prodigy, Faithless, Chemical Brothers uit die tijd stammen, zegt ook wel wat.

Soms komen er nog wel eens nieuwe acts tussen de headliners terecht, maar dat zijn dan meestal wel acts die in een paar jaar tijd een grote fanbase hebben opgebouwd, meestal door veel op te treden. Ik snap dan ook niet dat de schrijver van bovenstaand stuk kritiek uit op het programmeren van The War On Drugs als headliner door DTRH. Op BKS waren ze toch nog geen headliner?! Wat verwacht je dan? Dat DTRH een act vindt die nooit eerder in Nederland heeft opgetreden en die meteen als headliner neerzet?

Ook het noemen van The Libertines in het artikel snap ik totaal niet. Goed, in het Verenigd Koninkrijk zijn ze een goed voorbeeld van een band die vroeger populair was en voor een reünie bij elkaar komt en in de Engelse versie snap ik dat ze worden genoemd. Maar in Nederland zijn ze toch nooit zo groot geweest als ze zijn in het Verenigd Koninkrijk?! The Libertines is hier absoluut nooit groot genoeg geweest om een festival als Lowlands of Pinkpop te headlinen en is dat ook nu nog lang niet. Voor het wat kleinere BKS vind ik het zelfs al behoorlijk gedurfd. Maar aan de andere kant, als het programma dit jaar niet genoeg Nederlandse bezoekers trekt, dan zullen de Britten wel komen. Niet voor niets is er dit jaar een busservice vanuit het Verenigd Koninkrijk.

Met The War On Drugs op DTRH en The Libertines op BKS hebben we het dan nog over twee relatief kleine festivals. Nieuwere acts die het wel schoppen tot headliners op grote festivals zijn er ook wel, maar dit zijn wel steeds vaker mainstream acts, want alleen die trekken tegenwoordig nog een groot publiek. Acts als Disclosure, Stromae, Macklemore & Ryan Lewis, Mumford & Sons, Kanye West, Skrillex, Calvin Harris zijn vaak niet wat de wat meer alternatief georiënteerde festivalbezoekers willen zien, maar aanwas aan alternatieve headliners is zeer gering. Arcade Fire, The Black Keys, en verder? En die acts zijn zelfs nog te klein om op Pinkpop het hoofdpodium te headlinen.

Of er te veel festivals zijn of niet, dat zal de marktwerking moeten uitwijzen. Ongetwijfeld zullen er festivals gaan verdwijnen, met name in het Verenigd Koninkrijk waar je bij veel festivals als bezoeker de hoofdprijs betaalt en als een stuk stront wordt behandeld (dat geldt overigens niet voor alle Britse festivals, maar dat zijn wel de festivals waar de auteur van het Engelse artikel volgens mij op doelde). Niet voor niets hebben in de afgelopen jaren steeds meer Britten hun toevlucht gezocht naar buitenlandse festivals en zijn daardoor veel Britse festivals in de problemen gekomen. Voor de Nederlandse festivals is dit echter niet relevant, die zijn lang zo erg niet als de Britse festivals waar de auteur volgens mij op doelde, en het had denk ik beter uit de vertaling gehaald kunnen worden.

De meeste Nederlandse festivals hoeven zich voorlopig denk ik geen zorgen te maken. Festivals bezoeken is hier, mede door het programmeren van meer mainstream acts, hot geworden en ik zie er nog wel meer festivals bijkomen. Dat neemt niet weg dat de festivals hier hun best moeten blijven doen om waar voor het geld te bieden en goed moeten nadenken over wat hen onderscheid van andere festivals.
Goed geschreven, en enigzins denk ik wel dat internet ergens onderdeel is van dit verhaal. Maar ook weer niet. Ik vind zeker de laatste 7 á 8 jaar dat er vrij weinig "klassiekers" worden gemaakt. Nummers waarmee je 1x naar de top kan. De laatste die dat is gelukt is in mijn ogen Kings Of Leon met Sex On Fire.

Dan heb je nog wel leuke liedjes al Radioactive van bijvoorbeeld Imagine Dragons, of een Keep Your Head Up van Ben Howard die goed ontvangen is. Maar gaan wij die over 10 jaar nog horen? Ik zie dit niet als klassiekers. Die werden in de jaren 90 namelijk stuk voor stuk gemaakt. Het is muzikaal gezien minder groots dan destijds. En ik heb niet het idee dat zoiets helemaal door het internet komt.
Pandaplintmaandag 16 februari 2015 @ 10:33
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 09:50 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Goed geschreven, en enigzins denk ik wel dat internet ergens onderdeel is van dit verhaal. Maar ook weer niet. Ik vind zeker de laatste 7 á 8 jaar dat er vrij weinig "klassiekers" worden gemaakt. Nummers waarmee je 1x naar de top kan. De laatste die dat is gelukt is in mijn ogen Kings Of Leon met Sex On Fire.

Dan heb je nog wel leuke liedjes al Radioactive van bijvoorbeeld Imagine Dragons, of een Keep Your Head Up van Ben Howard die goed ontvangen is. Maar gaan wij die over 10 jaar nog horen? Ik zie dit niet als klassiekers. Die werden in de jaren 90 namelijk stuk voor stuk gemaakt. Het is muzikaal gezien minder groots dan destijds. En ik heb niet het idee dat zoiets helemaal door het internet komt.
Klassiekers erken je pas na jaren.
indiaantje89maandag 16 februari 2015 @ 10:43
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 10:33 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Klassiekers erken je pas na jaren.
Niet mee eens, een klassieker moet het gelijk al goed doen bij het grote publiek.
#ANONIEMmaandag 16 februari 2015 @ 17:16
MUSE is een klassieker _O_
Xummondinsdag 17 februari 2015 @ 22:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:13 schreef indiaantje89 het volgende:
Daarom is het wel vervelend. Als we Metalllica en Green Day op Pinkpop krijgen dan zeggen we "alweer". Krijgen we Imagine Dragons als Pinkpop headliner dan is de stemming weer -O- denk ik.

Kijk maar naar de vrij negatieve reacties nu Pop Icoon Robbie Williams al komt. Wat in mijn optiek dan een meer dan terechte headliner is.

En waarom waagt Nederland zich niet aan headliners als Eminem, Jay-Z, Kanye West, Beyoncé etc. Waarom liet Lowlands Outkast links liggen? Is Taylor Swift headlinerwaardig voor Pinkpop? Of moeten we toch maar een keer Kensginton laten afsluiten in de Alpha? Dat heeft toch ook weer niet mijn voorkeur.

Eigenlijk weet ik dus zelf niet wat ik wil :@
ach er zijn altijd wel mensen die zeiken over de line up
ik heb altijd zoiets van ik vermaak me toch wel, is het niet bij een optreden dan is het wel door met mensen die je ontmoet te praten
Zocalovrijdag 27 februari 2015 @ 16:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:58 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Een afsluiter moet toch knallen? :@
Vind ik ook. White Lies had ik volgens mij als afsluiter op Sziget een paar jaar geleden. Heb je een festival van vijf dagen, laat je die de laatste dag doen...
Een headliner moet voor mij een combinatie van goede muziek en show ook een bepaalde spanning of sfeer met zich meebrengen. Snow Patrol of White Lies vallen daar voor mij niet onder, hoewel het live prima bands zijn. Zelfs Arctic Monkeys, waar ik best fan van ben, weet ik niet of ik ze headliner waardig genoeg vind.
Komakievrijdag 27 februari 2015 @ 23:40
Er zijn het moment gewoon geen namen die goed genoeg verkopen om de oude bands van een troon te stoten.

De laatste band, die ik mij kan herinneren, die er binnen 2 albums stond was Linkin Park. Daarna heb ik dat niet meer mee gemaakt.
Pandaplintzaterdag 28 februari 2015 @ 11:16
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 16:40 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Vind ik ook. White Lies had ik volgens mij als afsluiter op Sziget een paar jaar geleden. Heb je een festival van vijf dagen, laat je die de laatste dag doen...
Een headliner moet voor mij een combinatie van goede muziek en show ook een bepaalde spanning of sfeer met zich meebrengen. Snow Patrol of White Lies vallen daar voor mij niet onder, hoewel het live prima bands zijn. Zelfs Arctic Monkeys, waar ik best fan van ben, weet ik niet of ik ze headliner waardig genoeg vind.
Daarom denk ik ook dat the Hives een goede afsluitingsband is :7

Springsteen was trouwens een paar jaar geleden ook een goede afsluiter op Pinkpop ^O^
JochemPzondag 1 maart 2015 @ 18:51
Ik vind het verschil tussen wat headline-waardig is in Engeland en hier in Nederland best interessant. 'Nieuwe' bands als Arcade Fire, Kasabian, Biffy Clyro, sluiten daar de grote festivals af maar zouden op Pinkpop amper sub-headline waardig zijn
DavetheNLzondag 1 maart 2015 @ 18:59
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 18:51 schreef JochemP het volgende:
Ik vind het verschil tussen wat headline-waardig is in Engeland en hier in Nederland best interessant. 'Nieuwe' bands als Arcade Fire, Kasabian, Biffy Clyro, sluiten daar de grote festivals af maar zouden op Pinkpop amper sub-headline waardig zijn
Dat is niet zo spectaculair toch? Britten vinden hun eigen muziek standaard 10 keer mooier dan gelijkwaardige muziek uit andere landen. Is zolang ik kan herinneren al zo.
JochemPzondag 1 maart 2015 @ 19:09
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 18:59 schreef DavetheNL het volgende:

[..]

Dat is niet zo spectaculair toch? Britten vinden hun eigen muziek standaard 10 keer mooier dan gelijkwaardige muziek uit andere landen. Is zolang ik kan herinneren al zo.
Ja zo heb ik er nog niet over nagedacht eigenlijk :P Toch denk ik dat er genoeg nieuwe bands zijn die groots genoeg uit kunnen pakken om headliner te zijn, maar gewoon nog niet bekend genoeg zijn in Nederland. Laten we in ieder geval hopen dat we geen Racoon of Kensington de festivals in Nederland zien headlinen :')
Trashcanmanzondag 1 maart 2015 @ 19:11
Grote festivals moeten gewoon omvallen, zoals al eerder gezegd kunnen die qua headliners eigenlijk nooit meer iets goed doen en qua schaal een stap terug doen gaan organisatoren toch niet doen (of pakt niet zo geweldig uit).

Ik vermoed dat het 'vernieuwende' vooral te vinden is bij feestjes die zich op een specifiek publiek richten en dan voor een dag oid een headliners als curator aanstellen.
DavetheNLzondag 1 maart 2015 @ 19:17
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 19:09 schreef JochemP het volgende:

[..]

Ja zo heb ik er nog niet over nagedacht eigenlijk :P Toch denk ik dat er genoeg nieuwe bands zijn die groots genoeg uit kunnen pakken om headliner te zijn, maar gewoon nog niet bekend genoeg zijn in Nederland. Laten we in ieder geval hopen dat we geen Racoon of Kensington de festivals in Nederland zien headlinen :')
Haha dat is niet te hopen nee.. Al heb ik het idee dat de kwaliteit van Nederlandse bands de goede kant op gaat. Over de Britse bands, daar zitten zeker namen bij die grotere sports verdienen in Nederland. Al zie ik soms ook in GB namen hoog staan met een stage performance van niets, alleen maar omdat het Brits is ;( .

Ik verbaas mij in Nederland vooral om het feit dat de grote pop-namen nog steeds niet doorgedrongen zijn tot de headliner-spots. Is het festivalwereldje daar te conservatief voor?