Knallen is een relatief begrip, en ik vond Snow Patrol toen ook qua lichtshow en effecten een goeie set neerzettenquote:Op vrijdag 13 februari 2015 11:58 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Een afsluiter moet toch knallen?
Als album vind ik deze beter. Op de Deluxe Version staat wel een hoop crap btw. maar dat laat ik even terzijde.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 20:14 schreef richolio het volgende:
Ik vond die singles die ik tot nu toe heb gehoord juist minder dan nummer van het vorige album; Demons, It's Time etc. Maar ik ga 'm ook maar eens luisteren, wel zin in.
Als Indiaantje zegt dat het goed is heb ik er wel vertrouwen in.
Ik vind 'm goed! Release en I'm So Sorry zijn heel prettig. Die laatste is nog best hard (wat leuk is), beetje Awolnation-achtig. Maar goed album.quote:Op vrijdag 13 februari 2015 20:17 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Als album vind ik deze beter. Op de Deluxe Version staat wel een hoop crap btw. maar dat laat ik even terzijde.
Goed geschreven, en enigzins denk ik wel dat internet ergens onderdeel is van dit verhaal. Maar ook weer niet. Ik vind zeker de laatste 7 á 8 jaar dat er vrij weinig "klassiekers" worden gemaakt. Nummers waarmee je 1x naar de top kan. De laatste die dat is gelukt is in mijn ogen Kings Of Leon met Sex On Fire.quote:Op zaterdag 14 februari 2015 21:20 schreef MartijnvanOstfest het volgende:
Ik begrijp geloof ik het hele punt van het artikel niet, zeker niet in de naar Nederlands vertaalde versie...
Goed, er is weinig vernieuwing in de headliners die langs de Europese festivals touren, maar dat heeft denk ik een oorzaak waar ik in dit artikel niets over lees. Waar vroeger platenmaatschappijen nieuwe artiesten heel makkelijk via de massamedia konden hypen, gaat dat door de opkomst van het internet nu veel moeilijker. In plaats van dat iedereen dezelfde muziek voorgeschoteld krijgt door TMF, MTV, radiozenders, enkele muziekbladen en de platenzaken, kun je nu heel makkelijk zelf bepalen naar welke muziek je luistert door zelf muziek te downloaden, of door diensten als YouTube en Spotify. Ook is er een enorm aantal blogs over muziek, waardoor een blad als LiveXS het onderspit heeft moeten delven.
Door alle technologische vernieuwingen wordt niet meer zo massaal naar dezelfde nieuwe artiesten geluisterd als vroeger. Er is daardoor een kleiner aantal artiesten dat zo enorm doorbreekt dat ze grote festivals kunnen gaan headlinen. Daar staat tegenover dat je nu wel heel makkelijk naar allerlei obscure acts kunt luisteren waar je zonder het internet nooit van zou hebben gehoord.
Voor festivals is het zaak voldoende bezoekers te trekken om uit de kosten te komen. Kleinere festivals kunnen daarbij nog wel eens met verrassende namen komen, die hebben aan een kleiner aantal bezoekers genoeg, maar grote festivals hebben een groot aantal bezoekers nodig. En die grote aantallen bezoekers komen niet als je nu Jungle of FKA Twigs als headliner neerzet. Misschien dat die acts daar in de toekomst wel goed voor zijn, dat sluit ik niet uit, maar nu is het daarvoor te vroeg.
De grote rock headliners waar veel mensen op af komen en waar daarom veel grote festivals om lopen te vechten, zijn bijna allemaal groot geworden voor de opkomst van het internet. Metallica, Foo Fighters, Muse, Pearl Jam, Rage Against The Machine, Iron Maiden, Green Day, Linkin Park, noem maar op, zijn allemaal uit de tijd van TMF of eerder. Dat ook de meest gewilde dance headliners als Daft Punk, The Prodigy, Faithless, Chemical Brothers uit die tijd stammen, zegt ook wel wat.
Soms komen er nog wel eens nieuwe acts tussen de headliners terecht, maar dat zijn dan meestal wel acts die in een paar jaar tijd een grote fanbase hebben opgebouwd, meestal door veel op te treden. Ik snap dan ook niet dat de schrijver van bovenstaand stuk kritiek uit op het programmeren van The War On Drugs als headliner door DTRH. Op BKS waren ze toch nog geen headliner?! Wat verwacht je dan? Dat DTRH een act vindt die nooit eerder in Nederland heeft opgetreden en die meteen als headliner neerzet?
Ook het noemen van The Libertines in het artikel snap ik totaal niet. Goed, in het Verenigd Koninkrijk zijn ze een goed voorbeeld van een band die vroeger populair was en voor een reünie bij elkaar komt en in de Engelse versie snap ik dat ze worden genoemd. Maar in Nederland zijn ze toch nooit zo groot geweest als ze zijn in het Verenigd Koninkrijk?! The Libertines is hier absoluut nooit groot genoeg geweest om een festival als Lowlands of Pinkpop te headlinen en is dat ook nu nog lang niet. Voor het wat kleinere BKS vind ik het zelfs al behoorlijk gedurfd. Maar aan de andere kant, als het programma dit jaar niet genoeg Nederlandse bezoekers trekt, dan zullen de Britten wel komen. Niet voor niets is er dit jaar een busservice vanuit het Verenigd Koninkrijk.
Met The War On Drugs op DTRH en The Libertines op BKS hebben we het dan nog over twee relatief kleine festivals. Nieuwere acts die het wel schoppen tot headliners op grote festivals zijn er ook wel, maar dit zijn wel steeds vaker mainstream acts, want alleen die trekken tegenwoordig nog een groot publiek. Acts als Disclosure, Stromae, Macklemore & Ryan Lewis, Mumford & Sons, Kanye West, Skrillex, Calvin Harris zijn vaak niet wat de wat meer alternatief georiënteerde festivalbezoekers willen zien, maar aanwas aan alternatieve headliners is zeer gering. Arcade Fire, The Black Keys, en verder? En die acts zijn zelfs nog te klein om op Pinkpop het hoofdpodium te headlinen.
Of er te veel festivals zijn of niet, dat zal de marktwerking moeten uitwijzen. Ongetwijfeld zullen er festivals gaan verdwijnen, met name in het Verenigd Koninkrijk waar je bij veel festivals als bezoeker de hoofdprijs betaalt en als een stuk stront wordt behandeld (dat geldt overigens niet voor alle Britse festivals, maar dat zijn wel de festivals waar de auteur van het Engelse artikel volgens mij op doelde). Niet voor niets hebben in de afgelopen jaren steeds meer Britten hun toevlucht gezocht naar buitenlandse festivals en zijn daardoor veel Britse festivals in de problemen gekomen. Voor de Nederlandse festivals is dit echter niet relevant, die zijn lang zo erg niet als de Britse festivals waar de auteur volgens mij op doelde, en het had denk ik beter uit de vertaling gehaald kunnen worden.
De meeste Nederlandse festivals hoeven zich voorlopig denk ik geen zorgen te maken. Festivals bezoeken is hier, mede door het programmeren van meer mainstream acts, hot geworden en ik zie er nog wel meer festivals bijkomen. Dat neemt niet weg dat de festivals hier hun best moeten blijven doen om waar voor het geld te bieden en goed moeten nadenken over wat hen onderscheid van andere festivals.
Klassiekers erken je pas na jaren.quote:Op maandag 16 februari 2015 09:50 schreef indiaantje89 het volgende:
[..]
Goed geschreven, en enigzins denk ik wel dat internet ergens onderdeel is van dit verhaal. Maar ook weer niet. Ik vind zeker de laatste 7 á 8 jaar dat er vrij weinig "klassiekers" worden gemaakt. Nummers waarmee je 1x naar de top kan. De laatste die dat is gelukt is in mijn ogen Kings Of Leon met Sex On Fire.
Dan heb je nog wel leuke liedjes al Radioactive van bijvoorbeeld Imagine Dragons, of een Keep Your Head Up van Ben Howard die goed ontvangen is. Maar gaan wij die over 10 jaar nog horen? Ik zie dit niet als klassiekers. Die werden in de jaren 90 namelijk stuk voor stuk gemaakt. Het is muzikaal gezien minder groots dan destijds. En ik heb niet het idee dat zoiets helemaal door het internet komt.
Niet mee eens, een klassieker moet het gelijk al goed doen bij het grote publiek.quote:Op maandag 16 februari 2015 10:33 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Klassiekers erken je pas na jaren.
ach er zijn altijd wel mensen die zeiken over de line upquote:Op vrijdag 13 februari 2015 11:13 schreef indiaantje89 het volgende:
Daarom is het wel vervelend. Als we Metalllica en Green Day op Pinkpop krijgen dan zeggen we "alweer". Krijgen we Imagine Dragons als Pinkpop headliner dan is de stemming weerdenk ik.
Kijk maar naar de vrij negatieve reacties nu Pop Icoon Robbie Williams al komt. Wat in mijn optiek dan een meer dan terechte headliner is.
En waarom waagt Nederland zich niet aan headliners als Eminem, Jay-Z, Kanye West, Beyoncé etc. Waarom liet Lowlands Outkast links liggen? Is Taylor Swift headlinerwaardig voor Pinkpop? Of moeten we toch maar een keer Kensginton laten afsluiten in de Alpha? Dat heeft toch ook weer niet mijn voorkeur.
Eigenlijk weet ik dus zelf niet wat ik wil
Vind ik ook. White Lies had ik volgens mij als afsluiter op Sziget een paar jaar geleden. Heb je een festival van vijf dagen, laat je die de laatste dag doen...quote:Op vrijdag 13 februari 2015 11:58 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Een afsluiter moet toch knallen?
Daarom denk ik ook dat the Hives een goede afsluitingsband isquote:Op vrijdag 27 februari 2015 16:40 schreef Zocalo het volgende:
[..]
Vind ik ook. White Lies had ik volgens mij als afsluiter op Sziget een paar jaar geleden. Heb je een festival van vijf dagen, laat je die de laatste dag doen...
Een headliner moet voor mij een combinatie van goede muziek en show ook een bepaalde spanning of sfeer met zich meebrengen. Snow Patrol of White Lies vallen daar voor mij niet onder, hoewel het live prima bands zijn. Zelfs Arctic Monkeys, waar ik best fan van ben, weet ik niet of ik ze headliner waardig genoeg vind.
Dat is niet zo spectaculair toch? Britten vinden hun eigen muziek standaard 10 keer mooier dan gelijkwaardige muziek uit andere landen. Is zolang ik kan herinneren al zo.quote:Op zondag 1 maart 2015 18:51 schreef JochemP het volgende:
Ik vind het verschil tussen wat headline-waardig is in Engeland en hier in Nederland best interessant. 'Nieuwe' bands als Arcade Fire, Kasabian, Biffy Clyro, sluiten daar de grote festivals af maar zouden op Pinkpop amper sub-headline waardig zijn
Ja zo heb ik er nog niet over nagedacht eigenlijkquote:Op zondag 1 maart 2015 18:59 schreef DavetheNL het volgende:
[..]
Dat is niet zo spectaculair toch? Britten vinden hun eigen muziek standaard 10 keer mooier dan gelijkwaardige muziek uit andere landen. Is zolang ik kan herinneren al zo.
Haha dat is niet te hopen nee.. Al heb ik het idee dat de kwaliteit van Nederlandse bands de goede kant op gaat. Over de Britse bands, daar zitten zeker namen bij die grotere sports verdienen in Nederland. Al zie ik soms ook in GB namen hoog staan met een stage performance van niets, alleen maar omdat het Brits isquote:Op zondag 1 maart 2015 19:09 schreef JochemP het volgende:
[..]
Ja zo heb ik er nog niet over nagedacht eigenlijkToch denk ik dat er genoeg nieuwe bands zijn die groots genoeg uit kunnen pakken om headliner te zijn, maar gewoon nog niet bekend genoeg zijn in Nederland. Laten we in ieder geval hopen dat we geen Racoon of Kensington de festivals in Nederland zien headlinen
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |